#alive

Svar
Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

#alive

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Putins nærmeste rådgivere, med Andrey Gurulyov i spissen, diskuterer i et TV-innslag hvordan Russland skulle ha gjennomført en eventuell krig mot Nato. Der hevder han blant annet at London skulle være den første byen som ble bombet, for som han sa: ”Trusselen mot verden kommer fra den britiske verdenen.” Det kom ikke fram noe om hvor mye som ville være igjen av Russland etter å ha bombet London.
Ellers ville det videre forløp se slik ut. Russland skulle ødelegge alle fiendtlige romsatelitter, dernest skulle de slå ut alle anti-missil-system over alt og hundre prosent. Så skulle Warszawa, Berlin og Paris bombes. De skulle slå ut strømnettet i hele Vest-Europa.
Albert Einstein, vitenskapsmannen bak relativitetsteorien (ligningen E=mc2), som i realiteten førte til amerikanernes utvikling av verdens første atomvåpen, som ble sprengt over Hiroshima, Japan 6. aug. 1945, ble i ettertid spurt om hvilke følger kjerneenergiens muligheter i krig ville fortone seg i fremtiden. Han svarte: "Jeg er ikke sikker på hvilke våpen den tredje verdenskrig vil bli utkjempet med, men i den fjerde verdenskrig vil det bli kjempet med pinner og steiner."
Det er ikke vanskelig å forestille seg hva han mente, nemlig at i en tredje verdenskrig utkjempet med atomvåpen ville menneskeheten bli bombet tilbake til steinalderen.
I dag, nærmere åtti år etter uttalelsen, kommer den på dagsorden. Jeg spør; hva i himmelske navn tenker vi på? Menneskeheten teller snart åtte milliarder mennesker og et fåtall sitter på atomknappen og bestemmer om vi skal tilbake til steinalderstadiet?
Jeg vil komme med en oppfordring. Reis deg menneske og rop så høyt du kan under emneknaggen: #alive

peraleks

Legg inn av peraleks »

Arne Magnus Aasen skrev: søn jun 26, 2022 7:50 pm Putins nærmeste rådgivere, med Andrey Gurulyov i spissen, diskuterer i et TV-innslag hvordan Russland skulle ha gjennomført en eventuell krig mot Nato. Der hevder han blant annet at London skulle være den første byen som ble bombet, for som han sa: ”Trusselen mot verden kommer fra den britiske verdenen.” Det kom ikke fram noe om hvor mye som ville være igjen av Russland etter å ha bombet London.
Ellers ville det videre forløp se slik ut. Russland skulle ødelegge alle fiendtlige romsatelitter, dernest skulle de slå ut alle anti-missil-system over alt og hundre prosent. Så skulle Warszawa, Berlin og Paris bombes. De skulle slå ut strømnettet i hele Vest-Europa.
Albert Einstein, vitenskapsmannen bak relativitetsteorien (ligningen E=mc2), som i realiteten førte til amerikanernes utvikling av verdens første atomvåpen, som ble sprengt over Hiroshima, Japan 6. aug. 1945, ble i ettertid spurt om hvilke følger kjerneenergiens muligheter i krig ville fortone seg i fremtiden. Han svarte: "Jeg er ikke sikker på hvilke våpen den tredje verdenskrig vil bli utkjempet med, men i den fjerde verdenskrig vil det bli kjempet med pinner og steiner."
Det er ikke vanskelig å forestille seg hva han mente, nemlig at i en tredje verdenskrig utkjempet med atomvåpen ville menneskeheten bli bombet tilbake til steinalderen.
I dag, nærmere åtti år etter uttalelsen, kommer den på dagsorden. Jeg spør; hva i himmelske navn tenker vi på? Menneskeheten teller snart åtte milliarder mennesker og et fåtall sitter på atomknappen og bestemmer om vi skal tilbake til steinalderstadiet?
Jeg vil komme med en oppfordring. Reis deg menneske og rop så høyt du kan under emneknaggen: #alive
Jeg vil til en viss grad si at atomvåpen har bidratt til at det ikke har vært større konflikter helt siden andre verdenskrig.
Bare for å sette det i perspektiv, man har en fullstendig gal diktator sittende i Nord Korea med det som mest sannsynlig er atomvåpen, til tross for det går verdenen sin vante gang.

Risikoen ved å fyre av er å rett å slett for høy og det later det til at alle, uavhengig av hvem som sitter på toppen, forstår.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Jeg skulle ønske du hadde rett, peraleks, men jeg stygt redd for at diktatoren i Russland er sinnsyk, og da hjelper det lite med gode ønsker.

peraleks

Legg inn av peraleks »

Arne Magnus Aasen skrev: man jun 27, 2022 7:39 am Jeg skulle ønske du hadde rett, peraleks, men jeg stygt redd for at diktatoren i Russland er sinnsyk, og da hjelper det lite med gode ønsker.
Har jeg lite tro på.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

Lite tro på hva?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Arne Magnus Aasen skrev: man jun 27, 2022 2:56 pm Lite tro på hva?
Svært lite tro på at det blir fyrt av atomvåpen i vår levetid.

Brukeravatar
Arne Magnus Aasen
Innlegg: 1033
Sted: Bergen

Legg inn av Arne Magnus Aasen »

OK. Det finnes omtrent femten tusen atomvåpen i dag, og hvis ingen av dem blir avfyrt i vår levetid er det et lett regnestykke å finne sånn omtrentelig hvor mange atombomber det finnes i neste genarasjons levetid, tatt med i betraktning at alle atomvåpenmaktene i verden fortsetter å ruste opp, som de gjør i dag. Skal vi anta førti/femti tusen? Om du har svært liten tro på at det blir fyrt av atomvåpen i vår levetid, så tror du på nedrustning, kanskje?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Arne Magnus Aasen skrev: tir jun 28, 2022 9:57 am OK. Det finnes omtrent femten tusen atomvåpen i dag, og hvis ingen av dem blir avfyrt i vår levetid er det et lett regnestykke å finne sånn omtrentelig hvor mange atombomber det finnes i neste genarasjons levetid, tatt med i betraktning at alle atomvåpenmaktene i verden fortsetter å ruste opp, som de gjør i dag. Skal vi anta førti/femti tusen? Om du har svært liten tro på at det blir fyrt av atomvåpen i vår levetid, så tror du på nedrustning, kanskje?
Det finnes litt over 12000 atomvåpen i dag, ca. 3700 av disse er operasjonelle noe som igjen vil si at de kan fyres av på kort varsel.
Resten ligger stuet vekk på lagre og vil ha behov for mye preparering for å i det hele tatt bli operasjonelle, en stor andel av de som igjen er operasjonelle ligger i henholdsvis Russland og USA.

Det jeg vil si for sikkert er at det neppe blir noe nedrusting i nærmeste framtid, nåværende avtale mellom Russland og USA går ut i 2026 og det ligger neppe an til en ny avtale ettersom at USA vil inkludere Kina i den avtalen, noe som pdd. er svært lite sannsynlig. At vi skal nå mengder på 40-50 000 atomvåpen er og lite sannsynlig, jeg har større tro på at det heller vil fokuseres mer på modernisering av nåværende missiler og potensiell skadeomfang fra disse igjen.

Man må se litt på hva atomvåpen er, først og fremst er det den sikreste måten å sørge for at en aldri blir utsatt for en invasjon, i tillegg til at man har muligheten til å beskytte sine interesser i større grad ved operasjoner ovenfor land som står tålelig alene alla Ukraina og Irak f.eks.

Det må noe helt spesielt til for at bruk av atomvåpen skal til og der er man på nåværende tidspunkt i nærheten av.

Til slutt, det kreves ca. 30-40 atomvåpen for at store delen av verden skal legges i en nuclear winter, derifra og utover vil jeg ærlig talt heller være død enn å komme meg gjennom noe som minner om James Camerons futuristiske krig i "Terminator"-sjangeren. At man skal nå slike lave nivåer av atomvåpen er nok igjen dessverre svært lite sannsynlig.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

Jeg er ikke lenger så skråsikker på at det ikke fyres av kjernefysiske missiler i løpet av 20-tallet. Dette tiåret, som vi foreløpig vet lite om, har levert negativt på så mange nivåer at jeg blir ikke kjempesjokka om det skulle skje. Eksakt hvorfor og hvordan, er i det blå selvsagt.
Jeg har alltid vært sikker på at dette slipper vi, men som sagt - ikke lenger skråsikker.

peraleks

Legg inn av peraleks »

LANISTA skrev: tir jun 28, 2022 6:00 pm Jeg er ikke lenger så skråsikker på at det ikke fyres av kjernefysiske missiler i løpet av 20-tallet. Dette tiåret, som vi foreløpig vet lite om, har levert negativt på så mange nivåer at jeg blir ikke kjempesjokka om det skulle skje. Eksakt hvorfor og hvordan, er i det blå selvsagt.
Jeg har alltid vært sikker på at dette slipper vi, men som sagt - ikke lenger skråsikker.
Dette er ikke riktig.
Folk fokuserer litt vel mye på hva man leser på frontsiden av VG hver dag.
Verdenen er et betydelig mye bedre sted å leve i nå enn hva det var for 10, 20, 30 år siden og blir bedre for hver dag som går.
Både i forhold til at det blir færre konflikter, færre ekstremt fattige, flere som får tilgang på mat, strøm, internett, utdanningsmuligheter etc.

En temmelig lokal konflikt i Europa endrer ikke på det bildet, inflasjonen som har oppstått nå vil man og komme seg forbi.

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

peraleks skrev: ons jun 29, 2022 2:20 pm
LANISTA skrev: tir jun 28, 2022 6:00 pm Jeg er ikke lenger så skråsikker på at det ikke fyres av kjernefysiske missiler i løpet av 20-tallet. Dette tiåret, som vi foreløpig vet lite om, har levert negativt på så mange nivåer at jeg blir ikke kjempesjokka om det skulle skje. Eksakt hvorfor og hvordan, er i det blå selvsagt.
Jeg har alltid vært sikker på at dette slipper vi, men som sagt - ikke lenger skråsikker.
Dette er ikke riktig.
Folk fokuserer litt vel mye på hva man leser på frontsiden av VG hver dag.
Verdenen er et betydelig mye bedre sted å leve i nå enn hva det var for 10, 20, 30 år siden og blir bedre for hver dag som går.
Både i forhold til at det blir færre konflikter, færre ekstremt fattige, flere som får tilgang på mat, strøm, internett, utdanningsmuligheter etc.

En temmelig lokal konflikt i Europa endrer ikke på det bildet, inflasjonen som har oppstått nå vil man og komme seg forbi.
Haha!
Les litt gjennom mine innlegg om det temaet. Ser nesten ut som du har kopiert det jeg pleier å si.
Så med andre ord, er dønn enig! Dette kommer i alt for liten grad frem til den gemene hop.
Og jeg er ikke en av dem.
Når det er sagt, så er dette tiåret av det mer ustabile slaget. Men i et større perspektiv vil verden være et langt bedre sted i 2050 enn den er nå. Totalt uavhengig av videre utvikling i Ukraina.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»