Reiseplaner fremover..

Svar
VFK1899

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av VFK1899 »

Xpoolman skrev: ons jun 15, 2022 1:36 pm
VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro
Heldiggrisen :D (Jeg har vært der altså :) )
Hvem reiser du med til Kilimanjaro ?
Skal du på safari og til Zanzibar også ?
Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

Sportsidiot skrev: ons jun 15, 2022 7:45 pm
VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm Blir en langhelg til Slovenia og de juliske alper i August, tenker Mt Triglav og så et par dager for å slappe av med Lake Bled. I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro før man tar 2 uker i Tyrkia. Tenker Istanbul så en tur langs kysten til Kas, Fethye og hjem fra Antalya. Noe man bør få med seg i de områdene i Tyrkia som nødvendigvis ikke er så kjent?

Er så deilig å kunne reise helt fritt igjen, det ble en tur til Kroatia i fjor men var enda litt Covid-mas på den tiden. Regner fort med det blir litt i Tanzania, men det får gå.
Når du er i Istanbul så få med deg en dag på prinseøyene. Absolutt verdt et besøk og da får du også se litt av Istanbul fra havet. Vi dro til prinseøyene når vi var der for 2 gang og da fant vi en perle på øya hvor bare de lokale badet. Tar båt som tar 1-2 timer ut om jeg ikke husker feil. Øya er ikke kjempestor og kan leie sykkel der som tar deg rundt.
Høres ut som midt i blinken for min del, så tester dette. Er ikke så overbegeistret for storbyer egentlig selv om det er gøy å ha opplevd. Takk for tips!

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

VFK1899 skrev: tor jun 16, 2022 5:37 am
Xpoolman skrev: ons jun 15, 2022 1:36 pm
VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro
Heldiggrisen :D (Jeg har vært der altså :) )
Hvem reiser du med til Kilimanjaro ?
Skal du på safari og til Zanzibar også ?
Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.
OK :-)
Ta det rolig opp bakkene og lykke til !

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

VFK1899 skrev: tor jun 16, 2022 5:37 am Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.
Uffameg. Tyrkia. Kan knapt tenke meg et populært feriemål jeg har mindre lyst til.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Flyr til Namibia 27 juni.
Hvor jeg har leid bil og skal kjøre rundt i 17 dager.

Så flyr videre til Vietnam for 10 dager i Nord ( blir 3.gang jeg besøker Vietnam, men har tidligere bare hvert i sør)

Så til Malaysia for 23! gang. Bare besøke noen gammle venner i 5 dager så til Nepal for 8 gang.

Jeg har I år 6 uker sommer ferie siden jeg har spart opp ferie de siste årene.

Ellers så merker man at fly billetter har blitt veldig dyrt.
Jeg har aldri betalt så mye for fly billetter tidligere som jeg har nå gjort

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Blir flystreik, så ferien blir nok tilbragt i partyteltet i hagen.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Med det kaoset som hersker på flyplassene rundt omkring så vil nok fotballferien 2020 utsettes nok et år.
Fikk angina bare ved å stå kø på flyplasser pre Corona...

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 8:20 am
VFK1899 skrev: tor jun 16, 2022 5:37 am Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.
Uffameg. Tyrkia. Kan knapt tenke meg et populært feriemål jeg har mindre lyst til.
Har egentlig alltid tenkt det samme, men etter litt research så fant jeg fort ut at det er et fantastisk flott land med masse kultur der som absolutt er verdt et besøk. Er ikke slik at vi skal sitte hele ferien med bassenget i Side/Alanya heldigvis.

Tiden vil vise om det blir bra eller ei, jeg har troen.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

PEF_1973 skrev: fre jun 17, 2022 5:44 pm Med det kaoset som hersker på flyplassene rundt omkring så vil nok fotballferien 2020 utsettes nok et år.
Fikk angina bare ved å stå kø på flyplasser pre Corona...
Heldigvis slipper vi å tenke på det. Når streiken trappes opp vil de fleste fly stå på bakken. Får prøve igjen i 2023.

startelver

Legg inn av startelver »

Hvis noen kommer over en rimelig billett til Thailand så er jeg interessert, avreise juli - oktober.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

startelver skrev: lør jun 18, 2022 12:15 pm Hvis noen kommer over en rimelig billett til Thailand så er jeg interessert, avreise juli - oktober.
Rimelig, ja.......jeg kikker litt på billettpriser selv, og syns prisene er småstive for tiden. 13 000 pr. person var det rimeligste jeg fant av Economy Class her og nå. Fra Torp.
Grøsser litt ved tanken om at vi skal fly Business Class åkke som...

SirJames

Legg inn av SirJames »

toyfoll skrev: tor jun 16, 2022 3:52 pm Flyr til Namibia 27 juni.
Hvor jeg har leid bil og skal kjøre rundt i 17 dager.
Går kjappere å kjøre Kongo på tvers.

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: søn jun 19, 2022 12:21 pm
toyfoll skrev: tor jun 16, 2022 3:52 pm Flyr til Namibia 27 juni.
Hvor jeg har leid bil og skal kjøre rundt i 17 dager.
Går kjappere å kjøre Kongo på tvers.
Jeg har en drøm om å kjøre gjennom hele det afrikanske kontinentet, langs vestkysten, starter i Marokko i nord og avslutter i Sør-Afrika. Det er faktisk ikke så ille som man kanskje tror. Noen ørkenutfordringer på veien dog. Må ha en jeep og veiledere underveis. Blir nok et dyrt eksperiment.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

startelver skrev: søn jun 19, 2022 12:29 pm
SirJames skrev: søn jun 19, 2022 12:21 pm
toyfoll skrev: tor jun 16, 2022 3:52 pm Flyr til Namibia 27 juni.
Hvor jeg har leid bil og skal kjøre rundt i 17 dager.
Går kjappere å kjøre Kongo på tvers.
Jeg har en drøm om å kjøre gjennom hele det afrikanske kontinentet, langs vestkysten, starter i Marokko i nord og avslutter i Sør-Afrika. Det er faktisk ikke så ille som man kanskje tror. Noen ørkenutfordringer på veien dog. Må ha en jeep og veiledere underveis. Blir nok et dyrt eksperiment.
Det er veeeeeldig langt, da. Afrika er stort. Fra Marokko til Johannesburg er det nesten elleve tusen kilometer korteste veien.
Da skal du være over gjennomsnitt begeistret for å kjøre bil for å sitte bak rattet.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Namibia er knall, samt Sør Afrika (knall men mindre trygt)

Bortsett fra Ghana så er det greit å holde seg unna mesteparten av det som er langs kysten nord for Namibia.

Skal til Portugal en snartur i Juli, ellers er det ikke all verdens som er planlagt, må bruke en del bonuspoeng så funderer på USA eller ASIA

Corvus

Legg inn av Corvus »

fargeblind skrev: søn jun 19, 2022 12:41 pm
startelver skrev: søn jun 19, 2022 12:29 pm
SirJames skrev: søn jun 19, 2022 12:21 pm

Går kjappere å kjøre Kongo på tvers.
Jeg har en drøm om å kjøre gjennom hele det afrikanske kontinentet, langs vestkysten, starter i Marokko i nord og avslutter i Sør-Afrika. Det er faktisk ikke så ille som man kanskje tror. Noen ørkenutfordringer på veien dog. Må ha en jeep og veiledere underveis. Blir nok et dyrt eksperiment.
Det er veeeeeldig langt, da. Afrika er stort. Fra Marokko til Johannesburg er det nesten elleve tusen kilometer korteste veien.
Da skal du være over gjennomsnitt begeistret for å kjøre bil for å sitte bak rattet.
Drøy distanse ja. Nesten like langt som å kjøre fra Lindesnes til Nordkapp, 7 ganger. Og på et veinett som ofte ikke ligner grisen.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

SirJames skrev: søn jun 19, 2022 12:21 pm
toyfoll skrev: tor jun 16, 2022 3:52 pm Flyr til Namibia 27 juni.
Hvor jeg har leid bil og skal kjøre rundt i 17 dager.
Går kjappere å kjøre Kongo på tvers.
Kjøre rundt på måfå i Afrika.. ja, det høres meget lurt ut.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Corvus skrev: søn jun 19, 2022 12:49 pm
fargeblind skrev: søn jun 19, 2022 12:41 pm
startelver skrev: søn jun 19, 2022 12:29 pm

Jeg har en drøm om å kjøre gjennom hele det afrikanske kontinentet, langs vestkysten, starter i Marokko i nord og avslutter i Sør-Afrika. Det er faktisk ikke så ille som man kanskje tror. Noen ørkenutfordringer på veien dog. Må ha en jeep og veiledere underveis. Blir nok et dyrt eksperiment.
Det er veeeeeldig langt, da. Afrika er stort. Fra Marokko til Johannesburg er det nesten elleve tusen kilometer korteste veien.
Da skal du være over gjennomsnitt begeistret for å kjøre bil for å sitte bak rattet.
Drøy distanse ja. Nesten like langt som å kjøre fra Lindesnes til Nordkapp, 7 ganger. Og på et veinett som ofte ikke ligner grisen.
Jeg slo det opp, og reiseplanleggeren sier at det tar røffly 155 timer raskeste veien dersom man kjører non-stop.

startelver

Legg inn av startelver »

Corvus skrev: søn jun 19, 2022 12:49 pm
fargeblind skrev: søn jun 19, 2022 12:41 pm
startelver skrev: søn jun 19, 2022 12:29 pm

Jeg har en drøm om å kjøre gjennom hele det afrikanske kontinentet, langs vestkysten, starter i Marokko i nord og avslutter i Sør-Afrika. Det er faktisk ikke så ille som man kanskje tror. Noen ørkenutfordringer på veien dog. Må ha en jeep og veiledere underveis. Blir nok et dyrt eksperiment.
Det er veeeeeldig langt, da. Afrika er stort. Fra Marokko til Johannesburg er det nesten elleve tusen kilometer korteste veien.
Da skal du være over gjennomsnitt begeistret for å kjøre bil for å sitte bak rattet.
Drøy distanse ja. Nesten like langt som å kjøre fra Lindesnes til Nordkapp, 7 ganger. Og på et veinett som ofte ikke ligner grisen.

Det er som sagt et prosjekt som mange har gjennomført før meg, du må selvsagt sette av tid til dette 1 år på veien. Dette er en drøm som kan gjennomføres når man er førtidspensjonert. Og det er mulig at noen av etappene må tas med fly pga risikoen i noen land.

Forøvrig har jeg en drøm om å besøke samtlige land i verden, det er nærmere 250 land det.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

startelver skrev: søn jun 19, 2022 1:01 pm
Corvus skrev: søn jun 19, 2022 12:49 pm
fargeblind skrev: søn jun 19, 2022 12:41 pm
Det er veeeeeldig langt, da. Afrika er stort. Fra Marokko til Johannesburg er det nesten elleve tusen kilometer korteste veien.
Da skal du være over gjennomsnitt begeistret for å kjøre bil for å sitte bak rattet.
Drøy distanse ja. Nesten like langt som å kjøre fra Lindesnes til Nordkapp, 7 ganger. Og på et veinett som ofte ikke ligner grisen.

Det er som sagt et prosjekt som mange har gjennomført før meg, du må selvsagt sette av tid til dette 1 år på veien. Dette er en drøm som kan gjennomføres når man er førtidspensjonert. Og det er mulig at noen av etappene må tas med fly pga risikoen i noen land.

Forøvrig har jeg en drøm om å besøke samtlige land i verden, det er nærmere 250 land det.
Det er lov å drømme.
Jeg drømmer om fred i verden, jeg.
Men det har jo mange gjort før, til ingen nytte.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg har besøkt nesten alle land i Europa, mangler Island faktisk. Og Færøyene.

I Afrika har jeg kun vært i Marokko og Tunis.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Her føler jeg noen må opplyse meg hva som er så gjevt med å kjøre gjennom dette kontintentet?
Det er for meg, absolutt ingenting, som frister med Afrika. Og ihvertfall IKKE å kjøre rundt på måfå av seg selv i diverse skakkjørte land.
Alt fra muligheten til å møte på rabiate gjenger som har like mye respekt for menneskeliv som den gjevne mygg har her i Norge, til dårlig mat og kritikkverdig tilberedelse av dette, dårlig tilgang på internett eller telefonforbindelse i det hele tatt ute i huttiheiti, dårlige veier om man kan kalle noe av det veier i det hele tatt, guffen varme, enda verre insekter, fattigdom her og der, hygiene så som så og dertil tilhørende fasiliteter man forbinder med det, muligheten for en sykdom eller 3 som man ikke har lyst til å stifte bekjentskap med i det hele tatt, at ting tar eviglang tid eller ikke skjer i det hele tatt , språkproblemer og problemer med å nomal folkeskikk generelt -- and the list goes on (ja, jeg har hatt venner som har vært i Afrika flere ganger og ikke en eneste ting de forteller om frister i det hele tatt).

Fantastisk natur og muligheten til å se ville dyr i deres naturlige omgivelser - nei, det trumfer overhodet ingenting av det som har ramset opp hittil.

Så hva er det som er så gjevt med dette kontinentet? (sånn bortsett fra hvis man er Moland/French og den typen folk).
Eller bare elsker man at livet står på spill gjennom kjøreturen?

Merk, at jeg snakker om kjøretur og type telting gjennom Afrika, ikke type arrangert tur med et reiseselskap hvor sikkerhet, hygiene, mattilbudet osv er ivaretatt.

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Fringegirl skrev: søn jun 19, 2022 1:23 pm Her føler jeg noen må opplyse meg
Dette føler jeg blir mye arbeid.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Harduetforslag skrev: søn jun 19, 2022 1:29 pm
Fringegirl skrev: søn jun 19, 2022 1:23 pm Her føler jeg noen må opplyse meg
Dette føler jeg blir mye arbeid.
:lol:

peraleks

Legg inn av peraleks »

Fringegirl skrev: søn jun 19, 2022 1:23 pm Her føler jeg noen må opplyse meg hva som er så gjevt med å kjøre gjennom dette kontintentet?
Det er for meg, absolutt ingenting, som frister med Afrika. Og ihvertfall IKKE å kjøre rundt på måfå av seg selv i diverse skakkjørte land.
Alt fra muligheten til å møte på rabiate gjenger som har like mye respekt for menneskeliv som den gjevne mygg har her i Norge, til dårlig mat og kritikkverdig tilberedelse av dette, dårlig tilgang på internett eller telefonforbindelse i det hele tatt ute i huttiheiti, dårlige veier om man kan kalle noe av det veier i det hele tatt, guffen varme, enda verre insekter, fattigdom her og der, hygiene så som så og dertil tilhørende fasiliteter man forbinder med det, muligheten for en sykdom eller 3 som man ikke har lyst til å stifte bekjentskap med i det hele tatt, at ting tar eviglang tid eller ikke skjer i det hele tatt , språkproblemer og problemer med å nomal folkeskikk generelt -- and the list goes on (ja, jeg har hatt venner som har vært i Afrika flere ganger og ikke en eneste ting de forteller om frister i det hele tatt).

Fantastisk natur og muligheten til å se ville dyr i deres naturlige omgivelser - nei, det trumfer overhodet ingenting av det som har ramset opp hittil.

Så hva er det som er så gjevt med dette kontinentet? (sånn bortsett fra hvis man er Moland/French og den typen folk).
Eller bare elsker man at livet står på spill gjennom kjøreturen?

Merk, at jeg snakker om kjøretur og type telting gjennom Afrika, ikke type arrangert tur med et reiseselskap hvor sikkerhet, hygiene, mattilbudet osv er ivaretatt.
Er en tur for særdeles spesielt interesserte og overhodet ikke noe man bør gjøre alene eller om man er godt oppe i årene.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Det blir 12 dager i Sveits til sommeren, men jeg så også og kikket litt på Balkan til senere anledninger, kanskje til høsten. Noen som har tips nedover langs kysten av Adriaterhavet? Satt og så litt på muligheter for først reise på kysten nordover fra Montenegro og til Slovenia, og deretter avslutte med noen dager i de julianske alper. Men interessante sights oppover langs kysten? Primært natur og kultur. Bading og sol/strand er helt underprioritert. Kotor i Montenegro ser ut som en artig by og Dubrovnik er vel et must? Noen tips ellers?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

peraleks skrev: søn jun 19, 2022 2:09 pm
Fringegirl skrev: søn jun 19, 2022 1:23 pm Her føler jeg noen må opplyse meg hva som er så gjevt med å kjøre gjennom dette kontintentet?
Det er for meg, absolutt ingenting, som frister med Afrika. Og ihvertfall IKKE å kjøre rundt på måfå av seg selv i diverse skakkjørte land.
Alt fra muligheten til å møte på rabiate gjenger som har like mye respekt for menneskeliv som den gjevne mygg har her i Norge, til dårlig mat og kritikkverdig tilberedelse av dette, dårlig tilgang på internett eller telefonforbindelse i det hele tatt ute i huttiheiti, dårlige veier om man kan kalle noe av det veier i det hele tatt, guffen varme, enda verre insekter, fattigdom her og der, hygiene så som så og dertil tilhørende fasiliteter man forbinder med det, muligheten for en sykdom eller 3 som man ikke har lyst til å stifte bekjentskap med i det hele tatt, at ting tar eviglang tid eller ikke skjer i det hele tatt , språkproblemer og problemer med å nomal folkeskikk generelt -- and the list goes on (ja, jeg har hatt venner som har vært i Afrika flere ganger og ikke en eneste ting de forteller om frister i det hele tatt).

Fantastisk natur og muligheten til å se ville dyr i deres naturlige omgivelser - nei, det trumfer overhodet ingenting av det som har ramset opp hittil.

Så hva er det som er så gjevt med dette kontinentet? (sånn bortsett fra hvis man er Moland/French og den typen folk).
Eller bare elsker man at livet står på spill gjennom kjøreturen?

Merk, at jeg snakker om kjøretur og type telting gjennom Afrika, ikke type arrangert tur med et reiseselskap hvor sikkerhet, hygiene, mattilbudet osv er ivaretatt.
Er en tur for særdeles spesielt interesserte og overhodet ikke noe man bør gjøre alene eller om man er godt oppe i årene.
Det virker alt for strabasiøst for meg å kjøre bil så langt, jeg er godt oppe i årene.
Jeg liker togreiser, jeg.
Jeg har drømt om å reise med orientekspressen fra Bangkok til Singapore, det er en tre dagers tur. Luksus hele veien og ganske dyrt.
Jeg fikk denne reisen i bursdagspresang, men plutselig ble det pandemi.
Så det har ikke blitt noe av enn så lenge.
Det er også andre lignende togreiser i andre land...også i sørafrika...hvor man kan reise komfortabelt gjennom elendighet og fattigdom i en boble av luksus og hvit duk på bordet.
Togreise er bra for folk oppe i årene.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

fargeblind skrev: søn jun 19, 2022 6:59 pm
Det er også andre lignende togreiser i andre land...også i sørafrika...hvor man kan reise komfortabelt gjennom elendighet og fattigdom i en boble av luksus og hvit duk på bordet.
Togreise er bra for folk oppe i årene.
Har overhodet ingen interesse av å reise gjennom elendighet og fattigdom på noe som helst måte. Jeg er nok for sensitiv for slikt, jeg har vært 1 gang i Thailand, og mye av ferien endte jeg opp med å gi penger til tiggere som så ut som de skulle dø hvert øyeblikk eller var skamferte osv, folk som hadde barn/babyer som lå å "sov" ved siden av seg på bakken osv.
Fullstendig klar over hvilken kynisk bransje som ligger bak dette, men jeg fikk så vondt av disse folkene uavhengig av hva som kunne ligge bak.

Så for meg å skulle dra til Afrika på "ferie" for eks, blir ikke noe ferie for meg, ville heller bare blitt deprimert over alle mennesker jeg ikke kunne gjort noe for. Hadde ikke klart å ignorere det.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Fringegirl skrev: søn jun 19, 2022 7:38 pm
fargeblind skrev: søn jun 19, 2022 6:59 pm
Det er også andre lignende togreiser i andre land...også i sørafrika...hvor man kan reise komfortabelt gjennom elendighet og fattigdom i en boble av luksus og hvit duk på bordet.
Togreise er bra for folk oppe i årene.
Har overhodet ingen interesse av å reise gjennom elendighet og fattigdom på noe som helst måte. Jeg er nok for sensitiv for slikt, jeg har vært 1 gang i Thailand, og mye av ferien endte jeg opp med å gi penger til tiggere som så ut som de skulle dø hvert øyeblikk eller var skamferte osv, folk som hadde barn/babyer som lå å "sov" ved siden av seg på bakken osv.
Fullstendig klar over hvilken kynisk bransje som ligger bak dette, men jeg fikk så vondt av disse folkene uavhengig av hva som kunne ligge bak.

Så for meg å skulle dra til Afrika på "ferie" for eks, blir ikke noe ferie for meg, ville heller bare blitt deprimert over alle mennesker jeg ikke kunne gjort noe for. Hadde ikke klart å ignorere det.
Nja....jeg giftet meg med en dame fra Bangkok for 20 år siden, så vi har naturligvis vært der en gang i året for å treffe venner og familie.
Derfor er jeg blitt ganske kjent med liv og lære og kultur.
Det er ikke alle som tigger som er fattige, de lever av å late som om de er fattige for at naive turister skal la seg lure.
De som lever av denne virksomheten finner du der det er mange rike turister som er lette å lure.
Forøvrig er Thailand et greit land å reise rundt i. Har reist med toget mellom Bangkok og Chiang mai flere ganger, det er en eksotisk tur. Natt-tog på 2. klasse kan være morsomt.
Men det er ikke det samme som å koste på seg litt ekstra og reise med orientekspressen, da.
Det er jo mer som ren dekadense å regne, hvor man pr. def er overklasse som bader i luksus mens man betrakter rismarker og kuer og blikkskur langs ferden.
Jeg er ikke sikker, men tror faktisk man kan reise med orientekspressen helt fra Chiang Mai til Singapore. Men det blir en laaaaang tur.
Jeg er en smule lakonisk, da. Vi må innse at vi ikke kan hoppe ut av toget og forbedre livet eller gi penger til alle vi syns synd på.
Skulle jeg donert til alle jeg syns synd på, ville jeg selv vært raka fant og sosialklient.

Forfun

Legg inn av Forfun »

startelver skrev: søn jun 19, 2022 12:29 pm
SirJames skrev: søn jun 19, 2022 12:21 pm
toyfoll skrev: tor jun 16, 2022 3:52 pm Flyr til Namibia 27 juni.
Hvor jeg har leid bil og skal kjøre rundt i 17 dager.
Går kjappere å kjøre Kongo på tvers.
Jeg har en drøm om å kjøre gjennom hele det afrikanske kontinentet, langs vestkysten, starter i Marokko i nord og avslutter i Sør-Afrika. Det er faktisk ikke så ille som man kanskje tror. Noen ørkenutfordringer på veien dog. Må ha en jeep og veiledere underveis. Blir nok et dyrt eksperiment.
Det er av og til mulig å kjøre gjennom hele Afrika på en trygg måte, men litt for ofte er det noen vanskelige land. Har bekjente som har kjørt distansen. Han hadde mange gode historier fra turen.

Har kjørt mye i Afrika, tipper ett sted mellom 50 000 og 75 000 km. Fordelt på 4 år. I ca halvparten av landene i Afrika. Inkludert Congo. Jeg er veldig fascinert av menneskene en møter der nede. Men en trenger mye tid på å komme inn på folk. Og det er ett stort gap i kultur og væremåte mot vårt normale liv i Norge.

Å kritisere Afrika for å være lite givende uten å ha vært der sier mye. Viktig å være nysgjerrig. Kanskje klarer en å gjøre en forskjell for noen mennesker? Min far har klart det. Og følge den vanlige regelen om å handle lokalt. 7 år siden sist lenger reise til Afrika. Drømmer om ny tur.

På grunn av uroligheter i for mange land i Afrika har jeg lagt kjøretur til Sør Afrika på is. Katmandu har havnet foran i køen. Må bare få fri 3 til 4 måneder først.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»