Morsomme filmer i dag ? Man from Toronto

Svar
Helloween

Morsomme filmer i dag ? Man from Toronto

Legg inn av Helloween »

Komedier var en viktig greie på 80-90 tallet, kunne høre utsagn fra folk som at "Så Politiskolen 4 i går og hele salen lo uten stopp i hele filmen"
Personlig synes jeg aldri disse typiske komediene var spesielt morsomme.

I dag så er det mer action og drama-komedier men er de morsomme ? Så denne Man from Toronto synes ikke den var spesielt morsom.

Finnes det morsomme komedier ? Eller skal man bare humre og smile litt av dem, og ikke gapskratte

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Helloween skrev: søn jun 26, 2022 2:33 pm Komedier var en viktig greie på 80-90 tallet, kunne høre utsagn fra folk som at "Så Politiskolen 4 i går og hele salen lo uten stopp i hele filmen"
Personlig synes jeg aldri disse typiske komediene var spesielt morsomme.

I dag så er det mer action og drama-komedier men er de morsomme ? Så denne Man from Toronto synes ikke den var spesielt morsom.

Finnes det morsomme komedier ? Eller skal man bare humre og smile litt av dem, og ikke gapskratte
Politiskolen 4 vil nok alltid forbli en liten favoritt hos meg, men usikker på (i likhet med de fleste andre i nevnte filmserie) om den er rette type komedie til å oppsummere "det beste" 80-tallet hadde å by på av humorfilm, ettersom de ble vel også allerede den gang, oftest avfeid som tja, ikke akkurat "kvalitetsfilm" av surmaga kritikere og den slags, men folket virket jo å elsket dem, såpass at de til slutt kom jo nærmest på et eget samlebånd, nesten raskere enn Friday the 13th oppfølgerne.

Mulig det er noe med at en har blitt eldre, og sett "alt", men føler det går mer i retning mørkere og mindre "spontan" humor, av typen "NÅ SKAL DU LE!" aktige vitsene og slapsticken som du vet venter rundt det neste hjørnet, og nei, får mer glede av scener og stunder, der det kanskje ikke forventes at man skal le av, men et eller annet blir så fremført på en latterlig måte (ufrivillig eller ei), at jeg klarer ikke holde maska stram.

Så har man jo de som opprinnelig hadde en slags "kunstnerisk" hensikt tidlig ut, men i stedet gikk noe veldig galt, og det hele endte opp som et vanvittig arbeidsuhell, og på en et eller annet vis, maktet noen av dem, en gang i blant å vokse seg til å bli en skikkelig b-film kalkun, der folk ser igjen og igjen, og ler like mye av, uansett hvor mange ganger de har sett den før.

Av nyere komedier, er det ikke så ofte jeg ler, blir vel knapt småhumring, men så er det nok veldig få av de siste 10-15 årenes komediestjerner/filmer som er i min gate, men hender at man blir tatt på senga og får noen hyggelige og meget artige perler ala Tucker and Dale vs Evil (2010), Cyrus (2010), Sideways (2004), Adams Æbler (2005), Bubba Ho-Tep (2002) og Kenny (2006).

Men ser jo kjapt gjennom hva en har ramsa opp som givende komedie favoritter siden 00-tallet og oppover, at ja, det har ikke vært så mye å glede seg over for min del, og uten at en har sett absolutt alt, men ja, mye skuffelser, uten tvil.

Edit:

Er Man from Toronto noe å kaste bort tiden på? Utstår ikke Kevin Hart, så tja, ikke så veldig lysten til å bruke mer tid på ham, men Woody Harrelson er jo en gammel favoritt.

Mia

Legg inn av Mia »

Så den filmen igår og synes den var meget lik en annen film med Kevin Hart, ikke spesielt bra. Men Woddy Harrelson trakk det opp veldig i sine scener. Helt ok.

Helloween

Legg inn av Helloween »

Frank.N.Steen skrev: søn jun 26, 2022 3:09 pm


Mulig det er noe med at en har blitt eldre, og sett "alt", men føler det går mer i retning mørkere og mindre "spontan" humor, av typen "NÅ SKAL DU LE!" aktige vitsene og slapsticken som du vet venter rundt det neste hjørnet, og nei, får mer glede av scener og stunder, der det kanskje ikke forventes at man skal le av, men et eller annet blir så fremført på en latterlig måte (ufrivillig eller ei), at jeg klarer ikke holde maska stram.

Så har man jo de som opprinnelig hadde en slags "kunstnerisk" hensikt tidlig ut, men i stedet gikk noe veldig galt, og det hele endte opp som et vanvittig arbeidsuhell, og på en et eller annet vis, maktet noen av dem, en gang i blant å vokse seg til å bli en skikkelig b-film kalkun, der folk ser igjen og igjen, og ler like mye av, uansett hvor mange ganger de har sett den før.

Av nyere komedier, er det ikke så ofte jeg ler, blir vel knapt småhumring, men så er det nok veldig få av de siste 10-15 årenes komediestjerner/filmer som er i min gate, men hender at man blir tatt på senga og får noen hyggelige og meget artige perler ala Tucker and Dale vs Evil (2010), Cyrus (2010), Sideways (2004), Adams Æbler (2005), Bubba Ho-Tep (2002) og Kenny (2006).

Men ser jo kjapt gjennom hva en har ramsa opp som givende komedie favoritter siden 00-tallet og oppover, at ja, det har ikke vært så mye å glede seg over for min del, og uten at en har sett absolutt alt, men ja, mye skuffelser, uten tvil.
Kan nesten begynne å lure på om filmmediet egner seg for komedie utover slapstick. Jeg har ledd mye av TV humor som Lille lørdag, Åpen post, Seinfeld, MadTV. Samt komisekvenser i serier som Sopranos, BrBd og Better Call Saul.

Winnowill

Legg inn av Winnowill »

Filmer som har fått meg til å virkelig le masse -
av typen Ace Ventura - lages ikke lengre.
Dessverre. 😐

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Så denne analysen av Politiskolen-filmene. Jeg så dem fleste på kino men ler ikke av dem i dag. Den første var dog den beste.


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Elgen skrev: tir jun 28, 2022 10:32 am Så denne analysen av Politiskolen-filmene. Jeg så dem fleste på kino men ler ikke av dem i dag. Den første var dog den beste.
Første var vel også langt mer rølpete og "frekk" i tonen/vitsene, og inneholdt vel også en del tits and ass/full frontal nudity et par steder ut, om en ikke blander i hop med en annen komediefilmserie fra samme tiår?
Men dette ble nok med første filmen, og mulig de ønsket å gå for mer "sikre" kort ala stereotypiene (de ulike og stadig mer brautende karakterene) men ja, det solgte som hakka møkk, og folket ville ha mer av det samme, og det fikk dem 6 ganger til.

Har alle filmene både på DVD og Blu-ray, siste fikk jeg av onkelen min, og enda ikke sett gjennom dem i blåstråle formatet, men tviler på at ratingene vil plutselig blåse til himmels av den grunn.
Likevel, de 4 første er og blir barndomsfavoritter, spesielt 4ern, grunnet Corinne Bohrer og mye helidiotiske scener som er så gjennomført latterlig "YAMA-YAMA-YAAAAAAAMAAAAA!", at jeg små humrer bare en tenker på dem, men selvsagt ikke noe en forbinder med "stor komedie".

Virker som det er fortsatt bomstille om en mulig remake/reboot/fortsettelse, men heller vel mest mot fornyelse, fremfor fortsettelse fra film nummer 7 (1994), og er vel ikke så mange igjen fra originalbesetning heller.

oddvar_kjempebra

Legg inn av oddvar_kjempebra »

Hvis du vil ha virkelig morsomme filmer fra 80-tallet må du se Spaceballs, Top Secret, Airplane 1 og 2.

En smakebit:


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»