Samme sang i ulike versjoner

Svar
Nightwish

Re: Samme sang i ulike versjoner

Legg inn av Nightwish »

Nightwish skrev: ons sep 28, 2022 6:55 pm Bilde

Hvordan er det mulig å gi 2 tomler? Er KansjeD en trollmann? :D
Vel, der kom den ene bort.

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Whiskey in the jar har jo blitt coveret av ulike band gjennom årene. Må si min favoritt er Thin Lizzy sin. Selv om man får lyst til å skåle og drikke pils når man hører originale The Dubliners sin.






ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

En av de mer suksessfulle coverne de siste årene må vel være Disturbed sin cover av Simon&Garfunkel's "Sound of Silence". For en stemme på David Draiman.




KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Nightwish skrev: ons sep 28, 2022 6:55 pm Bilde

Hvordan er det mulig å gi 2 tomler? Er KansjeD en trollmann? :D
Men i alle dager? Her har jeg tydeligvis fått noen nye og ukjente evner. :D
Eller har jeg en ukjent TVILLING her inne? :o

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er noen gode covere der ute, ja.
En favoritt er coveren av John Congos-låta

som ble en monsterhit med Happy Mondays

ElGuaje

Legg inn av ElGuaje »

Bon Iver/Justin Vernon liker jo å lage nye versjoner av sine tidligere sanger. Jeg liker den originale versjonen av Calgary, men den nye versjonen må jeg si er en fantastisk sang. Er noe med den nedstrippete versjonen, den mørkere vokalen, og munnspillet som virkelig treffer meg.





The Kwames

Legg inn av The Kwames »

Smurfehits ble da vel populært,skal ikke se bort i fra Geir Børresen har copyright på noe lignende,da Yarbroughs & Peoples slo igjennom med denne trolig i 1980...stor Disco hit ble det og
noe smurfe greier der og,men til denne står jeg inne for
--

-------------------
Men Newclaus sin Jam On It sto jeg og for i 82/83
men neste av samme trur jeg Geir Børresen var hovedprodusent på
--

Eller så var Børresen i kontakt med Herbie Hancocks sin vocoder

The Kwames

fargerik

Legg inn av fargerik »

Det er noen gode covere der ute, ja.
En favoritt er coveren av John Congos-låta

som ble en monsterhit med Happy Mondays

Brukeravatar
lok1
Innlegg: 1882
Sted: Republikken

Legg inn av lok1 »

Legger den inn i rett tråd.
Keane - Somewhere Only We Know


Lily Allen - Somewhere Only We Know

The Kwames

Legg inn av The Kwames »

en svært bra cover hadde George Michael av en favoritt hos meg i Patrice Rushen i 1981 med låta "Forget Me Nots"
som senere ble hovedlåt til filmen "Men In Black" med Will Smith
Men må medgi den låta til George Michael,på sett og vis hans egen mixet inn i 81 låta fungerte heeelt optimalt
jeg skulle lage en lengere avhandling om Patrice...men får la det bli foreløpigt

Patrice i 1981



Filmen - Men In Black


Og George Michael sin fine versjon "Fast Love"
---


The Kwames

Sisyfos

Legg inn av Sisyfos »




12dd

Legg inn av 12dd »

Liker satyricons versjon best:
► Show Spoiler

Men det startet med denne i perioden hvor jeg syntes black metal var teit. Fortsatt en kul sang.
► Show Spoiler
Men takket være denne tråden lærte jeg at dette faktisk var orginalen.
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

The Kwames skrev: ons sep 28, 2022 9:26 pm en svært bra cover hadde George Michael av en favoritt hos meg i Patrice Rushen i 1981 med låta "Forget Me Nots"
som senere ble hovedlåt til filmen "Men In Black" med Will Smith
Men må medgi den låta til George Michael,på sett og vis hans egen mixet inn i 81 låta fungerte heeelt optimalt
jeg skulle lage en lengere avhandling om Patrice...men får la det bli foreløpigt

The Kwames
Aldri hørt den tidligste der, så interessant å gjøre så, men husker at man rundt sommer 1997, stussa over en viss likhet mellom nevnte Will Smith og George Michael (på Absolute Music 17 omtalt som George Michæl), og må vel si jeg foretrekker Fastlove, hakket foran Men in Black.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på om Rockwell scora flere hits, men denne er vel hans mest kjente, og det er vel også Michael Jackson på gjestevokal.

Mye senere, gjorde jo den sveitsiske eurodance sjefen DJ Bobo sin egen oppdaterte versjon:

Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

Jeg liker Sepulturas versjon best

12dd

Legg inn av 12dd »

Jeg kan like Dylan, men denne sangen er ikke en av dem.
► Show Spoiler
Men han skal ha kred for å være opphavet til denne fantastiske coversangen som jeg aldri går lei.
► Show Spoiler

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Elgen skrev: ons sep 28, 2022 11:39 pm Jeg liker Sepulturas versjon best
Samme her...

Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Her gjorde Jeff Buckley det samme med Cohen som Jimi Hendrix gjorde med Dylan. Fikk sin versjon bedre kjent enn originalen, samt anerkjennelse av han.




Elgen
Innlegg: 3304

Legg inn av Elgen »

About a girl i tre versjoner, 1. Fra debutalbumet til Nirvana Bleach 2. Kanskje den mest kjente versjonen fra MTV Unplugged 3. Den verste versjonen (eller kanskje den beste?) fra Puddle of Mudd




KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Killing Me Softly With His Song - Fugees(1996) vs Roberta Flack (1973) vs Lori Lieberman (Orginalen fra 1972)



KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Her er en gammel slager som tydeligvis er spilt inn av mange flere enn jeg var klar over:

Hooked On a Feeling.

Blue Swede

Vonda Shepard

B.J. Thomas

Elvis Presley

Jonathan King
Sist redigert av KansjeD den tor sep 29, 2022 10:37 am, redigert 2 ganger totalt.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sisyfos skrev: ons sep 28, 2022 10:06 pm

Ingen er vel covret mer enn The Beatles.
Artig den siste!
Jeg liker Groove Collective sin versjon av en beatleslåt det er unødvendig å lime inn orginalen av, siden det er en så kjent låt :


Her til noe helt annet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

En til, da. Også en kjent låt fra The Beatles, her i en coverversjon fra selveste Zappa :

fargerik

Legg inn av fargerik »

Skal snart gi meg nå.
Her er en til fra Zappa. Også en kjent låt ;-)
Bolero!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

KansjeD skrev: tor sep 29, 2022 10:37 am Her er en gammel slager som tydeligvis er spilt inn av mange flere enn jeg var klar over:

Hooked On a Feeling.
► Show Spoiler
"HOOOGA-SHACKA-HOGGA-SHACKA-HOG-HOOOGA-HOOGA-SHAAACKA!"

Herlig låt, men ja, denne er vel ikke så lett å finne kun et par utgaver av, for her må det det jo være så ufattelig mye å velge blant, på godt og vondt.
Tror nok at Blue Swede versjonen, er den man kjenner best igjen, grunnet at pappa var stor fan av artist/låt.

Selv er jeg nok litt mer svak for denne "klassiske" og meget oppdaterte 90-talls versjonen, (videoen er jo legendarisk) fra Baywatch og Knight Rider stjerna David Hasselhoff, og tja, tidlig ut i CGI grønn-skjerm perioden. Det må ha vært rimelig interessant å være tilstede under den innspillingen:
Sist redigert av Frank.N.Steen den tor sep 29, 2022 11:55 am, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Et par en glemte i går, grunnet dessverre noen man burde ha lagt i glemmeboka, der endte opp i musikkhelvete tråden.
Uansett, alltids vært glad i disse coverversjonene, der 2 av dem er Beatles covers:

Yellow Magic Orchestra - Day Tripper

Originalen:
► Show Spoiler
The Feelies - Everybody's Got Something To Hide (Except Me and My Monkey)

Originalen:
► Show Spoiler
Simply Red - Heaven

Originalen:
► Show Spoiler

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Usikker på hvor en skal begynne, eller for den saks skyld stoppe, men enkelte artister har jo så ufattelig mye gode coverlåter, og Joe Cocker må vel ha sin porsjon av disse. Men det får en heller ta en annen gang, og ettersom Zappa har blitt nevnt tidligere, får en kjøre ei av ens favoritt coverlåter:

Frank Zappa - Stairway to Heaven

Originalen:
► Show Spoiler
Slenger på noen til, ettersom musikkminnet virket å ha våknet mer til live, jo mer en pløyer seg gjennom tråden.

The Raincoats - Lola

Originalen:
► Show Spoiler
Sade - Why Can't We Live Together

Originalen:
► Show Spoiler

KansjeD

Legg inn av KansjeD »

Papa Stone - Admiral P vs orginalen av Jørn Hoel


Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Miles Davis har også sikkert utallige, men første en tenkte på, var nok Perfect Way av Scritti Politti:

Miles versjon:

Originalen:
► Show Spoiler
Skulle til å legge inn ei annen, hvor Miles covrer Cyndi Laupers nydelige Time after Time, men kom jo på at dama har jo igjen gjort noen fine coverlåter selv, og hvor denne fra The Brains er nok blant de man kommer oftest tilbake til:

Cyndis versjon:

Originalen:
► Show Spoiler
Den siste for denne gang, var vel fra ei MTV Icon (de hadde et par av disse i årene 2001, 2003 og 2004, med fokus på Janet Jackson, Metallica og The Cure), hvor sistnevnte ble hyllet høsten 04, og tross noe ikke fullt så imponerende coverlåter, var det nok Deftones som sto for den beste, eller slik en husker det da.
Usikker på hvorfor de stoppa med MTV Icon, da selve konseptet var jo i grunn interessant og spesielt når band som The Cure fikk litt ekstra oppmerksomhet, og mulig det også var i lag med at de hadde ei ny skive på gang, men nei, tror ikke det kom flere av den varianten i etterkant.

Deftones - If Only Tonight We Could Sleep

Originalen:
► Show Spoiler

Lezah

Legg inn av Lezah »

Det er ikke mange sanger som kan skryte på seg å være opphavet til en hel sjangers navn. Et unntak er "Black Metal" av Venom, som lov them or hate them var viktig for både black og thrash/speed metal.



Da er det ikke unaturlig at Dimmu Borgir covret dem, og selv om jeg virkelig ikke er fan av dem er denne ok og det jo litt snedig å høre et såpass polert og tidvis pompøst band covre en låt spilt inn på en...lirekasse eller noe av en gjeng gærninger i Newcastle som ikke akkurat var verdensledende musikere (eller, de hørtes i all fall ikke sånn ut i 81).På ingen måte ugjenkjennelig men slickere og mer produsert enn sikkert alt Venom lagde til sammen på første halvdel av 80-tallet:


Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Musikk»