FC Barcelona - Klubbtråd

Svar
trønderen

Re: FC Barcelona - Klubbtråd

Legg inn av trønderen »

Coutinho ut. Noen penger inn og sikkert en del penger til lønn spart. Første av mange vil jeg tro.

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

Dæven døtte hvis dette er sant. Skal bli gøy å se Messi i USA. Jeg har alltid likt MLS


Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

Guillem Balague har kåret årets lag i La Liga. Jeg må innrømme jeg ikke har sett veldig mye La Liga i år, men at Fati skal være med på dette laget er jo noe overraskende ettersom han kun har spilt ni kamper. Mulig det er noe som er gått bort i oversettelsen her?

https://www.tv2.no/a/14782666/

Jo mer jeg leser/hører av "fotballeksperten" Balague jo mindre imponert blir jeg av kunnskapen. "Ekspertisen" virker mer å være at han kjenner folk enn at han faktisk kan fotball.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Bustyvel skrev: ons mai 18, 2022 8:30 am Guillem Balague har kåret årets lag i La Liga.
Jeg er enig med valgene av Courtois, Acuña, Modric, Pedri, Vinicius Jr. og Benzema.

Hvis det handler om de mest talentfulle spillerne i La Liga så kan Ansu Fati listes (men da gjør forsvaret til Balague liten mening). Hvis det er snakk om de som har vært best/viktigst i 21/22-sesongen så synes jeg frontlinjen skal bestå av en kvartett: Nabil Fekir, Ousmane Dembélé, Vinicius Jr. og Benzema.

Tidligere i sesongen så ville min foretrukne front-kvartett kun bestått av Real Madrid- og Real Betis-spillere, men etter 18. januar så har Juanmi kun hatt kampen mot Osasuna og kampen mot Granada nå i helgen hvor han har prestert bra. Juanmi hadde en vill første halvdel av sesongen, mens Dembélé har hatt en vill andre halvdel av sesongen.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Bustyvel skrev: ons mai 18, 2022 8:30 am Guillem Balague har kåret årets lag i La Liga. Jeg må innrømme jeg ikke har sett veldig mye La Liga i år, men at Fati skal være med på dette laget er jo noe overraskende ettersom han kun har spilt ni kamper. Mulig det er noe som er gått bort i oversettelsen her?

https://www.tv2.no/a/14782666/

Jo mer jeg leser/hører av "fotballeksperten" Balague jo mindre imponert blir jeg av kunnskapen. "Ekspertisen" virker mer å være at han kjenner folk enn at han faktisk kan fotball.
Blir for dumt dette med Fati. Han har scoret 4 mål på 9 kamper, som er gode tall og har sett veldig bra ut når han har vært skadefri, men han har kun spilt NI kamper denne sesongen. Mange andre navn som fortjener å være på et "årets lag" basert på hva de faktisk har gjort i 30+ kamper.

Fekir er vel det riktige navnet som skal inn imo, men så kan man også nevne spillere som Aspas, RDT, Juanmi (litt rar sesong riktignok), Dembele(også veldig rar sesong) Joselu, Morales, Unal som alle har bidratt med sterke prestasjoner for sin klubb.

Brukeravatar
k9b
Innlegg: 1289

Legg inn av k9b »

MatsEn89 skrev: lør mai 07, 2022 3:42 am Hesus...
Var vel først og fremst Iniesta mot Gravesen i disse klippene.

Bustyvel

Legg inn av Bustyvel »

Jeg kan egentlig ikke se for meg at Balague faktisk mener at Fati skal med på laget. Det må være noe som har gått bort i oversettelsen. Som dere skriver, det er såpass mange andre som har hatt bra sesonger at en som har spilt 9 av 38 kamper ikke skal med på et slikt lag.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Barca har problemer med å fullføre signeringene av AC og Kessie pga FFP. Blir vel ikke mindre styr rundt FDJ nå, men han virker jo genuint gira på å bli i klubben. Men litt rart at Barca fremdeles kjører på med å få inn Lewa?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lezah skrev: ons jun 01, 2022 10:15 am Barca har problemer med å fullføre signeringene av AC og Kessie pga FFP. Blir vel ikke mindre styr rundt FDJ nå, men han virker jo genuint gira på å bli i klubben. Men litt rart at Barca fremdeles kjører på med å få inn Lewa?
Spørs hvor mange de regner med å få ut? Hvis de får solgt FDJ, Lenglet, Pjanic og Braithwaite er det kanskje rom for Lewandowski inn? Coutinho og Dembele forsvinner jo også.

Lezah

Legg inn av Lezah »

KongOlav2 skrev: ons jun 01, 2022 10:20 am Spørs hvor mange de regner med å få ut? Hvis de får solgt FDJ, Lenglet, Pjanic og Braithwaite er det kanskje rom for Lewandowski inn? Coutinho og Dembele forsvinner jo også.
Dembele forsøker de å forlenge med. FDJ vil jo Xavi helst beholde. De andre er greie nok, men virker veldig på hårseggen her.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Lezah skrev: ons jun 01, 2022 10:15 am Barca har problemer med å fullføre signeringene av AC og Kessie pga FFP. Blir vel ikke mindre styr rundt FDJ nå, men han virker jo genuint gira på å bli i klubben. Men litt rart at Barca fremdeles kjører på med å få inn Lewa?
Tebas har jo vært ute nå og sagt at Barca kan glemme Lewa før de selger.

Lover vel godt for dere i så fall.

https://direkte.vg.no/sportsdognet/news ... ortsdognet

MatsEn89

Legg inn av MatsEn89 »

KongOlav2 skrev: ons jun 01, 2022 10:20 am
Lezah skrev: ons jun 01, 2022 10:15 am Barca har problemer med å fullføre signeringene av AC og Kessie pga FFP. Blir vel ikke mindre styr rundt FDJ nå, men han virker jo genuint gira på å bli i klubben. Men litt rart at Barca fremdeles kjører på med å få inn Lewa?
Spørs hvor mange de regner med å få ut? Hvis de får solgt FDJ, Lenglet, Pjanic og Braithwaite er det kanskje rom for Lewandowski inn? Coutinho og Dembele forsvinner jo også.
Sikkert men rimelig sprø måte å drive klubb på. Madrid kommer til å vinne mange serietitler

Lezah

Legg inn av Lezah »

Chromeback skrev: ons jun 01, 2022 11:06 am
Lover vel godt for dere i så fall.
Pga FDJ? Svir vi av 50% av budsjettet ish på ham alene vil jeg si det ikke er veldig bra for oss.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Lezah skrev: ons jun 01, 2022 11:26 am
Chromeback skrev: ons jun 01, 2022 11:06 am
Lover vel godt for dere i så fall.
Pga FDJ? Svir vi av 50% av budsjettet ish på ham alene vil jeg si det ikke er veldig bra for oss.
Jeg vil si at hvis Manchester United kjøper FDJ for mindre enn €110 mill så har de gjort en god deal (spesifikt siden det er Manchester United.)

Lezah

Legg inn av Lezah »

Jolla skrev: ons jun 01, 2022 1:35 pm
Lezah skrev: ons jun 01, 2022 11:26 am
Chromeback skrev: ons jun 01, 2022 11:06 am
Lover vel godt for dere i så fall.
Pga FDJ? Svir vi av 50% av budsjettet ish på ham alene vil jeg si det ikke er veldig bra for oss.
Jeg vil si at hvis Manchester United kjøper FDJ for mindre enn €110 mill så har de gjort en god deal (spesifikt siden det er Manchester United.)
Alle dealer vi får til under 100mill-merketerjo varp etter vårestandarder.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

Lezah skrev: ons jun 01, 2022 10:15 am Barca har problemer med å fullføre signeringene av AC og Kessie pga FFP. Blir vel ikke mindre styr rundt FDJ nå, men han virker jo genuint gira på å bli i klubben. Men litt rart at Barca fremdeles kjører på med å få inn Lewa?
Bare for å presisere det først som sist, så er jeg en stor tilhenger av Frenkie, og det vil gjøre vondt å se ham dra.

Det høres ved første ørekast veldig rart ut å ville selge FDJ, siden han er ung og fungerer såpass bra.

Men det er også en del ting som gjør at et salg gir mening for Barcelona.

For det første har FDJ en stor salgsverdi. Han er også en av de med høyest lønn i troppen, og det sier ikke rent lite med tanke på Barcelonas lønnskostnader. Videre ble han kjøpt sommeren 2019, og har således fått avskrevet omtrentlig 3/5-del av sin bokførte verdi. (litt mindre ettersom han forlenget kontrakten).
Dersom man skal generere mye FFP, så er det FDJ som må selges, så enkelt er det dessverre.

I tillegg spiller FDJ i en posisjon som langt på vei er overbefolket med FDJ, Busquets, Kessie, Pedri, Gavi, Puig, Nico, Torre og Roberto.
Man har altså 9 spillere til 3 plasser. Puig forsvinner nok, men med en grunntanke om dobbel dekning i hver posisjon, så skal muligens 2 til ut. Roberto skal sikkert også spille litt back etc, og Torre kan strengt tatt risikere å spille på B-laget, og Nico kan risikere å bli solgt.
Men Frenkie ut _behøver_ ikke å være så dumt selv om han er en himla god spiller. Akkurat nå handler det meste om økonomien, og Frenkie er nok der man får mest buck for the bang akkurat nå. Midtbanen vil uansett være meget sterk, selv uten Frenkie.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Bølgenisse skrev: søn jun 05, 2022 12:43 am

Men det er også en del ting som gjør at et salg gir mening for Barcelona.

Den ser jeg også, men jeg er ikke så gira på at vi svir av kanskje mer enn halve budsjettet vårt på ham. Selv om han seriøst er en klassespiller. PSG kan vel fint gi det dere vil ha :)

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Hvor høy lønn har FDJ egentlig? Har sett flere tall, og de høyeste er jo ekstremt høye.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

KongOlav2 skrev: tir jun 07, 2022 12:14 pm Hvor høy lønn har FDJ egentlig? Har sett flere tall, og de høyeste er jo ekstremt høye.
Det er ikke godt å si. Han var en av de spillerne som signerte de suspekte nye kontraktene rett før Bartomeu trakk seg. Pique, ter Stegen og Lenglet var de andre. Felles for disse antas å være at de hadde en lav lønn, men med en svært progressiv lønnsutvikling. Dette for å flytte lønnskostnder fra Bartomeu-tiden og over på perioden til neste president.

Videre har en del spillere i klubben tatt lønnskutt, hvorvidt Frenkie har gjort dette vet jeg ikke, men jeg har ikke fått med meg at han har tatt noe kutt.

I spania opererer man som regel med lønn etter skatt, mens man f.eks i England opererer med lønn før skatt. Lønnstall som oppgis vil derfor ofte ikke være sammenlignbare. Jeg har sett ulike tall for lønnen til De Jong, men de fleste ligger i området rundt €16m i året før skatt. Jeg vil tippe det ikke er fryktelig lagt fra fasit her.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Bølgenisse skrev: tir jun 07, 2022 10:27 pm I spania opererer man som regel med lønn etter skatt, mens man f.eks i England opererer med lønn før skatt. Lønnstall som oppgis vil derfor ofte ikke være sammenlignbare. Jeg har sett ulike tall for lønnen til De Jong, men de fleste ligger i området rundt €16m i året før skatt. Jeg vil tippe det ikke er fryktelig lagt fra fasit her.
Det er jo temmelig høyt. €300k i uka. For en 22 år gammel spiller fra Nederland var nok dette unødvendig høyt. Kan aldri se for meg at Barca virkelig "måtte" betale så mye i lønn for å få De Jong til å velge dem.

KimBlund

Legg inn av KimBlund »

Det er lett å forstå at en klassespiller som Frenkie ikke er spesielt gira på å dra til United. Det blinker jo røde varsel-signaler over hele den klubben. Det gjør det forsåvidt også av Barcelona, men det er iallefall det sportslige prosjektet spennende. Ser vel egentlig ikke en eneste grunn til at det skulle friste Frenkie å dra til United over Barcelona. Ten Hag ? Ja, kanskje, men det må være minst like spennende å jobbe med Xavi.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

Jolla skrev: tir mai 10, 2022 3:46 pm
KimBlund skrev: tir mai 10, 2022 11:18 am Finnes det egentlig en mer spennende duo enn Gavi og Pedri ?
For meg blir det rart å sammenligne Gavi med de to enn så lenge. Han skal ha for alderen sin og for at han virker helt uredd. Fyren kaster seg jo hodeløst inn i dueller enten han har ballen eller prøver å vinne den tilbake. Det blir mange frispark og gule kort (begge veier) hvis han fortsetter med det.

Gavi har ekstremt gode instinkter, men slår meg til tider som en kar som ikke har noen plan, og når det kommer til nettopp denne mentale delen av spillet (posisjonering, rette bevegelser, oversikt) så har han langt opp til Xavi som var mesteren på dette. Xavi trengte ikke å bruke kreativiteten sin, eller instinktene sine for å spille seg ut av en presset situasjon, for han visste hvor alle motspillerne og medspillerne var før han mottok ballen.

For alt jeg vet så blir Gavi like god, eller til og med bedre. Men Ansu Fati og Pedri har jo allerede ferdighetene til stjernespillere.
Det er klart han ligger bak Xavi på dette punktet. Det er vel omtrent bare Messi, Iniesta, Pirlo og Modric etc. som kan diskuteres å matche Xavi på dette. Men jeg synes også det er også litt urettferdig å sammenligne en 17-åring med noen av tidenes største spillere som huskes for sin prime.
Det er for øvrig lett å glemme at han fortsatt bare er 17 år, siden han allerede har notert seg med 34 kamper for Barcelona og er allerede så og si fast starter på landslaget med 10(!) landskamper allerede. Til sammenligning hadde en 21 år gammel Xavi kun spilt 2 landskamper.
Normalt skulle han spilt både forrige-, og neste sesong på juniorlaget, før han tok steget opp på B-laget.
Gavi har etter min mening denne unike forståelsen for tid og rom, som er forbeholdt bare noen få. Iniesta er kanskje den som har vært aller råest på akkurat dette. Jeg synes derfor sammenligningen mot Iniesta kanskje er mer nærliggende enn å sammenligne ham med Xavi.

Ingen av oss kan spå fremtiden, men jeg synes ikke sammenligningen med de Pedri og Ansu er så rar all den tid han strengt tatt ligger "foran skjema" sammenlignet med disse.

Bølgenisse

Legg inn av Bølgenisse »

KongOlav2 skrev: tir jun 07, 2022 10:37 pm
Bølgenisse skrev: tir jun 07, 2022 10:27 pm I spania opererer man som regel med lønn etter skatt, mens man f.eks i England opererer med lønn før skatt. Lønnstall som oppgis vil derfor ofte ikke være sammenlignbare. Jeg har sett ulike tall for lønnen til De Jong, men de fleste ligger i området rundt €16m i året før skatt. Jeg vil tippe det ikke er fryktelig lagt fra fasit her.
Det er jo temmelig høyt. €300k i uka. For en 22 år gammel spiller fra Nederland var nok dette unødvendig høyt. Kan aldri se for meg at Barca virkelig "måtte" betale så mye i lønn for å få De Jong til å velge dem.
Frenkie var vel på nippet av å være klar for PSG da Bartomeu kastet seg på flyet og landet dealen, og lønnen er nok deretter...
Rapportene går for øvrig på at han vil tjene €19m før skatt fra og med kommende sesong. I så fall er det ikke vanskelig å forstå at man er åpne for et salg.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Overraskende lite aktivitet i denne tråden med tanke på at det skjer mye rundt Barcelona for tiden. Kjøp og salg av spillere, forlenging av kontrakten til Gavi og den økonomiske situasjonen.

Lezah

Legg inn av Lezah »


GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »


trønderen

Legg inn av trønderen »

Det er rart at Barcelona tar seg råd til å betale så mye for en spiller, når man vet det økonomiske rotet de står oppe i. Jeg vet de har solgt deler av TV-rettighetene, at de har klarer å komme seg under lønnstaket osv. Men likevel...

DuncanE

Legg inn av DuncanE »

KimBlund skrev: ons jun 08, 2022 9:23 am Det er lett å forstå at en klassespiller som Frenkie ikke er spesielt gira på å dra til United. Det blinker jo røde varsel-signaler over hele den klubben. Det gjør det forsåvidt også av Barcelona, men det er iallefall det sportslige prosjektet spennende. Ser vel egentlig ikke en eneste grunn til at det skulle friste Frenkie å dra til United over Barcelona. Ten Hag ? Ja, kanskje, men det må være minst like spennende å jobbe med Xavi.
Kanskje ikke like spennende for FdJ å jobbe med Xavi om Xavi, som mye tyder på, foretrekker andre spillere på den midtbanen? Hvor sportslig spennende er det prosjektet til Barca all den tid det ser ut som de nå selger sjela si, for kortvarig (sportslig) glede? Denne økonomiske driften vil komme til å bite de i rævva innen få år.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »


Lezah

Legg inn av Lezah »

DuncanE skrev: ons jul 13, 2022 12:54 am
KimBlund skrev: ons jun 08, 2022 9:23 am Det er lett å forstå at en klassespiller som Frenkie ikke er spesielt gira på å dra til United. Det blinker jo røde varsel-signaler over hele den klubben. Det gjør det forsåvidt også av Barcelona, men det er iallefall det sportslige prosjektet spennende. Ser vel egentlig ikke en eneste grunn til at det skulle friste Frenkie å dra til United over Barcelona. Ten Hag ? Ja, kanskje, men det må være minst like spennende å jobbe med Xavi.
Kanskje ikke like spennende for FdJ å jobbe med Xavi om Xavi, som mye tyder på, foretrekker andre spillere på den midtbanen? Hvor sportslig spennende er det prosjektet til Barca all den tid det ser ut som de nå selger sjela si, for kortvarig (sportslig) glede? Denne økonomiske driften vil komme til å bite de i rævva innen få år.
Det er jo også spennende å se om han får lønn i Barca, det er ganske A4 i United sånn sett.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Internasjonal»