Kaffeslabberaset

Svar
DoktorS

Re: Kaffeslabberaset

Legg inn av DoktorS »

Takk, ja nå er sykdomsbelastningen her først og fremst frykten for å bli dårligere. I dag er jeg sågar i sving med kaffe om morgenen igjen, noe jeg ikke har lyst på når jeg er dårlig.

Bensinpris bekymrer ikke meg. Strømpris ikke denne måneden heller - for har fortsatt en måned igjen med fastpris. Men så er det å begynne å spare litt for min del også. Jeg brukte mer eller mindre ubevisst litt ekstra i fjor, selv om det ikke var så kaldt. Hjemmekontor har en god del av skylden. Det er komboen av høyrere priser på strøm og mat, samtidig som rentene går opp, som gjør at det kan bli litt trangere. Så da er det bare å håpe at lønnsoppgjøret ikke blir dårligere enn det andre har fått.

DNA! Da har jeg endelig etter noe tvil fått tatt en DNA-test. Sannelig - jeg er jo over 90 prosent skandinavisk. Og så er det veldig tett oppe på Nordvestlandet, så utvilsomt der jeg hører hjemme. Vet det er tilfeldige utslag, men jeg er faktisk også nesten 10 proesent Engelsk - her er jeg litt skuffet over at det ikke ble skotsk. Noen få prosenter fra Øst-Europa også. Ellers litt morsomt at jeg antakelig er fire-seksmenning med en representant for en av våre største kunder i jobbsammenheng.. :-D

Nuvel - god helg til alle!

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

DoktorS skrev: lør aug 27, 2022 5:40 pm Da var vegen åpnet - mye kjentfolk her, ja...
Har kjørt en god del ut til Haramsøy og Longva. Fin tur det

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

[/quote]

Har kjørt en god del ut til Haramsøy og Longva. Fin tur det
[/quote]

Har aldri kjørt der. Min første tur uten ferge blir i oktober en gang. Har vært spennende å følge med på dette prosjektet. Det var jo virkelig bare på håret at det ble gjennomført. Og skal jeg være ærlig - det er jo egentlig temmelig drøy bruk av penger dette her. På den annen side, det har jo skapt ringvirkninger og det er jo et veldig flott anlegg. Imponerende innsats av mange. Unner de som bor der denne vegen, i alle fall - nå er det bare å håpe at man finner en skapelig ordning på bompengene - det koster nå over 400 kroner å reise der, så det blir dyrt for de som bor på fastlandet å komme seg på øyene, og omvendt...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ingen aktivitet her siste uken. Men jeg kan jo rapportere om at formen er bra etter covid, helt bra et par dager, men litt hoste og ørlite slapphet de siste dagene, men ingen grunn til å tro at det er noe annet enn etterdønninger, eller kanskje en ny forkjølelse. Men avslo invitasjon til øl på puben i går, for ville heller hjem og bare slappe av.....

Sitter her med BBC i bakgrunnen. Ser at det er landesorg, men antar at det ikke vil innvirke på vår whiskytur til uken. Det kom dog en melding fra Loganair om at vi fritt, pga omstendighetene, kunne booke om hvis vi ville. Oppdaget at kronprisnparet faktisk skulle til Aberdeen dagen før vi reiser, men de måtte avlyse planene. Så der har vi vanlige folk litt fordeler!!

Apropos whisky - har jo skapet ganske fullt, og torsdag hentet jeg fram en Royal Lochnagar, destilleriet som ligger vegg-i-vegg med Balmoral. For øvrig også dette destilleriet som produserer det som kalles Balmoral-whisky, som jeg så paven skrytte av å hadde fått fra Dronningen da hun besøkte Vatikanet. Godt å være i godt selskap! :-)

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: lør sep 10, 2022 10:41 am Ingen aktivitet her siste uken. Men jeg kan jo rapportere om at formen er bra etter covid, helt bra et par dager, men litt hoste og ørlite slapphet de siste dagene, men ingen grunn til å tro at det er noe annet enn etterdønninger, eller kanskje en ny forkjølelse. Men avslo invitasjon til øl på puben i går, for ville heller hjem og bare slappe av.....

Sitter her med BBC i bakgrunnen. Ser at det er landesorg, men antar at det ikke vil innvirke på vår whiskytur til uken. Det kom dog en melding fra Loganair om at vi fritt, pga omstendighetene, kunne booke om hvis vi ville. Oppdaget at kronprisnparet faktisk skulle til Aberdeen dagen før vi reiser, men de måtte avlyse planene. Så der har vi vanlige folk litt fordeler!!

Apropos whisky - har jo skapet ganske fullt, og torsdag hentet jeg fram en Royal Lochnagar, destilleriet som ligger vegg-i-vegg med Balmoral. For øvrig også dette destilleriet som produserer det som kalles Balmoral-whisky, som jeg så paven skrytte av å hadde fått fra Dronningen da hun besøkte Vatikanet. Godt å være i godt selskap! :-)
Jeg er ingen whiskydrikker, så da jeg (selvsagt meget velfortjent) vant en flaske meget ekslusiv whisky i edel kappestrid på et jaktgods i Skottland betød det at jeg hadde en grei gave til en bekjent som er ivrig samler av denslags dråper. Men jeg fikk da navnet mitt gravert på en plakett som kanskje fremdeles henger på veggen i biljardrommet som dokumentasjon på at kunden ikke alltid har rett ;-)

Lite nytt å berette fra prærien. Veldig mye å gjøre på jobb om dagen, og når et eller annet geni finner ut at perfekt tid for videokonferanse er kl 0330 om morgenen for undertegnede betyr det at det blir litt opp/ned med døgnrytme også. Om et par uker skal jeg ha noen dager i California. Ganske stramt program, men oljeselskapsfolkene jeg skal ha med meg har allerede hintet om at de liker å spise skikkelig middag... Det skal sikkert bli en råd med det - San Diego er ikke verste stedet å være i så måte.

Og så må jeg jo nevne at jeg her forleden fikk telefon fra en nabo som hadde en skadet ugle utenfor huset og som regnet med at det var noe jeg kunne ordne opp i. Det var en Barred Owl - på størrelse med en kattugle - og jeg fikk forsiktig manøvrert den inn i en eske og fraktet den til Houston og kyndig hjelp. De lovet at de skulle se om de kunne få lov til å la meg ta hånd om prosessen med å slippe den fri når den tid kommer, noe de vanligvis ikke gjør, men som kanskje likevel er mulig siden jeg tidligere har lagt ned adskillige timer som frivillig hjelp på mottaket. Så det blir spennede!

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Travle dager. Ganske mange timer på jobben, og masse frivillig arbeid. Organiserer en del i og for lungekreftforeningen. Jeg forsøker å delegere litt, men også det er noe krevende. Noen tar såpass lett på oppgavene at oppryddingen muligens tar lengre tid enn selve opodraget var...
Også endel oppgaver med hundeklubb. Fotografering hele dagen i går av alle bikkjene på klubbens utstilling. Jeg burde nok oftere velge å takke nei når jeg blir tilbudt eksra oppgaver på fritiden..
Nå blir det legetime( krav fra frua) fordi jeg fortsetter å miste vekt. Det kan jo heldigvis være så enkelt som at jeg eter mindre enn jeg brenner. Håper det. Men blodprøver og div får jeg tåle.
Håper på fårikål i kveld. Årets første.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Viktigt å spise godt!! Vel hjemme etter Skottland. Whiskyverden lever i beste velgående. Ble nok en fin tur, selv om et par tidligere turer har overgått denne. Ettersom pundet nærmer seg 12 kroner nå, ble det ikke helt billig. Overnatting var tildels svært rimelig ift kvalitet denne gangen, men det drar fort på seg når man skal spise tre måltider ute, og ett av disse er full treretters, så skal man både drikke og smake whisky. Jeg kjøpte med meg passe eksklusive varer også, så det røk noen hundre pund der...

... så nå blir det sparsommelig med utskeielser i oktober, november, desember og januar, tenker jeg. Så får vi se om jeg klarer å skrape sammen til en tur tli litt varmere strøk igjen.

Ellers blir det en liten legesjekk om en uke eller to - lenge siden sist, og jeg er litt spent. Jeg antar at vedkommende vil oppfordre til en sunnere livsstil, ja.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Må få legge til - dette var den andre utenlandsturen på rad uten at jeg reiste alene. Og jeg må si det igjen - det er en fryd å kunne reise alene. Javel, det er hyggelig med selskap også - men bare noen timer om dagen. Bare dette med å ta hensyn til folk på flyplasser, noen skal ha kaffe, noen vil ha øl - noen vil handle, fram og tilbake med - når skal vi spise, vil du på hotellet allerede nå, middag i 3 timer - nei, altfor lenge - lunsj allerede nå, gå på Starbucks når vi er i Europa - nei, jeg er ikke sulten - samtaletema når vi går ti minutter i hovdgata i byen vi besøker - den siste overgangen i Rosenborg - nei takk - jeg vil studere omgivelsene og se på folkene.... Sitte å snakke om Oslo-byrådet når vi tar en ferge i Skottland? Nei, jeg vil bare ha en whisky og se på omgivelsene. Kommentarer om at - den dama som sitter der er pen, javel, ja det kan jeg se - å vise bilder av den nye bilen man har tenkt å kjøpe mens man spiser den første lunsjen under palmene, nei, nei og atter nei ! Se, den dama i den baren har sprettrumpe - jada, fin - jeg ser den. Hadde jeg reist alene kunne jeg sittet i stolen ved siden av henne og pratet med henne, i stedet for reisefølget :-D

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: ons sep 21, 2022 2:52 pm Må få legge til - dette var den andre utenlandsturen på rad uten at jeg reiste alene. Og jeg må si det igjen - det er en fryd å kunne reise alene. Javel, det er hyggelig med selskap også - men bare noen timer om dagen. Bare dette med å ta hensyn til folk på flyplasser, noen skal ha kaffe, noen vil ha øl - noen vil handle, fram og tilbake med - når skal vi spise, vil du på hotellet allerede nå, middag i 3 timer - nei, altfor lenge - lunsj allerede nå, gå på Starbucks når vi er i Europa - nei, jeg er ikke sulten - samtaletema når vi går ti minutter i hovdgata i byen vi besøker - den siste overgangen i Rosenborg - nei takk - jeg vil studere omgivelsene og se på folkene.... Sitte å snakke om Oslo-byrådet når vi tar en ferge i Skottland? Nei, jeg vil bare ha en whisky og se på omgivelsene. Kommentarer om at - den dama som sitter der er pen, javel, ja det kan jeg se - å vise bilder av den nye bilen man har tenkt å kjøpe mens man spiser den første lunsjen under palmene, nei, nei og atter nei ! Se, den dama i den baren har sprettrumpe - jada, fin - jeg ser den. Hadde jeg reist alene kunne jeg sittet i stolen ved siden av henne og pratet med henne, i stedet for reisefølget :-D
Reise alene, ja.... I mange år nå har mine jobbreiser stort sett vært alene - og jeg må innrømme at jeg liker det. Her jeg er nå er vi to stykker som jobber sammen, og det betyr også at vi reiser sammen. Han er verdens triveligste fyr, interessert i mat og drikke, oppegående på alle vis, og befinner seg på riktig flanke politisk. Så det er absolutt ikke noe i veien med reisefølget. Men jeg må innrømme at jeg av og til savner å reise helt alene. Møter og middager med kunder - men ellers frie tøyler til å legge opp dagene som det passer meg.

Feriereiser er noe annet. HSEBA og jeg trives i hverandres selskap og kan utmerket godt finne på å gjøre forskjellige ting dersom det skulle passe sånn, så der er rutinene både innarbeidet og skreddersydd til to mennesker som nok i bunn og grunn er relativt innadvendte.

Det er fremdeles varmt og tørt på prærien! Dagtemperaturer fremdeles på øvre halvdel av tredvetallet, og ikke noe regn i sikte. Tro det eller ei, men nå skal det bli deilig med litt kjøligere temperaturer.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

"Riktig flanke politisk" - ja, hvordan er det der i grunnen - jeg lurer litt fordi jeg fikk vite at en i familien nylig er blitt bestemor, og at barnefaren har foreldre som er på veg fra USA til Norge, og de begge er åpenbare republikanere. Jeg antar at politikk er et tema som bør ligge? Ikke noen jeg har kontakt med selv, så skal ikke gi noen råd, men bare tenkte å forhøre meg hvor ille det kan bli? :-)

Har selv en kollega, som jeg nevnte det for, som jeg liker svært godt å reise med - rolig type som ikke snakker for mye, har sans for god mat og god drikke - og ikke minst peiling på dette. Og avslutter aldri kvelden kl 21.... :-)

En slektning er i Oslo denne helgen og det var hyggelig å treffe hans sønn. Nå er det snakk om en tur ut i dag, men så ble det endring i planer for hans del, så jeg er innstillt på å kansellere og utsette til søndag - men har ikke fått noen melding. Så det blir litt å bare sette av dagen og vente på hva som passer besøkedene, på grensen til litt irriterende. Men men - jeg klager ikke.

Klager ikke når jeg ser hva enkelte venner/bekjente holder på med. Tobarnsfar i travel jobb, på hele døgnet, bygger hytte på hjemstedet, har nylig kjøpt båt og bruker kveldenen til å male huset... Jeg synes det er slitsomt bare å støvsuge min egen lelighet og betale regninger, i tillegg til jobben. :-D

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Her er det lite poltikk, men mye politi. Sian hadde møte i byen i dag. Det gikk fredelig for seg. Flere politifolk en både tilhengere og motdemonstranter
Vi skulle plutselig på konsert i kveld. To av mine søsken skulle, så da meldte vi oss på. Skjelden vi er tre søsken med feller samlet, så det var koselig. Brus springstein coverband, litt utenfor hva jeg digger, men veldig dyktige lokale musikere og sangere. Så jeg koste meg. Kanskje litt over hva jeg tåler av drikke, så veien hjem var fryktelig ujevn. Men gift som jeg er, med en stødig.,giftig kone, så kom jeg meg hel hjem. Jeg stålsetter meg, jeg blir nok konfirmert tenker jeg....
Men gøy å være litt sosial. Gøy å få luftet skrotten.
11000 drøyt med skritt. Mange fler hjemover enn bortfrahjemover.

Sentry

Legg inn av Sentry »

DoktorS skrev: lør sep 24, 2022 12:00 pm "Riktig flanke politisk" - ja, hvordan er det der i grunnen - jeg lurer litt fordi jeg fikk vite at en i familien nylig er blitt bestemor, og at barnefaren har foreldre som er på veg fra USA til Norge, og de begge er åpenbare republikanere. Jeg antar at politikk er et tema som bør ligge? Ikke noen jeg har kontakt med selv, så skal ikke gi noen råd, men bare tenkte å forhøre meg hvor ille det kan bli? :-)

Har selv en kollega, som jeg nevnte det for, som jeg liker svært godt å reise med - rolig type som ikke snakker for mye, har sans for god mat og god drikke - og ikke minst peiling på dette. Og avslutter aldri kvelden kl 21.... :-)

En slektning er i Oslo denne helgen og det var hyggelig å treffe hans sønn. Nå er det snakk om en tur ut i dag, men så ble det endring i planer for hans del, så jeg er innstillt på å kansellere og utsette til søndag - men har ikke fått noen melding. Så det blir litt å bare sette av dagen og vente på hva som passer besøkedene, på grensen til litt irriterende. Men men - jeg klager ikke.

Klager ikke når jeg ser hva enkelte venner/bekjente holder på med. Tobarnsfar i travel jobb, på hele døgnet, bygger hytte på hjemstedet, har nylig kjøpt båt og bruker kveldenen til å male huset... Jeg synes det er slitsomt bare å støvsuge min egen lelighet og betale regninger, i tillegg til jobben. :-D
Min erfaring re at republikanere er mye mer ivrige etter å prate politikk enn det vi andre er. Ofte er både iver og lydnivå omvendt proporsjonalt med hvor mye peiling de har. En kollega er ihuga Trump-supporter, og det den mannen klarer å lire av seg av spissformuleringer med volumkontrollen skrudd til max er ganske imponerende. Jeg kjenner forøvrig mange som kaller seg selv republikanere men som tar avstand fra det som skjer i partiet nå, så det er håp. Jeg ble forresten kalt "liberal" her forleden - og avsender mente det tydeligvis ikke positivt. Når man sjekker definisjonen kan man derimot ikke annet enn å sette pris på komplimentet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sentry skrev: man sep 26, 2022 1:36 pm
DoktorS skrev: lør sep 24, 2022 12:00 pm "Riktig flanke politisk" - ja, hvordan er det der i grunnen - jeg lurer litt fordi jeg fikk vite at en i familien nylig er blitt bestemor, og at barnefaren har foreldre som er på veg fra USA til Norge, og de begge er åpenbare republikanere. Jeg antar at politikk er et tema som bør ligge? Ikke noen jeg har kontakt med selv, så skal ikke gi noen råd, men bare tenkte å forhøre meg hvor ille det kan bli? :-)

Har selv en kollega, som jeg nevnte det for, som jeg liker svært godt å reise med - rolig type som ikke snakker for mye, har sans for god mat og god drikke - og ikke minst peiling på dette. Og avslutter aldri kvelden kl 21.... :-)

En slektning er i Oslo denne helgen og det var hyggelig å treffe hans sønn. Nå er det snakk om en tur ut i dag, men så ble det endring i planer for hans del, så jeg er innstillt på å kansellere og utsette til søndag - men har ikke fått noen melding. Så det blir litt å bare sette av dagen og vente på hva som passer besøkedene, på grensen til litt irriterende. Men men - jeg klager ikke.

Klager ikke når jeg ser hva enkelte venner/bekjente holder på med. Tobarnsfar i travel jobb, på hele døgnet, bygger hytte på hjemstedet, har nylig kjøpt båt og bruker kveldenen til å male huset... Jeg synes det er slitsomt bare å støvsuge min egen lelighet og betale regninger, i tillegg til jobben. :-D
Tilværelsen kan kanskje være mer polarisert i Texas enn her. OK, folk diskuterer jo her også, men de jeg omgås er av den sedate typen og dropper fort ut av å diskutere politikk. Mye annet å snakke om.
Det er dovne dager her, det kommer med høsten og mer lurvete vær. Mye innevær.
Vi spiser godt, da. Fryserne er fulle. Kaffe er samme rituale, vi har morgenkaffe, så blir det èn eller to til på meg i løpet av dagen.
Kapsel-lageret mitt går på stumpene, det blir nok en harrytur snart for å fylle lageret med kapsler til Halva Priset.
Nedtur: Vinterrutene er presentert fra Thai Airways, og de skal ikke gjenopprette direkteruta Oslo-Bangkok i denne omgang. Shit! Vi har en tur i tankene i vinter, og hadde håpet å slippe mellomlandinger.
Vi får tenke på nytt, da.
Nå har jeg spist mat, og tar en pssssstt!

Sentry

Legg inn av Sentry »

fargerik skrev: man sep 26, 2022 2:44 pm
Sentry skrev: man sep 26, 2022 1:36 pm
DoktorS skrev: lør sep 24, 2022 12:00 pm "Riktig flanke politisk" - ja, hvordan er det der i grunnen - jeg lurer litt fordi jeg fikk vite at en i familien nylig er blitt bestemor, og at barnefaren har foreldre som er på veg fra USA til Norge, og de begge er åpenbare republikanere. Jeg antar at politikk er et tema som bør ligge? Ikke noen jeg har kontakt med selv, så skal ikke gi noen råd, men bare tenkte å forhøre meg hvor ille det kan bli? :-)

Har selv en kollega, som jeg nevnte det for, som jeg liker svært godt å reise med - rolig type som ikke snakker for mye, har sans for god mat og god drikke - og ikke minst peiling på dette. Og avslutter aldri kvelden kl 21.... :-)

En slektning er i Oslo denne helgen og det var hyggelig å treffe hans sønn. Nå er det snakk om en tur ut i dag, men så ble det endring i planer for hans del, så jeg er innstillt på å kansellere og utsette til søndag - men har ikke fått noen melding. Så det blir litt å bare sette av dagen og vente på hva som passer besøkedene, på grensen til litt irriterende. Men men - jeg klager ikke.

Klager ikke når jeg ser hva enkelte venner/bekjente holder på med. Tobarnsfar i travel jobb, på hele døgnet, bygger hytte på hjemstedet, har nylig kjøpt båt og bruker kveldenen til å male huset... Jeg synes det er slitsomt bare å støvsuge min egen lelighet og betale regninger, i tillegg til jobben. :-D
Tilværelsen kan kanskje være mer polarisert i Texas enn her. OK, folk diskuterer jo her også, men de jeg omgås er av den sedate typen og dropper fort ut av å diskutere politikk. Mye annet å snakke om.
Det er dovne dager her, det kommer med høsten og mer lurvete vær. Mye innevær.
Vi spiser godt, da. Fryserne er fulle. Kaffe er samme rituale, vi har morgenkaffe, så blir det èn eller to til på meg i løpet av dagen.
Kapsel-lageret mitt går på stumpene, det blir nok en harrytur snart for å fylle lageret med kapsler til Halva Priset.
Nedtur: Vinterrutene er presentert fra Thai Airways, og de skal ikke gjenopprette direkteruta Oslo-Bangkok i denne omgang. Shit! Vi har en tur i tankene i vinter, og hadde håpet å slippe mellomlandinger.
Vi får tenke på nytt, da.
Nå har jeg spist mat, og tar en pssssstt!
Har Thai direkterute fra CPH? I så fall kan dere jo begynne reisen med en båttur fra Oslo til Køben, og så fly derfra. Med skikkelig lugar var det i alle fall en meget behagelig tur den gangen jeg tok turen. Sjekke inn og slappe av, nyte en god middag, sove godt, og så ankomme København frisk og uthvilt neste morgen.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Sentry skrev: man sep 26, 2022 4:48 pm
fargerik skrev: man sep 26, 2022 2:44 pm
Sentry skrev: man sep 26, 2022 1:36 pm
Tilværelsen kan kanskje være mer polarisert i Texas enn her. OK, folk diskuterer jo her også, men de jeg omgås er av den sedate typen og dropper fort ut av å diskutere politikk. Mye annet å snakke om.
Det er dovne dager her, det kommer med høsten og mer lurvete vær. Mye innevær.
Vi spiser godt, da. Fryserne er fulle. Kaffe er samme rituale, vi har morgenkaffe, så blir det èn eller to til på meg i løpet av dagen.
Kapsel-lageret mitt går på stumpene, det blir nok en harrytur snart for å fylle lageret med kapsler til Halva Priset.
Nedtur: Vinterrutene er presentert fra Thai Airways, og de skal ikke gjenopprette direkteruta Oslo-Bangkok i denne omgang. Shit! Vi har en tur i tankene i vinter, og hadde håpet å slippe mellomlandinger.
Vi får tenke på nytt, da.
Nå har jeg spist mat, og tar en pssssstt!
Har Thai direkterute fra CPH? I så fall kan dere jo begynne reisen med en båttur fra Oslo til Køben, og så fly derfra. Med skikkelig lugar var det i alle fall en meget behagelig tur den gangen jeg tok turen. Sjekke inn og slappe av, nyte en god middag, sove godt, og så ankomme København frisk og uthvilt neste morgen.
It`s not gonna happen.
Danskebåten har vi seilet med før.
Det blir mer omstendelig også, å bruke en slik førsteetappe sammenlignet med å ta flybussen til Gardermoen og bli satt av foran døra.
Satser heller på å snuse frem en flyreise med 1stk. kortest mulig mellomlanding ;-)
Hvordan er loungene i Kastrup, forresten?
En høvelig lounge gjør jo ventetiden bedre.....som jaffal du kan skrive under på!

Sentry

Legg inn av Sentry »

fargerik skrev: tir sep 27, 2022 1:47 pm
Sentry skrev: man sep 26, 2022 4:48 pm
fargerik skrev: man sep 26, 2022 2:44 pm
Har Thai direkterute fra CPH? I så fall kan dere jo begynne reisen med en båttur fra Oslo til Køben, og så fly derfra. Med skikkelig lugar var det i alle fall en meget behagelig tur den gangen jeg tok turen. Sjekke inn og slappe av, nyte en god middag, sove godt, og så ankomme København frisk og uthvilt neste morgen.
It`s not gonna happen.
Danskebåten har vi seilet med før.
Det blir mer omstendelig også, å bruke en slik førsteetappe sammenlignet med å ta flybussen til Gardermoen og bli satt av foran døra.
Satser heller på å snuse frem en flyreise med 1stk. kortest mulig mellomlanding ;-)
Hvordan er loungene i Kastrup, forresten?
En høvelig lounge gjør jo ventetiden bedre.....som jaffal du kan skrive under på!
Jeg husker ikke sist jeg brukte lounge på Kastrup, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Erfaringen med lounger i Europa de siste årene er faktisk meget begrenset - det aller meste av reising har gått til Asia eller Søramerika. Men at lounge-tilgang gjør susen skal jeg gjerne skrive under på! Den gamle flyplassen i Istanbul hadde forresten en av de beste lounger jeg har sett, men jeg har ikke vært på den nye flyplassen og kan derfor ikke uttale meg.

Jaja. Kaffe i koppen og litt høstlig her nå. Livet er ikke så verst likevel.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Kaffemessig er der Robusta (60%) i Xtra kaffe på Coop. Også Coop frokostkaffe har Robusta. Samme kjipe poser på Coop og Friele nå. Av dagligvarekaffene er kanskje Kjeldsberg en favoritt.

Ellers er det flott med et antall 'spesial'brennerier i Norge, spesielt Oslo.


PS. Finnes doktorens tråd 'drikker ikke kaffe'? her også?
Nå er jeg kommet dithen at jeg blir litt satt ut av dem som ikke drikker kaffe!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

rosmebraad skrev: tir sep 27, 2022 5:33 pm Kaffemessig er der Robusta (60%) i Xtra kaffe på Coop. Også Coop frokostkaffe har Robusta. Samme kjipe poser på Coop og Friele nå. Av dagligvarekaffene er kanskje Kjeldsberg en favoritt.

Ellers er det flott med et antall 'spesial'brennerier i Norge, spesielt Oslo.


PS. Finnes doktorens tråd 'drikker ikke kaffe'? her også?
Nå er jeg kommet dithen at jeg blir litt satt ut av dem som ikke drikker kaffe!
Robusta er bra til sitt bruk, undervurdert, mener jeg, etter min erfaring - Brasero er vel bare robusta, og funker som fjell å drikke en halvliter eller mer av dette hver morgen. Jeg blir et helt nytt menneske. Halvparten av mine arbeidsdager starter 06:00 og kl 07:00 er jeg da våken... Utrolig nok. I helgene er det utrolig godt å ta 2-4 sotre kopper (ca 2 dl) de første to timene på dagen før jeg gjør stort annet enn å sjekke nettet etc.

Har blindtestet Friele vs Evergood, kom fram til at Evergood var relativt klart best. Dessverre, for jeg har en forkjærlighet for Friele gjennom mange år, men smaken har vel endret seg, både posenes innhold og en selv.

Den gamle tråden finnes ikke her - men, ja, jeg stoler fortsatt ikke på folk som sier de ikke drikker kaffe. Om de i tillegg ikke har smør på brødskiva, ja, da liker jeg dem ikke i det hele tatt.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

DoktorS skrev: tor sep 29, 2022 6:36 pm
rosmebraad skrev: tir sep 27, 2022 5:33 pm Kaffemessig er der Robusta (60%) i Xtra kaffe på Coop. Også Coop frokostkaffe har Robusta. Samme kjipe poser på Coop og Friele nå. Av dagligvarekaffene er kanskje Kjeldsberg en favoritt.

Ellers er det flott med et antall 'spesial'brennerier i Norge, spesielt Oslo.


PS. Finnes doktorens tråd 'drikker ikke kaffe'? her også?
Nå er jeg kommet dithen at jeg blir litt satt ut av dem som ikke drikker kaffe!
Robusta er bra til sitt bruk, undervurdert, mener jeg, etter min erfaring - Brasero er vel bare robusta, og funker som fjell å drikke en halvliter eller mer av dette hver morgen. Jeg blir et helt nytt menneske. Halvparten av mine arbeidsdager starter 06:00 og kl 07:00 er jeg da våken... Utrolig nok. I helgene er det utrolig godt å ta 2-4 sotre kopper (ca 2 dl) de første to timene på dagen før jeg gjør stort annet enn å sjekke nettet etc.

Har blindtestet Friele vs Evergood, kom fram til at Evergood var relativt klart best. Dessverre, for jeg har en forkjærlighet for Friele gjennom mange år, men smaken har vel endret seg, både posenes innhold og en selv.

Den gamle tråden finnes ikke her - men, ja, jeg stoler fortsatt ikke på folk som sier de ikke drikker kaffe. Om de i tillegg ikke har smør på brødskiva, ja, da liker jeg dem ikke i det hele tatt.

Kaffemann!

Jeg bruker bevisst nestennkun Arabica. Det må sies at jeg bruker 1/4 av mengen kaffe ift. vann mot hva enkelte andre gjør. Og jeg trakter ikke før til lunsj. Skal prøve å kutte etteemiddagskaffen.

Det må også sies ar kaffe knyttes til arbeidslivet, alik Kjeldsberg har poengtert i reklamen.
Være det seg sjåfører, helsevesen, verft etc. Man kan ikke gå for kaffefrie pauserom der!

Nå har jeg både Evergood, Coop og Kjeldsberg i skapet. Har tømt 2 poser i det siste.
Gleder meg allerede til lunsjkaffwn imorgen, det blie Friele.
Jeg er vestlandspatriot, men må innrømme at Oslo er best på ting som filterkaffe til kaviar i dagligvare.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Bønner ja, er en aldri så liten interesse.

Har pt 5 typer bønner, alle er arabica. Kjøper litt her og der, i inn og utland, helst nybrente bønner i spesialbutikk, men nå har jeg ikke det.
Liker mørkbrent kaffe best, men prøver å variere litt. Har nå Kimbo espresso Napoli, Zoegas Mollbergs blanding, Starbucks Espresso roast og Pike Place roast. Den siste er en Kenya Top Gakuyuini fra Dallmayr, den trur jeg skal gjemmes til jul.

Men mye god kaffe, etterhvert blitt et veldig godt utvalg av hele bønner også i dagligvarebutikker.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mye kaffeprat her, nå! Jeg bruker som nevnt Robusta-kaffen Brasero som narkotika om morgenen :-) Jeg hører flere også synes den er god på smak - men, for de fleste da, effekten like viktig. Stort sett har jeg sluttet å drikke kaffe etter 12-13, i alle fall om jeg starter tidlig på jobb. Unntaket er selvsagt helger. Lørdager og søndager pleier jeg å lage god presskannnekaffe. Lørdag er det rutine med en drøy halvliter, papirutgaven av Dag og Tid og alt annet slått av. Gjerne med noe god bakst til. Og det blir det i dag: Hjemmelaget eplekake!!!

Føles utrolig deilig med en helg hjemme alene, etter forrige helg ute på byen med drikking, og helga får i Skottland, der også med litt drikking. Så i dag blir det bare litt baking, en god handlerunde, med sving innom polet for rødvin, litt supplering av matvarer. Helgevasken tok jeg i lunsjpausen på hjemmekontoret, enkelt å greit - men jeg skal i dag tørke støv av whiskyflaskene mine og sjekke beholdningen i skapet !

fargerik

Legg inn av fargerik »

KingKongHalvor skrev: tor sep 29, 2022 8:59 pm Bønner ja, er en aldri så liten interesse.

Har pt 5 typer bønner, alle er arabica. Kjøper litt her og der, i inn og utland, helst nybrente bønner i spesialbutikk, men nå har jeg ikke det.
Liker mørkbrent kaffe best, men prøver å variere litt. Har nå Kimbo espresso Napoli, Zoegas Mollbergs blanding, Starbucks Espresso roast og Pike Place roast. Den siste er en Kenya Top Gakuyuini fra Dallmayr, den trur jeg skal gjemmes til jul.

Men mye god kaffe, etterhvert blitt et veldig godt utvalg av hele bønner også i dagligvarebutikker.
Jeg har også sans for mørkbrent. Dog liker jeg veldig godt vanlig Evergood, som slett ikke er mørkbrent.
Men jeg vil ikke henge meg opp. Jeg liker å variere litt og nyte forskjellige smaker.
Nå toppet jeg kaffekapsel-lageret i går, siden rema har satt ned prisen på Gevalia til 39 kroner for en pakke kapsler.
Det er jo svenskepris, det!
Dersom kapselmaskinen skulle dø, antar jeg at den vil bli erstattet med en maskin hvor man tømmer hele bønner i maskinen.
Det er altså Gevalia i koppen her nå. Helt grei kaffe!
MLE var på tur i går og kom hjem med en halv kilo filterkaffe ( ! )
"Arvid Nordquist Classic Mellan" visstnok med hint av nougat!
Hva i all......

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 10:05 am Mye kaffeprat her, nå! Jeg bruker som nevnt Robusta-kaffen Brasero som narkotika om morgenen :-) Jeg hører flere også synes den er god på smak - men, for de fleste da, effekten like viktig. Stort sett har jeg sluttet å drikke kaffe etter 12-13, i alle fall om jeg starter tidlig på jobb. Unntaket er selvsagt helger. Lørdager og søndager pleier jeg å lage god presskannnekaffe. Lørdag er det rutine med en drøy halvliter, papirutgaven av Dag og Tid og alt annet slått av. Gjerne med noe god bakst til. Og det blir det i dag: Hjemmelaget eplekake!!!

Føles utrolig deilig med en helg hjemme alene, etter forrige helg ute på byen med drikking, og helga får i Skottland, der også med litt drikking. Så i dag blir det bare litt baking, en god handlerunde, med sving innom polet for rødvin, litt supplering av matvarer. Helgevasken tok jeg i lunsjpausen på hjemmekontoret, enkelt å greit - men jeg skal i dag tørke støv av whiskyflaskene mine og sjekke beholdningen i skapet !
OT: Abonnerer du på Dag og Tid? I så tilfelle når blir den levert?
Hjemmelaget kake, kaffe og avis(er) inheøgen er kjennetegn på etablert liv. Om man bor i enebolig og har Dax18 på listen og henting/tømming av bossdunk som høydepunkter er det fare for at man er voksen.

Her ble det traktet Coop gul. Nedkjipa etter at de flytta til Bergen og skifta emballasje:(

Sentry

Legg inn av Sentry »

rosmebraad skrev: lør okt 01, 2022 1:45 pm
DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 10:05 am Mye kaffeprat her, nå! Jeg bruker som nevnt Robusta-kaffen Brasero som narkotika om morgenen :-) Jeg hører flere også synes den er god på smak - men, for de fleste da, effekten like viktig. Stort sett har jeg sluttet å drikke kaffe etter 12-13, i alle fall om jeg starter tidlig på jobb. Unntaket er selvsagt helger. Lørdager og søndager pleier jeg å lage god presskannnekaffe. Lørdag er det rutine med en drøy halvliter, papirutgaven av Dag og Tid og alt annet slått av. Gjerne med noe god bakst til. Og det blir det i dag: Hjemmelaget eplekake!!!

Føles utrolig deilig med en helg hjemme alene, etter forrige helg ute på byen med drikking, og helga får i Skottland, der også med litt drikking. Så i dag blir det bare litt baking, en god handlerunde, med sving innom polet for rødvin, litt supplering av matvarer. Helgevasken tok jeg i lunsjpausen på hjemmekontoret, enkelt å greit - men jeg skal i dag tørke støv av whiskyflaskene mine og sjekke beholdningen i skapet !
OT: Abonnerer du på Dag og Tid? I så tilfelle når blir den levert?
Hjemmelaget kake, kaffe og avis(er) inheøgen er kjennetegn på etablert liv. Om man bor i enebolig og har Dax18 på listen og henting/tømming av bossdunk som høydepunkter er det fare for at man er voksen.

Her ble det traktet Coop gul. Nedkjipa etter at de flytta til Bergen og skifta emballasje:(
Det er sannsynligvis henimot fem år siden jeg sist leste en papiravis. Lokalavisen der vi bor er helt ubrukelig, og Houston-avisen leveres ikke ute på landbygda. Så da blir det nettversjoner i stedet. Og etter som jeg er gnien og ikke vil betale for abonnement blir det relativt overfladiske greier.

Kaffe, ja. Jeg liker mørkbrent. Bruker bare presskanne hjemme nå, med en french roast som jeg maler i butikken. På kontoret er det stort sett enten Starbucks Pike Place eller en eller annen Dunkin Donut-variant. Og så et par turer bortom nespresso-maskinen om ettermiddagen.

To dager til nå, så skal jeg på tur igjen. California denne gangen. Med kunder som ikke reiser mye og derfor gleder seg noe voldsomt til middagen på torsdageskvelden. Resten av programmet er visst ikke like viktig........ Akk, ja. jeg skal heldigvis ikke betale.

Brukeravatar
Big George
Innlegg: 7747

Legg inn av Big George »

Det er sart mage som gjør at jeg drikker Evergood filtermalt med litt melk.
En kopp de dagene jeg jobber og litt mer på fridager.
Det er om morgenen, på kvelden drikker jeg litt kaffe hele tiden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dag og Tid - ja, har abonnert på den i noen år nå. Greit med litt solid/alternativt påfyll. Dessuten greit å holde nynorsken litt ved like.. Den kommer på døra fredag. Hvis vi ikke tar quizzzzen på jobben, tar jeg den selv fredag, og så sparer jeg resten til lørdag ettermiddag og kaffepausen. Bruker rundt en time på å lese den.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Jeg skal faktisk ut å reise....
Helt til Strømstad å ha ei natt der borte. Så da blir det litt harryhandling. Vurderer å kjøpe med meg en dobbeltpakke med rizzla.
Så blir det vel et brett med øl også .
Gleder meg mest til den sosiale omgangen for det har det vært minimalt med de siste årene. Nå skjer turen sammen med en liten gruppe i en sær særinteresseforening, lungekreftforeningen. Men koseluge folk okke som.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: fre okt 07, 2022 9:11 am Jeg skal faktisk ut å reise....
Helt til Strømstad å ha ei natt der borte. Så da blir det litt harryhandling. Vurderer å kjøpe med meg en dobbeltpakke med rizzla.
Så blir det vel et brett med øl også .
Gleder meg mest til den sosiale omgangen for det har det vært minimalt med de siste årene. Nå skjer turen sammen med en liten gruppe i en sær særinteresseforening, lungekreftforeningen. Men koseluge folk okke som.
Laholmen?

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

fargerik skrev: fre okt 07, 2022 9:23 am
Bjoro33 skrev: fre okt 07, 2022 9:11 am Jeg skal faktisk ut å reise....
Helt til Strømstad å ha ei natt der borte. Så da blir det litt harryhandling. Vurderer å kjøpe med meg en dobbeltpakke med rizzla.
Så blir det vel et brett med øl også .
Gleder meg mest til den sosiale omgangen for det har det vært minimalt med de siste årene. Nå skjer turen sammen med en liten gruppe i en sær særinteresseforening, lungekreftforeningen. Men koseluge folk okke som.
Laholmen?
Jepp, det ble dit. 3 stk som ivret veldig på rn tur dit.

Ps. Ingen av de tre blir med....

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bjoro33 skrev: fre okt 07, 2022 9:33 am
fargerik skrev: fre okt 07, 2022 9:23 am
Bjoro33 skrev: fre okt 07, 2022 9:11 am Jeg skal faktisk ut å reise....
Helt til Strømstad å ha ei natt der borte. Så da blir det litt harryhandling. Vurderer å kjøpe med meg en dobbeltpakke med rizzla.
Så blir det vel et brett med øl også .
Gleder meg mest til den sosiale omgangen for det har det vært minimalt med de siste årene. Nå skjer turen sammen med en liten gruppe i en sær særinteresseforening, lungekreftforeningen. Men koseluge folk okke som.
Laholmen?
Jepp, det ble dit. 3 stk som ivret veldig på rn tur dit.

Ps. Ingen av de tre blir med....
Var der på firma"teambuilding" for en del år siden. Tror det var helt greit.
Mye liv og røre i baren, jaffal.....fikk inntrykk av at en del lokale ungdommer festet der.
God tur!
Systembolaget er jo bare en liten gåtur oppe i byen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»