Landslaget for herrer

Svar
Taururu

Re: Landslaget for herrer

Legg inn av Taururu »

En selvfølge at han ikke skal representere det norsk landslaget etter det valget.

Havrebukken

Legg inn av Havrebukken »

Løk

aderyn

Legg inn av aderyn »

Selv om Normann er en brukbar spiller så har vi hvert fall god dekning sentralt på midten på landslaget. Om man tenker Berge, Aursnes, Thorsby, Thorstvedt og Ødegaard er resterende midtbane så tenker jeg Midtsjø eller Bohinen (når frisk) kommer inn å tar den siste plassen. Selv Tronstad kan også være et alternativ. Berg har vel noe å bevise før han tas med igjen.

Taururu

Legg inn av Taururu »

aderyn skrev: man sep 05, 2022 10:55 pm Selv om Normann er en brukbar spiller så har vi hvert fall god dekning sentralt på midten på landslaget. Om man tenker Berge, Aursnes, Thorsby, Thorstvedt og Ødegaard er resterende midtbane så tenker jeg Midtsjø eller Bohinen (når frisk) kommer inn å tar den siste plassen. Selv Tronstad kan også være et alternativ. Berg har vel noe å bevise før han tas med igjen.
Om Arnstad, Mannsverk og Holm fortsetter utviklingen, kan de fort være inne i en tropp i løpet av 2023.

startelver

Legg inn av startelver »

Det Norske folk hadde ikke godtatt Normann på laget rett og slett, så Ståle hadde ikke noe valg.

Tror heller ikke han blir et stort savn, synes ikke potensialet hans har pekt i riktig retning etter overgangen til Norwich.

Champis

Legg inn av Champis »

Tjaaah skrev: man sep 05, 2022 1:56 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:14 pm Den hetsingen av Normann rundt dette valget er noe av det mest pinlige jeg ser faktisk! Snakk om skivebom fra NFF!
Hetsing? Hva i alle dager er det du rabler om?

Hetsing var nok feil ordbruk. Men pinlig å skulle straffe han for klubbvalget. Er vel mer hetsing av han på twitter og blant folk i diverse kommentarfelt.

Champis

Legg inn av Champis »

Superteale skrev: man sep 05, 2022 1:58 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm
Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.

Så her er NFF på syltynn is, rett og slett. Dummer seg kraftig ut.
Å sammenligne Haalands sportsvasking med Putins folkemord i Ukraina er så hinsides skivebom at selv Aleksander Jelisejevs regnes som en skarpskytter på fotballbanen...

Forklar meg gjerne hvorfor det er en dårlig sammenligning. NFF begrunner dessuten dette utelatelsen av Normann med at han bidrar til Russlands sportsvasking.

Champis

Legg inn av Champis »

PapaSmurf skrev: man sep 05, 2022 1:59 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm
Everenga skrev: man sep 05, 2022 1:17 pm

Totalt uenig. Uttalelsene fra Klaveness og Solbakken har så langt vært helt innafor.

Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.

Så her er NFF på syltynn is, rett og slett. Dummer seg kraftig ut.
Ser du virkelig ikke forskjell på Emiratene og Russland?

Begge land har utfordringer med hvordan de behandler f.eks homofile og innvandrere.

Men her snakker vi om et Europeisk land som har invadert et annet land og som dreper barn, voldtar kvinner og henretter folk for fote. De stjeler ukrainske barn og gir til russiske familier og de truer verden med atomkrig. Det er ikke bare next level, det er så mange nivåer verre enn det Emiratene har gående at sammenligningen blir helt på trynet.

Normann må gjerne gå dit, men den svartelistingen han oppnår etter låneoppholdet bør vare karrieren ut.

Veldig mange vil si at det Emiratene "har gående" er ganske mye verre enn Russland. Jeg vet at du er ute etter å forsvare Haaland i tykt og tynt, men hans klubbvalg er ikke noe bedre. Personlig synes jeg det er helt tullete å utelukke folk fra landslaget, det gjelder både Normann og Haaland.

Champis

Legg inn av Champis »

Everenga skrev: man sep 05, 2022 2:10 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm
Everenga skrev: man sep 05, 2022 1:17 pm

Totalt uenig. Uttalelsene fra Klaveness og Solbakken har så langt vært helt innafor.

Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.

Så her er NFF på syltynn is, rett og slett. Dummer seg kraftig ut.
Her gjør du seg selv dummere enn du er.

Det at du uttaler at sportsvaskingen til City er verre en Russlands overfall på en annen nasjon diskvalifiserer deg vel egentlig fra å bli tatt alvorlig her.

Vet du hva regimet som eier City står for?

Champis

Legg inn av Champis »

Klaumb skrev: man sep 05, 2022 2:42 pm
PapaSmurf skrev: man sep 05, 2022 1:59 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm


Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.

Så her er NFF på syltynn is, rett og slett. Dummer seg kraftig ut.
Ser du virkelig ikke forskjell på Emiratene og Russland?

Begge land har utfordringer med hvordan de behandler f.eks homofile og innvandrere.

Men her snakker vi om et Europeisk land som har invadert et annet land og som dreper barn, voldtar kvinner og henretter folk for fote. De stjeler ukrainske barn og gir til russiske familier og de truer verden med atomkrig. Det er ikke bare next level, det er så mange nivåer verre enn det Emiratene har gående at sammenligningen blir helt på trynet.

Normann må gjerne gå dit, men den svartelistingen han oppnår etter låneoppholdet bør vare karrieren ut.
Det er ingen behov for å sammenligne de to landene nei. Og spesielt ikke den politiske enigheten som er i Europa om fryse ut Russland.
Selv om du utelukker noen viktige poeng her som UAE sin delaktighet i den like urettmessige krigen mot Yemen og den støtten de også har vist til Russland sin krig i Ukraina. Dette er to viktige poenger som i tillegg til de tingene du skriver, behandling og mishandling av kvinner, utnyttelse av immigranter/fremmedarbeidere og noe som er antatt statlig kontrollert trafficking for å fore turismen med prostituerte. Det er heller ikke bare homofile og innvandrer som blir dårlig behandlet, men enhver kritikk mot eget regime straffes med lange fengselsstraffer og retten til privatliv brytes hele tiden. UAE nekter også i skrive under på menneskerettighetsavtaler i FN som selv Russland har skrevet under på. Så UAE er virkelig blant de aller verste og et land vi burde distansere oss så mye fra som vi overhodet kan allikevel.

Så uten å sammenligne de to landene vil jeg fremdeles si at man også med Haaland er i en situasjon der man bør tenke seg godt om hvis man straffer Normann her. Spesielt fordi et samlet fotballnorge helt ned på grasrota har sagt sitt om menneskerettigheter og vært klokkeklare på at vi ikke aksepterer Qatar og land som bryter menneskerettigheter som dette. Norge har også på spillernivå aksjonert for menneskerettigheter som en følge av dette, og Skal man sammenligne er Qatar langt mildere enn Saudi Arabia og UAE om man skal tro Amnesty International. Og bruken av profiler som Erling Braut Haaland i propagandaen er langt større enn hva Putin vil gjøre med Normann. Normann sin klubb er heller ikke statseid slik Manchester CIty i praksis er.

Så ser jeg naturligvis problemet med at Normann velger å gå tilbake til Russland pga sanksjonene som er der, men jeg jeg synes det er klart formildende at han sier at han fordømmer Russland sin krig mot Ukraina selv om han velger å spille fotball videre der. Som jeg har skrevet i en annen tråd skulle jeg gjerne sett Haaland stå i front for Norge sin kamp for menneskerettigheter også, selv om han spiller for en klubb som er eid av en stat som er blant de verste i verden på det området og han selv er et av flere verktøy de bruker for å legitimere det. Han er pr.dd frontfigueren for hele sportsvsaskingsprosjektet til en av iflg Amnesty International verdens verste regimer og det attpåtil for et landslag som har fått klokkeklar beskjed fra fotballnorge at det ikke er akseptabelt. Vi ser lag etter lag i eliteserien få inn styrevedtak på at man verken skal trene eller spille kamper i disse regimene, eller kunne motta penger fra de igjennom sponsorkontrakter.

Så selv om jeg er enig i at Normann sitt klubbvalg er mer kontroversielt i dagens politiske landskap, så skal vi passe oss for å bare akseptere Haaland sitt valg med at man ikke blander politikk og fotball og at han må få velge det som er best for hans karriere mens Normann ikke skal det.

For meg burde ikke Normann straffes sportslig, men han bør heller ikke benyttes i markedsføringen på landslaget heller. Det samme gjelder med Haaland. Hold han utenfor markedsføringen og la han spille der han vil, men vi kan ikke ha en frontfigur på landslaget som også er frontfigur for et sportsvaskingprosjekt som hele fotballnorge har sagt vi fordømmer og har aksjonert mot. Normann vil neppe brukes av Putin for å legitimere Russland sine handlinger. Det er han for "liten" til. Haaland derimot brukes for alt det er verdt. Og er en viktig grunn til at flere enn noen gang følger Man City og aksepterer de.

Men la gutta få bidra sportslig uten at vi trenger å anerkjenne det de gjør utenfor landslaget. Og for min del skulle jeg ønske man kunne fortsatt med "human rights" kampanjen og hatt som krav at man bidrar til denne kampanjen om man spiller på landslaget. Både igjennom aksjoner som vi har sett, men også i markedsføringen ellers. NFF kan ikke jobbe med dette bare på kontoret hvis man skal klare å oppnå noe. Og om Normann og Haaland står med resten av laget igjennom dette viser man i alle fall at man står på riktig side.

Jepp, og her mener jeg NFF setter seg i en skikkelig kattepine med å gå så hardt ut som de gjør mot Normann.

Så ser man jo også her i tråden at fokuset som Russland har fått (ikke så rart, siden de er et naboland) er veldig stort, mens man generelt sett har lite kunnskap om hvordan ting er andre steder. Klubben til Normann er ikke direkte innvolvert i krigen, mens klubben til Haaland faktisk er eid av selve regimet, som er verre på menneskerettigheter enn Russland.

Så når folk slakter Normann i den ene setningen, og frikjenner Haaland i neste, så blir det ganske så hult.

Champis

Legg inn av Champis »

JODDEMM skrev: man sep 05, 2022 2:58 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.
Ikke mye er verre enn Russlands forferdelige krig mot Ukraina! Absurd at et så stort, mektig og viktig land som Russland oppfører som en slik "banan-republikk"!

Derimot på din linje angående Mathias Normann! Om Ståle Solbakken har bruk for hans tjenester- så skal han taes ut helt uavhengig av hvor han har fotballhverdagen sin!
Man står ikke inne for alt som skjer i det landet/byen man spiller fotball i- og i alle fall ikke mtp denne barbariske krigen- noe heldigvis ikke Normann gjør heller!

Et annet spørsmål er derimot hvor lett han har gjort det for seg mtp å velge en liga som er bannlyst fra europeiske turneringer? Er det virkelig det sportslig beste for ham vs. å gå til Lecce i Italia?

Så stiller det seg selvsagt annerledes om han på en eller annen måte skulle la seg bruke av Putin-regimet- men inntil det skjer er det for meg like uproblematisk med Normann på landslaget som at der er russiske utøvere på ulike klubblag innen fotball og håndballag her i Norge!


Spent på hva Ståle og Lise lander på! Kan det at han pr.nå ikke fremstår som noe førstevalg virke inn på at han ikke blir utestengt foreløpig?
Og så ser jeg for meg nye "men hva med Braut Haaland og Citys eiere-utsagn" om Normann skulle ende opp med å bli utestengt- så nei: håper han ikke bannlyses!

Og som Klaumb allerede har skrevet, så er forskjellen på hvordan Haaland blir brukt i sportsvaskingsøyemed kontra Normann enorm.

Champis

Legg inn av Champis »

Thomas skrev: man sep 05, 2022 3:06 pm
Champis skrev: man sep 05, 2022 1:50 pm
Everenga skrev: man sep 05, 2022 1:17 pm

Totalt uenig. Uttalelsene fra Klaveness og Solbakken har så langt vært helt innafor.

Hvis man presterer å utelukke Normann fra landslaget fordi "han blir en brikke i Putins sportsvasking", så har man satt seg i en vanvittig skvis. Da regner jeg med at vi ikke får se Haaland mer på landslaget, som tross alt er en del av verdens største sportsvaskingsprosjekt, som er langt verre enn det Russland driver med.

Så her er NFF på syltynn is, rett og slett. Dummer seg kraftig ut.
Eller så er du matsska... Han argumenterer helt likt som deg.
Patetisk

Ok. Fine argumenter du har.

Champis

Legg inn av Champis »

DoktorS skrev: man sep 05, 2022 5:23 pm Man må være godt overbetalt sportskommentator med lite politisk fingerspissfølelse om man begynner å sause sammen Haaland mot en spiller som bevisst spiller for en krigsmakt som stort sett er boikottet i hele vår del av verden... Det er er jo en helt absurd problemstilling. Ja, de er mye usunt eierskap og en forfredelig pengekultur i toppfotballen - men man kan like godt trekkes eg ut av all idrett hvis man skal finne regimer som ikke passer Welhaven & Co.

"Spiller for en krigsmakt"? Mener du Normann gjør det? Og så mener du samtidig at Haaland, som er frontfiguren for verdens største sportsvaskingsprosjekt ikke "spiller for" et av verdens verste regimer?

Superteale

Legg inn av Superteale »

Haaland spiller i England, Norman i Russland.

Uansett om Mor Teresa eide klubben til Norman i Russland og Satan sjøl eide City, så er det der skillet går........

Champis

Legg inn av Champis »

Superteale skrev: tir sep 06, 2022 9:00 am Haaland spiller i England, Norman i Russland.

Uansett om Mor Teresa eide klubben til Norman i Russland og Satan sjøl eide City, så er det der skillet går........

Skjønner at DU mener at det er nøyaktig der skille går. Jeg er uenig.

startelver

Legg inn av startelver »

Haaland spiller ikke i Saudi Arabia. Hadde vi hatt norske spillere der nede hadde vel de også blitt boikottet.

Eierskap skal ikke avgjøre om gutta våre for lov til å spille på landslaget. Da drar man det latterlig langt.

Brukeravatar
Interessert
Innlegg: 2356

Legg inn av Interessert »

26 manns ønsketropp:
---------------------Hansen----------Bråtveit-----------?Nyland?Grytebust? Klasson?

MHP----Ryerson-------Østigard-------Ajer--------Gregersen-----Strandberg-------Meling-------Bjørkan

MØ--------berge------Moi-----Aursnes-----Thorsby-------Evjen------Thorstvedt----Berg-----Osame--------OKS

-------------------------Braut--------Sørloth----------JSL----------King------Berisha

Milwaukee_Bucks_2021
Innlegg: 737

Legg inn av Milwaukee_Bucks_2021 »

Virker som det blir Irland i Dublin i en av våre novemberkamper. Kul kamp mot et ungt lag om det skjer.


FranciscoM

Legg inn av FranciscoM »

Milwaukee_Bucks_2021 skrev: ons sep 21, 2022 12:02 am Virker som det blir Irland i Dublin i en av våre novemberkamper. Kul kamp mot et ungt lag om det skjer.

Surrealistisk at det finnes en spiller med norsk pass som kan få irske journalister til å skrive dette:
Good news for the FAI. The one superstar not attending the winter World Cup in Qatar, who could sell out the Aviva Stadium at the mere prospect of him turning up, appears to be Dublin-bound in November for an international friendly.

Erling Haaland will seek to extend his 20 goals in 21 caps for Norway against Slovenia and Serbia in the Nations League this month before the 22-year-old faces Ireland in their penultimate match on the calendar.

Haaland, who has scored an astonishing 14 goals in 10 matches for Manchester City since arriving from Borussia Dortmund this summer, should be able to shift 50,000 tickets when Norway visit, possibly on Thursday, November 17th before a trip to Malta, on Sunday November 20th, the same day as the World Cup opening match between Qatar and Ecuador.

startelver

Legg inn av startelver »

Det er jo som Messi ankommer det vet du.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Torsdag 17.november:
Irland vs Norge

Søndag 20.november:
Norge vs Finland

Brukeravatar
JODDEMM
Innlegg: 2074

Legg inn av JODDEMM »

Korgutt skrev: ons sep 21, 2022 2:39 pm Søndag 20.november:
Norge vs Finland
Mao så vil Qatar-Ecuador (VMs åpningskamp) bli som en oppladning fram mot Norge og Erling Braut Haaland mot Finland på Ullevaal cirka klokka 2000 😊...

...eller kommer den til å bli spilt tidligere på ettermiddagen denne søndagen??

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

JODDEMM skrev: ons sep 21, 2022 2:54 pm
Korgutt skrev: ons sep 21, 2022 2:39 pm Søndag 20.november:
Norge vs Finland
Mao så vil Qatar-Ecuador (VMs åpningskamp) bli som en oppladning fram mot Norge og Erling Braut Haaland mot Finland på Ullevaal cirka klokka 2000 😊...

...eller kommer den til å bli spilt tidligere på ettermiddagen denne søndagen??
Åpningskampen er vel kl.1700 norsk tid den dagen. Og er vel fremskutt fra mandag. Kampene er vel ikke satt med klokkeslett enda så vi får vel vente og se. Har uansett ikke tro på at kampen er ferdigspilt før 1700 den dagen.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.

Everenga

Legg inn av Everenga »

Champis skrev: tir sep 06, 2022 12:54 pm
Superteale skrev: tir sep 06, 2022 9:00 am Haaland spiller i England, Norman i Russland.

Uansett om Mor Teresa eide klubben til Norman i Russland og Satan sjøl eide City, så er det der skillet går........

Skjønner at DU mener at det er nøyaktig der skille går. Jeg er uenig.
Nå er det også der NFF (og jeg og ganske mange med meg) mener skillet går og det er litt mer vesentlig.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Fortsatt god tid til å hvile etter treningskampene, så spiller nok.

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9975

Legg inn av Korgutt »

Zanick skrev: ons sep 21, 2022 3:29 pm
Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Fortsatt god tid til å hvile etter treningskampene, så spiller nok.
Har registrert at irske medier har annonsert muligheten for å se en av de mest omtalte spillerne allerede. Minner meg egentlig litt om da Rosenborg annonserte muligheten for å se Martin Ødegård da han var i Strømsgodset. For ikke å snakke om Molde som kom med et opplegg hvordan man kunne se Solskjær og Cardiff. Jeg trodde hjemmelaget var mer opptatt av å vise frem sine egne spillere jeg da.

startelver

Legg inn av startelver »

Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Han spiller, han har masse tid til å hvile mellom slagene.

AcsOnFire

Legg inn av AcsOnFire »

Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Haaland burde hvile, ikke spille meningsløse treningskamper for Norge. Men så har vi Egoet til Ståle da, ...

Haalando

Legg inn av Haalando »

AcsOnFire skrev: ons sep 21, 2022 5:28 pm
Everenga skrev: ons sep 21, 2022 3:19 pm Hva tror vi er sjansen for at Haaland faktisk spiller den kampen? Tipper City ser VM som en flott mulighet til at Haaland får seg hvile og at han står over vennskapskamper i den perioden.
Haaland burde hvile, ikke spille meningsløse treningskamper for Norge. Men så har vi Egoet til Ståle da, ...
Uenig, vi burde bruke alle muligheter vi har til å spille laget sammen og forbedre relasjoner mellom dem

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Norsk»