Den store åttitallstråden...del 2

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Den store åttitallstråden...del 2

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: søn mai 01, 2022 5:34 am Denne har jeg av en eller annen grunn ikke hørt om, takker for fin informasjon :). Får se om jeg finner den, se på YT er ikke aktuelt for min del.
Kino Lorber har utgitt filmen (både på DVD og Blu-ray) for et par år tilbake, men fant nettopp ut at det finnes ei annen og visstnok mer brutal alternativ versjon, der går under navnet The Honor Guard), og ja, skal ikke spoile men fikk nesten lyst til å se den, ettersom enkelte småting i Wolfe Lake, man jo irriterte seg litt over, og som virket å bli gjort langt mer drastisk i Honor Guard.

Tipper at fans av 70-talls psykologiske dramaer, rape og revenge, backwoods og survival thrillere ala Straw Dogs, Deliverance osv, vil kanskje få greit utbytte av den. Og så har man jo nevnte Rod Steiger, som er i full fyr, og en som sjeldent skuffer, uansett hva han måtte dukke opp i.

Her er en av filmens soleklart beste scener:

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1463

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: søn mai 01, 2022 11:58 am
4pLaY skrev: søn mai 01, 2022 5:34 am Denne har jeg av en eller annen grunn ikke hørt om, takker for fin informasjon :). Får se om jeg finner den, se på YT er ikke aktuelt for min del.
Kino Lorber har utgitt filmen (både på DVD og Blu-ray) for et par år tilbake, men fant nettopp ut at det finnes ei annen og visstnok mer brutal alternativ versjon, der går under navnet The Honor Guard), og ja, skal ikke spoile men fikk nesten lyst til å se den, ettersom enkelte småting i Wolfe Lake, man jo irriterte seg litt over, og som virket å bli gjort langt mer drastisk i Honor Guard.
► Show Spoiler
Tipper at fans av 70-talls psykologiske dramaer, rape og revenge, backwoods og survival thrillere ala Straw Dogs, Deliverance osv, vil kanskje få greit utbytte av den. Og så har man jo nevnte Rod Steiger, som er i full fyr, og en som sjeldent skuffer, uansett hva han måtte dukke opp i.

Her er en av filmens soleklart beste scener:
► Show Spoiler
Ser ikke ut til at noen av dem er enkle å finne på nett dessverre ei heller Ebay om jeg ville kjøpt den.

Deliverance er en flott film :).

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: søn mai 01, 2022 12:32 pm Ser ikke ut til at noen av dem er enkle å finne på nett dessverre ei heller Ebay om jeg ville kjøpt den.

Deliverance er en flott film :).
Nei, med fattige 300 (pluss) votes inne på IMDb, så er nok ikke filmen blant de mest kjente. Men med tanke på innsatsen til Steiger, og at den var absolutt vel verdt å se, om en liker slik underholdning, eller er fan av nevnte skuespiller, så synes jeg den holdt meget god stand, og en man godt gjerne skulle likt å hatt i filmhylla.

Det ligger faktisk ei Blu-ray (i følge opplaster) versjon gratis, og da via en side man har hatt mye glede av, siste halvåret:

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Hit (1984) av Stephen Frears

"Lets get out of this fucking country!"

En tidligere løsmunnet informant (Terrence Stamp), har i de siste ti årene, levd livets "glade dager", i langt mer solfylte omgivelser. Men fortiden har en lei måte å innhente en, uansett hvor langt unna man prøver å distansere seg. Og denne gangen kommer bøddelen selv (John Hurt) på dødelig visitt.

En meget velspilt og flott britisk gangster-thriller, da forkledt som en ganske så mørk "road trip" film, og der benytter seg godt av Spanias vakre natur og omgivelser, samt et førsteklasses bidrag fra noen meget dyktige karakterskuespillere, i John Hurt, Tim Roth og Terrence Stamp.

Denne har man hatt innom filmradaren før, men glemt litt bort, og glad den omsider returnerte, og ja, denne må også vurderes til innkjøp på forhåpentligvis ei solid Blu-ray utgave.

8/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Elgen skrev: søn apr 03, 2022 1:13 am Del 3 av denne serien ble lagt ut i dag:

Del 4 ble lagt ut men nå er videoen borte, får følge med på hva som skjer på den kanalen
Kanskje trøbbel med rettigheter eller noe

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons mai 04, 2022 6:34 pm Del 4 ble lagt ut men nå er videoen borte, får følge med på hva som skjer på den kanalen
Kanskje trøbbel med rettigheter eller noe
Hadde nesten glemt det 80-talls oppramsingsprosjektet.
Litt synd om det ikke blir ferdigstilt, grunnet rettighetsbrudd. Som kan jo være noe så enkelt som et bilde/videoklipp eller "feil" bruk av låt i bakgrunnen.

Håper i så fall opplaster, kanskje vil gjenopplaste videoen, om det skulle ordne seg, da med eller uten eventuelt det som forhindra den i å bli værende. For skulle gjerne likt å fått sett ferdig fortsettelsen av denne åttitallshyllesten.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: ons mai 04, 2022 6:44 pm
Elgen skrev: ons mai 04, 2022 6:34 pm Del 4 ble lagt ut men nå er videoen borte, får følge med på hva som skjer på den kanalen
Kanskje trøbbel med rettigheter eller noe
Hadde nesten glemt det 80-talls oppramsingsprosjektet.
Litt synd om det ikke blir ferdigstilt, grunnet rettighetsbrudd. Som kan jo være noe så enkelt som et bilde/videoklipp eller "feil" bruk av låt i bakgrunnen.

Håper i så fall opplaster, kanskje vil gjenopplaste videoen, om det skulle ordne seg, da med eller uten eventuelt det som forhindra den i å bli værende. For skulle gjerne likt å fått sett ferdig fortsettelsen av denne åttitallshyllesten.
Jeg så videoen før den ble slettet
Nighthawks var på listen, en film jeg ikke har sett (som jeg kan huske da)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons mai 04, 2022 6:50 pm Jeg så videoen før den ble slettet
Nighthawks var på listen, en film jeg ikke har sett (som jeg kan huske da)
Nighthawks ja, den må jeg nok se igjen, ettersom det er en stund siden forrige besøk. Huskes vel best for Stallones "Serpico" skjegg/70-talls stil, samt en meget ond Rutger Hauer, som Europeisk terrorist, tror han gikk under navnet Wulfgar, eller noe slikt.

Men fikk også litt lyst til se en der har noe fyldig kommentarspor, for det gikk visstnok ei kule varmt under innspillingen, og da mellom filmens to hovedrolleinnehavere. Og godt mulig Stallone hadde blitt litt vel "høy" på seg selv, og slet med å takle Hauers inntreden, og der sistnevnte gjennomgikk noen leie hendelser innen nær familie/bekjente i hjemlandet sitt.
Da ble det nok ikke bedre, av at Stallone skal ha vært sterkt medvirkende, til å klippe/nedjustere flere viktige scener med Rutger, og heller gi seg selv mer tid foran kamera.

Uansett, virker å være en litt glemt Sly film, og synd han ikke prøvde litt mer av denne type krim-thrillere, men klart, han hadde jo en ganske ustabil periode etter Rocky 1 og 2, der komedier aldri helt var hans sterke side, og lagde vel ei med Dolly Parton, og den tror jeg man vil la ligge på vent, enn så lenge.
Hauer på sin side, forble jo dessverre mest ond skurk, etter overgangen som leading man fra Nederland til Hollywood, men en som burde fått flere sjanser som helt, fremfor kun ørten halvveis skrevne bad guys.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ble lagt ut på nytt nå:
Enjoy!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons mai 04, 2022 9:29 pm Ble lagt ut på nytt nå:
Enjoy!
Takker for videooppdatering. :)
Skal nok selvsagt få med meg den, men akkurat nå, blir nok litt i det seneste laget.
Får bare håpe den ikke er borte igjen, før den tid.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Night of the Juggler (1980) av Robert Butler

"Hey, listen! You've picked the wrong kid."

En hardtarbeidende alenepappa (James Brolin), opplever alle foreldres største mareritt, i det hans kjære datter, blir kidnappet midt på lyse dagen.
Og hvor det tidlig ut, kommer frem, at dette er i regi av en meget forstyrret og hevnlysten New York beboer, men en som snart skal få mer å bekymre seg for, enn kun politi. Særlig når en desperat far, i fullt kampmodus, er mer enn villig til å endevende hele byen, da i søket etter sin datter.


Wow, dette var sterk kost, og snakk om stor underholdning. Igjen føler man seg rimelig kjip, for Night of the Juggler aka New York Killer, har en visst om i årevis, men grunnet at den ikke er oppdrive på ei offisiell DVD eller Blu-ray utgave, har den kanskje ikke hatt høyeste prioritet. Men, Youtube har hvert fall to fulle utgaver liggende oppe, og nei, hva i pokker er det som gjør at denne åttitallsperlen, enda ikke har blitt utgitt i ei oppgradert fysisk versjon?
For sitter med en lei følelse av at hadde den gjort så, ville nok den ufortjent svake ratingen av 6,5, (fra knappe 800 votes) på IMDb ha steget betraktelig, og vi hadde muligens snakket en av de barskeste kult-thrillerne fra det tiåret.

Men, så er det vel noe med rettigheter og slik, og da kan det evigheter før ting blir gjort, og nei, glad man omsider så filmen, men denne hadde fortjent ei overlegent bedre utgivelse, og ganske så sikker på at ratingen min også ville kanskje gått opp, enda mer.
Dessverre er den noe ujamne VHS bildekvaliteten, ikke i nærheten å a gjøre opp, for alt som foregår i filmen, så nei, denne vil man forsøke å følge med videre, om noen før eller siden, kommer til å gi den en verdig nyutgivelse.

The Hitcher (1986) kommer jo senere i år, fra Second Sight, og det tok jo "bare" nesten 20 år, før man gikk fra en grei DVD til en offisiell Blu-ray versjon.

Men nok om det. Night of the Juggler er gjennomført tøff, spennende, velspilt, og byr opp til et herlig galleri av ulike og minneverdige karakterer, da både store og små, samt en gjennomgående og vittig dialog, der tvilsomt ville overlevd i dag, og New York by og ikke minst hovedrolleinnehaveren James Brolin, er på randen av bristepunktet.

Filmen kan jo egentlig oppsummerer som om du blander Death Wish (1974), Dirty Harry (1971) og Commando (1985), minus sistnevntes campy over-the-top eksplosive action, men ja, en sitter med en sterk kjensel av at regissør Mark L. Lester (Commando), må ha sett sin dose med Night of the Juggler.
For i enkelte scener, var det jo umulig å ikke tenke seg scenarioet med unge Alyssa Milano (også med kort, krøllete hår og snekkerbukse) der ligna veldig på datteren til Brolins karakterer, og hvor nevnte 80-talls actionfilm, også hadde en elskende far, som ja, går hardt til verks for å redde sin datter fra skurkene.
Og glemte jo nesten at Dan Hedaya (med pumpehagle) også dukker opp her, også da i en skurkeaktig rolle, og like skyteglad som Arius aka El Presidente (i Commando), og tar en med, at vi ender opp i en finale, der både ser og føles veldig ut som den fra nevnte Arnold Schwarzenegger film, da med elektrisitet, masser av damp og mørke kjellerlokaler osv, så forventet en nesten at Brolin skulle starte noe psykologisk krigføring og deretter rive av et svær kloakkrør fra veggen, og deretter kaste det gjennom skurken, og avslutte med:

"Let off some Steam, Bennett!"

Men der Bennett var gjennomført campy og komisk, er skurken i Night of the Juggler mer av 70-talls bad guy skolen. Han er creepy, uberegnelig og faktisk enkelte ganger, på nippet til å være "sympatisk". Legger en på småklønete, så har man jo oppskriften på en meget interessant, menneskelig og ikke minst velspilt rollefigur, der Cliff Gorman er akkurat hva Brolins fandenivoldske ant-helt trenger, for å motivere seg litt ekstra.

Tror jeg stopper der, men deilig å stadig oppdage slike ikke fullt så velkjente filmperler, og deretter undre på hvor mye flere av den slags, der ligger på lur, og som ja, godt mulig en kommer seg frem til, før eller senere.

Night of the Juggler, er absolutt verdt å sjekke ut, om en vil ha en real dose med fartsfylt og kaotisk New York action, og ender opp med en velfortjent:

8,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons mai 04, 2022 9:29 pm Ble lagt ut på nytt nå:
Enjoy!
Blitt litt mye i det siste, så denne fikk jeg ikke sett unna før nå, og mulig opplasteren/kanalverten har lagd ei ny video, men den får man se litt senere.

Overboard (1987) er definitivt ei av de bedre "screwball" romantiske komediene fra tampen av åttitallet, og tja, vet jo at ei remake ble gjort for en tid tilbake, noe med "banebrytende" rollebytte av kjønnene og nei, tror man styrer greit unna den.

Friday the 13th (1980), tross av å sikkert være den beste og viktigste, er likevel et godt hakk bakom favorittene i nevnte filmserie, men ellers ei fin påminnelse om at når en kommer et godt stykke ut i juni/tidlig juli, så får en virkelig prøve å realisere dette slasher-80-talls sene sommerkvelder filmmaraton opplegget, en har liksom sett for seg, i årevis, men aldri helt kommet i gang med.
For sene sommerkvelder, pizza, kald drikke og et par 80-talls slashers utover natta, går sjeldent feil.

Escape from New York (1981) er også en sikker vinner på sene sommerkvelder (også med god mat og drikke til å matche settingen) og faktisk en jeg lenge har tenkt vil være god match med The Warriors (1979) en eller annen filmkveld, mye av samme tempo, stemning og nei, tøffe filmer og Kurt Russell og John Carpenter var i fyr og flammer på den tid, og burde helt klart gjort unna ei oppfølger til Snake Plissken, mye tidligere, men ja, The Thing, Big Trouble in Little China osv, var slettes ingen dårlig fortsettelse på deres samarbeide den gang.

Av de andre valgene på video 4 lista til opplasteren, skulle en ønske at kanskje noen mindre kjente/usette ville gjøre sin inntreden, men tja, Nighthawks (1981) er vel en man også vil snart dra frem, og kanskje ikke blant Stallones mer kjente, men av Chevy Chase filmer, skulle en jo ønske at den litt glemte Funny Farm (1988) fikk litt mer oppmerksomhet, da den var langt mer givende gang nummer 2, og synes den faktisk er blant hans bedre og der ikke har Fletch eller Vacation i tittelen.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Tenebre (1982) av Dario Argento

En amerikansk forfatter får så vidt kommet seg ut av flyet fra New York, i det han blir innhentet av sine egne verker, da nyheten om at ei morderisk gærning flyr rundt i Roma by om nettene, og slakter folk i hopetalls, og der forer sine ofre med sider fra sitt idols siste bok.

Tredje forsøket, og det vil seg bare ikke. Hjalp vel ikke noe at man ikke var i særlig filmhumør i natt heller, og nei, denne forblir en liten nedtur til sammenligning med Inferno (1980) og Phenomena (1985) fra samme periode, og lander liksom alltid på samme ratingen, og selv om det åpner lovende, og en føler at denne gang, så vil ting sitte litt bedre, så stopper ting opp halvveis, og derfra venter en kun på at det skal bli ferdig.

Likevel, en får jo John Saxon med hatt, vakre damer, mye visuelle og groteske scener, og ikke minst stilig kameraføring, samt utrolig fengende og småfunky synth musikk, men dessverre så funka ikke filmen nå heller, tross nesten ti år på vent, og ender dermed kun opp i ei sum av:

6,5/10

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Jeg likte Tenebre (litt) bedre enn deg, men er enig i at Argento har gjort bedre. Det føltes som om han la begrensninger på seg selv og lagde en mer kommersiell film enn han ønsket for å være på godfot med slasher-bølgen som herjet. Dette er blant de eneste av filmene hans som synes logisk forståelig. Liker uansett hvor heftig filmene hans tar av de siste fem-ti minuttene hvilket synes å være en trademark hos mannen.

Husker forresten at filmen inneholdt den mest impåslitne og irriterende bikkjefaen jeg har sett i noen film.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hitherto skrev: man mai 16, 2022 10:59 pm Jeg likte Tenebre (litt) bedre enn deg, men er enig i at Argento har gjort bedre. Det føltes som om han la begrensninger på seg selv og lagde en mer kommersiell film enn han ønsket for å være på godfot med slasher-bølgen som herjet. Dette er blant de eneste av filmene hans som synes logisk forståelig. Liker uansett hvor heftig filmene hans tar av de siste fem-ti minuttene hvilket synes å være en trademark hos mannen.

Husker forresten at filmen inneholdt den mest impåslitne og irriterende bikkjefaen jeg har sett i noen film.
Ja den mannevonde, eller rettere sagt damevonde bikkja fra helvete, den virket å vare i en mindre evighet.
Men likevel kul scene, og imponerende innsats fra den firbeinte, der ja, virkelig gir jernet og vel så det.

Burde egentlig kjørt unna litt mer giallo/Argento film i påsken, men ja, ikke noe i veien å forsøke å se igjen utover vår/sommer.
Innser også at en del av hans film, må helt klart oppgraderes fra mine tidligere og nokså lite imponerende SME (Star Media Entertainment) nordiske DVD utgivelser, der har ofte variert bilde og lydkvalitet, og Arrow har vel utgitt samtlige på Blu-ray, så regner med at de sjeldent skuffer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
The Bounty (1984) av Roger Donaldson

En gruppe med misfornøyde ansatte og ikke minst store deler av besetningen, da ledet under streng ledelse av Løytnant Bligh (Anthony Hopkins), bestemmer seg for å gjøre mytteri, og hvor det vil til slutt lede til at skipets mannskap blir splittet i to ulike grupper, der må forsøke å overleve i ugjestmilde omgivelser og hverandres selskap.

En av sikkert utallige filmatiseringer om mytteriet på Bounty, men der denne 1984 versjonen virker å gi filmens "skurk" en litt mer sympatisk historie, og på sett og vis funket jo dette vel og bra, selv om filmen føles ut som en der kunne godt ha vært tjent med å bli omgjort til ei miniserie, ettersom en skulle så gjerne fått litt mer ut av de mange interessante karakterene, og ikke minst når en har et såpass imponerende skuespillergalleri av talenter.

Ellers må det flotte og stemningsfulle soundtracket til Vangelis dras frem. Ei blanding av farefull men nydelig musikk, som i perioder høres ut som litt "left overs" fra Blade Runner, og skulle gjerne likt å fått tak i ei CD av det, men virker å være et av disse, som kanskje aldri fikk en offisiell utgave, synd for dette var jo langt mer givende, enn Chariots of Fire og lignende, som var egentlig ganske så kjedelig, men smak og behag.

Alt i alt, liker kombinasjonen av nevnte komponist sitt flotte bidrag, og de mange visuelt vakre og storslåtte bildene fra havet, særlig på kveldstid, litt "stille før stormen" type scener.

Den nordiske Jupiter DVD utgaven, virker å fremheve filmen som et produkt av 90-tallet, og har helt feil spilletid, og ja, dette er jo ei 80-talls film, men kunne lurt meg litt, da Hopkins og Gibson så faktisk ut som de var på midten av 90-tallet i perioder, men ja, ender til slutt opp med en:

6,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Da har det kommet en ny video i denne serien:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jun 01, 2022 5:38 am Da har det kommet en ny video i denne serien:
Fatal Attraction (1987) var vel en av de som for alvor ga Hollywood og den erotiske thrilleren ei ny "vår", og hvor særlig Michael Douglas virket jo å stortrives i rik-jappe familiemann, der roter snurrebassen borti feil type damer, og helvete er snart løs. Men føler at Basic Instinct (1992) forble den beste av den type underholdning, mens Disclosure (1994) med Demi Moore, var kanskje litt i det seneste laget.

The Road Warrior (1981) er det vel lite annet å si om, enn et forbaska barskt mesterverk av en actionfilm, der fortsatt lett er i toppen av den slags underholdning, og overlegent favoritten i Mad Max serien. Synd en en så gjennomført tøff og underholdende film, ikke fikk særlig mer tid, men kanskje ikke en som er altfor nær filmhjertet til opplaster/kanalverten som andre.

Tango & Cash (1989) er alltids hyggelig å se igjen på slike lister/kåringer. En litt glemt buddy-cop perle, som man var innom for knapt 2 år tilbake, og fortsatt storkoser seg med. Skulle så gjerne hatt ei oppfølger, enten til den, eller Cobra (1986), men Stallone måtte tyne ut mest mulig av Rocky og Rambo filmene, og tja, samt prøve seg på mer familievennlig komedie, og det gikk jo rett til helvete.

The Thing (1982) i likhet med The Road Warrior, ville lett ha kommet inn blant topp 10-15 av favoritt 80-talls filmer, og kanskje høyere, når det gjelder de beste av de beste. Ei gjennomført guffen og ekkel film, der i likhet med type Videodrome, The Shining og The Terminator, setter raskt tonen for en urovekkende og uforglemmelig opplevelse, og slipper aldri taket på deg.

Batman (1989) ja, den skal sees i løpet av sommeren. Perfekt sen kveld med pizza og god drikke til, og bare lene seg tilbake og nyte Burtons gotiske Gotham, og definitivt favoritten av Batman filmene. Eneste som skurrer litt, er det tidvis gyselige Prince soundtracket, som blir for svulstig i motsetning til Danny Elfmans mektige bidrag, og likte godt mafia-retro 40-talls settingen tidlig ut, og hadde ikke vært meg i imot, om Burton utsatte Jokerens inntog, litt lenger.

Stripes (1981) er også en artig og litt oversett 80-talls rølpe komedie, der lykkes hvor svenske Repmånad (1980) ikke helt gjør det samme, og byr på tidlige roller for noen av filmbransjens virkelig fremadstormende komediestjerner, men ja, Billy Murray eier showet, men Harold Ramis og John Candy er ikke langt bakom. En film som gjør seg ypperlig i selskap med Spies Like Us (1985).

The Running Man (1987) blir vel ofte ansett som en av Arnies "svakere" 80-talls filmer, og det sier kanskje sitt, om hvor mye kvalitet mannen gjorde på den tid og ikke minst stor underholdning. Selv elsker jeg sci-fi-action filmene hans (Terminator 1 og 2, Total Recall) og selv om The Running Man muligens ikke er på samme nivå med nevnte trio, er den jo forbanna artig, fartsfylt og veldig re-watchable, med flere klassiske one-liners, hysteriske skurker, deilige Maria Conchita-Alonso og en real sleazebag av en hovedskurk, pluss et utrolig fengende Harold Faltermeyer soundtrack. Det må jo bare bli severdig underholdning ut av alt sammen.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Three Amigos så jeg på kino, og lo sikkert litt den gangen. Men når jeg nå så noen små klipp fra den kom på jeg at jeg prøvde å se den for 3-4 år siden. Jeg måtte bare skru av. Det er en sjanger jeg ikke klarer spesielt ikke Chase/Martin
Stripes har jeg ikke sett, tror ikke den vil falle i smak i dag for å si det sånn.
Running Man er det veldig lenge siden jeg så, den må jeg se igjen en gang snart.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jun 01, 2022 1:51 pm Three Amigos så jeg på kino, og lo sikkert litt den gangen. Men når jeg nå så noen små klipp fra den kom på jeg at jeg prøvde å se den for 3-4 år siden. Jeg måtte bare skru av. Det er en sjanger jeg ikke klarer spesielt ikke Chase/Martin
Stripes har jeg ikke sett, tror ikke den vil falle i smak i dag for å si det sånn.
Running Man er det veldig lenge siden jeg så, den må jeg se igjen en gang snart.
Three Amigos har jeg ikke vært innom, siden 2012, og tror det ble med en snill 6/10, men likte langt bedre den litt av samme type plot/opplegg der Tim Allen, Sigourney Weaver og Alan Rickman hadde hovedrollene i den morsomme og sjarmerende sci-fi komedien (Galaxy Quest) om en gruppe tidligere avdanka tv-skuespillere, som ved et "uhell" havner midt opp i en galaktisk storkrig, og de tror de bare er blitt kidnappa av noen fanatiske tilhengere i enda en latterlig tv-show begivenhet for fans og nerder.

Stripes er kanskje ikke blant kremen av 80-talls rølp, men er man glad i Murray, Ramis, Candy osv, så er den verdt en kikk.
Running Man er heftig, og ler alltid godt av scenen hvor Arnie deler en bad guy og hans understell, med sin egen motorsag, og sier noe sånt som "He had to split" i etterkant.

Tror Paul Verhoeven opprinnelig var tiltenkt regissørrollen, men samme året gjorde han jo RoboCop, som ja, var på et litt annet nivå, men ikke vanskelig å se for seg hvorfor han ville ha passet godt inn, men Running Man har likevel mye vittig og mørk humorinnslag, og ga vel også et lite hint om fremtidens "familieunderholdning" i beste sendetid.

startelver

Legg inn av startelver »

Det var en tv-serie som handlet om en usynlig mann, han kunne klikke på en klokke eller noe så ble han usynlig.
Noen som husker navnet på serien ?
Var amerikansk og sikkert gammel serie.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

startelver skrev: fre jun 03, 2022 10:48 am Det var en tv-serie som handlet om en usynlig mann, han kunne klikke på en klokke eller noe så ble han usynlig.
Noen som husker navnet på serien ?
Var amerikansk og sikkert gammel serie.
Mulig du vil ha større hell, om du prøver deg inne på TV-serie forumet, eller så kan det jo tenkes at Diskusjon.no sitt tv-forum, kan være et sted der du kan få svar på mysteriet.

Poke

Legg inn av Poke »

startelver skrev: fre jun 03, 2022 10:48 am Det var en tv-serie som handlet om en usynlig mann, han kunne klikke på en klokke eller noe så ble han usynlig.
Noen som husker navnet på serien ?
Var amerikansk og sikkert gammel serie.
The Gemini Man (TV Mini serie fra 1976)

https://www.imdb.com/title/tt0073994/?ref_=nv_sr_srsg_4

startelver

Legg inn av startelver »

Poke skrev: fre jun 03, 2022 2:44 pm
startelver skrev: fre jun 03, 2022 10:48 am Det var en tv-serie som handlet om en usynlig mann, han kunne klikke på en klokke eller noe så ble han usynlig.
Noen som husker navnet på serien ?
Var amerikansk og sikkert gammel serie.
The Gemini Man (TV Mini serie fra 1976)

https://www.imdb.com/title/tt0073994/?ref_=nv_sr_srsg_4
Fantastisk , det var det , må ha gått på NRK på 80-tallet.

Ser at den er basert på H G Wells bok "The Invicible Man" som det også er laget flere TV-serier av , også i nyere tid. Jeg husker hovedrolleinnehaveren, siden det er samme som spilte i Smith & Jones, en populær Western-serie i samme tidsperiode.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Missing in Action (1984) av Joseph Zito

Vietnamveteranen Braddock (Chuck Norris) er tilbake ved gamle jaktmarker, da i håpet om å kunne motbevise både sin egen regjering, samt tidligere fiender, i at det stadig befinner seg tusenvis av amerikanske soldater som fortsatt sitter fanget i ulike leire, godt gjemt bort fra sivilisasjonen, i de dype og ugjestmilde jungler.

Gjensyn med denne "klassiske" Cannon action b-filmen, der sørget for å gi Chuck Norris en viktig suksess, samt fornye hans image som mer tidsriktig 80-talls actionhelt, og der var en av to uhyre populære filmserier for nevnte tøffing, da i hop med en annen eksplosiv Cannon utgivelse i Delta Force filmene.
Usikker på hvem som sto bakom trenden med såkalte POW eller Prison of War actionfilmer på 80-tallet, men husker jo at Gene Hackmans Uncommon Valor (1983) hadde et lignende plot, men også at den var en langt overlegen utført krigs-action film, og selvsagt inneholdt en mindre gruppe med elitesoldater i ulike aldre, mens Missing in Action er jo mer i den velkjente 80-talls "enmannshær" genren, der en Rambo lignende barsk jævel, sendes ut i jungelen, og slakter hundretalls bad guys, og det hele avsluttes med overpatriotisk musikk og helten redder dagen.

Uansett, Missing in Action ankom ikke så lenge før First Blood Part: 2 (1985), og ryktet skal ha det til at Cannon var interessert i manuset til James Cameron (First Blood 2) men ja, mulig de ikke strakk til i budkrigen, og gikk for billigere bidrag, samt at de forsøkte å "kuppe" kinopublikummet ved å utgi sin versjon, en stund før originalen slapp til.

Missing in Action og oppfølgere ble også spilt inn samtidig, og tror jeg leste noe om at oppfølgeren, egentlig var ment å bli utgitt først, men at Golan og Globus fant ut at den var ikke like god som den tiltenkte film nummer 2, og ikke så lurt å åpne med den dårligste først, og gå på en kjip smell, så like greit å slå på stortromma og se hvordan folk reagerte. Vel, planen lyktes, ettersom de fikk en stor overraskelses hit og en som regnes av mange, blant Norris mest populære utgivelser.

Regissør Joseph Zito ville jo lage mer film med actionhelten, og året etter fulgte den mye bedre Invasion U.S.A. (1985), også ei Cannon produksjon, og virket som Chuck Norris var for ei tid deres største filmstjerne, ikke at de hadde for mange å velge blant, men på actionfronten gikk det unna og fansen fikk det de ville ha, kritikerne derimot, vel som Charles Bronson sa det så fint, ettersom de ikke betaler for kinobillettene sine, så lager vi nå heller ikke film for dem.

Alt i alt, Missing in Action fikk ei skuffende 5/10 tilbake i våren 2012, men fikk litt mer i utbytte i går kveld, og synes fortsatt første del, hvor Braddock sniker seg rundt om natten, i en sleazy og oppdatert 80-talls versjon og tidligere Saigon, er langt mer underholdende, enn de litt for random actionscenene på dagtid, uti jungelen. Mulig det var mer billig og mindre tidkrevende å skyte midt på lyse dagen, men skulle så gjerne sett at actionscenen ble satt til nattetid, da slikt ser så mye tøffere og har en ekstra stemning over seg, men ja, M. Emmet Walsh dukker jo opp som en komisk sidekick, og må ha gjort en såpass godkjent innsats, at regissør Zito like greit ba ham returnere, et par år senere, i en lignende actionfilm (også fra Cannon), i Dolp Lundgrens Red Scorpion (1988).

James Hong fremsto tidlig ut, som en verdig skurk, bare så synd han blir "skrevet ut", etter knapt en halvtime, og derfra og ut, får vi en standard sadistisk bad guy, man har møtt på litt for mange ganger, i lignende film.

Nei, fikk så nevnt litt mer igjen i går, og ender så med en veldig snill:

6/10

Bilde
Timerider: The Adventure of Lyle Swann (1982) av William Dear

"Who are these assholes?"

En dyktig terrengsyklist ved navn Lyle Swann (Fred Ward) blir ved et "uhell" sendt tilbake over 100 år i tid, og havner midt oppi den ville vesten, der han ikke akkurat blir særlig varmt mottatt, men finner snart ut at hans talent samt kjøretøy, vil komme godt med, i å skaffe seg både nye venner, og ikke minst fiender i hopetalls.

En av disse 80-talls tidsreise filmene, man lenge har hatt liggende på vent, men med den kjipe nyheten om Ward for ikke langt tilbake, følte jeg at man kunne like greit gi den en sjanse i går, og tja, tross et potensielt interessant plot, og mange likandes folk, så føles det hele rimelig billig levert.
Jeg mener til tidsreise film å være, så har man Fred Ward kjørende rundt på sykkelen sin, langt uti å ørkenen i 1/3 av filmen, og fortidsscenene består stort sett av småkomiske scener der redneck skurker til hest, forsøker å skyte "maskinen" i fillebiter, eller stjele den.

Så har man den alltids sjarmerende Ed Lauter som prest, og den flotte Belinda Bauer som skyteglad Cowgirl.

Ward gjør så godt han kan, med det lille han få å jobbe ut i fra, og handlingen blir kun halvveis, og synd, for i de rette hender, kunne dette kanskje vært litt mer imponerende.

5/10

Poke

Legg inn av Poke »

startelver skrev: fre jun 03, 2022 6:08 pm
Poke skrev: fre jun 03, 2022 2:44 pm
startelver skrev: fre jun 03, 2022 10:48 am Det var en tv-serie som handlet om en usynlig mann, han kunne klikke på en klokke eller noe så ble han usynlig.
Noen som husker navnet på serien ?
Var amerikansk og sikkert gammel serie.
The Gemini Man (TV Mini serie fra 1976)

https://www.imdb.com/title/tt0073994/?ref_=nv_sr_srsg_4
Fantastisk , det var det , må ha gått på NRK på 80-tallet.

Ser at den er basert på H G Wells bok "The Invicible Man" som det også er laget flere TV-serier av , også i nyere tid. Jeg husker hovedrolleinnehaveren, siden det er samme som spilte i Smith & Jones, en populær Western-serie i samme tidsperiode.

Takk for episoden.
Artig med et gjensyn, husker introen, men ellers er det meste gått i glemmeboken.
Hadde sansen for begge seriene.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Rambo: First Blood Part II (1985) av George P. Cosmatos

"To survive a war, you gotta become war."

John Rambo (Stallone) får ei unik mulighet til å bli benådet fra sin lengre fengselsstraff, men da må han først lære seg å spille på lag med en gruppe spesial soldater, der vil gi den tidligere høyt dekorerte krigsmaskinen et topphemmelig oppdrag, i å gå dypt inn i fiendeland og sørge for å returnere med potensielle fotobevis, om at amerikanske fanger fra Vietnamkrigen, fortsatt holdes til fange.
Men Rambo har ingen planer om å spille snill og lydig gutt, for noen tvilsomme byråkrater i dress og slips. I stedet bestemmer han seg for å ta saken i egne hender, og redde ut så mange av sine gamle kompiser og kolleger, som det er mulig å gjøre, samt lage et realt helvete på jord, for de som er ansvarlig for ugjerningen, og det gjelder på begge sider.


Tok meg nesten et år, men nå kunne en jo nærmest (i likhet med Missing in Action), "feire" 10 år siden forrige gang man så Rambo 2, og håpet vel at der Missing in Action steg et ørlite hakk på rating stigen, ville det samme smitte over til First Blood Part II. Slik gikk det dessverre ikke, denne gang heller. Man vil liksom så gjerne få mer ut av den, men fallhøyden fra den fantastiske og intense originalen, og ned til mer erke typisk 80-talls jungel-krig action, er altfor stor, og forblir en av de som ikke lar seg imponere eller underholde for mye av Stallones forsøk på å gire opp filmserien med ekstreme menger av action og en massiv dose med killcount på menyen.

Tror noe av hovedgrunnen til at verken del 2 eller 3 har funka, er ikke bare hvor gjennomført god og velspilt originalen var, men det at man endte med å se ufattelig mange filmer, der var bokstavelig talt enten parodier eller rip-offs av Rambo 2, og hvor flere fremsto som langt mer givende (for min del), og ble i ettertid litt "vanskelig" å ta den mer grovalvorlige og patriotiske delen i Rambo oppfølgerne, for seriøst, når en stadig ville se for seg Weird Al Yankovic eller Charlie Sheen, ja til og med søte Mowgli i Gremlins 2: The New Batch (1990), lage komiske grimaser og lage gryntelyder og Rambo aktige one-liners, og ja, selvsagt ikke Stallones "feil", men film 2 nummer ble langt mer ikonisk i stil, utseende og hvordan den type film skulle gjøres fremover.

For her får man jo nærmest en eneste stor reklame innslag for typiske Rambo "gadgets", alt fra nærbilder av blodsprengte biceps, til Rambo-kniven, Rambo-buen, Rambo-svettebåndet, Rambo-sveisen osv, osv. Alt dette, gikk igjen i utallige komedier og parodier, så når Sly forsøker å være grovalvorlig blir det vanskelig å holde seg stram i maska, for enkelte scener er så ufattelig komiske at de lett overgår de man ser igjen i UHF eller Hot Shots! Part Deux.

Vel, en ting som alltid skuffer eller irriterer meg, er jo det at en ung James Cameron (mulig før Terminator) bidro med manuset, og som igjen mest sannsynlig ble tungt omgjort av Stallone selv, og det å lure på hvordan ting kunne ha blitt, dersom Camerons utkast forble mer gjeldende.
Ellers føles det totalt bortkasta og ha tøffinger som Martin Kove involvert, mest i bakgrunnen da det ville jo ha vært interessant om han og et par av de andre innleide soldatene til (Charles Napier) hadde blitt med uti jungelen, fremfor ei fotomodell som selvsagt bedyrer sin store kjærlighet for Amerika og Sly, og ja, det endte jo "lykkelig", not. For potensialet med disse innleide og tvilsomme soldatene i hop med Rambo og sett hvordan de ville gå seg til under kamp, hadde nok bikka ratingen betraktelig, eller så vil man gjerne tro det.

Richard Crenna får ikke mye å jobbe med han heller, og nei, så har man skurkene i fangeleiren, Stephen Berkoff er en fryktinngytende type i kald og sadistisk nazi-lignende bad guy roller, men ja, vi får den typiske torturscenen, helten selvsagt tåler alt og så har man den random sovjetiske muskelbunten som ja, glemt helt navnet på han, men gikk rett ut igjen av filmminnet, og nei, action delen er selvsagt massiv og meget godt utført, skulle vel bare mangle, med tanke på hvor mye penger filmen kosta i sin tid. Så for de som kun vil ha mer action og høyest killcount på menyen, så ja, da er vel denne en innertier. Men er man ute etter en virkelig god og velskreven/spennende og intens actionfilm, ala forgjengeren, så kan det bli en solid nedtur, og slik forblir det nok for meg.

Alt i alt, det beste med Rambo 2, er at man fikk lignende og langt mer givende utgivelser, ala Commando (1985), der sistnevnte heldigvis ikke går i samme fella, og tar seg selv blodalvorlig, men har sjarm og glimtet i øyet, og klart, mye skyldes jo Arnold Schwarzeneggers tilstedeværelse, men manuset og tempoet er jo som natt og dag, til forskjell fra Rambo 2 og Missing in Action. Men smak og behag, og nei, tror jeg lar Rambo 3 ligge på vent, for den huskes som den soleklart svakeste, og mulig en heller vil gi Rambo (2008) en ny runde, selvsagt den ukutta versjonen, for den var langt mer givende, og huskes som en av de bedre actionfilmene fra 00-tallet.

6/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: søn jun 05, 2022 2:30 pm Snart på tide med et gjensyn med Spoorloos fra 1988 igjen, Frank?
Er jo ikke så lenge siden man så den (i fjor høst tror jeg), og det endte med en 7/10. Slettes ikke gæren, men tja, tvilsomt en en jeg vil dra frem igjen med det aller første.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: ons jun 08, 2022 6:55 am Har du sett The Deliberate Stranger fra 1986 med Mark Harmon?
Aldri hørt om, men kjapt søk og virker som en tv-miniserie om Ted Bundy?
Mark Harmon er en likandes fyr, men interessant å kanskje se han i rollen om en alt annen enn "likandes" kar, for har jo noen slettes ikke gærne opplevelser med en annen sympatisk skuespiller i Christopher Reeve, som seriemorder ved flere anledninger, og de kledte han overraskende godt, tross heller ujamne filmer. Var vel et forsøk i å kvitte seg good guy/Supermann imaget og vise frem en mørkere side av seg, men ble mest tv-filmer, og synd, for Reeve fortjente bedre arbeid.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: ons jun 08, 2022 7:25 am Sant. Må få sett den til helgen. Virker som en hidden gem.

Bilde
Ut i fra bildet, virker det som at den godeste Harmon, har noe "hidden" på vent han med. ;)
Håper filmen faller i smak, og ikke umulig en må få sjekket den ut, før eller senere. Harmon er en type som burde blitt en større film/tv-stjerne, men kanskje en som ikke helt fant seg til rette, før mye senere.
Likte innsatsen han i Sean Connery buddy-cop filmen The Presidio (1988), hvor Connery banker opp ei svær bølle, med tomlene sine.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»