Treigt avløp vask på bad

Svar
return_of_drakkar
Has thanked: 55 times
Been thanked: 70 times

Treigt avløp vask på bad

Legg inn av return_of_drakkar »

Ja, det rant veldig sakte ned, og har vel vært treig under hele pandemien, Antar for mye såpe?

Kjøpte denne https://www.biltema.no/bygg/vvs/avlopsr ... 2000017364 men det hjalp ikke.
Men man satte den bare opp på der ned på avløpet i vasken og trykket.
Men så deretter på en side at man skulle ha masse vann i vasken når man trykket til, så ville trykk kunne løsne - og det gjorde det, nå renner det like bra som da det var nytt.

Flott, så slipper man mer nifse kjemikalier.

Brukeravatar
Lezah
Has thanked: 147 times
Been thanked: 172 times

Legg inn av Lezah »

return_of_drakkar skrev: man mai 02, 2022 10:27 am Flott, så slipper man mer nifse kjemikalier.
Jeg hadde et jævlig leven med en tett vask her forleden, måtte ha rørlegger so hadde med en sinnssyk pumpe-greie. En av tingene han rådet meg til var å regelmessig la det renne rent varm, og hvis i tvil med Mudin avløpsåpner. Egentlig skeptisk til kjemikalier selv men han mente denne var den som funket. Bor heldigvis slik at varmtvann er inkludert i husleien, så koster meg bokstavelig talt lite (ingenting) å pese på med litt vann her og der kontra alternativet.

return_of_drakkar
Has thanked: 55 times
Been thanked: 70 times

Legg inn av return_of_drakkar »

Lezah skrev: man mai 02, 2022 10:37 am
return_of_drakkar skrev: man mai 02, 2022 10:27 am Flott, så slipper man mer nifse kjemikalier.
Jeg hadde et jævlig leven med en tett vask her forleden, måtte ha rørlegger so hadde med en sinnssyk pumpe-greie. En av tingene han rådet meg til var å regelmessig la det renne rent varm, og hvis i tvil med Mudin avløpsåpner. Egentlig skeptisk til kjemikalier selv men han mente denne var den som funket. Bor heldigvis slik at varmtvann er inkludert i husleien, så koster meg bokstavelig talt lite (ingenting) å pese på med litt vann her og der kontra alternativet.
Disse kjemikaliene er jo ikke sukkertøy om man skulle få det hendene.
Da skal ifølge nødhjelp (giftsentralen eller hva det heter) ha hendene under rennende vann i minst 30 minutter - og også følge med en tid etterpå.

fargeblind
Has thanked: 67 times
Been thanked: 135 times

Legg inn av fargeblind »

Er det noenlunde moderne vannlås av plast, er det ikke så veeeldig vanskelig å skru den av og rense den, da. Ofte kan noe hår henge seg fast inni og tette røret.
Trenger bare å pirke bort proppen og vaske med f. eks. Zalo.
Hår løses ikke opp av de avløpsvaske-kjemikaliene de selger i butikken.

TWU
Has thanked: 6 times
Been thanked: 81 times

Legg inn av TWU »

fargeblind skrev: tir mai 03, 2022 7:42 am Er det noenlunde moderne vannlås av plast, er det ikke så veeeldig vanskelig å skru den av og rense den, da. Ofte kan noe hår henge seg fast inni og tette røret.
Noe hår? Måtte ta løs hele avløpet i helgen (frem til vegg så klart) og fjerne sånn ca en parykk med hår. Tenåringer…

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men pass på at eventuelle pakninger settes på riktig.
These users thanked the author TWU for the post:
fargeblind

Henningsen
Has thanked: 294 times
Been thanked: 292 times

Legg inn av Henningsen »

Mudin er trygt og enkelt, og skader ikke plastrør. Kan til nød stå over natten, og bare å skylle vekk etterpå. Har brukt det en del ganger, og det har fungert.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

:lol:
TWU skrev: tir mai 03, 2022 7:51 am
fargeblind skrev: tir mai 03, 2022 7:42 am Er det noenlunde moderne vannlås av plast, er det ikke så veeeldig vanskelig å skru den av og rense den, da. Ofte kan noe hår henge seg fast inni og tette røret.
Noe hår? Måtte ta løs hele avløpet i helgen (frem til vegg så klart) og fjerne sånn ca en parykk med hår. Tenåringer…

Det er ikke vanskelig i det hele tatt, men pass på at eventuelle pakninger settes på riktig.
:lol:

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Henningsen skrev: tir mai 03, 2022 8:20 am Mudin er trygt og enkelt, og skader ikke plastrør. Kan til nød stå over natten, og bare å skylle vekk etterpå. Har brukt det en del ganger, og det har fungert.
Jeg tømmer en liten klunk i avløpet en gang i mellom, kanskje max en gang pr. måned.
Kjøper bare den aløpsvasken de har i nærbutikken.
Funker greit, det, ja.
Det har vært debatt om dette før, og ja, jeg er klar over at mange sverger på atdet MÅ være Mudin.

Henningsen
Has thanked: 294 times
Been thanked: 292 times

Legg inn av Henningsen »

fargeblind skrev: tir mai 03, 2022 8:26 am
Henningsen skrev: tir mai 03, 2022 8:20 am Mudin er trygt og enkelt, og skader ikke plastrør. Kan til nød stå over natten, og bare å skylle vekk etterpå. Har brukt det en del ganger, og det har fungert.
Jeg tømmer en liten klunk i avløpet en gang i mellom, kanskje max en gang pr. måned.
Kjøper bare den aløpsvasken de har i nærbutikken.
Funker greit, det, ja.
Da er du flinkere og mer fornuftig enn meg
Jeg venter alltid alt for lenge :roll: , men det løser seg med en litt større dose, og lenger virketid, heldigvis.

Svar

Gå tilbake til «Hus, Hage og Oppussing»