Tema: Skapelsesberetningen i bibelen: Forstås bokstavelig eller billedlig

Svar
BlackEagle
Sted: Vågå
Has thanked: 78 times
Been thanked: 16 times

Re: Tema: Skapelsesberetningen i bibelen: Forstås bokstavelig eller billedlig

Legg inn av BlackEagle »

Big George skrev: fre jun 10, 2022 1:56 pm Bibelen har blitt omskrevet et antall ganger og hver gang i tråd med den gjeldende holdning hos myndighetspersonene.
Gad vite hvordan den første versjonen lød.
1. I begynnelsen var ingenting.

2. Da skapte jeg meg sjøl - av det som var til overs.

(Dette er sitat fra 1. Sose-bok - det eneste kjente eksemplaret finnes nedlåst hos meg)

Mvh

BE

BlackEagle

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: fre jun 10, 2022 1:51 pm
fargeblind skrev: fre jun 10, 2022 1:45 pm
return_of_drakkar skrev: fre jun 10, 2022 1:37 pm

Jeg kan jo ikke gjette på hva du krever som bevis.
Det må du jo selv definere.
Du er på gyngende grunn, nå.
Nei.
Er det vanskelig å forstå at hvis noen krever bevis - så er det naturlig å spørre om hva slags bevis man krever.
Det er jo ofte forskjellig fra person til person og er man oppriktig interessert vil man nevne noe om det.
Det er jo helt vanlig å undervise (for å bruke et eksempel) ut fra mottakers ståsted - så da må man vite det.
Jeg er ikke helt enig med deg der, drakkar. Altså - jeg er forsåvidt enig i at det er naturlig å spørre om hva slags bevis man krever. Men hvis det spørres om bevis i det hele tatt; dvs. noen bevis overhodet - så bør jo vedommende som er spurt om bevis svare så godt han, hun, det eller de (jeg er ikke helt komfortabel med sirkusobjektet "HEN") kan.

Det morsomme her er at jeg har en ikke neglisjérbar sannsynlighet for å ha rett i det ovenstående, og at du egentlig mener omtrent det samme. Så du trenger i grunnen ikke å svare. Meeen - det legger riktignok et større ansvar på den som blir bedt om å framlegge bevis, for etter hvilke som helst-bevis er det vanskeligere å snakke seg fra det...

*glise bredt*

Mvh

BE

return_of_drakkar
Has thanked: 84 times
Been thanked: 104 times

Legg inn av return_of_drakkar »

BlackEagle skrev: man jun 20, 2022 10:35 pm Jeg er ikke helt enig med deg der, drakkar. Altså - jeg er forsåvidt enig i at det er naturlig å spørre om hva slags bevis man krever. Men hvis det spørres om bevis i det hele tatt; dvs. noen bevis overhodet - så bør jo vedommende som er spurt om bevis svare så godt han, hun, det eller de (jeg er ikke helt komfortabel med sirkusobjektet "HEN") kan.
Jeg kan si det slik:
- Skapelsesberetningen er korrekt slik den står i Bibelen fordi den står i Bibelen. ;)

return_of_drakkar

BlackEagle skrev: man jun 20, 2022 10:24 pm
1. I begynnelsen var ingenting.

2. Da skapte jeg meg sjøl - av det som var til overs.

(Dette er sitat fra 1. Sose-bok - det eneste kjente eksemplaret finnes nedlåst hos meg)
Det sies at universet er alt, og det utvider seg / har utvidet seg.
Få er uenige i at det, universet, har en begynnelse.

Det kan være slik:
Tegn en sirkel på at for eksempel A4 ark.
Dette er universet, men hva er det utenfor?

Les: En skaper kan, siger og skriver kan, ha skapt universet som et lukket system - på dette A4-arket.
Dette er nok ikke tradisjonell religiøs tankegang / tilnærming, men ideen er ikke ukjent blant noen 'scientister' heller.
Altså på en måte en intelligent designer som har lagd en slik boble. Vi, mennesker, driver også å leker med AI (kunstig intelligens).

BlackEagle

Legg inn av BlackEagle »

return_of_drakkar skrev: søn jun 26, 2022 12:24 pm
BlackEagle skrev: man jun 20, 2022 10:35 pm Jeg er ikke helt enig med deg der, drakkar. Altså - jeg er forsåvidt enig i at det er naturlig å spørre om hva slags bevis man krever. Men hvis det spørres om bevis i det hele tatt; dvs. noen bevis overhodet - så bør jo vedommende som er spurt om bevis svare så godt han, hun, det eller de (jeg er ikke helt komfortabel med sirkusobjektet "HEN") kan.
Jeg kan si det slik:
- Skapelsesberetningen er korrekt slik den står i Bibelen fordi den står i Bibelen. ;)
Hardly, drakkar, med mindre du setter helt egne og særskilte krav for hva som er "korrekt". Biber'n kan ikke gjengi de faktisk inntrufne hendelser på en korrekt måte (og årsaken(-e) til det er du så godt kjent med at jeg gidder ikke nevne den/dem). Om man vil finne ut hva som skjedde ved en eller annen anledning, kan man jo ikke på forhånd bestemme hva man skal finne ut - det er jo det ultimate utslag av "confirmation bias".

Derimot - hvis man setter som krav for hva som kan kalles korrekt at man kan lese det i en eller annen bok - da kan jo HVA SOM HELST være korrekt - og slik vil vi jo ikke ha det, ikke sant? I så fall er jo Flåklypa Grand Prix sant også - og i betydningen at "det er skrevet", så stemmer jo dét - men hendelsene har ikke funnet sted i virkeligheten. Akkurat som en remse av de hendelsene som ramses opp i biber'n.

Og akkurat du - er pinlig klar over det.

:)

Jeg kommer muligens tilbake til det andre innlegget ditt.

Mvh

BE

return_of_drakkar

BlackEagle skrev: søn jun 26, 2022 1:46 pm
return_of_drakkar skrev: søn jun 26, 2022 12:24 pm
Jeg kan si det slik:
Hardly, drakkar, med mindre du setter helt egne og særskilte krav for hva som er "korrekt". Biber'n kan ikke gjengi de faktisk inntrufne hendelser på en korrekt måte (og årsaken(-e) til det er du så godt kjent med at jeg gidder ikke nevne den/dem). Om man vil finne ut hva som skjedde ved en eller annen anledning, kan man jo ikke på forhånd bestemme hva man skal finne ut - det er jo det ultimate utslag av "confirmation bias".

Derimot - hvis man setter som krav for hva som kan kalles korrekt at man kan lese det i en eller annen bok - da kan jo HVA SOM HELST være korrekt - og slik vil vi jo ikke ha det, ikke sant? I så fall er jo Flåklypa Grand Prix sant også - og i betydningen at "det er skrevet", så stemmer jo dét - men hendelsene har ikke funnet sted i virkeligheten. Akkurat som en remse av de hendelsene som ramses opp i biber'n.

Og akkurat du - er pinlig klar over det.

:)

Jeg kommer muligens tilbake til det andre innlegget ditt.

Mvh

BE
Du så ikke min "red herring across your path".

Jeg skrev som argument:
Jeg kan si det slik:

Så another mind game:
- Når er mitt utsagn korrekt?

Svar

Gå tilbake til «Filosofi, religion og livssyn»