Forrige offseason med Westbrook inn, og KCP, Kuzma, Harrell og Caruso ut visste seg å være en tabbe uten sidestykke. Det gode var at der man tidligere ble sint, sur eller skuffet når det går dårlig med et LeBron-lag, så var alt så åpenbart feil med Westbrook inn på dette laget. Så feil at det egentlig ikke var irriterende at LeBron var en del skadet, og AD lenge skadet. Joda, Lakers hadde nok da kunne kommet til play-in, men la oss være tydelige; dette Lakers laget har INGEN ting å gjøre i et sluttspill. Der hvor skadene var ekstremt irriterende i 2021, fordi det føltes som om Lakers da var laget med høyest tak, så spilte det ingen stor rolle i sesongen som var, Lakers hadde i alle fall 10-12 lag i ligaen som var bedre enn de uansett.
Hva kan/må gjøres? (her snakker jeg ut fra et LeBron-perspektiv, har ikke noe til overs for Lakers for uten den perioden de har LeBron og AD der)
Lakers har definitivt den dummeste fan-basen av alle lag, så der går det stort sett i kommentarer om at Pelinka må slutte å være en lazy ass, og må få byttet Westbrook med KD, Giannis eller Embiid. Kall det gjøkeredet eller ko-ko land, men fansen til Lakers er i den kategorien. Resten av fan-basen er hardcore Kobe-fans; Kobe hadde lett fått Lakers ut av dette med å score 62 poeng per natt, samt jaget og truet resten av Lakers til å bli gode. Denne gjengen mener at det eneste bra med Lakers denne sesongen, LeBron, burde trades for en pakke med unge lovende og draftpicks. Om den ene halvdelen er i ko-ko land, så lever den andre delen i et parallelt univers hvor LeBron ville likt å bli sendt hjem til Cavs fordi de har et så ungt å spennende lag, i neste setning skriver de at Lakers da må få Garland, Allen og FRDP i retur....her har du Lakers-fansen i et nøtteskall...
Hva kan/må gjøres i en realistisk verden?
Lakers er egentlig fucked med tanke på Westbrooks PO, så egentlig er det små muligheter. Når man i tillegg tenker at Jeanie ikke har pengene til å betale noe særlig med luxury-tax, så er det mest sannsynlige scenarioet at neste sesong blir som denne. Men man må jo prøve å gjøre det lille man har rom til å gjøre. Mitt utgangspunkt er at man må få Westbrook vekk. Der andre spekulerer i om at trade-muligheten er for eksempel John Wall andre veien, så er jeg i motsetning til de fleste andre ikke så opptatt om Wall er på samme nivå eller ikke. Det er ikke realistisk å få tradet til seg en god spiller for RW, så da er det viktigste å få Westbrook vekk. For Westbrook har tydeligvis en status som tilsier 35 minutter pr kveld, da er det mye mer gunstig med en John Wall som egentlig ikke er så interessert i å spille, men mest opptatt av å få inn dollar. Det er jo klart mye bedre sportslig om Westbrooks 35 minutter i stedet går på deling til Monk, Reaves og Wall. Så er poenget om Houston i en trade vil ha en first rounder i tillegg. Det har en viss betydning for Lakers som organisasjon, men for meg som LeBron-fan, så er det klart at de bare må gi bort en 2027 eller 28 FRDP for min del.
LeBron hadde jo statistisk en nydelig sesong, men etter to sesonger uten resultater som lag, så ønsker jeg meg mest et playoff-run i 2022/23-sesongen. Gitt ut fra Lakers ikke har noen store muligheter å hente inn kvalitet, så handler det egentlig om kun en ting: hvordan få Anthony Davis skadefri over en hel sesong? Alle som har fått med seg AD i de periodene han er skadefri, vet jo at han er blant de aller aller aller beste spillerne i ligaen. Så mest av alt må Lakers få orden på helsen til AD. Jeg har alltid vært en fan av AD, men dersom medisinsk personell sier at det er små sjanser for at AD skal være skadefri over tid, så er LeBron best tjent med at man i alle fall tar i mot telefoner om en AD-trade. Hva med å hjelpe AD hjem til Chicago for Vucevic og Caruso?

Ellers er jo Ariza allerede ute. Melo er det også bare å la gå, jada folk er positive til han, men han er jo tildels katastrofe defensivt og tar mye dårlige skuddforsøk offensivt. THT kan man jo bruke i en deal. Ellers må man beholde Reaves og Monk. Og så er det greit om AB og DH er med videre på minimumskontrakter.
Frank Vogel - jeg har forsvart han hele veien, og jeg mener fortsatt at Lakers gjør han til syndebukk for andres feil om de sparker han nå. Men nå er jeg mer der at for Vogels egen del, så er det kanskje bedre å få sparken enn å bli værende i det kaoset Lakers er.
Best case scenario er at Lakers blir kvitt Westbrook og Melo. Beholder Reaves, Monk, Dwight og AB. LeBron og AD skadefrie.
Det vil ikke gjøre Lakers til utfordrere i 2022/23-sesongen, men best mulig så kan man kanskje komme til WCSF.