Friidrettssesongen 2022

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: Friidrettssesongen 2022

Legg inn av netrebske »

Veldig til tallrot på Post. 12.36 på tusen meter er ganske moderat gangfart 😅
Sa isted at Svela hadde pers på 13.13,97, 3 hundredeleler bedre enn EM-kravet på 13.24

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

netrebske skrev: lør jun 18, 2022 10:21 pm Men er det godt nok for å komme med på det norske laget?
Bør være det med tanke på at verken Filip eller Henrik er kvalifisert til 5000 meter per nå. Jakob har friplass, Nordås har klart kravet. Svela og Vedvik er de som er best på rankingen.
Sist redigert av tartaglia2 den lør jun 18, 2022 10:46 pm, redigert 2 ganger totalt.

janesaj

Legg inn av janesaj »

netrebske skrev: lør jun 18, 2022 10:21 pm Men er det godt nok for å komme med på det norske laget?
Klarer han kravet, tipper jeg vel at han har gode muligheter til å være blant de fire løperne Norge stiller med i EM. Er jo bare Nordås som har klart kravet i tillegg til Jakob som har friplass som regjerende mester. Eneste andre som har vært i nærheten så langt i år er Tuv Myhre. Så spørs det vel litt hvordan Filip tenker og hvordan formen hans utvikler seg. Henrik ser det vel seigt ut for i år.
Sist redigert av janesaj den lør jun 18, 2022 10:45 pm, redigert 1 gang totalt.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Har det blitt for mye eller for lite sveler på Per?

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

janesaj skrev: lør jun 18, 2022 10:43 pm
netrebske skrev: lør jun 18, 2022 10:21 pm Men er det godt nok for å komme med på det norske laget?
Klarer han kravet, tipper jeg vel at han har gode muligheter til å være blant de fire løperne Norge stiller med i EM. Er jo bare Nordås som har klart kravet i tillegg til Jakob som har friplass som regjerende mester. Eneste andre som har vært i nærheten så langt i år er Tuv Myhre. Så spørs det vel litt hvordan Filip tenker og hvordan formen hans utvikler seg. Henrik ser det vel seigt ut for i år.
Ja, tenkte ikke på at vi har 4 plasser der. Men feltet i dag ble nok litt for tøft, samt den rotete oppladnigen.

Tullin_Thams

Legg inn av Tullin_Thams »

10.67 av Fraser-Pryce! Ekstremt imponerende å holde dette nivået over så lang tid. Hun blir jo bare bedre og bedre med årene.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Prycer i rute ja, 10:67 er fort!

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

netrebske skrev: lør jun 18, 2022 10:45 pm Har det blitt for mye eller for lite sveler på Per?
Mange har det i hvert fall ikke blitt. Kunne forresten være på sin plass med en supportersang i hans ære til melodien av "Per Spelmann".

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Skraevadottir skrev: søn jun 19, 2022 8:56 am
netrebske skrev: lør jun 18, 2022 10:45 pm Har det blitt for mye eller for lite sveler på Per?
Mange har det i hvert fall ikke blitt. Kunne forresten være på sin plass med en supportersang i hans ære til melodien av "Per Spelmann".
😁
Det er altså ikke bare meg som når jeg hører navnet Per Svela- automatisk tenker "Han hadde ei einaste ku" ?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

JODDEMM skrev: søn jun 19, 2022 10:42 am
Skraevadottir skrev: søn jun 19, 2022 8:56 am
netrebske skrev: lør jun 18, 2022 10:45 pm Har det blitt for mye eller for lite sveler på Per?
Mange har det i hvert fall ikke blitt. Kunne forresten være på sin plass med en supportersang i hans ære til melodien av "Per Spelmann".
😁
Det er altså ikke bare meg som når jeg hører navnet Per Svela- automatisk tenker "Han hadde ei einaste ku" ?
Må bli noe sånt som "hadde eit einaste mål" og "han byte bort dama, fekk trena igjen" eller lignende.

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2073

Legg inn av JODDEMM »

Skraevadottir skrev: søn jun 19, 2022 10:45 am
JODDEMM skrev: søn jun 19, 2022 10:42 am
Skraevadottir skrev: søn jun 19, 2022 8:56 am Mange har det i hvert fall ikke blitt. Kunne forresten være på sin plass med en supportersang i hans ære til melodien av "Per Spelmann".
😁
Det er altså ikke bare meg som når jeg hører navnet Per Svela- automatisk tenker "Han hadde ei einaste ku" ?
Må bli noe sånt som "hadde eit einaste mål" og "han byte bort dama, fekk trena igjen" eller lignende.
Eventuelt at han bare én gang klarer kvalik-kravet: "Per Svela han klarte ein einaste Q"

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

JODDEMM skrev: søn jun 19, 2022 10:48 am
Skraevadottir skrev: søn jun 19, 2022 10:45 am
JODDEMM skrev: søn jun 19, 2022 10:42 am

😁
Det er altså ikke bare meg som når jeg hører navnet Per Svela- automatisk tenker "Han hadde ei einaste ku" ?
Må bli noe sånt som "hadde eit einaste mål" og "han byte bort dama, fekk trena igjen" eller lignende.
Eventuelt at han bare én gang klarer kvalik-kravet: "Per Svela han klarte ein einaste Q"
Hahaha

janesaj

Legg inn av janesaj »

Simen Guttormsen setter pers med 5.71 under Världsungdomsspelen i Göteborg. Fire centimeter bak EM-kravet og ni bak VM-kravet, men vil tro han har kontroll på rankingplass begge steder uansett.

Bror Sondre deltok også og hoppet "bare" 5.41, etter å ha revet tre ganger på 5.71 (som han gikk rett opp på).

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Blir det egen NM-tråd i år? Har sjekket startlistene og bør hvertfall være noen interessante øvelser under NM selv om flere av de største profilene manglet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Skjer det noe spesielt i europeisk friidrett mens det er US Trials kommende uke? Det er vel ikke lag-EM i år.......

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

KongOlav2 skrev: tir jun 21, 2022 2:58 pm Skjer det noe spesielt i europeisk friidrett mens det er US Trials kommende uke? Det er vel ikke lag-EM i år.......
Er vel nasjonale mesterskap i de aller fleste landene.

janesaj

Legg inn av janesaj »

tartaglia2 skrev: tir jun 21, 2022 2:57 pm Blir det egen NM-tråd i år? Har sjekket startlistene og bør hvertfall være noen interessante øvelser under NM selv om flere av de største profilene manglet.
Ja, er snart ferdig med den. Bør komme i løpet av et par timer.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: tir jun 21, 2022 3:43 pm
tartaglia2 skrev: tir jun 21, 2022 2:57 pm Blir det egen NM-tråd i år? Har sjekket startlistene og bør hvertfall være noen interessante øvelser under NM selv om flere av de største profilene manglet.
Ja, er snart ferdig med den. Bør komme i løpet av et par timer.
Gleder meg, da vet jeg hva jeg skal lese i kveld.

Puttemans
Innlegg: 2460

Legg inn av Puttemans »

Daniel Ståhl med årsbeste i verden (hans nest lengste kast, nummer 13 gjennom tidene) 71,47 under lag-SM i Uppsala i dag.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Kapasitet på VM stadion i Oregon blir 17 000 inkl presse og sponsorer. Dette er ca halvparten av "kravet" til WA om kapasitet på 30 000 til VM.

https://www.thesportsexaminer.com/lane ... amp=1

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

Helloween skrev: ons jun 22, 2022 8:31 am Kapasitet på VM stadion i Oregon blir 17 000 inkl presse og sponsorer. Dette er ca halvparten av "kravet" til WA om kapasitet på 30 000 til VM.

https://www.thesportsexaminer.com/lane ... amp=1
WA er vel som de fleste andre internasjonale idrettsorganisasjonene. Det er kvaliteten på VIP-fasilitetene som er det viktigste. Ikke så nøye med de andre "kravene". Det kan kompenseres med penger både over og under bordet.

Helloween

Legg inn av Helloween »

tartaglia2 skrev: ons jun 22, 2022 9:00 am
Helloween skrev: ons jun 22, 2022 8:31 am Kapasitet på VM stadion i Oregon blir 17 000 inkl presse og sponsorer. Dette er ca halvparten av "kravet" til WA om kapasitet på 30 000 til VM.

https://www.thesportsexaminer.com/lane ... amp=1
WA er vel som de fleste andre internasjonale idrettsorganisasjonene. Det er kvaliteten på VIP-fasilitetene som er det viktigste. Ikke så nøye med de andre "kravene". Det kan kompenseres med penger både over og under bordet.
Vanskelig å si hva som ligger bak. Det ble sagt at kapasiteten skulle økes midlertidig til 30K, det har man tydeligvis gått bort i fra. En gigantisk skjerm reduserer kapasiteten ytterligere med noen tusen. Så det er opplagt at dette med tilskuerkapasiteten ikke er noe problem for WA. Det er nok flere årsaker, dyrt og komplisert å lage de midlertidige plassene. Samt en erkjennelse av at stadion ikke ville blitt fullt med 30K.

Nå har jo stadion blitt veldig flott og det ser ut som at matten er en rein friidretts set up. Ikke fotballbane. Kan ikke huske å ha sett noe sånt før.

Bilde

janesaj

Legg inn av janesaj »

NFIF har nå tatt ut tropp til U18-EM i Jerusalem 4.-7. juli:

Kvinner:
Line Safaa Al-Saiddi, Idrettslaget Skjalg - 400 meter.
Malin Hoelsveen, Raufoss Friidrett - 800 meter og 3000 meter.
Malin Søtorp Solberg, Sarpsborg IL - 1500 meter.
Marte Hovland, Vik IL - 1500 meter.
Selma Ims, Sandnes IL - 100 meter hekk og lengde.
Andrea Nygård Vie, FIL AKS-77 - 2000 meter hinder.
Helene Mariel Ramslien, FIL AKS-77 - diskos.
Ellevine Kathleen Artesia Svensen Skare, Ski IL - spyd.
Inga Rabben Reimers, Sandnes IL - spyd.
Jamila Isman, Fredrikstad IF - 7-kamp.

Menn:
Håkon Moe Berg, Kyrksæterøra IL - 1500 meter.
Andreas Fjeld Halvorsen, Ullensaker/Kisa IL - 1500 meter og 3000 meter.
Simen Gløgård Stensrud, Ullensaker/Kisa IL - 3000 meter.
Jonathan Hertwig-Ødegaard, IL Tyrving - 110 meter hekk og medley-stafett.
Bastian Elnan Aurstad, Steinkjer Friidrettsklubb - 400 meter hekk og medley-stafett.
Magnus Græsli, Leinstrand IL - 10000 meter kappgang.
Sebastian Berntsen, Tønsberg Friidrettsklubb - lengde og medley-stafett.
Brage Viljar Arumairasa, Sømna IL - diskos.
Eric Christopher Becklund, IK Tjalve - spyd.
Simen Johan Teigstad, IL Sandvin - 10-kamp.
Sindre Strønstad-Løseth, IL Gneist - medley-stafett.

Valentin Jensen (100 meter) og Kristian Bråthen Børve (3000m/2000mh) er ikke med til tross for at de tok særnorske krav. Børve var vel til og med to ganger under det særnorske kravet på hinder i år, så der må det være en eller annen utenomsportslig grunn til at han ikke er med.

Når det gjelder Aurstad ser jeg at en spanjol har gått forbi ham på årsbestelisten på langhekken, men han har nok en del mer å gå på, så ser fortsatt på ham som favoritt. Halvorsen og Hoelsveen er interessante starter. Dog får begge et ganske hektisk program. Halvorsens program: Forsøk 1500 på mandag, finale 3000 på tirsdag og finale 1500 på onsdag. Hoelsveen: Forsøk 800 på mandag, semifinale 800 på tirsdag, finale 3000 på onsdag og finale 800 på torsdag. Så vi får vel se om de løper begge distansene de er uttatt til. I tillegg stusser jeg over at Hoelsveen ikke er tatt ut på sin vel antatt beste distanse 1500 meter, der hun er nummer to på årsbestelisten.

Ellers vil vel si at Skare er en medaljekandidat i spyd, som nummer fire på årsbestelisten. Moe Berg, Græsli og kanskje Stensrud (dersom han finner fjorårsformen), Vie og Arumairasa kan også ta medalje på en god dag. Ville nevnt Becklund i spyd, men resultatene hans i det siste har vært ganske svake, så formen hans er et stort spørsmålstegn. De andre må vel overprestere litt for å kunne ta medalje, føles det ut som, men det kan jo absolutt skje i denne aldersklassen. Uansett en sterk tropp som bør kunne reise hjem med opptil flere medaljer.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: ons jun 22, 2022 6:34 pm I tillegg stusser jeg over at Hoelsveen ikke er tatt ut på sin vel antatt beste distanse 1500 meter, der hun er nummer to på årsbestelisten.
Mitt inntrykk er at hun er litt bedre på 800 enn 1500. Syns ikke årsbestelisten gir et helt riktig bilde av styrken hennes på de to distansene. I begge 800-løpene på 2:07 har hun vært milevis foran de andre, mens på 1500 har hun fått løpe i felt og også hatt harehjelp de gangene hun har løpt på 4:20.

janesaj

Legg inn av janesaj »

tartaglia2 skrev: ons jun 22, 2022 7:13 pm
janesaj skrev: ons jun 22, 2022 6:34 pm I tillegg stusser jeg over at Hoelsveen ikke er tatt ut på sin vel antatt beste distanse 1500 meter, der hun er nummer to på årsbestelisten.
Mitt inntrykk er at hun er litt bedre på 800 enn 1500. Syns ikke årsbestelisten gir et helt riktig bilde av styrken hennes på de to distansene. I begge 800-løpene på 2:07 har hun vært milevis foran de andre, mens på 1500 har hun fått løpe i felt og også hatt harehjelp de gangene hun har løpt på 4:20.
Ja, det er jo et godt poeng. Vil likevel si at konkurransen er hakket skarpere på 800 enn 1500. Fem europeiske jenter har vært nede på 2:04 i år. Er vel ikke gitt at Hoelsveen har det inne ennå, selv om det er mulig at hun har det. Dog skal det sies at medaljemulighetene på 3000 bør være bra. Persen hennes (som i tillegg er fra i fjor) er 9:29, og tredje beste U18-tid i Europa foreløpig i år er 9:26. Poenget er uansett at jeg tror at medaljemulighetene ville vært litt større på 1500 enn 800 per idag, men vi får se.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: ons jun 22, 2022 7:21 pm Ja, det er jo et godt poeng. Vil likevel si at konkurransen er hakket skarpere på 800 enn 1500. Fem europeiske jenter har vært nede på 2:04 i år. Er vel ikke gitt at Hoelsveen har det inne ennå, selv om det er mulig at hun har det. Dog skal det sies at medaljemulighetene på 3000 bør være bra. Persen hennes (som i tillegg er fra i fjor) er 9:29, og tredje beste U18-tid i Europa foreløpig i år er 9:26. Poenget er uansett at jeg tror at medaljemulighetene ville vært litt større på 1500 enn 800 per idag, men vi får se.
Fullt mulig medaljemulighetene er bedre på 1500 pga svakere konkurranse, men jeg tror de er veldig gode også på 800. I fjor var det kun Østgård som slo henne på 800 og hun løp på 2:06 begge gangene hun fikk ok motstand. De to løpene hennes så langt i år er klart bedre enn det hun fikk til mot tilsvarende motstand i fjor og jeg tror ikke hun vil være langt unna 2:04 under NM.

janesaj

Legg inn av janesaj »

tartaglia2 skrev: ons jun 22, 2022 9:31 pm Fullt mulig medaljemulighetene er bedre på 1500 pga svakere konkurranse, men jeg tror de er veldig gode også på 800. I fjor var det kun Østgård som slo henne på 800 og hun løp på 2:06 begge gangene hun fikk ok motstand. De to løpene hennes så langt i år er klart bedre enn det hun fikk til mot tilsvarende motstand i fjor og jeg tror ikke hun vil være langt unna 2:04 under NM.
Ja, er vel egentlig ikke uenig i dette, og på mellomdistanse i mesterskap er det jo dessuten ikke alltid at påmeldingstider har noe å si, siden det ofte blir et helt annet type løp enn i normale stevner. Men vi får som du sier et godt svar på hva hun er god for på 800 i helgen. Blir veldig spennende å se.

En annen faktor i uttaket er kanskje at om hun hadde valgt 1500, ville hun ikke fått muligheten til å løpe to distanser. Finalene på 1500 og 3000 går samme dag (er faktisk bare 40 minutter mellom startene på de to finalene), og i tillegg er forsøkene på 800 og 1500 også samme dag. Med komboen 800/3000 er det teoretisk mulig å få til begge, siden hun i det minste slipper to løp på samme dag (selv om det fortsatt er et veldig tøft program, med løp fire dager på rad). Så sånn sett kan man jo forstå den prioriteringen, selv om 1500 på papiret som sagt nok ville vært enda klarere medaljesjanse om man ser på årsstatistikken.

tartaglia2

Legg inn av tartaglia2 »

janesaj skrev: ons jun 22, 2022 10:35 pm
tartaglia2 skrev: ons jun 22, 2022 9:31 pm Fullt mulig medaljemulighetene er bedre på 1500 pga svakere konkurranse, men jeg tror de er veldig gode også på 800. I fjor var det kun Østgård som slo henne på 800 og hun løp på 2:06 begge gangene hun fikk ok motstand. De to løpene hennes så langt i år er klart bedre enn det hun fikk til mot tilsvarende motstand i fjor og jeg tror ikke hun vil være langt unna 2:04 under NM.
Ja, er vel egentlig ikke uenig i dette, og på mellomdistanse i mesterskap er det jo dessuten ikke alltid at påmeldingstider har noe å si, siden det ofte blir et helt annet type løp enn i normale stevner. Men vi får som du sier et godt svar på hva hun er god for på 800 i helgen. Blir veldig spennende å se.

En annen faktor i uttaket er kanskje at om hun hadde valgt 1500, ville hun ikke fått muligheten til å løpe to distanser. Finalene på 1500 og 3000 går samme dag (er faktisk bare 40 minutter mellom startene på de to finalene), og i tillegg er forsøkene på 800 og 1500 også samme dag. Med komboen 800/3000 er det teoretisk mulig å få til begge, siden hun i det minste slipper to løp på samme dag (selv om det fortsatt er et veldig tøft program, med løp fire dager på rad). Så sånn sett kan man jo forstå den prioriteringen, selv om 1500 på papiret som sagt nok ville vært enda klarere medaljesjanse om man ser på årsstatistikken.
Kan virke som om det har vært planlagt lenge at Hoelsveen skal løpe 800 under U18-EM. Kondis skriver hvertfall at det har vært hovedmålet hennes for sommersesongen. Abonnerer ikke på bladet så jeg vet ikke hva mer de skriver om Hoelsveen i juli-nummeret.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

janesaj skrev: ons jun 22, 2022 6:34 pm NFIF har nå tatt ut tropp til U18-EM i Jerusalem 4.-7. juli:

Kvinner:
Line Safaa Al-Saiddi, Idrettslaget Skjalg - 400 meter.
Med 55.57 i år har Al-Saddi løpt den tredje raskeste 400 meter i Norge for 16-åringer gjennom tidene. Og hun er 15 år helt frem til Desember.

Her kan det være verdt å merke seg at et år yngre Hanna Rebekah Murai-Ubby fra Ranheim (også født i Desember) har løpt på 56.33 i år. Det gror litt blant 400-meter løperne våre nå i kvinneklassen.

Henriette Jæger løp jo på 52.52 for to år siden som 17-åring. Som da var en ny øvelse for henne.

Atom Vinter

Legg inn av Atom Vinter »

Utdrag fra artikkelen om Hoelsveen, siden det virker å være interesse for det:

Foreløpig satser 17-åringen fra Eina like mye på løping og langrenn. Siste skisesong starta bra, med så fikk hun en sjukdomsperiode, og avslutningen ble ikke så god som hun hadde håpa på.

– Samla sett så ble sesongen sånn midt på treet, forteller hun når vi snakkes på telefon samme kveld som hun har vunnet 16-17-årsklassen i Fornebuløpet – på pene 17.24. Hvis hun er 800 m-løper, er hun helt klart en kondisjonssterk 800 m-løper, og hvis hun er langdistanseløper, så er hun like klart en rask langdistanseløper. Persen på 400 m er så god som 55,70.

800 m i EM
I U18-EM, som går i Jerusalem 4.-7. juli, tror Malin at hun kommer til å løpe 800 m. Der åpna hun årets sesong på 2.07,35 og var bare sekundet bak persen.

– I og med at det var første løpet i år og at jeg ikke hadde noe drahjelp, var jeg veldig godt fornøyd med det, forteller Malin som satser på å forbedre tida en god del når hun kan løpe i felt og får omstilt seg enda bedre etter skisesongen.

– Sjøl om jeg holder løpinga i gang gjennom vinteren – og går på rulleski om sommeren – merker jeg at jeg trenger litt tid å komme ordentlig inn i løpssesongen om våren. Men foreløpig velger jeg å satse likt på begge idretter, og så får vi se hva jeg velger etter hvert, forteller det allsidige kondisjonstalentet. I tillegg til baneløp liker hun også å være med på terrengløp, motbakkeløp og gateløp.

– Det er gøy å variere, og med tanke på skisesongen så gir det god trening å løpe litt lengre distanser enn 800 og 1500 m.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Friidrett»