Bilsalg august 2022

Svar
Someone

Bilsalg august 2022

Legg inn av Someone »

LIgger vel an til at august blir ganske lik juni og juli, med relativt dårlig leveringstakt for mange. Tesla har dog såvidt begynt å levere biler igjen, dog ennå ikke inne på topp 10 i august ennå ser det ut som.

Foreløpig halve topp 10 VAG, inkludert hele pallen: ID.1 (1), Enyaq (2), E-tron (3), ID.5 (7) og ID.3 (10)

Hittil i år har Audi levert like mange E-tron og Q4. Hadde ikke trodd det på starten av året

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: ons aug 24, 2022 1:48 pm Foreløpig halve topp 10 VAG, inkludert hele pallen: ID.1 (1), Enyaq (2), E-tron (3), ID.5 (7) og ID.3 (10)
En kort stund lurte jeg på hva ID.1 var, så oppdaget jeg at ID.4 ikke var på listen.

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: ons aug 24, 2022 8:56 pm
Someone skrev: ons aug 24, 2022 1:48 pm Foreløpig halve topp 10 VAG, inkludert hele pallen: ID.1 (1), Enyaq (2), E-tron (3), ID.5 (7) og ID.3 (10)
En kort stund lurte jeg på hva ID.1 var, så oppdaget jeg at ID.4 ikke var på listen.
Tastefeil ;)

Someone

Legg inn av Someone »

Skal vel nå mye til for at ikke ID.4 blir vinneren nå i august, med klar margin

Kompressor

Legg inn av Kompressor »

Og fasit ble en nedgang på 24,7%:
https://ofv.no/bilsalget/bilsalget-i-august-2022

Nullutslippsbiler 74,8% andel.

Someone

Legg inn av Someone »

Kompressor skrev: fre sep 02, 2022 9:54 am Nullutslippsbiler 74,8% andel.
Skulle nesten tro det skulle vært mer

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Someone skrev: fre sep 02, 2022 10:22 am Skulle nesten tro det skulle vært mer
Men nesten alle ikke nullutslippsbiler var hybrider.
En av toppene hos Møller mente at det var på høy tid å fjerne alle avgiftsfordeler for både ladbare og ikke ladbare hybrider (og få stoppet Toyota :-))

Forfun

Legg inn av Forfun »

Har en del hybrider som firmabil på jobben. Ingen av de har blitt ladet. Forbruket er definitivt ikke lavere enn for ikke hybrider. Men skattepåslaget er lavere, så ett opplagt valg.

Spent på hvor mange biler som kunne blitt levert, mange biler i bestilling nå.

Someone

Legg inn av Someone »

Forfun skrev: lør sep 03, 2022 10:37 am Har en del hybrider som firmabil på jobben. Ingen av de har blitt ladet. Forbruket er definitivt ikke lavere enn for ikke hybrider. Men skattepåslaget er lavere, så ett opplagt valg.
Det er jo veldig individuelt. Vi har jo hybrid, og vil si at all hverdagskjøring er elektrisk

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: lør sep 03, 2022 9:23 am Men nesten alle ikke nullutslippsbiler var hybrider.
En av toppene hos Møller mente at det var på høy tid å fjerne alle avgiftsfordeler for både ladbare og ikke ladbare hybrider (og få stoppet Toyota :-))
Han var ikke bare en av toppene hos Møller, han var også styreleder i bilimportørenes landsforening (BIL) som jo representerer flere enn bare Møller-gruppen. Utspillet hans skapte rabalder, og han trekker seg nå som styreleder i BIL. Står mer om det her:
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... g-in-strid

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: lør sep 03, 2022 4:51 pm Han var ikke bare en av toppene hos Møller, han var også styreleder i bilimportørenes landsforening (BIL) som jo representerer flere enn bare Møller-gruppen. Utspillet hans skapte rabalder, og han trekker seg nå som styreleder i BIL. Står mer om det her:
https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/ ... g-in-strid
Fra artikkelen: "Kritikerne fikk støtte fra kommunikasjonsdirektøren i BMW Norge, Marius Tegneby"

Marius Tegneby var tidligere kommunikasjonsdirektør hos Møller. Jeg vet ikke hvor stort salget av ladbare hybrider er hos BMW. At utvalget av elbiler er så stort at ladbare hybrider er meningsløst kan selvsagt diskuteres. I hvert fall trenger man ikke RAV4. Nesten alle elbiler ser ut som en RAV4.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: lør sep 03, 2022 6:21 pm Marius Tegneby var tidligere kommunikasjonsdirektør hos Møller. Jeg vet ikke hvor stort salget av ladbare hybrider er hos BMW. At utvalget av elbiler er så stort at ladbare hybrider er meningsløst kan selvsagt diskuteres. I hvert fall trenger man ikke RAV4. Nesten alle elbiler ser ut som en RAV4.
Det kan jo hende at Tegneby ikke var ute etter å mele sin egen (aka BMWs) kake, men genuint mente utspillet var umusikalsk mtp Møller-toppens daværende styreleder-verv i BIL?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: lør sep 03, 2022 7:01 pm Det kan jo hende at Tegneby ikke var ute etter å mele sin egen (aka BMWs) kake, men genuint mente utspillet var umusikalsk mtp Møller-toppens daværende styreleder-verv i BIL?
Selvsagt, og nå trakk Møller-direktøren seg slik at han fortsatt kan mene det han sa.

Men alle som er med i BIL er jo importører av et eller flere merker. Og fordelingen mellom elbiler, ladbare hybrider, ikke ladbare hybrider, bensinbiler og dieselbiler er svært forskjellig fra merke til merke. Bortsett fra at rene bensin- og dieselbiler er svært nær null.

Møller (VW) har sagt at etter 31.12.2023 skal de ikke selge noe annet enn elbiler. Med det utvalget av elbiler VAG har i dag er det takk og farvel fra meg.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: lør sep 03, 2022 7:22 pm Møller (VW) har sagt at etter 31.12.2023 skal de ikke selge noe annet enn elbiler. Med det utvalget av elbiler VAG har i dag er det takk og farvel fra meg.
Møller har mange bein å stå på, og bensin- og diesel-kundene til VW håper de nok bare vil flytte seg over til et av de andre merkene i porteføljen som Audi eller Skoda f.eks.

Someone

Legg inn av Someone »

Iseran2770 skrev: lør sep 03, 2022 6:21 pm Jeg vet ikke hvor stort salget av ladbare hybrider er hos BMW.
Såvidt jeg kan se, av 6357 biler per september var 3292 iX, rundt 1000 i4, rett under 800 iX3, 450 i3. Så det gir mellom 800 og 900 ikke-elbiler for dem, eller mellom 12% og 15%. Og man kan vel det meste av dette var ladbare hybrider? 3 og 5 serien?

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: lør sep 03, 2022 7:57 pm Møller har mange bein å stå på, og bensin- og diesel-kundene til VW håper de nok bare vil flytte seg over til et av de andre merkene i porteføljen som Audi eller Skoda f.eks.
Alle elbilene fra Audi og Skoda er digre, tunge SUV'er. Jeg er klar over at for mange nordmenn er jo større og tyngre jo bedre. For meg er det totalt uaktuelt.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Iseran2770 skrev: søn sep 04, 2022 5:01 pm Alle elbilene fra Audi og Skoda er digre, tunge SUV'er. Jeg er klar over at for mange nordmenn er jo større og tyngre jo bedre. For meg er det totalt uaktuelt.
Det er vel bare VW av Møller sine merker som kun skal selge elbiler i Norge fra 2024, med mindre de finner på noe mer før den tid. Møller kan fortsatt betjene sine bensin og diesel-kunder som kommer fra VW med modeller fra bl.a. Audi og Skoda. Så ved neste korsvei så kan du fortsatt legge igjen pengene dine hos Møller for en bensin-bil dersom du ønsker det, det blir bare ikke en VW.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: man sep 05, 2022 7:31 pm Så ved neste korsvei så kan du fortsatt legge igjen pengene dine hos Møller for en bensin-bil dersom du ønsker det, det blir bare ikke en VW.
Jeg har ambisjoner om å beholde dagens bil lenge (ambisjoner har sprukket mange ganger tidligere).

Om bilen blir stjålet og ikke funnet igjen kjøper jeg en BMW M240i. Selv om jeg vet at 2-dørs er noe herk på trange parkeringsplasser. Om jeg måtte kjøpe en elbil (noe jeg heldigvis ikke må) er BMW i4 det absolutt eneste alternativet med dagens utrolig triste SUV-hysteri.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

Hollabaloo skrev: man sep 05, 2022 7:31 pm

Møller kan fortsatt betjene sine bensin og diesel-kunder som kommer fra VW med modeller fra bl.a. Audi og Skoda.
Hittil i år utgjør elbiler ca.97-98% av alle registrerte Audier.

Dvs. at av A1, A3, A4, A6, A8, Q2, Q3, Q7 og Q8 er det totalt levert mellom 120-170 biler. Fordelt på hver modell er det minimale tall, og jeg tror ikke man bør belage seg på at man etter 1/1-24 kan tusle innom en Audi forhandler å hente ut en fossil modell.

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Shagalott skrev: ons sep 07, 2022 1:30 pm Hittil i år utgjør elbiler ca.97-98% av alle registrerte Audier.
Dvs. at av A1, A3, A4, A6, A8, Q2, Q3, Q7 og Q8 er det totalt levert mellom 120-170 biler. Fordelt på hver modell er det minimale tall, og jeg tror ikke man bør belage seg på at man etter 1/1-24 kan tusle innom en Audi forhandler å hente ut en fossil modell.
Kanskje du har rett. Men Audi er jo premium, så man skulle jo tro at man som kunde i større grad vil få oppfylt uvanlige krav (les: Jeg krever å kjøpe en bensinbil) enn hos VW og andre "brød-og-smør"-merker, selv om jeg ikke blir overrasket om Møller kutter ned på modell-utvalget av Audier som går på bensin.

Jan

Legg inn av Jan »

Hollabaloo skrev: ons sep 07, 2022 4:55 pm
Shagalott skrev: ons sep 07, 2022 1:30 pm Hittil i år utgjør elbiler ca.97-98% av alle registrerte Audier.
Dvs. at av A1, A3, A4, A6, A8, Q2, Q3, Q7 og Q8 er det totalt levert mellom 120-170 biler. Fordelt på hver modell er det minimale tall, og jeg tror ikke man bør belage seg på at man etter 1/1-24 kan tusle innom en Audi forhandler å hente ut en fossil modell.
Kanskje du har rett. Men Audi er jo premium, så man skulle jo tro at man som kunde i større grad vil få oppfylt uvanlige krav (les: Jeg krever å kjøpe en bensinbil) enn hos VW og andre "brød-og-smør"-merker, selv om jeg ikke blir overrasket om Møller kutter ned på modell-utvalget av Audier som går på bensin.
Det har de allerede gjort ganske kraftig. Det ser man godt hvis man sammenligner Audis tyske hjemmeside med den norske.

https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen.html

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: ons sep 07, 2022 5:48 pm Det har de allerede gjort ganske kraftig. Det ser man godt hvis man sammenligner Audis tyske hjemmeside med den norske.
https://www.audi.de/de/brand/de/neuwagen.html
Det tviler jeg ikke på. Jeg mente at Audi kutter ytterligere ned på dagens bensin-utvalg i Norge, men beholder noen modeller for å blidgjøre de som fram til "forbudet" ikke ønsker å kjøpe elbil. Kan det ikke til og med hende at det blir en liten "boost" i salget av fossil-biler i 2024 dersom det faktisk blir det siste året det blir tillatt å kjøpe nytt i Norge?

Forfun

Legg inn av Forfun »

Når s5 ble diesel var egentlig håpet ute for Audi. Synd, skulle gjerne hatt bensin igjen. Men jakter ikke aktivt lenger.

burkar

Legg inn av burkar »

I sommer parkerte jeg ved siden av en ny Audi som jeg måtte ta en ekstra titt på: en tyskregistrert SQ5 Sportback. Antagelig en modell vi aldri får se på norske skilter.

Shagalott

Legg inn av Shagalott »

burkar skrev: tor sep 08, 2022 8:56 am I sommer parkerte jeg ved siden av en ny Audi som jeg måtte ta en ekstra titt på: en tyskregistrert SQ5 Sportback. Antagelig en modell vi aldri får se på norske skilter.
Q5 er ikke lenger å finne på audi.no.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»