Den store åttitallstråden...del 2

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Den store åttitallstråden...del 2

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: ons jun 08, 2022 10:32 pm Jepp. Harmon er en litt undervurdert skuespiller.
Moro at han fant seg godt til rette som tv-stjerne i NCIS, og ikke ulikt William Peterson (Fra Manhunter og To Live and Die in L.A.) to barske karer som aldri helt fikk sitt gjennombrudd på 80-tallet, men ja, nøt godt av tv-formatet og CSI og nevnte NCIS, der sistnevnte går vel enda?
Harmon leverte en artig innsats i komedien Summer School (1987), hvor Kirstie Alley og Courtney Thorne Smith også bidrar.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Ale skrev: tor jun 09, 2022 6:44 pm Bilde

Fikk meg til å tenke på Manhunter og William Peterson også, godeste Harmon. Kult at de hadde disse ikoniske rollene på 80-tallet. Spesielt soundtracket i Manhunter er outstanding.
Sitter å leser meg litt opp om kommende Blu-ray utgivelser, av favorittfilmer fra 80-tallet og type mørke psykologiske thrillere, der er nydelig filmet, og som har skriket i evigheter etter en verdig og fullstendig komplett utgivelse, men ser ut som The Hitcher (1986) fortsatt er på ubestemt tid, og ja, Manhunter (1986) skal visstnok igjen få ei nyutgivelse på Blu-ray dette året, men ingen dato er fastsatt, enda.

Håper virkelig de kan få til en god jobb her, for Shout! Factorys 2015 Blu-ray, er ute av produksjon og den jeg har (britisk versjon) var meget ujamn i bilde og lydkvalitet. Enkelte scener ser ut som de er rett fra en sliten VHS kassett, og så masse støylignende ulyder, og lite imponert over innsatsen som gikk ned der.

Virker også (uti fra enkelte forumer) at filmen ikke lenger er eid av MGM Studios, og at mulig Lionsgate har overtatt rettighetene. Vil jo helst se noen som Criterion Collection eller Arrow Video slippe til med Blu-ray oppgradering, men hvem som faktisk står bak, og om det vil være noen forskjell på den kommende 2022 utgaven, er ja, et lite mysterium enn så lenge.
Bilde
Bilde
Ser også at tyskerne har en 2021 mediabook Blu-ray, der visstnok skal inneha 3 versjoner av Manhunter. Selv foretrekker jeg den Europeisk region 2 DVD utgaven (usikker på hva den heter over i andre land, mulig Theatrical eller Internation Cut/Version), da den flyter best av gårde.
Har jo ei utgave (av Anchor Bay) fra 2001, der også mulig innehar alle 3 versjonene, men alltid endt med å se førstnevnte.

Angående musikken til Manhunter, føler jeg at en av posterne på Forum Blu-ray.com oppsummerer soundtracket og hvor godt de matcher alt det visuelle på:

"Revisited this again while ago, again. One of the best movies you can spend your time with, pure gold from the beginning to the very end, to say at least! And the soundtrack, well...it really goes under the skin. Everything works here so perfectly that it almost hurts."

Samme bruker, posta også 2 meget flotte og nyere fanmade videoer med musikk og scener fra filmen:


Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Tar den her til tross for at han ikke var noe stor stjerne på 80-tallet
Veldig mange filmer av han jeg ikke har sett men har Glengarry Glen Ross og The Departed på dvd /meget gode begge to)
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: lør jun 11, 2022 3:54 pm Tar den her til tross for at han ikke var noe stor stjerne på 80-tallet
Veldig mange filmer av han jeg ikke har sett men har Glengarry Glen Ross og The Departed på dvd /meget gode begge to)
► Show Spoiler
Tross av å være den mest kjente av Baldwin brødrene, hadde han vel egentlig ei ganske så kortlivd tid som stor leading man. Mulig hans stadig mer omtalte privatliv og ekteskap med Kim Basinger, gjorde at ting begynte å skurre litt.
Han gikk jo også mye opp og ned i vekt, og spøkte vel senere med at mannlige skuespillere med hans kroppsfasong, ville jo "tatt livet av" mange av sine kvinnelige medskuespillere om han hadde spilt de inn i dag, spesielt under sexscener og slikt.

Virker nå som han trivdes best i litt større fasong, og betyr jo selvsagt ikke at han ble noe "dårligere" skuespiller av den grunn, vil faktisk si noen av hans beste, kom først lenge etter storhetstiden fra tampen av 80 og tidlig 90-tallet, særlig The Cooler (2003) er jo en knallgod rolle, og han ble Oscar nominert for den, men Miami Blues (1990), The Shadow (1994), The Getaway (1994) og nevnte Glengarry Glen Ross er jo alle solide Baldwin innhopp, og selv mye senere roller, i film man egentlig ikke er så veldig glad i, type romantisk komedie, Its Complicated og lignende, synes jeg han gjorde en fin innsats, tross mye irriterende og fæle karakterer/bidrag fra hans litt for overentusiastiske kvinnelige og enkelte mannlige kolleger.

Virka også å gå litt i samme type senere 90-talls roller som Jon Voight, der tidlig ut i karrieren var vel mer en heltemodig og sympatisk skuespiller, som etter hvert tilpassa seg en mer skurkete og slem type filmkarakterer, som han ofte gjorde forbanna godt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Southern Comfort (1981) av Walter Hill

"It real simple... we live back in here... dis is our home, and nobody don't fuck with us."

Det som kun var ment å være nok ei letthjerta militærøvelse, lagt uti de dype Louisianasumpene. Ender i stedet opp som et altfor virkelig mareritt, når en mindre gruppe soldater fra heimevernet, bestemmer seg for å tjuvlåne to båter. Og denne tilsynelatende lille misforståelsen, blir ikke særlig godt mottatt hos de rette eierne, der består av en gjeng ihuga Cajunjegere, som kjenner til sumpområdene som om der var deres egen lomme.
Dette fører til slutt det desperate soldatfølget uti i en privat og meget ondskapsfull kamp for overlevelse, fanget uti ugjestmilde og ukjente forhold, og satt opp mot både skyteglade og hensynsløse jegere, men desto mer, hverandre.


Nå dette var jaggu meg en utmerket lørdagsfilm. En man ikke har sett siden, vel, altfor lenge, og tror ikke man ble for imponert første besøket, men ny runde, og en helt ny film var det man fikk igjen. Slikt skjer ikke for ofte, men dæven så deilig følelse når det hender.

Uansett, Southern Comfort er en gjennomført spennende, velspilt og utrolig tøff overlevelsesthriller, med mulig litt krigs-drama på overflaten, og der vi følger en spøkefull gruppe med soldater, der flesteparten virker mer opptatt av å få full score med noen innleide damer, som de skal treffe på senere. Vel, moroa tar brått slutt, i det følget stikker av med to båter, og havner midt opp i en brutal kamp for tilværelsen, og der de går fra å være øverst på næringskjeden, til å bli sett på som fritt vilt.

Her hjelper det ikke på med løsskudd og fancy planer, ettersom fienden er stort sett usynlig, og stiller med skarpladet ammunisjon i hopetalls, samt kjenner territoriet inn og ut. Noe som blir etter hvert benyttet om til en ond og utspekulert "kattens lek med musa", når alt fra hjemmesnekra feller, psykologisk krigføring, og splittelse av motstanderens egne, blir satt ut til verks, av typen splitt og hersk, som råder høyt i alt kaoset.

Man føler virkelig med gutta som da ender med å bli fremmede i sitt eget land, og snart får lære, at man trenger ikke dra til Vietnam for å oppleve helvete på jord, da er det bare å kødde med feil type bondetamper uti de dype og ubarmhjertige sumper, så kan det bli raskt meget interessant.

Walter Hill makter å holde på intensiteten og spenningen fra første skudd, og helt til slutten, der attpåtil kan vel beskrives som en mulig "åpen" avslutning, i det at ja, skal ikke avsløre for mye, men jeg likte den langt mer i kveld, enn for flere år tilbake.

Hjelper selvsagt på, at man har et likandes og barskt blanding av tøffinger og gærninger, men hvor særlig Powers Boothe og Keith Carradine, samt Fred Ward er virkelig i slaget her. Samme må sies om den ikke fullt så munnrappe Brion James, som deres "fange", og tror det var et stort pluss, å gå for såpass mange karakterskuespillere, fremfor å ha en eller to svære navn, som tar opp for mye plass, og slikt gjør at man får mer tid og interesse for resten av følget.

Alt i alt, storkoste meg, og kan trygt anbefales til fans av lignende film, ala Deliverance (1971), Aguirre, The Wrath of God (1972), The Creeper aka Rituals (1977) og ikke minst Predator (1987). Rett og slett barsk og meget god lørdagsunderholdning, og denne må jeg nok oppgradere, for min eldgamle SME nordiske DVD, kom med et bilde som tja, ikke var helt verdig en slik godfilm.

Må til slutt nevne at musikken og omgivelsene er virkelig med på å sette stemningen, og føler at man blir dratt med på den aller verst tenkelige våte, klamme og jævlige "speiderturen" man kan forestille seg.

Må nok snart dra frem et par andre klassiske bad ass Walter Hill filmer, Hard Times (1975), The Warriors (1979) og Streets of Fire (1984) er alle på vent, og ingen tvil om at Southern Comfort har lagt et fint grunnlag for langt mer moro og hyggelige gjensyn med Hills filmer, fremover denne sommeren.

9/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Ny video i denne serien er endelig her:
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jun 15, 2022 3:17 am Ny video i denne serien er endelig her:
Bra jeg har deg til å holde meg oppdatert. ;) For glemmer alltids å sjekke om det er blitt lagt ut noe nytt, men kjekt at denne stadig holder koken.
Skulle likt et litt nærmere kikk på den filmsamlingen hans, i bakgrunnen.
Virker som det går mest i blåstråle, men mulig det også er både DVD og VHS i hyllene også.

Above the Law aka Nico (1988) er jo faktisk en litt "undervurdert" Seagal film, hvert fall da sammenlignet med de mer kjente som kom i årene mellom 1990-1992. Solid rolleliste, der både Sharon Stone og Pam Grier bidrar, og mulig den mer gritty stilen skyldes regissør Andrew Davis fortsettelse fra Chuck Norris storby-krim action filmen Code of Silence (1985), der også benyttet seg tungt av Chicago by, samt den alltids gufne skurken Henry Silva.
Michael Rooker har vel også ei tidlig rolle i denne Seagal debuten, samt han latterlige bartenderen, med hockeysveisen, som virker å dukke opp "overalt" og deler ut noen latterlige one-liners: "OOOOH, HEY, OOH, DON'T DO ME UGLY!", "YOU NEVER BE THE MAN, YOU NEVER BE THE FUCKING MAN!" og "HEY, THIS MOTHERFUCKER IS CRAZY!".

Her får man også se den "klassiske" Seagal løpestilen for første gang.

Casualties of War (1989) er en av disse 80-talls krigsfilmene, som dessverre tross et lovende plot/rolleliste, endte opp nesten som en parodi i større perioder, og følte at Michael J. Fox var feil i rollen, og en del andre fremsto som rene karikaturer fra lignende filmer, og nei, nok en skuffende og forglemmelig Brian De Palma film, og synes han slet med å finne balansen igjen, etter så og si perler på rekke og rad, fra Carrie (1976) og opp til Body Double (1984). Men derfra og utover, gikk det raskt nedover (for min del), og kom mye skit i årene som fulgte, men virket å alltid være en effektiv magnet i retning mang en kjendis.

Weekend at Bernie's (1989) er jo en herlig sommerkomedie, der hovedkarakterene minner litt om Jeffrey Combs og Bruce Abbott i Re-Animator (1985), i hvordan ene (McCarty) er meget dedikert og manipulerende, samt villig til å gå over lik (bokstavelig talt) for å oppnå suksess i livet, mens hans totale motpart, i den mer jordnære, sjarmerende og sympatiske (Silverman) blir gang på gang dratt med inn i galskapen, og kanskje ikke like langt som stakkars Abbott, men definitivt en kul filmduo, og likte også oppfølgeren. Terry Kiser er selvsagt stjerna her, må være en av tidenes beste innsatser på film, som "lik", og burde jo fått en slags hederspris for innsatsen.

The Great Outdoors (1988) er kanskje ikke like artig som sommerkomedien ovenfor, men absolutt masser av sjarm og minneverdig scener. Bare synd filmen havna i fanget hos Howard Deutch, og at ikke manusforfatter og produsent John Hughes selv, gjorde jobben. Mulig han var litt overarbeidet, og ja, følte at filmen hadde potensiale for noe mer, men nå er vel snart ei remake av filmen ute, men tviler på at vi får noen forbedret versjon, selv om det hadde vært interessant om noe slikt faktisk kunne skjedd.

John Candy hadde jo det med å stille opp i sommerrelaterte 80-talls komedier, og var jo smått innom Vacation (1983) og fikk vel for alvor mer dominerende leading man jobber i Summer Rental (1985), der var kanskje ikke like imponerende som nevnte Chevy Chase klassiker, men et greit grunnlag for videre vei, og Candys sjarm er jo udiskutabel, men ja, Great Outdoors kom jo i hans "peak" days, med Space Balls (1987), Planes, Trains and Automobiles (1987) og Uncle Buck (1989).

Commando (1985) er jo alltids hyggelig å se i slike sammenhenger, selv om den lett ville fyki langt høyere opp på lista, over ens egne favorittfilmer fra det tiåret. Har en følelse av at filmen var ment som en reaksjon/cash in på Rambo First Blood 2 (1985), mer enn First Blood (1982), og synes den lykkes langt mer i underholdningsdelen enn Rambo 2, som tar seg selv altfor seriøst, og blir bare ufrivillig komisk og småkleint. Legger man på en ujamn story og skuffende skurker, så er tempo, sjarm og minneverdige stunder/karakterer mye mer fremtredende i Commando.

The Golden Child (1987) husker jeg fint lite av, annet enn en litt små skuffende opplevelse, hvor en fikk mest inntrykk av at Eddie Murphy, spiller seg selv, og nei, mulig et gjensyn kan være noe å prøve seg på, fremover. Men en av disse Murphy filmene som virka lovende, men funka ikke helt første runden.

Lethal Weapon 2 (1989) var vel egentlig ment å være den siste, noe med at manusforfatter Shane Black ønsket å avlive Mel Gibson karakter, men ja, det ble selvsagt aldri noe av. Han hadde jo allerede i originalen blitt nærmest "udødeliggjort" og samtidig så nok produsentene og studio at her har demme ei potensiell pengeku, de kunne melke i en årrekke, bare jekke ned volden og de mer brutale stundene, og satse mer på det komiske, og ja, synd, for etter film nummer 2, falt serien kjapt i kvalitet og underholdning, såpass at nei, men pengene rulla jo fortsatt inn, tvilsomt om det hadde skjedd uten Gibsons bidrag.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Har ikke sett Above the law eller Child's play
De kalte oss helter (Casualties of war) var den første filmen som ble vist på en helt splitter ny kinosal hjemme i Hardanger så den filmen husker jeg godt. Den er muligens litt for brutal og jeg har ikke sett den igjen etter at den fikk æren av å åpne nye kinoen
Weekend at Bernie's så jeg også på kino og synes den var teit, oppfølgeren er enda teitere dog
Ikke sett The great outdoors
Hvem lurte Roger Rabbit? så jeg også på kino men har ikke sett om igjen, kanskje på tide med et gjensyn?
Commando Hallo i luken!!! Ikke lenge siden jeg tok et gjensyn med den 3/10 film eller der omkring
The Golden child så jeg på kino, jeg synes den var ganske morsom men ikke i samme klasse som Beverly Hills cop men grei underholdning
Dødelig våpen 2 så jeg også kino. Har ikke sett den etter det faktisk
Indiana Jones Raiders of the lost ark Har sett den, men blander sammen alle disse filmene i serien etter hvert. Ingen stor favoritt her i gården

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jun 15, 2022 3:50 pm Weekend at Bernie's så jeg også på kino og synes den var teit, oppfølgeren er enda teitere dog
Hvem lurte Roger Rabbit? så jeg også på kino men har ikke sett om igjen, kanskje på tide med et gjensyn?
Commando Hallo i luken!!! Ikke lenge siden jeg tok et gjensyn med den 3/10 film eller der omkring
The Golden child så jeg på kino, jeg synes den var ganske morsom men ikke i samme klasse som Beverly Hills cop men grei underholdning
Dødelig våpen 2 så jeg også kino. Har ikke sett den etter det faktisk
Indiana Jones Raiders of the lost ark Har sett den, men blander sammen alle disse filmene i serien etter hvert. Ingen stor favoritt her i gården
Childs Play er vel ansett som den kanskje mest vellykkede innen overnaturlig slashere, da med ei morderisk dukke, fremfor enda en Jason/Freddy/Myers lignende rip-off, og løftes vel litt ekstra frem, grunnet Brad Dourifs vokale bidrag. Selv synes jeg nok filmserien har dratt det litt vel langt ut, men de første 3-4 filmene er ypperlig b-film underholdning, om en er i det rette humør, og liker den slags.

Who Framed Roger Rabbit? var en sånn film man husker greit fra VHS kveld nedi kjelleren til onkelen min, og hvor min eldre fetter og jeg, satt og storkosa oss, og så plutselig kom jo den uforglemmelige Christopher Lloyd scenen, hvor dommeren viser sitt sanne jeg, og den huskes som rimelig heftig for en meget ung filmelsker. Så den igjen i fjor (eller året før) og lander alltids på en svak femmer (eller 7/10). Mye fin musikk, animasjon og stemning, men blir også kanskje litt for mye "elleville" stunder, og skulle ønske ei mørkere directors cut versjon var å oppdrive.

Commando ei 3/10? :shock:
Vel, der er vi nok enige i å være uenige. For meg er den filmen en av de meget sjeldne 10/10 (i ren og skjær underholdning) og nei, sier som den godeste John Matrix:
Bilde
;)

Klart, hjelper på at man virkelig elsker filmen, og er vel blant de mest sette sådan.

Dødelig Våpen 2 er i grunn der filmserien burde ha tatt kvelden, for mislikte sterkt den stadig mer dominerende komediefaktoren, som i film nummer 4 gikk så langt at det ble jo mer familiekomedie enn action, og nei, kommer jo kanskje ei film nummer 5 (eller så det sies) men er gutta (Glover og Gibson) "Too old for this shit?" det får man nok bare vente å se an, for med Gibson mulig bakom kamera, kan jo alt skje.

Aldri vært noen storfan av Indiana Jones filmene, men skjønner jo at de fenger mange og anses som eventyr-action klassikere, hvert fall de to første.
Mulig en ville hatt bedre forhold med dem, om en så dem som ung, fremfor mye senere. På den annen side, inspirerte de jo en rekke lignende eventyrfilmer, der flere fikk selv suksessfulle filmserier. Mulig da mer komisk i stil og handling, men Crocodile Dundee (1986) og den med Michael Douglas, Kathleen Turner og Danny DeVito var også underholdende.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Vår gode venn med nedtellingslisten har laget en Topp-10:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: søn jun 19, 2022 12:15 pm Vår gode venn med nedtellingslisten har laget en Topp-10:
► Show Spoiler
Har til gode å se Creed II (mislikte sterkt Creed junior i førstefilmen) og blir tvilsomt noen fan av han, i oppfølgeren, når man eventuelt gidder å bry seg med den. Men av Lundgren filmer nevnt i lista over, er vel flesteparten av svenskens høydaere blitt dratt frem, selv om litt mindre kjente, men absolutt godkjente videofilmer fra 90-tallet ala Men of War (1994), Silent Trigger (1996) og Black Jack (1998), alle innehar flust med action, solid tempo og faktisk brukandes skuespillerprestasjoner fra Dolphern.

Skin Trade er en som muligens ville tjent bedre på, dersom Steven Seagal (tror han var linka lenge) hadde takket ja til å være med som skurk, men der egoet hans, tvilsomt hadde taklet å få deng/bli beseiret av en annen kjent actionstjerne.

Rocky IV (1985), Universal Soldier (1992), The Punisher (1989), Universal Soldier Regeneration (2009), Dark Angel (1990), Showdown in Little Tokyo (1991), The Expendables (2010), The Expendables 2 (2012), Red Scorpion (1988) og Masters of the Universe (1987) er nok mer slik ens egen topp 10, ville blitt noenlunde seende ut, selv om flere er mer av typen film, hvor Lundgren medvirker som skurk/en del av et større team, og ikke hans egne solofilmer.

Mesteparten av hans filmer mot slutten av 90 og utover 00-tallet and counting, har vært stort sett alt fra middels (om en er heldig) til rævmøkk, så har gitt mer eller mindre opp, noe håp om å finne en skjult "perle" blant såpass mye skit. Men mulig Creed 2 vil være litt annen kvalitet, mye grunnet høyere budsjett osv, men vi får se.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Death Hunt (1981) av Peter R. Hunt

"We've been hunting a man who knows how to live off the land and use it to reign."

Når den hardføre einstøingen Albert Johnson (Charles Bronson) brått avslutter en stygg hundekamp, havner han så raskt i klammeri med hundeieren. Dette blir så opptakten til ei voldsom og blodig menneskejakt, der skal føre ei gruppe med skyteglade jegere ut i en bask og nådeløs vinter, da i håp om å få has på deres bytte. Men problemet er bare det at de er ikke klar over hvem de virkelig har med å gjøre, og vil snart prise seg lykkelige om de kommer med livet i behold, ut av den intense krigen.

Gjensyn med denne tidvis så solide og velspilte action-thrilleren, der benytter seg godt av Canadas vakre men slu villmark, og ikke minst to av filmverdens tøffeste karer, der Lee Marvin og Charles Bronson holder spenningen i gang, med en følelse av at filmen og karakterene nærmest kunne vært ei slags 30-talls Rambo: First Blood (1982), med en hardfør outsider (Bronson) som havner på kant med loven, og inn kommer all slags uvesen med våpen og likevel ledes denne triggerhappy gruppa med bondetamper, veteraner og ridende politi av en annen aldrende grinebiter (Marvin), der minner litt om Richard Crennas rolle i nevnte Rambo film, der det er en gjensidig respekt mellom de to hardhausene, men også vissheten om at noen må vike, ettersom det er nye tider på gang, og deres type er ikke spesielt ettertraktet i det "moderne" samfunnet lenger.
Bilde
Filmen er spennende og innehar noen heftige og ganske så nasty actionscener, der hoder, hjerner og annet blir skutt/blåst bort med rå kraft, og filmen både ser og føles mer ut som en fra 70-talls eraen, og er vel kanskje en av de aller siste, virkelig kvalitetsfilmene til Bronson, før det ble mer "rett på video" type b-film ala Cannon Pictures, for mesteparten av hans resterende karriere som filmstjerne utover 80 og tidlig 90-tallet.

I andre roller (av ei rekke velkjente navn og fjes) finner vi vakre Angie Dickinson, der i grunn føles litt "bortkastet", og kunne vel også vært foruten hennes innsats, da det kun er med på å nedjustere et eller godt tempo, men fortsatt ei flott dame, og så har man jo Andrew Stevens som en noe snobbete politimann, der snart lærer seg å bli "sivilisert" som resten av følget, og Ed Lauter (en herlig Bronson kjenning), Carl Weathers, William Sanderson og nei, Death Hunt er definitivt verdt å se, om en er glad i denne type action.

7/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Har du sett denne filmen, @Frank.N.Steen ?
Videoen kan inneholde spoilere fra filmen.
Jeg har ikke hørt om filmen før
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir jun 21, 2022 1:43 pm Har du sett denne filmen, @Frank.N.Steen ?
Videoen kan inneholde spoilere fra filmen.
Jeg har ikke hørt om filmen før
► Show Spoiler
Tenker du på Happy Birthday To Me (1980)?

I så fall, har jeg nok vært innom den (ved minst to anledninger), senest i fjor høst (eller kanskje høsten før det) via skrekkfilm Halloween maraton uti oktober måned. Alltid gått inn med håp om en liten perle, men noe ved den filmen der aldri helt gjør det helt store, og føles altfor lang og nei, en som kanskje prøvde å være litt for "smart" i en tid der slasherfilmene fortsatt våget å være noe mer kreative enn kun nok ei rask og billig samlebånds Friday 13th/Halloween/Nightmare on Elm Street rip-off.

Har den stadig et eller annet sted i hylla, så hvem vet, kanskje runde 3, da sitter den bedre?

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Har faktisk autografen til Angie Dickinson i passet,møtte henne på
flyet fra Amsterdam til Bergen i 1998 med hennes datter ,mistenker att hun skulle besøke
avdøde Arne Ness jr

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: ons jun 22, 2022 5:31 am Har faktisk autografen til Angie Dickinson i passet,møtte henne på
flyet fra Amsterdam til Bergen i 1998 med hennes datter ,mistenker att hun skulle besøke
avdøde Arne Ness jr

The Kwames
Angie var jo meget flott i Brian De Palmas visuelt imponerende Hitchcock/Giallo lignende hyllest, med Dressed to Kill (1980), der det er godt mulig at Dickinson hadde en body-double, men likevel, hennes prestasjon i filmen er jo uforglemmelig, tross av å bli "skrevet" ut tidligere enn hva mange kanskje hadde trodd:
► Show Spoiler
Har Blow Out (1981), Body Double (1984) og nevnte Dressed To Kill på vent, alltids likt å se dem på varme sommernetter, men kanskje greit å dele dem opp, ikke alt på en og samme gang. Men en sterk periode for De Palma og hans thrillere.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Carny (1980)

Gary Busey og Jodie Foster i hovedrollene
Dette er en film jeg har hatt på watchlisten en stund og 4play minnet meg på den.
Vi følger et tivoli på veien, mye freaks her som i "gode gamle dager"
Veldig gøy å se Gary Busey i sin prime gå helt bananas som en hånende klovn Bozo og en meget ung og søt Jodie Foster.
Jeg likte den veldig godt! 8/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jun 22, 2022 5:41 pm Carny (1980)

Gary Busey og Jodie Foster i hovedrollene
Dette er en film jeg har hatt på watchlisten en stund og 4play minnet meg på den.
Vi følger et tivoli på veien, mye freaks her som i "gode gamle dager"
Veldig gøy å se Gary Busey i sin prime gå helt bananas som en hånende klovn Bozo og en meget ung og søt Jodie Foster.
Jeg likte den veldig godt! 8/10
Den har jeg så vidt sett fra tid og annen, ligge på Youtube (eller kanskje en lignende side) flere ganger, men kanskje på tide å gi den en sjanse.
Har planer om å sjekke ut et par både Fosters og Buseys tidligere filmer, for tipper det er mye potensielle og usette perler fra 70-80-tallet.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: ons jun 22, 2022 5:55 pm
Elgen skrev: ons jun 22, 2022 5:41 pm Carny (1980)

Gary Busey og Jodie Foster i hovedrollene
Dette er en film jeg har hatt på watchlisten en stund og 4play minnet meg på den.
Vi følger et tivoli på veien, mye freaks her som i "gode gamle dager"
Veldig gøy å se Gary Busey i sin prime gå helt bananas som en hånende klovn Bozo og en meget ung og søt Jodie Foster.
Jeg likte den veldig godt! 8/10
Den har jeg så vidt sett fra tid og annen, ligge på Youtube (eller kanskje en lignende side) flere ganger, men kanskje på tide å gi den en sjanse.
Har planer om å sjekke ut et par både Fosters og Buseys tidligere filmer, for tipper det er mye potensielle og usette perler fra 70-80-tallet.
Så den på youtube ja, ble oppmerksom på filmen gjennom den nedlagte podcasten som tok for seg hver eneste måned fra 1980 og oppover, husker ikke navnet nå. (de stoppet når de var kommet til 1985 pga for mye arbeid og for lite lyttere)

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: ons jun 22, 2022 6:01 pm Så den på youtube ja, ble oppmerksom på filmen gjennom den nedlagte podcasten som tok for seg hver eneste måned fra 1980 og oppover, husker ikke navnet nå. (de stoppet når de var kommet til 1985 pga for mye arbeid og for lite lyttere)
En kan jo undre på hvordan karrieren til Busey hadde gått, dersom den stygge ulykken på tampen av åttitallet, aldri hadde hendt.
Han virka nå hvert fall å være en potensiell leadingman/karakterskuespiller, der fikk langt mer å rutte med tidlig ut, enn kun psyko-komiske gærning roller, der muligens er den utgaven veldig mange forbinder med Gary, men selv mye senere, ville han lett løfte en middel-bedriten b-film, opp til en slettes ikke så fæl "opplevelse", kun ved å delta i mindre roller.

Ja, Youtube kan være en potensiell gullgruve, særlig for mange der liker å lete opp kanskje ikke de mest kjente eller største filmene til skuespillere/regissører, men slutter aldri å bli overrasket over hvor vanvittig mye som ligger ute, og stadig blir lastet opp, og klart, ekstremt mye ræl og bomturer kan det fort bli, men er en litt mer "picky" og tar seg tid, kan en alltids luke ut et par potensielle godbiter, og ta det derfra og utover.

Vet ikke om jeg har spurt om det tidligere, kanskje fra VGDs dager, men har du en bruker/profil på Letterboxd? Husker det var flere av filmgjengen på nevnte side, der fortsatt går igjen på Letterboxd, og moro å følge med på hva andre ser, lister opp og anbefaler, watchlister osv, samt sammenligne ratings og slikt.
Har hvert fall fått langt mer utbytte av den filmsiden, enn gamle IMDb, der ikke har vært benyttet på flere år, og fremstår kanskje desto mer knotete og uoversiktlig, så glad man tok i mot tipset om flytting, og eneste en savner, må være kanskje et diskusjonsforum ala gamle IMDb (frem til vinter 2017), før de stengte ned.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Nei, har ikke bruker på Letterboxd, @Frank.N.Steen

Hitherto

Legg inn av Hitherto »

Frank.N.Steen skrev: ons jun 15, 2022 11:23 am Above the Law aka Nico (1988) er jo faktisk en litt "undervurdert" Seagal film, hvert fall da sammenlignet med de mer kjente som kom i årene mellom 1990-1992. Solid rolleliste, der både Sharon Stone og Pam Grier bidrar, og mulig den mer gritty stilen skyldes regissør Andrew Davis fortsettelse fra Chuck Norris storby-krim action filmen Code of Silence (1985), der også benyttet seg tungt av Chicago by, samt den alltids gufne skurken Henry Silva.
Michael Rooker har vel også ei tidlig rolle i denne Seagal debuten, samt han latterlige bartenderen, med hockeysveisen, som virker å dukke opp "overalt" og deler ut noen latterlige one-liners: "OOOOH, HEY, OOH, DON'T DO ME UGLY!", "YOU NEVER BE THE MAN, YOU NEVER BE THE FUCKING MAN!" og "HEY, THIS MOTHERFUCKER IS CRAZY!".

Her får man også se den "klassiske" Seagal løpestilen for første gang.
Det jeg husker best fra denne i dag er at Seagal mottar noen knyttneveslag. Han blir endog blodig torturert i klimakset. Det føles rimelig unikt når man tenker på hvor uovervinnelig og uskadelig han ble i senere tid. Selv skuespillet hans føles noenlunde organisk, så jeg antar egoet hans trengte noen flere filmer på å nå stratosfæren.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Hitherto skrev: tor jun 23, 2022 1:17 pm Det jeg husker best fra denne i dag er at Seagal mottar noen knyttneveslag. Han blir endog blodig torturert i klimakset. Det føles rimelig unikt når man tenker på hvor uovervinnelig og uskadelig han ble i senere tid. Selv skuespillet hans føles noenlunde organisk, så jeg antar egoet hans trengte noen flere filmer på å nå stratosfæren.
Ja han fikk kanskje ikke smelt egoet sitt så gjennomført langt inni debuten, som i de senere filmene sine.
Han er jo tross alt oppunder 40 år her, og kom vel inn som en liten med sen overraskelse på actionfilmfronten, og der mange tenkte på som nok en one hit wonder.

Men populariteten, den steg jo for hver film, samme gjorde budsjett og talenter involvert, men sjeldent har Steven vært så "menneskelig" som i Above the Law. Han er ganske "tynn" (både i fysikk og hårmanke), og får mye pryl, men alt dette snudde jo kjapt, da hårmanken ble stadig tykkere og det ble vel også andre deler av kroppen med årene, men skurkene kom sjeldent til med noe særlig til fysisk trusler, mest som patetiske og nesten småtriste punching bager, der Seagal ber dem nærmest på sine knær, om å til slutt gi ham en på trynet, (ei freebie), da med kun hensikt om å ydmyke og ødelegge dem desto mer.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor jun 23, 2022 10:56 am Nei, har ikke bruker på Letterboxd, @Frank.N.Steen
Den er grei.

Har vel hatt noen for mange kjipe opplevelser med IMDb og deres ustabile ratingsystem, så endte med at en også har av vane for å skrive ned tittel/år/rating og gjort så siden 2013. Blitt noen a4 sider med papir, men når en plutselig mista flere hundre filmratings over natta, så ble det ikke så lett å holde styr og orden. Det har jeg tilgode å oppleve siden, men når også forumet forsvant, var liksom mye av vitsen for min del, borte vekk, da med å fortsette å benytte det.

Er sikkert en drøss andre filmrating sider, sikkert mye bedre enn Letterboxd og IMDb, men så er det jo dette med å holde orden og huske brukernavn/passord osv, til slutt går det helt i glemmeboka alt sammen.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Frank.N.Steen skrev: tor jun 23, 2022 8:29 pm
Elgen skrev: tor jun 23, 2022 10:56 am Nei, har ikke bruker på Letterboxd, @Frank.N.Steen
Den er grei.

Har vel hatt noen for mange kjipe opplevelser med IMDb og deres ustabile ratingsystem, så endte med at en også har av vane for å skrive ned tittel/år/rating og gjort så siden 2013. Blitt noen a4 sider med papir, men når en plutselig mista flere hundre filmratings over natta, så ble det ikke så lett å holde styr og orden. Det har jeg tilgode å oppleve siden, men når også forumet forsvant, var liksom mye av vitsen for min del, borte vekk, da med å fortsette å benytte det.

Er sikkert en drøss andre filmrating sider, sikkert mye bedre enn Letterboxd og IMDb, men så er det jo dette med å holde orden og huske brukernavn/passord osv, til slutt går det helt i glemmeboka alt sammen.
Jeg bruker IMDb, men var mye knot en periode.
Når jeg så filmen første gang osv er ikke så nøye for meg. Så jo utallige filmer før internett kom f.eks

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tor jun 23, 2022 8:43 pm Jeg bruker IMDb, men var mye knot en periode.
Når jeg så filmen første gang osv er ikke så nøye for meg. Så jo utallige filmer før internett kom f.eks
Nei, nøyaktig når en film er sett osv, er kanskje ikke så viktig men synes likevel det er litt moro og interessant å hente frem info om sette filmer/dato/tid osv.
Har vel hatt et par ulike brukere på IMDb, grunnet glemsel av brukernavn/passord, samt at man har opplevd å ikke komme inn, selv med riktig passord, og dermed måtte starte ny profil (minst 2 ganger), kun for senere å plutselig få tilgang til en av de eldre kontoene, men da hadde en jo allerede rata såpass med film, at det var ingen vei tilbake.

Strider

Legg inn av Strider »

Elgen skrev: tor jun 23, 2022 8:43 pm
Frank.N.Steen skrev: tor jun 23, 2022 8:29 pm
Elgen skrev: tor jun 23, 2022 10:56 am Nei, har ikke bruker på Letterboxd, @Frank.N.Steen
Den er grei.

Har vel hatt noen for mange kjipe opplevelser med IMDb og deres ustabile ratingsystem, så endte med at en også har av vane for å skrive ned tittel/år/rating og gjort så siden 2013. Blitt noen a4 sider med papir, men når en plutselig mista flere hundre filmratings over natta, så ble det ikke så lett å holde styr og orden. Det har jeg tilgode å oppleve siden, men når også forumet forsvant, var liksom mye av vitsen for min del, borte vekk, da med å fortsette å benytte det.

Er sikkert en drøss andre filmrating sider, sikkert mye bedre enn Letterboxd og IMDb, men så er det jo dette med å holde orden og huske brukernavn/passord osv, til slutt går det helt i glemmeboka alt sammen.
Jeg bruker IMDb, men var mye knot en periode.
Når jeg så filmen første gang osv er ikke så nøye for meg. Så jo utallige filmer før internett kom f.eks
IMDB må vel ha tapt mye penger og trafikk etter de tok vekk forumet? Husker jeg pleide å lese og diskutere filmer etter å ha sett dem. Benytter omtrent aldri IMDB etter de fjernet forumet, kun nå for å se rating og evt et kort review uten spoilers

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TylerDurdenNorway skrev: fre jun 24, 2022 4:25 am IMDB må vel ha tapt mye penger og trafikk etter de tok vekk forumet? Husker jeg pleide å lese og diskutere filmer etter å ha sett dem. Benytter omtrent aldri IMDB etter de fjernet forumet, kun nå for å se rating og evt et kort review uten spoilers
Ja, noe av det bedre med det gamle forumet deres, var jo at så og si alt av filmer/tv-serier/dokumenter/pilot episoder og skuespillere, regissører, produsenter, manusforfattere og slikt, hadde egne diskusjonstråder nedenunder. Alle var selvsagt ikke like livlige, men sjeldent noen var fullstendig døde.

Her fant en ofte mange gode tips, til både lignende film, musikk, skuespillere/regissører og deres kanskje ikke fullt så kjente arbeid og kom også i god kontakt med mye hyggelige likesinnede, der delte mye av den samme smaken som en selv.
Men liten tvil om at overflod av trolling, spamming og skitslenging, bidro i at folk trakk seg unna, eller søkte opp andre og mer seriøse plasser å diskutere.

Det med penger og slikt, usikker på hvor mye som de eventuelt tapte på det, men i vinter 2017 (et par uker etter at IMDb stengte ned diskusjons forumet), starta en på ny i hop med mange andre, over i ulike "erstattere" for nevnte filmside, og der flere visstnok hadde god kjennskap til de som sto for avgjørelsen om å nedstenge IMDb, og at flere skrev lengre artikler om at de la på lokket, for å spare penger, fremfor å tjene.

Ellers ble jo mye av skylden (fra overraskende mange), om at all skitsnakken der inne, hadde bidratt i å avlive IMDb.
Tviler på at det alene var gjeldende, men likevel utrolig mye giftig aktivitet gikk dessverre igjen, i nesten så og si alle tråder man besøkte på tampen.

Så savner definitivt ikke den biten, men fint at det stadig går an å finne igjen eldre innlegg/tråder, på lignende erstattere ala https://moviechat.org/ tross av at mange av de samme (virker å være en hard kjerne på ca: 5-10 med samme type innleggshistorikk men tusenvis av forskjellige nick/profiler) gamle grinebiterne fra før, virker å stå på sitt, og spy ut eder og galle, 24/7 og der det går i Trump, Biden, Woke og nei, fint lite av det man ønsker å kaste bort tiden på, når en leter opp en film man nylig har sett, og håper på kanskje noen gode poster/tråder fra andre brukere, eller potensielle filmtips om lignende utgivelser, og så kommer en rett inn i en ny feide mellom 2-3 stykk brukere, som dominerer hvert eneste innlegg.

Og slikt igjen, medfører ikke til at nyere brukere så ofte blir værende lenge, men fint at enkelte innlegg/tråder går så langt som nesten 20 år tilbake i tid, for her skrota også IMDb mye til siste årene, der de slettet/støvsugde rent samtlige filmtråder, og en begynte å undre seg på hvorfor noen av de mest populære navna/titlene knapt hadde et eneste innlegg/tråd, mens mindre kjente, ville ha flust.

Synd også omtalene og ratingene på IMDb er ikke særlig troverdige, der mange har blitt rigga med, og det er til og med lagt til en advarsel om nettopp dette. Men ingen ting blir gjort, og nei, kanskje ikke nytt, men fortsatt frustrerende når en ser drittfilmer som Ghostbusters (2016) med en knallsterk 6,9 ,og den lå nedi minst 5,0 eller under, for mindre enn et år tilbake og spratt opp med uvirkelig fart og tempo, da til en score som gjør at den trumfer den overlegne Ghostbusters 2 (1989).

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Nedtellingen fortsetter:


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: fre jun 24, 2022 2:41 pm Nedtellingen fortsetter:
► Show Spoiler
Tror jeg får ha den til gode, og kanskje noe å ta frem på søndagen. Men flott at det går litt unna i svingene, for liker at prosjekter blir ferdiggjort, tross av at det sikkert tar litt tid og opplaster har kanskje flere lignende lister/oppramsinger fra andre tiår/genre osv på vent.

Usikker på om det er 80-talls film eller tidlig 90-talls film, men husker du skrev noen gode omtale om en Christian Slater film, ved navn Pump Up The Volume, på gamle VGD. Fant den faktisk i går, til en pris av ingenting på DVD. Nederlandsk eller Tysk utgave, men engelsk språk/tekst inkludert.
Måtte liksom ha den med hjem, og se om en har gått glipp av ei potensiell liten perle.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»