Koffein farlig

Svar
Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2424

Koffein farlig

Legg inn av BrannLFC »

Mer enn 3 mg per kroppsvekt er ikke bra for helsen. Men jeg har nok ligget over det en stund nå, og har ikke merket symptomer utenom når jeg har drukket kaffe på kvelden iform av vansker med å sove.

Kan et inntak over grensen føre til helseskader som økt blodtrykk osv, selvom man ikke merker symptomer?

Trudde 3 dl te var 45 mg lenge, men det er nok høyere. Stod forskjellig på matportalen sitt bilde og tekst. Men blodtrykk måler jeg hos legen sist i sommer og det var helt fint.

For en spjæling på 62 kg som meg, er det kjedelig å redusere koffein inntaket.

Så jeg lurer på.om jeg trygt kan fortsette med samme inntak som før så lenge jeg ikke føler ubehag og symptomer på for mye koffein?

lsklars

Legg inn av lsklars »

Drikki Energidrikk daglig i 15 år og ikke merket noe forskjell. Frisk og rask, og blodtrykket er i orden.

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

Hva slags kaffe drikker du? Filter fjerner vel endel av fettstoffer etc som vil være skadelig for kroppen.

Du kan drikke mer filterkaffe enn traktekaffe før det blir skadelig, for å si det sånn, selv om koffein-innholdet kanskje er det samme.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2424

Legg inn av BrannLFC »

palimpsest skrev: tir sep 20, 2022 6:44 pm Hva slags kaffe drikker du? Filter fjerner vel endel av fettstoffer etc som vil være skadelig for kroppen.

Du kan drikke mer filterkaffe enn traktekaffe før det blir skadelig, for å si det sånn, selv om koffein-innholdet kanskje er det samme.
Drikker mest te egentlig. Filter brukes på kaffetrakter. Med kaffepulver opp i filteret. Det er vel sunnest.?

palimpsest

Legg inn av palimpsest »

BrannLFC skrev: tir sep 20, 2022 6:47 pm
palimpsest skrev: tir sep 20, 2022 6:44 pm Hva slags kaffe drikker du? Filter fjerner vel endel av fettstoffer etc som vil være skadelig for kroppen.

Du kan drikke mer filterkaffe enn traktekaffe før det blir skadelig, for å si det sånn, selv om koffein-innholdet kanskje er det samme.
Drikker mest te egentlig. Filter brukes på kaffetrakter. Med kaffepulver opp i filteret. Det er vel sunnest.?
Filterkaffe er sunnest, ja. Filteret bidrar til å fjerne fettstoffene som er i kaffe, i motsetning til feks presskanne.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

BrannLFC skrev: tir sep 20, 2022 6:39 pm Mer enn 3 mg per kroppsvekt er ikke bra for helsen. Men jeg har nok ligget over det en stund nå, og har ikke merket symptomer utenom når jeg har drukket kaffe på kvelden iform av vansker med å sove.

Kan et inntak over grensen føre til helseskader som økt blodtrykk osv, selvom man ikke merker symptomer?

Trudde 3 dl te var 45 mg lenge, men det er nok høyere. Stod forskjellig på matportalen sitt bilde og tekst. Men blodtrykk måler jeg hos legen sist i sommer og det var helt fint.

For en spjæling på 62 kg som meg, er det kjedelig å redusere koffein inntaket.

Så jeg lurer på.om jeg trygt kan fortsette med samme inntak som før så lenge jeg ikke føler ubehag og symptomer på for mye koffein?
Et under at jeg er i live. Den kvoten ryker før lunsj.

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Kaffe er en nødvendighet, men selv er jeg ferdig med kaffe for dagen etter to kopper på morgenen.
https://kaffegeek.no/2022/03/07/kaffe-kolesterol/

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

BrannLFC skrev: tir sep 20, 2022 6:39 pm Mer enn 3 mg per kroppsvekt er ikke bra for helsen. Men jeg har nok ligget over det en stund nå, og har ikke merket symptomer utenom når jeg har drukket kaffe på kvelden iform av vansker med å sove.

Kan et inntak over grensen føre til helseskader som økt blodtrykk osv, selvom man ikke merker symptomer?

Trudde 3 dl te var 45 mg lenge, men det er nok høyere. Stod forskjellig på matportalen sitt bilde og tekst. Men blodtrykk måler jeg hos legen sist i sommer og det var helt fint.

For en spjæling på 62 kg som meg, er det kjedelig å redusere koffein inntaket.

Så jeg lurer på.om jeg trygt kan fortsette med samme inntak som før så lenge jeg ikke føler ubehag og symptomer på for mye koffein?
Ligger på minimum 3liter traktekaffe pr dag og har ikke høyt blodtrykk. Har vel gjort dette i godt og vel 20 år. Koffein påvirker nok blodtrykk ja, men det er nok flere faktorer inne her å ta hensyn til.

Generelt sett er vel den positive effekten av kaffe (antioksidanter, bra forebygging mot diabetes, mer fokus på arbeid, skal kunne forebygge depresjon, KAN være bra for hjertet, forebyggin av en del kreftformer) større enn de negative. Moderat til moderat-høyt kaffeforbruk er vel stort sett ansett innen forskningen for å være bra for helsen. Og skal du først bruke et rusmiddel så er nå kaffe det beste du kan gå for med tanke på at du ikke får noen nedtur eller alvorlige bivirkninger samtidig som at man reduserer snarere enn øker risikoen for å havne i ulykker med koffein i blodet.

startelver

Legg inn av startelver »

To store kopper nykvernet kaffe daglig, den siste koppen inntas ca klokken 19:00. Tar du mere kaffe på kvelden får du ikke sove.

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

GiPazzini_85 skrev: tir sep 20, 2022 7:40 pm
Ligger på minimum 3liter traktekaffe pr dag...
Jeg drikker for det meste pulverkaffe.
Hjemme bruker vi bare det. På jobb har pulverkaffe stående fordi jeg synes den fra automaten ikke er god. Der er det selvsagt masse typer i tillegg til vanlig svart kaffe, men smak og behag. Dog tar jeg en mokka-kaffe fra maskina iblant.

Kaffe med N-methylpyridinium skal visst blokkere magesyre, interessant da mild kaffe kan forårsake sure oppstøt, mener noen.
Espresso kan visst derfor være lurt om man har slike problemer. Uten at jeg går 100 prosent god for dette eller noe som helst når det gjelder mat og drikke.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

startelver skrev: ons sep 28, 2022 2:15 pm To store kopper nykvernet kaffe daglig, den siste koppen inntas ca klokken 19:00. Tar du mere kaffe på kvelden får du ikke sove.
Akkurat det må vel være individuelt, siden jeg aldri har hatt problemer med å sove, selv om det går med en god del kaffe på slutten av nattskifta, like før jeg skal hjem å sove.

Brukeravatar
Rompetrollet
Innlegg: 130

Legg inn av Rompetrollet »

Koffeiin er ikke farlig.Men et godt råd , ta en kopp med cola rett før du tar deg en kopp kaffi, da kjenner du hva du drikker. kaffi er surt som f... så hvis du har problemer med for mye magesyre eller syreubalanse så er kaffi ikke til å anbefale.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

startelver skrev: ons sep 28, 2022 2:15 pm Tar du mere kaffe på kvelden får du ikke sove.
Det er enten noe individualgenetisk eller bare innbilning. Jeg drikke ofte kaffe frem til 23.30 og sovner likevel umiddelbart når jeg legger meg.

Mehell

Legg inn av Mehell »

lsklars skrev: tir sep 20, 2022 6:42 pm Drikki Energidrikk daglig i 15 år og ikke merket noe forskjell. Frisk og rask, og blodtrykket er i orden.
Gratulerer med arving nummer to :)

Moist

Legg inn av Moist »

Glycinello skrev: tir sep 20, 2022 7:31 pm
BrannLFC skrev: tir sep 20, 2022 6:39 pm Mer enn 3 mg per kroppsvekt er ikke bra for helsen. Men jeg har nok ligget over det en stund nå, og har ikke merket symptomer utenom når jeg har drukket kaffe på kvelden iform av vansker med å sove.

Kan et inntak over grensen føre til helseskader som økt blodtrykk osv, selvom man ikke merker symptomer?

Trudde 3 dl te var 45 mg lenge, men det er nok høyere. Stod forskjellig på matportalen sitt bilde og tekst. Men blodtrykk måler jeg hos legen sist i sommer og det var helt fint.

For en spjæling på 62 kg som meg, er det kjedelig å redusere koffein inntaket.

Så jeg lurer på.om jeg trygt kan fortsette med samme inntak som før så lenge jeg ikke føler ubehag og symptomer på for mye koffein?
Et under at jeg er i live. Den kvoten ryker før lunsj.
Personlig lurer jeg på hvor mange kroppsvekter jeg skal regne meg selv som.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

GiPazzini_85 skrev: tor sep 29, 2022 11:04 am
startelver skrev: ons sep 28, 2022 2:15 pm Tar du mere kaffe på kvelden får du ikke sove.
Det er enten noe individualgenetisk eller bare innbilning. Jeg drikke ofte kaffe frem til 23.30 og sovner likevel umiddelbart når jeg legger meg.
Drikker jeg kaffi etter kl. 18.00 på hverdager har jeg ikke sjans til å sovne ved leggetid. I helgene derimot kan jeg drikke rett før leggetid og sovne på et blunk. Så for min del er det nok psykisk :lol:

fargerik

Legg inn av fargerik »

Glycinello skrev: tor sep 29, 2022 11:19 am
GiPazzini_85 skrev: tor sep 29, 2022 11:04 am
startelver skrev: ons sep 28, 2022 2:15 pm Tar du mere kaffe på kvelden får du ikke sove.
Det er enten noe individualgenetisk eller bare innbilning. Jeg drikke ofte kaffe frem til 23.30 og sovner likevel umiddelbart når jeg legger meg.
Drikker jeg kaffi etter kl. 18.00 på hverdager har jeg ikke sjans til å sovne ved leggetid. I helgene derimot kan jeg drikke rett før leggetid og sovne på et blunk. Så for min del er det nok psykisk :lol:
Jeg drikker vanligvis 2 kopper kaffe på formiddagen og sjeldent noe kaffe etter det. Men det hender, da.
Bruker kapselmaskin, og det er visst litt mer usunt enn traktekaffe, hvor det usunne fettet blir filtrert bort.
Jeg drikker ALDRI koffeindrikker eller i det hele tatt energidrikker. Har den energien jeg har, og det holder.
Kaffe er jo sunt, da siden kaffe inneholder endel antioksidanter.
Å bøtte inn flere liter kaffe pr. dag er ikke noe for meg.
Like fjernt for meg som å bøtte inn litervis med brus, som noen gjør.
Kaffe før sengetid eller på kvelden er ikke tema her. Selv om jeg kanskje kunne trenge en boost for å ikke sovne før dagsrevyen....

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

BrannLFC skrev: tir sep 20, 2022 6:39 pm Mer enn 3 mg per kroppsvekt er ikke bra for helsen. Men jeg har nok ligget over det en stund nå, og har ikke merket symptomer utenom når jeg har drukket kaffe på kvelden iform av vansker med å sove.

Kan et inntak over grensen føre til helseskader som økt blodtrykk osv, selvom man ikke merker symptomer?

Trudde 3 dl te var 45 mg lenge, men det er nok høyere. Stod forskjellig på matportalen sitt bilde og tekst. Men blodtrykk måler jeg hos legen sist i sommer og det var helt fint.

For en spjæling på 62 kg som meg, er det kjedelig å redusere koffein inntaket.

Så jeg lurer på.om jeg trygt kan fortsette med samme inntak som før så lenge jeg ikke føler ubehag og symptomer på for mye koffein?
Et, drikk, røyk og vær glad,
vær glad for den kroppen du haaar!


Jeg er noen få kilo tyngre enn deg, og har drukket kaffe 18 timer for dagen de siste 50 år, har røyka enda lengre og de siste 5 åra nå har jeg spedd på med et par te-knekter om kvelden (så sant jeg ikke skal kjøre bil først på dagen etter) - og ikke alltid begrenser jeg røykinga til nikotin. I løpet av de siste 45 åra har jeg vært hos legen 1 - én - gang for 25 år siden (pluss en gang for et brudd i håndleddet), og har ikke tenkt å krepere de neste 184 åra! Jeg kan også sove på kommando (det tar ca. 30 sekunder før jeg sovner - etter å ha drukket tre kopper sterk kaffe den siste halvtimen). Jeg sovna på skytebanen i det militære, og jeg VÅKNA stående på et tog i fart... og samtidig kan jeg våkne av et "pst!". Blodtrykk har jeg forresten ikke målt siden på 80-tallet (bedriftslege-greie).

Til dere som sliter med helsa: Beklager, jeg skjønner jo at det ikke er greit, og jeg skriver ikke dette for å være flåsete. Jeg er meget godt klar over at jeg er uforskammet heldig - men desto større grunn for de helsesame til å sette pris på sin gode helse! Og - jeg er også klar over at i morra er det ikke sikkert jeg er blant de levende lenger! Men som Lemmy i Motörhead sa før han la på røret: "I've had a good run!"

Mvh og lykke til!

BE

fargerik

Legg inn av fargerik »

BlackEagle skrev: tor sep 29, 2022 11:37 am
BrannLFC skrev: tir sep 20, 2022 6:39 pm Mer enn 3 mg per kroppsvekt er ikke bra for helsen. Men jeg har nok ligget over det en stund nå, og har ikke merket symptomer utenom når jeg har drukket kaffe på kvelden iform av vansker med å sove.

Kan et inntak over grensen føre til helseskader som økt blodtrykk osv, selvom man ikke merker symptomer?

Trudde 3 dl te var 45 mg lenge, men det er nok høyere. Stod forskjellig på matportalen sitt bilde og tekst. Men blodtrykk måler jeg hos legen sist i sommer og det var helt fint.

For en spjæling på 62 kg som meg, er det kjedelig å redusere koffein inntaket.

Så jeg lurer på.om jeg trygt kan fortsette med samme inntak som før så lenge jeg ikke føler ubehag og symptomer på for mye koffein?
Et, drikk, røyk og vær glad,
vær glad for den kroppen du haaar!


Jeg er noen få kilo tyngre enn deg, og har drukket kaffe 18 timer for dagen de siste 50 år, har røyka anda lengre og de siste 5 åra nå har jeg spedd på med et par te-knekter om kvelden (så sant jeg ikke skal kjøre bil først på dagen etter) - og ikke alltid begrenser jeg røykinga til nikotin. I løpet av de siste 45 åra har jeg vært hos legen 1 - én - gang for 25 år siden (pluss en gang for et brudd i håndleddet), og har ikke tenkt å krepere de neste 184 åra! Jeg kan også sove på kommando (det tar ca. 30 sekunder før jeg sovner - etter å ha drukket tre kopper sterk kaffe den siste halvtimen. Jeg sovna på skytebanen i det militære, og jeg VÅKNA stående på et tog i fart... og samtidig kan jeg våkne av et "pst!".

Til dere som sliter med helsa: Beklager, jeg skjønner jo at det ikke er greit, og jeg skriver ikke dette for å være flåsete. Jeg er meget godt klar over at jeg er uforskammet heldig - men desto større grunn for de helsesame til å sette pris på sin gode helse! Og - jeg er også klar over at i morra er det ikke sikkert jeg er blant de levende lenger! Men som Lemmy i Motörhead sa før han la på røret: "I've had a good run!"

Mvh og lykke til!

BE
[/quote
hehehehe.....pass på helsa, men gjør det som det passer deg.
Naboen her ble henta av ambulanse klokka tre i natt, jeg la ikke merke til det men kona våknet av alt styret.
Vi er svirebrødre, og det du skriver kunne vært hans ord.
Vi lever mens vi lever. Alt annet ville vært feil for meg.

Brukeravatar
BlackEagle
Innlegg: 2638
Sted: Vågå

Legg inn av BlackEagle »

Jeg ser også at noen har ymta frampå om filter, trakter, og hva som er sunnest.

Men det er vel svært få som drikker kaffe fordi det skal være SUNT! Kaffe er et nytelsesmiddel, for svarte! Da går man jo for det man synes smaker best!

Mvh

BE

startelver

Legg inn av startelver »

GiPazzini_85 skrev: tor sep 29, 2022 11:04 am
startelver skrev: ons sep 28, 2022 2:15 pm Tar du mere kaffe på kvelden får du ikke sove.
Det er enten noe individualgenetisk eller bare innbilning. Jeg drikke ofte kaffe frem til 23.30 og sovner likevel umiddelbart når jeg legger meg.
Ja det er sikkert individuelt, og avhengig av kropp og alder.

Men det er vitenskapelig riktig at koffein vekker hjernen og da får man mer urolig søvn.
Før drakk jeg kaffe etter kl 21 og det var ikke bra for en tidlig søvn når man skal opp tidlig.

Jeg har en klokke som måler "dyp søvn"-periodene mine, og jeg får en høyere score som tyder på bedre søvn med mindre kaffe på kvelden.

GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Legg inn av GiPazzini_85 »

BlackEagle skrev: tor sep 29, 2022 11:37 am
BrannLFC skrev: tir sep 20, 2022 6:39 pm Mer enn 3 mg per kroppsvekt er ikke bra for helsen. Men jeg har nok ligget over det en stund nå, og har ikke merket symptomer utenom når jeg har drukket kaffe på kvelden iform av vansker med å sove.

Kan et inntak over grensen føre til helseskader som økt blodtrykk osv, selvom man ikke merker symptomer?

Trudde 3 dl te var 45 mg lenge, men det er nok høyere. Stod forskjellig på matportalen sitt bilde og tekst. Men blodtrykk måler jeg hos legen sist i sommer og det var helt fint.

For en spjæling på 62 kg som meg, er det kjedelig å redusere koffein inntaket.

Så jeg lurer på.om jeg trygt kan fortsette med samme inntak som før så lenge jeg ikke føler ubehag og symptomer på for mye koffein?
Et, drikk, røyk og vær glad,
vær glad for den kroppen du haaar!


Jeg kan også sove på kommando (det tar ca. 30 sekunder før jeg sovner - etter å ha drukket tre kopper sterk kaffe den siste halvtimen).

Er ikke du også gudbrandsdøl, BlackEagle, eller husker jeg feil? Nå er jeg i 30-årene, men selv i såpass nylig tid som da jeg var barn på 90-tallet så drakk vi jo kaffe fra 6-7-årsalderen. Den kaffedrikkekulturen mener i alle fall jeg står veldig mye sterkere i Gudbrandsdalen enn andre steder, uansett om det er med eller uten noe til. Det er liksom ikke snakk om å ikke drikke kaffe. Det passer seg rett og slett ikke for et veloppdragent menneske.

Brukeravatar
Tjaaah
Innlegg: 6951

Legg inn av Tjaaah »

BlackEagle skrev: tor sep 29, 2022 11:48 am Jeg ser også at noen har ymta frampå om filter, trakter, og hva som er sunnest.

Men det er vel svært få som drikker kaffe fordi det skal være SUNT! Kaffe er et nytelsesmiddel, for svarte! Da går man jo for det man synes smaker best!

Mvh

BE
Kaffe er ikke veldig usunt. Det er stadig forskjellige studier som viser at det er mulige positive sider ved å drikke kaffe, selv ved rimelig høyt inntak, og tilsvarende studier som peker på negative sider.

Felles for begge typer studier, er som oftest at det er veldig marginale effekter på helsen, om man da ikke regner med velværet det gir til mange.

Så om du drikker en del kaffe, ikke har helseproblemer og synes at du føler deg bedre da, så er det bare å kjøre på, uten dårlig samvittighet.

Sankaa

Legg inn av Sankaa »

Jeg er glad i kaffe, men drikker bare en kopp i ny og ne. Reagerer ganske mye på koffein, egentlig. Virker oppkvikkende i en veldig kort periode, men etter dette blir jeg mer stressa, urolig, irritabel, føler meg sløv og at jeg faktisk har svekket konsentrasjonsevne.

Hadde jeg ikke blitt påvirket på den måten hadde jeg sikkert drukket 3-4 kopper daglig.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2424

Legg inn av BrannLFC »

Er det koffein i kakao? Hvor mye. Blir ikke helt klok på infoen fra nett. Veldig stort variasjonsspenn. Har både pulver kakao fra regia med en pose per kopp, og vanlig kakao man blander med melk i kjele

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

palimpsest skrev: tir sep 20, 2022 6:44 pm Du kan drikke mer filterkaffe enn traktekaffe før det blir skadelig, for å si det sånn, selv om koffein-innholdet kanskje er det samme.
Trodde filterkaffe og traktekaffe var det samme?

Når man lager traktekaffe så putter man filterkaffe oppi filteret i kaffetrakteren :lol:

Tormund

Legg inn av Tormund »

B.E. skrev: lør nov 05, 2022 7:45 am
palimpsest skrev: tir sep 20, 2022 6:44 pm Du kan drikke mer filterkaffe enn traktekaffe før det blir skadelig, for å si det sånn, selv om koffein-innholdet kanskje er det samme.
Trodde filterkaffe og traktekaffe var det samme?

Når man lager traktekaffe så putter man filterkaffe oppi filteret i kaffetrakteren :lol:
Du har helt rett her. Han tenker kanskje på presskannekaffe.

Brukeravatar
B.E.
Innlegg: 2160
Sted: Langt ut på landet, midt i tjukkeste bibelbeltet

Legg inn av B.E. »

BrannLFC skrev: lør nov 05, 2022 6:37 am Er det koffein i kakao? Hvor mye. Blir ikke helt klok på infoen fra nett. Veldig stort variasjonsspenn. Har både pulver kakao fra regia med en pose per kopp, og vanlig kakao man blander med melk i kjele
Kakao er kakaobønner som kan inneholde 0,1–0,8 prosent koffein.


Næringssamansetjing
Kakaobønner inneheld teobromin (1,4–2,5 prosent i embryoet og 0,3–1 prosent i skalet) og koffein (0,1–0,8 prosent). Desse to stoffa finst sannsynlegvis i dei friske frøa som glykosid. Andre bestanddelar er feitt (kakaosmør, 40–56 prosent), stivelse (7–17 prosent) og protein.

Brukeravatar
BrannLFC
Innlegg: 2424

Legg inn av BrannLFC »

B.E. skrev: lør nov 05, 2022 7:54 am
BrannLFC skrev: lør nov 05, 2022 6:37 am Er det koffein i kakao? Hvor mye. Blir ikke helt klok på infoen fra nett. Veldig stort variasjonsspenn. Har både pulver kakao fra regia med en pose per kopp, og vanlig kakao man blander med melk i kjele
Kakao er kakaobønner som kan inneholde 0,1–0,8 prosent koffein.


Næringssamansetjing
Kakaobønner inneheld teobromin (1,4–2,5 prosent i embryoet og 0,3–1 prosent i skalet) og koffein (0,1–0,8 prosent). Desse to stoffa finst sannsynlegvis i dei friske frøa som glykosid. Andre bestanddelar er feitt (kakaosmør, 40–56 prosent), stivelse (7–17 prosent) og protein.
Hvor mye mg utgjør en vanlig 2-3 dl kopp kakao?

fargerik

Legg inn av fargerik »

Tormund skrev: lør nov 05, 2022 7:51 am
B.E. skrev: lør nov 05, 2022 7:45 am
palimpsest skrev: tir sep 20, 2022 6:44 pm Du kan drikke mer filterkaffe enn traktekaffe før det blir skadelig, for å si det sånn, selv om koffein-innholdet kanskje er det samme.
Trodde filterkaffe og traktekaffe var det samme?

Når man lager traktekaffe så putter man filterkaffe oppi filteret i kaffetrakteren :lol:
Du har helt rett her. Han tenker kanskje på presskannekaffe.
Sikkert.
Heldigvis har butikken filter til presskanne. Tar bort grums og usunt fett.
https://johjohannsonkaffe.no/evergood/e ... nnefilter/

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Helse, Kosthold og Trening»