Team Uno-(se)X

Svar
netrebske
Innlegg: 4258

Re: Team Uno-(se)X

Legg inn av netrebske »

KongOlav2 skrev: man aug 01, 2022 8:27 am Kristoff nå bekreftet til Uno-X

Av danske ryttere er det nå færre aktuelle. Mads Pedersen har forlenget med Trek, Kron har forlenget med Lotto, mens Casper P ryktes til QS.

Om de ikke mot all formodning skulle lokke til seg SKA, er det nok så kanskje Andreas Stokbro og Alexander Kamp som kan være de to mest aktuelle.
Får ikke Kristoff med seg sin personlige slave, Bystrøm til Uno-X?

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

netrebske skrev: tir aug 02, 2022 12:06 pm
Får ikke Kristoff med seg sin personlige slave, Bystrøm til Uno-X?
PCS oppgir ham med kontrakt ut neste sesong.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Lurer for øvrig på hvor mye midler Uno-X har? Med det nåværende poengsystemet for World Touren, samt tildeling av WT-lisenser på 3-årsbasis, trenger de nok en eller to større signeringer senest før 2024-sesongen om de skal skaffe seg nok poeng for å bli WT-lag neste gang lisenser før 2026. Klarer overhodet ikke å se at det holder med dagens mannskap og signeringer av "mindre" navn som nevnte Grøndahl Jansen og Stokbro. Da må det tyngre skyts til.

Vino4ever

Legg inn av Vino4ever »

KongOlav2 skrev: tir aug 02, 2022 12:14 pm Lurer for øvrig på hvor mye midler Uno-X har? Med det nåværende poengsystemet for World Touren, samt tildeling av WT-lisenser på 3-årsbasis, trenger de nok en eller to større signeringer senest før 2024-sesongen om de skal skaffe seg nok poeng for å bli WT-lag neste gang lisenser før 2026. Klarer overhodet ikke å se at det holder med dagens mannskap og signeringer av "mindre" navn som nevnte Grøndahl Jansen og Stokbro. Da må det tyngre skyts til.
Helst vil jeg se dem hanke inn en klasse-DS. Arvesen og Riis har jo samarbeidet bra før, så tenker Uno kan få til noe bra der. Og Kim Andersen var jo DS for Kurt under Fakta-tiden. Styrke støtteapparatet med noen kanoner.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Ser på Twitter at Fredaksvik melder at Hulgaard, Sleen, Kristian Kulset, Saugstad og Iver Skaarseth ikke får fornyet kontrakt.

Hvis det betyr at resten av de som har utløpende kontrakt får fornyet, så må jeg si det er rart at Sindre Kulset velges over Sleen.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Er vel ingen potensielle norske/danske poengsankere på toppnivå nå som ikke har kontrakt for neste år?

Usikker på om Kristoffer holder som eneste signering. Blir det bare han, Tiller og Tobbenv2 som må dra lasset neste år så blir det tynt. Forhåpentligvis kan Trææn komme tilbake, og så må tvillingbroder Anders steppe opp. Idar Andersen virker til å ha tatt noen steg i år, så kanskje han blir å regne med neste år.

I motsatt ende har du Doffen og Niklas Larsen som har vært ekstremt skuffende signeringer, mens Charmigs sykkelsesong tilsynelatende slutter i mars.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Når det rapporteres at 5 ryttere ryker (Sleen, Hulgaard, KKulset, ISkaarseth og Saugstad) så betyr det at de har 27 ryttere med Kristoff, Sander Hansen og Fredheim inn. Altså 3 plasser.

Fredagsvik melder at Louis Bendixen fra Coop er aktuell, han kan nok være en rytter som kan fungere i opptrekket rundt Kristoff. Hvis han kommer inn håper jeg man bruker de to siste plassene på en klatretype og en rytter med klassiker/spurtprofil. Les en type som Carl Fredrik Hagen og en rytter mer av typen Amund Grøndal Jansen eller Andreas Stokbro.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: ons aug 03, 2022 7:35 pm Amund Grøndal Jansen
Det hadde vært morsomt om AGJ endte opp i Uno-X etter at han for noen år siden snakket ganske nedlatende om dem flere ganger. Tror i og for seg de tok det med et smil, men the tables have turned.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trehjulssykkel skrev: ons aug 03, 2022 5:46 pm Er vel ingen potensielle norske/danske poengsankere på toppnivå nå som ikke har kontrakt for neste år?

Usikker på om Kristoffer holder som eneste signering. Blir det bare han, Tiller og Tobbenv2 som må dra lasset neste år så blir det tynt. Forhåpentligvis kan Trææn komme tilbake, og så må tvillingbroder Anders steppe opp. Idar Andersen virker til å ha tatt noen steg i år, så kanskje han blir å regne med neste år.

I motsatt ende har du Doffen og Niklas Larsen som har vært ekstremt skuffende signeringer, mens Charmigs sykkelsesong tilsynelatende slutter i mars.
Er vel kun Kristoff av foreløpig nye ryttere som kan plukke en del poeng. Ellers må nåværende ryttere ta steg fremover om de skal plukke nok med poeng for å ha et godt utgangspunkt for fremtidig WT-status. Men tror det blir knapt, og at de dermed måtte plukket ekstra mye i 2024 og 2025. Enten så mye flere av dagens ryttere ta et par steg opp, eller så må de ha inn 2-3 gode ryttere som kan plukke poeng senest innen starten av 2024-sesongen.

Ser dermed tre muligheter om de skal klare å bli WT-lag. Enten må flere av dagens unge ryttere utvikle seg og bli solide poengplukkere, det holder ikke med THJ om han ikke blir en virkelig superrytter. Alternativ 2 blir å hente inn kanskje to eller tre av de større norske eller helst danske rytterne. Det er ikke så mange norske som kan hentes og som er gode nok til å plukke mange WT-poeng. Det tredje og siste alternativet er å avvike fra policyen om kun norske og danske ryttere.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Trehjulssykkel skrev: ons aug 03, 2022 5:46 pm mens Charmigs sykkelsesong tilsynelatende slutter i mars.
Charmig virker å ha funnet formen igjen, sterk 2.plass i Sakka Tour i Tsjekkia. AHJ skuffer, han har virkelig ikke funnet formen i år.

dorian

Legg inn av dorian »

george_hincapie skrev: søn aug 07, 2022 6:21 pm Charmig virker å ha funnet formen igjen, sterk 2.plass i Sakka Tour i Tsjekkia. AHJ skuffer, han har virkelig ikke funnet formen i år.
Charmig har hatt masse problem med sykdom og skader i år, akkurat som AHJ. Håper virkelig begge kan holde seg friske hele neste sesong. Charmig var ikke mange centimetrene unna å ta seieren!

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Tenker dere mener Anders Halland Johannessen når dere skriver AHJ. Men en AHJ som kunne være aktuell for Uno-X er jo Adam Holm Jørgensen, det sagt så kommer vel Carl-Frederik Bévort til å komme inn på Uno-X laget fra neste sesong, og det er en noe lik ryttertype. Også en kar som kan sies å ha et større talent muligens.

Litt drit at Per Strand Hagenes har en såpass lang kontrakt med Jumbo-Visma.

Av mer erfarne ryttere så ser det ikke ut som om Mads Würtz Schmidt har en kontrakt til neste år. Kan være fin mengde erfaring å få inn blant alle unggutta.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Jeg lener meg mot at det er mer sannsynlig at Uno-X ikke får WC til TdF enn at de får det. Jeg tenker at Israel - Premier Tech og det andre laget som rykker ned (Movistar/EF/Lotto-Dstny/BikeExchange) tar to av plassene, samt at TotalEnergies tar sin faste plass.

Så da er det én plass å kjempe for Uno-X, B&B Hotels, Bingoal og gjengen å kjempe om.
Jeg er enig i at Uno-X er det sterkeste av disse lagene, og muligens også det laget som individuelt sett har størst sjanse. Men for meg så er det samlet sett under 50% sikkert at de får WC.

dorian

Legg inn av dorian »

Jolla skrev: tir aug 23, 2022 8:48 am Jeg lener meg mot at det er mer sannsynlig at Uno-X ikke får WC til TdF enn at de får det. Jeg tenker at Israel - Premier Tech og det andre laget som rykker ned (Movistar/EF/Lotto-Dstny/BikeExchange) tar to av plassene, samt at TotalEnergies tar sin faste plass.

Så da er det én plass å kjempe for Uno-X, B&B Hotels, Bingoal og gjengen å kjempe om.
Jeg er enig i at Uno-X er det sterkeste av disse lagene, og muligens også det laget som individuelt sett har størst sjanse. Men for meg så er det samlet sett under 50% sikkert at de får WC.
Om B&B skal ruste opp så mye som det ryktes, så har jeg veldig vanskelig å se for meg at Uno-X skal få wildcard til TdF, med mindre et eller flere lag kollapser (ikke helt usannsynlig, så klart!). Men de kommer garantert til å ligge langt foran Bingoal i køen...

Brukeravatar
Sportslig
Innlegg: 1044

Legg inn av Sportslig »

Jolla skrev: tir aug 23, 2022 8:48 am Jeg lener meg mot at det er mer sannsynlig at Uno-X ikke får WC til TdF enn at de får det. Jeg tenker at Israel - Premier Tech og det andre laget som rykker ned (Movistar/EF/Lotto-Dstny/BikeExchange) tar to av plassene, samt at TotalEnergies tar sin faste plass.

Så da er det én plass å kjempe for Uno-X, B&B Hotels, Bingoal og gjengen å kjempe om.
Jeg er enig i at Uno-X er det sterkeste av disse lagene, og muligens også det laget som individuelt sett har størst sjanse. Men for meg så er det samlet sett under 50% sikkert at de får WC.
Uno X må nok gjøre noe ekstraordinært for å få plass i TDF neste år. Skulle Kristoff eller THJ vinne VM-trøya om en måned, så blir det vanskelig å vrake de. Men det er selvfølgelig ikke sannsynlig, selv om Kristoff har en sjans på seier med riktig løpsutvikling. Invitasjonene blir offentliggjort i januar/februar, så det begynner å bli kort tid for Uno-X å overbevise ASO om at de fortjener en plass. Per dags dato ligger B&B Hotels - KTM bedre an.

Brukeravatar
Jolla
Innlegg: 3870

Legg inn av Jolla »

Det skal holde hardt for Uno-X hvis B&B forteller ASO at de har Barbier, Lecroq og Mozzato som skal kjøre opptrekk for Mark Cavendish, samt at de planlegger å sende Bonnamour og Axel Laurance i brudd.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Ser ut som om UCI kan snu på flisa igjen https://www.cyclingnews.com/news/exclus ... l-battles/

Hadde jo vært fint for X i tilfelle, men jeg synes egentlig systemet de har nå er bra, bortsett fra at WT lisenser burde utdeles basert på den treårige rankingen hvert år, og ikke hvert tredje år (noe ala UEFA sin coefficient-ranking).

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

UCI har avkreftet de ryktene og sier at ting skal være som det har blitt forespeilet.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Problemer for begge Halland Johannesen-tvillingene: https://www.tv2.no/sport/sykkel/skadetr ... /15145616/

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Ender på litt over 3k UCI poeng, opp fra 2,5k fra i fjor. 5 proffseire i fjor mot 6 i år. Synes sesongen har vært ganske skuffende, spesielt i endagsritt hvor alle rytterne ofte er blåst av før finalen. De har også stilt med b-lagsryttere i mange franske og belgiske 1.1 ritt der de bare har vært listefyll fordi ingen av disse rytterne klarer å steppe opp. Så har de hatt litt uflaks med skader og sykdom på nøkkelryttere, men utenom Idar Andersen og tildels Trææn så er det ikke mange andre ryttere som har tatt steg blant rytterne bak de beste.

Akkurat nå har de ingenting på WT-nivå å gjøre, men regner med de uansett ikke får lisens. Så starter den treårige jakten på ny lisens fra neste år, og da er de helt avhengig av at de beste rytterne presterer og holder seg skadefrie, og at Kristoffer tar med seg årets form inn i Uno. Målet for neste år bør være minst 10 proffseire og 4k UCI-poeng, derav flere topp 10-plasseringer i klassikerne.

Nå ser det også ut til at Cav går til BB så da kommer det nok ikke til å bli noen Tour-invite neste år. I tillegg ser det veldig vanskelig ut å bli topp 2 plant PCT lagene (som gir auto-invite til Touren) når du har Total, Israel og Lotto som alle kommer til å sanke flere poeng enn Uno.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: tir okt 18, 2022 2:57 pm Nå ser det også ut til at Cav går til BB så da kommer det nok ikke til å bli noen Tour-invite neste år.
Men Total Energies trenger ikke wildcard neste år, så da er det et mindre fransk lag å konkurrere med. Spørsmålet er om Uno-X foretrekkes fremfor Israel.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

dorian skrev: tir okt 18, 2022 3:22 pm
Trehjulssykkel skrev: tir okt 18, 2022 2:57 pm Nå ser det også ut til at Cav går til BB så da kommer det nok ikke til å bli noen Tour-invite neste år.
Men Total Energies trenger ikke wildcard neste år, så da er det et mindre fransk lag å konkurrere med. Spørsmålet er om Uno-X foretrekkes fremfor Israel.
Ja vet, men jeg kan aldri se for meg at Uno får invite over IPT, så derfor ville det vært en kamp med BB. IPT tok to etappeseire i år, så det ville vært veldig rart om de ikke ble invitert neste år. Har også større profiler og tok langt mer UCI-poeng i år.

dorian

Legg inn av dorian »

Trehjulssykkel skrev: tir okt 18, 2022 4:15 pm Ja vet, men jeg kan aldri se for meg at Uno får invite over IPT, så derfor ville det vært en kamp med BB. IPT tok to etappeseire i år, så det ville vært veldig rart om de ikke ble invitert neste år. Har også større profiler og tok langt mer UCI-poeng i år.
Tror også de foretrekker IPT, men tror faktisk det blir lettere å konkurrere mot dem enn mot BB. Gjennomsnittsalderen til Israelernes TdF-lag var jo nærmere 40 år, så om de ikke fornyer seg noe voldsomt så kan de gjerne bli hjemme.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Eneste tynne argumentet jeg kan se for å ha med Drivstoffgutta over Jødene er at det aldri har vært et norsk lag i Touren, og at det allerede er flere lag fra Midtøsten med. IPT kommer nok til å leve på fjorårets meritter når det kommer til invitasjoner, men vi kan jo håpe at de tar en Qhebeka neste år slik at det vil bli lettere i 2024. IPT tilfører hvert fall ingenting til sykkelsporten annet enn å holde liv i respiratoren til Froome.

george_hincapie

Legg inn av george_hincapie »

Trehjulssykkel skrev: tir okt 18, 2022 2:57 pm Ender på litt over 3k UCI poeng, opp fra 2,5k fra i fjor. 5 proffseire i fjor mot 6 i år.

Målet for neste år bør være minst 10 proffseire og 4k UCI-poeng, derav flere topp 10-plasseringer i klassikerne.
5000 UCI-Point bør være målet. Skal de nå topp 18 i perioden 23-25 trengs nok rundt 17-18000 poeng og da nytter det ikke å ta bare 4000 kommende sesong.

Kristoff, Tiller, Tobias HJ bør alle opp mot eller over 1000 poeng, forhåpentligvis klarer disse tre rundt godt over 3000 poeng tilsammen.
- Kristoff tok 2000 i år, det klarer han neppe kopiere. 1500 bør være innenfor rekkevidde med litt flyt.
- THJ tok 530 i år, men 0 poeng etter NM, enormt forbedringspotensiale.
- Tiller tok nesten 600 i år selv om han egentlig skuffet litt i vårklassikerne og brøt kragebeinet i Roubaix. Bør være stort forbedringspotensiale og det at han kan kjøre sammen med Kristoff bør være positivt også for hans egne resultat i denne typen ritt.
- Wærenskjold bør kunne plukke 3-500 med riktig konkurranseprogram.
- Charmig er en rytter som har bra poengpotensiale med riktig kalender. Høyt potensiale i korte etapperitt med bakker, men uten fjell.
- Træen kan også score 3-500 poeng med riktig konkurranseprogram.

Det er disse 6 jeg tror blir de rytterne som faktisk betyr noe og så fylles den interne topp 10 opp med ryttere som Idar Andersen, kanskje Blikra/Halvorsen og Greegard, Eg etc der disse scorer 100-250 poeng.

Jeg tror Uno-X har mye å hente i å få strukturert rittdeltakelsen enda litt bedre. Ja, det er vanskelig å planlegge når man er avhengig av Wild Card og de ofte kommer litt sent, og man vil ikke drive rovdrift på de beste rytterne. Men det har blitt litt mange endagsritt der man har stilt ubrukelige lag og veldig mange gode ryttere kjørte lite eller ingenting i høst. Det er jo også skadeavhengig, men det bør være forbedringspotensial.

Jeg synes forresten det hadde vært veldig fett om Uno-X prøve å innynde seg hos RCS og kjørt en mer italienskrettet kalender. Om man hadde fått kjørt THJ og gruppen rundt han i Tirreno-Adriatico, Settimana Coppi e Bartali, Tour of the Alps og Giroen og deretter fått samme gjengen ned i toppform til de italienske høstklassikerne, det hadde vært fryktelig interessant.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

george_hincapie skrev: fre okt 21, 2022 9:55 pm Jeg tror Uno-X har mye å hente i å få strukturert rittdeltakelsen enda litt bedre. Ja, det er vanskelig å planlegge når man er avhengig av Wild Card og de ofte kommer litt sent, og man vil ikke drive rovdrift på de beste rytterne. Men det har blitt litt mange endagsritt der man har stilt ubrukelige lag og veldig mange gode ryttere kjørte lite eller ingenting i høst. Det er jo også skadeavhengig, men det bør være forbedringspotensial.

Jeg synes forresten det hadde vært veldig fett om Uno-X prøve å innynde seg hos RCS og kjørt en mer italienskrettet kalender. Om man hadde fått kjørt THJ og gruppen rundt han i Tirreno-Adriatico, Settimana Coppi e Bartali, Tour of the Alps og Giroen og deretter fått samme gjengen ned i toppform til de italienske høstklassikerne, det hadde vært fryktelig interessant.
De har vel ikke hentet flere enn Kristoff og Bendixen fra Coop? Ingen Stokbro, Hagen eller Grøndahl Jansen som jeg trodde kunne være aktuelle kandidater.

Lurer egentlig på hva målet til Uno X er fremover. Om de faktisk vil bli et WT-lag er dette tynt. I tillegg tror jeg raskt de kan risikere å miste Wærenskjold og deretter THJ om disse presterer, men laget totalt sett ikke gjør det bra nok til å avansere på veien mot WT-lag.

Trehjulssykkel

Legg inn av Trehjulssykkel »

Klarte heller ikke å sikre seg Kamp, Skjelmose eller Honoré som burde vært aktuelle ryttere. Kamp gikk til og med til det nystarta sveitsiske laget, så det ser jo ikke veldig bra ut (regner med Uno gjorde et fremstøt). Kanskje grunnen til at de ønsker en delsponsor er muligheten til å tilby penger til disse rytterne, for akkurat nå er det ingen andre insentiver de tilsynelatende har å friste med. Hadde de tilbudt Honore mye mer penger enn EF så hadde han sikkert ikke takket nei.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Trehjulssykkel skrev: søn okt 23, 2022 10:07 pm Klarte heller ikke å sikre seg Kamp, Skjelmose eller Honoré som burde vært aktuelle ryttere. Kamp gikk til og med til det nystarta sveitsiske laget, så det ser jo ikke veldig bra ut (regner med Uno gjorde et fremstøt). Kanskje grunnen til at de ønsker en delsponsor er muligheten til å tilby penger til disse rytterne, for akkurat nå er det ingen andre insentiver de tilsynelatende har å friste med. Hadde de tilbudt Honore mye mer penger enn EF så hadde han sikkert ikke takket nei.
Skjelmose ville jo vært veldig ambisiøst per dags dato. Han er jo også under kontrakt. Samme var jo egentlig Honoré, men han brøt jo denne for å dra til EF. Usikker på om han ville gjort det samme med Uno-X. Honoré for mye mer penger enn EF høres jo litt vel ambisiøst ut. De trenger ikke å overbetale kun måtelig gode ryttere.

Ang Kamp var det en på CN-forumet som skrev det under. Kanskje en grunn til at han ikke har vært aktuell?

I think he's just a guy with his own ideas of doing things. He doesn't have much interest in helping others. When he won the national title and when he was fifth in Amstel he went out of his way in the post-race interviews to sound like it meant absolutely nothing to him. I have also heard that he sometimes suddenly travels to Colombia of all places for long training periods which apparently have not been cleared with the team - I don't know much about this particular thing, though

lund

Legg inn av lund »

KongOlav2 skrev: man okt 24, 2022 8:33 am
Trehjulssykkel skrev: søn okt 23, 2022 10:07 pm Klarte heller ikke å sikre seg Kamp, Skjelmose eller Honoré som burde vært aktuelle ryttere. Kamp gikk til og med til det nystarta sveitsiske laget, så det ser jo ikke veldig bra ut (regner med Uno gjorde et fremstøt). Kanskje grunnen til at de ønsker en delsponsor er muligheten til å tilby penger til disse rytterne, for akkurat nå er det ingen andre insentiver de tilsynelatende har å friste med. Hadde de tilbudt Honore mye mer penger enn EF så hadde han sikkert ikke takket nei.
Skjelmose ville jo vært veldig ambisiøst per dags dato. Han er jo også under kontrakt. Samme var jo egentlig Honoré, men han brøt jo denne for å dra til EF. Usikker på om han ville gjort det samme med Uno-X. Honoré for mye mer penger enn EF høres jo litt vel ambisiøst ut. De trenger ikke å overbetale kun måtelig gode ryttere.

Ang Kamp var det en på CN-forumet som skrev det under. Kanskje en grunn til at han ikke har vært aktuell?

I think he's just a guy with his own ideas of doing things. He doesn't have much interest in helping others. When he won the national title and when he was fifth in Amstel he went out of his way in the post-race interviews to sound like it meant absolutely nothing to him. I have also heard that he sometimes suddenly travels to Colombia of all places for long training periods which apparently have not been cleared with the team - I don't know much about this particular thing, though
Det siste der gir nesten litt Michael Rasmussen-vibber.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

lund skrev: man okt 24, 2022 8:42 am Det siste der gir nesten litt Michael Rasmussen-vibber.
Hehe. Ja, det kan jeg være enig i.

Ellers synes jeg det er litt skuffende hvem Uno-X klarer å få tak i. Kristoff er god, men vil jo også være 36 år neste år. Det er ikke noe langsiktig signering. De beste danskene var nok utenfor rekkevidde uansett, men skuffende at ingen av de nest beste kommer eller engang virket aktuelle.

De må opp et knepp før neste sesong om ambisjonene er der. Typer som Leknessund og Magnus Cort må/bør da være høyaktuelle. Og Mikkel Bjerg, men han tror jeg får så godt betalt i UAE at han neppe vil være aktuell.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Sykkel»