Regulering av ølsalget i Norge

Svar
fargerik

Re: Regulering av ølsalget i Norge

Legg inn av fargerik »

Helloween skrev: søn sep 25, 2022 9:25 am Tror det mest tilbakestående jeg har opplevd med norsk alkohl politikk var å hente en bestillt vare fra Vinmonopolet på posten. Når pakken kom så kunne pakken kun hentes på butikken i, hold deg fast, i Vinmonopolets åpningstider mellom klokken 08:30 og 18:00
Det stemmer. Kjekt å vite!
Polet har dog hjemlevering, da.
Du får varene levert på døra dersom du ønsker det.
I åpningstiden ;-)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Moist skrev: søn sep 25, 2022 9:28 am Markedsføringsloven på øl er også ganske fin, om jeg vil ha en plakat det står øl over kjølen min, så kan ikke bildet av ølglasset ha øl med skum, uten skum er greit.
Haha, er det sant? Wtf...

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

SirJames skrev: lør sep 24, 2022 9:07 pm
B.E. skrev: lør sep 24, 2022 8:27 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 7:51 pm Robban var et geni, RIP
Han døde i 2015 - 75 år gammel med parkinsons sykdom. Men hva er relevansen?
Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.
Okay. Svært lite relevant altså :lol:

SirJames

Legg inn av SirJames »

B.E. skrev: søn sep 25, 2022 12:05 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 9:07 pm
B.E. skrev: lør sep 24, 2022 8:27 pm

Han døde i 2015 - 75 år gammel med parkinsons sykdom. Men hva er relevansen?
Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.
Okay. Svært lite relevant altså :lol:
Det var jo en sidekommentar, ikke helt ukjent på debattfora.

Dessuten kan det jo hende at Robban likte å drikke øl 8-)

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

SirJames skrev: søn sep 25, 2022 12:06 pm
B.E. skrev: søn sep 25, 2022 12:05 pm
SirJames skrev: lør sep 24, 2022 9:07 pm

Relevansen var at fargerik postet en video av ham litt lenger opp.
Okay. Svært lite relevant altså :lol:
Det var jo en sidekommentar, ikke helt ukjent på debattfora.

Dessuten kan det jo hende at Robban likte å drikke øl 8-)
Altså, like relevant som jeg poster en tilfeldig punk-låt fra 1981 :lol:


Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Ingenting bør overraske når det kommer til lover og regler i Norge.

I 2014 gikk de helt av skaftet i Stavanger :lol:

https://www.nrk.no/rogaland/nulltoleran ... 1.11739839

I flere tiår har Mørch drevet flere utesteder i Stavanger, men han har aldri fått reaksjoner på interiøret på pubene sine. Da skjenkekontrollen var innom utestedet Dickens før helga fikk han beskjed om å fjerne de to Tou-bryggeri-dekorasjonene, samt ølbrikker, barmatter, håndklær og alt annet som kan oppfattes som reklame.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

MacanT skrev: søn sep 25, 2022 4:00 pm
Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)
Funket nok det og for egen del er jeg happy med 3,5%, det smaker fortsatt øl og tar Harryturen på søndager.
Slipper kø, ikke minst på "systemet" og betaler ca sek 66,- for en 6-pack.
Helt greit.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

InsVerderben skrev: søn sep 25, 2022 4:20 pm
MacanT skrev: søn sep 25, 2022 4:00 pm
Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)
Funket nok det og for egen del er jeg happy med 3,5%, det smaker fortsatt øl og tar Harryturen på søndager.
Slipper kø, ikke minst på "systemet" og betaler ca sek 66,- for en 6-pack.
Helt greit.
Mulig det funker for nordmenn på søndagstur. Selv drikker jeg ikke det skvipet og jeg kjenner heller ingen andre svensker som gjør det.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Er man litt selektiv kan man finne OK folköl i Sverige. Men stort sett duger det bare som leskende drikke på sommeren.

Skal man ha øl til mat er 4,7% heeelt i det laveste sjiktet. Helst bør det være 5-6%.

Jeg håper vi beholder 4,7% i butikk. I tillegg vil jeg beholde Vinmonopolet. Der finner jeg enormt med kvalitetsdrikke. I lavprisbutikklandet Norge hadde vi blitt avspist med et langt dårligere utvalg vin og sprit om Polet forsvant.

Men den varianten der øl ikke kan selges i hele butikkenes åpningstid er meningsløs. Går nesten utelukkende ut over folk uten et alkoholproblem som er litt sent ute.
Sist redigert av PapaSmurf den søn sep 25, 2022 5:03 pm, redigert 1 gang totalt.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

MacanT: Jålebukk! 😉
Norrlands Guld 3,5% er ok+ men for all del, hver sin smak...!

Number4

Legg inn av Number4 »

MacanT skrev: søn sep 25, 2022 4:00 pm
Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)
Tenk hvordan det var på Island. Øl var forbudt mens spriten fløt. :lol:

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

InsVerderben skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm MacanT: Jålebukk! 😉
Norrlands Guld 3,5% er ok+ men for all del, hver sin smak...!
Det er Norrlands og Mariestad jeg kjøper i 3,5%. Helt OK.

Det man må unngå er de internasjonale merkene. De er virkelig ikke gode, mistenker at de heller i vann.

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

PapaSmurf skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm Er man litt selektiv kan man finne OK folköl i Sverige. Men stort sett duger det bare som leskende drikke på sommeren.

Skal man ha øl til mat er 4,7% heeelt i det laveste sjiktet. Helst bør det være 5-6%.


Jeg håper vi beholder 4,7% i butikk. I tillegg vil jeg beholde Vinmonopolet. Der finner jeg enormt med kvalitetsdrikke. I lavprisbutikklandet Norge hadde vi blitt avspist med et langt dårligere utvalg vin og sprit om Polet forsvant.

Men den varianten der øl ikke kan selges i hele butikkenes åpningstid er meningsløs. Går nesten utelukkende ut over folk uten et alkoholproblem som er litt sent ute.
Vel, det dreier seg også om smak og "smak&behag" så da bør det også nevnes at temperatur er viktig.
Om man serverer øl som er iskald smaker det nærmest ingenting, f.eks liten/ingen forskjell på 3,5% kontra 4,7% og da er poenget borte for min del for øl skal smake.
Har fått både sterkøl og alkoholfritt til f.eks fisk/fugl og vil at begge alternativer fungere godt.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

InsVerderben skrev: søn sep 25, 2022 5:28 pm
PapaSmurf skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm Er man litt selektiv kan man finne OK folköl i Sverige. Men stort sett duger det bare som leskende drikke på sommeren.

Skal man ha øl til mat er 4,7% heeelt i det laveste sjiktet. Helst bør det være 5-6%.


Jeg håper vi beholder 4,7% i butikk. I tillegg vil jeg beholde Vinmonopolet. Der finner jeg enormt med kvalitetsdrikke. I lavprisbutikklandet Norge hadde vi blitt avspist med et langt dårligere utvalg vin og sprit om Polet forsvant.

Men den varianten der øl ikke kan selges i hele butikkenes åpningstid er meningsløs. Går nesten utelukkende ut over folk uten et alkoholproblem som er litt sent ute.
Vel, det dreier seg også om smak og "smak&behag" så da bør det også nevnes at temperatur er viktig.
Om man serverer øl som er iskald smaker det nærmest ingenting, f.eks liten/ingen forskjell på 3,5% kontra 4,7% og da er poenget borte for min del for øl skal smake.
Har fått både sterkøl og alkoholfritt til f.eks fisk/fugl og vil at begge alternativer fungere godt.
Da må det være noe galt med din smakssans. Selv iskrem som er minusgrader smaker noe.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

InsVerderben skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm MacanT: Jålebukk! 😉
Norrlands Guld 3,5% er ok+ men for all del, hver sin smak...!
Nei takk, da kjøper jeg heller "the real thing" :)

Bilde

Eller enda bedre, Norrlands Djup :D

Bilde

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Helloween skrev: søn sep 25, 2022 9:25 am Tror det mest tilbakestående jeg har opplevd med norsk alkohl politikk var å hente en bestillt vare fra Vinmonopolet på posten. Når pakken kom så kunne pakken kun hentes på butikken i, hold deg fast, i Vinmonopolets åpningstider mellom klokken 08:30 og 18:00
Er samme dersom man bestiller fra f,eks oda meny etc. dersom man ber om levering 1950 og leveransen ikke kommer før 20.01 så får man ikke ølet..
Helt høl i huet den regelen, tok to pils til maten i går men dersom jeg skulle kjøpt øl måtte jeg vente til i dag...

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Number4 skrev: søn sep 25, 2022 5:10 pm
MacanT skrev: søn sep 25, 2022 4:00 pm
Bantor skrev: tor sep 22, 2022 7:11 pm I Sverige er alkohol prosent på øl som selges i dagligvarebutikker lavere enn i Norge.
Det der med å forby salg av øl med over 3,5% i svenske dagligvarebutikker var jo et genistrek, det førte til at folk flest gikk over til å drikke eksportøl isteden ;)
Tenk hvordan det var på Island. Øl var forbudt mens spriten fløt. :lol:
Svartadaudir river :) De har jo egen øldag på Island, den 1.mars :)

InsVerderben

Legg inn av InsVerderben »

B.E. skrev: søn sep 25, 2022 7:10 pm
InsVerderben skrev: søn sep 25, 2022 5:28 pm
PapaSmurf skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm Er man litt selektiv kan man finne OK folköl i Sverige. Men stort sett duger det bare som leskende drikke på sommeren.

Skal man ha øl til mat er 4,7% heeelt i det laveste sjiktet. Helst bør det være 5-6%.


Jeg håper vi beholder 4,7% i butikk. I tillegg vil jeg beholde Vinmonopolet. Der finner jeg enormt med kvalitetsdrikke. I lavprisbutikklandet Norge hadde vi blitt avspist med et langt dårligere utvalg vin og sprit om Polet forsvant.

Men den varianten der øl ikke kan selges i hele butikkenes åpningstid er meningsløs. Går nesten utelukkende ut over folk uten et alkoholproblem som er litt sent ute.
Vel, det dreier seg også om smak og "smak&behag" så da bør det også nevnes at temperatur er viktig.
Om man serverer øl som er iskald smaker det nærmest ingenting, f.eks liten/ingen forskjell på 3,5% kontra 4,7% og da er poenget borte for min del for øl skal smake.
Har fått både sterkøl og alkoholfritt til f.eks fisk/fugl og vil at begge alternativer fungere godt.
Da må det være noe galt med din smakssans. Selv iskrem som er minusgrader smaker noe.
Implisitt, du kjenner ingen smaksforskjell på kald kontra varm øl?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»