Norsk politi - samletråd

Svar
Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Re: Norsk politi - samletråd

Legg inn av ehall »

Fordomsfull skrev: søn jun 19, 2022 12:29 pm
ehall skrev: lør jun 18, 2022 10:36 pm
Fordomsfull skrev: lør jun 18, 2022 9:51 am
----
Mens du virker ute avstand til å forklar hva jeg skulle ha misforstått. Så jeg kan vel svare at du virker like intelligent.
Jeg kommenterte politiet som blandet seg i toget og ved feilbedømming og elendig innsats, kastet noen ut av toget. Du snakker om bråk, slåssing, vold og overgrep. Skjønner du at det er en forskjell?
------
Du skrev;
"Vi lever i en tilnærmet politistat og det er tydelig at politiet gjør akkurat hva de vil. Hva i all verden har de der å gjøre? Annet enn å ødelegge festdagen for andre?"
----
Politistat? hvem andre snakker eller snakket - om Norge som politistat - enn Blizerne, kanskje for 10 år siden eller mer? ML-erne var imot støtte til terrorister omtrent fra starten av, for de ville ikke gi staten et grunnlag for å danne en politistat slik de mente blant annet Baader Meinhofs terror, men sikkert og gisselaksjonen som endte i blodbad i Munchen-OL, 1972 - hadde skapt i Tyskland.
Og, hva i all verden politiet har å gjøre i sentrum rundt prosesjonen på 17. mai - når det er hundretusen mennesker samlet og mange fulle/ruset? Til det siste, sa intervjuede foreldre i bergensavisene - at de kom ikke til å ta sine barn inn til sentrum neste år, for det var så mye fyll. Prosesjonen går klokken 11 på formiddagen.
Men om jeg har misforstått ditt poeng og at det kun gjaldt fadesen ved å bortvise korpset fra 17.mai-toget, kan jeg selvsagt beklage.
Da skjønner jeg hvorfor du spurte om det, men det gjelder altså kun fadesen.

Tilnærmet politistat kommer ut av at politiet kan gjøre hva de vil med oss innbyggere, uten konsekvenser. De kan ulovlig finne bevis for at noen har gjort noe ulovlig, politet går fri og den kriminelle straffes. Om politiet vil ha deg i fengsel nikker retten velvillig, at de bryter menneskerettighetene og blir gjentatte ganger får kritikk av internasjonale fora driter de i. Om jeg kommer i en situasjon der politet ber om frivillig DNA prøve kan de bare glemme det. For de driter i hvordan materiale skal behandles etterpå, de sparer det for evig tid for å ta potensielle kriminelle. Førerkortet har du aller nådigst av politet. Når jeg kolliderte for noen år siden var det første jeg sjekket var om alle var ok, deretter kom frykten for at politet skulle ta førerkortet. Brydde meg ikke om bilen, forsikring, tauing eller annet, nei det var om politiet skulle ta et «rutinemessig førerkortbeslag». Om jeg hadde gjort noe galt er jo fullstendig irrelevant for de.
Dette er for meg langt unna hvordan en rettsstat skal være, den skal beskytte innbyggerne, ikke at myndighetene skal få gjøre hva de vil.

Politiet skal selvfølgelig være tilstede og ta hånd om fyll og andre ordensforstyrrelser. Men det er krisemaksimering og påstå at det er så ille at man blir hjemme. Da begynner mann å spekulere i hvorfor de kommer med slike uttalelser, er det avholdsfolk eller moralister? Er jo noen som seriøst mener man skal være edru hele 17. mai av hensyn til barna. Blir samme som noen påstår at Vålerenga supportere er en eneste stor fyllegjeng, og folk holder seg unna kampene (jeg er på alle hjemmekamper). Folk drikker ja, men overstadig beruset (ravende rundt) er det svært sjelden jeg ser. Og uansett gjør de aldri andre noe, så what om noen er drita om de ikke forstyrrer andre? Nei, slike folk ser etter kun en ting, og da ser de det hele tiden.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Karatel skrev: fre jun 10, 2022 4:19 pm
BigJilm skrev: fre jun 10, 2022 12:30 pm
Karatel skrev: fre jun 10, 2022 10:55 am

politiet kan ikke blande seg inn i kommunale ansettelser.
De skal jo ikke kunne det, men i denne saken så har de altså gjort det. Det du beskriver er at politiet har brukt tid og ressurser(skattepenger) på å få fjernet kommunedirektøren, til tross for at det ikke er det politiet er tildelt ressurser for. Det du beskriver er et alvorlig straffbart forhold begått av ansatte i det aktuelle politidistriktet.
Har du noen dokumentasjon på at politiet har blandet seg inn i interne forholdt i Lesja kommuneadministrasjon og fått ansatte oppsagt?
Det er dokumentert, ja.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

Justice 97 skrev: ons jun 22, 2022 7:04 pm

Politiet skal ha vist til besittelse av narkotiske stoffer som argument for at han skulle ta av seg klærne. Den første politimannen skal ha sagt at dette er en nødvendig sikkerhetsprosedyre han har gjort i 30 år.
Da har vedkommende brutt loven om ikke i 30 år et ekstremt høyt antall ganger da det skal gjøres konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle.

Saliph

Legg inn av Saliph »

Snuten i Asker, Oslo og Bærum har tilsynelatende gått midlertidig tomme for rumpehull å grafse i og har dermed fått litt ekstra tid. Den synes de det er fornuftig å bruke til å oppfordre folk til å anmelde kommentarer som ‘forpulte fettkjærring’, ‘kem trur du at du e? LOL’, og ‘hahah litt for feit for kjolen der eller? 😂’.



Godt de passer på.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Justice 97 skrev: ons jun 22, 2022 7:04 pm Snuten jobber på høygir.
https://www.morgenbladet.no/aktuelt/202 ... -beklager/

Noe mer utfyllende her. Det er helt utrolig hvordan de fortsetter med dette uten konsekvenser etter Riksadvokaten og all oppmerksomhet rundt det. I mine øyne er dette grovt pliktbrudd og bør gi en vurdering for avskjed.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

Centrist skrev: tor jun 23, 2022 9:40 am
Justice 97 skrev: ons jun 22, 2022 7:04 pm Snuten jobber på høygir.
https://www.morgenbladet.no/aktuelt/202 ... -beklager/

Noe mer utfyllende her. Det er helt utrolig hvordan de fortsetter med dette uten konsekvenser etter Riksadvokaten og all oppmerksomhet rundt det. I mine øyne er dette grovt pliktbrudd og bør gi en vurdering for avskjed.
Det er to forskjellige saker så vidt jeg har forstått. Det riksadvokaten har omtalt er kroppsvisitering og ransakelser som et etterforskningsskritt i søk etter beviser, mens disse kroppsvisiteringene i arresten er sikkerhetstiltak for å forebygge at folk smugler inn rusmidler eller ting de kan skade seg med. Ikke at det forsvarer det som åpenbart er overdreven bruk av kroppsvisitasjon for å fornedrige folk politiet ikke liker. Tipper de ikke hadde behandlet et pågrepet SIAN-medlem på samme måte.

William_S

Legg inn av William_S »

Rettsvesenet korrigerer iallefall politiets oppførsel noe
https://www.dagbladet.no/nyheter/knusen ... t/76438066

Centrist

Legg inn av Centrist »

Solvgutt1 skrev: tor jun 23, 2022 9:51 am Det er to forskjellige saker så vidt jeg har forstått. Det riksadvokaten har omtalt er kroppsvisitering og ransakelser som et etterforskningsskritt i søk etter beviser, mens disse kroppsvisiteringene i arresten er sikkerhetstiltak for å forebygge at folk smugler inn rusmidler eller ting de kan skade seg med. Ikke at det forsvarer det som åpenbart er overdreven bruk av kroppsvisitasjon for å fornedrige folk politiet ikke liker. Tipper de ikke hadde behandlet et pågrepet SIAN-medlem på samme måte.
Det er vel slik jeg har forstått det, i teorien, korrekt. Allikevel er det slik at praktiseringen har medført mye flytende linjer. Spesielt nå etter Høyesterettsdommene og Riksadvokaten sin presisering etter dette.

I saken om klima-aktivistene strippet politiet de på bakgrunn av søk etter rusmidler. Det er ikke kjent hvorvidt det er på bakgrunn av søk etter beviser eller for å forebygge smugling av rusmidler og lignende. Sett i lys av politiets praktisering, så er det i mine øyne irrelevant. De har simpelheten ikke gjort denne vurderingen. Politiet ønsket å kroppsvisitere personene (ifølge saken fordi de ønsket å se etter rusmidler), ergo blir de kroppsvisitert. Presiseringen fra Høyesterett og Riksadvokaten er at det i utgangspunktet ikke skal utmåles straff for rusmidler til eget bruk. Hvorfor leter da politiet etter rusmidler hos noen klimaaktivitister?

Jeg tror vi er enige om at dette om rusmidler er en svært dårlig skjult unnskyldning hvor grunnen for visiteringen er å fornedrige og ydmyke klimaaktivistene. Når så det, etter en analyse, er relativt tydelig, selv om man leser noe inn i saken, at dette er grunnen er det uten tvil grunnlag for å vurdere avskjedigelse. Hvordan denne praksisen vil "fremme og befeste borgernes rettssikkerhet, trygghet og alminnelige velferd for øvrig.", jf. Politiloven §1 2. ledd, er et mysterium.

Man blir kvalm av mindre. Ved ethvert møte med poltiiet fra nå av, vil jeg spørre om de er medlem av NNPF. Alle som er medlem der, er i mine øyne automatisk uskikket til å være politi, uavhengig om saken gjelder rusfeltet eller et annet område.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

Centrist skrev: tor jun 23, 2022 11:23 am Hvorfor leter da politiet etter rusmidler hos noen klimaaktivitister?
Sikkert fordi de ikke ønsker at folk skal ha tilgang på rusmidler på cella.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

William_S skrev: tor jun 23, 2022 10:12 am Rettsvesenet korrigerer iallefall politiets oppførsel noe
https://www.dagbladet.no/nyheter/knusen ... t/76438066
Med ganke så kraftig korreks også. Står denne seg i HR er det et gedigent spark i balla på både påtalen og politi og ikke minst kan NarkoTwitter peke nese å si hva var det vi sa?

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

anbessa skrev: man mai 30, 2022 4:47 pm
Nattevakt skrev: tir mai 24, 2022 4:06 pm fy f*en for en oppførsel av politiet
Jeg kjenner til vedkommende som har lastet opp denne videoen, og hvilket miljø han "representerer". Dette er mennesker som ser på det som sin livsoppgave å trakassere politi og myndigheter 24/7. De oppsøker tjenestemenn både på jobb og hjemsted, dag og natt, i håp om å få det til å koke over for dem, slik at de kan lage en AVSLØRENDE filmsnutt. En gjeng konspiratoriske navere som burde fått et lengre opphold i arbeidsleir, både for å lært seg folkeskikk og arbeidsmoral.
Takk, da slapp jeg å skrive i tråden selv. Kan jeg helle gå for å spise.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

https://www.dagbladet.no/nyheter/etterf ... t/76376058

Knulletorsdagen gjenoppstår etter korona.

I de senere årene har det forundret meg at voldtektsbegrepet omfavner mye forskjellig. Men på politifester med knulletorsdager, politistudiner og erfarne betjenter i asymmetriske maktforhold, så greier de å holde unna voldtektsbegrepet.

FjodorDVD

Legg inn av FjodorDVD »

Justice 97 skrev: tor jun 23, 2022 9:43 pm Denne er fin :lol:

"I politiet har vi en langt høyere ambisjon om å unngå å gjøre noe straffbart. Vår oppfølgning vil derfor være å gå lengre i å sikre blant annet etisk adferd, enn det spesialenheten kan gjøre."
Hele knulletorsdags-saken oser av forvridd newspeak. Er det en fornærmet part i en tilfeldig seksuell forbindelse kalles det voldtekt i dag. I dette tilfellet har maktmisbruket resultert i sex uten å være voldtekt. Forstå det den som kan.

William_S

Legg inn av William_S »

stc887 skrev: tor jun 23, 2022 1:15 pm
William_S skrev: tor jun 23, 2022 10:12 am Rettsvesenet korrigerer iallefall politiets oppførsel noe
https://www.dagbladet.no/nyheter/knusen ... t/76438066
Med ganke så kraftig korreks også. Står denne seg i HR er det et gedigent spark i balla på både påtalen og politi og ikke minst kan NarkoTwitter peke nese å si hva var det vi sa?
Det er jo egentlig litt morsomt da om vi i realiteten får innført en rusreform gjennom rettsvesenet.

stc887
Innlegg: 3684

Legg inn av stc887 »

William_S skrev: fre jun 24, 2022 9:17 am
stc887 skrev: tor jun 23, 2022 1:15 pm
William_S skrev: tor jun 23, 2022 10:12 am Rettsvesenet korrigerer iallefall politiets oppførsel noe
https://www.dagbladet.no/nyheter/knusen ... t/76438066
Med ganke så kraftig korreks også. Står denne seg i HR er det et gedigent spark i balla på både påtalen og politi og ikke minst kan NarkoTwitter peke nese å si hva var det vi sa?
Det er jo egentlig litt morsomt da om vi i realiteten får innført en rusreform gjennom rettsvesenet.
Det er noe poetisk vakkert over det. Bare synd at x antall gikk i penalet eller har mistet jobb, skoleplass, førerkort osv på veien fordu man er hysteriske moralister uten evne til å tenke for seg selv og ta innover seg evidens basert forskning. Historien vil IKKE være snill med disse når nytt kapittel skrives og tro meg det kommer.

anbessa

Legg inn av anbessa »

William_S skrev: fre jun 24, 2022 9:17 am Det er jo egentlig litt morsomt da om vi i realiteten får innført en rusreform gjennom rettsvesenet.
Var i retten som meddommer her i vinter. En person hadde avgitt blodprøve som viste spor av narkotiske stoffer mens han kjørte bil. Men som dommeren sa "vi skal jo ikke bry oss så mye om slikt lenger". Fyren slapp unna med en symbolsk betinget dom. Ikke heeeelt i tråd med politiadvokatens påstand :lol:

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Politiet prøver nye ting

Bantor
Innlegg: 1173

Legg inn av Bantor »


Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Bantor skrev: tir jul 05, 2022 1:03 pm Varselskudd mot mann med paraply:

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 0d03ada6c1
Her er også litt generelt problem, som vi ser på reality politiserier. De hyler og skriker så mye at man hører ikke hva de sier. De tror at hyling er måten å få andre til å høre på dem, litt det samme som at de har kledd ut politibilene som et juletre. Nå tror jeg det er vegvesenet (eller noen som jobber ved veien) som kommer kjørende. Så de er gode på å lage problemer for seg selv, men det vil de aldri innrømme.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

Bantor skrev: tir jul 05, 2022 1:03 pm Varselskudd mot mann med paraply:

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge ... 0d03ada6c1
Vi trenger åpenbart et generelt forbud mot at politiet bærer våpen.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

En meget tåpelig og inkompetent politiansatt har kontaktet flere kommuner og krevd at kommunene skulle bryte loven

https://ranano.no/politiet-beklager-i-m ... 4.07-05:09



Politiet selv -- antakelig konkret ved dette inkompetente kvinnfolket -- har kokt i hop en egen såkalt trusselvurdering om såkalte 1% klubber, som jo selvfølgelig bare er vås og som de har planlagt å benytte til å trakassere enkeltpersoner.

Pinlig for politiet når de altså må ut i pressen og beklage seg og samtidig vise sin enorme inkompetanse.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

BigJilm skrev: ons jul 06, 2022 10:40 am En meget tåpelig og inkompetent politiansatt har kontaktet flere kommuner og krevd at kommunene skulle bryte loven

https://ranano.no/politiet-beklager-i-m ... 4.07-05:09



Politiet selv -- antakelig konkret ved dette inkompetente kvinnfolket -- har kokt i hop en egen såkalt trusselvurdering om såkalte 1% klubber, som jo selvfølgelig bare er vås og som de har planlagt å benytte til å trakassere enkeltpersoner.

Pinlig for politiet når de altså må ut i pressen og beklage seg og samtidig vise sin enorme inkompetanse.
Disse 1% MC-klubbene er i hvert fall ingen "fare" for folk flest. Hadde følt meg tryggere i sammen med dem enn visse andre gjenger.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Norge trenger politiet mer enn politiet trenger Norge.
Oj, nå ble jeg nesten svimmel av min egen klokskap. Eller dumskap.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

LANISTA skrev: ons jul 06, 2022 12:29 pm
Oj, nå ble jeg nesten svimmel av min egen klokskap. Eller dumskap.
Politiet er avhengig av en uopplyst/uintelligent befolkning og politikere som søker å tilfredsstille dere i den mindre intelligente delen av befolkningen.

Hadde budsjettene til politiet vært budsjettert i forhold til det faktiske behovet, så hadde politiet kostet samfunnet langt mindre.

Det er også kanskje en og annen politiansatt som kunne vært brukt til andre nødvendige oppgaver, som for eksempel vasking av gatene og/eler lignende.

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

LANISTA skrev: ons jul 06, 2022 12:29 pm Norge trenger politiet mer enn politiet trenger Norge.
Oj, nå ble jeg nesten svimmel av min egen klokskap. Eller dumskap.
Du vet jo selv bedre enn de fleste at det er psykiatrien i helsevesenet som egentlig må styrkes.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

BigJilm skrev: ons jul 06, 2022 12:36 pm
LANISTA skrev: ons jul 06, 2022 12:29 pm
Oj, nå ble jeg nesten svimmel av min egen klokskap. Eller dumskap.
Politiet er avhengig av en uopplyst/uintelligent befolkning og politikere som søker å tilfredsstille dere i den mindre intelligente delen av befolkningen.

Hadde budsjettene til politiet vært budsjettert i forhold til det faktiske behovet, så hadde politiet kostet samfunnet langt mindre.

Det er også kanskje en og annen politiansatt som kunne vært brukt til andre nødvendige oppgaver, som for eksempel vasking av gatene og/eler lignende.
Er jeg frekk hvis jeg mistenker at du aldri var noe skolelys basert på de få setningen du nettopp skrev?

BigJilm
Innlegg: 310

Legg inn av BigJilm »

LANISTA skrev: ons jul 06, 2022 1:39 pm
BigJilm skrev: ons jul 06, 2022 12:36 pm
LANISTA skrev: ons jul 06, 2022 12:29 pm
Oj, nå ble jeg nesten svimmel av min egen klokskap. Eller dumskap.
Politiet er avhengig av en uopplyst/uintelligent befolkning og politikere som søker å tilfredsstille dere i den mindre intelligente delen av befolkningen.

Hadde budsjettene til politiet vært budsjettert i forhold til det faktiske behovet, så hadde politiet kostet samfunnet langt mindre.

Det er også kanskje en og annen politiansatt som kunne vært brukt til andre nødvendige oppgaver, som for eksempel vasking av gatene og/eler lignende.
Er jeg frekk hvis jeg mistenker at du aldri var noe skolelys basert på de få setningen du nettopp skrev?
Om du er frekk, nei.

Ganske sikkert lite intelligent, men ikke frekk.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

« Private aktører kan derimot selv stille krav til hva de aksepterer av bekledning i sine lokaler, og hvilken dresskode som anses akseptabel. En oppfordring om at private i sin regi innfører colors-nekt for de kriminelle MC-gjengene på sitt private område ligger selvfølgelig innenfor hva politiet kan gjøre. Det er også klart at politiet kan medvirke til at personer som private aktører erklærer uønsket fra sine lokaler faktisk blir fjernet med politiets bistand, avslutter Heidi Kløkstad.»

Så er man PK kan man stoppe (diskriminere) folk å komme inn i sine lokaler. Er ikke bare politiet, men også norsk lov som er på bærtur.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Justice 97 skrev: ons jul 06, 2022 12:31 pm
pfrog567 skrev: ons jul 06, 2022 11:49 am
Disse 1% MC-klubbene er i hvert fall ingen "fare" for folk flest. Hadde følt meg tryggere i sammen med dem enn visse andre gjenger.
Folk flest hadde mest sannsynlig vært tryggere sammen med dem enn med politiet. Politiet dreper og skadeskyter jo folk rett som det er. For ikke å snakke om trangen deres til å grave folk i kroppens hulrom.
Den siste setningen din er jeg enig med deg i, men at "politiet dreper og skadeskyter folk rett som det er", har ikke jeg noe inntrykk av at de gjør. De prøver nok å gjøre jobben sin så godt de kan, men de får nå stort sett kritikk for uansett hva de gjør.
Slik som knivmannen på Bislett der den morgenen: Skulle han bare fått veivet og truet folk med kniven? Og begynte å knivstikke politibetjenten på passasjersiden, skulle liksom den andre politibetjenten sagt heller: "Vær så snill og slutt med å stikke med kniven din, kjære deg.."? Og da er det så synd på gjerningsmannen siden han ble skutt, ikke eventuelle ofre..

MadBum

Legg inn av MadBum »


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»