Dagens kvinne-vinkling i media

Svar
DoktorS

Re: Dagens kvinne-vinkling i media

Legg inn av DoktorS »

Arbeidsklær for industriarbeidere er unisex, men passer best for menn, mener en dame ansatt i Agenda. Har hun selv hatt på seg industriarbeiderklær?

MRSA
Innlegg: 2168

Legg inn av MRSA »

DoktorS skrev: ons sep 21, 2022 6:38 pm Arbeidsklær for industriarbeidere er unisex, men passer best for menn, mener en dame ansatt i Agenda. Har hun selv hatt på seg industriarbeiderklær?
Ho har rett, og på grunn av det har det vore nokre arbeidsulykker. Heldigvis er det enkelte bedrifter som ser problemet og gjere noko med det.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

NRK Sporten på alerten igjen - kvinnelige fotballdommere tjener mindre enn de mannlige - årsak, det er klubbene som betaler dommerne, og da er jo det litt naturlig....

Men Trettebergstuen er selvsagt på og sier det er ukakseptabelt. Hadde ikke lyd på - men antar at hun ikke kommer med penger i statsbudsjettet neste torsdag...

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dagsrevyen - beredskapstroppen 46 år, trodde jeg var tema - neida, det var problemer at ingen kvinner var kvalifisert. Det forskes nå på dette.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 7:36 pm Dagsrevyen - beredskapstroppen 46 år, trodde jeg var tema - neida, det var problemer at ingen kvinner var kvalifisert. Det forskes nå på dette.
De kunne fortelle oss at forskerne mente at "styrkeøvelsene favoriserer menn". Helt skandale.... Og så har man en eller annen sjef av denne beredskapstroppen som tydeligvis er instruert til å si at de trenger flere kvinner uten at han egentlig virker til å vite hvorfor.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

GiPazzini_85 skrev: lør okt 01, 2022 7:38 pm
DoktorS skrev: lør okt 01, 2022 7:36 pm Dagsrevyen - beredskapstroppen 46 år, trodde jeg var tema - neida, det var problemer at ingen kvinner var kvalifisert. Det forskes nå på dette.
De kunne fortelle oss at forskerne mente at "styrkeøvelsene favoriserer menn". Helt skandale.... Og så har man en eller annen sjef av denne beredskapstroppen som tydeligvis er instruert til å si at de trenger flere kvinner uten at han egentlig virker til å vite hvorfor.
Regner med at kvinnene tenker annerledes og vil være bra å ha... Eller noe sånt. Har sluttet å se Dagsrevyen på lørdager, henter bare opp om det er noe interessant .... Innholdet i NRK virker ikke å være viktig mer - bare at de når alle målgrupper...

Henningsen

Legg inn av Henningsen »

Kvinne krenket av bilde av muggen appelsin som er et bilde på en podcast
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ra ... /15155786/

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Henningsen skrev: man okt 03, 2022 6:55 pm Kvinne krenket av bilde av muggen appelsin som er et bilde på en podcast
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ra ... /15155786/
Hehe - ja, dette var forferdelig. Abonnerer ikke på Subjekt lengre, så får ikke se kritikken av podcasten i sin helhet - men dette med appelsinen var visst det minst gale...

At den er navlebeskuende (i dette tilfellet i nærheten av bokstavelig) var visst et større problem, så vidt jeg har forstått. Kjerringer i 40-årene som diskuterer rynker og problemer med manglende attraktivitet og oppmerksomhet for sin skjønnhet, er jo ikke akkurat det som i verden i 2022 anses som en veldig viktig samfunnsmessig sak.

Men det er jo slående hva gjelder kvinner og hva de er opptatt av - veldig mye sminke, hvordan ta seg ut, egne problemer, sladder og småting - menn har i større grad hobbyer, følger med på ting utenfor seg selv og er generelt mer opptatt av hva som skjer i samfunnet og verden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kostelig...

https://subjekt.no/2022/10/03/muggen-ap ... e-podkast/

Jeg har et godt råd til kvinner over 40 som sliter med selvbildet: Hva med å engasjere seg mer i samfunnet og mindre i sin egen navle? Der fins det mange gode podkaster, som ikke et sekund får meg til å tenke at jeg burde vært 23 år.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

DoktorS skrev: man okt 03, 2022 11:16 pm Kostelig...

https://subjekt.no/2022/10/03/muggen-ap ... e-podkast/

Jeg har et godt råd til kvinner over 40 som sliter med selvbildet: Hva med å engasjere seg mer i samfunnet og mindre i sin egen navle? Der fins det mange gode podkaster, som ikke et sekund får meg til å tenke at jeg burde vært 23 år.
Et godt poeng, dette. En annen ting er også hva slags folk som skal sette en slags "standard" for kroppsideal. Folk får nå mene og tro hva de vil, men eksemplet på denne mannen som det vises til er vel neppe representativt for menn generelt i denne alderen.

Men det er ofte veldig typisk for denne diskusjonen rundt kvinnfolk midt i livet som sliter med selvtillit vedrørende utseende. Det tar utgangspunkt i historier mellom folk som ikke er helt representative for "folk flest". Single menn sitter som regel ikke akker sin nød til andre kvinner. Og "folk flest" i den alderen har enten a) anerkjent at de er på vei mot alderen og/ eller b) er godt etablerte med familie/forhold, evt c) at de single igjen, men kjenner "spillet" såpass godt at de ikke bruker tid på å sitte og gruble rundt utseende som om de skulle vært 20 år yngre enn de faktisk er. Det bør mao ikke være så veldig relevant i utgangspunktet for denne gruppen.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: man okt 03, 2022 6:59 pm
Henningsen skrev: man okt 03, 2022 6:55 pm Kvinne krenket av bilde av muggen appelsin som er et bilde på en podcast
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ra ... /15155786/
..diskuterer rynker og problemer med manglende attraktivitet og oppmerksomhet for sin skjønnhet, er jo ikke akkurat det som i verden i 2022 anses som en veldig viktig samfunnsmessig sak.

Men det er jo slående hva gjelder kvinner og hva de er opptatt av - veldig mye sminke, hvordan ta seg ut, egne problemer, sladder og småting - menn har i større grad hobbyer, følger med på ting utenfor seg selv og er generelt mer opptatt av hva som skjer i samfunnet og verden.
Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, faktisk opplever jeg at det ofte er motsatt. Du definerer kvinner utifra en liten gruppe, den du kanskje ser i media?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Dax18 - Kritisk til kjønnsdelte barneklær...

Noen som har hørt om dette senteret ? Nesten 20 ansatte!

https://www.kun.no/

"Det er noe galt med strukturene". Hver annen T-skjorte til jenter er rosa!! Det viser en stor undersøkelse fra Tyskland. Motdebattanten har vær ute i butikkene og funnet at jenteklær er rimelig variert i farger og tekstiler, blant annet dongery.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

DoktorS skrev: lør mai 21, 2022 12:48 pm Her er dagens, en kommentator har hisset seg opp over at kronprisen reiser sammen med bare gutter på guttetur. Her må noen ordne opp. Kanksje man bør forby gutterturer - for det er jo diskriminerende, sjølvsagt....

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/reag ... 1.15973841


Incel-tråd dette.

Du støvsuger nettet hver dag for å finne saker der du kan snakke ned kvinner.
En måte å gi næring til kvinnehatet ditt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:08 pm
DoktorS skrev: lør mai 21, 2022 12:48 pm Her er dagens, en kommentator har hisset seg opp over at kronprisen reiser sammen med bare gutter på guttetur. Her må noen ordne opp. Kanksje man bør forby gutterturer - for det er jo diskriminerende, sjølvsagt....

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/reag ... 1.15973841


Incel-tråd dette.

Du støvsuger nettet hver dag for å finne saker der du kan snakke ned kvinner.
En måte å gi næring til kvinnehatet ditt.
Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: tir okt 04, 2022 12:18 pm
DoktorS skrev: man okt 03, 2022 6:59 pm
Henningsen skrev: man okt 03, 2022 6:55 pm Kvinne krenket av bilde av muggen appelsin som er et bilde på en podcast
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ra ... /15155786/
..diskuterer rynker og problemer med manglende attraktivitet og oppmerksomhet for sin skjønnhet, er jo ikke akkurat det som i verden i 2022 anses som en veldig viktig samfunnsmessig sak.

Men det er jo slående hva gjelder kvinner og hva de er opptatt av - veldig mye sminke, hvordan ta seg ut, egne problemer, sladder og småting - menn har i større grad hobbyer, følger med på ting utenfor seg selv og er generelt mer opptatt av hva som skjer i samfunnet og verden.
Dette kjenner jeg meg overhodet ikke igjen i, faktisk opplever jeg at det ofte er motsatt. Du definerer kvinner utifra en liten gruppe, den du kanskje ser i media?
Det er nok veldig forskjellig fra område til område, utdanningsnivå, yrke etc. Jeg arbeider sammen med mange kvinner i en jobb hvor de fleste har veldig høy utdanning. Stor overvekt av SV- og venstreside-AP blant disse og veldig tydelig feminist-retorikk i det daglige. Men få er så ekstreme til å innfri kjønnsfordommer som disse. Mange av dem sitter og ser på kjoler og annet dilldall på jobb-PCen i møtesammenheng og melder seg ofte ut når det for eksempel diskuteres mer "harde"/ maskuline ting som lønn og andre arbeidsrammer. Også påfallende hvordan denne skjønnhetssalongen som var så mye i riksmedia tok såpass mye oppmerksomhet i lunsjpausen sammenlignet med andre aktuelle saker.

Som tillitsvalgt på arbeidsplassen har jeg også måttet be flere av mine kvinnelige kollegaer legge ned PCen eller strikketøyet når vi har hatt møter i fagforeningen da de rett og slett ikke får til å følge med skikkelig når de driver med dette. Riktignok er det utenom arbeidstid, men det er tross alt såpass sjelden at man bør forvente at folk er litt mer påkobla.

Men det er nok veldig store forskjeller vedørerende dette utifra hvor man er og hva man arbeider med eller hvor høyt utdanningsnivået er. Jeg har nevnt det tidligere og nevner det igjen: Da jeg begynte å bli sammen med damer fra mer sentrale Østland så ble jeg forbauset over hvor tradisjonelle og lite pragmatiske de var i sitt kjønnsrollesyn sammenlignet med damene fra hjemtraktene oppe i dal- og fjellbygdene.
Sist redigert av GiPazzini_85 den tir okt 04, 2022 7:42 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 7:21 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:08 pm
DoktorS skrev: lør mai 21, 2022 12:48 pm Her er dagens, en kommentator har hisset seg opp over at kronprisen reiser sammen med bare gutter på guttetur. Her må noen ordne opp. Kanksje man bør forby gutterturer - for det er jo diskriminerende, sjølvsagt....

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/reag ... 1.15973841


Incel-tråd dette.

Du støvsuger nettet hver dag for å finne saker der du kan snakke ned kvinner.
En måte å gi næring til kvinnehatet ditt.
Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.
Dagens kvinne-vinkling i media.

Alle innlegg består av nedsnakking av kvinner - typisk incel.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 7:21 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:08 pm
DoktorS skrev: lør mai 21, 2022 12:48 pm Her er dagens, en kommentator har hisset seg opp over at kronprisen reiser sammen med bare gutter på guttetur. Her må noen ordne opp. Kanksje man bør forby gutterturer - for det er jo diskriminerende, sjølvsagt....

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/reag ... 1.15973841


Incel-tråd dette.

Du støvsuger nettet hver dag for å finne saker der du kan snakke ned kvinner.
En måte å gi næring til kvinnehatet ditt.
Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.
Du avslørte deg vel med denne: "Dagsrevyen med to kvinne-saker på rad: Først får Ringnes igjen reklame for sine prosjekter - som driver et firma for å rekruttere kvinner til teknologifag. Det andre er kvinner i Afghanistan. Det siste kanksje med litt mer substans."

Det virker som om irritasjonen går mer på at det handler om kvinner enn noe annet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

missChance skrev: tir okt 04, 2022 7:42 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 7:21 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:08 pm



Incel-tråd dette.

Du støvsuger nettet hver dag for å finne saker der du kan snakke ned kvinner.
En måte å gi næring til kvinnehatet ditt.
Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.
Du avslørte deg vel med denne: "Dagsrevyen med to kvinne-saker på rad: Først får Ringnes igjen reklame for sine prosjekter - som driver et firma for å rekruttere kvinner til teknologifag. Det andre er kvinner i Afghanistan. Det siste kanksje med litt mer substans."

Det virker som om irritasjonen går mer på at det handler om kvinner enn noe annet.
Jeg påpeker at Dagsrevyen den dagen hadde to kvinne-saker på rappen. Begge sakene handler om at kvinner kommer til kort i et eller annet. Det første i et land der kvinner har akkurat like muligheter til å ta teknologifag. Det er stadig oppslag om kvinner som mangler en eller annen plass, langt sjeldnere at det f.eks. mangler mannlige lærere, antakelig en langt større utfordring for samfunnet. Til dømes.

Man skal være ganske blind hvis man ikke ser at positiv oppbacking av kvinner gjennomsyrer medias dagsorden. Det skapes et innrykk av at det er et spesielt svakt kjønn som krever ekstra omtanke, omtale og støtte for å komme seg gjennom livet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:40 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 7:21 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:08 pm



Incel-tråd dette.

Du støvsuger nettet hver dag for å finne saker der du kan snakke ned kvinner.
En måte å gi næring til kvinnehatet ditt.
Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.
Dagens kvinne-vinkling i media.

Alle innlegg består av nedsnakking av kvinner - typisk incel.
Hvor har jeg snakket ned kvinner i denne tråden? Bortesett fra når det kommer til denne latterlige selvpiskingen over eget utseende og utilstrekkelighet. Her får man jo et internt hylekor der kvinner er seg selv verst. Det er i det minste ganske underholdende - ref kritikken mot skjønnhetsklinikken.

Her oppstod det også et artig fenomen i mediesamfunnet --samtlige som uttalte seg tok avstand fra klinikken og tankegangen bak, og de kvinner som mente noe annet - og som bruker slike klinikker, turte jo ikke å si noe.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:27 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:40 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 7:21 pm

Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.
Dagens kvinne-vinkling i media.

Alle innlegg består av nedsnakking av kvinner - typisk incel.
Hvor har jeg snakket ned kvinner i denne tråden? Bortesett fra når det kommer til denne latterlige selvpiskingen over eget utseende og utilstrekkelighet. Her får man jo et internt hylekor der kvinner er seg selv verst. Det er i det minste ganske underholdende - ref kritikken mot skjønnhetsklinikken.

Her oppstod det også et artig fenomen i mediesamfunnet --samtlige som uttalte seg tok avstand fra klinikken og tankegangen bak, og de kvinner som mente noe annet - og som bruker slike klinikker, turte jo ikke å si noe.
Men poenget her er at veldig mye av det du skriver her ikke gjelder alle kvinner, jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det. Jeg er den første til å kritisere ekstrem feminisering og offergjøring av kvinner, men mye her stemmer rett og slett ikke.

Kvinner er livets lys og det vet de fleste av oss også. Hva er en mann uten en varm kvinne ved sin side? Nada, sammenlignet med det han er om han har en.

Brukeravatar
Gideg
Innlegg: 424

Legg inn av Gideg »

DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:27 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:40 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 7:21 pm

Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.
Dagens kvinne-vinkling i media.

Alle innlegg består av nedsnakking av kvinner - typisk incel.
Hvor har jeg snakket ned kvinner i denne tråden? Bortesett fra når det kommer til denne latterlige selvpiskingen over eget utseende og utilstrekkelighet. Her får man jo et internt hylekor der kvinner er seg selv verst. Det er i det minste ganske underholdende - ref kritikken mot skjønnhetsklinikken.

Her oppstod det også et artig fenomen i mediesamfunnet --samtlige som uttalte seg tok avstand fra klinikken og tankegangen bak, og de kvinner som mente noe annet - og som bruker slike klinikker, turte jo ikke å si noe.
Hele tråden handler om å snakke ned kvinner.
Trist å lese at enkelte menn velger å bruke tiden på dette.

Dere kvinnehatere skal få ha tråden for dere selv.
Jeg velger å gjøre noe annet.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Gideg skrev: tir okt 04, 2022 8:36 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:27 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:40 pm

Dagens kvinne-vinkling i media.

Alle innlegg består av nedsnakking av kvinner - typisk incel.
Hvor har jeg snakket ned kvinner i denne tråden? Bortesett fra når det kommer til denne latterlige selvpiskingen over eget utseende og utilstrekkelighet. Her får man jo et internt hylekor der kvinner er seg selv verst. Det er i det minste ganske underholdende - ref kritikken mot skjønnhetsklinikken.

Her oppstod det også et artig fenomen i mediesamfunnet --samtlige som uttalte seg tok avstand fra klinikken og tankegangen bak, og de kvinner som mente noe annet - og som bruker slike klinikker, turte jo ikke å si noe.
Hele tråden handler om å snakke ned kvinner.
Trist å lese at enkelte menn velger å bruke tiden på dette.

Dere kvinnehatere skal få ha tråden for dere selv.
Jeg velger å gjøre noe annet.
Du gidder ikke en gang å begrunne din påstand, men velger å komme med tåpelige personkarakteristikker i stedet.

Lykke til videre i debattverden.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:25 pm
missChance skrev: tir okt 04, 2022 7:42 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 7:21 pm

Dette er en tråd om media, ikke om kvinner.
Du avslørte deg vel med denne: "Dagsrevyen med to kvinne-saker på rad: Først får Ringnes igjen reklame for sine prosjekter - som driver et firma for å rekruttere kvinner til teknologifag. Det andre er kvinner i Afghanistan. Det siste kanksje med litt mer substans."

Det virker som om irritasjonen går mer på at det handler om kvinner enn noe annet.
Jeg påpeker at Dagsrevyen den dagen hadde to kvinne-saker på rappen. Begge sakene handler om at kvinner kommer til kort i et eller annet. Det første i et land der kvinner har akkurat like muligheter til å ta teknologifag. Det er stadig oppslag om kvinner som mangler en eller annen plass, langt sjeldnere at det f.eks. mangler mannlige lærere, antakelig en langt større utfordring for samfunnet. Til dømes.

Man skal være ganske blind hvis man ikke ser at positiv oppbacking av kvinner gjennomsyrer medias dagsorden. Det skapes et innrykk av at det er et spesielt svakt kjønn som krever ekstra omtanke, omtale og støtte for å komme seg gjennom livet.
Og hva så om de hadde to "kvinne"-saker på rappen? Det finnes ganske mange kvinner i verden. De ser og leser også nyheter og kan ha litt andre interesser enn deg, som tilsynelatende bare vil høre om menn og "mannlige" saker.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: tir okt 04, 2022 8:31 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:27 pm
Gideg skrev: tir okt 04, 2022 7:40 pm

Dagens kvinne-vinkling i media.

Alle innlegg består av nedsnakking av kvinner - typisk incel.
Hvor har jeg snakket ned kvinner i denne tråden? Bortesett fra når det kommer til denne latterlige selvpiskingen over eget utseende og utilstrekkelighet. Her får man jo et internt hylekor der kvinner er seg selv verst. Det er i det minste ganske underholdende - ref kritikken mot skjønnhetsklinikken.

Her oppstod det også et artig fenomen i mediesamfunnet --samtlige som uttalte seg tok avstand fra klinikken og tankegangen bak, og de kvinner som mente noe annet - og som bruker slike klinikker, turte jo ikke å si noe.
Men poenget her er at veldig mye av det du skriver her ikke gjelder alle kvinner, jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det. Jeg er den første til å kritisere ekstrem feminisering og offergjøring av kvinner, men mye her stemmer rett og slett ikke.
Nei, selvsagt gjelder det ikke alle kvinner - men det er veldig åpenbart en skjevfordeling. Hva er det som ikke stemmer. Hvor mange innslag finnes i mediene om menns "problemer" eller utfordringer, sammenlignet med kvinnenes?

Eksempel - et raskt søk gjør at jeg finner langt over 1.000 artikler i norske medier om "kvinnehelse" den siste måneden. Til sammenligning er det 40 artikler om "mannehelse" eller "menns helse".

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:47 pm
Queenie skrev: tir okt 04, 2022 8:31 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:27 pm

Hvor har jeg snakket ned kvinner i denne tråden? Bortesett fra når det kommer til denne latterlige selvpiskingen over eget utseende og utilstrekkelighet. Her får man jo et internt hylekor der kvinner er seg selv verst. Det er i det minste ganske underholdende - ref kritikken mot skjønnhetsklinikken.

Her oppstod det også et artig fenomen i mediesamfunnet --samtlige som uttalte seg tok avstand fra klinikken og tankegangen bak, og de kvinner som mente noe annet - og som bruker slike klinikker, turte jo ikke å si noe.
Men poenget her er at veldig mye av det du skriver her ikke gjelder alle kvinner, jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det. Jeg er den første til å kritisere ekstrem feminisering og offergjøring av kvinner, men mye her stemmer rett og slett ikke.
Nei, selvsagt gjelder det ikke alle kvinner - men det er veldig åpenbart en skjevfordeling. Hva er det som ikke stemmer. Hvor mange innslag finnes i mediene om menns "problemer" eller utfordringer, sammenlignet med kvinnenes?

Eksempel - et raskt søk gjør at jeg finner langt over 1.000 artikler i norske medier om "kvinnehelse" den siste måneden. Til sammenligning er det 40 artikler om "mannehelse" eller "menns helse".
All medisin i nyere tid er tuftet på menn. Kvinner har et ganske komplisert underliv og hormonsystem og svært mange invalidiseres av alvorlige kvinnesykdommer det ikke engang har blitt forsket på, enda mindre finnes behandling for. Mener du det er greit?

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Queenie skrev: tir okt 04, 2022 8:50 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:47 pm
Queenie skrev: tir okt 04, 2022 8:31 pm

Men poenget her er at veldig mye av det du skriver her ikke gjelder alle kvinner, jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det. Jeg er den første til å kritisere ekstrem feminisering og offergjøring av kvinner, men mye her stemmer rett og slett ikke.
Nei, selvsagt gjelder det ikke alle kvinner - men det er veldig åpenbart en skjevfordeling. Hva er det som ikke stemmer. Hvor mange innslag finnes i mediene om menns "problemer" eller utfordringer, sammenlignet med kvinnenes?

Eksempel - et raskt søk gjør at jeg finner langt over 1.000 artikler i norske medier om "kvinnehelse" den siste måneden. Til sammenligning er det 40 artikler om "mannehelse" eller "menns helse".
All medisin i nyere tid er tuftet på menn. Kvinner har et ganske komplisert underliv og hormonsystem og svært mange invalidiseres av alvorlige kvinnesykdommer det ikke engang har blitt forsket på, enda mindre finnes behandling ting. Mener du det er greit?
Nei, det er jo helt greit at det forskes mer på alle sykdommer som det er forsket lite på. Men sykdommer som det er forsket lite på får lite oppmerksomhet, men desto mer oppmerksomhet når man setter "kvinne" foran. Det er jo da et enklere budskap. Og det er jo det relevante i en medie-diskusjon. Men blant annet ser man at Kreftforeningen har gitt mer til forskning på brystkreft enn på prostatakreft, selv om den siste er den mest dødelige. Så her er det nok nyanser.

Queenie

Legg inn av Queenie »

DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:54 pm
Queenie skrev: tir okt 04, 2022 8:50 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:47 pm

Nei, selvsagt gjelder det ikke alle kvinner - men det er veldig åpenbart en skjevfordeling. Hva er det som ikke stemmer. Hvor mange innslag finnes i mediene om menns "problemer" eller utfordringer, sammenlignet med kvinnenes?

Eksempel - et raskt søk gjør at jeg finner langt over 1.000 artikler i norske medier om "kvinnehelse" den siste måneden. Til sammenligning er det 40 artikler om "mannehelse" eller "menns helse".
All medisin i nyere tid er tuftet på menn. Kvinner har et ganske komplisert underliv og hormonsystem og svært mange invalidiseres av alvorlige kvinnesykdommer det ikke engang har blitt forsket på, enda mindre finnes behandling ting. Mener du det er greit?
Nei, det er jo helt greit at det forskes mer på alle sykdommer som det er forsket lite på. Men sykdommer som det er forsket lite på får lite oppmerksomhet, men desto mer oppmerksomhet når man setter "kvinne" foran. Det er jo da et enklere budskap. Og det er jo det relevante i en medie-diskusjon. Men blant annet ser man at Kreftforeningen har gitt mer til forskning på brystkreft enn på prostatakreft, selv om den siste er den mest dødelige. Så her er det nok nyanser.
Pisspreik.

Brystkreft rammer kvinner i i lavere alder enn prostatakreft gjør hos menn og dødeligheten er faktisk høyere ved brystkreft.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ettersom dette er en medie-tråd, beviser jo dette meget godt mitt poeng med hele denne tråden.
https://www.kreftregisteret.no/Generelt ... erksomhet/

Medieovervåker Atekst registrert ordet «blærekreft» i 2000 oppslag, mens «brystkreft» er omtalt nesten 20 ganger så ofte – over 38.800 ganger.

– Det er overraskende at forskjellene er så store, og ikke minst at en så stor kreftform som blærekreft er så lite synlig. Blant menn er dette faktisk den fjerde største kreftformen, sier direktør for Kreftregisteret, Giske Ursin.

Prostatakreft har under halvparten av omtalen ift brystkreft, for øvrig. Så i media - nei, det er ikke lite fokus på kvinnehelse, det er betydelig mer omtalt enn menns helse.

GiPazzini_85
Innlegg: 12997

Legg inn av GiPazzini_85 »

Queenie skrev: tir okt 04, 2022 8:50 pm
DoktorS skrev: tir okt 04, 2022 8:47 pm
Queenie skrev: tir okt 04, 2022 8:31 pm

Men poenget her er at veldig mye av det du skriver her ikke gjelder alle kvinner, jeg kjenner meg ikke igjen i noe av det. Jeg er den første til å kritisere ekstrem feminisering og offergjøring av kvinner, men mye her stemmer rett og slett ikke.
Nei, selvsagt gjelder det ikke alle kvinner - men det er veldig åpenbart en skjevfordeling. Hva er det som ikke stemmer. Hvor mange innslag finnes i mediene om menns "problemer" eller utfordringer, sammenlignet med kvinnenes?

Eksempel - et raskt søk gjør at jeg finner langt over 1.000 artikler i norske medier om "kvinnehelse" den siste måneden. Til sammenligning er det 40 artikler om "mannehelse" eller "menns helse".
All medisin i nyere tid er tuftet på menn. Kvinner har et ganske komplisert underliv og hormonsystem og svært mange invalidiseres av alvorlige kvinnesykdommer det ikke engang har blitt forsket på, enda mindre finnes behandling for. Mener du det er greit?
Hva slags kvinnesykdommer da? Og hvordan kan man egentlig påstå at moderne medisin er basert på menn når det gjennomføres operasjoner og behandlinger på veldig mye som er bare kvinnerelatert? Se bare på tilbodet kvinner har rundt oppfølgning rundt bryster, livmor etc. Det er nok så absolutt mer hyppig med celledeling der enn hos mange hormonproduserende steder på den mannlige kroppen, men det blir feil å påstå at dagens medisin ikke har kvinnefokus. Men utgangspunktet for moderne medisin har startet med den mannlige kroppen, men her har man jo tenkt kropp "generelt".

Corvus

Legg inn av Corvus »

Ale skrev: fre mai 20, 2022 7:10 pm Hardt å være mann i slutten av 20-åra i dag. Tipper jeg kommer til å slutte å lese VG og Dagbladet innen 2023.
Dagbladet er det bare ved spesielle anledninger jeg gidder å lese.

I tillegg til at det mest er uinteressant fjas i hele avisen så er det nå også ofte umulig å se hva en sak handler om uten å trykke inn på den. "krise", nå har hun gjort det", "stor tabbe" osv er typiske idiotoverskrifter.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Media»