Løp for livet.

Svar
Queenie

Re: Løp for livet.

Legg inn av Queenie »

Siste intervall før litt (aktiv) sommerferie, ganske fornøyd med progresjonen og hvordan jeg har holdt meg til treningsplanen hittil. Bør dog sette av mer tid til oppvarming, må alltid bruke de første dragene til å komme opp i puls.

4 x 2 min/1 min pause - 11 km/t-11,8 km/t (0,2 økning, 1% stigning), puls på 150-155
4 x (45+15) - 12 km/t - 13,5 km/t, 1%, puls 160-167
4 x (30+15) -13,6 km/t-14,5 km/t, 1%, puls 175-179.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Lezah skrev: tor jun 23, 2022 10:28 pm Jeg jobber rimelig (for) mye om dagen, men tar en treningsøkt annenhver dag. De dagene jeg ikke trener sørger jeg for å ligge på 12-15k skritt, som regel ved omvei hjem etter jobb. Aldri vært veldig gira på løping/jogging, det har alltid vært mer gøy med skikkelige langturer. Men det har tidvis vært enormt dårlig vær her så langt, så nå blir det foruten diverse styrkeøvelser også 1 mil på 1 time på tredemølla +10min hurtig gange før og så etter. Totalpakka mtp treningsutbytte blir for en normal fyr som meg ganske bra. Blir fint å ta noen mer ad hoc-løpeturer ute snart, uten å føle meg for "bundet" til timeren på mølla.
Prøver daglige turer denne uken, aldri gjort det før. Skal løpe 8 km hver dag mandag-fredag (løp også 11km søndag, så det blir i realiteten løping totalt seks dager på rad, men jeg liker å operere med rene ukesmål). Regnet egentlig med at jeg kom til å ha en del vondt og/eller være veldig støl, men status før dag 3 (egentlig fire) er at det føles helt greit. Klar for dagens økt allerede nå, men får vente til etter jobb :) Antar at det å ha jogget regelmessig annenhver dag over lengre tid, og da lengre enn 8km, har lagt et ok grunnlag.

Når ferien kicker inn får neste mål være å komme meg dit at en halvmaraton er målet i første omgang. har pdd ikke løpt "så langt jeg kan", men når 11-12km går ganske greit vil jeg jo våge meg til å tro at et par km til bør gå helt fint. Kanskje ikke 21km just nu, men 15-16 er innen rekkevidde :) Når det gjelder både mosjonering og vekt er det å faktisk kunne se og kjenne fremskritt en viktig greie for min del, og sånn sett er løping helt glimrende.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Frank.N.Steen skrev: man jun 27, 2022 6:48 pm men tror jeg gjør det lureste i å få en time hos en fysioterapeut/spesialist.
Var innom en forrige uke, og han klemte, knadde og kjente godt og lenge etter, og inntrykket var at han virket ikke for bekymret, faktisk tvert i mot.
Har jo innsett at disse eksentriske tå hev øvelsene (på et bein) i trappeoppgang, da med strakt bein, ikke ble særlig "suksess", ettersom man ikke fikk tøyd/strekt akillessenen helt ut, og attpåtil fikk ubehag i kneet av å gjøre disse øvelsene. Men når en først begynte denne uken å legge på litt bøy i kneet, og samme øvelse, så virket det som at man fikk tøyd ut langt mer, og hvor en virkelig kjente forskjell, samt ingen problem med forsiden av nevnte kne.

Er kun på dag nummer 12 uten vanlig løping, og går enda ikke oppetter veggen i frustrasjon, men vil vente hvert fall ut denne uken, før man setter ut planer om en mulig og veldig rolig løpe økt utendørs.
Derimot ble det forsøkt ca: 1-3 minutter på stabilt/flatt underlag utendørs (skogsveier) i veldig avslappende tempo, med noe løping, kun for å kjenne litt før, under og etterpå, hvordan beina føltes. Ingen problem der og da, men vil ikke bli for overivrig samt at fikk klar beskjed på å helst unngå bratte og lange motbakker, og heller gå enn løpe dem oppover.

Umulig å si noe om når en får løpt vanlig igjen, men ja, håper jo at det kan gradvis bedre seg utover måneden, men all form for intens og hurtig løping, er nok ute av verden, enn så lenge.
Frustrerende, for først siste ukene/måneden at man virkelig følte på motivasjonen og viljen til å stadig legge til mer av den type økter, og utrolig givende når en kjenner seg raskere og i bedre form, enn på lenge, og så ja, rett ned i "kjelleren".

Men som nevnt, fysioterapeuten virket positiv og mente at ettersom en var såpass godt vant med løping og alder, så fikk man jo følelsen av at det ikke ville bli for lenge til man kan sette på se løpeskoene igjen, og når den tid skjer, vil en helt klart se seg om etter minst 1 par med nye varianter, og mulig sjekke ut litt innleggsåler der kan være god demping for hælen.

I mellomtiden har det gått mest i sykling (både innendørs og utendørs) og ja, ganske kjedelig i grunn, hvert fall innendørs, og ikke lett å opprettholde løpeform på den måten, spesielt når en ikke kan klemme til skikkelig i intervaller, uten å belaste foten/beinet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: ons jul 06, 2022 4:21 pm I mellomtiden har det gått mest i sykling (både innendørs og utendørs) og ja, ganske kjedelig i grunn, hvert fall innendørs, og ikke lett å opprettholde løpeform på den måten, spesielt når en ikke kan klemme til skikkelig i intervaller, uten å belaste foten/beinet.
Stasjonær sykling kan være pyton ja.
Noen ser på TV / video for å få tiden til å gå.
Da bedrev dette var musikk på øret et must.
Videre leste jeg 1-2 dager gamle aviser (jeg fikk med fra jobb) - gjerne lange tørre innlegg i Aftenposten - for å få fokus vekk fra å tenke på tiden.

En fridag i dag, hatt vondt i den ene vrista, men håper det bare blir 1-2 dager borte, hatt det samme før.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

return_of_drakkar skrev: ons jul 06, 2022 5:06 pm Stasjonær sykling kan være pyton ja.
Noen ser på TV / video for å få tiden til å gå.
Da bedrev dette var musikk på øret et must.
Videre leste jeg 1-2 dager gamle aviser (jeg fikk med fra jobb) - gjerne lange tørre innlegg i Aftenposten - for å få fokus vekk fra å tenke på tiden.

En fridag i dag, hatt vondt i den ene vrista, men håper det bare blir 1-2 dager borte, hatt det samme før.
Har dessverre ingen mulighet til innendørssykkel (i leilighet), da den forrige gikk dunken, og er nå endt opp som klesstativ inntil videre. Men bruker spinningsykkel på lokale treningssenteret, og i dag morges fikk en unna ei langt mer givende økt, oppunder 70-75 minutter, men ble svett tidlig ut, og følte man kunne ta i litt mer (velger å unngå å lene meg for mye over styret, og heller sitte mest mulig oppreist, da pulsen virker å jobbe litt hardere på den måten) men ikke slik at det belaster fot/beinet for mye.

Men savner litt det å sitte i stua, og tråkke i vei til en kul film eller musikk man selv kan stå for (utstår ikke den de spiller 24/7 på gymmen) men gjør ikke denne slags økt, 7 ganger på rad. Motivasjon og lyst er viktig, og lite er mer kjipt enn å bare sitte å tråkke og tråkke, og vente på at "noe skjer", og hver gang en ser på klokka, står tiden helt stille.

Fant også ut på den kjipe måten, at disse eksentriske tå hev øvelsene i trappeoppgang, var nok ikke så lurt, verken med strak eller bøyd bein/kne, da trappene har nok litt for stor gleppe fra trinn til trinn, og det gjør at en overbelaster/strekker seg for langt ned, og i går kveld gjorde det veldig vondt, og i dag virket som mye av smerten avtok når en gjorde samme øvelse på step-up brettet, som ikke har like stor fallhøyde/gleppe ned til gulvet. Dessuten lettere å finne balanse/ro, fremfor å stå ut i en fellesgang, med stadig aktivitet av stressa beboere osv.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Deilig økt!

7 min oppvarming

3 x (3 min + 2 min)

1 min pause mellom drag og bolker.

Første drag:
3: 10,5 km/t og 1%.
2: 10 km/t og 4 %

Andre drag:

3: 11,5 km/t og 1%
2: 10 km/t og 5 %

Tredje drag:
3: 12,5 km/t og 1%
2: 10 km/t og 6 %

Selve utfordringen her var dragene i motbakke, fytti det var jævlig og jeg har nok løpt litt vel mye på bare 1-2%. Puls på 185 etter siste drag, hadde sikkert klart å kaste opp om jeg hadde hatt noe å kaste opp. Bra start på uken.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Siste uken har jeg "løpt for livet" på Mallorca... starter tidlig for å unngå verste heten men det er ikke under 22 grå uansett når du løper...

Løp en fin 9,5 km i dag og tror jeg skal kjøre den flere ganger neste dagene...

Herlig temperatur og høyeste dagtemperatur så langt er 33 grC.

....Snart tilbake i sommernorge og det skal bli herlig 😎

Fortsatt god sommer!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Intervaller etter noen dager fri med vin og hygge, overskudd gjør susen.

20 min oppvarming (begynner å lære..)

4 x (30/30) - 11 km/t, 1,5%
4 x (45/30) - 11 km/t, 1,5%
4 x (60/30) - 11 km/t, 1,5%
2 min aktiv pause
4 x (60/30) - 12 km/t, 1,5%
4 x (45/30) - 13 /t, 1,5%
4 x (30/30) - 14,5-15 km/t, 1,5%

DIGG, masse overskudd og deilig å være i flytsonen 🥳

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Vel, lite å oppdatere om. Løpingen er nærmest ikke eksisterende, eller slik føles det.
Har gått tilbake til å gjøre eksentrisk tåhev i trappeoppgang, mer fokus på å gjøre det riktig, ikke stresse og drite i om det kommer folk når man gjør øvelsene. Kjenner at man får strekt/tøyd akillesen bedre på den måten, enn step-up kassa, samt at en holder balansen mer ved hjelp av trappegelenderet som støtte.

Dessverre er dagene veldig av og på, og 3 uker er passert, så dette tar nok tid.
Likevel, har innsett at å løpe i nedoverbakker, er langt verre for akillesen, enn oppoverbakke, selv om en prøver å unngå sistnevnte. På flatmark, ingen problemer, og på fredag maktet en å få til oppunder 6 km (ca halvveis av en helt rolig kort tur til vanlig) med start og stopp, hver gang en traff på en oppover og nedover bakke, og så roet ned tempoet når en kom i gang igjen.
Skal til ny time hos fysioen kommende uke, håper på at man kan få litt mer hjelp og info til et bedre og mer ryddig oppsett med hvilke øvelser (ikke for mange og kompliserte på en gang), rekkefølge, repetisjoner, varighet og plan videre utover sommeren.

På sett og vis, er jeg litt "glad" smellen kom nå i sommer, og ikke uti sensommer, der en ville mistet kanskje favorittløpetiden, nemlig høsten. På den annen siden, har jeg null peiling på når en får kommet i gang igjen med løpingen, men må bare spille på lag med kroppen, men ja, den psykiske biten har definitivt noen mørke dager nå, og går litt oppetter veggene i savnet av å ta på seg løpeskoa, og komme seg ut. Men noe løping, er bedre enn ingen, og virker som at fysioterapeuten var enig der, og mente en ofte burde inne ha noe løping, gjerne 30-40 prosent av hva en vanlig løper, halvparten av det en vanligvis ligger på i løpet av ei uke. Så får en bare håpe at de neste ukene, er det noe bedring.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Frank.N.Steen skrev: søn jul 17, 2022 5:53 pm
På sett og vis, er jeg litt "glad" smellen kom nå i sommer, og ikke uti sensommer, der en ville mistet kanskje favorittløpetiden, nemlig høsten. På den annen siden, har jeg null peiling på når en får kommet i gang igjen med løpingen, men må bare spille på lag med kroppen, men ja, den psykiske biten har definitivt noen mørke dager nå, og går litt oppetter veggene i savnet av å ta på seg løpeskoa, og komme seg ut.
Ja, høsten er den fineste treningsårstiden.
Å ikke få gjort noe, uansett ens nivå, er slitsomt ja.

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

Frank N... har du forsøkt å svømme?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Hvordan har det skjedd, @Frank.N.Steen ? Hvordan har du varmet opp, tøyd ut eller trent bevegelighet? Hvor mange løpeøkter per uke og hvor mye alternativt?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Queenie skrev: man jul 18, 2022 7:49 pm Hvordan har det skjedd, @Frank.N.Steen ? Hvordan har du varmet opp, tøyd ut eller trent bevegelighet? Hvor mange løpeøkter per uke og hvor mye alternativt?
Har vel mine tanker rundt perioden desember-april, eller 4-5 måneder med løping på beinhardt, isete og glatt føre i vinter, da med total nedslitte piggsko, som burde ha vært bytta ut for minst 1 år tilbake, så vel, deretter rett fra å ligge på ca: 18-23 km per løpeøkt, opptil flere ganger i uka, så over til motbakkeløp (2 ganger i uka), og fant aldri "rette bakken", der enten var for bratt og lang, eller kort og slakk, og når en så da endelig hadde funnet gleden med tredemølla og intervall, så kom smellen, og ja, da var det gjort. Er nok en blanding av alt ovenfor, og nei, gjort er gjort, så nå må en nok bare godta at det blir en stund til neste gang en kan kjøre seg såpass hardt.

En ting er sikkert, når en omsider begynner å bli bra igjen, og kjenner at løpingen kan oppjusteres litt mer, skal nye sko kjøpes inn, men ikke bare hive meg over de dyreste eller mest fancy skoene, og heller ta meg god tid og få pratet med noe som kan dette, og kanskje høre om det kan i starten være lurt med noen innleggsåler attpåtil.
Passport skrev: man jul 18, 2022 7:42 pm Frank N... har du forsøkt å svømme?
Har vurdert det, hvert fall det å løpe i vann, tror det skal være fin trening. Men ikke svømt på evigheter, og fikk vel litt "noia" grunnet flere ubehagelige episoder på ulike svømmehaller i 90-tallet, men definitivt noe en vil vurdere fremover, om ting fortsatt ikke har bedret seg.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Frank.N.Steen skrev: tir jul 19, 2022 11:15 am
Queenie skrev: man jul 18, 2022 7:49 pm Hvordan har det skjedd, @Frank.N.Steen ? Hvordan har du varmet opp, tøyd ut eller trent bevegelighet? Hvor mange løpeøkter per uke og hvor mye alternativt?
Har vel mine tanker rundt perioden desember-april, eller 4-5 måneder med løping på beinhardt, isete og glatt føre i vinter, da med total nedslitte piggsko, som burde ha vært bytta ut for minst 1 år tilbake, så vel, deretter rett fra å ligge på ca: 18-23 km per løpeøkt, opptil flere ganger i uka, så over til motbakkeløp (2 ganger i uka), og fant aldri "rette bakken", der enten var for bratt og lang, eller kort og slakk, og når en så da endelig hadde funnet gleden med tredemølla og intervall, så kom smellen, og ja, da var det gjort. Er nok en blanding av alt ovenfor, og nei, gjort er gjort, så nå må en nok bare godta at det blir en stund til neste gang en kan kjøre seg såpass hardt.

En ting er sikkert, når en omsider begynner å bli bra igjen, og kjenner at løpingen kan oppjusteres litt mer, skal nye sko kjøpes inn, men ikke bare hive meg over de dyreste eller mest fancy skoene, og heller ta meg god tid og få pratet med noe som kan dette, og kanskje høre om det kan i starten være lurt med noen innleggsåler attpåtil.
Piggsko og liknende er å be om trøbbel, jeg ser ikke poenget med dem med mindre man er virkelig proff. Høres voldsomt ut om ikke kroppen har vært rustet for det ja

Passport
Innlegg: 1437

Legg inn av Passport »

11 km i dag sammen med 2 13-åringer.. VARMT! 23 grC ved start... Fin Lit med 3 innlagte spurter for meg og 6 stk for ungdommen.
Bra fart i dragene men relativt rolig utenom... prøver å ligge i grønn sone nå i varmen (snittpuls/bpm)

Liker å løpe i varme men kjenner at 23 grC er "på grensen" av hva jeg tåler... hadde ikke med vann men drakk Boen super rett før start... uansett herlig å kjenne kroppen fungere dag ut og dag inn...år etter år 😎

Fortsatt god sommer og husk å tøy før og etter løpene!

Lezah

Legg inn av Lezah »

(Må presisere at jeg er novise-løper, som nevnt i tråden tidligere, og siden eg begynte å løpe har det vært mest på mølle)
"Hjemme" i Grenland nå i sommer noen dager, og siden været her er langt finere enn i Trøndelagen har jeg benyttet anledningen til å endelig løpe litt utendørs. I går tok jeg en runde på cirka 10km, på asfalt for det meste. Var litt bekymret for hvordan det ville være, men kjente ingenting til det etterpå. I dag tok jeg en annen løype, som førte meg inn i marka (retning Ulvsvann/ulvskollen, for evt grenlendinger), så ble mer variert underlag. Løp litt i blinde uten særlig mål og mening, men ble 1time og 45 min med konstant løping/jogging, noe jeg er ganske fornøyd med siden det var plenty med oppoverbakker (føltes ut som om det vare færre nedoverbakker på tilbaketuren!) og jeg tror det er 25 varmegrader her. Tøyd og herjet en stund nå men merker allerede at lårene fikk prøvd seg litt. Det som jo er bra er at jeg nå kan nyte et par glass hvitvin med god samvittighet når jeg skal mekke middag i kveld til moderen :) Må bare først knekke et par liter vann først.

Lezah

Legg inn av Lezah »

13-14km på cirka 1 time og 20min. Mest flatmark men nå kjente jeg jaggu at beina ikke er vandt til asfalt! Nesten bekymret for morgendagen allerede, da det ene kneet er ganske forbanna på meg alt nå.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Inne i uke 5 (men føles ut som uke 50) uten å få løpt som en helst vil, men må bare godta at det vil bli en stund til, og nytt besøk hos fysioen, ga jo et positivt utslag i at man visstnok (i følge han) lå godt foran skjema, enn hva mange med lignende problemer ofte gjør, spesielt det at en har fått til flere løpeturer, tross mye start og stopp, for å unngå de bratteste og lengste opp/nedoverbakkene, men forrige uke fikk man bikka inn slike turer, som resulterte i rundt 16-18 km i totalt, med tanke på løpebiten, og lite eller ingen tegn til smerter, samt at en har prøvd seg litt frem med å løpe litt i oppoverbakker, men uten å ta i for hardt.

Håpet denne uka, er at en kan legge inn en fjerde gå-løpetur på ca: 7 dager, fordelt med litt innendørstrening, styrke og lignende. Men hele tiden passe på å respektere at kroppen muligens vil si at nok er nok, og nei, må bare være fornøyd med at en får noe løping, tross at en vil helst ha mye, mye mer, og vel, bedre med noe, enn nevnte ingen ting.

return_of_drakkar
Innlegg: 4968

Legg inn av return_of_drakkar »

Fin tur på 57 min i dag tidlig, bare 14 grader og mest overskyet, men vind.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens intervaller, glad jeg droppet tung styrke i går kveld for det var tungt nok.

15 min oppvarming

3 x (30/15) - 1 % og 12,5 km/t
4 x (45/15) - 1 % og 12,5 km/t
5 x (60/30) - 1 % og 12,5 km/t
4 x (45/15) - 1 % og 13,5 km/t
3 x (30/15) - 1 % og 14,5-15 km/t

Digg! Begynner å få grei fart i beina, må få stabilisert meg på litt over 12-13 km/t på lengre intervaller, så får man begynne å overføre dette til utendørs løping.

Lezah

Legg inn av Lezah »

15 kilometer i dag, halv-maraton føles helt overkommelig og raskere enn jeg hadde sett for meg tidligere i våres.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Dagens:
15 min oppvarming

4 x (45/15) - 5% og 10 km/t
4 x (45/15) - 3% og 11,5 km/t (kunne nok drusa på mer på denne)
4 x (45/15) - 1,5% og 13,5 km/t
4 x (45/15) - 0,5% og 14,5-15 km/t

1 min pause mellom blokkene.

Konkurrerer først og fremst med meg selv, men sidemannen hadde åpenbart et Elaine-moment, det smittet over på meg også 😜 Gjennomsvett iallfall.

Lezah

Legg inn av Lezah »

Queenie skrev: tir aug 02, 2022 11:03 am Dagens:
15 min oppvarming

4 x (45/15) - 5% og 10 km/t
4 x (45/15) - 3% og 11,5 km/t (kunne nok drusa på mer på denne)
4 x (45/15) - 1,5% og 13,5 km/t
4 x (45/15) - 0,5% og 14,5-15 km/t

1 min pause mellom blokkene.

Konkurrerer først og fremst med meg selv, men sidemannen hadde åpenbart et Elaine-moment, det smittet over på meg også 😜 Gjennomsvett iallfall.
Jeg har aldri vært noen spurter, faktisk ikke vært særlig gira på å løpe før nå over nyttår. Nå driver jeg og løper annenhver dag, ganske langt (til meg å være) og har fått for meg at halvmaraton er første målet nå i høst. Men i går hadde jeg dårlig tid, og testet intervall-trening for første gang. Ganske feigt opplegg kontra det du driver med; etter oppvarming løp jeg 12km/t i 4 min, gikk i 2 min, og løp igjen. 4x4, sånn temmelig etter boka. Jeg liker jo egentlig lengre løp men dette var, utrolig nok, ganske gøy. Må da være noe av det meste tidseffektive treningen man kan drive med?

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lezah skrev: tor aug 04, 2022 11:51 am
Queenie skrev: tir aug 02, 2022 11:03 am Dagens:
15 min oppvarming

4 x (45/15) - 5% og 10 km/t
4 x (45/15) - 3% og 11,5 km/t (kunne nok drusa på mer på denne)
4 x (45/15) - 1,5% og 13,5 km/t
4 x (45/15) - 0,5% og 14,5-15 km/t

1 min pause mellom blokkene.

Konkurrerer først og fremst med meg selv, men sidemannen hadde åpenbart et Elaine-moment, det smittet over på meg også 😜 Gjennomsvett iallfall.
Jeg har aldri vært noen spurter, faktisk ikke vært særlig gira på å løpe før nå over nyttår. Nå driver jeg og løper annenhver dag, ganske langt (til meg å være) og har fått for meg at halvmaraton er første målet nå i høst. Men i går hadde jeg dårlig tid, og testet intervall-trening for første gang. Ganske feigt opplegg kontra det du driver med; etter oppvarming løp jeg 12km/t i 4 min, gikk i 2 min, og løp igjen. 4x4, sånn temmelig etter boka. Jeg liker jo egentlig lengre løp men dette var, utrolig nok, ganske gøy. Må da være noe av det meste tidseffektive treningen man kan drive med?
Det er helt fantastisk gøy! Og sikkert noe av det mest effektive man kan gjøre, men samtidig er det veldig lett å la seg rive med og ende opp som skadet og/eller overtrent. Føler absolutt ikke at jeg på noe høyt nivå (faktisk langt derifra), men formen er vannvittig mye bedre enn den har vært på en god stund. Jeg løp mila på litt over 43 min i min ungdom (og mye mer) så har nok et anlegg for det en eller annen plass, jeg vil bare se hvor bra jeg klarer å spisse det i voksen alder. Men det aller viktigste er treningsglede og å lykkes med planer, samt unngå skader. Veldig viktig å løpe med litt stigning på mølle! Jeg trener veldig variert, og legger også stor vekt på både kjerringtrim (dans), bevegelighet og styrke (både utholdende og få reps).

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tor aug 04, 2022 12:40 pm
Lezah skrev: tor aug 04, 2022 11:51 am
Queenie skrev: tir aug 02, 2022 11:03 am Dagens:
15 min oppvarming

4 x (45/15) - 5% og 10 km/t
4 x (45/15) - 3% og 11,5 km/t (kunne nok drusa på mer på denne)
4 x (45/15) - 1,5% og 13,5 km/t
4 x (45/15) - 0,5% og 14,5-15 km/t

1 min pause mellom blokkene.

Konkurrerer først og fremst med meg selv, men sidemannen hadde åpenbart et Elaine-moment, det smittet over på meg også 😜 Gjennomsvett iallfall.
Jeg har aldri vært noen spurter, faktisk ikke vært særlig gira på å løpe før nå over nyttår. Nå driver jeg og løper annenhver dag, ganske langt (til meg å være) og har fått for meg at halvmaraton er første målet nå i høst. Men i går hadde jeg dårlig tid, og testet intervall-trening for første gang. Ganske feigt opplegg kontra det du driver med; etter oppvarming løp jeg 12km/t i 4 min, gikk i 2 min, og løp igjen. 4x4, sånn temmelig etter boka. Jeg liker jo egentlig lengre løp men dette var, utrolig nok, ganske gøy. Må da være noe av det meste tidseffektive treningen man kan drive med?
Det er helt fantastisk gøy! Og sikkert noe av det mest effektive man kan gjøre, men samtidig er det veldig lett å la seg rive med og ende opp som skadet og/eller overtrent. Føler absolutt ikke at jeg på noe høyt nivå (faktisk langt derifra), men formen er vannvittig mye bedre enn den har vært på en god stund. Jeg løp mila på litt over 43 min i min ungdom (og mye mer) så har nok et anlegg for det en eller annen plass, jeg vil bare se hvor bra jeg klarer å spisse det i voksen alder. Men det aller viktigste er treningsglede og å lykkes med planer, samt unngå skader. Veldig viktig å løpe med litt stigning på mølle! Jeg trener veldig variert, og legger også stor vekt på både kjerringtrim (dans), bevegelighet og styrke (både utholdende og få reps).
Hva løper du mila på i dag? Imponerende at du klarer å gjennomføre 45/15 med stil og 4:00-fart på de siste dragene.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tor aug 04, 2022 10:53 pm
Queenie skrev: tor aug 04, 2022 12:40 pm
Lezah skrev: tor aug 04, 2022 11:51 am

Jeg har aldri vært noen spurter, faktisk ikke vært særlig gira på å løpe før nå over nyttår. Nå driver jeg og løper annenhver dag, ganske langt (til meg å være) og har fått for meg at halvmaraton er første målet nå i høst. Men i går hadde jeg dårlig tid, og testet intervall-trening for første gang. Ganske feigt opplegg kontra det du driver med; etter oppvarming løp jeg 12km/t i 4 min, gikk i 2 min, og løp igjen. 4x4, sånn temmelig etter boka. Jeg liker jo egentlig lengre løp men dette var, utrolig nok, ganske gøy. Må da være noe av det meste tidseffektive treningen man kan drive med?
Det er helt fantastisk gøy! Og sikkert noe av det mest effektive man kan gjøre, men samtidig er det veldig lett å la seg rive med og ende opp som skadet og/eller overtrent. Føler absolutt ikke at jeg på noe høyt nivå (faktisk langt derifra), men formen er vannvittig mye bedre enn den har vært på en god stund. Jeg løp mila på litt over 43 min i min ungdom (og mye mer) så har nok et anlegg for det en eller annen plass, jeg vil bare se hvor bra jeg klarer å spisse det i voksen alder. Men det aller viktigste er treningsglede og å lykkes med planer, samt unngå skader. Veldig viktig å løpe med litt stigning på mølle! Jeg trener veldig variert, og legger også stor vekt på både kjerringtrim (dans), bevegelighet og styrke (både utholdende og få reps).
Hva løper du mila på i dag? Imponerende at du klarer å gjennomføre 45/15 med stil og 4:00-fart på de siste dragene.
Aner ikke, blir ikke med på løp før til neste år, jeg vil gjerne stabilisere meg på opp mot 13 km/t på lengre intervaller før jeg gjør det. Jeg har kjørt intervaller x 2/uke en god stund nå, har registrert noen av dem her og de er like varierte som det ser ut, har fungert veldig bra. Jeg er heller ingen spurter, veldig seig og det tar laaang tid før jeg kommer skikkelig igang.

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Queenie skrev: tor aug 04, 2022 11:06 pm
FantasySwede skrev: tor aug 04, 2022 10:53 pm
Queenie skrev: tor aug 04, 2022 12:40 pm

Det er helt fantastisk gøy! Og sikkert noe av det mest effektive man kan gjøre, men samtidig er det veldig lett å la seg rive med og ende opp som skadet og/eller overtrent. Føler absolutt ikke at jeg på noe høyt nivå (faktisk langt derifra), men formen er vannvittig mye bedre enn den har vært på en god stund. Jeg løp mila på litt over 43 min i min ungdom (og mye mer) så har nok et anlegg for det en eller annen plass, jeg vil bare se hvor bra jeg klarer å spisse det i voksen alder. Men det aller viktigste er treningsglede og å lykkes med planer, samt unngå skader. Veldig viktig å løpe med litt stigning på mølle! Jeg trener veldig variert, og legger også stor vekt på både kjerringtrim (dans), bevegelighet og styrke (både utholdende og få reps).
Hva løper du mila på i dag? Imponerende at du klarer å gjennomføre 45/15 med stil og 4:00-fart på de siste dragene.
Aner ikke, blir ikke med på løp før til neste år, jeg vil gjerne stabilisere meg på opp mot 13 km/t på lengre intervaller før jeg gjør det. Jeg har kjørt intervaller x 2/uke en god stund nå, har registrert noen av dem her og de er like varierte som det ser ut, har fungert veldig bra. Jeg er heller ingen spurter, veldig seig og det tar laaang tid før jeg kommer skikkelig igang.
Kombinasjonen av lange og korte intervaller er i alle fall bra. På 45/15 kan du kjøre overfart, og gjerne 0 prosent stigning for å bedre løpsøkonomien. Har god erfaring med å løpe overfart, og det føles lettere på lavere fart etterpå. Rent teknisk.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FantasySwede skrev: tor aug 04, 2022 11:10 pm
Queenie skrev: tor aug 04, 2022 11:06 pm
FantasySwede skrev: tor aug 04, 2022 10:53 pm

Hva løper du mila på i dag? Imponerende at du klarer å gjennomføre 45/15 med stil og 4:00-fart på de siste dragene.
Aner ikke, blir ikke med på løp før til neste år, jeg vil gjerne stabilisere meg på opp mot 13 km/t på lengre intervaller før jeg gjør det. Jeg har kjørt intervaller x 2/uke en god stund nå, har registrert noen av dem her og de er like varierte som det ser ut, har fungert veldig bra. Jeg er heller ingen spurter, veldig seig og det tar laaang tid før jeg kommer skikkelig igang.
Kombinasjonen av lange og korte intervaller er i alle fall bra. På 45/15 kan du kjøre overfart, og gjerne 0 prosent stigning for å bedre løpsøkonomien. Har god erfaring med å løpe overfart, og det føles lettere på lavere fart etterpå. Rent teknisk.
Jeg er for glad i knærne mine til å kjøre 0%.. Men det er moro, i den farta tenker jeg av og til på at dette går så fort at man nesten flyr eller nå faller jeg av mølla 🤣

Lezah

Legg inn av Lezah »

Queenie skrev: tor aug 04, 2022 12:40 pm
Det er helt fantastisk gøy! Og sikkert noe av det mest effektive man kan gjøre, men samtidig er det veldig lett å la seg rive med og ende opp som skadet og/eller overtrent.
Vel, jeg kjente i all fall i dag at jeg nok ikke er der at jeg bør kjøre annenhver dag med dette, for til det er det for nytt med slik "sprinting" :P Kjenner det virkelig i lårene, av en eller annen grunn. Men skal forsøke å lage en plan eller strukturere løpingen, slik at jeg får variert mellom de lengre løpene (som jeg egentlig liker veldig godt, og jo er "kjekke" å få på plass siden halvmaraton er målet). Det bør være fine supplementer til hverandre. Så kan jeg ha egen langøkt med kun løping, og heller kombinere intervall-trening med styrkeøvelser og slikt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Lezah skrev: fre aug 05, 2022 4:21 pm
Queenie skrev: tor aug 04, 2022 12:40 pm
Det er helt fantastisk gøy! Og sikkert noe av det mest effektive man kan gjøre, men samtidig er det veldig lett å la seg rive med og ende opp som skadet og/eller overtrent.
Vel, jeg kjente i all fall i dag at jeg nok ikke er der at jeg bør kjøre annenhver dag med dette, for til det er det for nytt med slik "sprinting" :P Kjenner det virkelig i lårene, av en eller annen grunn. Men skal forsøke å lage en plan eller strukturere løpingen, slik at jeg får variert mellom de lengre løpene (som jeg egentlig liker veldig godt, og jo er "kjekke" å få på plass siden halvmaraton er målet). Det bør være fine supplementer til hverandre. Så kan jeg ha egen langøkt med kun løping, og heller kombinere intervall-trening med styrkeøvelser og slikt.
Litt heftig med annenhver dag... Jeg har hatt mye overskudd og stor motivasjon i det siste, så har hatt dager hvor jeg har pushet meg litt for mye 😜 Men man får mest ut av intervaller når man har overskudd, jeg prøver å kjøre det med minimum 3 dager imellom. Mengdetrening er helt nødvendig og en viktig del av oppbyggingsfasen, jeg ville aldri trent intervaller uten å ha det i bunn.. Men man må jo engang trene i løpsfart også, dog skal det være det det er minst av. Men for å øke opptaket så er intervaller helt gull, og selv på travle dager er det vanskelig å si at man ikke har tid til en liten halvtime.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»