Lærerstreiken

Svar
HNilsen

Re: Lærerstreiken

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:02 am
Det er greit. Samtidig synes jeg du i denne tråden virker generelt lite kritisk oppover i systemet. Og villig til å diskutere i hvilken grad lærere skal ha andre oppgaver enn tradisjonell klasseromsundervisning. Det er vel omtrent alle som mener at man i noen grad skal ha dette, men hvor mange og omfattende krav skal man faktisk stille til dagens lærere? Jeg har ikke sett deg greie ut særlig mye om akkurat dette. Og siden du faktisk er i bransjen så hadde det vært mer interessant enn å gå i begrepsdiskusjoner og lignende.
Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Sist redigert av HNilsen den ons sep 21, 2022 10:59 am, redigert 2 ganger totalt.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Bone8 skrev: ons sep 21, 2022 10:22 am Hvorfor er du ikke lærer, hvis det er så fint?
Jeg er lærer.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am

Bone har ganske så radikale synspunkter. Nå sist der han omtaler lovfestet rett til å fullføre grunnskolen som «idiotisk». Jeg synes det er vanskelig å diskutere «vanlige» temaer, når en debattant tilkjennegir såpass radikale synspunkter, særlig når denne selv er lærer. For meg blir det som å diskutere utfordringer med inkluderingspolitikken med en rasist.
Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag. Da synes jeg det er mest interessant å diskuterer hvilke oppgaver de skal ha og hvilke krav og forventninger som stilles til dem fremfor noe annet. Jeg gikk på grunnskolen gjennom 1990-tallet. Jeg kan ikke si at jeg synes mine rettigheter på den tiden fremsto som særlig dårlige på noe som helst vis og at det har vært nødvendig med mange endringer siden den gang. Også endringer som har vært med på å gjøre hverdagen til mange lærere klart mer krevende.

Andy

Legg inn av Andy »

Utrolig at politikere og KS valgte å ikke stille på Debatten i går. KS hadde ikke lyst til å stille, noe som er ganske barnslig. De visste vel at de ville komme til å tape debatten, da alle tall viser at lærerne har vært tapere over mange år, både i lønn og status. Politikerne på sin side sier alltid at de skal satse på skolen, men gjør ingenting konkret for å sørge for at læreryrket faktisk er attraktivt. Det er feigt.

Og disse foreldrene som roper på tvungen lønnsnemd og bekymrer seg over elevenes helse virker delvis bortreist. Man kunne høre bekymringer om at ungene snur døgnet og ikke vil stå opp om morgenen, de gamer mye osv. Totalt ansvarsfraskrivelse, det er da foresattes ansvar å sette rammer for ungene. Det går ikke an å gi lærerne skylda for at barna dine ikke legger seg om kvelden. De sammenligner dette med stengte skoler under pandemien, men da kunne man ikke sosialisere. Nå har de mulighet til å leke og gjøre ting sammen med venner så mye de vil. Er dagens barn og unge helt avhengige av at voksne skal tilrettelegge for sosial aktivitet, evner de ikke å finne på noe på egenhånd?

Handal har et meget godt poeng når han spør hvorfor foreldrene som er opprørt over streiken ikke er opprørt over den generelle situasjonen i skoleverket. Foreldre klager over at barn med spesielle behov rammes, men hvorfor er de ikke opprørt over at kun 50% av de som jobber i spesialundervisningen har riktig kompetanse? Det er fullstendig uakseptabelt, men foreldrene virker fornøyde så lenge de kan sende barna på skole, selv om de ikke får det tilbudet de har krav på.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:58 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:33 am

Men uavhengig av det hadde det vært interessant å høre om hva faktisk du tenker om ting og tang. En ting er lønn og arbeidstid, men noe annet er de oppgavene som lærerne faktisk blir pålagt og de kravene som stilles.
Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag.
Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring. Dette er rettigheter som for meg kommer foran de byråkratiske arbeidsoppgavene læreren har. Ti av ti ganger. Også når det er streik.

Så får du prioritere annerledes.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring.
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:58 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:49 am

Jeg vil igjen presisere at for meg så er læreren og skolen den profesjonelle part i relasjonen til elever. Derfor må noen grunnleggende forståelser være på plass som et fundament for diskusjonen. Jeg finner det urovekkende at du og andre i diskusjonen synes det er uproblematisk/ignorerer debattanter som omtaler grunnleggende og fundamentale rettigheter som elevene har på den måten som her er omtalt, og istedet fokuserer på temaer som ikke er av så grunnleggende og (livs)viktig karakter. Det blir en mismatch for meg - ikke bare en mismatch, men som å diskutere inkluderingsutfordringer med en rasist, som var bildet jeg brukte. I denne tråden så er det klart mest prekære å ta avstand for de radikale synspunktene som debattanter som stiller spørsmål til elevens grunnskolerettigheter og rett til et inkluderende læringsmiljø. Det er MYE viktigere enn hvorvidt læreren har fått for mange byråkratiske arbeidsoppgaver.

For meg starter derfor diskusjonen der!
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag.
Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring. Dette er rettigheter som for meg kommer foran de byråkratiske arbeidsoppgavene læreren har. Ti av ti ganger. Også når det er streik.

Så får du prioritere annerledes.
Hvem er det du tror ikke stiller seg bak "elevens rett på grunnskole"?

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

William_S skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:40 am
William_S skrev: ons sep 21, 2022 9:12 am

Ja la oss gå tilbake til fysisk avstraffelse med spanskrør og alt alt. For øvrig er jeg nok ikke uenig i at det kanskje trengs litt hardere midler mot elever som bare ødelegger, men vi trenger ikke å gå tilbake til 60-70 tallet hvor alt var lov. For øvrig er det mange saker fra den gang hvor mange elever ikke fikk tilstrikkelig skolegang og hjelp. Det var nok også en god del mer kynisk mobbing som aldri ble tatt tak i fordi det skulle man ordne opp i selv (nå er det dessverre slik at en del skoler fortsatt er notorisk elendige til å fikse opp i mobbing, men det er iallefall et stort fokus på dette i skoleverket)
Skal du debattere får du begynne med å lære deg krav til saklighet. Hvem F har nevnt spanskrør ? Det jeg skrev har jeg mange med på. Dagens skole er bygd opp rundt at elever har rettigheter, og for få plikter. Mange lærere har mistet garderoben eller klasserommet, fordi de ikke har sanksjoner mot vanskelige elever som overhodet ikke hører etter. Elever som har null respekt for lærere, som ødelegger læringsmiljøet og som vanskeliggjør lærerens arbeidssituasjon. Jeg ble selv ved et par anledninger på u skolen tatt i nakken/armen og kastet ut av klasserommet med beskjed om å sitte der til jeg holdt kjeft, av myndige lærere. Jeg tror jeg hørte etter. Ble verken slått eller noe, og tok null skade av det.

Mobbing og psykiske lidelser ? Frafall i videregående, rekruttering til håndverkeryrker, unge uføre. Har du fått med deg utviklingen i slike tall de siste 30-40 år ? Barn i dag krenkes av alt. I en periode kunne de som 10 åringer ikke veies fordi helsesøster kunne såre de ved å fortelle at de er overvektig (sic). Jeg er uansett i mot denne streiken. Da den er kynisk og absurd etter 2 år med corona.
Ja gud forby at elevene har rettigheter og plikter har det jo blitt mer av , hørt om feks fraværsgrensa? Den innebærer jo at elevene på vgs må løpe ned fastlegekontorene for å få legeerklæring på selv enkle infeksjonssykdommer. For fag med relativt få årstimer så skal det jo ingenting til for å nå grensa.

Nei jeg tror nok ikke barn i dag krenkes lettere enn før. Noe av problemet skyldes nok også SoMe hvor man får inn det perfekte glandsbildet av folk hver dag og da blir det i en del miljøer et jag å jakte etter det perfekte. Man skal være godt trent, man skal gjøre det godt på skolen, man skal helst prestere på alle mulige fronter. Og da er dessverre veien kort til å utvikle psykiske problemer når man ikke matcher en eller flere av disse områdene. Nå er det jo også dessverre at krenkende ting plutselig kan bli sendt avgårde på Snap og lignende med langt større konsekvenser kanskje enn før.

At 10 åringer ikke kunne veies en periode får du nesten dokumentere, for det tror jeg bare er pisspreik.
Etter et nettsøk er det tillatt å veie 10 åringer. Det var visstnok ikke tilrådelig en periode (ikke forbudt). Det er imidlertid sterke krefter som vil forby det fordi 10 åringer kan bli krenket av å høre at han eller hun er feit.

Jeg «kjenner» personer som deg fra det virkelige liv, og gidder ikke kaste bort tiden med meningsløse diskusjoner. SoMe og alt er så vanskelig. Min far ble ca 1960 sendt hjemmefra for å bo på hybel og gå på realskole som 13 åring. Min onkel dro til sjøs som lettmatros i norsk utenriksfart etter 7-årig folkeskole, eller som 13 åring. Tror du dette var enkelt ? Mange 13 åringer i dag klarer fan ikke å smøre egen nistepakke i en matboks. Jeg sitter i et styre i en håndverker bedrift (tømring og forskaling mm). Senior startet dette selskapet på 1950 tallet. Norsk ungdom stod da i kø for lærlingplass, og de jobbet for pengene. I dag har de et enormt rekrutteringsproblem, da norsk ungdom med «tak i» er vanskelig å finne. Den dagen øst europeerne forsvinner har Norge et megaproblem. Du skjønner neppe hva jeg prater om med dine spanskrør og SoMe tanker.

Jeg mener lærerstreiken i dag er kynisk og hjerterått etter det dagens unge har vært gjennom. 2 år med pandemi. Punktum. Hva lærere bør tjene har jeg ingen formening om. Rekrutteringsproblemene skyldes like mye arbeidsmiljø med uro i klasser uten at lærere kan gjøre noe, fremfor lønn. Min bedre halvdel er lærer, og jeg antar at hun vet noe om hva hun prater om. Diskusjonen med deg avsluttes.

William_S

Legg inn av William_S »

Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 11:55 am
William_S skrev: ons sep 21, 2022 10:16 am
Crazy Horse skrev: ons sep 21, 2022 9:40 am

Skal du debattere får du begynne med å lære deg krav til saklighet. Hvem F har nevnt spanskrør ? Det jeg skrev har jeg mange med på. Dagens skole er bygd opp rundt at elever har rettigheter, og for få plikter. Mange lærere har mistet garderoben eller klasserommet, fordi de ikke har sanksjoner mot vanskelige elever som overhodet ikke hører etter. Elever som har null respekt for lærere, som ødelegger læringsmiljøet og som vanskeliggjør lærerens arbeidssituasjon. Jeg ble selv ved et par anledninger på u skolen tatt i nakken/armen og kastet ut av klasserommet med beskjed om å sitte der til jeg holdt kjeft, av myndige lærere. Jeg tror jeg hørte etter. Ble verken slått eller noe, og tok null skade av det.

Mobbing og psykiske lidelser ? Frafall i videregående, rekruttering til håndverkeryrker, unge uføre. Har du fått med deg utviklingen i slike tall de siste 30-40 år ? Barn i dag krenkes av alt. I en periode kunne de som 10 åringer ikke veies fordi helsesøster kunne såre de ved å fortelle at de er overvektig (sic). Jeg er uansett i mot denne streiken. Da den er kynisk og absurd etter 2 år med corona.
Ja gud forby at elevene har rettigheter og plikter har det jo blitt mer av , hørt om feks fraværsgrensa? Den innebærer jo at elevene på vgs må løpe ned fastlegekontorene for å få legeerklæring på selv enkle infeksjonssykdommer. For fag med relativt få årstimer så skal det jo ingenting til for å nå grensa.

Nei jeg tror nok ikke barn i dag krenkes lettere enn før. Noe av problemet skyldes nok også SoMe hvor man får inn det perfekte glandsbildet av folk hver dag og da blir det i en del miljøer et jag å jakte etter det perfekte. Man skal være godt trent, man skal gjøre det godt på skolen, man skal helst prestere på alle mulige fronter. Og da er dessverre veien kort til å utvikle psykiske problemer når man ikke matcher en eller flere av disse områdene. Nå er det jo også dessverre at krenkende ting plutselig kan bli sendt avgårde på Snap og lignende med langt større konsekvenser kanskje enn før.

At 10 åringer ikke kunne veies en periode får du nesten dokumentere, for det tror jeg bare er pisspreik.
Etter et nettsøk er det tillatt å veie 10 åringer. Det var visstnok ikke tilrådelig en periode (ikke forbudt). Det er imidlertid sterke krefter som vil forby det fordi 10 åringer kan bli krenket av å høre at han eller hun er feit.

Jeg «kjenner» personer som deg fra det virkelige liv, og gidder ikke kaste bort tiden med meningsløse diskusjoner. SoMe og alt er så vanskelig. Min far ble ca 1960 sendt hjemmefra for å bo på hybel og gå på realskole som 13 åring. Min onkel dro til sjøs som lettmatros i norsk utenriksfart etter 7-årig folkeskole, eller som 13 åring. Tror du dette var enkelt ? Mange 13 åringer i dag klarer fan ikke å smøre egen nistepakke i en matboks. Jeg sitter i et styre i en håndverker bedrift (tømring og forskaling mm). Senior startet dette selskapet på 1950 tallet. Norsk ungdom stod da i kø for lærlingplass, og de jobbet for pengene. I dag har de et enormt rekrutteringsproblem, da norsk ungdom med «tak i» er vanskelig å finne. Den dagen øst europeerne forsvinner har Norge et megaproblem. Du skjønner neppe hva jeg prater om med dine spanskrør og SoMe tanker.

Jeg mener lærerstreiken i dag er kynisk og hjerterått etter det dagens unge har vært gjennom. 2 år med pandemi. Punktum. Hva lærere bør tjene har jeg ingen formening om. Rekrutteringsproblemene skyldes like mye arbeidsmiljø med uro i klasser uten at lærere kan gjøre noe, fremfor lønn. Min bedre halvdel er lærer, og jeg antar at hun vet noe om hva hun prater om. Diskusjonen med deg avsluttes.
Dette er vel egentlig dine synspunkter oppsummert - alt var så mye bedre før hvor gutta dro til sjøs! Det blir litt sånn ja besteforeldrene dine var med i krigen så du har ingenting å klage på type retorikk. Noe jeg egentlig ikke er så sikker på om det faktisk var. Altså KS gadd ikke en gang å møte opp i Debatten i går engang! Og hva gjelder rekrutteringsproblemer til håndverksbedrifter jeg enig i , få ungdom velger denne retningen på vgs. Men det er ikke ene og alene lærernes skyld.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Andy skrev: ons sep 21, 2022 11:00 am Utrolig at politikere og KS valgte å ikke stille på Debatten i går. KS hadde ikke lyst til å stille, noe som er ganske barnslig. De visste vel at de ville komme til å tape debatten, da alle tall viser at lærerne har vært tapere over mange år, både i lønn og status. Politikerne på sin side sier alltid at de skal satse på skolen, men gjør ingenting konkret for å sørge for at læreryrket faktisk er attraktivt. Det er feigt.

Og disse foreldrene som roper på tvungen lønnsnemd og bekymrer seg over elevenes helse virker delvis bortreist. Man kunne høre bekymringer om at ungene snur døgnet og ikke vil stå opp om morgenen, de gamer mye osv. Totalt ansvarsfraskrivelse, det er da foresattes ansvar å sette rammer for ungene. Det går ikke an å gi lærerne skylda for at barna dine ikke legger seg om kvelden. De sammenligner dette med stengte skoler under pandemien, men da kunne man ikke sosialisere. Nå har de mulighet til å leke og gjøre ting sammen med venner så mye de vil. Er dagens barn og unge helt avhengige av at voksne skal tilrettelegge for sosial aktivitet, evner de ikke å finne på noe på egenhånd?

Handal har et meget godt poeng når han spør hvorfor foreldrene som er opprørt over streiken ikke er opprørt over den generelle situasjonen i skoleverket. Foreldre klager over at barn med spesielle behov rammes, men hvorfor er de ikke opprørt over at kun 50% av de som jobber i spesialundervisningen har riktig kompetanse? Det er fullstendig uakseptabelt, men foreldrene virker fornøyde så lenge de kan sende barna på skole, selv om de ikke får det tilbudet de har krav på.
Veldig godt oppsummert!

basillen

Legg inn av basillen »

William_S skrev: ons sep 21, 2022 12:07 pm Dette er vel egentlig dine synspunkter oppsummert - alt var så mye bedre før hvor gutta dro til sjøs! Det blir litt sånn ja besteforeldrene dine var med i krigen så du har ingenting å klage på type retorikk. Noe jeg egentlig ikke er så sikker på om det faktisk var. Altså KS gadd ikke en gang å møte opp i Debatten i går engang! Og hva gjelder rekrutteringsproblemer til håndverksbedrifter jeg enig i , få ungdom velger denne retningen på vgs. Men det er ikke ene og alene lærernes skyld.
Dette er jo egentlig et litt sånt klassisk "cop out" argument, som, uten sammenligning for øvrig, også ble brukt da folk stilte spørsmål om coronatiltakene:

"Slutt å klag! Bare tenk på de som opplevde 2. verdenskrig!"

William_S

Legg inn av William_S »

basillen skrev: ons sep 21, 2022 12:20 pm
William_S skrev: ons sep 21, 2022 12:07 pm Dette er vel egentlig dine synspunkter oppsummert - alt var så mye bedre før hvor gutta dro til sjøs! Det blir litt sånn ja besteforeldrene dine var med i krigen så du har ingenting å klage på type retorikk. Noe jeg egentlig ikke er så sikker på om det faktisk var. Altså KS gadd ikke en gang å møte opp i Debatten i går engang! Og hva gjelder rekrutteringsproblemer til håndverksbedrifter jeg enig i , få ungdom velger denne retningen på vgs. Men det er ikke ene og alene lærernes skyld.
Dette er jo egentlig et litt sånt klassisk "cop out" argument, som, uten sammenligning for øvrig, også ble brukt da folk stilte spørsmål om coronatiltakene:

"Slutt å klag! Bare tenk på de som opplevde 2. verdenskrig!"
Ja man kan alltid finne noe eller noen som har det verre enn seg selv for å be noen slutte å klage. Uten at det egentlig er noe godt argument. Det skulle tatt seg ut om ei jente på 15 med spiseforstyrrelser skulle bli møtt av en psykolog som sa " ja men tenk på de som ble tatt til fange i andre verdenskrig og gikk ned i vekt på den måten". Og det er en myte at psykiske vansker ikke fantes før. Medisinen i en del av disse tilfellene ble flaska. Det var en gjengs oppfatning en tid at dette skulle man leve med, holde kjeft om og ellers skjerpe seg. Vi vet feks at en del veteraner fra Libanon har endt med å ta sine liv, fått rusproblemer og andre problemer fordi behandlingsapparatet var altfor dårlig. Og dette var noe folk ble sendt til på 80 tallet senest! Og dette var kremen av ungdom som ble sendt ned. Nå forstår Forsvaret at de må ha et apparat tilgjengelig selv for topptrente militære styrker. Man kommer ikke inn som verva soldat uten å score høyt både psykisk og fysisk. Men selv her kan folk få problemer i etterkant av å bli sendt til internasjonale operasjoner.

ja for å ta litt mer nærtliggende eksempel så har jo en del Utøya-overlevende fått det slengt i trynet at de må slutte og klage for at de ikke får den hjelpen de trenger... Ja for det er jo dagligdags å bli skutt etter på en sommerleir som skal være det tryggeste stedet på jord... En del har jo til og med fått den at de skulle ønske de ble drept. Jeg har en nær venn som jeg faktisk har vært dypt bekymra for som ble skutt etter på Utøya. Så ja, rett og slett fått for dårlig behandling i etterkant og tidvis også dukket ned i flaska for å berarbeide dette. Heldigvis går det litt bedre med han nå da og hjar i høst fått plass på en behandlingsinstitusjon samtidig som han har fått seg full og fast jobb.
Sist redigert av William_S den ons sep 21, 2022 12:52 pm, redigert 3 ganger totalt.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 11:37 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 10:58 am
Denne tråden handler om lærerstreiken, og dermed lærernes hverdag.
Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring. Dette er rettigheter som for meg kommer foran de byråkratiske arbeidsoppgavene læreren har. Ti av ti ganger. Også når det er streik.

Så får du prioritere annerledes.
Hvem er det du tror ikke stiller seg bak "elevens rett på grunnskole"?
Du skriver:
"Jeg tror at det som må gjøres er å fjerne disse rettighetene elevene har"

Hvilke rettigheter må fjernes?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 11:31 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring.
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.
Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 12:51 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 11:31 am
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 11:02 am Ok, igjen - vi får være enige om å være uenige om det. Jeg finner det lite interessant å diskutere lærerbyråkratiet med folk som ikke stiller seg bak at eleven har rett på grunnskole, rett på et inkluderende læringsmiljø og rett til tilpasset opplæring.
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.
Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:04 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 12:51 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 11:31 am
Jeg har da ikke sagt noe om dette. Du setter opp stråmenn for å slippe å svare på spørsmål.
Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.
Du svarer heller ikke på mine spørsmål - som var grunnlaget for debatten du involverte deg i. Så hvorfor skal jeg svare på dine?

Er det ok at en lærer skriver at dokumenter som omhandler tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid kan stappes et visst sted?

Nå skriver jeg "dokumenter", men du vet like godt som meg at i realiteten var det selve elevrettighetene debattanten ville til livs. Det framgår tydelig fra diskusjonen - han skrev at lærerens oppgave (i entall) var å lære elever fag. Punktum. Inneforstått - disse andre oppgavene er ikke oppgaver som læreren burde ha.

Dette med et bakteppe der elever i grunnskolen melder at motivasjonen for skole synker og er særlig lav i ungdomstrinnet. At det er urovekkende høyt frafall i videregående opplæring. At 5,9 prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. For å ta noe. Det finnes mer.

Mener du at det med et slikt bakteppe er ok at en LÆRER skriver at et inkluderende læringsmiljø ikke er noe en lærere skal beskjeftige seg med. Ikke bare at han/hun ikke skal ha det som arbeidsoppgave, men at det er noe som man kan stappe bak!

Synes du dette er ok?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:17 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:04 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 12:51 pm

Nei, jeg har ingen problemer med å svare på spørsmål, men det blir fåfengt å svare på spørsmål fra en som reagerer mer på at jeg utfordrer en debattant som vil rokke ved elevens grunnskolerettigheter, en på at det faktisk finnes en debattant som vil rokke ved grunnskolerettighetene. Da er vi ikke på samme banehalvdel - ikke på samme bane en gang.
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.
Du svarer heller ikke på mine spørsmål - som var grunnlaget for debatten du involverte deg i. Så hvorfor skal jeg svare på dine?

Er det ok at en lærer skriver at dokumenter som omhandler tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid kan stappes et visst sted?

Nå skriver jeg "dokumenter", men du vet like godt som meg at i realiteten var det selve elevrettighetene debattanten ville til livs. Det framgår tydelig fra diskusjonen - han skrev at lærerens oppgave (i entall) var å lære elever fag. Punktum. Inneforstått - disse andre oppgavene er ikke oppgaver som læreren burde ha.

Dette med et bakteppe der elever i grunnskolen melder at motivasjonen for skole synker og er særlig lav i ungdomstrinnet. At det er urovekkende høyt frafall i videregående opplæring. At 5,9 prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. For å ta noe. Det finnes mer.

Mener du at det med et slikt bakteppe er ok at en LÆRER skriver at et inkluderende læringsmiljø ikke er noe en lærere skal beskjeftige seg med. Ikke bare at han/hun ikke skal ha det som arbeidsoppgave, men at det er noe som man kan stappe bak!

Synes du dette er ok?
Hehe, samme visa. Stråmenn, null vilje til å svare på spørsmål annet enn akkurat det du selv vil kverulere om og en sykelig trang til å sette premissene for akkurat hva som skal diskuteres. Om du oppfører deg på samme måte som leder for dine underordnede i skoleverket, er du etter all sannsynlighet en elendig leder. Mer av den typen som er opptatt av sleike ræva oppover I systemet enn å høre på sine underordnede.

Og en ting til, er for øvrig BiggusD i det hele tatt lærer?

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:28 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:17 pm
KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 1:04 pm
Så null evne eller vilje til å svare på spørsmål. Din debatt med BiggusD er ikke relevant for de spørsmålene som stiller deg.
Du svarer heller ikke på mine spørsmål - som var grunnlaget for debatten du involverte deg i. Så hvorfor skal jeg svare på dine?

Er det ok at en lærer skriver at dokumenter som omhandler tilpasset opplæring, et inkluderende læringsmiljø og hjem-skole-samarbeid kan stappes et visst sted?

Nå skriver jeg "dokumenter", men du vet like godt som meg at i realiteten var det selve elevrettighetene debattanten ville til livs. Det framgår tydelig fra diskusjonen - han skrev at lærerens oppgave (i entall) var å lære elever fag. Punktum. Inneforstått - disse andre oppgavene er ikke oppgaver som læreren burde ha.

Dette med et bakteppe der elever i grunnskolen melder at motivasjonen for skole synker og er særlig lav i ungdomstrinnet. At det er urovekkende høyt frafall i videregående opplæring. At 5,9 prosent av elevene melder at de blir mobbet i norsk skole. For å ta noe. Det finnes mer.

Mener du at det med et slikt bakteppe er ok at en LÆRER skriver at et inkluderende læringsmiljø ikke er noe en lærere skal beskjeftige seg med. Ikke bare at han/hun ikke skal ha det som arbeidsoppgave, men at det er noe som man kan stappe bak!

Synes du dette er ok?
Hehe, samme visa. Stråmenn, null vilje til å svare på spørsmål annet enn akkurat det du selv vil kverulere om og en sykelig trang til å sette premissene for akkurat hva som skal diskuteres. Om du oppfører deg på samme måte som leder for dine underordnede i skoleverket, er du etter all sannsynlighet en elendig leder. Mer av den typen som er opptatt av sleike ræva oppover I systemet enn å høre på sine underordnede.

Og en ting til, er for øvrig BiggusD i det hele tatt lærer?
Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:55 pm
Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.
https://www.udir.no/eksamen-og-prover/d ... arakterer/

Her ser du at elevene får vitnemål selv om de ikke har vurderingsgrunnlag (eller har strøket) i faget.

Det vil si at elevene har lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen, selv om de ikke kan noe eller har vært for mye borte. Det har altså ingen ting å si om eleven faktisk har hatt opplæring eller ikke. Dermed kommer det elever inn på VGS (fordi dette er en lovfestet rett) som ikke har noen forutsetninger for å klare å noe av det de er ment å kunne - men i VGS er det altså -ikke- en lovfestet rett å komme ut med et vitnemål.

Det er disse rettighetene jeg argumenterer i mot. De hjelper på ingen måte elevene, men gjør heller frafallsproblematikken verre. Det er en selvfølgelighet at alle barn i landet har rett på å komme inn på Grunnskole hvor de får opplæring, men det gir ingen mening at de automatisk også fullfører Grunnskolen. Det kan ikke være slik at det ikke er krav i Grunnskolen. Rettigheter og krav må følge hverandre.

Det Grunnskolen og kommunene har gjort er omtrent det samme som om man gjorde narkotikabruk og -salg lovlig, og deretter skryter av at narkotikalovbrudd faller til 0. Det er masse frafall i VGS, men det kan ikke være frafall i Grunnskolen - det er veldig hendig for KS, men på ingen måte for elevene.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 2:23 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:55 pm
Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.
https://www.udir.no/eksamen-og-prover/d ... arakterer/

Her ser du at elevene får vitnemål selv om de ikke har vurderingsgrunnlag (eller har strøket) i faget.

Det vil si at elevene har lovfestet rett til å fullføre Grunnskolen, selv om de ikke kan noe eller har vært for mye borte. Det har altså ingen ting å si om eleven faktisk har hatt opplæring eller ikke. Dermed kommer det elever inn på VGS (fordi dette er en lovfestet rett) som ikke har noen forutsetninger for å klare å noe av det de er ment å kunne - men i VGS er det altså -ikke- en lovfestet rett å komme ut med et vitnemål.

Det er disse rettighetene jeg argumenterer i mot. De hjelper på ingen måte elevene, men gjør heller frafallsproblematikken verre. Det er en selvfølgelighet at alle barn i landet har rett på å komme inn på Grunnskole hvor de får opplæring, men det gir ingen mening at de automatisk også fullfører Grunnskolen. Det kan ikke være slik at det ikke er krav i Grunnskolen. Rettigheter og krav må følge hverandre.

Det Grunnskolen og kommunene har gjort er omtrent det samme som om man gjorde narkotikabruk og -salg lovlig, og deretter skryter av at narkotikalovbrudd faller til 0. Det er masse frafall i VGS, men det kan ikke være frafall i Grunnskolen - det er veldig hendig for KS, men på ingen måte for elevene.
Hva vil du gjøre med det?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:55 pm Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.
Nå har ikke jeg nevnt BiggusD og hans argumenter spesifikt i det hele tatt. Debatten startet med mitt innlegg kl. 8.41 i morges hvor jeg siterte deg i et innlegg hvor du svarte ham. At jeg siterte akkurat et innlegg hvor du svarte ham var helt tilfeldig. At jeg siterte den teksten var imidlertid ikke tilfeldig siden den omhandlet delvis det jeg ville diskutere i denne omgang, nemlig krav og forventninger til lærerne herunder dokumentasjonskrav og byråkrati. Og det var heller ikke tilfeldig at jeg siterte deg siden du er den mest aktive i denne tråden og er en langvarig skoleleder.

Derfor tenkte jeg at du kunne komme med synspunkter på akkurat dette fra innsiden, og at vi kunne ha en separat diskusjon på akkurat dette temaet. For denne tråden er vel ikke til for at man skal diskutere ett enkelt veldig snevert område når det gjelder lærergjerningen. Og hvis du ser på innleggene mine kl. 8.41, kl. 9.23 og andre halvpart av innlegget kl.9.35, så tilkjennegir disse ingen støtte til BiggusD, ei heller nevner jeg akkurat det med elevers rettigheter eller at lærernes arbeidsoppgaver kun skal være begrenset til undervisning i det hele tatt.

I stedet turer du på med innlegg etter innlegg hvor alt handler om BiggusD og videre stråmenn om at jeg støtter ham. Samtidig som du unnviker stort sett helt og holdent de spørsmålene jeg faktisk vil diskutere og spør deg om, noe som burde kunne gjøres helt separat fra den diskusjonen du hadde med ham. Det skal da ikke være nødvendig at jeg opptrer som tredjepartskontrollør i en separat diskusjon og skal godkjenne dine argumenter for at du i det hele tatt skal vurdere å svare meg på mine spørsmål?

Og ang den debatten, så er jeg ikke enig med ham. Lærerne skal så klart at arbeidsoppgaver utover undervisning. Og elever skal ha sine rettigheter. Men dette er jo ikke enten/eller, svert eller hvitt. Om lærere mener at elevers rettigheter er blitt såpass omfattende at sanksjonsmuligheter i stor grad er borte, så er det verdt å lytte til dem, ikke bare avfeie dem blindt og arrogant. Samme om lærere mener at klagemulighetene på karakterer medfører så omfattende dokumentasjonskrav at det går utover arbeidshverdagen. Og det skal selvfølgelig være et skole-hjem samarbeid, men om visse foreldre er blitt så kravstore og vanskelige at det ødelegger hverdagen til enkelte lærere, så bør disse også lyttes til. Det er mange gradsforskjeller og nyanser her, noe du ikke virker villig til å diskutere i det hele tatt .

Bone8

Legg inn av Bone8 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 10:27 am
Bone8 skrev: ons sep 21, 2022 10:23 am
HNilsen skrev: tir sep 20, 2022 3:24 pm

Nei, men du har påstått at FLERTALLET bruker den tilmålte tiden.
Hvor har jeg påstått det?

Jeg har forsøkt se gjennom innleggene mine, men finner det ikke.
Ok, greit, påstanden min var at de færreste jobbet 8,7 timer hver dag hele uka. Den står jeg inne for. Hva mener du da - halvparten, en tredjedel? Konkretiser!
Det har jeg ingen grunnlag for å tallfeste. Jeg uttalte meg, som deg, på bakgrunn av mine opplevelser, som langt i fra er et objektivt mål.

I løpet av de tre siste årene har jeg byttet arbeidsplass og avdelingsansvar og hatt ansvar for ca 330 elever pr år. Det gjør at jeg har vært lagt inn i alle klasseteam og fagteam på Teams. Jeg får da alle varsler om nye oppgaver, beskjeder og arbeidskrav som legges ut. Jeg får ikke varsler om rettetid på disse, eller hva lærer gjør av forarbeid på kveldstid.

Fra noen lærere er det lite aktivitet å spore.
Fra noen er det omtrent hver kveld.
Fra mange skjer det i det minste et par ganger i uken.

Jeg opplever at det er store forskjeller mellom fag. I kroppsøving opplever jeg at det er mindre for-og etterarbeid, men de har også flere timer i planen sin. Jeg ser nok at de ofte jobber mindre utenfor 8 til 16 enn andre.

Mest virker det som filologene (særlig norsklærere) som bruker mest tid, tett fulgt av realister.

Men det er også store forskjeller innad i grupper.

Yrkesfag har jeg ikke noe grunnlag for å uttale meg på.

Men skulle jeg tippe tror jeg rundt halvparten bruker den tilmålte tiden i snitt. Noen langt mer, noen langt mindre.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 2:28 pm Hva vil du gjøre med det?
Tror jeg nevnte det i et tidligere innlegg.

* Yrkesrettet utdanning i VGS uten generell studiekompetanse (altså lite eller ingen fellesfag), i tillegg til de to løpene vi har nå, som gir generell studiekompetanse.
> De som velger dette vil da være låst ute fra høyere utdanning - men vi vet alle at det er ytterst få av dem som går Yrkesfag i dag som faktisk noensinne kunne tenke seg dette. For å bøte på denne skjevheten må det satses hardt på voksenopplæring.

* Jeg tror at vissheten om at man tar i en bok for siste gang i en alder av 15 etter 10 år med seigpining, og at man deretter går i lære for å kunne gjøre en jobb, vil gjøre at flere i ungdomstrinnet jobber mot et uttalt mål og dermed klarer seg bedre. Men uansett kan Ungdomsskolen definitivt ha valgfag som går på praktisk yrkesopplæring i større grad enn i dag.

* Det at 10.klassingene får vitnemål uansett har ekstremt negative konsekvenser for både lærere, elever og foreldre. Det reduserer vitnemålet til et helt tomt, meningsløst dokument. Det viktigste virkemiddelet lærerne har for å skape et visst alvor har blitt tatt fra dem, og elevene har blitt fratatt en mulighet til å prestere i noe som teller.
> Det kommer tusenvis av ungdom inn i VGS hvert år landet rundt som har gitt opp lesing, skriving og regning for lenge siden - nettopp fordi at de ikke hevder seg i dette og derfor har penslet fokuset over på noe annet. Løsningen på dette er ikke å ta fra dem alvoret de 10 første åra, men heller å styrke alvoret.

Bone8

Legg inn av Bone8 »

anbessa skrev: ons sep 21, 2022 10:52 am
Bone8 skrev: ons sep 21, 2022 10:22 am Hvorfor er du ikke lærer, hvis det er så fint?
Jeg er lærer.
Ah! Beklager, da mistolket jeg innlegget ditt. Flott at du har det bra i yrket, og er fornøyd med arbeidsoppgaver og betingelser.

Føler at mye av det jeg har skrevet i tråden kanskje får det til å virke som et fælt yrke, og det er det absolutt ikke.

Men jeg forstår likevel streiken, og at man ønsker flere og godt motiverte lærere i skolen.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 2:56 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 1:55 pm Det var et enkelt ja/nei-spørsmål siden du virker mer opptatt av å forsvare Biggus enn å faktisk adressere de radikale synspunktene hans. Nei, jeg jobber ikke skolen mer. Lojaliteten min ligger alltid først og fremst hos elevene. Det gjorde den også da jeg arbeidet i skolen.
Og ang den debatten, så er jeg ikke enig med ham. Lærerne skal så klart at arbeidsoppgaver utover undervisning. Og elever skal ha sine rettigheter. Men dette er jo ikke enten/eller, svert eller hvitt. Om lærere mener at elevers rettigheter er blitt såpass omfattende at sanksjonsmuligheter i stor grad er borte, så er det verdt å lytte til dem, ikke bare avfeie dem blindt og arrogant. Samme om lærere mener at klagemulighetene på karakterer medfører så omfattende dokumentasjonskrav at det går utover arbeidshverdagen. Og det skal selvfølgelig være et skole-hjem samarbeid, men om visse foreldre er blitt så kravstore og vanskelige at det ødelegger hverdagen til enkelte lærere, så bør disse også lyttes til. Det er mange gradsforskjeller og nyanser her, noe du ikke virker villig til å diskutere i det hele tatt .
De utfordringene med merarbeid for lærerne som du her skisserer er jo veldig relasjonelt. Det handler om at læreren og skolen må sette grenser for skole-hjem-samarbeidet når foreldrene blir for kravstore. Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker at dette skulle reguleres via lovverket.

Jeg antar videre at du tenker på klage på standpunktkarakterer. Det er bare noen ytterst få tilfeller av slike hvert år. I Rogaland er det mellom 80 og 100 klager på standpunktkarakterer på 10. trinn, fordelt på veldig mange ungdomsskoler. Uten å ha sjekket så tror jeg det bare i Stavanger er 18 ungdomsskoler - noe som forteller oss at det ikke er så mange klagesaker på hver skole. På noen skoler er det ingen. Det er derfor bare noen få lærere som må dokumentere ovenfor statsforvalteren.

Og hva skulle så alternativet være? At elevene ikke hadde klagemulighet. 80 prosent av klagene får medhold hos statsforvalteren, noe som - med all tydelighet - viser at denne rettigheten er viktig og nødvendig. Det er dessverre veldig mye dårlig vurderingspraksis ute i skolene, noe nettopp denne ordningen illustrerer.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 3:11 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 2:28 pm Hva vil du gjøre med det?
Tror jeg nevnte det i et tidligere innlegg.

* Yrkesrettet utdanning i VGS uten generell studiekompetanse (altså lite eller ingen fellesfag), i tillegg til de to løpene vi har nå, som gir generell studiekompetanse.
Hvilke elever skulle gå i dette løpet? De som har IV? I ett fag? I flere fag? Hvor skulle grensen gå? Hva med de som får karakteren 1 i ett eller flere fag, skulle heller ikke disse elevene få godkjent vitnemålet sitt? Samme problemstilling ville jo gjelde for dem også.

Hvem skule bestemme at disse elevene ikke skulle få vitnemål. Læreren? Skoleledelsen?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm De utfordringene med merarbeid for lærerne som du her skisserer er jo veldig relasjonelt. Det handler om at læreren og skolen må sette grenser for skole-hjem-samarbeidet når foreldrene blir for kravstore. Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker at dette skulle reguleres via lovverket.

Jeg antar videre at du tenker på klage på standpunktkarakterer. Det er bare noen ytterst få tilfeller av slike hvert år. I Rogaland er det mellom 80 og 100 klager på standpunktkarakterer på 10. trinn, fordelt på veldig mange ungdomsskoler. Uten å ha sjekket så tror jeg det bare i Stavanger er 18 ungdomsskoler - noe som forteller oss at det ikke er så mange klagesaker på hver skole. På noen skoler er det ingen. Det er derfor bare noen få lærere som må dokumentere ovenfor statsforvalteren.

Og hva skulle så alternativet være? At elevene ikke hadde klagemulighet. 80 prosent av klagene får medhold hos statsforvalteren, noe som - med all tydelighet - viser at denne rettigheten er viktig og nødvendig. Det er dessverre veldig mye dårlig vurderingspraksis ute i skolene, noe nettopp denne ordningen illustrerer.
En ting er klaging, en annen ting er hva lærerne må dokumentere i tilfelle noen klager, jfr. blant annet det @Lezah skrev i sitt innlegg nylig. Og det innlegget var jo også relevant og interessant med tanke på lærernes hverdag og meget mulig også hvorfor mange lærere slutter i yrket? Det bør iallfall opp til diskusjon om det ikke er blitt for krevende i en del tilfeller å være lærer, og at bør tas grep slik at hverdagen for en del av dem blir bedre. Noe jeg definitivt ikke tror ville vært utelukkende negativt for elevene.

HNilsen

Legg inn av HNilsen »

KongOlav2 skrev: ons sep 21, 2022 3:34 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm De utfordringene med merarbeid for lærerne som du her skisserer er jo veldig relasjonelt. Det handler om at læreren og skolen må sette grenser for skole-hjem-samarbeidet når foreldrene blir for kravstore. Jeg forstår ikke helt hvordan du tenker at dette skulle reguleres via lovverket.

Jeg antar videre at du tenker på klage på standpunktkarakterer. Det er bare noen ytterst få tilfeller av slike hvert år. I Rogaland er det mellom 80 og 100 klager på standpunktkarakterer på 10. trinn, fordelt på veldig mange ungdomsskoler. Uten å ha sjekket så tror jeg det bare i Stavanger er 18 ungdomsskoler - noe som forteller oss at det ikke er så mange klagesaker på hver skole. På noen skoler er det ingen. Det er derfor bare noen få lærere som må dokumentere ovenfor statsforvalteren.

Og hva skulle så alternativet være? At elevene ikke hadde klagemulighet. 80 prosent av klagene får medhold hos statsforvalteren, noe som - med all tydelighet - viser at denne rettigheten er viktig og nødvendig. Det er dessverre veldig mye dårlig vurderingspraksis ute i skolene, noe nettopp denne ordningen illustrerer.
En ting er klaging, en annen ting er hva lærerne må dokumentere i tilfelle noen klager, jfr. blant annet det @Lezah skrev i sitt innlegg nylig. Og det innlegget var jo også relevant og interessant med tanke på lærernes hverdag og meget mulig også hvorfor mange lærere slutter i yrket? Det bør iallfall opp til diskusjon om det ikke er blitt for krevende i en del tilfeller å være lærer, og at bør tas grep slik at hverdagen for en del av dem blir bedre. Noe jeg definitivt ikke tror ville vært utelukkende negativt for elevene.
Det var vel Bone som skrev at læreren ved klager måtte skrive 12-15 siders avhandling. Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Jeg har aldri opplevd at jeg selv eller noen jeg kjenner har måttet skrive en avhandling. Det er bare standpunktkarakterene eleven/foreldrene kan klage på. Dvs. de kan ikke klage på selve karakteren, men hvorvidt vurderingsforskriften er fulgt da læreren satte standpunktkarakteren. Dette trenger man slettes ikke å skrive en 12-15 siders avhandling om, læreren skal simpelthen bare vise til at han/hun har et vurderingssystem som er i henhold til vurderingsforskriften. Og som sagt vil dette bare gjelde noen ytterst få lærere på 10. trinn og på vgs hvert år. På vgs er det knapt klage på standpunktkarakterer, fordi systemet er så lite kjent og tilgjengelig for elevene.

Dette er derfor et tema jeg ikke helt skjønner hvorfor man hisser seg sånn opp.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 3:54 pm Det var vel Bone som skrev at læreren ved klager måtte skrive 12-15 siders avhandling. Jeg kjenner meg ikke igjen i det. Jeg har aldri opplevd at jeg selv eller noen jeg kjenner har måttet skrive en avhandling. Det er bare standpunktkarakterene eleven/foreldrene kan klage på. Dvs. de kan ikke klage på selve karakteren, men hvorvidt vurderingsforskriften er fulgt da læreren satte standpunktkarakteren. Dette trenger man slettes ikke å skrive en 12-15 siders avhandling om, læreren skal simpelthen bare vise til at han/hun har et vurderingssystem som er i henhold til vurderingsforskriften. Og som sagt vil dette bare gjelde noen ytterst få lærere på 10. trinn og på vgs hvert år. På vgs er det knapt klage på standpunktkarakterer, fordi systemet er så lite kjent og tilgjengelig for elevene.
Dette er derfor et tema jeg ikke helt skjønner hvorfor man hisser seg sånn opp.
Jeg spurte jo Lezah i går hvorfor han sluttet som lærer. Blant mange grunner oppgav han dette:

"Jeg var ikke forberedt på å måtte notere ned samtlige elevers muntlige deltakelse i klasserommet fordi det allerede den gang hadde begynt å skje at foreldre huket inn advokater for å bestride karakterer man satte."

Og dette var som nevnt bare en av mange grunner.

BiggusD

Legg inn av BiggusD »

HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 3:25 pm
BiggusD skrev: ons sep 21, 2022 3:11 pm
HNilsen skrev: ons sep 21, 2022 2:28 pm Hva vil du gjøre med det?
Tror jeg nevnte det i et tidligere innlegg.

* Yrkesrettet utdanning i VGS uten generell studiekompetanse (altså lite eller ingen fellesfag), i tillegg til de to løpene vi har nå, som gir generell studiekompetanse.
Hvilke elever skulle gå i dette løpet? De som har IV? I ett fag? I flere fag? Hvor skulle grensen gå? Hva med de som får karakteren 1 i ett eller flere fag, skulle heller ikke disse elevene få godkjent vitnemålet sitt? Samme problemstilling ville jo gjelde for dem også.

Hvem skule bestemme at disse elevene ikke skulle få vitnemål. Læreren? Skoleledelsen?
De som vil gå et utdanningsløp uten mulighet til høyere utdanning, så klart.

Som med alt annet er det Rektor som til syvende og sist skriver under på vedtaket.

Jeg mener at ingen elever som stryker eller får IV/fritak i noen fag skal få et vitnemål fra Grunnskolen. Da har de ikke bestått. Det må heller da være andre alternativer for dem, noe som allerede eksisterer men sikkert må bygges ut og styrkes. Vi vet at dette med å tenke på konsekvenser langt frem i tid er vanskelig for tenåringer, så det er klart at god informasjon og veiledning må til, både fra skole og foreldre. Mye må på plass om en slik stor endring skal implementeres, men etterpå er ihvertfall ikke Staten en curlingforelder lenger.

Man har angrepet dropout-problematikken fra helt feil ende, rett og slett. Det har vært om å gjøre å pynte på symptomene i stedet for å finne kjernen til problemet, som i praksis alltid har vært selve grunn-ideen om at alle nordmenn skal sluses inn mot høyere utdanning i et forsøk på sosial utjevning. Nå har vi for mange middelmådige teoretikere med hundretusener i studiegjeld, og for få håndverkere, sykepleiere osv. Studiespesialiserende er vel den største studieretningen, noe som er det motsatte av det Norge trenger både nå og i fremtiden.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»