Plassoppsigelser i SAS

Svar
FjodorDVD

Plassoppsigelser i SAS

Legg inn av FjodorDVD »

Plassoppsigelse? Hva er det? Er det kollektiv oppsigelse? Jeg har aldri hørt ordet før og nyordet kommer nå som SAS er i konflikt med pilotene. Men hva betyr det?

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

FjodorDVD skrev: tor jun 09, 2022 7:57 pm Plassoppsigelse? Hva er det? Er det kollektiv oppsigelse? Jeg har aldri hørt ordet før og nyordet kommer nå som SAS er i konflikt med pilotene. Men hva betyr det?
Plassoppsigelse betyr gjerne streik. Eller lockout dersom arbeidsgiver er den som går til dette skrittet.

Er vel ikke akkurat noe nyord, selv om det ikke brukes i media så ofte.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

FjodorDVD skrev: tor jun 09, 2022 7:57 pm Plassoppsigelse? Hva er det? Er det kollektiv oppsigelse? Jeg har aldri hørt ordet før og nyordet kommer nå som SAS er i konflikt med pilotene. Men hva betyr det?
Plassoppsigelse er det som typisk fagforeningene sender/gir til til aktuell arbeidsgiver dersom de har planlagt å ta ut ansatte der i en mulig streik. Det kan også gå andre veien, fra arbeidsgiver til fagforeningene dersom de planlegger lockout. Dette skal gjøres minst 14 dager før streik eller lockout

Går man til streik/lockout vil det oversendes en plassfratredelse som er en liste over de som faktisk tas ut i streik (eller omfattes av lockout). Om jeg ikke husker feil må dette gjøres minst 4 dager før streiken/lockouten iverksettes.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Jobb og Utdanning»