Situasjonen i Ukraina

Låst
PapaSmurf

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av PapaSmurf »

Dagbladet skriver om FN-rapporten der det kom frem føle krigsforbrytelser. Blant annet voldtekter av barn ned til 4 år.

Men det var mer som kom frem også:

Kommisjonen har også, gjennom sin etterforskning, funnet bevis for at det har blitt gjennomført et stort antall henrettelser i byene de har besøkt til nå. De mener også å ha pålitelige troverdige opplysninger om enda flere henrettelser, som skal dokumenteres ytterligere.

- Felles for disse forbrytelsene er at de omfatter forutgående tilbakeholdelse av ofrene, samt synlige tegn på henrettelser som bunnede hender bak ryggen, skuddsår i hodet og overskåret hals.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm
Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 3:15 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:12 pm

Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet. Alt tyder på at han er så hjernevasket at han tror blindt på sin president og alle hans absurde påstander om nazister som Ukraina må frigjøres og reddes fra. Da tror han neppe at de russiske befrierne dreper barn.
Da tror han nok at Ukrainerne i Donetsk og Luhansk spiser barn. Det sier i allefall den russiske propagandaen.
Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Ja. Russisk tv hevder visst det. Det kommer fra folk jeg kjenner i Ukraina som har sett det.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm Jeg skjønner ikke helt Putin sin tankegang når det gjelder russisk anneksjonen av ukrainsk land. Hittil har vesten satt noen begrensinger på hvilke våpen de har gitt Ukraina, slik at de ikke kan blitt brukt mot mål innenfor Russland. Det har fungert. Men nå vil Putin erklære at angrep på Kherson er det samme som å angripe Belgorod. Begge er en del av Russland. Hvis det er slik hvorfor skal da vesten begrense Ukraina i hvilke mål de angriper? Jeg kan ikke se annet en at Ukraina nå får gode argumenter de kan bruke ovenfor vesten.

Det samme gjelder mobiliseringen, det gir også Ukraina gode argumenter for mer våpen og mer avanserte våpen.

Putin har økt innsatsen og vesten må svare med en kraftig opptrapping av våpenleveranser og mindre begrensinger på hva Ukraina kan angripe.
Ville ikke det legitimert Putins påstand om at de okkuperte områdene er Russiske? En annen ting er at hvis Nato skulle svart på alle trusler fra gjengen rundt Putin ville de fort gått tom for ting å svare med.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

NASAMS er nå bekreftet på plass i Ukraina.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

NASAMS skal være på plass i Ukraina. Mon tro hvor de havnet? Regner med flere system kommer etter hvert. Iris-T skal komme i desember, og alle er viktige i å stoppe missiler og de iranske dronene.
Edit. Ble dobbel, men lar den stå.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Caputo skrev: søn sep 25, 2022 7:26 pm
Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm
Ville ikke det legitimert Putins påstand om at de okkuperte områdene er Russiske? En annen ting er at hvis Nato skulle svart på alle trusler fra gjengen rundt Putin ville de fort gått tom for ting å svare med.
Nei. Det finne ingenting mellom himmel og jord som kan legitimere det.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 8:23 pm NASAMS skal være på plass i Ukraina. Mon tro hvor de havnet?
Jeg tipper det første systemet settes opp i Kyiv, og det neste kanskje i Odesa.

Så skal det vel komme ytterlige 6 systemer senere.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 8:23 pm NASAMS skal være på plass i Ukraina. Mon tro hvor de havnet? Regner med flere system kommer etter hvert. Iris-T skal komme i desember, og alle er viktige i å stoppe missiler og de iranske dronene.
Edit. Ble dobbel, men lar den stå.
Nå finnes det nok mye. Men kritisk infrastruktur som kraftforsyning, drivstofflager og våpendepot vil vel først og fremst være viktig å beskytte mot terrorbombing. Så er det vel Kyiv og de største byene som trenger disse våpnene.

Mia

Legg inn av Mia »

Begynner Russerne å forstå alvoret? Pratet akkurat med bekjente i Russland og dem lurte på om jeg leser nyheter? Sa ja, gjør jo det, noe nytt? Vi er i krig fikk jeg tilsvar.
Sa at ja, har sett at Russland sender flere soldater nå, men ikke alle. Da fikk jeg svar at det stemmer ikke. Så og si alle menn skal ut nå, nesten alle leger har fått brev, eller såkalt "krigskort", til og med en jeg har pratet mye med som er er utdannet lege, men som ikke har hatt det som yrke har fått dette kortet.
Alle kjenner noen nå som har blitt kalt inn i tjeneste.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Mia skrev: søn sep 25, 2022 8:36 pm Begynner Russerne å forstå alvoret? Pratet akkurat med bekjente i Russland og dem lurte på om jeg leser nyheter? Sa ja, gjør jo det, noe nytt? Vi er i krig fikk jeg tilsvar.
Sa at ja, har sett at Russland sender flere soldater nå, men ikke alle. Da fikk jeg svar at det stemmer ikke. Så og si alle menn skal ut nå, nesten alle leger har fått brev, eller såkalt "krigskort", til og med en jeg har pratet mye med som er er utdannet lege, men som ikke har hatt det som yrke har fått dette kortet.
Alle kjenner noen nå som har blitt kalt inn i tjeneste.
Nå sies det at det har blitt gjort feil i mobiliseringen og at dette skal ryddes opp i. Sansynligvis en ny bløff fra kreml. Men vi får se.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/VP ... liseringen

Caputo

Legg inn av Caputo »

kytec skrev: søn sep 25, 2022 8:28 pm
Caputo skrev: søn sep 25, 2022 7:26 pm
Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm
Ville ikke det legitimert Putins påstand om at de okkuperte områdene er Russiske? En annen ting er at hvis Nato skulle svart på alle trusler fra gjengen rundt Putin ville de fort gått tom for ting å svare med.
Nei. Det finne ingenting mellom himmel og jord som kan legitimere det.
Jo, det gjør nok det. Kanskje ikke for meg og deg personlig men politisk så er det mye rart som spiller inn.
Sist redigert av Caputo den søn sep 25, 2022 8:47 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Caputo skrev: søn sep 25, 2022 8:44 pm
kytec skrev: søn sep 25, 2022 8:28 pm
Caputo skrev: søn sep 25, 2022 7:26 pm

Ville ikke det legitimert Putins påstand om at de okkuperte områdene er Russiske? En annen ting er at hvis Nato skulle svart på alle trusler fra gjengen rundt Putin ville de fort gått tom for ting å svare med.
Nei. Det finne ingenting mellom himmel og jord som kan legitimere det.
Jo, det gjør nok det.
Det er det kun 2-sidene som tror på.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Georgia er okkupert av ruzzland, men russere behøver ikke visum for å komme inn i landet. Ja, ja .....

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm
Totto skrev: søn sep 25, 2022 3:32 pm

Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet, i følge deg. Like usaklig som om han ikke vet at det drepes barn i Ukraina.
Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
Nå tror jeg du undervurderer den hjernevasken og den indoktrineringen russere er blitt utsatt for fra den spede barndom. Mot dette hjelper ikke informasjon og faktaopplysning. Også her i våre åpne og frie vestlige samfunn ser vi daglig hvordan mennesker stenger den virkelige verden ute og lar seg forlede og forføre til å tro fullt og fast på det som for andre fortoner seg som ren og skjær galskap.

Religiøse fundamentalister og fanatikere som stenger den virkelige verden ute og tror blindt på eldgamle religiøse skrifter som strider mot all naturvitenskap og all sunn fornuft, de villeste og mest absurde konspirasjonsteorier som QAnon ol. Det finnes knapt noe som er så vanvittig at det ikke er noen som tror fullt og fast på det. All verdens tilgang på fri informasjon hjelper ikke mot slikt, de troende tror det de tror og ingenting kan få dem til å tro noe annet.

Dette har ingenting å gjøre med høy eller lav IQ. Uansett hvor geniale mennesker er, kan de likevel være forblindede idioter politisk.

Dette er påtanden jeg kommenterte.

"Ok å mene at Russland gjør rett i å drepe barn"

Her forutsettes det at Karjakin mener det er rett å drepe barn. Men det vet vi ingenting om.

Det er mulig at han mener det er rett å drepe barn. Det er også mulig, og mer sannsynlig, at han er så hjernvasket og forblindet at han stenger virkeligheten ute og ikke forholder seg til den.

Det er også mulig at han tror at ukrainerne spiser barn, skjønt det tviler jeg sterkt på.

Brukeravatar
virrvar
Innlegg: 135

Legg inn av virrvar »

Hvordan oppfatter russerne atomtrusselen.


The Guardian tar opp det her: https://www.theguardian.com/commentisfr ... pread-fear

Bilde

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 9:26 pm
missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm

Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
Nå tror jeg du undervurderer den hjernevasken og den indoktrineringen russere er blitt utsatt for fra den spede barndom. Mot dette hjelper ikke informasjon og faktaopplysning. Også her i våre åpne og frie vestlige samfunn ser vi daglig hvordan mennesker stenger den virkelige verden ute og lar seg forlede og forføre til å tro fullt og fast på det som for andre fortoner seg som ren og skjær galskap.

Religiøse fundamentalister og fanatikere som stenger den virkelige verden ute og tror blindt på eldgamle religiøse skrifter som strider mot all naturvitenskap og all sunn fornuft, de villeste og mest absurde konspirasjonsteorier som QAnon ol. Det finnes knapt noe som er så vanvittig at det ikke er noen som tror fullt og fast på det. All verdens tilgang på fri informasjon hjelper ikke mot slikt, de troende tror det de tror og ingenting kan få dem til å tro noe annet.

Dette har ingenting å gjøre med høy eller lav IQ. Uansett hvor geniale mennesker er, kan de likevel være forblindede idioter politisk.

Dette er påtanden jeg kommenterte.

"Ok å mene at Russland gjør rett i å drepe barn"

Her forutsettes det at Karjakin mener det er rett å drepe barn. Men det vet vi ingenting om.

Det er mulig at han mener det er rett å drepe barn. Det er også mulig, og mer sannsynlig, at han er så hjernvasket og forblindet at han stenger virkeligheten ute og ikke forholder seg til den.

Det er også mulig at han tror at ukrainerne spiser barn, skjønt det tviler jeg sterkt på.
Som sagt - han er ikke dum. Han vet at russere har drept barn. Enhver idiot vet at krigen ikke skiller på barn og voksne. Og han vet at de bomber sivile. Han av alle har tilgang på informasjonen. Han velger likevel å "reklamere" for Putin. Det finnes faktisk ingen unnskyldning for dette.

Caputo

Legg inn av Caputo »

kytec skrev: søn sep 25, 2022 8:47 pm
Caputo skrev: søn sep 25, 2022 8:44 pm
kytec skrev: søn sep 25, 2022 8:28 pm

Nei. Det finne ingenting mellom himmel og jord som kan legitimere det.
Jo, det gjør nok det.
Det er det kun 2-sidene som tror på.
Jeg tror på det og jeg er bestemt ingen "tosider". Eller jeg kan heller si at jeg vet at slik er det. Sånn er bare politikken, Frankrike fikk nesten politikere som ville legitimert Putin, det samme kan skje i Italia nå.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 7:25 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm
Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 3:15 pm
Da tror han nok at Ukrainerne i Donetsk og Luhansk spiser barn. Det sier i allefall den russiske propagandaen.
Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Ja. Russisk tv hevder visst det. Det kommer fra folk jeg kjenner i Ukraina som har sett det.
At det blir påstått på russisk TV, kan jeg tro på. Men at Putin og russiske politikere har sagt at ukrainerne spiser barn, tror jeg ikke på. Uansett hvor mange absurditeter de lirer av seg, tror jeg ikke de ville si noe så vanvittig. De kan tillate at slik blir sagt på TV, men at de selv stiller seg bak en slik påstand, tror jeg ikke.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 9:40 pm
Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 7:25 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm

Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Ja. Russisk tv hevder visst det. Det kommer fra folk jeg kjenner i Ukraina som har sett det.
At det blir påstått på russisk TV, kan jeg tro på. Men at Putin og russiske politikere har sagt at ukrainerne spiser barn, tror jeg ikke på. Uansett hvor mange absurditeter de lirer av seg, tror jeg ikke de ville si noe så vanvittig. De kan tillate at slik blir sagt på TV, men at de selv stiller seg bak en slik påstand, tror jeg ikke.
Jeg er enig med deg i det. Men det går an å kalle det for russisk propaganda likevel.
Sist redigert av Gorgi den søn sep 25, 2022 9:52 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

missChance skrev: søn sep 25, 2022 9:33 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 9:26 pm
missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm

Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
Nå tror jeg du undervurderer den hjernevasken og den indoktrineringen russere er blitt utsatt for fra den spede barndom. Mot dette hjelper ikke informasjon og faktaopplysning. Også her i våre åpne og frie vestlige samfunn ser vi daglig hvordan mennesker stenger den virkelige verden ute og lar seg forlede og forføre til å tro fullt og fast på det som for andre fortoner seg som ren og skjær galskap.

Religiøse fundamentalister og fanatikere som stenger den virkelige verden ute og tror blindt på eldgamle religiøse skrifter som strider mot all naturvitenskap og all sunn fornuft, de villeste og mest absurde konspirasjonsteorier som QAnon ol. Det finnes knapt noe som er så vanvittig at det ikke er noen som tror fullt og fast på det. All verdens tilgang på fri informasjon hjelper ikke mot slikt, de troende tror det de tror og ingenting kan få dem til å tro noe annet.

Dette har ingenting å gjøre med høy eller lav IQ. Uansett hvor geniale mennesker er, kan de likevel være forblindede idioter politisk.

Dette er påtanden jeg kommenterte.

"Ok å mene at Russland gjør rett i å drepe barn"

Her forutsettes det at Karjakin mener det er rett å drepe barn. Men det vet vi ingenting om.

Det er mulig at han mener det er rett å drepe barn. Det er også mulig, og mer sannsynlig, at han er så hjernvasket og forblindet at han stenger virkeligheten ute og ikke forholder seg til den.

Det er også mulig at han tror at ukrainerne spiser barn, skjønt det tviler jeg sterkt på.
Som sagt - han er ikke dum. Han vet at russere har drept barn. Enhver idiot vet at krigen ikke skiller på barn og voksne. Og han vet at de bomber sivile. Han av alle har tilgang på informasjonen. Han velger likevel å "reklamere" for Putin. Det finnes faktisk ingen unnskyldning for dette.
Men påstanden er at han mener at Russland gjør rett i å drepe barn. Å vite at russerne har drept barn og å vite at krigen ikke skiller mellom barn og voksne, er ikke det samme som å mene det er rett å drepe barn.

Da Tyskland ble bombet til en ruinhaug for åtti år siden, visste alle at mange tusen tyske barn ble drept. Det betyr ikke at de at mente det var rett å drepe barn. Da Nordahl Grieg ble med et britisk bombefly i et angrep på Berlin, visste han sikkert godt at de bombene flyet hadde ombord, kunne drepe barn, men det brydde han seg ikke det minste om.

Jack

Legg inn av Jack »

National Security Adivsor Jake Sullivan fra Det Hvite Hus:

"We have communicated directly, privately at very high levels to the Kremlin that any use of nuclear weapons will be met with catastrophic consequences for Russia, that the United States and our allies will respond decisively, and we have been clear and specific about what that will entail,” he said.

Hmm

Legg inn av Hmm »

Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 8:42 pm
Mia skrev: søn sep 25, 2022 8:36 pm Begynner Russerne å forstå alvoret? Pratet akkurat med bekjente i Russland og dem lurte på om jeg leser nyheter? Sa ja, gjør jo det, noe nytt? Vi er i krig fikk jeg tilsvar.
Sa at ja, har sett at Russland sender flere soldater nå, men ikke alle. Da fikk jeg svar at det stemmer ikke. Så og si alle menn skal ut nå, nesten alle leger har fått brev, eller såkalt "krigskort", til og med en jeg har pratet mye med som er er utdannet lege, men som ikke har hatt det som yrke har fått dette kortet.
Alle kjenner noen nå som har blitt kalt inn i tjeneste.
Nå sies det at det har blitt gjort feil i mobiliseringen og at dette skal ryddes opp i. Sansynligvis en ny bløff fra kreml. Men vi får se.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/VP ... liseringen
Det er mange som sier at 300000 bare er et fiktivt tall og at det over tid skal innruleres mellom 1 til 1,2 millioner soldater. Umulig å vite, og der er jo Russlands filosofi. Fakta og fiksjon blandes så ingen vet hva som stemmer. Til slutt er det ingen som bryr seg, selv om akkurat dette er noe de fleste bryr seg om.

Jack

Legg inn av Jack »

Forresten nok et bevis på at russland ønsker å kvitte seg med folkeslag og minoriteter de ikke liker. Etnisk rensing satt i system. Høres ut som noe Europa har sett før.


Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Jack_Daniels skrev: søn sep 25, 2022 9:58 pm Forresten nok et bevis på at russland ønsker å kvitte seg med folkeslag og minoriteter de ikke liker. Etnisk rensing satt i system. Høres ut som noe Europa har sett før.

Er det samme i resten av RuZZland også, de som hovedsaklig har fått innkalning i resten av landet er også fra etniske minoriteter.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Mia skrev: søn sep 25, 2022 8:36 pm Begynner Russerne å forstå alvoret? Pratet akkurat med bekjente i Russland og dem lurte på om jeg leser nyheter? Sa ja, gjør jo det, noe nytt? Vi er i krig fikk jeg tilsvar.
Sa at ja, har sett at Russland sender flere soldater nå, men ikke alle. Da fikk jeg svar at det stemmer ikke. Så og si alle menn skal ut nå, nesten alle leger har fått brev, eller såkalt "krigskort", til og med en jeg har pratet mye med som er er utdannet lege, men som ikke har hatt det som yrke har fått dette kortet.
Alle kjenner noen nå som har blitt kalt inn i tjeneste.
Det strammer seg til nå ja. Jeg har en bekjent som er i Tyskland på en NATO-base. Det er er høy beredskap over hele fjøla der nede. Man er klare til å svare kontant ved behov.

Ukraina kommer ikke til å backe ut, De som støtter Ukraina står fjellstøtt. Russland er de som kan stanse dette, og om de velger å eskalere så får det som de vil.

Den dommedagsklokka man pleier å stille en gang i året kan umulig ha vært nærmere midnatt enn den er akkurat nå, for nå skal det ikke rare gnisten til før det bryter ut et sant helvete.

Caputo

Legg inn av Caputo »



Tror ikke Putin klarer en mill....

Caputo

Legg inn av Caputo »

Disse 50 Iranske dronene varer ikke ut året i denne farten. 1-2 skutt ned for hver dag som går.


Mia

Legg inn av Mia »

PapaSmurf skrev: søn sep 25, 2022 10:08 pm
Mia skrev: søn sep 25, 2022 8:36 pm Begynner Russerne å forstå alvoret? Pratet akkurat med bekjente i Russland og dem lurte på om jeg leser nyheter? Sa ja, gjør jo det, noe nytt? Vi er i krig fikk jeg tilsvar.
Sa at ja, har sett at Russland sender flere soldater nå, men ikke alle. Da fikk jeg svar at det stemmer ikke. Så og si alle menn skal ut nå, nesten alle leger har fått brev, eller såkalt "krigskort", til og med en jeg har pratet mye med som er er utdannet lege, men som ikke har hatt det som yrke har fått dette kortet.
Alle kjenner noen nå som har blitt kalt inn i tjeneste.
Det strammer seg til nå ja. Jeg har en bekjent som er i Tyskland på en NATO-base. Det er er høy beredskap over hele fjøla der nede. Man er klare til å svare kontant ved behov.

Ukraina kommer ikke til å backe ut, De som støtter Ukraina står fjellstøtt. Russland er de som kan stanse dette, og om de velger å eskalere så får det som de vil.

Den dommedagsklokka man pleier å stille en gang i året kan umulig ha vært nærmere midnatt enn den er akkurat nå, for nå skal det ikke rare gnisten til før det bryter ut et sant helvete.
Hva skal til for at NATO blander seg inn? Ja, om ett av medlemslandene blir angrepet, men om Russland bruker en atombombe i Ukraina, vill NATO svare på det?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jack_Daniels skrev: søn sep 25, 2022 9:58 pm Forresten nok et bevis på at russland ønsker å kvitte seg med folkeslag og minoriteter de ikke liker. Etnisk rensing satt i system. Høres ut som noe Europa har sett før.

Jeg har sagt det hele tiden. De som nekter for at dette regimet er like ille som Nazi-Tyskland konkluderer for tidlig. Jo mer tid som går, jo flere likheter vil dukke opp.

Etnisk rensing, internering av motstandere og tenkere, et menneskesyn som ikke ligner grisen.

Spørsmålet er hvor lenge Kina sitter rolig i båten og ser på det som skjer. De løper en stor risiko etterhvert. For den dagen Vesten får nok av «nøytraliteten» går de på en smell av uante dimensjoner.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 9:51 pm
missChance skrev: søn sep 25, 2022 9:33 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 9:26 pm

Nå tror jeg du undervurderer den hjernevasken og den indoktrineringen russere er blitt utsatt for fra den spede barndom. Mot dette hjelper ikke informasjon og faktaopplysning. Også her i våre åpne og frie vestlige samfunn ser vi daglig hvordan mennesker stenger den virkelige verden ute og lar seg forlede og forføre til å tro fullt og fast på det som for andre fortoner seg som ren og skjær galskap.

Religiøse fundamentalister og fanatikere som stenger den virkelige verden ute og tror blindt på eldgamle religiøse skrifter som strider mot all naturvitenskap og all sunn fornuft, de villeste og mest absurde konspirasjonsteorier som QAnon ol. Det finnes knapt noe som er så vanvittig at det ikke er noen som tror fullt og fast på det. All verdens tilgang på fri informasjon hjelper ikke mot slikt, de troende tror det de tror og ingenting kan få dem til å tro noe annet.

Dette har ingenting å gjøre med høy eller lav IQ. Uansett hvor geniale mennesker er, kan de likevel være forblindede idioter politisk.

Dette er påtanden jeg kommenterte.

"Ok å mene at Russland gjør rett i å drepe barn"

Her forutsettes det at Karjakin mener det er rett å drepe barn. Men det vet vi ingenting om.

Det er mulig at han mener det er rett å drepe barn. Det er også mulig, og mer sannsynlig, at han er så hjernvasket og forblindet at han stenger virkeligheten ute og ikke forholder seg til den.

Det er også mulig at han tror at ukrainerne spiser barn, skjønt det tviler jeg sterkt på.
Som sagt - han er ikke dum. Han vet at russere har drept barn. Enhver idiot vet at krigen ikke skiller på barn og voksne. Og han vet at de bomber sivile. Han av alle har tilgang på informasjonen. Han velger likevel å "reklamere" for Putin. Det finnes faktisk ingen unnskyldning for dette.
Men påstanden er at han mener at Russland gjør rett i å drepe barn. Å vite at russerne har drept barn og å vite at krigen ikke skiller mellom barn og voksne, er ikke det samme som å mene det er rett å drepe barn.

Da Tyskland ble bombet til en ruinhaug for åtti år siden, visste alle at mange tusen tyske barn ble drept. Det betyr ikke at de at mente det var rett å drepe barn. Da Nordahl Grieg ble med et britisk bombefly i et angrep på Berlin, visste han sikkert godt at de bombene flyet hadde ombord, kunne drepe barn, men det brydde han seg ikke det minste om.
Jeg kunne kanskje ha trodd deg hvis han ikke valgte å gå med et Putin-merke.
Jeg fatter ikke dette behovet for å forsvare ham. Han reklamerer for mannen som er ansvarlig for drap, tortur og voldtekt av barn ned til 4 år. Den er en rungende støtteerklæring og bifall.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»