Arsenal Football Club - Pride of London

Svar
DennisB

Re: Arsenal Football Club - Pride of London

Legg inn av DennisB »

gamblerjon skrev: tir mai 17, 2022 2:50 pm Hvem ønsker dokker til manager, da?
Spør du meg, så aner jeg ikke. Jeg aner ikke hvem som er ledig i sommer.

Jeg ville at klubben skulle prøve seg på Tuchel for 18 måneder siden, da han fikk sparken, vi lå i nedrykksstriden, og før Chelsea kvittet seg med sin manager. Jeg tror vi hadde en sjanse da. Slim kanskje, men klubben var ikke interessert.

Uansett, jeg synes det er liten vits i å diskutere det nå, siden klubben er fast bestemt på å beholde Arteta i uoverskuelig framtid. Det blir lite matnyttig, før den dagen det evt. blir aktuelt. Da får man se på hvilke alternativer man har.

HenryLegend

Legg inn av HenryLegend »

DennisB skrev: tir mai 17, 2022 2:40 pm
Chromeback skrev: tir mai 17, 2022 1:58 pm
HenryLegend skrev: tir mai 17, 2022 1:35 pm
Ramsdale, White, Ødegaard, Tomiyasu, Lokonga, Tavares. Dette er alle middels spillere, som ikke gjør oss noe særlig bedre.

———

Ødegaard erstattet vel egentlig ingen, det var et hull i den posisjonen etter Özil gikk bort. ESR et annet alternativ der.
Jeg skjønner meg virkelig ikke på fanbasen til Arsenal. Det var absolutt ingen som pratet om CL-plass før sesongen, og når Arteta får dem helt inn til målstreken, og muligehten fortsatt er der, så blir det helt jævla krisestemning.

Her kaster man virkelig fakkelen etter vinden.
Først, jeg tippet Arsenal på 4.plass før sesongen startet, og mente seriøst at det var innafor, etter at vi avsluttet fjoråret veldig bra. Men la nå det ligge, det betyr intet.

Om vi snur kappen etter vinden, er jeg faktisk ikke enig i. Det er mange av oss som har vært negative til Arteta helt fra 18 måneder tilbake, da vi hadde satt alt av bunnrekorder. Men sålenge han klarte å stable oss på beina igjen, og vi var ett av de beste lagene fra nyttår og ut, så er det vel naturlig at flere av oss ikke hadde innvendinger mot å gi han en ny sjanse da sommeren kom?

Men, de som er negative nå, er også de som har vært negative hele tiden. Men som kanskje har sittet på gjerdet i de beste periodene. Personlig har jeg skrevet at jeg har sittet på gjerdet også i disse periodene. Siste melding fra meg var at sålenge vi ikke har et alternativ til Arteta nå, så var det greit for meg å forlenge, dersom han tok oss til CL. Noe det så ut som da han underskrev kontrakten også.

Jeg ville ha ny manager for 18 måneder siden, og har holdt den linja siden også. MEN, det var selvsagt ikke riktig tid å sparke Arteta på etter en periode hvor vi var et av ligaens beste lag, poengmessig. Tidspunktet var ikke der da.

Henry, som du siterer, har vært kritisk uansett periode. Så det er ingen bombe, intet nytt. LeCoq litt som meg, kritisk, men har ligget på gjerdet i de beste periodene. Vike har stort sett vært kritisk hele tiden. Så dette er ikke noe nytt. Ingen av oss har snudd kappen med vinden. Ja, til og med Myshkin har vært kritisk. Enzino nærmest hele tiden også.

Vi har alle vært enige om at vi har vært på rett kurs i perioder, med en ung tropp, og lyse framtidsutsikter. Det er jo ikke det det står på. Det står på om manageren er den rette for oss videre.

Du bør heller være glad for at de som fortsatt kommenterer nå, faktisk gjør akkurat det. Det er flere "hjørnesteiner" på dette forumet (nevner ikke navn) som forsvinner som dugg for sola når det går oss i mot. Så fort vi tapte et par kamper i det siste, og etterhvert tre kamper på rad, ble det tyst. Men så vant vi en kamp igjen, og da var de tilbake. For så å forsvinne igjen nå. Skjønner du hvor jeg vil?

Det er frivillig å kommentere, og jeg forstår godt at mange blir lei når det butter, og har andre viktigere ting i livet. Det skjønner jeg veldig godt. Har vært der selv.
Men jeg synes ikke vi som er igjen her bør få denne kritikken. Vi skriver i hvertfall hva vi mener, selv om det ikke alltid er det flere ønsker å høre.
Flott innlegg!

Jeg har vært negativ de siste årene, rett og slett fordi jeg ikke klarer å se noe positivt med Artetaball.
Synes ikke han burde få jobben til til å begynne med, men når han først fikk den så ga jeg han en sjanse. Han har aldri klart å motbevise meg.

Hvis vi skal se på resultatene de siste to sesongene så er det ingen progresjon. Sist sesong endte vi på 8.plass med 61p.
Nå ender vi på en klar 5.plass (mest sannsynlig) med 66-69p. Faktisk med ganske mye dårligere målforskjell denne sesongen.
Vi slipper inn mer mål denne sesongen, og klarer fortsatt ikke å bikke 60 scorede mål på en sesong med Arteta som manager.
Det er så fryktelig svakt.

Hvis vi skal se litt bak resultatene, som forøvrig ikke er imponerende. Hvor mange kamper vinner vi overbevisende?
Føler at i alt for mange kamper har vi marginer med oss, der vi tar 3 poeng, men spillemessig ikke er overbevisende.
Med Wenger spilte vi i det minste underholdende fotball. Vi kunne gå på stortap i ny og ne, men vi vant også overbevisende med angrepsfotball.
Det var gøy å se Arsenal-kamper, selv om tiden var inne å få inn noe nytt. Wenger gikk noen år på overtid.
Synes altfor mange ganger at det er flaks som gjør at vi bikker det til 3 poeng under Arteta. Det er ingen stabilitet heller.

Vi går rundt i en sirkel, der vi aldri vil ta steget opp til å bli en toppklubb igjen før vi får inn en annen.

HenryLegend

Legg inn av HenryLegend »

taknina skrev: tir mai 17, 2022 2:49 pm Gode spillere med Attitude havner på kant med Arteta, kun snille skolegutter kan spille for han står det over her ser jeg.

Mi mening og sannheten er vel heller at kun spillere som spiller etter instruks med beinhard disiplin på den biten og opp mot det blir lenge i ett Artetalag.

Og det er sånn de beste managerene jobber opp mot å styre de beste lagene i dagens småmarginsfotball på de beste laga. Nærmest like manisk som en proffesor eller utgravingsleder i gravkammer og funn av en glemt by og lignene fra antikkens dager på de småe detaljene som også er veien å gå nå etter at Wenger revolusjonerte den Engelske fotballen og de som har tatt opp arven etter det.

At dere mangler noen spillere with a bite og fysisk tilstedeværelse nå i motsetning til Wengers storhetstid forandrer ikke på det.
Klart jeg satte det litt på spissen. Men det er et problem Arteta har, han sliter med å gjøre visse spillere fornøyde og motiverte.
Det er lettere å få det til med unge spillere, som kanskje ikke har hatt mange andre trenere tidligere.

Vi kjøper heller unge spillere som Arteta kommer overens med, enn eldre mer krevende spillere med kvalitet og det andre du etterlyser.
Jeg bryr meg ikke så mye om alder, jeg vil at vi skal vinne kamper og spille god fotball som i gamle dager.
Hvor mange på invincible-laget var krigere, hvor mange hadde attitude og arroganse? Omtrent alle, om ikke alle.
Hvor mange har vi av slike i dagens Arsenal? Jeg sliter med å komme på særlig mange.
Disse passer ikke inn hos Arteta, fordi det er for vanskelig for han å håndtere store personligheter.
De blir heller kastet på dør.

Vil også si at han kjøpte seg mer tid, ved å kjøpe som han gjorde sist sommer.
Ved å kjøpe unge talenter, settes forventningene ned og fansen kan ha tro på et ungt prosjekt.
Det er bare å sette seg ned å se Kroenke's intervju før sesongen, så ser man at klubben ikke har ambisjoner.
5. plass eller 15. plass whatever, settes ingen forventninger til manageren.
Hvor mange år skal det ta før fansen snur og blir Arteta out? For jeg har fortsatt null tro på dette prosjektet.
Og det kommer jeg til å ha helt til Arteta forsvinner.
Uheldigvis for meg er det ikke inn å være Arteta-out, for jeg er visst bare negativ. Det går helt fint, vi kan alle mene hva vi vil.

Jeg vil ha Arsenal tilbake i toppen, that's it. Vi kjører på med et prosjekt som ikke fører noen vei.
Tenk om en annen manager hadde fått 2 milliarder sist sommer. Tror dere virkelig han ville kjøpt White, Ramsdale og Tomiyasu for over halvparten?
Vi kunne beholdt Leno enda en sesong, beholdt Saliba som ble årets unge spiller i Ligue 1 osv. Brukt pengene fornuftig på kvalitetsspillere.

taknina

Legg inn av taknina »

HenryLegend skrev: tir mai 17, 2022 4:42 pm
taknina skrev: tir mai 17, 2022 2:49 pm Gode spillere med Attitude havner på kant med Arteta, kun snille skolegutter kan spille for han står det over her ser jeg.

Mi mening og sannheten er vel heller at kun spillere som spiller etter instruks med beinhard disiplin på den biten og opp mot det blir lenge i ett Artetalag.

Og det er sånn de beste managerene jobber opp mot å styre de beste lagene i dagens småmarginsfotball på de beste laga. Nærmest like manisk som en proffesor eller utgravingsleder i gravkammer og funn av en glemt by og lignene fra antikkens dager på de småe detaljene som også er veien å gå nå etter at Wenger revolusjonerte den Engelske fotballen og de som har tatt opp arven etter det.

At dere mangler noen spillere with a bite og fysisk tilstedeværelse nå i motsetning til Wengers storhetstid forandrer ikke på det.
Klart jeg satte det litt på spissen. Men det er et problem Arteta har, han sliter med å gjøre visse spillere fornøyde og motiverte.
Det er lettere å få det til med unge spillere, som kanskje ikke har hatt mange andre trenere tidligere.

Vi kjøper heller unge spillere som Arteta kommer overens med, enn eldre mer krevende spillere med kvalitet og det andre du etterlyser.
Jeg bryr meg ikke så mye om alder, jeg vil at vi skal vinne kamper og spille god fotball som i gamle dager.
Hvor mange på invincible-laget var krigere, hvor mange hadde attitude og arroganse? Omtrent alle, om ikke alle.
Hvor mange har vi av slike i dagens Arsenal? Jeg sliter med å komme på særlig mange.
Disse passer ikke inn hos Arteta, fordi det er for vanskelig for han å håndtere store personligheter.
De blir heller kastet på dør.

Vil også si at han kjøpte seg mer tid, ved å kjøpe som han gjorde sist sommer.
Ved å kjøpe unge talenter, settes forventningene ned og fansen kan ha tro på et ungt prosjekt.
Det er bare å sette seg ned å se Kroenke's intervju før sesongen, så ser man at klubben ikke har ambisjoner.
5. plass eller 15. plass whatever, settes ingen forventninger til manageren.
Hvor mange år skal det ta før fansen snur og blir Arteta out? For jeg har fortsatt null tro på dette prosjektet.
Og det kommer jeg til å ha helt til Arteta forsvinner.
Uheldigvis for meg er det ikke inn å være Arteta-out, for jeg er visst bare negativ. Det går helt fint, vi kan alle mene hva vi vil.

Jeg vil ha Arsenal tilbake i toppen, that's it. Vi kjører på med et prosjekt som ikke fører noen vei.
Tenk om en annen manager hadde fått 2 milliarder sist sommer. Tror dere virkelig han ville kjøpt White, Ramsdale og Tomiyasu for over halvparten?
Vi kunne beholdt Leno enda en sesong, beholdt Saliba som ble årets unge spiller i Ligue 1 osv. Brukt pengene fornuftig på kvalitetsspillere.
Jeg tror nok heller at det er flere Arteta Out enn du synest å tro. Og har gode argument for å synest det også. Som du eksempelvis.

Mitt annliggende og smule bidrag i den her debatten er om akkurat det er så lurt og veloverveid. Både opp mot eventuelle altenativer? og faktisk for enkelte, mange vil jeg tro ser at Arteta har noe spennende på gang med sitt prosjekt og at det er mindre risikofylt enn å slippe andre kluter til.

En ser jo andre lag sliter big time med stadig nye managere med feil spillerlogiskk opp mot sitt prosjekt og som ett sidenote så må jo den nye til United eksempelvis nærmest utføre mirakler om han skulle ta United inn på topp 3 neste sesong og være garantert årets managerstatuett.

Dette er en massiv utfordring og da er det ikke enkelt å ta de store skritta og å gjøre supporterne fornøyd.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

Stallen og håndteringen av den har ikke vært godt nok. De 11 beste har spilt, helt til de blir skadet og så kommer det svake reserver inn som er ute av form. En ond sirkel.

Det er ikke akkurat slik at Liverpool er så god akkurat nå, med alle sine reserver.

En spiss i januar(evt. spilt Eddie etter at Auba dro) og vi hadde nok hatt topp 4.

Men men. Arteta får få starten av neste sesong. Hvis det går som med Emery etter hans nesten sesong, så er det så klart over.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

DennisB skrev: man mai 16, 2022 11:55 pm
Bone8 skrev: man mai 16, 2022 11:46 pm Var faktisk veldig avslappet i denne kampen, for her var det klart allerede etter 5 minutter at vi hadde lite å stille opp med.

Jeg legger faktisk veldig lite skyld på Arteta for kollapsen, eller for resultatet i dag. Hva skulle han gjort annerledes, med de spillerne han har til disposisjon?

Sorry asså, men det er en managers oppgave å motivere og gjøre spillerne klar for oppgaven de har foran seg. DET kunne han ha gjort 10 ganger bedre. Han kan ikke skylde på mannskapet, at vi nylig tapte alle de tre kampene mot Brighton, Palace og Southampton, i tillegg ble slaktet mot Spurs, og falt helt sammen i dag, når alt stod på spill.

Mannskapet vi hadde i dag var da bra nok, sett i forhold til tidligere i sesongen. Det var ikke mange ute i dag. Kun Tierney og Partey, 2 spillere, men de er jo ute rett som det er, notorisk skadet. Dette tapet, og disse 5 tapene i run-in`en, er helt makeløst dårlig. Vi har tapt 5 av de siste 9 kampene, 4 av dem mot lag på nedre halvdel av tabellen.

Èn har ansvaret. Arteta. Selvsagt må han ta skylda. Det sagt, jeg ser selvsagt problemet med januarvinduet vårt. Det var en gamble som feilet.
Beklager sent svar.

Ja, det å tape alle de kampene du nevner er utrolig svakt. En av årsakene er selvsagt taktikk og kampforberedelser. Men troppen er syltynn, reservene er ikke gode nok. Når man da har spillere som Tomi, ESR, Partey og andre som får skader fordi de har spilt for mye, så må man likevel bruke reservene som ikke er gode nok.

Troppen har ingen alternativer på spissplass som kan skape noe selv, eller utfordre med styrke eller fart.
Vi scorer ikke nok mål, og det er ikke Artetas feil at vi ikke har nok målscorere. Jeg tipper besøket hans til Kroenke i januar handlet om å få midler til overganger, men et eller annet sted skjørtet det seg

Jeg har tenkt meg om, og ser at det er en god del Arteta har skylden for. Som jeg nevner over, burde han rullert mer. Gjorde også taktiske blemmer mot Spurs, som å ikke starte Tomi på høyre.

Men før sesongen var det få som hadde oss topp 6 av ekspertene. Selv med Auba og alle de andre vi slapp i januar. Kan man da ikke si at klubben faktisk har prestert bedre enn forventet? Det må manageren få noe kred for?

Brukeravatar
Onv95
Innlegg: 1982

Legg inn av Onv95 »

B-laget til Pool kjører over Soton, som kjørte over oss. Vi har en lang lang vei å gå.

Passord123

Legg inn av Passord123 »

Bone8 skrev: tir mai 17, 2022 10:15 pm Men før sesongen var det få som hadde oss topp 6 av ekspertene. Selv med Auba og alle de andre vi slapp i januar. Kan man da ikke si at klubben faktisk har prestert bedre enn forventet? Det må manageren få noe kred for?
Prøvde å google nå og fant 538 sin fra før sesongstart: City, Liverpool, Chelsea, Man Utd, Arsenal, Tottenham. United har levert katastrofalt, og Arsenal underpresterer ved å komme bak Tottenham. Forventa poeng var ganske jevnt med Tottenham, så ingen stor overraskelse.

Om jeg husker rett så stemmer det ganskr bra med den jevne forventning før sesongstart. Så er det enkelte eksperter som ville skape blest.

Å presentere årets plassering som å prestere bedre enn forventning er feil. På forventning om man ser isolert på plassering. Under om man ser på hva Arsenal bør levere når de ender bak et Tottenham som også har prestert noe under forventning. Det er riktignok bare et par sure tap mot svake lag i sesonginnspurten som skiller laget fra der forventningen lå før sesongen. Og pga Uniteds krise ville det holdt til CL.

Wengerist

Legg inn av Wengerist »

https://www.dagbladet.no/sport/reagerer ... g/76121356

Noen som tror at 'det hadde stormet' i England om det var motsatt? At vi nå lå an til 4.plassen og Spurs var på 5.?

Engelsk media hater Arsenal.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Wengerist skrev: tir mai 17, 2022 11:01 pm https://www.dagbladet.no/sport/reagerer ... g/76121356

Noen som tror at 'det hadde stormet' i England om det var motsatt? At vi nå lå an til 4.plassen og Spurs var på 5.?

Engelsk media hater Arsenal.
Akkurat denne artikkelen synes jeg var ganske spot on. Den viser at mange har kunnet stille seg bak laget vårt, også en del pundits, og hatt trua på dette prosjektet. Jeg tror flere og flere har blitt litt glade i dette laget.

Så presterer vi G14 når det gjelder som mest. Run-in`en er noe av det verste jeg har sett av Arsenal, når det betydde så mye som det gjorde. Gutta spjæra i alle sømmer, men kom allikevel unna med to ursterke seire, mot United og Chelsea. Det ble en sovepute, for det er verdt å huske hvor fryktelig heldige begge de seirene var. Vi ble til og med utspilt av United på egen bane, og Chelsea-seieren, hva skal man si. Vi var underlegne i hele kampen.

Mot Newcastle går det rett og slett ikke an å ikke vise mer tenner enn vi gjorde. Det er ganske rutinerte gutter vi snakker om, tross alder, ingen førstereisgutter.

Jeg klager i grunn ikke på Carra her, han sier nok det de aller fleste tenker. Vi strøk kolossalt til eksamen denne ganagen. Også.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Bone8 skrev: tir mai 17, 2022 10:15 pm
DennisB skrev: man mai 16, 2022 11:55 pm
Bone8 skrev: man mai 16, 2022 11:46 pm Var faktisk veldig avslappet i denne kampen, for her var det klart allerede etter 5 minutter at vi hadde lite å stille opp med.

Jeg legger faktisk veldig lite skyld på Arteta for kollapsen, eller for resultatet i dag. Hva skulle han gjort annerledes, med de spillerne han har til disposisjon?

Sorry asså, men det er en managers oppgave å motivere og gjøre spillerne klar for oppgaven de har foran seg. DET kunne han ha gjort 10 ganger bedre. Han kan ikke skylde på mannskapet, at vi nylig tapte alle de tre kampene mot Brighton, Palace og Southampton, i tillegg ble slaktet mot Spurs, og falt helt sammen i dag, når alt stod på spill.

Mannskapet vi hadde i dag var da bra nok, sett i forhold til tidligere i sesongen. Det var ikke mange ute i dag. Kun Tierney og Partey, 2 spillere, men de er jo ute rett som det er, notorisk skadet. Dette tapet, og disse 5 tapene i run-in`en, er helt makeløst dårlig. Vi har tapt 5 av de siste 9 kampene, 4 av dem mot lag på nedre halvdel av tabellen.

Èn har ansvaret. Arteta. Selvsagt må han ta skylda. Det sagt, jeg ser selvsagt problemet med januarvinduet vårt. Det var en gamble som feilet.
Beklager sent svar.

Ja, det å tape alle de kampene du nevner er utrolig svakt. En av årsakene er selvsagt taktikk og kampforberedelser. Men troppen er syltynn, reservene er ikke gode nok. Når man da har spillere som Tomi, ESR, Partey og andre som får skader fordi de har spilt for mye, så må man likevel bruke reservene som ikke er gode nok.

Troppen har ingen alternativer på spissplass som kan skape noe selv, eller utfordre med styrke eller fart.
Vi scorer ikke nok mål, og det er ikke Artetas feil at vi ikke har nok målscorere. Jeg tipper besøket hans til Kroenke i januar handlet om å få midler til overganger, men et eller annet sted skjørtet det seg

Jeg har tenkt meg om, og ser at det er en god del Arteta har skylden for. Som jeg nevner over, burde han rullert mer. Gjorde også taktiske blemmer mot Spurs, som å ikke starte Tomi på høyre.

Men før sesongen var det få som hadde oss topp 6 av ekspertene. Selv med Auba og alle de andre vi slapp i januar. Kan man da ikke si at klubben faktisk har prestert bedre enn forventet? Det må manageren få noe kred for?
Takk for svar, Bone. Jeg liker at du er litt positiv allkevel, tross skuffelsen.

Jeg synes Passord over her beskriver akkurat hva jeg føler. For meg har vi ikke prestert bedre enn forventet, men ganske på pari. Jeg tippet oss i topp 4. Det er selvsagt ingen krise å bli nummer 5, men det er måten ting har utviklet seg på, som så mange er kritiske til. Hvor relativt enkelt vi burde ha klart dette, når vi lå så til de grader godt an.

Litt som Emerys første sesong. Vi lå klart best an til å ta topp 4, da det gjenstod 6-8 kamper. Alt lå til rette for det. Så sprakk vi totalt, og ble passert av Chelsea med kun ett poeng.
At det samme skulle skje igjen, takket våre 5 tap i run-in`en, viser en mentalitet som gjør at man mister trua på hele prosjektet. Klubben evner ikke å være gode når den må, og når ting betyr noe. Om det samme skulle skje neste sesong, at vi ligger godt an til noe som helst, så har man disse to sesongene i friskt minne, og bare venter på en kollaps. Dit trodde jeg ikke vi skulle komme.

Litt klisjèaktig å si at vår mangel på mentalitet sitter i veggene, men det ligger nok en del sannhet i det. Kanskje gutta trenger psykolog?

Dessuten må vi nesten være ærlige nok til å si at vi har hatt marginer med oss i år også. En del poeng har kommet hvor vi kanskje ikke hadde "fortjent" mer enn uavgjort. Husk at vi kun har 3 uavgjorte kamper, av 37. Det er svært uvanlig. Jeg tror ikke vi har opplevd det de siste 25-30 årene.
I steden har kampene hatt en tendens til å tippe i vår favør, også på dårlige dager. Hvor ofte har vi ikke takket for poengene, men fordømt spillet i år? Knepne seire hvor vi grinder dem inn til slutt.

Kanskje det kjennetegner et godt lag og god mentalitet, men slik vi har vist oss fram når det gjelder, så stemmer jo ikke det heller. Så litt heldige har vi nok vært. Kanskje vi med litt mer realistisk poengfangst hadde ligget på 7.-8. plass. Igjen. Hadde man vært like "positive" til Arteta om det var tilfellet?

Men Arteta må jo få en sjanse til å rette opp dette her, siden vi er stuck med han i et år eller flere til. Vi får stille oss bak, så lenge det finnes et snev av positivitet. Sommervinduet blir viktig, men litt trangere for oss nå, når CL ryker.

Jeg vil alltid ha trua på laget vårt, men faktum for meg er at det blir vanskeligere og vanskeligere. Fallhøyden ble litt stor for meg denne sesongen, da jeg synes vi hadde tidenes mulighet til å spille CL igjen. Vi trenger det sårt, økonomisk og sportslig. Nå ser jeg for meg at det blir enda vanskeligere å klare de kommende årene, med et "nytt" og pengesterkt United, og et hardtsatsende og pengesterkt Newcastle.

I tillegg sitter man igjen med at vi kanskje har overvurdert gutta litt også, og det blir en dårlig kombinasjon.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Passord123 skrev: tir mai 17, 2022 10:31 pm
Bone8 skrev: tir mai 17, 2022 10:15 pm Men før sesongen var det få som hadde oss topp 6 av ekspertene. Selv med Auba og alle de andre vi slapp i januar. Kan man da ikke si at klubben faktisk har prestert bedre enn forventet? Det må manageren få noe kred for?
Prøvde å google nå og fant 538 sin fra før sesongstart: City, Liverpool, Chelsea, Man Utd, Arsenal, Tottenham. United har levert katastrofalt, og Arsenal underpresterer ved å komme bak Tottenham. Forventa poeng var ganske jevnt med Tottenham, så ingen stor overraskelse.

Om jeg husker rett så stemmer det ganskr bra med den jevne forventning før sesongstart. Så er det enkelte eksperter som ville skape blest.

Å presentere årets plassering som å prestere bedre enn forventning er feil. På forventning om man ser isolert på plassering. Under om man ser på hva Arsenal bør levere når de ender bak et Tottenham som også har prestert noe under forventning. Det er riktignok bare et par sure tap mot svake lag i sesonginnspurten som skiller laget fra der forventningen lå før sesongen. Og pga Uniteds krise ville det holdt til CL.
Flott at 538 hadde oss på 5. plass. Viser at super-computeren deres har mer peil enn de fleste av oss og eksperter i tv.

Jeg har faktisk ikke klart å finne en eneste spådom fra England om oss fra journalister eller eksperter der vi ender på 4. eller 5. plass.

De engelske bookiene hadde oss som nr 7 på oddsen for PL-tittel. Bak Leicester, blant annet. Eurosport hadde oss på 9. plass i ligaen i sine sesongspådommer. The Daily Mail hadde oss på 8.plass.

CBS var noe mer optimistiske, og tippet 6. plass. Det samme hadde The Guardian sine journalister (i snitt), og FourFourTwo.
Ingen av de 20 BBC- pundits'ene som ble spurt før sesongen tippet Arsenal i topp 4.

Selv ikke i Norge hadde man troen på 4. eller 5. plass. Et hederlig unntak var TV2, som faktisk har oss på 5. plass.

NRK hadde oss på 6. plass, mens Nettavisen hadde oss på 7. plass.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

DennisB skrev: ons mai 18, 2022 4:22 am
Bone8 skrev: tir mai 17, 2022 10:15 pm
DennisB skrev: man mai 16, 2022 11:55 pm

Sorry asså, men det er en managers oppgave å motivere og gjøre spillerne klar for oppgaven de har foran seg. DET kunne han ha gjort 10 ganger bedre. Han kan ikke skylde på mannskapet, at vi nylig tapte alle de tre kampene mot Brighton, Palace og Southampton, i tillegg ble slaktet mot Spurs, og falt helt sammen i dag, når alt stod på spill.

Mannskapet vi hadde i dag var da bra nok, sett i forhold til tidligere i sesongen. Det var ikke mange ute i dag. Kun Tierney og Partey, 2 spillere, men de er jo ute rett som det er, notorisk skadet. Dette tapet, og disse 5 tapene i run-in`en, er helt makeløst dårlig. Vi har tapt 5 av de siste 9 kampene, 4 av dem mot lag på nedre halvdel av tabellen.

Èn har ansvaret. Arteta. Selvsagt må han ta skylda. Det sagt, jeg ser selvsagt problemet med januarvinduet vårt. Det var en gamble som feilet.
Beklager sent svar.

Ja, det å tape alle de kampene du nevner er utrolig svakt. En av årsakene er selvsagt taktikk og kampforberedelser. Men troppen er syltynn, reservene er ikke gode nok. Når man da har spillere som Tomi, ESR, Partey og andre som får skader fordi de har spilt for mye, så må man likevel bruke reservene som ikke er gode nok.

Troppen har ingen alternativer på spissplass som kan skape noe selv, eller utfordre med styrke eller fart.
Vi scorer ikke nok mål, og det er ikke Artetas feil at vi ikke har nok målscorere. Jeg tipper besøket hans til Kroenke i januar handlet om å få midler til overganger, men et eller annet sted skjørtet det seg

Jeg har tenkt meg om, og ser at det er en god del Arteta har skylden for. Som jeg nevner over, burde han rullert mer. Gjorde også taktiske blemmer mot Spurs, som å ikke starte Tomi på høyre.

Men før sesongen var det få som hadde oss topp 6 av ekspertene. Selv med Auba og alle de andre vi slapp i januar. Kan man da ikke si at klubben faktisk har prestert bedre enn forventet? Det må manageren få noe kred for?
Takk for svar, Bone. Jeg liker at du er litt positiv allkevel, tross skuffelsen.

Jeg synes Passord over her beskriver akkurat hva jeg føler. For meg har vi ikke prestert bedre enn forventet, men ganske på pari. Jeg tippet oss i topp 4. Det er selvsagt ingen krise å bli nummer 5, men det er måten ting har utviklet seg på, som så mange er kritiske til. Hvor relativt enkelt vi burde ha klart dette, når vi lå så til de grader godt an.

Litt som Emerys første sesong. Vi lå klart best an til å ta topp 4, da det gjenstod 6-8 kamper. Alt lå til rette for det. Så sprakk vi totalt, og ble passert av Chelsea med kun ett poeng.
At det samme skulle skje igjen, takket våre 5 tap i run-in`en, viser en mentalitet som gjør at man mister trua på hele prosjektet. Klubben evner ikke å være gode når den må, og når ting betyr noe. Om det samme skulle skje neste sesong, at vi ligger godt an til noe som helst, så har man disse to sesongene i friskt minne, og bare venter på en kollaps. Dit trodde jeg ikke vi skulle komme.

Litt klisjèaktig å si at vår mangel på mentalitet sitter i veggene, men det ligger nok en del sannhet i det. Kanskje gutta trenger psykolog?

Dessuten må vi nesten være ærlige nok til å si at vi har hatt marginer med oss i år også. En del poeng har kommet hvor vi kanskje ikke hadde "fortjent" mer enn uavgjort. Husk at vi kun har 3 uavgjorte kamper, av 37. Det er svært uvanlig. Jeg tror ikke vi har opplevd det de siste 25-30 årene.
I steden har kampene hatt en tendens til å tippe i vår favør, også på dårlige dager. Hvor ofte har vi ikke takket for poengene, men fordømt spillet i år? Knepne seire hvor vi grinder dem inn til slutt.

Kanskje det kjennetegner et godt lag og god mentalitet, men slik vi har vist oss fram når det gjelder, så stemmer jo ikke det heller. Så litt heldige har vi nok vært. Kanskje vi med litt mer realistisk poengfangst hadde ligget på 7.-8. plass. Igjen. Hadde man vært like "positive" til Arteta om det var tilfellet?

Men Arteta må jo få en sjanse til å rette opp dette her, siden vi er stuck med han i et år eller flere til. Vi får stille oss bak, så lenge det finnes et snev av positivitet. Sommervinduet blir viktig, men litt trangere for oss nå, når CL ryker.

Jeg vil alltid ha trua på laget vårt, men faktum for meg er at det blir vanskeligere og vanskeligere. Fallhøyden ble litt stor for meg denne sesongen, da jeg synes vi hadde tidenes mulighet til å spille CL igjen. Vi trenger det sårt, økonomisk og sportslig. Nå ser jeg for meg at det blir enda vanskeligere å klare de kommende årene, med et "nytt" og pengesterkt United, og et hardtsatsende og pengesterkt Newcastle.

I tillegg sitter man igjen med at vi kanskje har overvurdert gutta litt også, og det blir en dårlig kombinasjon.
Det er derfor jeg liker å svare deg, og diskutere med deg. Vi ser ting ulikt, og det er nyttig å få prøvd ut sine meninger.

Ja, jeg husker du mente topp 4 burde være mulig, mens jeg (sjokk :lol: ) tenkte det var totalt urealistisk. Du er nærmere enn meg i dine spådommer, men jeg mente Arteta måtte gå om det ikke ble EL.

Spillet har vært ekstremt mangelfullt, og vi produserer ikke nok sjanser. Kommer ikke på mange kamper vi har dominert banespillet, så på sett og vis har du rett. Kanskje vi har tatt poeng vi ikke fortjente, selv om jeg sliter med å komme på kamper vi har karret til oss poeng ufortjent.

Jeg sitter heller med følelsen at det er kamper der marginene har gått mot oss. Som når Martinelli utlignet mot Brighton, men VAR annullerte uten at bildene viste offside.
Eller mot Everton, der vi leder med et mål før Everton-spiller tråkker Tomiyasu i ansiktet.
Eller Crystal Palace, der Saka blir regelrett sparket ned bakfra når vi leder, og vi ender opp med å spille uavgjort.

Det er flere eksempler der dommer har dømt marginale avgjørelser mot oss enn for oss, noen av dem endret kampbilde totalt.

Men kollapsen på slutten er utilgivelig. Tap mot Spurs er vondt, men det minst utilgivelige av resultatene.

Tapene mot Brighton og Southamton mot slutten er skandaløse. Tapene mot Palace og Newcastle soleklare og fortjente, men likevel utrolig svake prestasjoner av oss. Mentalitet er en del av det, som du sier. Men når du ser vi blir fraløpt i kampene mot Newcastle og Palace, så handler det også om kvalitet.

Jeg mener troppen er for svak.
De fem beste bak holder kanskje topp 4- nivå. Men reservene har så klare svakheter som motstandere klarer å utnytte gang på gang. Holding er ikke god i press-spill, og burde kun spille i kamper/situasjoner der vi må forsvare i egen boks. Tavares kan kun brukes i kamper vi skal dominere fra start til slutt. Cedric sliter i kamper der vi er under intenst press.
På midten er Partey og Xhaka solide, men jeg ble nok lurt av et par gode prestasjoner fra Elneny. De siste kampene har han igjen vist hvorfor han ikke er god nok for en toppklubb. Han er ikke rask nok, og ikke trygg nok med ballen når vi er under press. Lokonga er langt fra klar.
De tre talentene vi har på vingene har levert godt denne sesongen, men det er ikke bærekraftig at tre så unge skal stå for alle mål og målgivende i en toppklubb. Her må også Ødegaard heve produksjonen. Pepe har vært tidenes skuffelse når han har fått muligheten.
Spissplass har vi diskutert nok.

Jeg tror troppen, selv om det er Arteta sitt ansvar å få mest mulig ut av dem, har så klare mangler at det ville vært en ekstrem prestasjon å klare topp 4.

Vi har kuttet kostnader og bredde i troppen til det ekstreme. Når man ser at to-tre skader er alt som skal til for at Salah Eddine Oulad M'Hand, Zak Swanson og Charlie Patino er på benken, så sier det sitt om bredden.

Der klubben har bommet for meg er overganger i januar, og utlånsavtaler.

Saliba burde blitt beholdt, Chambers det samme. Det hadde kostet oss lite eller ingenting. AMN er jeg mer usikker på.

I januar hentet Spurs to spillere som var med på å redde sesongen deres. Vi slapp flere som kunne vært med på å sørge for dekning, og hentet ikke erstattere eller forsterkninger.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Bone8 skrev: ons mai 18, 2022 9:18 am
Det er derfor jeg liker å svare deg, og diskutere med deg. Vi ser ting ulikt, og det er nyttig å få prøvd ut sine meninger.

Ja, jeg husker du mente topp 4 burde være mulig, mens jeg (sjokk :lol: ) tenkte det var totalt urealistisk. Du er nærmere enn meg i dine spådommer, men jeg mente Arteta måtte gå om det ikke ble EL.

Spillet har vært ekstremt mangelfullt, og vi produserer ikke nok sjanser. Kommer ikke på mange kamper vi har dominert banespillet, så på sett og vis har du rett. Kanskje vi har tatt poeng vi ikke fortjente, selv om jeg sliter med å komme på kamper vi har karret til oss poeng ufortjent.

Jeg sitter heller med følelsen at det er kamper der marginene har gått mot oss. Som når Martinelli utlignet mot Brighton, men VAR annullerte uten at bildene viste offside.
Eller mot Everton, der vi leder med et mål før Everton-spiller tråkker Tomiyasu i ansiktet.
Eller Crystal Palace, der Saka blir regelrett sparket ned bakfra når vi leder, og vi ender opp med å spille uavgjort.

Det er flere eksempler der dommer har dømt marginale avgjørelser mot oss enn for oss, noen av dem endret kampbilde totalt.

Men kollapsen på slutten er utilgivelig. Tap mot Spurs er vondt, men det minst utilgivelige av resultatene.

Tapene mot Brighton og Southamton mot slutten er skandaløse. Tapene mot Palace og Newcastle soleklare og fortjente, men likevel utrolig svake prestasjoner av oss. Mentalitet er en del av det, som du sier. Men når du ser vi blir fraløpt i kampene mot Newcastle og Palace, så handler det også om kvalitet.

Jeg mener troppen er for svak.
De fem beste bak holder kanskje topp 4- nivå. Men reservene har så klare svakheter som motstandere klarer å utnytte gang på gang. Holding er ikke god i press-spill, og burde kun spille i kamper/situasjoner der vi må forsvare i egen boks. Tavares kan kun brukes i kamper vi skal dominere fra start til slutt. Cedric sliter i kamper der vi er under intenst press.
På midten er Partey og Xhaka solide, men jeg ble nok lurt av et par gode prestasjoner fra Elneny. De siste kampene har han igjen vist hvorfor han ikke er god nok for en toppklubb. Han er ikke rask nok, og ikke trygg nok med ballen når vi er under press. Lokonga er langt fra klar.
De tre talentene vi har på vingene har levert godt denne sesongen, men det er ikke bærekraftig at tre så unge skal stå for alle mål og målgivende i en toppklubb. Her må også Ødegaard heve produksjonen. Pepe har vært tidenes skuffelse når han har fått muligheten.
Spissplass har vi diskutert nok.

Jeg tror troppen, selv om det er Arteta sitt ansvar å få mest mulig ut av dem, har så klare mangler at det ville vært en ekstrem prestasjon å klare topp 4.

Vi har kuttet kostnader og bredde i troppen til det ekstreme. Når man ser at to-tre skader er alt som skal til for at Salah Eddine Oulad M'Hand, Zak Swanson og Charlie Patino er på benken, så sier det sitt om bredden.

Der klubben har bommet for meg er overganger i januar, og utlånsavtaler.

Saliba burde blitt beholdt, Chambers det samme. Det hadde kostet oss lite eller ingenting. AMN er jeg mer usikker på.

I januar hentet Spurs to spillere som var med på å redde sesongen deres. Vi slapp flere som kunne vært med på å sørge for dekning, og hentet ikke erstattere eller forsterkninger.
Gode poeng det. Ja, jeg tror nok ting har gått andre veien også, at vi har vært uheldige med noen av tapene våre. Vi har tross alt tapt altfor kamper i år (13), siden vi har såpass få uavgjorte. Det er noen situasjoner jeg husker, hvor vi ikke akkurat har vært heldige, enten med dommerne, eller med stenger/sjanser.

Men, og her kommer Dr. Dennis igjen :D , man husker jo best de situasjonene som har gått oss i mot. De gangene vi har hatt flyt og vært heldige, situasjoner som har gått vår vei, er lettere å sette på kontoen for korttidsminner.

Vi har som du sier også, vært for dårlige til å skape nok sjanser under Arteta. Vi hadde en god periode hvor vi var på rett vei dog, med Martin i hovedrollen. Og vi trodde tingene var løst. For det er vel egentlig det som skal til for at de fleste ønsker Arteta videre, at vi dominerer mer, skaper mer. Da kan vi tåle de litt slumsete defensive tabbene våre også. Men når det offensive uteblir, så sitter vi bare igjen med maling. Kjedelig fotball, som ender med at vi gjør en tabbe, en straffe i mot, et rødt kort eller noe annet.
Og når vi ikke har flyten framover lenger, så kommer vi aldri tilbake etter slikt. Under Arteta har det blitt forsterket. Det er ikke tilfeldig at vi sier at vi må score det første målet. Vi evner ikke å slå tilbake, som jo faktisk er vanlig i fotballkamper. Bare ikke i Arsenal.
Og det sitter i knollen. Man kan ikke legge nok ansvar på Arteta for det, egentlig.

Om man vil skylde på spillerne, så husk at vi ikke har noen primadonnaer i laget, som ikke "gidder" når det butter. Vi har et ungt mannskap, uten store stjerner, som normalt følger en manager til døra. Når man da faller sammen, så ligger ansvaret hovedsaklig andre steder enn hos spillerne.

Det sagt, det man nok dessverre må innrømme, er at vi kan ha overvurdert spillerne våre. Hadde de vært på nivået vi trodde, hadde de ikke falt sammen slik de har gjort. Jeg er helt enig med deg i årsakene til kollapsen også, at vi ikke har vært gode nok i planleggingen, ikke vært gode nok i vinduene våre. Men husk også at vi var meget fornøyd etter vinduet i fjor sommer. Selv etter mange kamper ut i sesongen, mente vi at vi hadde gjort et godt vindu. Også sommervinduet året før, fikk skryt.

Men det vi gjorde i januar, var ikke godt nok. Og da tenker jeg ikke på om vi hadde nok penger til rådighet, men om mannskapet vi satt igen med da datoen ble 1.februar. Det du også skriver, er jeg 100% enig i. Utlånene, mangel på erstatninger etter at Auba ble kastet ut etc. Det kan nok ha blitt vår bane denne sesongen. Planleggingen har vært for dårlig.
Vi kan jo ikke si at vi ikke hadde midler heller, vi la inn et megabud på Vlahovic. Hadde vi fått han, er jeg ganske sikker på at vi hadde vært nr. 3 eller 4 i dag.

Men det er water under the bridge. Vi får se om Arteta kan rette opp i noe av dette, jeg håper vi starter med Saliba.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

DennisB skrev: ons mai 18, 2022 9:52 am
Bone8 skrev: ons mai 18, 2022 9:18 am
Det er derfor jeg liker å svare deg, og diskutere med deg. Vi ser ting ulikt, og det er nyttig å få prøvd ut sine meninger.

Ja, jeg husker du mente topp 4 burde være mulig, mens jeg (sjokk :lol: ) tenkte det var totalt urealistisk. Du er nærmere enn meg i dine spådommer, men jeg mente Arteta måtte gå om det ikke ble EL.

Spillet har vært ekstremt mangelfullt, og vi produserer ikke nok sjanser. Kommer ikke på mange kamper vi har dominert banespillet, så på sett og vis har du rett. Kanskje vi har tatt poeng vi ikke fortjente, selv om jeg sliter med å komme på kamper vi har karret til oss poeng ufortjent.

Jeg sitter heller med følelsen at det er kamper der marginene har gått mot oss. Som når Martinelli utlignet mot Brighton, men VAR annullerte uten at bildene viste offside.
Eller mot Everton, der vi leder med et mål før Everton-spiller tråkker Tomiyasu i ansiktet.
Eller Crystal Palace, der Saka blir regelrett sparket ned bakfra når vi leder, og vi ender opp med å spille uavgjort.

Det er flere eksempler der dommer har dømt marginale avgjørelser mot oss enn for oss, noen av dem endret kampbilde totalt.

Men kollapsen på slutten er utilgivelig. Tap mot Spurs er vondt, men det minst utilgivelige av resultatene.

Tapene mot Brighton og Southamton mot slutten er skandaløse. Tapene mot Palace og Newcastle soleklare og fortjente, men likevel utrolig svake prestasjoner av oss. Mentalitet er en del av det, som du sier. Men når du ser vi blir fraløpt i kampene mot Newcastle og Palace, så handler det også om kvalitet.

Jeg mener troppen er for svak.
De fem beste bak holder kanskje topp 4- nivå. Men reservene har så klare svakheter som motstandere klarer å utnytte gang på gang. Holding er ikke god i press-spill, og burde kun spille i kamper/situasjoner der vi må forsvare i egen boks. Tavares kan kun brukes i kamper vi skal dominere fra start til slutt. Cedric sliter i kamper der vi er under intenst press.
På midten er Partey og Xhaka solide, men jeg ble nok lurt av et par gode prestasjoner fra Elneny. De siste kampene har han igjen vist hvorfor han ikke er god nok for en toppklubb. Han er ikke rask nok, og ikke trygg nok med ballen når vi er under press. Lokonga er langt fra klar.
De tre talentene vi har på vingene har levert godt denne sesongen, men det er ikke bærekraftig at tre så unge skal stå for alle mål og målgivende i en toppklubb. Her må også Ødegaard heve produksjonen. Pepe har vært tidenes skuffelse når han har fått muligheten.
Spissplass har vi diskutert nok.

Jeg tror troppen, selv om det er Arteta sitt ansvar å få mest mulig ut av dem, har så klare mangler at det ville vært en ekstrem prestasjon å klare topp 4.

Vi har kuttet kostnader og bredde i troppen til det ekstreme. Når man ser at to-tre skader er alt som skal til for at Salah Eddine Oulad M'Hand, Zak Swanson og Charlie Patino er på benken, så sier det sitt om bredden.

Der klubben har bommet for meg er overganger i januar, og utlånsavtaler.

Saliba burde blitt beholdt, Chambers det samme. Det hadde kostet oss lite eller ingenting. AMN er jeg mer usikker på.

I januar hentet Spurs to spillere som var med på å redde sesongen deres. Vi slapp flere som kunne vært med på å sørge for dekning, og hentet ikke erstattere eller forsterkninger.
Gode poeng det. Ja, jeg tror nok ting har gått andre veien også, at vi har vært uheldige med noen av tapene våre. Vi har tross alt tapt altfor kamper i år (13), siden vi har såpass få uavgjorte. Det er noen situasjoner jeg husker, hvor vi ikke akkurat har vært heldige, enten med dommerne, eller med stenger/sjanser.

Men, og her kommer Dr. Dennis igjen :D , man husker jo best de situasjonene som har gått oss i mot. De gangene vi har hatt flyt og vært heldige, situasjoner som har gått vår vei, er lettere å sette på kontoen for korttidsminner.

Vi har som du sier også, vært for dårlige til å skape nok sjanser under Arteta. Vi hadde en god periode hvor vi var på rett vei dog, med Martin i hovedrollen. Og vi trodde tingene var løst. For det er vel egentlig det som skal til for at de fleste ønsker Arteta videre, at vi dominerer mer, skaper mer. Da kan vi tåle de litt slumsete defensive tabbene våre også. Men når det offensive uteblir, så sitter vi bare igjen med maling. Kjedelig fotball, som ender med at vi gjør en tabbe, en straffe i mot, et rødt kort eller noe annet.
Og når vi ikke har flyten framover lenger, så kommer vi aldri tilbake etter slikt. Under Arteta har det blitt forsterket. Det er ikke tilfeldig at vi sier at vi må score det første målet. Vi evner ikke å slå tilbake, som jo faktisk er vanlig i fotballkamper, bare ikke i Arsenal.
Og det sitter i knollen. Man kan ikke legge nok ansvar på Arteta for det, egentlig.

Om man vil skylde på spillerne, så husk at vi ikke har noen primadonnaer i laget, som ikke "gidder" når det butter. Vi har et ungt mannskap, uten store stjerner, som normalt følger en manager til døra. Når man da faller sammen, så ligger ansvaret hovedsaklig andre steder enn hos spillerne.

Det sagt, det man nok dessverre må innrømme, er at vi kan ha overvurdert spillerne våre. Hadde de vært på nivået vi trodde, hadde de ikke falt sammen slik de har gjort. Jeg er helt enig med deg i årsakene til kollapsen også, at vi ikke har vært gode nok i planleggingen, ikke vært gode nok i vinduene våre. Men husk også at vi var meget fornøyd etter vinduet i fjor sommer. Selv etter mange kamper ut i sesongen, mente vi at vi hadde gjort et godt vindu. Også sommervinduet året før, fikk skryt.

Men det vi gjorde i januar, var ikke godt nok. Og da tenker jeg ikke på om vi hadde nok penger til rådighet, men om mannskapet vi satt igen med da datoen ble 1.februar. Utlånene, mangel på erstatninger etter at Auba ble kastet ut etc. Det kan nok ha blitt vår banedenne sesongen. Planleggingen har vært for dårlig.
Vi kan jo ikke si at vi ikke hadde midler heller, vi la inn et megabud på Vlahovic. Hadde vi fått han, er jeg ganske sikker på at vi hadde vært nr. 3 eller 4 i dag.

Men det er water under the bridge. Vi får se om Arteta kan rette opp i noe av dette, jeg håper vi starter med Saliba.
Ja, fotballen er dørgende kjedelig. Det er det ingen tvil om. Det er et par hederlige unntak, men som regel er det kamper på marginer, og noen heldige avgjørelser har jeg nok glemt. Den to største kritikkene jeg har mot Arteta er at han er for forsiktig (ledelse betyr automatisk forsvarsspiller inn i kamper vi dominerer) og at han ikke evner å gjøre taktiske grep som snur kamper i vår favør.

Som du sier har vi ingen primadonnaer, så tror ikke det går på innsats, men på evner. Elneny har ikke fart til å følge Joelinton på 1-0 på mandag for eksempel. Det får Arteta gjort lite med. Men hvorfor backen er så høyt i banen må gudene vite. Mange av våre tap mot "svakere motstand" har kommet mot lag med hurtige, sterke vinger. Og felles for kampene er at Tierney og/eller Tomi har vært skadet, eller ute av matchform.

Vinduet forrige sommer var fantastisk bra ut fra forutsetningene. Men når en ser antallet førstelagsspillere inn kontra ut i sesongen 21/22, så gjør vi oss selv veldig utsatt for skader, formdupper og suspensjoner.

Jeg tipper som deg, at det blir langt vanskeligere å konkurrere til høsten.
- Tottenham kan friste med CL, og har alt en fantastisk angrepsrekke.
- City, Chelsea og United kommer til å fortsette å spytte ut penger (Chelsea er vel usikkerheten)
- Liverpool kan friste med Klopp, CL og en av verdens beste tropper.
- Newcastle kan gi lønninger og overgangssummer kun City kan konkurrere med.

Vi må satse på talentfulle spillere og intern utvikling. Det er den sure realiteten nå som CL glipper.

Men hovedskylden for at det ikke blir CL ligger hos Kroenke. En overgang i januar kunne gjort at vi nok hadde lagt Spurs bak oss for en god tid fremover.

johwi68

Legg inn av johwi68 »

Interessant diskusjon mellom DennisB og Bone8, men jeg synes dere unngår å komme inn på det jeg ser på som Arsenals største problem i år - mangelen på fysisk tilstedeværelse.

Greit nok at stammen i laget er unge karer, og at det bygges mot et kjempelag et par sesonger fram i tid, men Arsenal var helt klart i førersetet for en Topp 4-plassering i år, ei plassering jeg synes dere ble kjempet, løpt og "bøllet" vekk fra. Mot Newcastle var dette ekstremt å se, og selv om Partey er en tøffing og en som ville markert seg, så manglet dere ikke fryktelig mange førstevalg (Tierney?).

Ødegård ble flyttet vekk fra ballen en rekke ganger, Saka lå på bakken etter dueller altfor ofte, Elneny (har vært overraskende bra i det siste) blir avslørt på tempo gang på gang, ESR klarte ikke komme i kontakt med ball, begge (alle tre) backene blir litt herjet med til tider. Hvor er tøffheten? Aggressiviteten? Gutsen? Viljen til å gå i krigen? Nketiah synes jeg var litt tøff og tråkket til, det samme med Xhaka, men ellers var det tynt.

Ser at Martin får gjennomgå i (sosiale) media, og det skjønner jeg. Selv om de unge, engelske spillerne fortjener minst like mye pes.

Arteta synes jeg virker som en solid manager med en plan, og med et par fysiske spillere inn, type Darwin Nunez og Tchouameni, så er Topp 4 neste sesong rett og slett en mulighet. Selv om Man Utd skulle klare å snu skuta og Conte får fortsette jobben i Tottenham. Hvor Newcastle ender er vel et mysterium, men det tar normalt et par år å virkelig utnytte et heftig pengebok.

Synd at det gikk som det gikk, for jeg håpet Arsenal skulle klare å kvalifisere til CL.

DennisB

Legg inn av DennisB »

johwi68 skrev: ons mai 18, 2022 10:58 am Interessant diskusjon mellom DennisB og Bone8, men jeg synes dere unngår å komme inn på det jeg ser på som Arsenals største problem i år - mangelen på fysisk tilstedeværelse.

Greit nok at stammen i laget er unge karer, og at det bygges mot et kjempelag et par sesonger fram i tid, men Arsenal var helt klart i førersetet for en Topp 4-plassering i år, ei plassering jeg synes dere ble kjempet, løpt og "bøllet" vekk fra. Mot Newcastle var dette ekstremt å se, og selv om Partey er en tøffing og en som ville markert seg, så manglet dere ikke fryktelig mange førstevalg (Tierney?).

Ødegård ble flyttet vekk fra ballen en rekke ganger, Saka lå på bakken etter dueller altfor ofte, Elneny (har vært overraskende bra i det siste) blir avslørt på tempo gang på gang, ESR klarte ikke komme i kontakt med ball, begge (alle tre) backene blir litt herjet med til tider. Hvor er tøffheten? Aggressiviteten? Gutsen? Viljen til å gå i krigen? Nketiah synes jeg var litt tøff og tråkket til, det samme med Xhaka, men ellers var det tynt.

Ser at Martin får gjennomgå i (sosiale) media, og det skjønner jeg. Selv om de unge, engelske spillerne fortjener minst like mye pes.

Arteta synes jeg virker som en solid manager med en plan, og med et par fysiske spillere inn, type Darwin Nunez og Tchouameni, så er Topp 4 neste sesong rett og slett en mulighet. Selv om Man Utd skulle klare å snu skuta og Conte får fortsette jobben i Tottenham. Hvor Newcastle ender er vel et mysterium, men det tar normalt et par år å virkelig utnytte et heftig pengebok.

Synd at det gikk som det gikk, for jeg håpet Arsenal skulle klare å kvalifisere til CL.
Vi har forsåvidt vært inne på det tidligere, vi har noen lette spillere framover på banen, men egentlig greit ellers. Dvs. uten Partey virker midtbanen for lett igjen, og det er i bredden vi ikke klarer å sette inn nok fysikk når skadene kommer.

Tierney og Tomiyasu er staute karer som ikke lar seg skubbe vekk, heller ikke Xhaka pg Partey. White og Gabriel holder et greit fysisk nivå. Men når en eller flere av disse skades, så har vi ikke fysisk gode nok spillere til å steppe inn. Cedric og Tavares kan virke pinglete, Elneny er ikke god nok, og Lokonga blir for lett.

Så vi står igjen med angrepsfireren vår, som jeg er enig i kan bli for lette. Men det er ikke "krigsspillerne" i laget som skal gjøre jobben foran motstanderens kasse. Det er ikke uvanlig med litt lettere spillere i front.

Nå har vi blitt lettere også fordi Lacazette har blitt benket. Nketiah er talentfull han, men er ingen kriger i dueller. Det er derimot Lacazette.
Så det er flere årsaker til at vi har virket for lette i det siste. Skader på Partey, Tierney og Tomiyasu, og manglende form på Laca, for ta en del av skylden for det. Da blir vi fort visuelt for lette.

Det sagt, det er lenge siden Arsenal var et fysisk lag. Selv om vi ender opp med å toppe røde kort-listen, så er det mange år siden vi var kjent for å ha særlig fysisk tilstedeværelse.

Trenger vi det? Ja, det vil jeg nok si. Handlelisten vår denne gangen bør bestå av spillere med god fysikk. Men vi har en del av den tilstedeværelsen allerede, når alle er på plass. Vi kan ikke benke Ødegaard og Saka fordi de ikke er fysiske nok. Martin har forresten tatt steg angående egen fysiske tilstedeværelse, siden tiden hans i Madrid.

Summa summarum, så er troppen rett og slett for tynn.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

johwi68 skrev: ons mai 18, 2022 10:58 am Interessant diskusjon mellom DennisB og Bone8, men jeg synes dere unngår å komme inn på det jeg ser på som Arsenals største problem i år - mangelen på fysisk tilstedeværelse.

Greit nok at stammen i laget er unge karer, og at det bygges mot et kjempelag et par sesonger fram i tid, men Arsenal var helt klart i førersetet for en Topp 4-plassering i år, ei plassering jeg synes dere ble kjempet, løpt og "bøllet" vekk fra. Mot Newcastle var dette ekstremt å se, og selv om Partey er en tøffing og en som ville markert seg, så manglet dere ikke fryktelig mange førstevalg (Tierney?).

Ødegård ble flyttet vekk fra ballen en rekke ganger, Saka lå på bakken etter dueller altfor ofte, Elneny (har vært overraskende bra i det siste) blir avslørt på tempo gang på gang, ESR klarte ikke komme i kontakt med ball, begge (alle tre) backene blir litt herjet med til tider. Hvor er tøffheten? Aggressiviteten? Gutsen? Viljen til å gå i krigen? Nketiah synes jeg var litt tøff og tråkket til, det samme med Xhaka, men ellers var det tynt.

Ser at Martin får gjennomgå i (sosiale) media, og det skjønner jeg. Selv om de unge, engelske spillerne fortjener minst like mye pes.

Arteta synes jeg virker som en solid manager med en plan, og med et par fysiske spillere inn, type Darwin Nunez og Tchouameni, så er Topp 4 neste sesong rett og slett en mulighet. Selv om Man Utd skulle klare å snu skuta og Conte får fortsette jobben i Tottenham. Hvor Newcastle ender er vel et mysterium, men det tar normalt et par år å virkelig utnytte et heftig pengebok.

Synd at det gikk som det gikk, for jeg håpet Arsenal skulle klare å kvalifisere til CL.
Skriver under på DennisB sitt innlegg. Vi har spillere som er villige til å gå i krigen, men
- Tomiyasu har slitt med lyskestrekk hele vårsesongen, så var ikke kampfit.
- Partey og Tierney er, som du sa, skadet.
- White og Gabriel, som begge går i alle kriger de kan, slet også med strekkskader, og var nok ikke helt i slaget sånn sett.

Når disse var i form hadde vi flere innlegg i tråden om hvor deilig det var å endelig ha et lag som sto opp mot tøffe lag, og ga igjen.

Men på de offensive plassene er det lite slagkraft, og erstatterne er for svake.

Hovedproblemet er ikke styrken, men farten i laget vårt.

Så fort vi møter lag med vinger med fart og styrke (Zaha, Son, Saint- Maxim, Liverpool) Så sliter vi med å matche fart og intensitet.

Oppskriften på å slå Arsenal virker lett:
- Hold Xhaka og Ødegaard unna ballen
- Slå baller til rask, sterk ving eller over toppen på hurtig spiss.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Synes disse 2 tweetene er litt treffende. Når det er sagt tipper jeg Arteta henter en skikkelig 9er og gjør Arsenal mer fremover-retta


Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Bone8 skrev: ons mai 18, 2022 12:04 pm
johwi68 skrev: ons mai 18, 2022 10:58 am Interessant diskusjon mellom DennisB og Bone8, men jeg synes dere unngår å komme inn på det jeg ser på som Arsenals største problem i år - mangelen på fysisk tilstedeværelse.

Greit nok at stammen i laget er unge karer, og at det bygges mot et kjempelag et par sesonger fram i tid, men Arsenal var helt klart i førersetet for en Topp 4-plassering i år, ei plassering jeg synes dere ble kjempet, løpt og "bøllet" vekk fra. Mot Newcastle var dette ekstremt å se, og selv om Partey er en tøffing og en som ville markert seg, så manglet dere ikke fryktelig mange førstevalg (Tierney?).

Ødegård ble flyttet vekk fra ballen en rekke ganger, Saka lå på bakken etter dueller altfor ofte, Elneny (har vært overraskende bra i det siste) blir avslørt på tempo gang på gang, ESR klarte ikke komme i kontakt med ball, begge (alle tre) backene blir litt herjet med til tider. Hvor er tøffheten? Aggressiviteten? Gutsen? Viljen til å gå i krigen? Nketiah synes jeg var litt tøff og tråkket til, det samme med Xhaka, men ellers var det tynt.

Ser at Martin får gjennomgå i (sosiale) media, og det skjønner jeg. Selv om de unge, engelske spillerne fortjener minst like mye pes.

Arteta synes jeg virker som en solid manager med en plan, og med et par fysiske spillere inn, type Darwin Nunez og Tchouameni, så er Topp 4 neste sesong rett og slett en mulighet. Selv om Man Utd skulle klare å snu skuta og Conte får fortsette jobben i Tottenham. Hvor Newcastle ender er vel et mysterium, men det tar normalt et par år å virkelig utnytte et heftig pengebok.

Synd at det gikk som det gikk, for jeg håpet Arsenal skulle klare å kvalifisere til CL.
Skriver under på DennisB sitt innlegg. Vi har spillere som er villige til å gå i krigen, men
- Tomiyasu har slitt med lyskestrekk hele vårsesongen, så var ikke kampfit.
- Partey og Tierney er, som du sa, skadet.
- White og Gabriel, som begge går i alle kriger de kan, slet også med strekkskader, og var nok ikke helt i slaget sånn sett.

Når disse var i form hadde vi flere innlegg i tråden om hvor deilig det var å endelig ha et lag som sto opp mot tøffe lag, og ga igjen.

Men på de offensive plassene er det lite slagkraft, og erstatterne er for svake.

Hovedproblemet er ikke styrken, men farten i laget vårt.

Så fort vi møter lag med vinger med fart og styrke (Zaha, Son, Saint- Maxim, Liverpool) Så sliter vi med å matche fart og intensitet.

Oppskriften på å slå Arsenal virker lett:
- Hold Xhaka og Ødegaard unna ballen
- Slå baller til rask, sterk ving eller over toppen på hurtig spiss.
Dett er et kjempeinnlegg som kort oppsummerer diskusjonen og Arsenals problemer godt. Vi har en tendens til å få skader på spillere som er viktige for å beholde tyngden i laget, og de få spillerne som blir igjen får ikke nok hjelp. Dette gjelder derimot ikke i Newcastle-kampen etter min mening. Partey og Tierney på banen ville garantert løftet oss, men hele midtbanen var helt fraværende den kampen og hadde aldri evnen til å vinne andreballene. Når midtbanen sliter, er det alltid vanskelig å vinne fotballkamper.

Det svake januar-vinduet var et sjanse klubben tok, som de forhåpentligvis nå har lært av. Men det bunner først og fremst i nok en skivebom i å gi en spiller som Aubameyang en giga-kontrakt. Å kvitte seg med den byrden som lønningsposen hans ga budsjettet vårt var åpenbart førsteprioritet. Forhåpentligvis vil vi merke den økonomiske veksten det har gitt oss til sommeren. Dette innebærer jo at Arteta og Edu greier å overbevise 'øverste hylle'-spillere om at vi kan ta oss til Champions League i neste sesong selvsagt. Vlahovic glapp mest sannsynlig av en slik grunn. Jeg tar med glede i mot både Nunez og Jesus. Én av dem eller begge, vil uansett forsterke oss i angrep. Spikrer vi Saliba, Hickey og en sentral midtbanespiller er vi et steg nærmere der vi skal være.

En desto viktigere ting, som er Arteta store oppgave nå, er å få angrepsspillet til å gå mye fortere og bli mindre forutsigbart. Det har blitt snakket om lagets svake forsvarsspill de siste månedene, Ramsdale har merkelig nok også begynt å skjelve litt, men jeg tror dette kommer mye av våre svake evne til å være kliniske fremover. Statistikken om at vi ikke har skåret etter å ha sluppet inn først på bortebane er den mest skremmende av alle svake statistikker under Arteta. Det kan ikke ignoreres. Som sagt, tror jeg Arteta er helt klar over dette. Om han har ferdighetene til å fikse det, gjenstår å se.

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Chromeback skrev: tir mai 17, 2022 1:58 pm
Jeg skjønner meg virkelig ikke på fanbasen til Arsenal. Det var absolutt ingen som pratet om CL-plass før sesongen, og når Arteta får dem helt inn til målstreken, og muligehten fortsatt er der, så blir det helt jævla krisestemning.
Å forsøke å forstå fan-basen til Arsenal, er som å forsøke å forstå en kvinne på det stedet i syklusen hvor hormonene styrer (sorry hvis det finnes damer her som blir støtt av metaforen).

Dette er den første sesongen Arteta har fått mye ut av stallen. Jeg trodde på 8. plass før sesongen. Selvsagt er jeg skuffet over at det ikke gikk, når vi var så nært. Men vi har virkelig ikke en av de 4 beste stallene i PL. Så når den verste skuffelsen har lagt seg, så synes jeg sesongen har vært hakket bedre enn forventet.

Vi har vel antakelig den 6. beste stallen. Så er spørsmålet om vi tar en 5. plass fordi Arteta har vært god, eller om det rett og slett er fordi ManU er der de er og underpresterer massivt om dagen. Jeg tror Arteta er en ganske sånn på merket manager, men heller ikke mer (i hvert fall ikke foreløpig).

Skrikene etter kjøp av spillere, kommer forjeves. Klubben er ikke i en finansiell posisjon å matche forventningene, og de rikeste klubbene. Det må kjøpes smart, value for money, og bygge og utvikle over tid.

Problemet er jo at det ikke er en enkel rute oppover. Og det blir antakelig enda trangere i toppen med Newcastle i løpet av et par sesonger. Så selv om tiden jobber med oss med den unge stallen, så jobber den mot oss i konkurransesituasjonen.

Realistisk sett må nok vi Arsenal fans belage oss på kamp om 6. og 7. plasser og EL i sesongene fremover.

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Enzino skrev: ons mai 18, 2022 7:40 pm
Chromeback skrev: tir mai 17, 2022 1:58 pm
Jeg skjønner meg virkelig ikke på fanbasen til Arsenal. Det var absolutt ingen som pratet om CL-plass før sesongen, og når Arteta får dem helt inn til målstreken, og muligehten fortsatt er der, så blir det helt jævla krisestemning.
Skrikene etter kjøp av spillere, kommer forjeves. Klubben er ikke i en finansiell posisjon å matche forventningene, og de rikeste klubbene. Det må kjøpes smart, value for money, og bygge og utvikle over tid.
Ser ut til at klubben vil gå all-in på markedet uansett utfall. Men om spillere vil hit derimot, er en annen sak.

Vike4

Legg inn av Vike4 »

Vi kan vel ikke drømme om en enklere mulighet til å prestere i PL enn vi har hatt denne sesongen, så sesongen spillerne og Arteta har levert er ganske skrøpelig. Offensivt har stort sett hele sesongen vært et gjesp, noe vi har vært under Arteta i hele perioden han har vært her. Defensivt var der forbedringer, men pilene har pekt feil vei der også. Han har vært der i 3 år, snart 2 milliard i spillerkjøp og minimalt med fremgang. Dette fortjener selvfølgelig ny kontrakt. Nå vil han sitte hele neste sesong uansett utfall, og det er litt dumt.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Enzino skrev: ons mai 18, 2022 7:40 pm
Å forsøke å forstå fan-basen til Arsenal, er som å forsøke å forstå en kvinne på det stedet i syklusen hvor hormonene styrer (sorry hvis det finnes damer her som blir støtt av metaforen).
Enig med mye både du og Dennis skriver her, har bare ikke så mye tid og overskudd til å gå inn i lange diskusjoner om dagen :lol:

Men så denne nå, og den klarte jeg faktisk ikke å la gå.

Bilde

Brukeravatar
ulfarne
Innlegg: 1543

Legg inn av ulfarne »

Chromeback skrev: ons mai 18, 2022 11:35 pm
Enzino skrev: ons mai 18, 2022 7:40 pm
Å forsøke å forstå fan-basen til Arsenal, er som å forsøke å forstå en kvinne på det stedet i syklusen hvor hormonene styrer (sorry hvis det finnes damer her som blir støtt av metaforen).
Enig med mye både du og Dennis skriver her, har bare ikke så mye tid og overskudd til å gå inn i lange diskusjoner om dagen :lol:

Men så denne nå, og den klarte jeg faktisk ikke å la gå.

Bilde
Dette er høyt nivå! :lol:

Yesil

Legg inn av Yesil »

Ikke bare nåværende Arsenal-spillere som roter det til under litt press...

Hansiso

Legg inn av Hansiso »

Chromeback skrev: ons mai 18, 2022 11:35 pm
Enzino skrev: ons mai 18, 2022 7:40 pm
Å forsøke å forstå fan-basen til Arsenal, er som å forsøke å forstå en kvinne på det stedet i syklusen hvor hormonene styrer (sorry hvis det finnes damer her som blir støtt av metaforen).
Enig med mye både du og Dennis skriver her, har bare ikke så mye tid og overskudd til å gå inn i lange diskusjoner om dagen :lol:

Men så denne nå, og den klarte jeg faktisk ikke å la gå.

Bilde
Fantastisk! 😂

DennisB

Legg inn av DennisB »

Chromeback skrev: ons mai 18, 2022 11:35 pm
Enzino skrev: ons mai 18, 2022 7:40 pm
Å forsøke å forstå fan-basen til Arsenal, er som å forsøke å forstå en kvinne på det stedet i syklusen hvor hormonene styrer (sorry hvis det finnes damer her som blir støtt av metaforen).
Enig med mye både du og Dennis skriver her, har bare ikke så mye tid og overskudd til å gå inn i lange diskusjoner om dagen :lol:

Men så denne nå, og den klarte jeg faktisk ikke å la gå.

Bilde
Det blir ikke bedre enn dette. Arsenal-diskusjoner på sitt beste :D

Enzino
Innlegg: 5989

Legg inn av Enzino »

Hansiso skrev: ons mai 18, 2022 8:55 pm
Enzino skrev: ons mai 18, 2022 7:40 pm
Chromeback skrev: tir mai 17, 2022 1:58 pm
Jeg skjønner meg virkelig ikke på fanbasen til Arsenal. Det var absolutt ingen som pratet om CL-plass før sesongen, og når Arteta får dem helt inn til målstreken, og muligehten fortsatt er der, så blir det helt jævla krisestemning.
Skrikene etter kjøp av spillere, kommer forjeves. Klubben er ikke i en finansiell posisjon å matche forventningene, og de rikeste klubbene. Det må kjøpes smart, value for money, og bygge og utvikle over tid.
Ser ut til at klubben vil gå all-in på markedet uansett utfall. Men om spillere vil hit derimot, er en annen sak.
Og hvor skal de pengene komme fra? Som jeg har skrevet flere ganger i tråden, er cashbeholdningen brukt opp. Dette er ikke spekulasjon, det står å lese i klubbens offisielle regnskaper. Klubben har en eier som ikke putter inn midler. Da gjenstår kun gjeldsopptak. Klubben har allerede mye gjeld, og rentenivåene er kraftig på vei oppover i de internasjonale rentemarkedene.

Det blir i så fall ekstremt høyt spill. Klubben risikerer i så fall å havne der Chelsea var før de ble kjøpt opp, eller som Leeds.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

Sikkert litt off topic, men synes det er synd at det er to-tre supportere her på forumet som ser på det som sin oppgave å gå i andre lags tråder kun med mål om å provosere eller for å si hvor ræva klubben er.

Heldigvis ikke vært for mye i vår tråd, men i Chelsea-tråden var det en periode veldig lite fotball-relatert, samme gjelder i City sin.

Ser det her også, særlig ved svake resultater.

Det er mange som bidrar positivt også, med spørsmål, forslag og liknende. Men veldig ofte også innlegg av typen "dere er elendige, lol!"

Merker meg at det Liverpool-supportere som virker å ha mest mot oss, samt en enkeltstående United- supporter.

Veldig rart at man bruker så mye energi på en klubb som havner på 5. plass.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»