Hvordan preger renteøkningene deg?

Svar
Queenie

Hvordan preger renteøkningene deg?

Legg inn av Queenie »

Jeg er spent på hva som skjer fremover, det er ingen tvil om at rentene må opp, kanskje havner den på 4-5%, jeg håper nesten på 7-8%.

Mange yngre mennesker er tungt belånt og det er også pensjonister som har refinansiert det meste av eiendom og som sitter på store lån. Det er ikke unormalt at mange har 4-5 x årsinntekt i gjeld, personlig synes jeg det er galskap, men det får bli en annen sak.

Hva er din situasjon og hvor mye ekstra må du ut med i året i renter nå? Hva blir status på 4-5% rente og hvor mye kan du tåle i økning?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Tja, jeg har vel ikke noe stort ønske om å legge ut om min privatøkonomi i sosiale medier. Jeg har et fleksibelt lån som ikke må betales ned før om 100 år, så det går veldig bra.

Det eneste som bekymrer meg er om det skulle komme et forferdelig boligkrakk i kjølvannet av det som skjer nå. I så fall kan man jo risikere at store deler av "boligformuen" forsvinner. Men har liten tro på at det blir så dramatisk. Samtidig forsvinner jo en del av lånet hver for hvert år inflasjonen øker.

Men det grunnleggende er jo at vi i Norge lever på den grønne gren. Mer bekymret er jeg overordnet for økonomien i mange store land utenfor vår velferdsstat. Og hvilke politiske konsekvenser det kan få. Det ser ikke så lyst ut.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: tor jun 23, 2022 11:00 am
Det eneste som bekymrer meg er om det skulle komme et forferdelig boligkrakk i kjølvannet av det som skjer nå. I så fall kan man jo risikere at store deler av "boligformuen" forsvinner. Men har liten tro på at det blir så dramatisk.
Vel, det er det jeg håper på, for da skal jeg investere 😜

fargerik

Legg inn av fargerik »

Har ikke noe gjeld, så personlig er jeg rolig.
Jeg har medfølelse med nyetablerte som har store lån, da.
Dog skal vel strengt tatt de som har lånt penger i senere tid ha tatt høyde for den lenge varslede renteøkningen.

peraleks

Legg inn av peraleks »

fargerik skrev: tor jun 23, 2022 11:12 am Har ikke noe gjeld, så personlig er jeg rolig.
Jeg har medfølelse med nyetablerte som har store lån, da.
Dog skal vel strengt tatt de som har lånt penger i senere tid ha tatt høyde for den lenge varslede renteøkningen.

Nyetablerte skal ha klarering for minst 5 % renteøkning så ikke helt der bekymringen min ligger.
Syns DoktorS over her er godt inne på det, mer bekymret for hva som skjer rundt om i verden for dette kan ha store ringvirkninger i forhold til Norge igjen.

Haugzu

Legg inn av Haugzu »

Skal gjøre om boliglånet til rammelån. Trenger strengt tatt ikke betale mer enn rentene, så det ordner seg nok.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Sitter og lager hengeløkke as we speak.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

For min del går det fint, men det er klart at man gjerne skulle ha sluppet.

Eg er nok meir redd for kva som skjer framover om dette fortsetter å stige 2-3%. Trur mange om 1-2 år kjem til å merke renteøkninga.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Det har vært unormalt lav rente i mange år nå. De smarte har betalt ekstra ned på lånet sitt og er nå uten gjeld. Dermed er høyere rente bare en fordel.

ms_8

Legg inn av ms_8 »

oddvar_kjempebra skrev: tor jun 23, 2022 11:48 am Det har vært unormalt lav rente i mange år nå. De smarte har betalt ekstra ned på lånet sitt og er nå uten gjeld. Dermed er høyere rente bare en fordel.
Enig at mange burde ha prioritert dette. Eg har sjølv betalt 1000 kr ekstra avdrag på mitt boliglån i tillegg til fondsparing. Ein del har nok heller prioritert å bruke pengene på forbruk.

Eg er nok meir bekymra for dei som slitt med å klare seg allereie eller har låge inntekter og derfor ikkje muligheit til å spare så mykje. Desse kan få det tungt framover.

For dei fleiste av oss betyr dette berre at vi må prioritere annleis og kanskje ikkje har råd til sydentur eller bruke penger på ting som er gøy.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

oddvar_kjempebra skrev: tor jun 23, 2022 11:48 am Det har vært unormalt lav rente i mange år nå. De smarte har betalt ekstra ned på lånet sitt og er nå uten gjeld. Dermed er høyere rente bare en fordel.
Man kan like gjerne si at renta var unormalt høy i perioden 2005 og frem til finanskrisen i 2008, noe den åpenbart var da hele korthuset var basert på falske premisser og kollapset. Renta har vært 0,5 - 2% siden den gang, og det har ikke vært reell vekst i økonomien som tilsier at den skal øke noe utover 1-2% nå heller

Pernille

Legg inn av Pernille »

Jeg er mest bekymret for verdensøkonomien. Det er som regel en skikkelig partykiller når den kollapser med dårlig stemning overalt. Dessuten vil jeg nødig ha flere økonomiske migranter hit.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tor jun 23, 2022 11:58 am
oddvar_kjempebra skrev: tor jun 23, 2022 11:48 am Det har vært unormalt lav rente i mange år nå. De smarte har betalt ekstra ned på lånet sitt og er nå uten gjeld. Dermed er høyere rente bare en fordel.
Man kan like gjerne si at renta var unormalt høy i perioden 2005 og frem til finanskrisen i 2008, noe den åpenbart var da hele korthuset var basert på falske premisser og kollapset. Renta har vært 0,5 - 2% siden den gang, og det har ikke vært reell vekst i økonomien som tilsier at den skal øke noe utover 1-2% nå heller
Renten var litt høy i den perioden, men langt unna historisk høy. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2008/ ... iste-arene
At renta skal vesentlig opp nå burde ikke overraske noen. Hvor høyt er ikke godt å si, men 4-5% må man kanskje regne med (?)
Det kan nok bli tøft for mange.
Jeg har lite lån igjen å betjene, så for min del vil det bety veldig lite.

Texas_John

Legg inn av Texas_John »

Henningsen skrev: tor jun 23, 2022 12:24 pm Renten var litt høy i den perioden, men langt unna historisk høy. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2008/ ... iste-arene
At renta skal vesentlig opp nå burde ikke overraske noen. Hvor høyt er ikke godt å si, men 4-5% må man kanskje regne med (?)
Det kan nok bli tøft for mange.
Jeg har lite lån igjen å betjene, så for min del vil det bety veldig lite.
Det er ingen grunn til å sammenlikne med 80-tallet i dag. At renta skal opp i 5-6% når det ikke eksisterer økonomisk vekst i Norge elelr i Europa på 15 år fremstår relativt utopisk.

Renta handler først og fremst om hva noen er villige til å betale deg for å låne 1 krone, ikke hva folk skal betale på lånet sitt.

T-Bag

Legg inn av T-Bag »

Har ca 3x årslønn i lån og en rente på 3-4% er ikke noe problem, 4-6% blir kjipt mens 6-8% kan bli en utfordring avhengig av hvordan situasjonen ellers er med priser/utgifter på andre ting.
Har uansett fastrente i noen år til, sammen med fastpris på strøm og trygg jobb (riktignok med lav lønn) gjør det at jeg ikke er bekymret for min egen del på noen år.

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så få som benyttet seg av muligheten til å binde renten når den var så lav og deretter hyler når den stiger litt.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Texas_John skrev: tor jun 23, 2022 11:58 am
oddvar_kjempebra skrev: tor jun 23, 2022 11:48 am Det har vært unormalt lav rente i mange år nå. De smarte har betalt ekstra ned på lånet sitt og er nå uten gjeld. Dermed er høyere rente bare en fordel.
Man kan like gjerne si at renta var unormalt høy i perioden 2005 og frem til finanskrisen i 2008, noe den åpenbart var da hele korthuset var basert på falske premisser og kollapset. Renta har vært 0,5 - 2% siden den gang, og det har ikke vært reell vekst i økonomien som tilsier at den skal øke noe utover 1-2% nå heller
I perioden 2005-2008 lå renten på mellom 2 og 5.75 .med et snitt på 4.2. I fem-årsperioden før det lå den mellom 2 og 7.5, med et snitt på 5.25. Og vi ser et enda høyere snitt enn det hvis vi går lenger tilbake i tid.

Så renta var langt i fra unormalt høy i perioden 2005-2008.

Så kan man diskutere finanspolitikk og pengepolitikk, men poenget mitt var at man vet hvilken politikk man har (motkonjuktur) og da bør man skjønne at renter på nesten null ikke er normal.

Hvis man ikke betalte ned ekstra på lånet sitt de siste årene selv om man hadde muligheten, så er det ikke synd på vedkommende nå.
Sist redigert av oddvar_kjempebra den tor jun 23, 2022 12:48 pm, redigert 4 ganger totalt.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:37 am Jeg er spent på hva som skjer fremover, det er ingen tvil om at rentene må opp, kanskje havner den på 4-5%, jeg håper nesten på 7-8%.

Mange yngre mennesker er tungt belånt og det er også pensjonister som har refinansiert det meste av eiendom og som sitter på store lån. Det er ikke unormalt at mange har 4-5 x årsinntekt i gjeld, personlig synes jeg det er galskap, men det får bli en annen sak.

Hva er din situasjon og hvor mye ekstra må du ut med i året i renter nå? Hva blir status på 4-5% rente og hvor mye kan du tåle i økning?
Har vært gjeldfri noen år nå, så denne renteøkningen betyr bare at jeg kanskje kan få litt mer i rente på sparepengene.

Dersom det blir veldig høye hopp tipe opp mot 10% kan det legge en liten demper på de fremtidige planene om å skaffe større bopel, men det er langt fra noen krise.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Texas_John skrev: tor jun 23, 2022 12:29 pm
Henningsen skrev: tor jun 23, 2022 12:24 pm Renten var litt høy i den perioden, men langt unna historisk høy. https://www.abcnyheter.no/nyheter/2008/ ... iste-arene
At renta skal vesentlig opp nå burde ikke overraske noen. Hvor høyt er ikke godt å si, men 4-5% må man kanskje regne med (?)
Det kan nok bli tøft for mange.
Jeg har lite lån igjen å betjene, så for min del vil det bety veldig lite.
Det er ingen grunn til å sammenlikne med 80-tallet i dag. At renta skal opp i 5-6% når det ikke eksisterer økonomisk vekst i Norge elelr i Europa på 15 år fremstår relativt utopisk.

Renta handler først og fremst om hva noen er villige til å betale deg for å låne 1 krone, ikke hva folk skal betale på lånet sitt.
Renta skal opp fra et kunstig lavt nivå, som det har vært de siste årene. Den skal nok opp i et mer normalt nivå. Og det må man kunne kalle et nivå på 4-5%
Du kan gjerne mene det ikke er et normalt nivå, det står du fritt til å gjøre :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg har nettopp betalt ned en bil, og de pengene som tidligere har gått til billånet på «konebilen» er en fin buffer for renteøkninger.

Vi hadde greid oss godt uansett, jeg setter av 4000 i måneden i fond, så hvis det virkelig begynner å knipe så må sparesummen reduseres. Men jeg ville nok heller begynt å knipe på alle de abonnementene jeg har på diverse strømmetjenester osv.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Betaler allerede ned mer ekstra enn renteoppgangen, så påvirker heldigvis meg null og niks.

Begynner ikke å merke det før renta evt blir 5-7%, men da blir det jo bare mindre til kos.

thomassim

Legg inn av thomassim »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:37 am Jeg er spent på hva som skjer fremover, det er ingen tvil om at rentene må opp, kanskje havner den på 4-5%, jeg håper nesten på 7-8%.

Mange yngre mennesker er tungt belånt og det er også pensjonister som har refinansiert det meste av eiendom og som sitter på store lån. Det er ikke unormalt at mange har 4-5 x årsinntekt i gjeld, personlig synes jeg det er galskap, men det får bli en annen sak.

Hva er din situasjon og hvor mye ekstra må du ut med i året i renter nå? Hva blir status på 4-5% rente og hvor mye kan du tåle i økning?
At en person som tjener rundt 500 000kr i året, har boliglån på 2-2,5mill høres da helt normalt ut. Da bader man ikke akkurat i boligluksus.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 1:17 pm Jeg har nettopp betalt ned en bil, og de pengene som tidligere har gått til billånet på «konebilen» er en fin buffer for renteøkninger.

Vi hadde greid oss godt uansett, jeg setter av 4000 i måneden i fond, så hvis det virkelig begynner å knipe så må sparesummen reduseres. Men jeg ville nok heller begynt å knipe på alle de abonnementene jeg har på diverse strømmetjenester osv.
Dette er et veldig vesentlig poeng.
Jeg hadde en runde på dette for noen få år siden, og det var nesten ikke til å tro hvor mye unødvendig tull jeg kuttet ut. Det var masse penger rett ut av vinduet på ting som aldri ble brukt uansett, og nok til å dekke inn flere rentehevinger for å si det sånn.
Så der bør folk ta en gjennomgang, et smart sted å begynne

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Henningsen skrev: tor jun 23, 2022 1:28 pm
PapaSmurf skrev: tor jun 23, 2022 1:17 pm Jeg har nettopp betalt ned en bil, og de pengene som tidligere har gått til billånet på «konebilen» er en fin buffer for renteøkninger.

Vi hadde greid oss godt uansett, jeg setter av 4000 i måneden i fond, så hvis det virkelig begynner å knipe så må sparesummen reduseres. Men jeg ville nok heller begynt å knipe på alle de abonnementene jeg har på diverse strømmetjenester osv.
Dette er et veldig vesentlig poeng.
Jeg hadde en runde på dette for noen få år siden, og det var nesten ikke til å tro hvor mye unødvendig tull jeg kuttet ut. Det var masse penger rett ut av vinduet på ting som aldri ble brukt uansett, og nok til å dekke inn flere rentehevinger for å si det sånn.
Så der bør folk ta en gjennomgang, et smart sted å begynne
Jepp, for egen del hadde det vært abonnementer på strømming og blader og medlemskap i diverse foreninger som hadde røket først. Deretter bruken på "fest og moro" så utgifter til de dyreste hobbyene før den faste aksje-/fondsparingen hadde blitt kuttet. Sikkert også blitt noe mer prisbevisst under handleturene også.

Queenie

Legg inn av Queenie »

thomassim skrev: tor jun 23, 2022 1:25 pm
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:37 am Jeg er spent på hva som skjer fremover, det er ingen tvil om at rentene må opp, kanskje havner den på 4-5%, jeg håper nesten på 7-8%.

Mange yngre mennesker er tungt belånt og det er også pensjonister som har refinansiert det meste av eiendom og som sitter på store lån. Det er ikke unormalt at mange har 4-5 x årsinntekt i gjeld, personlig synes jeg det er galskap, men det får bli en annen sak.

Hva er din situasjon og hvor mye ekstra må du ut med i året i renter nå? Hva blir status på 4-5% rente og hvor mye kan du tåle i økning?
At en person som tjener rundt 500 000kr i året, har boliglån på 2-2,5mill høres da helt normalt ut. Da bader man ikke akkurat i boligluksus.
Det kommer vel helt an på hvor man bor og hvor heldig man har vært i form av kjøp av bolig. Man bader iallfall i gjeld 🤣

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 2:09 pm
thomassim skrev: tor jun 23, 2022 1:25 pm
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 10:37 am Jeg er spent på hva som skjer fremover, det er ingen tvil om at rentene må opp, kanskje havner den på 4-5%, jeg håper nesten på 7-8%.

Mange yngre mennesker er tungt belånt og det er også pensjonister som har refinansiert det meste av eiendom og som sitter på store lån. Det er ikke unormalt at mange har 4-5 x årsinntekt i gjeld, personlig synes jeg det er galskap, men det får bli en annen sak.

Hva er din situasjon og hvor mye ekstra må du ut med i året i renter nå? Hva blir status på 4-5% rente og hvor mye kan du tåle i økning?
At en person som tjener rundt 500 000kr i året, har boliglån på 2-2,5mill høres da helt normalt ut. Da bader man ikke akkurat i boligluksus.
Det kommer vel helt an på hvor man bor og hvor heldig man har vært i form av kjøp av bolig. Man bader iallfall i gjeld 🤣
Isolert sett burde ikke dette rentehoppet her påvirke noen i særlig grad. Dersom det gjør det tyder det egentlig på at man har lånt mer enn man tåler med den økonomien man har.

Med et lån på f.eks 3 millioner, vil 0,5% hopp i rente bety en drøy 1000-lapp i måneden. Har man tatt opp lån på så stramt budsjett at det velter "alt", med de historisk lave rentene vi har, så har man egentlig forlånt seg, allerede før renteoppgangen.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/fryk ... 1.16012909

Festlig. 200 kvm med arkitekttegnet hus og utsikt over skog og fjell. Jeg synes ikke det minste synd på kvinnfolket og familien selv om det ikke skulle bli ferie på henne på 10 år. Media er ufattelig dårlig til å finne gode eksempler når det gjelder økonomi og økonomiske vanskeligheter.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 2:13 pm
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 2:09 pm
thomassim skrev: tor jun 23, 2022 1:25 pm

At en person som tjener rundt 500 000kr i året, har boliglån på 2-2,5mill høres da helt normalt ut. Da bader man ikke akkurat i boligluksus.
Det kommer vel helt an på hvor man bor og hvor heldig man har vært i form av kjøp av bolig. Man bader iallfall i gjeld 🤣
Isolert sett burde ikke dette rentehoppet her påvirke noen i særlig grad. Dersom det gjør det tyder det egentlig på at man har lånt mer enn man tåler med den økonomien man har.

Med et lån på f.eks 3 millioner, vil 0,5% hopp i rente bety en drøy 1000-lapp i måneden. Har man tatt opp lån på så stramt budsjett at det velter "alt", med de historisk lave rentene vi har, så har man egentlig forlånt seg, allerede før renteoppgangen.
Det hadde vært interessant å se hvor mange som ikke klarte å betjene lånet på 80-tallet med 14-17% rente kontra i dag, om det samme hadde skjedd. Vil tippe at det hadde blitt katastrofe med dagens gjeldsgrad

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lite lån på 4 millioner ja. Økte renter er ikke et problem, en sykt begjeldet nasjon er derimot det.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Queenie skrev: tor jun 23, 2022 2:17 pm
Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 2:13 pm
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 2:09 pm

Det kommer vel helt an på hvor man bor og hvor heldig man har vært i form av kjøp av bolig. Man bader iallfall i gjeld 🤣
Isolert sett burde ikke dette rentehoppet her påvirke noen i særlig grad. Dersom det gjør det tyder det egentlig på at man har lånt mer enn man tåler med den økonomien man har.

Med et lån på f.eks 3 millioner, vil 0,5% hopp i rente bety en drøy 1000-lapp i måneden. Har man tatt opp lån på så stramt budsjett at det velter "alt", med de historisk lave rentene vi har, så har man egentlig forlånt seg, allerede før renteoppgangen.
Det hadde vært interessant å se hvor mange som ikke klarte å betjene lånet på 80-tallet med 14-17% rente kontra i dag, om det samme hadde skjedd. Vil tippe at det hadde blitt katastrofe med dagens gjeldsgrad
På den tiden var det opptil 100% fratrekk på skatten for renter. Det kan ikke sammenliknes med i dag.

Effektsmessig kan det (forenklet) omtrent sammenliknes med en rente på 3-4% i dag. Hvis vi ser på forholdet mellom rentefradrag og rentesats

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 2:24 pm
Queenie skrev: tor jun 23, 2022 2:17 pm
Rainmaker skrev: tor jun 23, 2022 2:13 pm

Isolert sett burde ikke dette rentehoppet her påvirke noen i særlig grad. Dersom det gjør det tyder det egentlig på at man har lånt mer enn man tåler med den økonomien man har.

Med et lån på f.eks 3 millioner, vil 0,5% hopp i rente bety en drøy 1000-lapp i måneden. Har man tatt opp lån på så stramt budsjett at det velter "alt", med de historisk lave rentene vi har, så har man egentlig forlånt seg, allerede før renteoppgangen.
Det hadde vært interessant å se hvor mange som ikke klarte å betjene lånet på 80-tallet med 14-17% rente kontra i dag, om det samme hadde skjedd. Vil tippe at det hadde blitt katastrofe med dagens gjeldsgrad
På den tiden var det opptil 100% fratrekk på skatten for renter. Det kan ikke sammenliknes med i dag.

Effektsmessig kan det (forenklet) omtrent sammenliknes med en rente på 3-4% i dag. Hvis vi ser på forholdet mellom rentefradrag og rentesats
Det stemmer. Men den tillegginformasjonen pleier de glatt å utelate de eldre jeg snakker med som «skryter» av rentene de hadde da de etablerte seg.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»