Hvilken film så du sist?

Svar
Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Re: Hvilken film så du sist?

Legg inn av Frank.N.Steen »

4pLaY skrev: ons sep 21, 2022 12:54 am Denne filmen er en rar en for meg, jeg kan se den en gang, like den, se den igjen noen år senere og ikke like den.
Den ble vel i regi/skrevet av manusforfatterne til Blade Runner, og med det, samt Rutger i hovedrollene, ble det nok litt høye forventninger hos mange.
Ikke sett den for ofte, men en jeg liker litt mer, for hvert besøk.
Nevnte manusforfattere ville jo mye senere prøve seg på ny, da i den utskjelte men slettes ikke så fæle sci-fi/action filmen Soldier (1998), med Kurt Russell og Gary Busey.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Frank.N.Steen skrev: ons sep 21, 2022 1:03 am
4pLaY skrev: ons sep 21, 2022 12:54 am Denne filmen er en rar en for meg, jeg kan se den en gang, like den, se den igjen noen år senere og ikke like den.
Den ble vel i regi/skrevet av manusforfatterne til Blade Runner, og med det, samt Rutger i hovedrollene, ble det nok litt høye forventninger hos mange.
Ikke sett den for ofte, men en jeg liker litt mer, for hvert besøk.
Nevnte manusforfattere ville jo mye senere prøve seg på ny, da i den utskjelte men slettes ikke så fæle sci-fi/action filmen Soldier (1998), med Kurt Russell og Gary Busey.
Soldier ja, er vel et par år siden jeg så den sist. En grei 6/7 av 10, husker ikke hva jeg ga den =).

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

Jurassic World Dominion, 3/10. Den helt klart verste i Jurassic serien. Greide ikke mer en rundt timen før jeg måtte få det av.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Brød og Tulipaner (2000)

Italiensk romantisk-drama komedie, om en husmor der blir glemt igjen under et lengre og klønete dobesøk av mann og familie. Og som et resultatet bestemmer dama seg for å ta en liten pause fra sine nærmeste, og ender opp i Venezia der Bruno Ganz og flere andre dukker opp, og tross av en fin feel-good stemning, blir klisjeene kanskje litt for tynnslitte i siste akt, der fremstår veldig forhastet.

Lå an til en litt sterkere karakter, men nei, siste 10-15 minuttene (til og fra) ble for oversukret for min del, og kan ikke gå høyere enn maks:

6,5/10

Say I Do (2004)

Spansk romantisk screwball komedie, der er også overlesset med klisjeer men reddes av ei deilig Paz Vega i sjarmerende, sexy og søt hovedrolle, men ei der har null kjemi i hop med sin mannlige kollega.

5/10

peraleks

Legg inn av peraleks »

Beast(2022)

Horror/Adventure
Har ikke noe annet her å si enn kjedelig.
Far(Idris Elba) med kompis(Sharlto Copley) som roter seg inn i et område regelrett styrt av en løve later det til.
Har med to stk tenåringsdøtre som gjør fryktelig lite ut av seg. Ikke akkurat noe nytt her.

3-4/10

Skal man først se en løvefilm vil jeg i stor grad anbefale Savannens Herskere med Michael Douglas og Val Kilmer, rå film.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Bisang seoneon (2021)

Synes dette var meget godt laget, og Sør-Korea leverer på filmfronten igjen.

7.7/10

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Ale skrev: lør sep 24, 2022 10:47 pm Druk - et glass til - går på TV2 nå.
For en fantastisk film

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Persuasion.

Forferdelig. Forsøk på å skape en slags blanding av Bridgerton og Bridget Jones. Ender opp som en parodi av en anakroni. Snakk om å ikke forstå hva Jane Austens nydelige roman faktisk handler om.

2/10. Det ene poenget kun fordi Dakota Johnson er nydelig å se på og gjør sitt beste.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Thor. Love and Thunder. "replikkene" til geitene oppsummerer hele greia på en fin måte. 4/10.

qbah

Legg inn av qbah »

Ale skrev: lør sep 24, 2022 10:47 pm Druk - et glass til - går på TV2 nå.
Den er fed.

VivaLV

Legg inn av VivaLV »

Krigsseileren. Viktig og bra film. Selv om det ble ett par litt i overkant fiks vri på historien.

zappadude

Legg inn av zappadude »

End of the Game ( 1975 ) av Maximilian Schell - 7/10

Tales from the Hood ( Gjensyn ) ( 1995 ) av Rusty Cundieff - 7,5/ 10

Tales from the Hood 2 ( Gjensyn ) ( 2018 ) av Darin Scott, Rusty Cundieff - 6,5/10

Tales from the Hood 3 ( Gjensyn ) ( 2020 ) av Darin Scott, Rusty Cundieff - 7/10

pava

Legg inn av pava »

Top Gun - Maverick

Leverte akkurat det den skulle.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skraevadottir skrev: lør sep 24, 2022 11:08 pm Persuasion.

Forferdelig. Forsøk på å skape en slags blanding av Bridgerton og Bridget Jones. Ender opp som en parodi av en anakroni. Snakk om å ikke forstå hva Jane Austens nydelige roman faktisk handler om.

2/10. Det ene poenget kun fordi Dakota Johnson er nydelig å se på og gjør sitt beste.
Hva med det andre poenget?

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

SirJames skrev: søn sep 25, 2022 12:15 pm
Skraevadottir skrev: lør sep 24, 2022 11:08 pm Persuasion.

Forferdelig. Forsøk på å skape en slags blanding av Bridgerton og Bridget Jones. Ender opp som en parodi av en anakroni. Snakk om å ikke forstå hva Jane Austens nydelige roman faktisk handler om.

2/10. Det ene poenget kun fordi Dakota Johnson er nydelig å se på og gjør sitt beste.
Hva med det andre poenget?
Hehe. Jeg tenker at det ikke er mulig å gi 0/10, så det starter på 1/10. Så det eneste som trekker filmen opp fra bunnotering er da Dakota Johnson.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Skraevadottir skrev: søn sep 25, 2022 1:00 pm
SirJames skrev: søn sep 25, 2022 12:15 pm
Skraevadottir skrev: lør sep 24, 2022 11:08 pm Persuasion.

Forferdelig. Forsøk på å skape en slags blanding av Bridgerton og Bridget Jones. Ender opp som en parodi av en anakroni. Snakk om å ikke forstå hva Jane Austens nydelige roman faktisk handler om.

2/10. Det ene poenget kun fordi Dakota Johnson er nydelig å se på og gjør sitt beste.
Hva med det andre poenget?
Hehe. Jeg tenker at det ikke er mulig å gi 0/10, så det starter på 1/10. Så det eneste som trekker filmen opp fra bunnotering er da Dakota Johnson.
Kanskje hun bør inn i filmbabes-tråden :D

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

Har forøvrig gitt 0/10 selv tidligere, og det var helt fortjent for dette makkverket:

https://www.imdb.com/title/tt2369205/?r ... lmg_act_19

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

SirJames skrev: søn sep 25, 2022 1:08 pm Har forøvrig gitt 0/10 selv tidligere, og det var helt fortjent for dette makkverket:

https://www.imdb.com/title/tt2369205/?r ... lmg_act_19
Hehe. Den, ja. Har den på 6/10, men tror jeg vurderte 5/10.

Ellers enig i at Dakota Johnson må inn i filmbabes-tråden, ja. Hun har noe litt klassisk, nesten fransk retro, over seg som jeg liker.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Stargate (1994) av Roland Emmerich

En mindre gruppe med topptrente militære samt en dyktig forsker, begir seg ut på ei banebrytende ferd mot det ukjente, i det nøkkelen til å kunne nå andre verdener, endelig åpner seg. Problemet derimot, oppstår i det følget ankommer sin destinasjon, og innser at det er ikke sikkert at det blir like lett å returnere igjen, i live.

Satt og funderte på om en ikke skulle dra frem en Kurt Russell 90-talls film som lørdagsunderholdning, og vurderte jo både Soldier (1998) og Breakdown (1997), men disse er det ikke så altfor mange årene siden, man så igjen, og dermed falt jo valget mot Stargate, som viste seg å være en ypperlig film utover kvelden.

Kombinasjonen av sci-fi, action og eventyr med likandes karakter samt et spennende plot, ja, det ga jo mersmak. Den DVDen man så i går, er jo en såkalt "Directors Cut", og faktisk litt i tvil på om en noen gang har sett kinoversjonen, for så og si alle utgavene en eier, har samme spilletid (2 timer og 5 minutter). Vel, nok om det.
Synes Stargate har holdt seg overraskende bra, særlig med tanke på spesial effekter og design biten, og hjelper på at en er fan av Kurt Russell, samt at James Spader bidrag også med en solid rolle her, en i hop med filmens handling får meg til å undre om ikke Disney filmen Atlantis: Den Fortape Verden (2001), hvor en også har en litt nerdete (allergi og briller) doktor, som blir dratt med på sitt livs eventyr i hop med skyteglade militære, til en helt annen verden, og hvor det oppstår søt musikk med en av de innfødte jentene. Kanskje også derfor nevnte Disney film, alltid ha vært en liten favoritt av de mye senere 90-tidlig 00-talls filmene.

Nei, synd det ikke ble noen flere filmer, for var vel planlagt en hel filmserie, men mulig første ikke ble sett på som for innbringende, og tja, man fikk nå en meget populær og langvarig tv-serie, som en må nok revurdere et besøk hos, men det får bli når tid og motivasjon er på samme lag.

Foruten action og spenning, er det mye komiske scener, særlig Spaders karakter bidrar her, men Russell får også levert noen mer dramatiske små og gode stunder. Ellers moro å se Miami Vice karakterskuespillere John Diehl, i en såpass stor filmrolle.
Hadde vel også ei solid crush på søte Mili Avital, der hun forsvant litt bort, etter å gjort noen Hollywood produksjoner senere, men ikke rart Daniel Jackson bestemte seg for å bli værende.

Alt i alt, overraskende hvor god bilde og lyd kvalitet det var på noen av de eldre DVDene, den man så i går er vel snart 20 år, og fint lite å klage på.

7,5/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Beethovens Andre (1993)

Helt okei søndagsfilm, selv om det i perioder kan bli noe vel i overkant sukret utover, med romantikk for både bikkjer og mennesker, men ikke helt uten problemer. Alltid likt oppfølgeren litt mer enn forgjengeren, men tross alt det søte og feel-good stemningen, så kommer jo den meget rapey-scenen fra ungdomsfesten utpå ei skogshytte, ganske så overraskende på, for den hadde gått helt i glemmeboka. For her blir jo eldstedatteren låst inne på et rom, med en åpenbar seksuell predator, der har klargjort litt "hygge" dem i mellom, vel, helt til da Beethoven raserer festen og halve huset. Synd han ikke beit svinet i bjellene også.

Ellers litt overrasket av den svære aldersforskjellen mellom Grodin og Bonnie Hunt, der nesten 30 år skiller dem. Men Grodin har så lenge en kan huske det, sett ut som en der ligger godt mellom 40 og 50 år, mens Bonnie så vel langt eldre ut enn kun 30-31 år, så da passet dem hvert fall greit i hop på film.

Alt i alt, gode barndomsminner hjelper på, og så har det nok også litt å si, det at så og si alt av senere oppfølgere (uten noen av originalbesetningen) var jo stort sett fryktelige. Så med slikt i friskt minne, går nok ratingen opp litt ekstra:

6/10

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Krigsseileren. Viktig og spennende historie, men til tross for at filmen varer i 2,5 time føles den veldig forhastet. Det er en god del sekvenser i den de burde gravd dypere i etter min mening. Så denne historien i sin helhet egner seg bedre som serie. Det var vel også egentlig planen i form av bokserien til Michelet om temaet som for øvrig er vanvittig god. Men det virker ikke som om det er nok støtte for det enda.

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Etter litt drodling med 4play om småby-filmer og Lasse Hallstrøm ble filmen Safe Haven (2013) nevnt og jeg prøvde meg på den etter at The Mosquito Coast ikke falt i smak

Bilde

Veldig sjarmerende kvinnelig hovedrolle (Julianne Hough) gjorde at jeg så hele filmen som faktisk var ganske god og med en twist som jeg ikke så for meg.
Jeg har gitt den 7/10

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
2 Days in the Valley (1996) av John Herzfeld

"I know we're Valley detectives so we're not all that bright, but how stupid does he think we are?"

I løpet av de neste hektiske 48 timene, vil ei mindre gruppe med fremmede, få livene sine snudd fullstendig på hodet, når de blir kastet inn i en rekke bisarre og voldsomme hendelser.

Gjensyn med en av sikkert veldig mange "rip-offs" som kom i kjølvannet av Tarantinos suksess med Pulp Ficiton, og hvor en rolleliste med fargerike karakterer, flest totalt fremmed for hverandre, likevel på et eller annet vis makter å havne i samme bås, og ja, flust med kjentfolk og talenter, der særlig Danny Aiello, James Spader, Eric Stoltz, Jeff Daniels, Teri Hatcher og ikke minst ei uforglemmelig tidlig rolle av ei knapt 20 år gammel Charlize Theron, da som den høyreiste "vikingblondinen" Helga Svelgen, og vel, man har i grunn ei mildt sagt interessant 1 time og 40 minutter med komedie, action, sex, spenning og drama.

Sett før, og kommer ikke unna at enkelte scener og karakterer kan bli i overkant tegneserie aktige, særlig den stereotypiske snobbete britiske jappe-drittsekken av en kunstforhandler, der virkelig får kjørt seg, og er mest dytta inn som "punchingbag" for Aiellos mer brautende men også likandes hit-man karakter, der forsøker på mindre vellykket vis, å gjøre et comeback i morderbransjen, og ender i stedet opp med å måtte søke ly hos nevnte "stor sjarmør" og hans heslige kunstsamling. Plusset er jo at Dosmo (Aiello) treffer på søte Glenne Headly.

Spader er nok den som stjeler showet, i rollen som en kynisk og meget iskald drapsmaskin, der gir samtlige av sine "heldige" ofre, ett minutt på å rengjøre samvittigheten deres, og vel, få maktet å overbevise Spaders karakter, men i det minste får de ei siste sjanse.

Slike filmer, med et mindre karaktergalleri som ender opp med å kræsje inn i hverandre, kan gå begge veier. Det kan bokstavelig talt bli et realt kræsj av ihjelbrukte klisjeer og oversukra oppgulp, og en kommer ikke unna med at 2 Days innehar kanskje litt for mange mennesker, og hvor enkelte blir verken særlig interessante eller gir handlingen noe ekstra løft, annet enn å kun være i veien.
Synd, for andre skulle en jo sett litt mer av, og blir plutselig "skrevet ut", altfor tidlig.

Alt i alt, filmen innehar nok likandes karakterer, og artige stunder, samt masser feel-good stemning og musikk, så nei, en absolutt godkjent mandagsfilm der i grunn egner seg nok best utpå en sen sommerkveld, slik en jo først fant den, da som typisk kabel-tv film, og hvor det skjedde såpass mye tidlig ut, at en bare endte opp med å holde seg til den kanalen man zappa innom, og kan ikke si man har angret på det siden.

Ligger og vipper mellom en sterk firer og en svak femmer, så tja, i dag gikk det ikke hele veien, og stopper på en:

6,5/10

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Waitress (2007)

I rollene: Keri Russell, Nathan Fillon, Jeremy Sisto, Ceryl Hines og Adrienne Shelly Regi Adrienne Shelly

Dette er altså regidebuten til Adrienne Shelly som tragisk nok ble drept rett etter at innspillingen var avsluttet. Dokumentaren Adrienne (2021) som jeg anbefaler sterkt handler om karrieren som ble så brått avbrutt.
Men filmen Waitress er en morsom og litt rar dramafilm som tar utgangspunkt en liten kafe og de som jobber der.
Meget fin film (spesielt når jeg har sett Adrienne før denne) 8/10

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Emergency Declaration aka Bisang Seoneon 2021
--


Sør Koreansk flydrama med viktige avgjørelser som må stå i sentrum
hva...og vis...osv,jeg ble underholdt i 140 minutter
flotte skuespillerprestasjoner...bør sees
7,5/10

The Kwames

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Bilde
Cool World (1992) av Ralph Bakshi

"You screwed us all... for a piece of ass?"

I et desperat forsøk på å komme seg unna livets harde realitet, har den kjente tegneserieskaperen Jack Deebs (Gabriel Byrne) skapt sin egen alternative fantasiverden, Cool World. Et sted fylt med fare og spenning, men kanskje enda viktigere, det er også hjemstedet til Deebs animerte drømmekvinne, Holli Would (Kim Basinger).
Og denne damen vet nøyaktig hva hun vil, og tar ikke nei for et svar, noe hennes skaper snart vil finne ut av.


Cool World var jo ment å være Ralph bakshis store comebackfilm, men tidlig ut ble det varslet om at ting kom til å bli utfordrende, ikke bare for Bakshi, men Paramount Pictures, der produsent Frank Mancuso Jr. og Ralph havnet i en stor kreativ disputt, hvor Bakshi ønsket seg en mer skrekkfilm aktig vri, mens Mancuso var visst ikke helt enig. Bedre ble det ikke, når Kim Basinger foreslo å gjøre filmen mer familievennlig, så alle kunne se den, uansett alder.

Resultatet ble jo ei gedigen røre, men en som likevel har noe fascinerende og tøft over seg, spesielt den sleazy, sexy og farefulle Cool World, der særlig de svære bakgrunnsbildene, bygninger og bruken av farger og detaljer (med noen herlige og velretta spark mot Warner Bros Animation og Disney, for de som ser litt ekstra godt etter, der blant annet en nasty Mikke Mus utgave, og Daffy Duck er med i et par korte sekunder), men selvsagt er all den fengende musikken, med sen 80-talls synthpop, godt blanda inn med tidlig 90-talls techno, house og ambient, og prikken over ien er jo selvsagt den superheite karakteren Holli Would, der oser sex og spenning, og denne filmen var vel på mange måter ei tidlig innføring av mer voksen animerte filmer, og ikke minst også ei fin måte å bli kjent med en som Ralph Bakshis unike filmverden på.
Bilde
Bilde
Bilde
Dessverre faller filmer mellom to stoler, for i det man kommer tilbake igjen til den virkelige verden (Las Vegas), blir det mest ei klønete og litt for tåpelig levert siste akt, hvor Basinger minner her mest om den irriterende bimboen fra Blind Date (1987), og foretrakk henne (i filmen) som forførende animert babe, og verken Gabriel Byrne eller Brad Pitt virker for motivert i sine roller, men ja, definitivt ei flopp, men en av de man aldri har greid å mislike, for det er såpass mye elleville ting som skjer utover, og hadde vært interessant om det kunne ha blitt ei Directors Cut, ettersom en vil tippe mye ble lagt igjen på klipperommet, og Bakshi dro jo strikken ganske så langt, men kunne sikkert kjørt det enda lenger.

Har jo både DVDen og soundtracket i CD utgave, så er vel litt ekstra glad i den, men rett skal være rett, dette er ingen god film, men det er nå kjekt at slike faktisk ble til, i en tid der Disneys nye gullalder fant sted, og man fikk noe helt annet, enn Lille Havfruen eller Skjønnheten og Udyret.

5,5/10

SirJames

Legg inn av SirJames »

The Kwames skrev: ons sep 28, 2022 8:40 am Emergency Declaration aka Bisang Seoneon 2021
--


Sør Koreansk flydrama med viktige avgjørelser som må stå i sentrum
hva...og vis...osv,jeg ble underholdt i 140 minutter
flotte skuespillerprestasjoner...bør sees
7,5/10

The Kwames
Enig, den var bra. Ser jeg ga den 7.7/10, så vi er nok på samme planet her.

trønderen

Legg inn av trønderen »

Nytt filmprosjekt på gang. Det er lenge siden jeg har sett alle Jason Bourne-filmene, og jeg husker ikke helt historien som går over alle filmene. Så i dag begynte jeg på den første filmen. Klassefilm! Jeg hadde glemt hvor bra jeg synes den er.

Brukeravatar
4pLaY
Sysop
Innlegg: 1459

Legg inn av 4pLaY »

trønderen skrev: ons sep 28, 2022 9:42 pm Nytt filmprosjekt på gang. Det er lenge siden jeg har sett alle Jason Bourne-filmene, og jeg husker ikke helt historien som går over alle filmene. Så i dag begynte jeg på den første filmen. Klassefilm! Jeg hadde glemt hvor bra jeg synes den er.
Bra de, for meg er den første den helt klart beste av dem.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Første kunne jeg godt tenk å sett igjen, men håper ikke det blir for mye shaky-cam (ser knapt hva som skjer under action og sloss scenene) for dette var vel noe som ble tyngre benyttet, i de senere filmene, eller slik man husket det.
Den var vel egentlig et ganske så friskt pust, i en tid der actionfilmene virkelig trengte et lite spark i baken.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Film»