Kamptråd Slovenia(B) og Serbia(H) Nations League 2022/23

Svar
Norgefoot

Re: Kamptråd Slovenia(B) og Serbia(H) Nations League 2022/23

Legg inn av Norgefoot »

Haalando skrev: man sep 26, 2022 12:00 am
Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 11:55 pm
Haalando skrev: søn sep 25, 2022 11:39 pm

Jeg liker denne her ja. Mulig dette løser problemet vårt med at vi ikke har vinger. Ser folk sier at man ikke burde ta sjanser med ny formasjon , men jeg har personlig null tro på at vi skal klare å slå Serbia med det 4-3-3 rælet med Sørloth på kant og moi sin form. Berge i en mer offensiv rolle i midten der med Aursnes som anker og Sørloth i riktig posisjon så kanskje ser vi bedre ut. Jeg tror rett og slett Solbakken underpresterer litt med spillermaterialet sitt så synes vi burde prøve ny formasjon som passer spillerne bedre
Håland har alltid vært alene på topp. Han fungerer ikke i tospann.
Kanskje fordi formasjonen har vært feil, ikke fordi de ikke skal kunne funke sammen
Bytte formasjon er en veldig dårlig ide. Vi leder tross alt gruppen med denne formasjonen som er brukt i hele kvaliken.
Bedre å bytte ut noen av spillerne som har prestert dårlig da, Nyland, Hanche, Sørloth, Moi. Kanskje beholde Moi, ikke fordi han fortjener det, men for å ikke få for mange utskiftninger.
Vi har hatt en skikkelig dårlig kamp, den i går, og en relativt svak kamp mot Slovenia hjemme. Resten har vært ganske bra og det har vært med 451.
Braut må dessuten spille ensom spiss. Sørloth går bare i veien og løperne rommene til Braut. Så han må holdes langt vekk fra Braut.

Champis

Legg inn av Champis »

TylerDurdenNorway skrev: søn sep 25, 2022 8:11 pm
Champis skrev: søn sep 25, 2022 11:14 am
TylerDurdenNorway skrev: søn sep 25, 2022 3:26 am

Så hvorfor tillot Manchester City at Haaland skal spille kamp i så hektisk periode med mange kamper?

City har ikke noe de skulle sagt. Dessuten kunne jo kampen i dag vært avgjørende, om Serbia ikke vant sin.
Forrige nsesong var jo Haaland skadet nesten hver gang Norge skulle spille men merkelig nok frisk igjen til neste Dortmund kamp

Det var nok litt tilfeldig. Og så er det jo fortsatt sånn at landslag og klubb kan bli enige om å spare en spiller, hvis man mener at det er den beste løsningen. Men i utgangspunktet kan ikke klubbene holde igjen spillere fra landslagsoppdrag.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

Norgefoot skrev: man sep 26, 2022 12:20 am
Haalando skrev: man sep 26, 2022 12:00 am
Korgutt skrev: søn sep 25, 2022 11:55 pm

Håland har alltid vært alene på topp. Han fungerer ikke i tospann.
Kanskje fordi formasjonen har vært feil, ikke fordi de ikke skal kunne funke sammen
Bytte formasjon er en veldig dårlig ide. Vi leder tross alt gruppen med denne formasjonen som er brukt i hele kvaliken.
Bedre å bytte ut noen av spillerne som har prestert dårlig da, Nyland, Hanche, Sørloth, Moi. Kanskje beholde Moi, ikke fordi han fortjener det, men for å ikke få for mange utskiftninger.
Vi har hatt en skikkelig dårlig kamp, den i går, og en relativt svak kamp mot Slovenia hjemme. Resten har vært ganske bra og det har vært med 451.
Braut må dessuten spille ensom spiss. Sørloth går bare i veien og løperne rommene til Braut. Så han må holdes langt vekk fra Braut.
Kan være med på å bytte ut Nyland og Hanche, men hvem skal erstatte Sørloth og Moi på kanten? Sliter litt med å se hvem som er bedre alternativer der pr nå.

Kakebart
Innlegg: 1796

Legg inn av Kakebart »

Interessert skrev: man sep 26, 2022 11:31 am hvem skal erstatte Sørloth og Moi på kanten? Sliter litt med å se hvem som er bedre alternativer der pr nå.
Håper at Nusa, Bobb, Ceide og Schjelderup skjønner at det haster og utvikler seg litt raskere!

boombis

Legg inn av boombis »

Noen som vet om Nyland har kommet seg fram til hjørnet enda?

Superteale

Legg inn av Superteale »

Nå skal vi spille en kamp hjemme der bortelaget må vinne og vi har verdens beste bakromsspiss. Det bør være en realistisk mulighet så lenge Martin og Erling spiller. Resten av laget er primært på banen for å unngå at Serbia scorer flere mål enn oss......

Ser at mange vil ha inn Ajer, men jeg opplever at med han og Leo kan vi få to overtente brushaner i midtforsvaret. Vi trenger en "voksen" i midtforsvaret som evner å holde hodet kaldt, om det er Hanche skal jeg ikke mene så mye om, det får Ståle finne ut av.

helt ukvalifisert ønsker jeg meg dette laget:

------------------ Hansen? ---------------
MHP ---Østigård --- Hanche --- Meling
---- Martin --- Thorsby --- Berge ----
Moi ------- Haaland ------- Dæhli

- Berge må få lov å løpe litt
- MMD er det nærmeste vi kommer en kantspiller og jeg tror han er bedre på venstre enn høyre, særlig da jeg ikke tror han fungerer ved siden av Martin
- Moi kan bytte side, kanskje det hjelper
- Thorsby skal gjøre det vondt å passere midtbanen, samt skjerme stopperne, men mulig at Aursnes er et bedre alternativ....?

Sørloth har ingenting på kant å gjøre, så da er det bedre at han kommer innpå hvis det er behov for det......

Pushback

Legg inn av Pushback »

Etter å ha sett danmark igår igjen:

Norge mangler fortsatt det internasjonale grunnspillet og tryggheten i pasningsspillet som de beste lagene har. Da snakker jeg også om de lagene som går til mesterskap men ikke er spesielt spennede, som Østerrike, Tsjekkia, Sverige osv. Jeg synes det er litt med Norge at vi har vist at vi kan forsvare oss godt i "ramma", men hva gjelder oppbyggende spill så er det enten helt ræva eller super klikk-klakk.

Dette manglende grunnspillet har vært et problem i årevis og vi må begynne der, fordi det henger sammen med at Norge virker utrygt. Jeg er alltid livredd når motstander har ball, med rette. Det kommer alltid en tabbe eller noe surrete greier, hvor kommer denne uttryggheten fra? Jeg nekter å tro det er tilfeldig, på samme måte som det ikke er tilfeldig at England underpresterer år etter år.

Jeg er bekymret for dette. Får vi ikke på plass et internasjonalt toppsnitt over grunnspillet så blir det med midlertidige oppturer i årene fremover også.

Pushback

Legg inn av Pushback »

Champis skrev: søn sep 25, 2022 2:49 pm
Folk_flesk skrev: søn sep 25, 2022 11:45 am
Champis skrev: søn sep 25, 2022 11:41 am
Keepertreneren skal selvsagt delta i laguttaket, det blir gjort i alle lag.
Ok, da er det tydeligvis behov for ny keepertrener.

Som sagt, man kan alltids diskutere uttaket. Men den ene situasjonen er selvsagt ikke noe hverken Grodås eller Solbakken kan forutse. Så må man gjerne si at det er sånn som kan skje når han ikke har kamptrening, og det er jeg enig i. Men han har tross alt vært solid på landslaget under Solbakken, så jeg skjønner at han ble valgt. Alternativet er jo uansett å stå med en keeper man heller ikke synes er god nok og hvor sjansen også er tilstede for avgjørende feil.

Nyland berget som sagt fort 2-3 poeng i kampen borte mot Serbia. Hvis han kostet ett i går, så betyr det at vi har kommet ut i pluss totalt sett, sammenlignet med å stå med en keeper som ikke hadde gjort tabben i går og ikke vært matchvinner borte mot Serbia. Og da hadde vi vært i kjempetrøbbel med tanke på opprykk nå.
Her gjør du en grov analysefeil fordi du sammenligner Nyland i kampform med Nyland ute av matching. Det blir som å si at man alltid skal kjøpe aksjer hele tiden, istedenfor å forsøke å kjøpe på bunn og selge på topp.

Hadde forutsetningene for uttaket vært de samme, så ja, da kunne man sett på det slik

Pushback

Legg inn av Pushback »

Jeg tror vi er garantert beste toer nå?
Gitt at resultater mot dårligst lag strykes.

happykjeksbit

Legg inn av happykjeksbit »

Pushback skrev: man sep 26, 2022 2:47 pm Jeg tror vi er garantert beste toer nå?
Gitt at resultater mot dårligst lag strykes.
Ikkje om Slovenia ikkje blir dårlegaste lag, vel?

Brukeravatar
AxelRudi
Innlegg: 2762

Legg inn av AxelRudi »

Spørsmålet her er vel om Ståle tar hensyn til Serbia, eller om han mener vi nå må vise at vi er gode nok til å styre kampen hjemme i 433.

Skal vi ta hensyn ville jeg stilt slik, da vi ikke har vinger som fungerer, men derimot gode offensive backer. Diamant og 41212:

Hansen
Pedersen Hanche Østigard Meiling
Aursnes
Berge Thorsby
Martin (15)
Sørloth Haaland

Backene kan dundre oppover sidene, og Berge + Thorsby kan bruke egenskapene sine til å dekke rom og bruke fysikk. Zach kan komme inn om indreløperne går tomme.
Aursnes styrer midten og dekker rom foran stopperne. Berg kan komme inn på tampen for å dekke enda mer rom.
Sørloth er bedre som spiss, og skaper mer rom for Haaland da de må ta hensyn til han.
Martin kan fokusere på siste 3del og å tre gjennom Haaland. Strand Larsen kan komme inn. Det kan også Brynhildsen om Haaland må ut.
Vi slipper Moi som strengt tatt var som å spille med 10 mann sist kamp.

Slik får vi brukt det vi har best. Men tipper vi ser 433 eller 4231.

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

happykjeksbit skrev: man sep 26, 2022 2:48 pm
Pushback skrev: man sep 26, 2022 2:47 pm Jeg tror vi er garantert beste toer nå?
Gitt at resultater mot dårligst lag strykes.
Ikkje om Slovenia ikkje blir dårlegaste lag, vel?
Riktig. For at vi skal bli beste toer er vi avhengig av at Svenskene slår Slovenia.
Men også da kan beste toer ryke dersom Skottland taper for Ukraina, og Armenia slår Irland.
Da blir Skottland beste toer.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Kjello skrev: man sep 26, 2022 3:08 pm
happykjeksbit skrev: man sep 26, 2022 2:48 pm
Pushback skrev: man sep 26, 2022 2:47 pm Jeg tror vi er garantert beste toer nå?
Gitt at resultater mot dårligst lag strykes.
Ikkje om Slovenia ikkje blir dårlegaste lag, vel?
Riktig. For at vi skal bli beste toer er vi avhengig av at Svenskene slår Slovenia.
Men også da kan beste toer ryke dersom Skottland taper for Ukraina, og Armenia slår Irland.
Da blir Skottland beste toer.
Selv Dale Johnson sier at Norge er klar som beste toer dersom Slovenia rykker ned. Du får det til å høres ut som at Ranheim skal slå Rosenborg på Lerkendal når du sier at Armenia skal slå Irland i Dublin.

Taururu

Legg inn av Taururu »

Pushback skrev: man sep 26, 2022 2:39 pm Etter å ha sett danmark igår igjen:

Norge mangler fortsatt det internasjonale grunnspillet og tryggheten i pasningsspillet som de beste lagene har. Da snakker jeg også om de lagene som går til mesterskap men ikke er spesielt spennede, som Østerrike, Tsjekkia, Sverige osv. Jeg synes det er litt med Norge at vi har vist at vi kan forsvare oss godt i "ramma", men hva gjelder oppbyggende spill så er det enten helt ræva eller super klikk-klakk.

Dette manglende grunnspillet har vært et problem i årevis og vi må begynne der, fordi det henger sammen med at Norge virker utrygt. Jeg er alltid livredd når motstander har ball, med rette. Det kommer alltid en tabbe eller noe surrete greier, hvor kommer denne uttryggheten fra? Jeg nekter å tro det er tilfeldig, på samme måte som det ikke er tilfeldig at England underpresterer år etter år.

Jeg er bekymret for dette. Får vi ikke på plass et internasjonalt toppsnitt over grunnspillet så blir det med midlertidige oppturer i årene fremover også.
Synes ikke vi er veldig gode på å forsvare oss i "ramma" heller. Det første målet til Slovenia er et godt eksempel på det.

Er en myte at vi har så god struktur i etablert forsvar. Vi var på 90-tallet best i verden på dette. Nå er vi langt unna det, dessverre. Er for mange spillere som ikke har soneforsvar i ryggmargen og blir for opptatt av motstanderens spillere.

startelver

Legg inn av startelver »

Tipper Serbia har gjort hjemmeleksen sin og vil gjøre alt for å stoppe innlegg inn til Haaland. Skal bli interessant å se hvor offensivt de går ut med tanke på at de må vinne.

Taururu

Legg inn av Taururu »

startelver skrev: man sep 26, 2022 4:17 pm Tipper Serbia har gjort hjemmeleksen sin og vil gjøre alt for å stoppe innlegg inn til Haaland. Skal bli interessant å se hvor offensivt de går ut med tanke på at de må vinne.
Viktig at vi får inn Holmgren. Har fart og gjennombruddskraften fra backen, som vi savnet mot Slovenia.
Ajer eller Gregersen må inn. Har litt vanskelig for å se at Hanche er god nok, rett og slett.
Hvem som erstatter Thorstvedt står mellom Thorsby og Aursnes.

startelver

Legg inn av startelver »

Enig i Holmgren Pedersen, når han er i form er det nesten ingen som kan stoppe farten hans og de presise innleggene. Har også etterhvert fått erfaring på et høyt nivå i Nederland og vet hvordan Ståle vil bruke han.

Sulfat

Legg inn av Sulfat »

Det viktigste Ståle kan gjøre er å få frigjort Berge. Han er ikke noe anker, men blomstrer når han slippes fri offensivt.
Aursnes kan gå inn sentralt.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

– Men vi må også angripe med ball og hvile med ball. Vi kan ikke bare forsvare oss uten noen pasninger. Vi må flytte frem laget og få hvilt med ballen. Det er en form for forsvar vi kanskje ikke er så vant til i Norge, men det er for å ha krefter når vi angriper og til maksaksjoner for de som lever av det, sier Solbakken.

Har hvert fall klart å identifisere en stor svakhet, så spørs det om Ståle er rett mann til å fikse dette problemet. Det hjelper hvert fall ikke å starte med Thorstvedt på midten.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Trehjulssykkel skrev: man sep 26, 2022 5:41 pm – Men vi må også angripe med ball og hvile med ball. Vi kan ikke bare forsvare oss uten noen pasninger. Vi må flytte frem laget og få hvilt med ballen. Det er en form for forsvar vi kanskje ikke er så vant til i Norge, men det er for å ha krefter når vi angriper og til maksaksjoner for de som lever av det, sier Solbakken.

Har hvert fall klart å identifisere en stor svakhet, så spørs det om Ståle er rett mann til å fikse dette problemet. Det hjelper hvert fall ikke å starte med Thorstvedt på midten.
Thorstvedt er uaktuell. Karantene for gule kort.

UNEO

Legg inn av UNEO »

Vi må ikke glemme at Norge til tider rundspilte Sverige og Serbia på bortebane og ikke snakk om Sverige hjemme. Da snakker ingen om grunnspillet osv. Norge var gode i press og i pasningsspillet. Jeg ville ikke ha brukt den siste Kampen som eksempel på at Norge er et dårlig/middelmådig lag. Vi må ikke glemme at mange har vurdert som lovende Ungt lag for nær fremtid.

Superteale

Legg inn av Superteale »

Med fare for å bli helt Høgmo; noen som har tro på MHP som kant med Ryers som back.....?

benib

Legg inn av benib »

Superteale skrev: man sep 26, 2022 6:25 pm Med fare for å bli helt Høgmo; noen som har tro på MHP som kant med Ryers som back.....?
Tror du heller skal prøve motsatt da Ryerson faktisk spiller vingback til vanlig, noe Pedersen ikke gjør.

Taururu

Legg inn av Taururu »

benib skrev: man sep 26, 2022 6:46 pm
Superteale skrev: man sep 26, 2022 6:25 pm Med fare for å bli helt Høgmo; noen som har tro på MHP som kant med Ryers som back.....?
Tror du heller skal prøve motsatt da Ryerson faktisk spiller vingback til vanlig, noe Pedersen ikke gjør.
Kan vi ikke bare benke Ryerson da? Jada vet han spiller en del for Union Berlin, men har ikke så mange ferdigheter vi trenger. Fin spiller å ha i troppen, men ikke i en start11'er

benib

Legg inn av benib »

Taururu skrev: man sep 26, 2022 6:53 pm
benib skrev: man sep 26, 2022 6:46 pm
Superteale skrev: man sep 26, 2022 6:25 pm Med fare for å bli helt Høgmo; noen som har tro på MHP som kant med Ryers som back.....?
Tror du heller skal prøve motsatt da Ryerson faktisk spiller vingback til vanlig, noe Pedersen ikke gjør.
Kan vi ikke bare benke Ryerson da? Jada vet han spiller en del for Union Berlin, men har ikke så mange ferdigheter vi trenger. Fin spiller å ha i troppen, men ikke i en start11'er
Synes Ryerson var den som klarte seg best 1 mot 1 mot Slovenia, men ønsker meg gjerne Pedersen tilbake pga farten og offensive bidrag.

Superteale

Legg inn av Superteale »

Poenget med Ryers som høyrekant er det totale fraværet av kantspillere med innleggsfot i troppen. Sørloth fungerer ikke og hvem kan være alternativet...?

Taururu

Legg inn av Taururu »

benib skrev: man sep 26, 2022 7:00 pm
Taururu skrev: man sep 26, 2022 6:53 pm
benib skrev: man sep 26, 2022 6:46 pm

Tror du heller skal prøve motsatt da Ryerson faktisk spiller vingback til vanlig, noe Pedersen ikke gjør.
Kan vi ikke bare benke Ryerson da? Jada vet han spiller en del for Union Berlin, men har ikke så mange ferdigheter vi trenger. Fin spiller å ha i troppen, men ikke i en start11'er
Synes Ryerson var den som klarte seg best 1 mot 1 mot Slovenia, men ønsker meg gjerne Pedersen tilbake pga farten og offensive bidrag.
Blir for mannsmarkeringsorientert på vingen ved det første målet til Slovenia. Skulle orientert seg i forhold til ballfører og resten av egen firer. Nå bomma riktignok Hanche med vurderingsevnen sin ved å bli stående og ikke falle av, så hadde ikke vært mye hjelp i å forholde seg til han der riktignok.
Forøvrig synes jeg ikke han bidrar med noe som helst offensivt

Kjello
Innlegg: 376
Sted: Trondheim

Legg inn av Kjello »

Korgutt skrev: man sep 26, 2022 3:27 pm
Selv Dale Johnson sier at Norge er klar som beste toer dersom Slovenia rykker ned. Du får det til å høres ut som at Ranheim skal slå Rosenborg på Lerkendal når du sier at Armenia skal slå Irland i Dublin.
Armenia slo Irland hjemme i juni. Det vil ikke gi sjokkbølger gjennom Europa om de slår Irland i Dublin. Du får bare 19 i odds på at både Ukraina og Armenia skal vinne. Ikke 190.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Taururu skrev: man sep 26, 2022 7:17 pm
benib skrev: man sep 26, 2022 7:00 pm
Taururu skrev: man sep 26, 2022 6:53 pm

Kan vi ikke bare benke Ryerson da? Jada vet han spiller en del for Union Berlin, men har ikke så mange ferdigheter vi trenger. Fin spiller å ha i troppen, men ikke i en start11'er
Synes Ryerson var den som klarte seg best 1 mot 1 mot Slovenia, men ønsker meg gjerne Pedersen tilbake pga farten og offensive bidrag.
Blir for mannsmarkeringsorientert på vingen ved det første målet til Slovenia. Skulle orientert seg i forhold til ballfører og resten av egen firer. Nå bomma riktignok Hanche med vurderingsevnen sin ved å bli stående og ikke falle av, så hadde ikke vært mye hjelp i å forholde seg til han der riktignok.
Forøvrig synes jeg ikke han bidrar med noe som helst offensivt
Skjønner jo hvorfor det har blitt slik må jeg si da. Du er ikke alene om å vurdere en plass til en spiller basert på hvilket inntrykk han ga i siste kamp mot Slovenia. Er kanskje slik det bør være også? Men på klubblaget ser de vel ikke bare på siste kamp når de setter opp laget som skal starte. Der ser de vel utviklingen over tid noe som man ikke har mulighet til når man snakker om 10 kamper i løpet av kalenderåret.

benib

Legg inn av benib »

Superteale skrev: man sep 26, 2022 7:09 pm Poenget med Ryers som høyrekant er det totale fraværet av kantspillere med innleggsfot i troppen. Sørloth fungerer ikke og hvem kan være alternativet...?
Sørloth fungerer jo helt greit. Var ikke han det stod på offensivt mot Slovenia. Føler han blir veldig hakkekylling så fort det lugger for Norge.

Lett å glemme at han kanskje var Norges nest beste offensive spiller mot Sverige i juni.

Problemet til Norge mot Slovenia særlig i første omgang var at de markerte ut Berge med to mann noe som gjorde at Ødegaard måtte komme dypt for å gjøre det mulig å spille seg ut. Det betydde da at Norge ikke klarte å spille opp Ødegaard i god posisjon på Slovenias banehalvdel like enkelt som i juni. Ser du på Norges matcher i juni så skaper Norge ofte sjanser mot etablert ved at Ødegaard får ballen rundt 30 meter inn på motstandernes banehalvdel.

I det scenarioet mener jeg Norge burde brukt Sørloth i større grad og bare slått langt på han i stede for å prøve og spille fri Berge.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»