30 vernepliktige kastet ut av Garden pga. narkotikabruk

Svar
MRSA
Innlegg: 2168

Re: 30 vernepliktige kastet ut av Garden pga. narkotikabruk

Legg inn av MRSA »

Nattevakt skrev: ons aug 17, 2022 5:23 pm
MRSA skrev: ons aug 17, 2022 5:20 pm
Hedning skrev: ons aug 17, 2022 5:14 pm

Men man er jo ikke ruset i 28 dager etter å ha røkt cannabis,så disse målingene har jo egentlig null å si. Dette er ganske særnorsk å påstå at man er ruset i lang,lang tid etter å ha brukt cannabis. Som andre har linket til å tråden kan man i andre land bruke cannabis 8 timer før jobb. Altså omtrent som det er anbefalt med alkohol. Eller tror du seriøst man er ruset i 28 dager?
Har ikkje sagt at ein er rusa i 28 dagar, men ein kan måle det i blodet. Og i den linken du henvise til så stemme det ikkje heilt at ein kan måte på jobb 8 timar etter. Skal du operer våpen, køyre bil eller anna mobilt, handtere ammunisjon fylle drivstoff så må det gå 24 timar. Er du mannskap på fly så må det gå 28 dagar.
det er 28 dager ved regelmessig bruk ikke ved inntak en gang..
Det står forbode å innta, står ingen ting om regelmessig bruk.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er greit for meg at de som skal ha tjeneste i garden pålegges å være totalavholdende den tiden de er der.

Hedning

Legg inn av Hedning »

MRSA skrev: ons aug 17, 2022 5:20 pm
Hedning skrev: ons aug 17, 2022 5:14 pm
MRSA skrev: ons aug 17, 2022 4:48 pm

Alkohol sitter ikkje så lenge i kroppen. Canabis kan ein måle i kroppen i opp til 28 dagar etter ein har røkt.
Men man er jo ikke ruset i 28 dager etter å ha røkt cannabis,så disse målingene har jo egentlig null å si. Dette er ganske særnorsk å påstå at man er ruset i lang,lang tid etter å ha brukt cannabis. Som andre har linket til å tråden kan man i andre land bruke cannabis 8 timer før jobb. Altså omtrent som det er anbefalt med alkohol. Eller tror du seriøst man er ruset i 28 dager?
Har ikkje sagt at ein er rusa i 28 dagar, men ein kan måle det i blodet. Og i den linken du henvise til så stemme det ikkje heilt at ein kan måte på jobb 8 timar etter. Skal du operer våpen, køyre bil eller anna mobilt, handtere ammunisjon fylle drivstoff så må det gå 24 timar. Er du mannskap på fly så må det gå 28 dagar.
Har ikke lagt ut noen linker her jeg,så vet ikke hva du mener. Så hvis man ikke er ruset. Hva har det da å si om man kan måle det i blodet 28 dager etter bruk? Ingenting.. Det er det jeg sier. Disse målingene har null å si.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Queenie skrev: ons aug 17, 2022 5:25 pm
Nattevakt skrev: ons aug 17, 2022 5:21 pm
Queenie skrev: ons aug 17, 2022 5:18 pm

Nå håndterer vel ikke godeste Mette Marit våpen heller... Men er det så sjokk at rusmisbrukere er uønsket? Man ønsker jo sterke mennesker i forsvarets rekker, å knele for rusen er jo det diametralt motsatte.
argumentene dine begynner å bli ganske tynne. så hvis en ingeniør i forsvaret har fått foreskrevet bedrocan av legen sin og bruker dette i riktige doser, er vedkommende da uskikket til å jobbe i forsvaret ?

Edit. rettet skrivefeil
Hvis man må ruse seg for å takle hverdagen så er neppe Forsvaret det rette stedet å jobbe.
Nå handler ikke dette om rus, bedrocan er cannabis man får utskrevet av lege. ofte med lavt innehold av thc men høyere cbd innhold som kan lindre smerter og ikke gir rus

Er ikke sånn at jeg røyker for rusen skyld har en nerveskade i et bein som kan gi ganske intense smerter fra tid til annen og hadde ikke jeg hatt tilgang på cannabis hadde jeg vært ufør og kostet staten masse penger

Dersom du ikke klarer og forholde deg til fakta er kanskje ikke dette stedet for deg og diskutere..

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

Hedning skrev: ons aug 17, 2022 5:26 pm
MRSA skrev: ons aug 17, 2022 5:20 pm
Hedning skrev: ons aug 17, 2022 5:14 pm

Men man er jo ikke ruset i 28 dager etter å ha røkt cannabis,så disse målingene har jo egentlig null å si. Dette er ganske særnorsk å påstå at man er ruset i lang,lang tid etter å ha brukt cannabis. Som andre har linket til å tråden kan man i andre land bruke cannabis 8 timer før jobb. Altså omtrent som det er anbefalt med alkohol. Eller tror du seriøst man er ruset i 28 dager?
Har ikkje sagt at ein er rusa i 28 dagar, men ein kan måle det i blodet. Og i den linken du henvise til så stemme det ikkje heilt at ein kan måte på jobb 8 timar etter. Skal du operer våpen, køyre bil eller anna mobilt, handtere ammunisjon fylle drivstoff så må det gå 24 timar. Er du mannskap på fly så må det gå 28 dagar.
Har ikke lagt ut noen linker her jeg,så vet ikke hva du mener. Så hvis man ikke er ruset. Hva har det da å si om man kan måle det i blodet 28 dager etter bruk? Ingenting.. Det er det jeg sier. Disse målingene har null å si.
I innlegget ditt henvise du til link som andre har lagt ut.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Nattevakt skrev: ons aug 17, 2022 5:29 pm
Queenie skrev: ons aug 17, 2022 5:25 pm
Nattevakt skrev: ons aug 17, 2022 5:21 pm

argumentene dine begynner å bli ganske tynne. så hvis en ingeniør i forsvaret har fått foreskrevet bedrocan av legen sin og bruker dette i riktige doser, er vedkommende da uskikket til å jobbe i forsvaret ?

Edit. rettet skrivefeil
Hvis man må ruse seg for å takle hverdagen så er neppe Forsvaret det rette stedet å jobbe.
Nå handler ikke dette om rus, bedrocan er cannabis man får utskrevet av lege. ofte med lavt innehold av thc men høyere cbd innhold som kan lindre smerter og ikke gir rus

Er ikke sånn at jeg røyker for rusen skyld har en nerveskade i et bein som kan gi ganske intense smerter fra tid til annen og hadde ikke jeg hatt tilgang på cannabis hadde jeg vært ufør og kostet staten masse penger

Dersom du ikke klarer og forholde deg til fakta er kanskje ikke dette stedet for deg og diskutere..
Haha. Du trenger ikke å ty til hersketeknikker.

Topp om cannabis fungerer for deg og dine smerter, da håper jeg også du er såpass ærlig med deg selv at du ikke skriver dette dersom du brukte rusmiddelet på jevnlig basis før denne skaden oppstod :)

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »



Ser desverre ut som NNPF har et alt for godt fotfeste i forsvaret..
Johannes har i tre år forsøkt å presse ungdommer over på ulovlige ruskontrakter for så få en stilling i forsvaret og fortsette i samme stilen der

Thomas

Legg inn av Thomas »

Nattevakt skrev: ons aug 17, 2022 3:38 pm
Daltrey skrev: ons aug 17, 2022 3:33 pm Hvordan kom politiet i Canada inn i denne saken?
Var queenie som nevnte noe om at det ikke var lystig om politiet ruste seg på fritiden..

Leser du thread får du svar
Queenie er en mann som hater verden og utgir seg for å være kvinne.

Thomas

Legg inn av Thomas »

Queenie skrev: ons aug 17, 2022 5:18 pm
Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 5:15 pm Det samme Mette Marit brukte før hun ble sammen med kronprinsen. Hadde vært interessant å vite om gardesjefen har tillit til henne som kommende dronning. Må være kjipt for ham å passe på doperen.

Det vi har avdekket er det som på folkemunne kalles festdop. Kokain, ecstasy og marihuana, sier gardesjefen til NRK. – Jeg har ikke tillit til de 30 som innrømmer bruk av ulovlige rusmidler, sier gardesjef Trond Robert Forbregd.
Nå håndterer vel ikke godeste Mette Marit våpen heller... Men er det så sjokk at rusmisbrukere er uønsket? Man ønsker jo sterke mennesker i forsvarets rekker, å knele for rusen er jo det diametralt motsatte.
Man er ikke rusmisbruker om man liker å røyke seg en, eller ta litt sopp en sjelden gang

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Thomas skrev: ons aug 17, 2022 5:49 pm
Queenie skrev: ons aug 17, 2022 5:18 pm
Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 5:15 pm Det samme Mette Marit brukte før hun ble sammen med kronprinsen. Hadde vært interessant å vite om gardesjefen har tillit til henne som kommende dronning. Må være kjipt for ham å passe på doperen.

Det vi har avdekket er det som på folkemunne kalles festdop. Kokain, ecstasy og marihuana, sier gardesjefen til NRK. – Jeg har ikke tillit til de 30 som innrømmer bruk av ulovlige rusmidler, sier gardesjef Trond Robert Forbregd.
Nå håndterer vel ikke godeste Mette Marit våpen heller... Men er det så sjokk at rusmisbrukere er uønsket? Man ønsker jo sterke mennesker i forsvarets rekker, å knele for rusen er jo det diametralt motsatte.
Man er ikke rusmisbruker om man liker å røyke seg en, eller ta litt sopp en sjelden gang
Da er jeg mer bekymret for de som tror at det systemet vi har i dag med å straffe folk er den riktige metoden og gå.. Rus er noe vi har i alle sammfunnslag, jeg ser mange med akkurat de samme rusutfordringene på vestkanten som over alt ellers i samfunnet, det som er forskjellen er at bemidlede mennesker kan skjule misbruket bak en flott fasade f,eks bruke masse penger dyre klær,frisyrer,blekede tenner etc.penere fasade men problemet er fortsatt likt uansett fattig eller rik.
Drikker ikke noe særlig alkohol, har ofte vært på fest hvor jeg har fått spørsmålet, drikker du ikke? nei svarer jeg men sier at jeg røyker isteden og da går det som regel 2 veier, enten får jeg beskjed om at det må jeg slutte med eller om de kan få et par trekk..
ofte litt senere på kvelden så blir plutselig de som var voldsomt i mot røyking veldig sugne på og prøve, da sier jeg nei..

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Falcon skrev: ons aug 17, 2022 2:54 pm I en perfekt verden burde man ha et albuerom for slik bruk på fritiden, men nå er det en gang sånn at Forsvaret har nulltoleranse og at hverken Garden eller Forsvaret forøvrig er noen sommerleir.

Dette ville ikke blitt akseptert fra en idrettsuttøver som f.eks. en fotballspiller, og enda mindre av en organisasjon som krever mye mer disiplin.
2021 ville man jo sagt det og det vært greit. Men nå er det jo nye retningslinjer. Kanskje noen prøver disse for rette!!??

Oslogg123
Innlegg: 505

Legg inn av Oslogg123 »

Haha, må være flaut for de der gjelder. Skal liksom være i Garden x antall måneder og plutselig er de hjemme. Ingen som skjønner grunnen liksom 😁

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Saliph skrev: ons aug 17, 2022 2:04 pm ... på fritiden/permisjon.

https://www.tv2.no/nyheter/15022689/

Ja, dette fremstår jo som veldig nødvendig.
Tydeligvis noen som har tystet på de, for jeg tror neppe at befalet i Garden løper etter gardistene for å se hva de driver med på fritida..
Vi lever i år 2022, så jeg ser ikke noen forskjell om noen av de røyker seg en rev i stedet for å drikke seg fulle på perm.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

pfrog567 skrev: ons aug 17, 2022 8:55 pm
Saliph skrev: ons aug 17, 2022 2:04 pm ... på fritiden/permisjon.

https://www.tv2.no/nyheter/15022689/

Ja, dette fremstår jo som veldig nødvendig.
Tydeligvis noen som har tystet på de, for jeg tror neppe at befalet i Garden løper etter gardistene for å se hva de driver med på fritida..
Vi lever i år 2022, så jeg ser ikke noen forskjell om noen av de røyker seg en rev i stedet for å drikke seg fulle på perm.
Enig med deg i det, men det var snakk om litt sterkere saker i tillegg til reven.
Kokain og exstasy.

Bliss

Legg inn av Bliss »

Jack_Daniels skrev: ons aug 17, 2022 2:10 pm 'En i Garden som NRK har snakket med uttrykker bekymring for at soldater bruker narkotika.

Jeg vil ikke at den som opererer et tungt våpen ved siden av meg skal ha vært ruset, uttaler han. Det er en av sakene jeg brenner for, sier han.

Han mener «saken er alarmerende».

– Jeg tror dette gjenspeiler narkotikabruken ellers i samfunnet, og at vi her bare ser toppen av isfjellet, sier han.'
Hjelpe meg! Forsvaret rekrutterer hardt i bibelbeltet i disse dager? Høres ut som det er behov for noen historietimer i forsvaret også, første emne ut burde være "energipiller".

Bliss

Legg inn av Bliss »

Oslogg123 skrev: ons aug 17, 2022 8:35 pm Haha, må være flaut for de der gjelder. Skal liksom være i Garden x antall måneder og plutselig er de hjemme. Ingen som skjønner grunnen liksom 😁
Dette er jo norsk ruspolitikk i praksis. Frys ungdommen ut av samfunnet og sørg for at hele bygda peker og ler hver gang de ser dem. Fantastisk forebyggende arbeid. Får ungdommene videre problemer er det selvsagt ikke den massive overreaksjonen som er problemet, det var hasjen som tok dem.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 8:59 pm
pfrog567 skrev: ons aug 17, 2022 8:55 pm
Tydeligvis noen som har tystet på de, for jeg tror neppe at befalet i Garden løper etter gardistene for å se hva de driver med på fritida..
Vi lever i år 2022, så jeg ser ikke noen forskjell om noen av de røyker seg en rev i stedet for å drikke seg fulle på perm.
Ja, de fem første er det nok noen som har tystet på. Resten har stått frem i ettertid. Tipper noen av disse 25 som stod frem er folk som har sett sitt snitt til å slippe unna førstegangstjenesten.

"....I kjølvannet av denne saken har ytterligere 25 vernepliktige fra avdelingen stått frem og innrømmet bruk av ulovlige rusmidler under permisjoner i tiden etter at de begynte sin verneplikt."
Ja, du er nok inne på noe her.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Det var snakk om mer en bare hasj her.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 10:44 pm
Farmer skrev: ons aug 17, 2022 10:42 pm Det var snakk om mer en bare hasj her.
Ja, lenge siden det ble klart. Partydop, samme greia som vår kommende dronning eksperimenterte med. Rart hun er skikket til å bli dronning, er det ikke?
Har aldri hatt sansen for henne. Men kronprinsen må få gifte seg med folk fra det miljøet han vanker. Han har garantert smakt et eller annet han også i løpet av ungdomstiden.
Men, det er åpenbart forskjell på å prøve litt hasj og ta noe sterkere.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 10:44 pm
Farmer skrev: ons aug 17, 2022 10:42 pm Det var snakk om mer en bare hasj her.
Ja, lenge siden det ble klart. Partydop, samme greia som vår kommende dronning eksperimenterte med. Rart hun er skikket til å bli dronning, er det ikke?
Mette Marit har nok konsumert langt større mengder partydop enn alle disse tilsammen tipper jeg.
Kanskje greit hun ikke skal håndtere våpen uansett, men jeg greier virkelig ikke se problemet i denne saken så lenge de ikke er påvirket i tjenesten, enten i form av å være ruset eller på nedtur/hangover.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Henningsen skrev: ons aug 17, 2022 10:49 pm
Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 10:44 pm
Farmer skrev: ons aug 17, 2022 10:42 pm Det var snakk om mer en bare hasj her.
Ja, lenge siden det ble klart. Partydop, samme greia som vår kommende dronning eksperimenterte med. Rart hun er skikket til å bli dronning, er det ikke?
Mette Marit har nok konsumert langt større mengder partydop enn alle disse tilsammen tipper jeg.
Kanskje greit hun ikke skal håndtere våpen uansett, men jeg greier virkelig ikke se problemet i denne saken så lenge de ikke er påvirket i tjenesten, enten i form av å være ruset eller på nedtur/hangover.
Garden har så vidt jeg forstår høyere krav til vandel en andre avdelinger.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Farmer skrev: ons aug 17, 2022 10:58 pm
Henningsen skrev: ons aug 17, 2022 10:49 pm
Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 10:44 pm

Ja, lenge siden det ble klart. Partydop, samme greia som vår kommende dronning eksperimenterte med. Rart hun er skikket til å bli dronning, er det ikke?
Mette Marit har nok konsumert langt større mengder partydop enn alle disse tilsammen tipper jeg.
Kanskje greit hun ikke skal håndtere våpen uansett, men jeg greier virkelig ikke se problemet i denne saken så lenge de ikke er påvirket i tjenesten, enten i form av å være ruset eller på nedtur/hangover.
Garden har så vidt jeg forstår høyere krav til vandel en andre avdelinger.
Ja, de har høyere krav, men jeg klarer ikke se at disse sakene skal medføre avskjedigelse siden de tilsynelatende hverken har vært ruset eller hatt hangover i aktiv tjeneste.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 11:04 pm
Henningsen skrev: ons aug 17, 2022 10:49 pm
Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 10:44 pm

Ja, lenge siden det ble klart. Partydop, samme greia som vår kommende dronning eksperimenterte med. Rart hun er skikket til å bli dronning, er det ikke?
Mette Marit har nok konsumert langt større mengder partydop enn alle disse tilsammen tipper jeg.
Kanskje greit hun ikke skal håndtere våpen uansett, men jeg greier virkelig ikke se problemet i denne saken så lenge de ikke er påvirket i tjenesten, enten i form av å være ruset eller på nedtur/hangover.
Å ja, garantert. Det var visst mest oppkvikkende syntetisk dop det gikk i med henne, ifølge folk som var der.
Da er du riktig informert, dette stemmer på en prikk
Sist redigert av Henningsen den ons aug 17, 2022 11:08 pm, redigert 1 gang totalt.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Bliss skrev: ons aug 17, 2022 9:20 pm
Oslogg123 skrev: ons aug 17, 2022 8:35 pm Haha, må være flaut for de der gjelder. Skal liksom være i Garden x antall måneder og plutselig er de hjemme. Ingen som skjønner grunnen liksom 😁
Dette er jo norsk ruspolitikk i praksis. Frys ungdommen ut av samfunnet og sørg for at hele bygda peker og ler hver gang de ser dem. Fantastisk forebyggende arbeid. Får ungdommene videre problemer er det selvsagt ikke den massive overreaksjonen som er problemet, det var hasjen som tok dem.
Synes det er helt på sin plass at folk som bruker kokain blir kastet ut av Garden. Ikke noe problem å få tak i ny(kter) motivert ungdom.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Uavhengig av norsk lovgivning, er det bra tåpelig når man ser hva Canada tillater.

Med tanke på at dette ikke skjedde mens de var i tjeneste og den nylige rettsutviklingen og politiske debatten, hadde det faktisk vært interessant og sett denne saken i domstolene. Tradisjonelt er jo terskelen for tillitsbrudd i Forsvaret svært lav, og selv om jeg er farget av min liberalistiske holdning, fremstår dette noe gråsone-aktig. Nå var det dog mer tyngre rusmidler, og det skjerper alvorlighetsgraden.

Dessuten er det problematisk når vedtaket treffes av en NNPF-er, om jeg forstår det rett.

Bra Ane Breivik og Unge Venstre er på ballen!

OrmenLange
Innlegg: 1813

Legg inn av OrmenLange »

Burde fått hoinner tusn pushups i straff og vært ferdig med det.

Centrist

Legg inn av Centrist »

Forøvrig, er det skandaløst at man reagerer på denne måten ovenfor det som fremstår som soldater langt nede i rangstigen kontra følgende:

En offiser seksuell trakkaserer og presser underordnede og det hele blir i det hele møtt med ett skuldertrekk.

Så må man for faen meg slutte å bruke begrepet narkotika. Du lever i middelalderen bruker du et slik begrep. Man lærer opp ungdom til å drikke seg drita på sprit og det er ok, men bare man hører ordet narkotika er det nei nei. Selv om det er snakk om cannabis. Forbanna nisseland. Det er på tide at folk som tror denne straffelinjen fungerer, tar seg pokker til sammen. Naive ignorante idioter.
Sist redigert av Centrist den ons aug 17, 2022 11:29 pm, redigert 1 gang totalt.

Farmer

Legg inn av Farmer »

Justice 97 skrev: ons aug 17, 2022 11:19 pm
Farmer skrev: ons aug 17, 2022 10:58 pm
Henningsen skrev: ons aug 17, 2022 10:49 pm

Mette Marit har nok konsumert langt større mengder partydop enn alle disse tilsammen tipper jeg.
Kanskje greit hun ikke skal håndtere våpen uansett, men jeg greier virkelig ikke se problemet i denne saken så lenge de ikke er påvirket i tjenesten, enten i form av å være ruset eller på nedtur/hangover.
Garden har så vidt jeg forstår høyere krav til vandel en andre avdelinger.
Det har de nok, og det skal de ha. Det er jo ikke tvil om at soldatene har dummet seg ut og ikke er skikket for tjeneste i garden, men å sparke dem ut av forsvaret? Jeg synes det er strengt mot unge voksne som tråkker litt feil. Gi dem heller en mulighet til å vise seg fra en annen side, hjelp med å bygge mennesker opp, fremfor å bryte dem ned.
Vanskelig å være uenig i dette!

Queenie

Legg inn av Queenie »

Thomas skrev: ons aug 17, 2022 5:43 pm
Nattevakt skrev: ons aug 17, 2022 3:38 pm
Daltrey skrev: ons aug 17, 2022 3:33 pm Hvordan kom politiet i Canada inn i denne saken?
Var queenie som nevnte noe om at det ikke var lystig om politiet ruste seg på fritiden..

Leser du thread får du svar
Queenie er en mann som hater verden og utgir seg for å være kvinne.
Har du ikke noe bedre å komme med?

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

OrmenLange skrev: ons aug 17, 2022 11:18 pm Burde fått hoinner tusn pushups i straff og vært ferdig med det.
og ti låta` DDE!

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»