Toyota bZ4X

Svar
Forfun

Re: Toyota bZ4X

Legg inn av Forfun »

En kompis har en i bestilling, ikke hørt noe. Er vel like forsinket som alle andre elbiler.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Forfun skrev: tir sep 27, 2022 9:12 pm En kompis har en i bestilling, ikke hørt noe. Er vel like forsinket som alle andre elbiler.
Toyota “expects a solution towards the end of October”.

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: tir sep 27, 2022 7:33 pm
Jan skrev: fre aug 05, 2022 5:46 pm Det er ikke bare med bz4 Toyota har problemer om dagen. Tilgangen på reservedeler er også kritisk dårlig om dagen. Priusen til sjefen har nå stått i 3 uker etter et lite treff med en portstolpe. Årsaken er mangel på nødvendige deler for å starte reparasjonen.
Er det noe nytt om denne 'fadesebilen' Jan?
(Altså elbilen, men også: Er Priusen i orden?)
Strider jo mot tradisjonelle oppfatninger at det er tull og ball med deler og fiksing på Toyota.)
Priusen er i orden for lengst. Det tok ikke så lang tid fra de fikk delene, til den var fikset. Intet nytt om BZ4x en , sjefen snuser på en ID4 nå som erstatning. Håper han lykkes med det.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons sep 28, 2022 12:50 pm
rosmebraad skrev: tir sep 27, 2022 7:33 pm
Jan skrev: fre aug 05, 2022 5:46 pm Det er ikke bare med bz4 Toyota har problemer om dagen. Tilgangen på reservedeler er også kritisk dårlig om dagen. Priusen til sjefen har nå stått i 3 uker etter et lite treff med en portstolpe. Årsaken er mangel på nødvendige deler for å starte reparasjonen.
Er det noe nytt om denne 'fadesebilen' Jan?
(Altså elbilen, men også: Er Priusen i orden?)
Strider jo mot tradisjonelle oppfatninger at det er tull og ball med deler og fiksing på Toyota.)
Priusen er i orden for lengst. Det tok ikke så lang tid fra de fikk delene, til den var fikset. Intet nytt om BZ4x en , sjefen snuser på en ID4 nå som erstatning. Håper han lykkes med det.
Ja jeg syns ID4 var bra, bortsett fra skjermer, software og alle 'haptiske' knapper. Startknapp virker utrolig tungvint og gammeldags når man er vant til knapp i setet som man slipper å betjene.

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: ons sep 28, 2022 2:22 pm
Jan skrev: ons sep 28, 2022 12:50 pm
rosmebraad skrev: tir sep 27, 2022 7:33 pm

Er det noe nytt om denne 'fadesebilen' Jan?
(Altså elbilen, men også: Er Priusen i orden?)
Strider jo mot tradisjonelle oppfatninger at det er tull og ball med deler og fiksing på Toyota.)
Priusen er i orden for lengst. Det tok ikke så lang tid fra de fikk delene, til den var fikset. Intet nytt om BZ4x en , sjefen snuser på en ID4 nå som erstatning. Håper han lykkes med det.
Ja jeg syns ID4 var bra, bortsett fra skjermer, software og alle 'haptiske' knapper. Startknapp virker utrolig tungvint og gammeldags når man er vant til knapp i setet som man slipper å betjene.
Da er det klart. Det blir ID4. For meg ser den ut som en bedre bil enn BZ4x. Bedre plass, større bagasjerom for å nevne noe. Møller hadde en klar for levering omgående. Den står til og med i Bergen. Venter bare på time for montering av taxiutstyr, så i løpet av et par uker bør den være klar. På høy tid, da Touranen har passert 600.000 km nå. Fikk også en heftig mangellapp på EU-kontroll i går.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons sep 28, 2022 5:13 pm
rosmebraad skrev: ons sep 28, 2022 2:22 pm
Jan skrev: ons sep 28, 2022 12:50 pm

Priusen er i orden for lengst. Det tok ikke så lang tid fra de fikk delene, til den var fikset. Intet nytt om BZ4x en , sjefen snuser på en ID4 nå som erstatning. Håper han lykkes med det.
Ja jeg syns ID4 var bra, bortsett fra skjermer, software og alle 'haptiske' knapper. Startknapp virker utrolig tungvint og gammeldags når man er vant til knapp i setet som man slipper å betjene.
Da er det klart. Det blir ID4. For meg ser den ut som en bedre bil enn BZ4x. Bedre plass, større bagasjerom for å nevne noe. Møller hadde en klar for levering omgående. Den står til og med i Bergen. Venter bare på time for montering av taxiutstyr, så i løpet av et par uker bør den være klar. På høy tid, da Touranen har passert 600.000 km nå. Fikk også en heftig mangellapp på EU-kontroll i går.
Skal man si gratulerer eller lykke til? Er drt GTX? Hva blir ladepraksis? Husker Model S med den nedskrudde ladehastigheten. (Pga. mye hurtiglading?) Da får du gi 'proffe' rapporter. Bra med lagerbil: Generelt er det jo vanvittig med leveringstid på små-markedet Norge. Mistenker at ID4 og XC40 kan ha lik eller lignende batteripakke.
Skal du bruke APP på/for bilen?

Jan

Legg inn av Jan »

rosmebraad skrev: ons sep 28, 2022 5:25 pm
Jan skrev: ons sep 28, 2022 5:13 pm
rosmebraad skrev: ons sep 28, 2022 2:22 pm

Ja jeg syns ID4 var bra, bortsett fra skjermer, software og alle 'haptiske' knapper. Startknapp virker utrolig tungvint og gammeldags når man er vant til knapp i setet som man slipper å betjene.
Da er det klart. Det blir ID4. For meg ser den ut som en bedre bil enn BZ4x. Bedre plass, større bagasjerom for å nevne noe. Møller hadde en klar for levering omgående. Den står til og med i Bergen. Venter bare på time for montering av taxiutstyr, så i løpet av et par uker bør den være klar. På høy tid, da Touranen har passert 600.000 km nå. Fikk også en heftig mangellapp på EU-kontroll i går.
Skal man si gratulerer eller lykke til? Er drt GTX? Hva blir ladepraksis? Husker Model S med den nedskrudde ladehastigheten. (Pga. mye hurtiglading?) Da får du gi 'proffe' rapporter. Bra med lagerbil: Generelt er det jo vanvittig med leveringstid på små-markedet Norge. Mistenker at ID4 og XC40 kan ha lik eller lignende batteripakke.
Skal du bruke APP på/for bilen?
Takker.
Det blir en ID4 Pro med bakhjulsdrift. Det går nok bra, det er ikke så mange timene med vinterføre i Bergen. Har ladeboks hjemme, sjefen tar regningen. Så det blir ikke så mye hurtiglading, kun hvis jeg får langtur.
Klart jeg skal benytte meg av Appen. Etter som jeg forstår kan man styre varme og mye annet fra den.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons sep 28, 2022 5:49 pm
rosmebraad skrev: ons sep 28, 2022 5:25 pm
Jan skrev: ons sep 28, 2022 5:13 pm

Da er det klart. Det blir ID4. For meg ser den ut som en bedre bil enn BZ4x. Bedre plass, større bagasjerom for å nevne noe. Møller hadde en klar for levering omgående. Den står til og med i Bergen. Venter bare på time for montering av taxiutstyr, så i løpet av et par uker bør den være klar. På høy tid, da Touranen har passert 600.000 km nå. Fikk også en heftig mangellapp på EU-kontroll i går.
Skal man si gratulerer eller lykke til? Er drt GTX? Hva blir ladepraksis? Husker Model S med den nedskrudde ladehastigheten. (Pga. mye hurtiglading?) Da får du gi 'proffe' rapporter. Bra med lagerbil: Generelt er det jo vanvittig med leveringstid på små-markedet Norge. Mistenker at ID4 og XC40 kan ha lik eller lignende batteripakke.
Skal du bruke APP på/for bilen?
Takker.
Det blir en ID4 Pro med bakhjulsdrift. Det går nok bra, det er ikke så mange timene med vinterføre i Bergen. Har ladeboks hjemme, sjefen tar regningen. Så det blir ikke så mye hurtiglading, kun hvis jeg får langtur.
Klart jeg skal benytte meg av Appen. Etter som jeg forstår kan man styre varme og mye annet fra den.
Bra! Da kan du vel sette på varme rrtt før du går ut og lade 80-90% daglig, da burde det jo bli lite 'hurtig'lading. (Merk at jeg ikke er helt dus med hurtiglading, syns det er tregt)
Ellers syns jeg bilen holdt bra på kjørele gden, var overhode ikke 'redd' for å holde 100 km/t inlange motbakker på langtur. Man kjører vel 'fort' opp Masfjordtunnelen med 8 % stigning.
Syns seter og plass var bra.
(Stillegående og fantastisk stereoanlegg har jeg ca. aldri opplevd i bil.)

Servicee blir vel nesten bare pollenfilter, bremsevæske og kjølevæske og evt. rustne/slitte bremser.

Jan

Legg inn av Jan »

"Servicee blir vel nesten bare pollenfilter, bremsevæske og kjølevæske og evt. rustne/slitte bremser".

Det er visst service bare annethvert år, i motsetning til BZ4x som har service hver 15.000 km. Tror ikke bremser blir noe problem, da den har tromler bak.

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: ons sep 28, 2022 7:44 pm "Servicee blir vel nesten bare pollenfilter, bremsevæske og kjølevæske og evt. rustne/slitte bremser".

Det er visst service bare annethvert år, i motsetning til BZ4x som har service hver 15.000 km. Tror ikke bremser blir noe problem, da den har tromler bak.
Får se om jeg manner meg opp til å ringe Toyotaforhandler på lørdag. Men satt opp mot konkurrerende biler har jeg ikke Bz4X på toppen av listen.

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

71 grader nord som alltid har vært sponset av Toyota kjører nå bZ4X som også er premien i år.

Bilene de kjører med har ikke skilter, bortsett fra i et klipp der den hadde Køln skilter.


KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Forfun skrev: fre jul 29, 2022 11:58 pm Har du kjørt en leaf Rosme? JEg har prøve en times tur i 80 sone, og det var ille. Vanskelig å finne mer støy for pengene. Jeg var positiv til bilen før prøvekjøring. Til bykjøring er den helt ok.
Nå er ikke dette utpreget vitenskapelig, i likhet med din prøvetur i 80 km/t?

https://tbtp-ev.github.io/tbtp-results-noise.html

Du finner mange biler med mer støy enn Leaf. Mulig du snakker om 1. gen, dog.

KingsRoad

Legg inn av KingsRoad »

Jan skrev: ons sep 28, 2022 7:44 pm "Servicee blir vel nesten bare pollenfilter, bremsevæske og kjølevæske og evt. rustne/slitte bremser".

Det er visst service bare annethvert år, i motsetning til BZ4x som har service hver 15.000 km. Tror ikke bremser blir noe problem, da den har tromler bak.
:shock:

Jan

Legg inn av Jan »

Det ser ut som Toyota endelig har funnet en løsning for at hjulene ikke skal ramle av :
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bgGw ... bilen-bz4x

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

Jan skrev: tor okt 06, 2022 5:55 pm Det ser ut som Toyota endelig har funnet en løsning for at hjulene ikke skal ramle av :
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/bgGw ... bilen-bz4x
Så gjelder det for førerne å huske efterstramming av hjulboltene.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Det er fortsatt helt uvirkelig at hjulbolter kan være et problem for en slik bilprodusent. Helt effin' uvirkelig!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

SirJames skrev: tor okt 06, 2022 10:45 pm Det er fortsatt helt uvirkelig at hjulbolter kan være et problem for en slik bilprodusent. Helt effin' uvirkelig!
Fascinerende. Enkelte skulle jo tro at Toyota elbil kunne abonnere på førsteplass på salgsliatene, men hittil er det ikke tilfelle.

SirJames

Legg inn av SirJames »

rosmebraad skrev: fre okt 07, 2022 6:57 pm
SirJames skrev: tor okt 06, 2022 10:45 pm Det er fortsatt helt uvirkelig at hjulbolter kan være et problem for en slik bilprodusent. Helt effin' uvirkelig!
Fascinerende. Enkelte skulle jo tro at Toyota elbil kunne abonnere på førsteplass på salgsliatene, men hittil er det ikke tilfelle.
Ja, de hadde ihvertfall all verdens forutsetninger for å kunne oppnå nettopp det, basert på renommé, kundemasse og ikke minst historikk hva driftssikkerhet angår. Så debuterer de altså med et mageplask med et makkverk av en "bil".

Halvtomt glass: de andre produsentene ligger milevis foran i løypa.

Halvfullt glass: herfra kan det bare gå oppover..

Jan

Legg inn av Jan »

SirJames skrev: fre okt 07, 2022 7:22 pm
rosmebraad skrev: fre okt 07, 2022 6:57 pm
SirJames skrev: tor okt 06, 2022 10:45 pm Det er fortsatt helt uvirkelig at hjulbolter kan være et problem for en slik bilprodusent. Helt effin' uvirkelig!
Fascinerende. Enkelte skulle jo tro at Toyota elbil kunne abonnere på førsteplass på salgsliatene, men hittil er det ikke tilfelle.
Ja, de hadde ihvertfall all verdens forutsetninger for å kunne oppnå nettopp det, basert på renommé, kundemasse og ikke minst historikk hva driftssikkerhet angår. Så debuterer de altså med et mageplask med et makkverk av en "bil".

Halvtomt glass: de andre produsentene ligger milevis foran i løypa.

Halvfullt glass: herfra kan det bare gå oppover..
Nafs Motor er overasket over hvor middelmådig den er. Den kommer nok til å selge bra likevel, da en del Toyotaeiere er hardcore fans av verste sort. det fikk jeg erfare da jeg var medlem av en lukket facabookgruppe for Bz4x kunder. Da jeg uttrykte at det ikke var verdens undergang at de ikke fikk levert bilen som ventet, og påpekte at det finnes mange andre og bedre biler de kunne velge, ble jeg overøst med kommentarer om at de ventet på "verdens beste elbil" og intet mindre. Linker til Motors vurdering av mesterverket:
https://www.motor.no/tester/motor-har-t ... ten/226217

SirJames

Legg inn av SirJames »

Jan skrev: fre okt 07, 2022 11:24 pm
SirJames skrev: fre okt 07, 2022 7:22 pm
rosmebraad skrev: fre okt 07, 2022 6:57 pm

Fascinerende. Enkelte skulle jo tro at Toyota elbil kunne abonnere på førsteplass på salgsliatene, men hittil er det ikke tilfelle.
Ja, de hadde ihvertfall all verdens forutsetninger for å kunne oppnå nettopp det, basert på renommé, kundemasse og ikke minst historikk hva driftssikkerhet angår. Så debuterer de altså med et mageplask med et makkverk av en "bil".

Halvtomt glass: de andre produsentene ligger milevis foran i løypa.

Halvfullt glass: herfra kan det bare gå oppover..
Nafs Motor er overasket over hvor middelmådig den er. Den kommer nok til å selge bra likevel, da en del Toyotaeiere er hardcore fans av verste sort. det fikk jeg erfare da jeg var medlem av en lukket facabookgruppe for Bz4x kunder. Da jeg uttrykte at det ikke var verdens undergang at de ikke fikk levert bilen som ventet, og påpekte at det finnes mange andre og bedre biler de kunne velge, ble jeg overøst med kommentarer om at de ventet på "verdens beste elbil" og intet mindre. Linker til Motors vurdering av mesterverket:
https://www.motor.no/tester/motor-har-t ... ten/226217
Forundrer meg ikke at endel Toyota eiere forsvarer merket "sitt" med nebb og klør.

Er medlem av NAF, så har fått med meg nettopp den artikkelen :)

Someone

Legg inn av Someone »

Ser av en test i elbil24, så skuffer denne langt mer enn vanlig når det kommer til reell vs oppgitt rekkevidde

Jan

Legg inn av Jan »

Someone skrev: ons nov 09, 2022 1:54 pm Ser av en test i elbil24, så skuffer denne langt mer enn vanlig når det kommer til reell vs oppgitt rekkevidde
Her er lenke til saken. Ganske dårlige greier.
https://www.elbil24.no/nyheter/skandale ... t/77691484

Someone

Legg inn av Someone »

Også i Motor sin test så svikter de totalt på rekkevidden
https://www.motor.no/aktuelt/toyota-bz ... est/236720

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: ons nov 09, 2022 5:43 pm Her er lenke til saken. Ganske dårlige greier.
https://www.elbil24.no/nyheter/skandale ... t/77691484
Toyota Norge har nå svart på elbil24 sin test:
https://www.elbil24.no/nyheter/kort-rek ... n/77728943

Ser fram til Tesla-Bjørn sin rekkeviddetest. Han pleier å koble seg til obd2-porten så han får tilgang på mye mer data om forbruk og batteritilstand enn det som vises i displayet, så det vil eventuelt kunne underbygge eller motsi det Toyota hevder blant annet om rekkevidde-buffer:

Samtidig er det for bZ4X, slik som for andre Toyota-modeller, også en rekkevidde-buffer, som gir kundene trygghet dersom de kommer i en situasjon med 0 kilometer oppgitt rekkevidde og uten mulighet til å lade umiddelbart. Når displayet viser 0 kilometer rekkevidde på bZ4X, vil batteriet ha inntil 8,2 prosent gjenstående kapasitet. Denne verdien er indikativ, og vil variere opp og ned avhengig av mange faktorer, og derfor er det også vanskelig å fastslå antallet tilgjengelige kilometer før batteriet er helt tomt. Før batteriet er tomt og bilen stopper helt, vil ytelsen og maksimal hastighet reduseres når tilgjengelig batterikapasitet blir kritisk lav.

SUV

Legg inn av SUV »

Iseran2770 skrev: man okt 03, 2022 9:46 pm 71 grader nord som alltid har vært sponset av Toyota kjører nå bZ4X som også er premien i år.

Bilene de kjører med har ikke skilter, bortsett fra i et klipp der den hadde Køln skilter.
Om jeg ikke husker helt feil så var det vel Renault Scenic RX4 som var premien i 71 grader nord første året.
Dette er jo en bil som ligner litt på Scenic, men som er hevet og har firehjulstrekk og noen litt rare skjermutbyggere (og enda rarere ser det ut på bilen til en bekjent der en av disse mangler).

Andre året var det vel Jeep Wrangler som var premien.

Synes å huske noe om Nissan X-Trail også, men der er jeg litt mer usikker.

Men så har det vel vært Toyota Rav 4 veldig mange år.

Jeg synes 71 grader nord var en fin serie før da det var en konkurranse om å komme seg frem og være i fysisk form.
Men så ble det etterhvert mer en konkurranse i å lage allianser med flest mulig og lyge for flest mulig om at de skal stemme på hverandre og sabotere mest mulig og få bort de beste (de sterkeste konkurrentene). Da var det ikke lenger noe å gidde å følge med på.

Nå er dessverre Nordkapplatået blitt en enorm pengemaskin og det koster ganske mye å komme inn der, så sist gang jeg var i området så droppet jeg de siste meterne og snudde rett pengeinnkrevinga. Har jo uansett vært der ganske mange ganger før og det er vel ikke så mye nytt siden dengang annet enn at prisene har økt.

Hilsen en som har kommet seg fra andre tettsteder (hovedsakelig Honningsvåg) til eller like utafor Nordkapp på 5 ulike måter:
Bil, buss, sykkel, fly og Hurtigruta.

Sistnevnte tok turen utfor (går normalt kun syd for Magerøya) fordi det var så fint vær den dagen. Det rullet litt likevel og stolene på dekk skled fra side til side, både med og uten folk oppi (men det er jo rekkverk der så stolene stopper jo før det går galt). Jeg har flere ganger dratt fra kai med Hurtigruta og kommet i land med andre båter, men med den rullinga ville nok det vært litt vrient/utrygt.

Jan

Legg inn av Jan »

Det ser ikke ut som problemene er over enda- Motor og Elbil24 har i det siste hatt flere kritiske artikler angående forbruk og rekkevidde. Nå har de fått kalde føtter og vil ikke la pressen teste bilene.
https://www.motor.no/bil/toyota-og-suba ... ler/237003

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Jan skrev: tir nov 15, 2022 6:58 pm Det ser ikke ut som problemene er over enda- Motor og Elbil24 har i det siste hatt flere kritiske artikler angående forbruk og rekkevidde. Nå har de fått kalde føtter og vil ikke la pressen teste bilene.
https://www.motor.no/bil/toyota-og-suba ... ler/237003
Blir spennende å følge dette videre. 5 sider lang tråd (pr. nå) om dette på elbilforum:
https://elbilforum.no/index.php?topic=62412.60

Hollabaloo

Legg inn av Hollabaloo »

Pressebilene fra Subaru og Toyota (Solterra og BZ4X) er klare for testing igjen fra hhv onsdag og fredag:
https://www.motor.no/bil/toyota-og-suba ... ler/237003

Fra Subaru og Toyota har vi fått følgende oppdateringer noen minutter før midnatt til onsdag:
Subaru Solterra er klar for testing igjen fra i morgen, onsdag, melder daglig leder i Subaru Norge, Torbjørn Lie.
Toyota bZ4X er klar for testing igjen fra fredag, opplyser Toyotas kommunikasjonssjef, Espen Olsen.


Jeg regner med at Motor nå skal kjøre en rekkeviddetest, ikke bare ned til 0% på GOMen (guess-o-meter), men til bilen stanser..

Iseran2770

Legg inn av Iseran2770 »

Hollabaloo skrev: ons nov 16, 2022 7:09 am Jeg regner med at Motor nå skal kjøre en rekkeviddetest, ikke bare ned til 0% på GOMen (guess-o-meter), men til bilen stanser..
Det blir jo håpløst for bileier om de skal gjette på hvor langt de kan kjøre etter at bilen sier 0 km igjen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Bil & Motorsykkel»