Nyvalg i Italia

Svar
William_S

Re: Nyvalg i Italia

Legg inn av William_S »

GoingKronos skrev: man sep 26, 2022 4:29 pm
Folk_flesk skrev: man sep 26, 2022 4:21 pm
Vet ikke om Biden har gratulert eller ikke, men de jeg nevner er liksom ikke folk som gratulerer Støre eller Macron med valgseieren. De markerer her tydelig at en av deres egen stamme har vunnet.
Jeg tipper det mer har med hva disse ser seg tjent med, og ikke nødvendigvis at de står skulder til skulder politisk. Jeg vil f.eks hevde det er en voldsom overdrivelse av MTG sitt kunnskapsnivå å tro at hun kan stort om italiensk politikk.

Men vi får se hva denne regjeringen får til, utgangspunktet mitt er at det sikkert blir det sedvanlige italienske kaoset og så vil jeg bli overrasket om det tar en fascistisk retning.
Ja Italia bytter jo regjering like ofte som man bytter undertøy (litt å overdrive), men de har et enormt fragmentert politisk landskap og har vel heller ingen (eller veldig lav) sperregrense. Fint for demokratiet, men politiske styringen kan ofte bli kaotisk også er det en teknokratregjering innimellom som blir satt inn for å ordne opp.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: man sep 26, 2022 4:31 pm
Canucks skrev: man sep 26, 2022 4:26 pm
Folk_flesk skrev: man sep 26, 2022 4:21 pm

Vet ikke om Biden har gratulert eller ikke, men de jeg nevner er liksom ikke folk som gratulerer Støre eller Macron med valgseieren. De markerer her tydelig at en av deres egen stamme har vunnet.
BolZZonaro er forsåvidt greit da han foreløpig er statsleder, for de andre så snakker vi jo om kongressfolk, og et par partier uten makt, er tradisjoner om at statsledere gratulerer andre, men når det gjelder kongressfolk er det i stor grad kun for sine grupper.
Bolso måtte vel nesten også benytte sjansen til å få ut en gratulasjon før han selv blir tuppet ut av presidentpalasset i Brasilia om få uker.
Ja, Lula har vel kreket seg ut av fengsel nå, og er klar for nye kontroverser.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: tir sep 27, 2022 8:05 pm
Folk_flesk skrev: man sep 26, 2022 4:31 pm
Canucks skrev: man sep 26, 2022 4:26 pm

BolZZonaro er forsåvidt greit da han foreløpig er statsleder, for de andre så snakker vi jo om kongressfolk, og et par partier uten makt, er tradisjoner om at statsledere gratulerer andre, men når det gjelder kongressfolk er det i stor grad kun for sine grupper.
Bolso måtte vel nesten også benytte sjansen til å få ut en gratulasjon før han selv blir tuppet ut av presidentpalasset i Brasilia om få uker.
Ja, Lula har vel kreket seg ut av fengsel nå, og er klar for nye kontroverser.
Klar for å tuppe ut Bolsonaro nå iallefall. Brasil prøvde seg med fascisme, men fikk som USA tydeligvis nok etter 4 år.

Men du vet.. Disse venstreorienterte valgmaskinene!

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

God start:

"– Å besøke Yad Vashem var en opplevelse som rystet samvittigheten. Jeg kommer helt sikkert tilbake til Israel, forhåpentligvis snart, sier Meloni til Israel Hayom. Hun ønsker at Italia styrker samarbeidet med Israel, ikke minst når det gjelder leveranser av naturgass.

Israel representerer det eneste fullverdige demokratiet i Midtøsten, og vi forsvarer landets rett til å eksistere og leve i sikkerhet. Jeg mener staten Israels eksistens er livsnødvendig, og Italias brødre vil gjøre alt vi kan for å øke samarbeidet mellom våre land, sier Meloni.

Partilederen mener en av de mest vanlige manifestasjonene av antisemittisme i dag kommer gjennom anti-israelsk propaganda."

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tir sep 27, 2022 10:01 pm God start:

"– Å besøke Yad Vashem var en opplevelse som rystet samvittigheten. Jeg kommer helt sikkert tilbake til Israel, forhåpentligvis snart, sier Meloni til Israel Hayom. Hun ønsker at Italia styrker samarbeidet med Israel, ikke minst når det gjelder leveranser av naturgass.

Israel representerer det eneste fullverdige demokratiet i Midtøsten, og vi forsvarer landets rett til å eksistere og leve i sikkerhet. Jeg mener staten Israels eksistens er livsnødvendig, og Italias brødre vil gjøre alt vi kan for å øke samarbeidet mellom våre land, sier Meloni.

Partilederen mener en av de mest vanlige manifestasjonene av antisemittisme i dag kommer gjennom anti-israelsk propaganda."
Hvorfor spammer du ned enhver tråd som ikke handler om Israel med Israel-propaganda?

Dette er italiensk politikk, Einstein.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tir sep 27, 2022 10:09 pm
Dette er italiensk politikk, Einstein.
"Etter alt å dømme blir Giorgia Meloni (45) Italias første kvinnelige statsminister. I valget 25. september vant hennes parti om lag 26 prosent av stemmene og hennes høyrekoalisjon flertall både i deputerkammeret og senatet."

Da kan det vel være interessant å vite hvilken linje Giorgia Meloni vil legge seg på fremover på de forskjellige områder. Absolutt italiensk politikk. Godt å se at stadig flere tar til fornuften, til slutt er det vel bare Norge og Irland igjen i vesten som har lagt seg på den håpløse pro-palestina linjen 8-)

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tir sep 27, 2022 10:16 pm
Folk_flesk skrev: tir sep 27, 2022 10:09 pm
Dette er italiensk politikk, Einstein.
"Etter alt å dømme blir Giorgia Meloni (45) Italias første kvinnelige statsminister. I valget 25. september vant hennes parti om lag 26 prosent av stemmene og hennes høyrekoalisjon flertall både i deputerkammeret og senatet."

Da kan det vel være interessant å vite hvilken linje Giorgia Meloni vil legge seg på fremover på de forskjellige områder.
Forskjellige områder ja. Ikke et område som er rimelig irrelevant for Italia. Du driver allerede å spammer ned Ukraina-tråden med Israel-tull og nå begynner du med det samme her også.

Kan du ikke bare pelle deg over til Midtøsten-tråden, hvis du ikke kan skrive om noe annet enn Israel. Dette er åpenbar spamming og avsporing.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Folk_flesk skrev: tir sep 27, 2022 10:24 pm
Forskjellige områder ja. Ikke et område som er rimelig irrelevant for Italia. Du driver allerede å spammer ned Ukraina-tråden med Israel-tull og nå begynner du med det samme her også.
Det var nytt for meg at jeg gjør det, er det noen i Ukraina-tråden som mener at jeg har spammet ned med noe der? Hvem er det isåfall? For ingen har fortalt det til meg selv om jeg er innom hver dag.

Jeg trodde det som nå blir ny italiensk politikk etter valget hører hjemme under tråden "valg i Italia", beklager hvis det ikke gjør det.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Nå trodde jeg Salvini kunne bli et problembarn for Meloni, men det er mulig hun slipper å bekymre seg for dette. Tungvektere innenfor partiet krever nå hans avgang etter 8,8% ved valget. Det er åpenbart at det har vært irritasjon med han lenge da han har tatt partiet vekk fra røttene, dvs. nordlig separatisme. Men tidligere har han kunnet dekke seg bak stor oppslutning. Nå står han eksponert mot kritikerne og det virker også som Meloni ikke ønsker ham som innenriksminister. Hva har han da igjen?

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Ka9nen skrev: tir sep 27, 2022 11:02 pm
Folk_flesk skrev: tir sep 27, 2022 10:24 pm
Forskjellige områder ja. Ikke et område som er rimelig irrelevant for Italia. Du driver allerede å spammer ned Ukraina-tråden med Israel-tull og nå begynner du med det samme her også.
Det var nytt for meg at jeg gjør det, er det noen i Ukraina-tråden som mener at jeg har spammet ned med noe der? Hvem er det isåfall? For ingen har fortalt det til meg selv om jeg er innom hver dag.

Jeg trodde det som nå blir ny italiensk politikk etter valget hører hjemme under tråden "valg i Italia", beklager hvis det ikke gjør det.
Som sagt, dette er ikke en tråd om Israel. Så hold det tøvet unna. Ser at du nevner norsk og irsk Israel-politikk, bare for å understreke hvor langt ut på åkeren du er.

Corvus

Legg inn av Corvus »

Folk_flesk skrev: tir sep 27, 2022 8:41 pm
Corvus skrev: tir sep 27, 2022 8:05 pm
Folk_flesk skrev: man sep 26, 2022 4:31 pm

Bolso måtte vel nesten også benytte sjansen til å få ut en gratulasjon før han selv blir tuppet ut av presidentpalasset i Brasilia om få uker.
Ja, Lula har vel kreket seg ut av fengsel nå, og er klar for nye kontroverser.
Klar for å tuppe ut Bolsonaro nå iallefall. Brasil prøvde seg med fascisme, men fikk som USA tydeligvis nok etter 4 år.

Men du vet.. Disse venstreorienterte valgmaskinene!
Ja, de gjorde susen i Italia og Sverige gitt

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Corvus skrev: tir sep 27, 2022 11:29 pm
Folk_flesk skrev: tir sep 27, 2022 8:41 pm
Corvus skrev: tir sep 27, 2022 8:05 pm

Ja, Lula har vel kreket seg ut av fengsel nå, og er klar for nye kontroverser.
Klar for å tuppe ut Bolsonaro nå iallefall. Brasil prøvde seg med fascisme, men fikk som USA tydeligvis nok etter 4 år.

Men du vet.. Disse venstreorienterte valgmaskinene!
Ja, de gjorde susen i Italia og Sverige gitt
Nei, i Italia og Sverige fungerte valgmaskinene. Det er kun i USA og Brasil de tydeligvis svikter. Til og med før de har telt en eneste stemme. Det har sikkert overhodet ingen sammenheng med hvem som taper valgene.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »


Ja, Lula har vel kreket seg ut av fengsel nå, og er klar for nye kontroverser.
Ja han klarer vel å toppe sine tidligere tolerante og inkluderende kommentarer som at hvite mennesker med blå øyne er skyld i verdens økonomiske problemer.
https://www.businessinsider.com/brazili ... ?r=US&IR=T

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

bundetrente skrev: man sep 26, 2022 3:47 pm Jeg har ikke satt meg veldig inn i italiensk politikk. Men jeg liker det jeg hører her.

Samme her. Når man ser hvem disse valgresultatene irriterer mest så er man enda mer overbevisst om at dette er positivt.
Samtidig som man ser at meninger som disse "kontroversielle" personene har og uttaler blir mer og mer i kategorien av sunn fornuft og hva folk flest mener. Vi skal sjokkeres av noe folk i bunn og grunn mener er fornuftigt. Mediene opptrer stadig mer virkelighetsfjernt og folk har gjennomskuet dette for lengst.

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Maxus5 skrev: tor sep 29, 2022 9:11 am Samme her. Når man ser hvem disse valgresultatene irriterer mest så er man enda mer overbevisst om at dette er positivt.
Samtidig som man ser at meninger som disse "kontroversielle" personene har og uttaler blir mer og mer i kategorien av sunn fornuft og hva folk flest mener. Vi skal sjokkeres av noe folk i bunn og grunn mener er fornuftigt. Mediene opptrer stadig mer virkelighetsfjernt og folk har gjennomskuet dette for lengst.
Allerede i de første linjene av talen skjønner man at dette ikke er et menneske som er spesielt opptatt av redelighet.

"Why is the family an enemy? Why is the family so frightening?"

Hvem er det som egentlig mener at familien er en fiende? At dette er noe som må bort? Det kan hun selvsagt ikke svare på, for ytre høyres favorittsport er å sette opp stråmenn og nøre opp under falske konflikter.

Brukeravatar
Maxus5
Innlegg: 1582

Legg inn av Maxus5 »

VifteKopp skrev: tor sep 29, 2022 11:50 am
Maxus5 skrev: tor sep 29, 2022 9:11 am Samme her. Når man ser hvem disse valgresultatene irriterer mest så er man enda mer overbevisst om at dette er positivt.
Samtidig som man ser at meninger som disse "kontroversielle" personene har og uttaler blir mer og mer i kategorien av sunn fornuft og hva folk flest mener. Vi skal sjokkeres av noe folk i bunn og grunn mener er fornuftigt. Mediene opptrer stadig mer virkelighetsfjernt og folk har gjennomskuet dette for lengst.
Allerede i de første linjene av talen skjønner man at dette ikke er et menneske som er spesielt opptatt av redelighet.

"Why is the family an enemy? Why is the family so frightening?"

Hvem er det som egentlig mener at familien er en fiende? At dette er noe som må bort? Det kan hun selvsagt ikke svare på, for ytre høyres favorittsport er å sette opp stråmenn og nøre opp under falske konflikter.
Det er nok av de som mener at det å leve i et ekteskap og få barn er en styggedom som færrest mulig burde gjøre. Men det er ikke sikkert det akkurat disse hun mener. Det kan jeg ikke svare på . Det som er interessant er at disse uttalelsene hennes provoserer. Og selv på NRK satt man og tok opp disse sitatene om å fremme familien som "et angrep på mangfold og LBTQ++personer" Så noen synes tydeligvis at å fremme familien er provoserende

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

VifteKopp skrev: tor sep 29, 2022 11:50 am
Maxus5 skrev: tor sep 29, 2022 9:11 am Samme her. Når man ser hvem disse valgresultatene irriterer mest så er man enda mer overbevisst om at dette er positivt.
Samtidig som man ser at meninger som disse "kontroversielle" personene har og uttaler blir mer og mer i kategorien av sunn fornuft og hva folk flest mener. Vi skal sjokkeres av noe folk i bunn og grunn mener er fornuftigt. Mediene opptrer stadig mer virkelighetsfjernt og folk har gjennomskuet dette for lengst.
Allerede i de første linjene av talen skjønner man at dette ikke er et menneske som er spesielt opptatt av redelighet.

"Why is the family an enemy? Why is the family so frightening?"

Hvem er det som egentlig mener at familien er en fiende? At dette er noe som må bort? Det kan hun selvsagt ikke svare på, for ytre høyres favorittsport er å sette opp stråmenn og nøre opp under falske konflikter.
Hun vet å trykke på de rette knappene hos sine likesinnete. Dette er ikke noe hun har funnet på selv engang, men kopiert fra manualen til hennes kompis Bolsonaro i Brasil, som igjen har kopiert Trump. Bolsonaro sier ikke direkte ut at han hater gays eller folk som vil leve i likekjønnete ekteskap. Men slagordet hans er: "Gud, Fedreland, Familie". Det han og Meloni driver med er å skremme med at folk ikke skal få lov å leve i familie, like landet sitt eller få lov å være kristne lenger. Fordi utskudd som homofile, innvandrere og muslimer ønsker å forby og ødelegge alt - godt assistert av den venstreorienterte kulturmarxist-eliten, selvsagt.

Det er så fantastisk hjernedødt at man knapt kan tro det. Men det er effektivt blant de som er tilstrekkelig paranoide, hatefulle og nasjonalistiske. Man ser jo også at de største idiotene her hjemme faller for det. Det nærmeste vi kommer dette tullet er vel Listhaug.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Maxus5 skrev: tor sep 29, 2022 12:01 pm
VifteKopp skrev: tor sep 29, 2022 11:50 am
Maxus5 skrev: tor sep 29, 2022 9:11 am Samme her. Når man ser hvem disse valgresultatene irriterer mest så er man enda mer overbevisst om at dette er positivt.
Samtidig som man ser at meninger som disse "kontroversielle" personene har og uttaler blir mer og mer i kategorien av sunn fornuft og hva folk flest mener. Vi skal sjokkeres av noe folk i bunn og grunn mener er fornuftigt. Mediene opptrer stadig mer virkelighetsfjernt og folk har gjennomskuet dette for lengst.
Allerede i de første linjene av talen skjønner man at dette ikke er et menneske som er spesielt opptatt av redelighet.

"Why is the family an enemy? Why is the family so frightening?"

Hvem er det som egentlig mener at familien er en fiende? At dette er noe som må bort? Det kan hun selvsagt ikke svare på, for ytre høyres favorittsport er å sette opp stråmenn og nøre opp under falske konflikter.
Det er nok av de som mener at det å leve i et ekteskap og få barn er en styggedom som færrest mulig burde gjøre.
Kan du nevne EN politiker på venstresiden i Norge som har uttalt at ekteskap og det å få barn er en styggedom?

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

Maxus5 skrev: tor sep 29, 2022 12:01 pm Det er nok av de som mener at det å leve i et ekteskap og få barn er en styggedom som færrest mulig burde gjøre.
Hvem er disse menneskene? Det kan sånne skremmere som Meloni aldri svare på, nettopp fordi de ikke finnes. La nå folk ta sine egne frie valg om de vil gifte seg og få barn eller ikke, og la hverandre være i fred.
Maxus5 skrev: tor sep 29, 2022 12:01 pm Det som er interessant er at disse uttalelsene hennes provoserer. Og selv på NRK satt man og tok opp disse sitatene om å fremme familien som "et angrep på mangfold og LBTQ++personer" Så noen synes tydeligvis at å fremme familien er provoserende
Selvfølgelig provoserer uttalelsene, de er bevisst designet slik av Meloni. Men de provoserer ikke fordi de fremmer familien - det er en helt legitim ting å gjøre - men fordi de setter opp fiktive skremmebilder av argumenter som ikke eksisterer.

Se hvordan hun gjør det samme igjen litt senere i talen. Hun sier: "Jeg kan ikke definere meg som italiensk, som kristen, som en kvinne, som en mor". Hvem i alle dager er det som nekter henne å gjøre det? Hun kan da definere seg som nøyaktig hvem hun vil, hun er et fritt menneske i et fritt land.

Og så blander hun inn noen greier om tall og finansielle spekulatører, hvor jeg virkelig ikke aner hva hun prater om. Jeg tviler på at noen i andre i salen gjør det heller, men de klapper og jubler, fordi hun er en svært god og effektiv taler og det er jo ofte viktigere enn innhold.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Akkurat nå ligger det ikke mindre enn tre NGO-skip (fra Leger Uten Grenser, SOS Mediterranee og SOS Humanity) utenfor Sicilia fullastet med migranter som veldig gjerne vil til Europa. Under den forrige regjeringen ville båtene fått tillatelse til ilandstigning for lenge siden, men så langt har Meloni med innenriksminister Matteo Piantedosi i spissen vært klare på at det kan de bare glemme i denne omgang. I stede mener hun at Norge og Tyskland (flagglandene) skal påta seg ansvaret, hvilket da betyr at enten må skipene ta den lange turen hit for å lempe av migrantene eller at de blir fraktet med fly forutsatt at vi garanterer for å ta dem i mot.

Antakelig blir det en "tug-of-war" i par uker til og så får vi se hvem som vinner. Dessverre har NGOene hatt en lei tendens til å stikke av med seieren så det er bare å håpe på at Meloni & Co. stiller litt mer forberedt denne gangen. Og at de uansett ikke havner i Norge.

https://www.reuters.com/world/europe/ne ... 022-11-02/

Centrist

Legg inn av Centrist »

Fikk med meg dette. Ble overraskende lite tatt opp ved valget mtp. dekningen i Norge. Simpelheten en uholdbar situasjon, men jeg er redd for at Meloni kommer til å være knalltøff.

Ei heller tale om at de kommer til Norge. Det vil ikke bli tatt godt imot av opinionen, mediene eller Stortinget. Dublin-forordningen står ekstremt sterkt i Norge.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Meloni får løse denne saken selv. Hun håper sikkert at en annen mer politisk korrekt stat vil påta seg å løse konflikten for henne. Men her får hun gripe fatt og demonstrere sin kompetanse. Hvis hun har noen.

Pernille

Legg inn av Pernille »

Saken er jo at Italia mener de ikke har noe ansvar for disse migrantene, og det har de heller ikke så lenge skipene befinner seg i internasjonalt farvann. Det siste gjør også at Dublin-forordningen ikke kan anvendes.

NGOene på sin side mener at Europa har ansvaret, fordi det er hit migrantene vil, fordi de mener at Europa er de eneste som kan gi migrantene en "safe harbour" og også fordi flere av dem har påtatt seg en aktivistrolle hvor de oppriktig mener at Europa bør åpne sine grenser for alle som vil inn. For NGOene er Italia bare nærmeste "port of call" (selv om Tunisia ligger mye nærmere, men altså ikke i Europa) men det er også et sted hvor migrantene gjerne vil i land fordi det italienske asylsystemet for lengst har brutt sammen og dermed blir de ofte bare skyflet videre eller de får seg en jobb i den svarte økonomien som mafiaen har god hånd om.

Selv om skipene seiler under norske flagg så utløser det riktignok ikke noe videre ansvar for Norge, men det er ikke utenkelig at vi går med på en slags fordeling av migrantene tilsvarende Moria-migrantene hvis Meloni står på sitt og skipene blir liggende for lenge til sjøs.

GoingKronos

Legg inn av GoingKronos »

Pernille skrev: ons nov 02, 2022 8:22 pm Akkurat nå ligger det ikke mindre enn tre NGO-skip (fra Leger Uten Grenser, SOS Mediterranee og SOS Humanity) utenfor Sicilia fullastet med migranter som veldig gjerne vil til Europa. Under den forrige regjeringen ville båtene fått tillatelse til ilandstigning for lenge siden, men så langt har Meloni med innenriksminister Matteo Piantedosi i spissen vært klare på at det kan de bare glemme i denne omgang. I stede mener hun at Norge og Tyskland (flagglandene) skal påta seg ansvaret, hvilket da betyr at enten må skipene ta den lange turen hit for å lempe av migrantene eller at de blir fraktet med fly forutsatt at vi garanterer for å ta dem i mot.
Får kanskje gå til Spania? Det er vel den mest liberale regjeringen i EU nå når det kommer til immigrasjon for tiden.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Returnere dem. Det er på tid å avslutte dette, altfor mange hadde dødd og altfor mange har vansmektet og utløst enorme lidelser fordi de lever i forestillingen om at det er muligheter i Europa. Disse i det lange løpet setter de vestlige verdiene og demokratiet i meget stor fare, for før eller senere vil fascistene og nazistene bli ønsket velkomne til makten i 2025-2050 om man ikke få en slutt på dette.

Grensen er nådd. Det er hvorfor Meloni er statsminister i Italia.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Internasjonal»