Strømprisen til vinteren

Svar
Farmer

Re: Strømprisen til vinteren

Legg inn av Farmer »

Corvus skrev: man sep 27, 2021 11:16 am
Farmer skrev: søn sep 26, 2021 3:38 pm Jeg mener og huske at vi fortsatt har billigere strøm nå en for 20 år siden.
Problemet for husholdninger med dårlig råd i dag, er alt mann må ha. Man kan for eksempel ikke velge bort Internett. Og før fikk mann både fotball og det meste på NRK og etter hvert tv 2. Nå må man abonere eller strømme en kanal for hver interesse man har. Spesielt er det begrenset hva man kan velge bort med barn i huset.
Totalt sett er vel hver enkel vare og tjeneste billig, isolert sett. Men vi bruker vel også mere strøm en f. eks på 1980 og 90 tallet.
Ikke bare alt man må ha, alt man må betale. Hvor mange bomstasjoner var det f.eks for 20 år siden? Eiendomsskatten har kommet for fullt.. Man får stadig økte skatter og avgifter.
Ja, jeg er litt enig. Skulle heller øket skatteinngangen litt mere over skatteseddelen.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: man sep 27, 2021 12:48 pm
Dundersalt skrev: man sep 27, 2021 10:21 am Nå er det meldt mye regn fremover, så er vi heldige redder en fuktig høst inn mye av dette og reduserer strømprisen ned til normalt nivå.

Det var det som skjedde i 2018.
Overføringskapasiteten er betydelig høyere nå enn i 2018. Det regnet som kommer nå vil bli eksportert.
Det er jo pussig, det der. Dersom det eksporteres f. eks. fem ganger så mye strøm gjennom de nye kablene, vil strøm-mafiaen måtte dekke inn fem ganger så mye tap på grunn av motstanden i disse lange kablene. Tapet blir rett og slett større og større jo mer strøm som eksporteres.
btw....du og jeg må dekke tapet.
Jeg er skremt ved tanken....hva skjer den dagen strømmen importeres gjennom de samme kablene?
Kvalifisert tipper jeg vi må betale mer, på grunn av at strøm fra utlandet enten koster mer eller eventuelt mindre.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

fargeblind skrev: man sep 27, 2021 1:31 pm
Det er jo pussig, det der. Dersom det eksporteres f. eks. fem ganger så mye strøm gjennom de nye kablene, vil strøm-mafiaen måtte dekke inn fem ganger så mye tap på grunn av motstanden i disse lange kablene. Tapet blir rett og slett større og større jo mer strøm som eksporteres.
btw....du og jeg må dekke tapet.
Jeg er skremt ved tanken....hva skjer den dagen strømmen importeres gjennom de samme kablene?
Kvalifisert tipper jeg vi må betale mer, på grunn av at strøm fra utlandet enten koster mer eller eventuelt mindre.
Jepp, den som må betale er norske strømkunder og norsk industri. Det er det ingen tvil om.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

newsflash skrev: man sep 27, 2021 1:47 pm
fargeblind skrev: man sep 27, 2021 1:31 pm
Det er jo pussig, det der. Dersom det eksporteres f. eks. fem ganger så mye strøm gjennom de nye kablene, vil strøm-mafiaen måtte dekke inn fem ganger så mye tap på grunn av motstanden i disse lange kablene. Tapet blir rett og slett større og større jo mer strøm som eksporteres.
btw....du og jeg må dekke tapet.
Jeg er skremt ved tanken....hva skjer den dagen strømmen importeres gjennom de samme kablene?
Kvalifisert tipper jeg vi må betale mer, på grunn av at strøm fra utlandet enten koster mer eller eventuelt mindre.
Jepp, den som må betale er norske strømkunder og norsk industri. Det er det ingen tvil om.
I min virkelighet skal da kunden betale.
Dersom det koster penger å sende strøm til Europa, bør da for pokker kundene der nede i europa betale.
Jeg regner med at kundene som f. eks. kjøper fisk fra Norge må betale for frakt til seg?
Vi som bor vegg-i-vegg-ish med et kraftverk må da slippe å dekke tapet strømmafiaen har når de tjener penger ved å eksportere strøm og taper penger på frakt????
Nå er det like før jeg trenger en trøstewhisky.

Brukeravatar
Dundersalt
Innlegg: 471

Legg inn av Dundersalt »

Strømtap på vei til kundene er der nettselskapene som får regningen for. Nettleien fordeles etter fastledd (for drift og vedlikehold av nettet) og etter bruk, som blant annet dekker offentlige avgifter per kWh og strømtap på veien.

Dette er grunnen til at enkelte nettselskapet setter opp nettleien i disse tider. Strømmen koster mer, og dermed koster strømmen de taper på veien også mer.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Dundersalt skrev: man sep 27, 2021 4:47 pm Strømtap på vei til kundene er der nettselskapene som får regningen for. Nettleien fordeles etter fastledd (for drift og vedlikehold av nettet) og etter bruk, som blant annet dekker offentlige avgifter per kWh og strømtap på veien.

Dette er grunnen til at enkelte nettselskapet setter opp nettleien i disse tider. Strømmen koster mer, og dermed koster strømmen de taper på veien også mer.
Men de har da hundrevis av milioner i overskudd. FØR de nå skrur opp nettleia på grunn av strømtap i overføringskablene til utlandet.
https://www.f-b.no/feas-hvem-kan-spore- ... 59-1808763
Og Norgesnett leverer altså kun strøm til Fredrikstad, Hvaler, Follo og Askøy. Ikke en watt til utlandet.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Nei til EU tar bladet fra munnen og spør det "ingen" ønsker å svare på:

Går det an å styre krafteksport og strømpris uten å koble seg fra EUs energiunion?

Link

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Statsnett melder nå om en "stram" situasjon i forhold til strøm i to av prisregionene i Norge. Mens eksporten fortsetter med uforminsket styrke.

Link

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Kroppen min trenger en varm dusj. En på morgenen og en om kvelden. Dels for å fjerne usedvanlig dårlig kropslukt, men primært for å varme opp ledd.
Denne luksusen kostet meg i dag morges kr 3.20 og det samme i går kveld. Prisen har vært ca der den siste uka.

Jeg vurderer nå å spare dusjsåpa og heller bruke gamle julegaver med ymse hygieneartikler som rosa og lilla såper, og ei flaske med brut, samt div vaskehansker og mikrofiberkluter. Varme til leddene skal nå gjøres med en sekk med jasminris (som har gått ut på dato), som jeg varmer i mikroen.

Blir spennende å se om det har noen innvirkning på strømbruken, og ikke minst mine kvinnelige kolleger.
Sist redigert av Bjoro33 den man sep 27, 2021 10:14 pm, redigert 1 gang totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

newsflash skrev: man sep 27, 2021 9:50 pm Statsnett melder nå om en "stram" situasjon i forhold til strøm i to av prisregionene i Norge. Mens eksporten fortsetter med uforminsket styrke.

Link
Skandaløs politikk!

hauge23

Legg inn av hauge23 »

Queenie skrev: man sep 27, 2021 10:11 pm
newsflash skrev: man sep 27, 2021 9:50 pm Statsnett melder nå om en "stram" situasjon i forhold til strøm i to av prisregionene i Norge. Mens eksporten fortsetter med uforminsket styrke.

Link
Skandaløs politikk!
Enig.
Problemet for Norge, befolkningen her og kraftkrevende produksjon, er at Norge har knyttet seg til EUs kraftmarked. Problemet løses ikke av "hvis det kommer regn", slik mange maktesløse snakker om. Problemet kan kun løses med at Norge tar makten tilbake ved å frigjøre seg fra nevnte marked.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Bjoro33 skrev: man sep 27, 2021 10:09 pm Kroppen min trenger en varm dusj. En på morgenen og en om kvelden. Dels for å fjerne usedvanlig dårlig kropslukt, men primært for å varme opp ledd.
Denne luksusen kostet meg i dag morges kr 3.20 og det samme i går kveld. Prisen har vært ca der den siste uka.

Jeg vurderer nå å spare dusjsåpa og heller bruke gamle julegaver med ymse hygieneartikler som rosa og lilla såper, og ei flaske med brut, samt div vaskehansker og mikrofiberkluter. Varme til leddene skal nå gjøres med en sekk med jasminris (som har gått ut på dato), som jeg varmer i mikroen.

Blir spennende å se om det har noen innvirkning på strømbruken, og ikke minst mine kvinnelige kolleger.
Telemarks største by skal da få datasenter, som alene kommer til å bruke mer strøm enn det hele resten av byen gjør. Dersom jeg hørte riktig i nyhetene..
Håper de bruker strømmen til noe nyttig, ikke bare bitcoin...
Men det er jo snilt av dem å bruke spillvarmen til noe nyttig, da. Å varme opp drikkevannskilden Norsjø. Blir vannet i krana litt forvarmet, blir vel strømforbruket til dusjen litt mindre.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Jeg regnet litt på det selv. Jeg dusjet i 5 minutter i dag, og min vannvarmer til dusjen er en såkalt momentanbereder.
Dingsen bruker ikke strøm før man åpner krana, og da bruker den 5,7 kW så lenge vannet renner. Når vannet stenges bruker den 0,0.
Så 5,7 kW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir det du sa. ca. 3 kroner og 20 øre.
Lyspunktet er at dingsen ikke bruker strøm for å holde vann varmt, altså er den i dvale til i morgen.
En vanlig 200 l. bereder bruker strøm hele tiden for å holde 200 liter vann på 75 graders temperatur.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

hauge23 skrev: tir sep 28, 2021 9:59 am
Queenie skrev: man sep 27, 2021 10:11 pm
newsflash skrev: man sep 27, 2021 9:50 pm Statsnett melder nå om en "stram" situasjon i forhold til strøm i to av prisregionene i Norge. Mens eksporten fortsetter med uforminsket styrke.

Link
Skandaløs politikk!
Enig.
Problemet for Norge, befolkningen her og kraftkrevende produksjon, er at Norge har knyttet seg til EUs kraftmarked. Problemet løses ikke av "hvis det kommer regn", slik mange maktesløse snakker om. Problemet kan kun løses med at Norge tar makten tilbake ved å frigjøre seg fra nevnte marked.
Jo, problemet løses faktisk hvis det kommer regn. Bare med det forventede regnet denne uken på Sør og Østlandet har prisen på Østlandet for i morgen falt ca 25 % på bare 3 dager. Og det faktisk på den dagen da det åpnes en ny kabel til Storbritannia.
Selv om mange liker å hevde at vi eksporterer enorme mengder strøm, så er det faktisk slik at vi aldri i noen år eksporterer mer enn ca 10 % av den strømmen vi produserer her i landet. Og i 4 eller 5 av de siste 20 årene har vi faktisk importert mer strøm fra utlandet enn det vi har eksportert.
Det er dog sant at flere utenlandskabler vil gi en liten økning i strømprisene her i landet , men det er i all hovedsak nedbørsmengdene som styrer strømprisen her i landet. Og til en grad også vinden, da vi begynner å få merkbart med strøm fra vindturbiner her i landet når det blåser , samt at vi kan importere rimelig strøm fra Europa når det blåser kraftig der.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargeblind skrev: tir sep 28, 2021 12:29 pm Jeg regnet litt på det selv. Jeg dusjet i 5 minutter i dag, og min vannvarmer til dusjen er en såkalt momentanbereder.
Dingsen bruker ikke strøm før man åpner krana, og da bruker den 5,7 kW så lenge vannet renner. Når vannet stenges bruker den 0,0.
Så 5,7 kW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir det du sa. ca. 3 kroner og 20 øre.
Lyspunktet er at dingsen ikke bruker strøm for å holde vann varmt, altså er den i dvale til i morgen.
En vanlig 200 l. bereder bruker strøm hele tiden for å holde 200 liter vann på 75 graders temperatur.
5,7 KW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir vel bare 62 øre .....

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 3:15 pm
fargeblind skrev: tir sep 28, 2021 12:29 pm Jeg regnet litt på det selv. Jeg dusjet i 5 minutter i dag, og min vannvarmer til dusjen er en såkalt momentanbereder.
Dingsen bruker ikke strøm før man åpner krana, og da bruker den 5,7 kW så lenge vannet renner. Når vannet stenges bruker den 0,0.
Så 5,7 kW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir det du sa. ca. 3 kroner og 20 øre.
Lyspunktet er at dingsen ikke bruker strøm for å holde vann varmt, altså er den i dvale til i morgen.
En vanlig 200 l. bereder bruker strøm hele tiden for å holde 200 liter vann på 75 graders temperatur.
5,7 KW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir vel bare 62 øre .....
Gjør det? Matte har aldri vært min sterke side.
Hva er regnestykket?
(kun akademisk interesse)

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 3:21 pm
Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 3:15 pm
fargeblind skrev: tir sep 28, 2021 12:29 pm Jeg regnet litt på det selv. Jeg dusjet i 5 minutter i dag, og min vannvarmer til dusjen er en såkalt momentanbereder.
Dingsen bruker ikke strøm før man åpner krana, og da bruker den 5,7 kW så lenge vannet renner. Når vannet stenges bruker den 0,0.
Så 5,7 kW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir det du sa. ca. 3 kroner og 20 øre.
Lyspunktet er at dingsen ikke bruker strøm for å holde vann varmt, altså er den i dvale til i morgen.
En vanlig 200 l. bereder bruker strøm hele tiden for å holde 200 liter vann på 75 graders temperatur.
5,7 KW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir vel bare 62 øre .....
Gjør det? Matte har aldri vært min sterke side.
Hva er regnestykket?
(kun akademisk interesse)
5,7 x 1,30 kr x 5/60 = 0,62

Men enten må det være dårlig trykk i kranen din, eller så må du dusje i relativt kaldt vann, for regnestykket går ikke opp med 10 liters gjennomstrømning av vann i minuttet og prinsippet om at 1 W er den energimengden som trengs for å varme opp 1 liter vann 1 grad.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

I morgen åpner den mye omtalte strømkabelen North Sea Link, noe som uten tvil vil føre til høyere strømpriser her til lands.

Betimelig nok så er temaet på debatten på NRK i dag hvorvidt det er mulig å beholde de tradisjonelt lave norske strømprisene og samtidig være med i ACER.

Det å begrense eksport av varer er forbudt i EØS. Men avtalens artikkel 112 gir kanskje et smutthull.

«1. Dersom alvorlige økonomiske, samfunnsmessige eller miljømessige vanskeligheter som kan vedvare, er i ferd med å oppstå i en sektor eller innen et distrikt, kan en avtalepart ensidig treffe egnede tiltak på de vilkår og etter den fremgangsmåte som er fastsatt i artikkel 113.

2. Slike beskyttelsestiltak skal med hensyn til omfang og varighet begrenses til det som er strengt nødvendig for å rette opp situasjonen. Det skal fortrinnsvis velges tiltak som forårsaker minst mulig forstyrrelser for denne avtales funksjon.

3. Beskyttelsestiltakene skal gjelde overfor alle avtaleparter.
»

Nå er vel neppe ESA mene at høye strømpriser i Norge er tilstrekkelig til å ta i bruk artikkel 112, men det er vel verdt å forsøke?

peraleks

Legg inn av peraleks »

Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 3:06 pm
hauge23 skrev: tir sep 28, 2021 9:59 am
Queenie skrev: man sep 27, 2021 10:11 pm

Skandaløs politikk!
Enig.
Problemet for Norge, befolkningen her og kraftkrevende produksjon, er at Norge har knyttet seg til EUs kraftmarked. Problemet løses ikke av "hvis det kommer regn", slik mange maktesløse snakker om. Problemet kan kun løses med at Norge tar makten tilbake ved å frigjøre seg fra nevnte marked.
Jo, problemet løses faktisk hvis det kommer regn. Bare med det forventede regnet denne uken på Sør og Østlandet har prisen på Østlandet for i morgen falt ca 25 % på bare 3 dager. Og det faktisk på den dagen da det åpnes en ny kabel til Storbritannia.
Selv om mange liker å hevde at vi eksporterer enorme mengder strøm, så er det faktisk slik at vi aldri i noen år eksporterer mer enn ca 10 % av den strømmen vi produserer her i landet. Og i 4 eller 5 av de siste 20 årene har vi faktisk importert mer strøm fra utlandet enn det vi har eksportert.
Det er dog sant at flere utenlandskabler vil gi en liten økning i strømprisene her i landet , men det er i all hovedsak nedbørsmengdene som styrer strømprisen her i landet. Og til en grad også vinden, da vi begynner å få merkbart med strøm fra vindturbiner her i landet når det blåser , samt at vi kan importere rimelig strøm fra Europa når det blåser kraftig der.
Må bare si at jeg virkelig liker å lese dine innlegg om strøm både her inne og fra VGD.
Fin måte å roe seg ned på kontra hva media(og folk her inne) framstiller det som, litt fornuft blant røkla rett å slett.

Nå ser jeg også at det regner jevnt og trutt her og jaggu sniker ikke prisen seg markant ned og.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Strømkablene vil gi lavere strømpris på sikt...

Jada :D :D :D :D

Stor komedie på debatten her nå.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

newsflash skrev: tor sep 30, 2021 9:28 pm Strømkablene vil gi lavere strømpris på sikt...

Jada :D :D :D :D

Stor komedie på debatten her nå.
Det ser kanskje slik ut for folk som stikker hodet i sanden og bare hører på populister som bl a Vedum.
Men fakta er at om 5-10 år når Europa har fått bygd ut enorme mengder med fornybar energi fra sol og vind - ja da vil vi i lange perioder, når det blåser kunne importere nesten gratis energi fra fastlandseuropa og Storbritannia. Dette vil føre til at vi kan spare mer på vannet og derfor fortsatt ha tilgang på nok rimelig vannkraft også når det ikke blåser i Europa.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 10:38 pm
Det ser kanskje slik ut for folk som stikker hodet i sanden og bare hører på populister som bl a Vedum.
Men fakta er at om 5-10 år når Europa har fått bygd ut enorme mengder med fornybar energi fra sol og vind - ja da vil vi i lange perioder, når det blåser kunne importere nesten gratis energi fra fastlandseuropa og Storbritannia. Dette vil føre til at vi kan spare mer på vannet og derfor fortsatt ha tilgang på nok rimelig vannkraft også når det ikke blåser i Europa.
Poenget med såkalt fornybar energi er at den er ustabil. Noen dager blåser det mye, andre dager er det vindstille. Noen dager er det klarvær, andre dager er det overskyet. For å forhindre sammenbrudd i strømnettet er en avhengig av store mengder såkalt "balansekraft". For øyeblikket brukes det kullkraft...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 3:25 pm
fargeblind skrev: tor sep 30, 2021 3:21 pm
Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 3:15 pm

5,7 KW i fem minutter med strømpris på 1,30 blir vel bare 62 øre .....
Gjør det? Matte har aldri vært min sterke side.
Hva er regnestykket?
(kun akademisk interesse)
5,7 x 1,30 kr x 5/60 = 0,62

Men enten må det være dårlig trykk i kranen din, eller så må du dusje i relativt kaldt vann, for regnestykket går ikke opp med 10 liters gjennomstrømning av vann i minuttet og prinsippet om at 1 W er den energimengden som trengs for å varme opp 1 liter vann 1 grad.
Det er ikke nødvendig med stor vannmengde i dusjen. Det er høyt vanntrykk her, faktisk såpass høyt at jeg har vurdert å montere en reduksjonsventil.
Men akkurat for denne momentanberederen har jeg montert en strupeventil for å senke trykket. Eller rettere sagt vannmengden.
Har ikke målt hvor mange liter som går pr. minutt, men det er kanskje mindre enn 10 liter. Men vannet er varmt nok, mer enn 38 grader som er standard skåldesperre på moderne dusjbatterier.
Og moderne sparedusjer makter faktisk å gi god komfort.
Sparetips til alle : Kjøp en moderne sparedusj. Like god komfort.

Germania
Innlegg: 532

Legg inn av Germania »

Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 10:38 pm
newsflash skrev: tor sep 30, 2021 9:28 pm Strømkablene vil gi lavere strømpris på sikt...

Jada :D :D :D :D

Stor komedie på debatten her nå.
Det ser kanskje slik ut for folk som stikker hodet i sanden og bare hører på populister som bl a Vedum.
Men fakta er at om 5-10 år når Europa har fått bygd ut enorme mengder med fornybar energi fra sol og vind - ja da vil vi i lange perioder, når det blåser kunne importere nesten gratis energi fra fastlandseuropa og Storbritannia. Dette vil føre til at vi kan spare mer på vannet og derfor fortsatt ha tilgang på nok rimelig vannkraft også når det ikke blåser i Europa.
Spare på vann i verdens våteste land og kjøpe epler fra utlandet selv om du driver din egen gård. Slik lures folk til å tro at ran er bra for lommeboka.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Germania skrev: fre okt 01, 2021 2:01 pm
Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 10:38 pm
newsflash skrev: tor sep 30, 2021 9:28 pm Strømkablene vil gi lavere strømpris på sikt...

Jada :D :D :D :D

Stor komedie på debatten her nå.
Det ser kanskje slik ut for folk som stikker hodet i sanden og bare hører på populister som bl a Vedum.
Men fakta er at om 5-10 år når Europa har fått bygd ut enorme mengder med fornybar energi fra sol og vind - ja da vil vi i lange perioder, når det blåser kunne importere nesten gratis energi fra fastlandseuropa og Storbritannia. Dette vil føre til at vi kan spare mer på vannet og derfor fortsatt ha tilgang på nok rimelig vannkraft også når det ikke blåser i Europa.
Spare på vann i verdens våteste land og kjøpe epler fra utlandet selv om du driver din egen gård. Slik lures folk til å tro at ran er bra for lommeboka.
Dersom den dagen kommer hvor vi blir nektet å skylle ned i dass med drikkevann.....da har vi et problem.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

EU advarer Norge mot å kutte strømeksporten.

Link

Det var jo overraskende...

Tullekoppen

Legg inn av Tullekoppen »

Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 10:38 pm
newsflash skrev: tor sep 30, 2021 9:28 pm Strømkablene vil gi lavere strømpris på sikt...

Jada :D :D :D :D

Stor komedie på debatten her nå.
Det ser kanskje slik ut for folk som stikker hodet i sanden og bare hører på populister som bl a Vedum.
Men fakta er at om 5-10 år når Europa har fått bygd ut enorme mengder med fornybar energi fra sol og vind - ja da vil vi i lange perioder, når det blåser kunne importere nesten gratis energi fra fastlandseuropa og Storbritannia. Dette vil føre til at vi kan spare mer på vannet og derfor fortsatt ha tilgang på nok rimelig vannkraft også når det ikke blåser i Europa.
Du tuller nå?..... sant?

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

newsflash skrev: fre okt 01, 2021 6:25 pm EU advarer Norge mot å kutte strømeksporten.

Link

Det var jo overraskende...
Når det nå snakkes om å kutte strømeksporten. Hvor sårbare er disse kablene, der de ligger på havets bunn? Selv om de skulle ligge i gjennfylte grøfter, er de ikke usynlige for de eventuelle som skulle ønske å skade de. Så er det jordskjelv og ras under havet. Vi har en norskerenne.

Benkeslitern

Legg inn av Benkeslitern »

Tullekoppen skrev: fre okt 01, 2021 8:36 pm
Benkeslitern skrev: tor sep 30, 2021 10:38 pm
newsflash skrev: tor sep 30, 2021 9:28 pm Strømkablene vil gi lavere strømpris på sikt...

Jada :D :D :D :D

Stor komedie på debatten her nå.
Det ser kanskje slik ut for folk som stikker hodet i sanden og bare hører på populister som bl a Vedum.
Men fakta er at om 5-10 år når Europa har fått bygd ut enorme mengder med fornybar energi fra sol og vind - ja da vil vi i lange perioder, når det blåser kunne importere nesten gratis energi fra fastlandseuropa og Storbritannia. Dette vil føre til at vi kan spare mer på vannet og derfor fortsatt ha tilgang på nok rimelig vannkraft også når det ikke blåser i Europa.
Du tuller nå?..... sant?
Nei hvorfor skulle jeg tulle med noe så viktig som strømpris og strømforsyning ?

Det burde være åpenlyst for alle, men dessverre er det slik at folk ikke klarer å se helheten i systemet og derfor bare hiver seg på hylekoret akkurat da som strømprisen er høy. Stort sett var strømprisen rekordlav i hele fjor og da så man ikke en eneste tråd på VGD eller noen innlegg i sosiale medier om strømpris og/eller utenlandskabler.
Det er allerede nå slik at vi importerer billig strøm fra Europa når det blåser kraftig der. Og når de får bygget enda mye mer vind og solkraft i fastlandseuropa og i Storbritannia i løpet av de neste 5-10 årene , så er det jo en selvfølge at de vil ha et stort overskudd av kraft når det blåser mye. Bare tilbake i fjor var det jo i lengre perioder slik at vi kunne importere nesten gratis kraft fra Danmark og Tyskland. Og denne trenden vil selvfølgelig bare forsterke seg når disse landene og Storbritannia får bygget ut enda mer vind og solkraft.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Benkeslitern skrev :
Det burde være åpenlyst for alle, men dessverre er det slik at folk ikke klarer å se helheten i systemet og derfor bare hiver seg på hylekoret akkurat da som strømprisen er høy. Stort sett var strømprisen rekordlav i hele fjor og da så man ikke en eneste tråd på VGD eller noen innlegg i sosiale medier om strømpris og/eller utenlandskabler.
__________________________________________________
Jo, det var masse debatt rundt de nye kablene. Ihvertfall la jeg merke til debattene, og var også litt med i debattene.
Husker godt at jeg lanserte et råd i fjor om å sette av penger til dyre strømregninger i tider med nesten gratis strøm.
Det er forøvrig noe som kan bli en god vane i fremtiden, siden de som påstår at de kan spå om fremtiden varsler om at jojjo-priser på strøm kan bli den nye normalen.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»