Lærerstreiken

Svar
KongOlav2

Re: Lærerstreiken

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: tir sep 20, 2022 5:28 pm Nå var det ikke «ovenfra og ned målstyring» diskusjonen dreide seg om, men hvorvidt det var en ny oppfinnelse at lærerne hadde andre oppgaver enn å lære elevene fag. Så presisjonsnivået er ikke veldig høyt her nå, men la gå, hva er du mener er så ovenfra og ned? Konkretiser gjerne med eksempler som viser at lærerne er urettferdig behandlet sammenlignet med andre yrkesgrupper i offentlig sektor.
Og dette har ikke tiltatt kraftig de siste 20-30 årene? Det er kanskje ikke noe unikt for læreryrket, men at det har blitt en byråkratisering av store deler av samfunnet siden 1990-tallet, tror jeg ikke det er noen tvil om. Det kan skyldes alt fra EU-direktiver via overivrige byråkrater i departementene som vil detaljstyre litt for mye til jurister som vil beskytte oss på alle bauger og kanter. Uansett er det en utvikling som i mine og mange andres øyne går i feil retning.

Det er faktisk blitt så ille at jeg mener en av politikernes viktigste oppgaver for tiden er blitt å faktisk holde embetsverket i sjakk og si nei til ting som kan gjøre det enda verre. Flere forordninger, mer dokumentasjonskrav, striktere juridiske retningslinjer, etc. Politikerne må gjøre det de faktisk er valgt til; nemlig styre og bestemme.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

William_S skrev: tir sep 20, 2022 8:04 pm
GoingKronos skrev: tir sep 20, 2022 9:23 am
William_S skrev: tir sep 20, 2022 6:54 am

Det er jo ikke sånn at fordi du er uenig i streiken at man skal inn med tvungen lønnsnemd
Barn har rett på skolegang, og jeg trodde faktisk vi var kommet dit at psykisk helse skal tas på alvor. Dette er den mest utsatte generasjonen barn vi har hatt etter krigen, at mange har mistet over en måned med undervisning er ikke akseptabelt. At regjeringen først når nå, etter massiv kritikk, skal se hvordan disse barna har det er også helt utrolig. Der snakker vi forsømmelse.

Lærere er da ikke psykologer eller leger. Ja de har en viktig forebyggende rolle , men helseproblemer er helsevesenets oppgave primært. Hvis regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemd her har man senket terskelen til det absurde
Denne streiken er fullstendig meningsløs som SAS streiken i sommer. Barn har nå i 2 år vært rammet av covid 19 tiltak både i skolen og med fritidsaktiviteter. Det handler ikke om at lærere er psykologer, men at mange elever nå blir gående alene med foreldre på jobb. I tillegg til at de kommer bakpå faglig. Dette er en bedritten og kynisk streik hvor disse fagforeningspampene kun tenker penger. Økt kjøpekraft, forbruk og mer ødeleggelse av natur. Skatt heller inntekter over en million hardere.

Lærerne eller streiken har null sympati hos meg. Har selv to barn som ble rammet av covid 19, og nå dette kyniske spillet. Lærere og rekrutteringer handler like mye om arbeidsforhold som lønn. I min tid på skolen sist på 1970 tallet og ut på 80-tallet kunne og tok lærere bråkete elever i nakken og kastet de ut av klasserommene om de forstyrret undervisningen. I dag må man vel ha et enkeltvedtak fra Kongen i statsråd og et alternativt pedagogisk opplegg på korridorene. Etterdønningene av den feministiske og snillistiske og naive 1968 generasjonen er i ferd med å ødelegge en generasjon med barn fordi det kun tales om barns rettigheter og at det ikke settes krav. Det er nok et helvete å være lærer i enkelte klasser på u-trinnet.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 8:34 am
BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 8:28 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 8:25 am

Du svarte også følgende:

«Alt det du nevnte der [tilpasset opplæring, hjem-skolesamarbeid, et inkluderende læringsmiljø og kollegialt samarbeid] er i bunn og grunn utenfor fagkretsen til de aller fleste lærere. Med andre ord har "styringsdokumentet" definert arbeidsoppgaver som de ansatte ikke har forutsetninger for å utføre på faglig vis.

Slik sett kan de stappe "styringsdokumentet" sitt langt opp i NPM-ræva si.»

Smart sagt?
Dette er også pisspreik, som alltid. Jeg svarte at STYRINGSDOKUMENTET kunne stappes opp i ræva. Det andre er det du som har sagt.

Edit: vet du hva en fagkrets er?
Du sier jo rett ut at de arbeidsoppgavene jeg nevner - tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-samarbeid og kollegialt samarbeid - er arbeidsoppgaver læreren ikke har i fagkretsen sin, og at derfor DE SOM HAR FUNNET På at læreren skal ha disse arbeidsoppgavene kan stikke dem en viss plass.

Smart sagt av en lærer?
Det gir da vel fullt ut mening å kritisere at lærerne blir tillagt oppgaver av myndighetene som de ikke har forutsetninger for å utføre? Tilpasset opplæring i en klasse på 30 barn, for eksempel, er jo en utopisk tanke. Hjem-skole-samarbeid krever jo ferdigheter i psykologi, HR/management og juss. Kollegialt samarbeid høres jo vel og bra ut på papiret, men i praksis er det snakk om en "standardisering" av læreryrket og gruppetenking - noe som går på tvers av individets behov for selvutfoldelse, som faglig spesialisering er en forutsetning for.

Disse prosessene, altså konformitetspress mot læreren, er basert nettopp på NPM-tankegangen som har infisert norsk offentlighet... mens det private næringsliv har forkastet hele greia for lenge siden.

Så det gir også fullt ut mening å legge skylden for hele miseren på NPM.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 9:04 am Du sier jo rett ut at de arbeidsoppgavene jeg nevner - tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-s
Disse prosessene, altså konformitetspress mot læreren, er basert nettopp på NPM-tankegangen som har infisert norsk offentlighet... mens det private næringsliv har forkastet hele greia for lenge siden.
Nå ja, det er temmelig mye måle- og dokumentasjonshysteri også i deler av privat næringsliv. Og det er vel en temmelig viktig del av NPM-tankegangen.

William_S

Legg inn av William_S »

Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:02 am
William_S skrev: tir sep 20, 2022 8:04 pm
GoingKronos skrev: tir sep 20, 2022 9:23 am

Barn har rett på skolegang, og jeg trodde faktisk vi var kommet dit at psykisk helse skal tas på alvor. Dette er den mest utsatte generasjonen barn vi har hatt etter krigen, at mange har mistet over en måned med undervisning er ikke akseptabelt. At regjeringen først når nå, etter massiv kritikk, skal se hvordan disse barna har det er også helt utrolig. Der snakker vi forsømmelse.

Lærere er da ikke psykologer eller leger. Ja de har en viktig forebyggende rolle , men helseproblemer er helsevesenets oppgave primært. Hvis regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemd her har man senket terskelen til det absurde
Denne streiken er fullstendig meningsløs som SAS streiken i sommer. Barn har nå i 2 år vært rammet av covid 19 tiltak både i skolen og med fritidsaktiviteter. Det handler ikke om at lærere er psykologer, men at mange elever nå blir gående alene med foreldre på jobb. I tillegg til at de kommer bakpå faglig. Dette er en bedritten og kynisk streik hvor disse fagforeningspampene kun tenker penger. Økt kjøpekraft, forbruk og mer ødeleggelse av natur. Skatt heller inntekter over en million hardere.

Lærerne eller streiken har null sympati hos meg. Har selv to barn som ble rammet av covid 19, og nå dette kyniske spillet. Lærere og rekrutteringer handler like mye om arbeidsforhold som lønn. I min tid på skolen sist på 1970 tallet og ut på 80-tallet kunne og tok lærere bråkete elever i nakken og kastet de ut av klasserommene om de forstyrret undervisningen. I dag må man vel ha et enkeltvedtak fra Kongen i statsråd og et alternativt pedagogisk opplegg på korridorene. Etterdønningene av den feministiske og snillistiske og naive 1968 generasjonen er i ferd med å ødelegge en generasjon med barn fordi det kun tales om barns rettigheter og at det ikke settes krav. Det er nok et helvete å være lærer i enkelte klasser på u-trinnet.
Ja la oss gå tilbake til fysisk avstraffelse med spanskrør og alt alt. For øvrig er jeg nok ikke uenig i at det kanskje trengs litt hardere midler mot elever som bare ødelegger, men vi trenger ikke å gå tilbake til 60-70 tallet hvor alt var lov. For øvrig er det mange saker fra den gang hvor mange elever ikke fikk tilstrikkelig skolegang og hjelp. Det var nok også en god del mer kynisk mobbing som aldri ble tatt tak i fordi det skulle man ordne opp i selv (nå er det dessverre slik at en del skoler fortsatt er notorisk elendige til å fikse opp i mobbing, men det er iallefall et stort fokus på dette i skoleverket)

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 9:04 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 8:34 am
BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 8:28 am

Dette er også pisspreik, som alltid. Jeg svarte at STYRINGSDOKUMENTET kunne stappes opp i ræva. Det andre er det du som har sagt.

Edit: vet du hva en fagkrets er?
Du sier jo rett ut at de arbeidsoppgavene jeg nevner - tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-samarbeid og kollegialt samarbeid - er arbeidsoppgaver læreren ikke har i fagkretsen sin, og at derfor DE SOM HAR FUNNET På at læreren skal ha disse arbeidsoppgavene kan stikke dem en viss plass.

Smart sagt av en lærer?
Det gir da vel fullt ut mening å kritisere at lærerne blir tillagt oppgaver av myndighetene som de ikke har forutsetninger for å utføre? Tilpasset opplæring i en klasse på 30 barn, for eksempel, er jo en utopisk tanke. Hjem-skole-samarbeid krever jo ferdigheter i psykologi, HR/management og juss. Kollegialt samarbeid høres jo vel og bra ut på papiret, men i praksis er det snakk om en "standardisering" av læreryrket og gruppetenking - noe som går på tvers av individets behov for selvutfoldelse, som faglig spesialisering er en forutsetning for.

Disse prosessene, altså konformitetspress mot læreren, er basert nettopp på NPM-tankegangen som har infisert norsk offentlighet... mens det private næringsliv har forkastet hele greia for lenge siden.

Så det gir også fullt ut mening å legge skylden for hele miseren på NPM.
Tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-samarbeid og kollegialt samarbeid er oppgaver som alltid har vært der. Det er pinlig å høre en lærer si at de som har funnet på disse oppgavene kan stikke dokumentene der oppgavene er nedfelt et visst sted. Pinlig! Jeg er glad mine barn ikke har en lærer som har en så lemfeldig holdning til lovfestede rettigheter som elever har.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 8:41 am
HNilsen skrev: tir sep 20, 2022 5:28 pm Nå var det ikke «ovenfra og ned målstyring» diskusjonen dreide seg om, men hvorvidt det var en ny oppfinnelse at lærerne hadde andre oppgaver enn å lære elevene fag. Så presisjonsnivået er ikke veldig høyt her nå, men la gå, hva er du mener er så ovenfra og ned? Konkretiser gjerne med eksempler som viser at lærerne er urettferdig behandlet sammenlignet med andre yrkesgrupper i offentlig sektor.
Og dette har ikke tiltatt kraftig de siste 20-30 årene? Det er kanskje ikke noe unikt for læreryrket, men at det har blitt en byråkratisering av store deler av samfunnet siden 1990-tallet, tror jeg ikke det er noen tvil om. Det kan skyldes alt fra EU-direktiver via overivrige byråkrater i departementene som vil detaljstyre litt for mye til jurister som vil beskytte oss på alle bauger og kanter. Uansett er det en utvikling som i mine og mange andres øyne går i feil retning.

Det er faktisk blitt så ille at jeg mener en av politikernes viktigste oppgaver for tiden er blitt å faktisk holde embetsverket i sjakk og si nei til ting som kan gjøre det enda verre. Flere forordninger, mer dokumentasjonskrav, striktere juridiske retningslinjer, etc. Politikerne må gjøre det de faktisk er valgt til; nemlig styre og bestemme.
Nå gikk diskusjonen på konkrete arbeidsoppgaver som læreren ALLTID har hatt - tilpasset opplæring, bidra til et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-samarbeid og kollegialt samarbeid. Dette er selvfølgeligheter, og burde ikke være oppe til diskusjon. At det er det er forstemmende og trist for lærerstanden. Det har intet med NPM å gjøre.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:20 am Nå gikk diskusjonen på konkrete arbeidsoppgaver som læreren ALLTID har hatt - tilpasset opplæring, bidra til et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-samarbeid og kollegialt samarbeid. Dette er selvfølgeligheter, og burde ikke være oppe til diskusjon. At det er det er forstemmende og trist for lærerstanden. Det har intet med NPM å gjøre.
Du kan vel ikke påstå at graden av oppgaver utenom klasseromsundervisning og retting av oppgaver og prøver er akkurat den samme i dag som det var for 30 år siden? Fra mitt ståsted virker det som det er svært mye som har forandret seg. Mye mer krevende foreldre, færre sanksjonsmuligheter, mer krav til dokumentasjon, mer potensial for konflikt og klaging, jfr. hva som kreves f.eks ved påklaging av karakterer som nevnes over her.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Jeg er helt enig i at en helt sentral del av det å være lærer er å gjøre annet enn å undervise. Det handler om å få barn og unge til å føle seg trygge, velkomne og at de skal ha det gøy på skolen. Da må man sette av tid og gi av seg selv. Hvis elevene liker læreren sin, så kommer de i tillegg til å øke innsatsen betraktelig. Det er i hvert fall min erfaring.

Ellers var det interessant å se at både de tallene ikke bare Utdanningsforbundet, men også KS, opererer med helt utvilsomt viser at lærerne har sakket akterut i forhold til andre sammenlignbare grupper i sektoren uansett hvordan en vrir og vender på det og uansett hvilken modell man bruker. Dette er selvsagt noe vi egentlig visste, men greit å få all tvil feid til side. Det er også enda verre om man skal sammenligne med andre yrker utenfor sektoren hvor det kreves tilsvarende utdanning. Da er det pinlig at politikerne og KS sier at de satser hardt på skole. Så stiller de til og med ikke opp i en helt sentral debatt på riksdekkende fjernsyn heller. Det er faktisk nesten ikke til å begripe, særlig når skolen er i fritt fall med tanke på synkende status, synkende søkertall og elever som sliter bigtime og ikke får den hjelpa de trenger.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 9:23 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:20 am Nå gikk diskusjonen på konkrete arbeidsoppgaver som læreren ALLTID har hatt - tilpasset opplæring, bidra til et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-samarbeid og kollegialt samarbeid. Dette er selvfølgeligheter, og burde ikke være oppe til diskusjon. At det er det er forstemmende og trist for lærerstanden. Det har intet med NPM å gjøre.
Du kan vel ikke påstå at graden av oppgaver utenom klasseromsundervisning og retting av oppgaver og prøver er akkurat den samme i dag som det var for 30 år siden? Fra mitt ståsted virker det som det er svært mye som har forandret seg. Mye mer krevende foreldre, færre sanksjonsmuligheter, mer krav til dokumentasjon, mer potensial for konflikt og klaging, jfr. hva som kreves f.eks ved påklaging av karakterer som nevnes over her.
Det var ikke dette diskusjonen du involverer deg i gikk ut på. Jeg reagerte på et innlegg der det stod at lærerens oppgave er å lære elevene fag. Punktum. Noe som ikke medfører riktighet. De åpenbare oppgavene jeg har nevnt er hentet fra avsnittet «Skolens praksis» i overordnet del av læreplanen. Når jeg minnet debattanten om disse oppgavene, så var hans respons at de som hadde funnet på disse oppgavene kunne stikke dokumentene der disse oppgavene er nedfelt et visst sted. Trist at en lærer har slike holdninger.
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 9:31 am, redigert 1 gang totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Skraevadottir skrev: ons sep 21, 2022 9:25 am Jeg er helt enig i at en helt sentral del av det å være lærer er å gjøre annet enn å undervise. Det handler om å få barn og unge til å føle seg trygge, velkomne og at de skal ha det gøy på skolen. Da må man sette av tid og gi av seg selv. Hvis elevene liker læreren sin, så kommer de i tillegg til å øke innsatsen betraktelig. Det er i hvert fall min erfaring.

Ellers var det interessant å se at både de tallene ikke bare Utdanningsforbundet, men også KS, opererer med helt utvilsomt viser at lærerne har sakket akterut i forhold til andre sammenlignbare grupper i sektoren uansett hvordan en vrir og vender på det og uansett hvilken modell man bruker. Dette er selvsagt noe vi egentlig visste, men greit å få all tvil feid til side. Det er også enda verre om man skal sammenligne med andre yrker utenfor sektoren hvor det kreves tilsvarende utdanning. Da er det pinlig at politikerne og KS sier at de satser hardt på skole. Så stiller de til og med ikke opp i en helt sentral debatt på riksdekkende fjernsyn heller. Det er faktisk nesten ikke til å begripe, særlig når skolen er i fritt fall med tanke på synkende status, synkende søkertall og elever som sliter bigtime og ikke får den hjelpa de trenger.
Enig, og støtter lønnskravet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 am Det var ikke dette diskusjonen du involverer deg i gikk ut på. Jeg reagerte på et innlegg der det stod at lærerens oppgave er å lære elevene fag. Punktum. Noe som ikke medfører riktighet. De åpenbare oppgavene jeg har nevnt er henter fra avsnittet «Skolens praksis» i overordnet del av læreplanen. Når jeg minnet debattanten om disse oppgavene, så var hans respons at de som hadde funnet på disse oppgavene kunne stikke dokumentene der disse oppgavene er nedfelt et visst sted. Trist at en lærer har slike holdninger.
Kanskje det ikke trenger å være enten/eller. Jeg tviler meget sterkt på at den aktuelle debattanten mener at læreren ikke skal måtte ha noe interaksjon med barnas foreldre eller samarbeide med kollegaer. Men det er kanskje graden av tid og energi som må brukes på andre oppgaver enn akkurat undervisning som anses som problemet?

Vi kan ta påstanden til @Bone8 over. Hva er kravet om en elev i dag klager på en karakter. Må da læreren skrive nærmest en avhandling for å dokumentere begrunnelsen for denne karakteren? Eller som @Lezah nevnte, at de må notere ned samtlige elevers muntlige deltakelse i timene i tilfellet det skal komme en klage på karakteren? Om det som de sier medfører i nærheten av riktighet, så er en del av poengene i denne tråden absolutt verdt å lytte til.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

William_S skrev: ons sep 21, 2022 9:12 am
Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:02 am
William_S skrev: tir sep 20, 2022 8:04 pm


Lærere er da ikke psykologer eller leger. Ja de har en viktig forebyggende rolle , men helseproblemer er helsevesenets oppgave primært. Hvis regjeringen griper inn med tvungen lønnsnemd her har man senket terskelen til det absurde
Denne streiken er fullstendig meningsløs som SAS streiken i sommer. Barn har nå i 2 år vært rammet av covid 19 tiltak både i skolen og med fritidsaktiviteter. Det handler ikke om at lærere er psykologer, men at mange elever nå blir gående alene med foreldre på jobb. I tillegg til at de kommer bakpå faglig. Dette er en bedritten og kynisk streik hvor disse fagforeningspampene kun tenker penger. Økt kjøpekraft, forbruk og mer ødeleggelse av natur. Skatt heller inntekter over en million hardere.

Lærerne eller streiken har null sympati hos meg. Har selv to barn som ble rammet av covid 19, og nå dette kyniske spillet. Lærere og rekrutteringer handler like mye om arbeidsforhold som lønn. I min tid på skolen sist på 1970 tallet og ut på 80-tallet kunne og tok lærere bråkete elever i nakken og kastet de ut av klasserommene om de forstyrret undervisningen. I dag må man vel ha et enkeltvedtak fra Kongen i statsråd og et alternativt pedagogisk opplegg på korridorene. Etterdønningene av den feministiske og snillistiske og naive 1968 generasjonen er i ferd med å ødelegge en generasjon med barn fordi det kun tales om barns rettigheter og at det ikke settes krav. Det er nok et helvete å være lærer i enkelte klasser på u-trinnet.
Ja la oss gå tilbake til fysisk avstraffelse med spanskrør og alt alt. For øvrig er jeg nok ikke uenig i at det kanskje trengs litt hardere midler mot elever som bare ødelegger, men vi trenger ikke å gå tilbake til 60-70 tallet hvor alt var lov. For øvrig er det mange saker fra den gang hvor mange elever ikke fikk tilstrikkelig skolegang og hjelp. Det var nok også en god del mer kynisk mobbing som aldri ble tatt tak i fordi det skulle man ordne opp i selv (nå er det dessverre slik at en del skoler fortsatt er notorisk elendige til å fikse opp i mobbing, men det er iallefall et stort fokus på dette i skoleverket)
Skal du debattere får du begynne med å lære deg krav til saklighet. Hvem F har nevnt spanskrør ? Det jeg skrev har jeg mange med på. Dagens skole er bygd opp rundt at elever har rettigheter, og for få plikter. Mange lærere har mistet garderoben eller klasserommet, fordi de ikke har sanksjoner mot vanskelige elever som overhodet ikke hører etter. Elever som har null respekt for lærere, som ødelegger læringsmiljøet og som vanskeliggjør lærerens arbeidssituasjon. Jeg ble selv ved et par anledninger på u skolen tatt i nakken/armen og kastet ut av klasserommet med beskjed om å sitte der til jeg holdt kjeft, av myndige lærere. Jeg tror jeg hørte etter. Ble verken slått eller noe, og tok null skade av det.

Mobbing og psykiske lidelser ? Frafall i videregående, rekruttering til håndverkeryrker, unge uføre. Har du fått med deg utviklingen i slike tall de siste 30-40 år ? Barn i dag krenkes av alt. I en periode kunne de som 10 åringer ikke veies fordi helsesøster kunne såre de ved å fortelle at de er overvektig (sic). Jeg er uansett i mot denne streiken. Da den er kynisk og absurd etter 2 år med corona.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 9:35 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 am Det var ikke dette diskusjonen du involverer deg i gikk ut på. Jeg reagerte på et innlegg der det stod at lærerens oppgave er å lære elevene fag. Punktum. Noe som ikke medfører riktighet. De åpenbare oppgavene jeg har nevnt er henter fra avsnittet «Skolens praksis» i overordnet del av læreplanen. Når jeg minnet debattanten om disse oppgavene, så var hans respons at de som hadde funnet på disse oppgavene kunne stikke dokumentene der disse oppgavene er nedfelt et visst sted. Trist at en lærer har slike holdninger.
Jeg tviler meget sterkt på at den aktuelle debattanten mener at læreren ikke skal måtte ha noe interaksjon med barnas foreldre eller samarbeide med kollegaer.
Vedkommende hadde full anledning til å korrigere det dårlige inntrykket han hadde etterlatt, men i sitt svar til meg valgte han i stedet å skrive at de som hadde funnet opp disse arbeidsoppgavene kunne stikke dokumentene der disse er nedfelt ett visst sted. Synes du det er ok at en lærer har slike holdninger til f.eks det å bidra til et inkluderende læringsmiljø i sin egen elevgruppe? Det synes ikke jeg, men måten du kverulerer på gir meg et inntrykk av at du synes det er ok. Korriger gjerne.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:50 am Vedkommende hadde full anledning til å korrigere det dårlige inntrykket han hadde etterlatt, men i sitt svar til meg valgte han i stedet å skrive at de som hadde funnet opp disse arbeidsoppgavene kunne stikke dokumentene der disse er nedfelt ett visst sted. Synes du det er ok at en lærer har slike holdninger til f.eks det å bidra til et inkluderende læringsmiljø i sin egen elevgruppe? Det synes ikke jeg, men måten du kverulerer på gir meg et inntrykk av at du synes det er ok. Korriger gjerne.
Hehe, måten jeg kverulerer på. For du er selvsagt jævlig mye bedre selv!!

Det er meget mulig han skulle vært mer nyansert, men samtidig kan det også være ganger at man føler for å sette ting på spissen for å få frem et poeng. Og jeg kan definitivt se for meg at enkelte lærere har lyst til å be byråkratene i departementet stikke dokumentene en viss plass. Ikke ulikt andre yrkesgrupper for øvrig.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 9:55 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:50 am Vedkommende hadde full anledning til å korrigere det dårlige inntrykket han hadde etterlatt, men i sitt svar til meg valgte han i stedet å skrive at de som hadde funnet opp disse arbeidsoppgavene kunne stikke dokumentene der disse er nedfelt ett visst sted. Synes du det er ok at en lærer har slike holdninger til f.eks det å bidra til et inkluderende læringsmiljø i sin egen elevgruppe? Det synes ikke jeg, men måten du kverulerer på gir meg et inntrykk av at du synes det er ok. Korriger gjerne.
Hehe, måten jeg kverulerer på. For du er selvsagt jævlig mye bedre selv!!

Det er meget mulig han skulle vært mer nyansert, men samtidig kan det også være ganger at man føler for å sette ting på spissen for å få frem et poeng. Og jeg kan definitivt se for meg at enkelte lærere har lyst til å be byråkratene i departementet stikke dokumentene en viss plass. Ikke ulikt andre yrkesgrupper for øvrig.
Her handlet det altså om tilpasset opplæring, inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid. Ja, ja vi får være enige om å være uenige. Jeg synes uansett ikke lærere skal omtale disse arbeidsoppgavene på en slik måte.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 9:23 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:20 am Nå gikk diskusjonen på konkrete arbeidsoppgaver som læreren ALLTID har hatt - tilpasset opplæring, bidra til et inkluderende læringsmiljø, hjem-skole-samarbeid og kollegialt samarbeid. Dette er selvfølgeligheter, og burde ikke være oppe til diskusjon. At det er det er forstemmende og trist for lærerstanden. Det har intet med NPM å gjøre.
Du kan vel ikke påstå at graden av oppgaver utenom klasseromsundervisning og retting av oppgaver og prøver er akkurat den samme i dag som det var for 30 år siden? Fra mitt ståsted virker det som det er svært mye som har forandret seg. Mye mer krevende foreldre, færre sanksjonsmuligheter, mer krav til dokumentasjon, mer potensial for konflikt og klaging, jfr. hva som kreves f.eks ved påklaging av karakterer som nevnes over her.
Det var ikke dette diskusjonen du involverer deg i gikk ut på. Jeg reagerte på et innlegg der det stod at lærerens oppgave er å lære elevene fag. Punktum. Noe som ikke medfører riktighet. De åpenbare oppgavene jeg har nevnt er hentet fra avsnittet «Skolens praksis» i overordnet del av læreplanen. Når jeg minnet debattanten om disse oppgavene, så var hans respons at de som hadde funnet på disse oppgavene kunne stikke dokumentene der disse oppgavene er nedfelt et visst sted. Trist at en lærer har slike holdninger.
Nei diskusjonen gikk på at læreren har for mange oppgaver som ikke er det han har utdannet seg til. Det var du som dro inn læringsmiljø, tilpasset opplæring og kollegialt samarbeid - som ikke er det Læreplanen handler om. Det er der, spesielt i generell del, men hovedsakelig går det på fag. Kritikken min er da (selvfølgelig) at den generelle delen er for bred, noe som fører til at skolen blir et dumpingsted for alle problemer som kommunene ikke vil ta i. Problemene skyves deretter over til Fylkeskommunen gjennom en idiotisk lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen. Da er det ofte for sent for eleven.

Jeg har nå påpekt flere strukturelle utfordringer med dagens skoleordning, og har på ingen måte uttrykt at jeg er i mot tilpasset opplæring og kollegialt samarbeid. Det er det du som har diktet opp i eget hode.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 9:58 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 9:23 am
Du kan vel ikke påstå at graden av oppgaver utenom klasseromsundervisning og retting av oppgaver og prøver er akkurat den samme i dag som det var for 30 år siden? Fra mitt ståsted virker det som det er svært mye som har forandret seg. Mye mer krevende foreldre, færre sanksjonsmuligheter, mer krav til dokumentasjon, mer potensial for konflikt og klaging, jfr. hva som kreves f.eks ved påklaging av karakterer som nevnes over her.
Det var ikke dette diskusjonen du involverer deg i gikk ut på. Jeg reagerte på et innlegg der det stod at lærerens oppgave er å lære elevene fag. Punktum. Noe som ikke medfører riktighet. De åpenbare oppgavene jeg har nevnt er hentet fra avsnittet «Skolens praksis» i overordnet del av læreplanen. Når jeg minnet debattanten om disse oppgavene, så var hans respons at de som hadde funnet på disse oppgavene kunne stikke dokumentene der disse oppgavene er nedfelt et visst sted. Trist at en lærer har slike holdninger.
Problemene skyves deretter over til Fylkeskommunen gjennom en idiotisk lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen.
Mener du at barn i Norge IKKE skal ha lovfestet rett til grunnskole?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:56 am Her handlet det altså om tilpasset opplæring, inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid. Ja, ja vi får være enige om å være uenige. Jeg synes uansett ikke lærere skal omtale disse arbeidsoppgavene på en slik måte.
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.

William_S

Legg inn av William_S »

Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:40 am
William_S skrev: ons sep 21, 2022 9:12 am
Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:02 am

Denne streiken er fullstendig meningsløs som SAS streiken i sommer. Barn har nå i 2 år vært rammet av covid 19 tiltak både i skolen og med fritidsaktiviteter. Det handler ikke om at lærere er psykologer, men at mange elever nå blir gående alene med foreldre på jobb. I tillegg til at de kommer bakpå faglig. Dette er en bedritten og kynisk streik hvor disse fagforeningspampene kun tenker penger. Økt kjøpekraft, forbruk og mer ødeleggelse av natur. Skatt heller inntekter over en million hardere.

Lærerne eller streiken har null sympati hos meg. Har selv to barn som ble rammet av covid 19, og nå dette kyniske spillet. Lærere og rekrutteringer handler like mye om arbeidsforhold som lønn. I min tid på skolen sist på 1970 tallet og ut på 80-tallet kunne og tok lærere bråkete elever i nakken og kastet de ut av klasserommene om de forstyrret undervisningen. I dag må man vel ha et enkeltvedtak fra Kongen i statsråd og et alternativt pedagogisk opplegg på korridorene. Etterdønningene av den feministiske og snillistiske og naive 1968 generasjonen er i ferd med å ødelegge en generasjon med barn fordi det kun tales om barns rettigheter og at det ikke settes krav. Det er nok et helvete å være lærer i enkelte klasser på u-trinnet.
Ja la oss gå tilbake til fysisk avstraffelse med spanskrør og alt alt. For øvrig er jeg nok ikke uenig i at det kanskje trengs litt hardere midler mot elever som bare ødelegger, men vi trenger ikke å gå tilbake til 60-70 tallet hvor alt var lov. For øvrig er det mange saker fra den gang hvor mange elever ikke fikk tilstrikkelig skolegang og hjelp. Det var nok også en god del mer kynisk mobbing som aldri ble tatt tak i fordi det skulle man ordne opp i selv (nå er det dessverre slik at en del skoler fortsatt er notorisk elendige til å fikse opp i mobbing, men det er iallefall et stort fokus på dette i skoleverket)
Skal du debattere får du begynne med å lære deg krav til saklighet. Hvem F har nevnt spanskrør ? Det jeg skrev har jeg mange med på. Dagens skole er bygd opp rundt at elever har rettigheter, og for få plikter. Mange lærere har mistet garderoben eller klasserommet, fordi de ikke har sanksjoner mot vanskelige elever som overhodet ikke hører etter. Elever som har null respekt for lærere, som ødelegger læringsmiljøet og som vanskeliggjør lærerens arbeidssituasjon. Jeg ble selv ved et par anledninger på u skolen tatt i nakken/armen og kastet ut av klasserommet med beskjed om å sitte der til jeg holdt kjeft, av myndige lærere. Jeg tror jeg hørte etter. Ble verken slått eller noe, og tok null skade av det.

Mobbing og psykiske lidelser ? Frafall i videregående, rekruttering til håndverkeryrker, unge uføre. Har du fått med deg utviklingen i slike tall de siste 30-40 år ? Barn i dag krenkes av alt. I en periode kunne de som 10 åringer ikke veies fordi helsesøster kunne såre de ved å fortelle at de er overvektig (sic). Jeg er uansett i mot denne streiken. Da den er kynisk og absurd etter 2 år med corona.
Ja gud forby at elevene har rettigheter og plikter har det jo blitt mer av , hørt om feks fraværsgrensa? Den innebærer jo at elevene på vgs må løpe ned fastlegekontorene for å få legeerklæring på selv enkle infeksjonssykdommer. For fag med relativt få årstimer så skal det jo ingenting til for å nå grensa.

Nei jeg tror nok ikke barn i dag krenkes lettere enn før. Noe av problemet skyldes nok også SoMe hvor man får inn det perfekte glandsbildet av folk hver dag og da blir det i en del miljøer et jag å jakte etter det perfekte. Man skal være godt trent, man skal gjøre det godt på skolen, man skal helst prestere på alle mulige fronter. Og da er dessverre veien kort til å utvikle psykiske problemer når man ikke matcher en eller flere av disse områdene. Nå er det jo også dessverre at krenkende ting plutselig kan bli sendt avgårde på Snap og lignende med langt større konsekvenser kanskje enn før.

At 10 åringer ikke kunne veies en periode får du nesten dokumentere, for det tror jeg bare er pisspreik.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:56 am Her handlet det altså om tilpasset opplæring, inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid. Ja, ja vi får være enige om å være uenige. Jeg synes uansett ikke lærere skal omtale disse arbeidsoppgavene på en slik måte.
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Biggus har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:32 am, redigert 1 gang totalt.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

anbessa skrev: man sep 19, 2022 11:42 pm
PapaSmurf skrev: man sep 19, 2022 11:21 pm All den fritiden MÅ sees på som et frynsegode.
Absurd at ikke flere ønsker å bli lærer med tanke på at man må jobbe bare 195 dager i året. Så får det så være at det kan tære på litt når det stormer som verst, 170 fridager er verdt det. Som min kloke tante sa - det burde vært påbudt med én lærer i hvert parforhold som har barn.

Så er det jo også dem som benytter seg av det helt sinnssyke stillingsvernet man har i offentlig sektor. Såkalte "snu bunken"-lærere som hadde fått sparken på flekken i en privat bedrift finnes det mange av rundt om. Umulig å bli kvitt! Men vil tro disse ser på vernet som en frynsegode. Minimal arbeidsinnsats - maksimal ferie. Helt ok lønn. Fin kombinasjon det.
Hvorfor er du ikke lærer, hvis det er så fint?

Bone8

Legg inn av Bone8 »

HNilsen skrev: tir sep 20, 2022 3:24 pm
Bone8 skrev: tir sep 20, 2022 1:11 pm
Rainmaker skrev: tir sep 20, 2022 12:20 pm

Å basere en vurdering av en hel yrkesgruppe på det som trolig er en svært marginal erfaring er lite fruktbart. Det er litt som å avvise vitenskaplige rapporter om jordens klima fordi "det snør jo utenfor døra mi".

Hvorvidt lærere faktisk jobber inn avspaseringen 1:1 har jeg null greie på. Jeg nekter derimot å tro at alle lærere uavhengig av erfaring og fagtype gjør det. Jeg har selv holdt undervisningsopplegg/kurs innenfor mitt fagfelt. Arbeidet med det de første gangene var omfattende. Etter å ha gjort det en del ganger så var det tilnærmet null forarbeid, siden alt var gjort for mange kurs siden. Dette er nok ikke 1:1 overførbart, men jeg kan ikke se for meg en situasjon hvor en lærer bruker like mye tid til forarbeid for et fag år 10 som år 1.

Etterarbeid og oppfølging er en annen sak, men der er det nok også stor grad av variasjon avhengig av flere faktorer.

Jeg har ikke noe spesiell grunn til å tvile på lærernes arbeidsinnsats, men hva med at de faktisk skrev tid for den tiden de faktisk jobbet, og fikk avspasering for det. Den tiden de da ikke får avspasere blir bundet tid på skolen, jobb utover dette blir overtid. Om de virkelig jobber så mye som de sier burde det være en gullkantet avtale.
Det er ingen som har påstått at alle bruker den tilmålte tiden.
Nei, men du har påstått at FLERTALLET bruker den tilmålte tiden.
Hvor har jeg påstått det?

Jeg har forsøkt se gjennom innleggene mine, men finner det ikke.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

Bone8 skrev: ons sep 21, 2022 10:23 am
HNilsen skrev: tir sep 20, 2022 3:24 pm
Bone8 skrev: tir sep 20, 2022 1:11 pm

Det er ingen som har påstått at alle bruker den tilmålte tiden.
Nei, men du har påstått at FLERTALLET bruker den tilmålte tiden.
Hvor har jeg påstått det?

Jeg har forsøkt se gjennom innleggene mine, men finner det ikke.
Ok, greit, påstanden min var at de færreste jobbet 8,7 timer hver dag hele uka. Den står jeg inne for. Hva mener du da - halvparten, en tredjedel? Konkretiser!
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:30 am, redigert 1 gang totalt.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

KongOlav2 skrev: tir sep 20, 2022 6:00 pm
Lezah skrev: tir sep 20, 2022 10:09 am Jeg var dog ikke forberedt på foreldre som ringte på kveldene og ville ha privat leksehjelp for sine magiske barn, eller annet (forespørsel om jeg ikke kunne ta med noen gutter og lære dem å svømme var jo en kuriositet). Jeg var ikke forberedt på å måtte notere ned samtlige elevers muntlige deltakelse i klasserommet fordi det allerede den gang hadde begynt å skje at foreldre huket inn advokater for å bestride karakterer man satte. Jeg var ikke forberedt på at det ikke fins sanksjonsmuligheter. Jeg var ikke forberedt på KS. Jeg var ikek forberedt på hvor mye folk uten lærererfaring skulle diktere hvordan lærere skal jobbe. Jeg var ikke forberedt på at mobbere måtte vises mer hensyn enn mobbeofre. Og det var faktisk primært på VGS jeg jobbet; de som jobber på barnetrinnet har jo enda mer av alt dette, pluss at de har enorme klasser, tomme materialhyller etc. Der kan du så legge til vold, trusler fra familier, barn som "forsvinner" i lengre perioder etc i en del skoler. Sånt er mentalt jævlig utfordrende for de fleste.
Himmel, dette var jo nærmest tragikomisk. Har hørt det ille altså, men såpass ille også på videregående? Spesielt det med foreldrene. At de hyrer advokathjelp for å klage på karakterer er jo intet mindre enn sinnsykt.
Det hører nok til sjeldenhetene, men at det er flere rettigheter og flere plikter tillagt lærerne nå enn det har vært tidligere mener jeg er ganske tydelig. Noe av det er bra, men balansen har blitt veldig skjev. Eksempelet jeg skrev angående karaktersetting og hva som kreves for å klage på karakter kontra begrunnelsen det krever fra lærer er et eksempel.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 9:58 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:28 am

Det var ikke dette diskusjonen du involverer deg i gikk ut på. Jeg reagerte på et innlegg der det stod at lærerens oppgave er å lære elevene fag. Punktum. Noe som ikke medfører riktighet. De åpenbare oppgavene jeg har nevnt er hentet fra avsnittet «Skolens praksis» i overordnet del av læreplanen. Når jeg minnet debattanten om disse oppgavene, så var hans respons at de som hadde funnet på disse oppgavene kunne stikke dokumentene der disse oppgavene er nedfelt et visst sted. Trist at en lærer har slike holdninger.
Problemene skyves deretter over til Fylkeskommunen gjennom en idiotisk lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen.
Mener du at barn i Norge IKKE skal ha lovfestet rett til grunnskole?
Igjen, ikke i nærheten av det jeg har sagt. Problemet er at for noen år siden fikk en lovfestet rett til å komme seg inn på VGS, så elever som ikke har karakterer i fag i Grunnskolen skal fortsatt ha de fagene i den videregående skolen.

Dette fører til at elever ikke kan være "dropouts" i Grunnskolen, da dette ikke er lov, men straks de kommer på den frivillige videregående skolen og det stilles krav, så har de ikke sjans. Etter 10 år med "tortur" så skal de altså fortsette med det i to-tre år til, noe alt for mange av dem så klart ikke gjør. Likevel er dropout-problematikken en storsatsing på VGS, og det settes et stort press på skoleledere landet over for å fikse problemet - men svaret de har på dette er å sette universitetsutdannede fagfolk til å lære disse stakkars elevene grunnleggende ferdigheter som de skulle ha lært seg for årevis siden (altså nok et eksempel på å tillegge lærere oppgaver de ikke har utdanning i), og slik utsette dem for enda mer "tortur". Igjen, kommunene skyver problemene foran seg, for straks det er Fylkeskommunene som har ansvaret, slipper de det selv.

Det sier seg selv at en elev som ligger årevis etter de andre innen de begynner på ungdomsskoletrinnet ikke kan tas hånd om av folk uten spesiell fagkompetanse, og bare være på skolen for å få sosialisering og noe å gjøre på på dagtid. Dette gjøres i stor skala i hele landet, for kommunene har ikke kapasitet til den typen helsestell, så de dumper dette på skolene.

Jeg tror at det som må gjøres er å fjerne disse rettighetene elevene har, som kun skader de aller svakeste i samfunnet, og heller gi dem et alternativ som ikke inkluderer generell studiekompetanse. Dette eksisterer til en viss grad allerede (kompetansebevis), men det er kun for helt spesielle tilfeller. Hadde elever med lav måloppnåelse i Grunnskolen fått et valg mellom Studiespes, Yrkesfag med normalt løp som i dag, og Yrkesfag uten fellesfag og dermed ikke generell studiekompetanse, så tror jeg at mange dropouts og "problemelever" hadde hatt et håp om å komme seg i jobb og klare seg uten først å få all selvtillit knust. Det som gjenstår da er en styrket satsing på voksenopplæring, hvor det legges til rette for at voksne i full jobb uten generell studiekompetanse kan få nettopp det med en form for etterutdanningsstøtte eller rett til tilpassing i arbeidet.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 9:56 am Her handlet det altså om tilpasset opplæring, inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid. Ja, ja vi får være enige om å være uenige. Jeg synes uansett ikke lærere skal omtale disse arbeidsoppgavene på en slik måte.
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Du mener vel BiggusD? Det var vel hen som skrev dette med retten til å fullføre grunnskolen.

Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 10:30 am
Problemene skyves deretter over til Fylkeskommunen gjennom en idiotisk lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen.


Jeg tror at det som må gjøres er å fjerne disse rettighetene elevene har
Hvilke rettigheter er det du konkret vil fjerne?
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:57 am, redigert 4 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Du mener vel BiggusD? Det var vel hen som skrev dette med retten til å fullføre grunnskolen.

Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Ja, skrev feil, har rettet nå. Bone er en mye mer saklig debattant, selv om jeg er uenig med ham. Unnskyld, Bone.

Brukeravatar
Rainmaker
Innlegg: 3443

Legg inn av Rainmaker »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 10:30 am
Igjen, ikke i nærheten av det jeg har sagt. Problemet er at for noen år siden fikk en lovfestet rett til å komme seg inn på VGS, så elever som ikke har karakterer i fag i Grunnskolen skal fortsatt ha de fagene i den videregående skolen.

Dette fører til at elever ikke kan være "dropouts" i Grunnskolen, da dette ikke er lov,
Det stemmer ikke.

At de har en rett til plass på VGS betyr ikke at de har en plikt til eller på annen måte gå på VGS

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»