Lave og høye priser

Svar
GiPazzini_85
Innlegg: 12991

Re: Lave og høye priser

Legg inn av GiPazzini_85 »

KingKongHalvor skrev: søn jan 30, 2022 12:18 pm Ikke ofte jeg blir sjokkert over priser, men fisk og sjømat er i ferd med å bli luksus. Ferske reker koster fort 350kr, kongekrabbe koster 1500kr, og da er den frossen og kokt. Men det nyeste tilskuddet så jeg på Meny. En egen liten frysedisk med forskjellige skreiprodukter. Så veldig elegant og litt eksklusivt ut, men seriøst, 430kr/kg for frossen skreiloin, det er helt latterlig.
Men du ser vel sammenhengen her hva gjelder det du nevner? Du nevner jo bare helge-/luksus-varer. I frysedisken finnes det mixposer med "rusk og rask" fra havbunnen til rimelig pris. Smaker helt jævlig og har ofte altfor mye blekksprut. Og hva med pris på sei, sild etc? Det sier seg jo selv at prisen på en vare som heter "skreiloin" blir hensides dyr med tanke på at det er en sesongvare og at produktet markedsførs som mer eksklusivt enn det egentlig er. Men folk biter tydeligvis på. Og så er det ikke til å stikke under en stol at alt det laksedritet som folk har i seg har gjort noe med fisking og mangelen på mangfold i fiskedisken. Fikk mellom annet beskjed fra karen bak fiskedisken om at røkt kolje var noe bare gamlinger etterspurte.

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Fikk en grei påminnelse, om å ikke handle så ofte i butikken, da samtlige varer (hvert fall de en vanligvis handler inn mest av) virket å ha steget med 3-4 kroner (eller mer).

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Grandiosa kosta 40 kr på Kiwi forrige uke. I dag kostet den 50 kr. Er ikke det en helt sinnsyk prisstigning?

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

TheBaseline skrev: man feb 07, 2022 4:05 pm Grandiosa kosta 40 kr på Kiwi forrige uke. I dag kostet den 50 kr. Er ikke det en helt sinnsyk prisstigning?
FjodorDVD skrev om Inflasjonsrekord for 2022 i Økonomi kategorien, for ikke lenge siden.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

50 % på all frossen pizza på Rema 1000 i dag!

Brukeravatar
Frank.N.Steen
Innlegg: 3879
Sted: Oslo

Legg inn av Frank.N.Steen »

Var innom lokale Kiwien, trippel trumf osv, men husker fra forrige fredag, at Rema 1000 skrøt på seg "kjempe tilbud" på Omo Color (flytende i pose) til 15-16 kroner. Ser først nå, at Kiwi også har dette "unike" tilbudet, til helt samme prisklasse og samme produkt. Men ja, baksiden er jo at vanvittig mange spiselige varer, har økt veldig mye, den siste tiden.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da ble prisen på Smør også tema på Dagsrevyen. De sier 10 prosent - men det er jo tross alt på halvkilospakken, som egentlig har vært ganske billig ganske lenge. De plukker også ut enkeltvarer i oppslaget sitt. Det må da være totalprosenten som teller. Kiwi bruker jo pengene sine på å reklamere og propagandere for at "politikerne" skal gi gratis bind og tamponger, så det får uansett ikke besøk av meg, for øvrig.

Ellers er jo dette en debatt som ingen helt har noe godt var på. Det er jo ikke bevist at prisene er for høye pga bare tre kjeder. Det eneste som er klart er at Norgesgruppen har et fortrinn. Nok en grunn til at jeg helst velger Rema eller Extra, når jeg ikke må innom Meny eller Jacobs. For øvrig er jo dette med utelandshandel interssant...

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Rema har hatt disse indrefiletene av svin til en hundrelapp så lenge jeg kan huske.
I går merket jeg meg at nøyaktig den samme kjøttbiten nå koster kr. 139,-
Frisk prisøking, gitt!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Ja, noen priser har jo også på sett og vis vært litt merkelig lave. Sånn som prisen på indrefilet på svin - som jo ofte har vært bare så vidt dyrere enn koteletter... Ser også at mange reagerer på prisen på halvkiospakker med smør, også jeg tidligere i tråden her, men når jeg ser priser f.eks. i Sverige akkurat på denne varen, er vel det også en som har vært litt i laveste laget. Jeg kjøper jo en halvkilo Smør ca bare annenhver uke (... ) så om den koster 34 eller 42 spiller jo isolert sett liten rolle.

I dag fikk jeg en overraskelse. Tok med en pakke After Eight fra Coop Extra. Normalt er denne ganske lavt priset, under 30 kroner pakken, som er en god kilopris - de hadde gjemt disse bort i opprydding/bak andre varer, så jeg så ikke prislappen - men så viste det seg å være halv pris, 14 kroner, med holdbarhet til august, så det var jo bare litt artig for en møring.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Tilbud på 5 Nidar sjokoladeplater til 100 kr på Europris denne uka.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

TheBaseline skrev: tor feb 24, 2022 9:00 am Tilbud på 5 Nidar sjokoladeplater til 100 kr på Europris denne uka.
Ja, det jo et bra tilbud - men ett sted må grensen settes... :-D

Jeg kjøpte i stedet Anthon Berg konfekt - karamell med alkohol til 700 kr/kg... Det vil jeg si er høy pris.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Leste en lang artikkel om pizzaens historie, der var det bilder av annonser fra da butikkene stengte kl 14 på lørdager. De reklamerte med tilbud på Grandiosa til 19,90, satt ned fra 25,90. Dette var i 1980, det tilsvarer ca 110kr i dag, greit å ha i minne når man klager på dyr mat i dag.
Selv tjente jeg rundt 25kr i timen den tiden, jeg trenger ikke jobbe mer enn noen minutter i dag for å ha til en Grandiosa.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

KingKongHalvor skrev: fre feb 25, 2022 10:28 am Leste en lang artikkel om pizzaens historie, der var det bilder av annonser fra da butikkene stengte kl 14 på lørdager. De reklamerte med tilbud på Grandiosa til 19,90, satt ned fra 25,90. Dette var i 1980, det tilsvarer ca 110kr i dag, greit å ha i minne når man klager på dyr mat i dag.
Selv tjente jeg rundt 25kr i timen den tiden, jeg trenger ikke jobbe mer enn noen minutter i dag for å ha til en Grandiosa.
Ja, dette var jo en tid da maten faktisk utgjorde en betydelig andel av budsjettet, i alle fall folk med vanlige inntekter. Det var vel først helt mot slutten av 80-tallet med jappetiden at det tok av med norsk økonomi generelt, og maten ble forholdsvis mye rimeligere. Men så har vel prisene steget en del den siste tiden, likevel greit å ha litt perspektiv på ting. Selv er jeg ganske forsiktig til hverdags - litt irrasjonelt ser jeg f.eks. på kiloprisen på hvitost. Synes Ridderost er litt for fint til hverdags, men tenker jo på at det egentlig var dagligdags den gangen den forholdsvis selvsagt kostet mye mer.

Det er jo også godt mulig at alle billigbutikkene, som vel kom litt utpå 80-tallet over hele landet, har gjort folk mye mer prisbevisste. Før var jo mat dyrt, og man aksepterte det, samtidig som folk har fått bedre råd er de også blitt veldig bevisst på prisene... Man kan si mye om konkurransen med bare tre aktører i dagligvarebransjen i dag, men sannelig var det ikke spesiell effektiv butikkdrift i gamle dager, med alle småbutikkene med høye priser.

Ostemanden

Legg inn av Ostemanden »

Bilde

Veldig godt tilbud på Extra denne uken.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Coop har tullet med slikt før. Har vært omtalt i media. Rart de ikke lærer.

Selv om mye har økt i pris, er det noe som holder stand - og faktisk går ned. Disse 1-literskartongene med Sunniva Appelsinjuice, den beste typen, koster nå under 20 kroner. Har jo kanskje ligget på lavt 20-tall en god stund, men mener den var godt over 25 for flere år tibake...

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Guttorm123 skrev: søn jan 30, 2022 1:07 pm 1.5 liter Cola for 56 kroner..... Visste ikke at den var så dyr, men siden det bare var denne varen jeg kjøpte på Kiwi, så la jeg merke til det.
Var det gull i den?

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: fre feb 25, 2022 10:28 am Leste en lang artikkel om pizzaens historie, der var det bilder av annonser fra da butikkene stengte kl 14 på lørdager. De reklamerte med tilbud på Grandiosa til 19,90, satt ned fra 25,90. Dette var i 1980, det tilsvarer ca 110kr i dag, greit å ha i minne når man klager på dyr mat i dag.
Selv tjente jeg rundt 25kr i timen den tiden, jeg trenger ikke jobbe mer enn noen minutter i dag for å ha til en Grandiosa.
Når grandiosaen kom fikk den forøvrig navnet sitt fordi den var så stor at den kunne mette en familie.

Jeg kan ikke forstå det, for hjemme hos oss laget mamma to stekebrett med hjemmelaget pizza til 4 stykker og det ble ikke rare restene til søndagsmorran. Mulig vi var tidlig ute med å være storspiste.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

missChance skrev: ons mar 23, 2022 8:01 pm
Guttorm123 skrev: søn jan 30, 2022 1:07 pm 1.5 liter Cola for 56 kroner..... Visste ikke at den var så dyr, men siden det bare var denne varen jeg kjøpte på Kiwi, så la jeg merke til det.
Var det gull i den?
Nei. Ser prisen er den samme nå, men like attmed så har de faktisk et tilbud på 3 stk 1.5 l cola til 65 kroner pluss pant (mandag). , og det er jo billig. , men de burde vel kanskje ha satt disse litt fra hverandre....

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

DoktorS skrev: ons mar 23, 2022 8:00 pm Coop har tullet med slikt før. Har vært omtalt i media. Rart de ikke lærer.

Selv om mye har økt i pris, er det noe som holder stand - og faktisk går ned. Disse 1-literskartongene med Sunniva Appelsinjuice, den beste typen, koster nå under 20 kroner. Har jo kanskje ligget på lavt 20-tall en god stund, men mener den var godt over 25 for flere år tibake...
Det samme med Rynkeby tomatjuice. Jeg skal ikke påstå bastant at prisen har gått ned, men den ligger på omtrent 20 kroner literen. Mener å huske at den var litt dyrere før, men er ikke sikker.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Guttorm123 skrev: ons mar 23, 2022 8:22 pm
missChance skrev: ons mar 23, 2022 8:01 pm
Guttorm123 skrev: søn jan 30, 2022 1:07 pm 1.5 liter Cola for 56 kroner..... Visste ikke at den var så dyr, men siden det bare var denne varen jeg kjøpte på Kiwi, så la jeg merke til det.
Var det gull i den?
Nei. Ser prisen er den samme nå, men like attmed så har de faktisk et tilbud på 3 stk 1.5 l cola til 65 kroner pluss pant (mandag). , og det er jo billig. , men de burde vel kanskje ha satt disse litt fra hverandre....
30,60 kroner på Meny. Så det er jo direkte frekt av Kiwi!
59,90 for 4 på Meny forresten.

Trodde ikke at Kiwi var så dyre.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

KingKongHalvor skrev: fre feb 25, 2022 10:28 am Leste en lang artikkel om pizzaens historie, der var det bilder av annonser fra da butikkene stengte kl 14 på lørdager. De reklamerte med tilbud på Grandiosa til 19,90, satt ned fra 25,90. Dette var i 1980, det tilsvarer ca 110kr i dag, greit å ha i minne når man klager på dyr mat i dag.
Selv tjente jeg rundt 25kr i timen den tiden, jeg trenger ikke jobbe mer enn noen minutter i dag for å ha til en Grandiosa.
Man skal vel ikke lenger enn en 2-3 år tilbake i tid for å finne den originale Grandiosaen til salgs for en 25-30 kroner.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

PapaSmurf skrev: ons mar 23, 2022 8:04 pm

Når grandiosaen kom fikk den forøvrig navnet sitt fordi den var så stor at den kunne mette en familie.

Jeg kan ikke forstå det, for hjemme hos oss laget mamma to stekebrett med hjemmelaget pizza til 4 stykker og det ble ikke rare restene til søndagsmorran. Mulig vi var tidlig ute med å være storspiste.
Alt var mye større før. Til og med de gamle literflaskene med brus var mye større :-)

Kan ikke fatte og begripe hvordan vi (en familie på 5) klarte oss med en boks rogn til middag., eller en boks Maria-kaker (kjøttkaker av hvalkjøtt)., og en pakke gryterett var mer enn nok til å mette en hel familie.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gilde kokt krydderskinke til 19 kroner på Kiwi, må vel sies å være rimelig nå i disse tider. Datoen var bra og. Og Gilde 6 stk ostepølser til 29 kr er det vel ikke noe å si på. Prisen på disse gode pølsene har forresten gått som en jojo det siste halve året.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

missChance skrev: ons mar 23, 2022 8:30 pm

30,60 kroner på Meny. Så det er jo direkte frekt av Kiwi!
59,90 for 4 på Meny forresten.

Trodde ikke at Kiwi var så dyre.
Jeg bor litt avsides til , så det kan vel ha noe å si. Men prisen på Solo og de andre sortene ligger på litt over 30 kroner.

Kanskje de ønsker å presse oss colamane?

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Guttorm123 skrev: ons mar 23, 2022 8:52 pm
missChance skrev: ons mar 23, 2022 8:30 pm

30,60 kroner på Meny. Så det er jo direkte frekt av Kiwi!
59,90 for 4 på Meny forresten.

Trodde ikke at Kiwi var så dyre.
Jeg bor litt avsides til , så det kan vel ha noe å si. Men prisen på Solo og de andre sortene ligger på litt over 30 kroner.

Kanskje de ønsker å presse oss colamane?
Du skal se det.
Uhørt pris i hvert fall!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

missChance skrev: ons mar 23, 2022 8:30 pm

30,60 kroner på Meny. Så det er jo direkte frekt av Kiwi!
59,90 for 4 på Meny forresten.

Trodde ikke at Kiwi var så dyre.
Kiwi er billige på mye, også i min nærbutikk. Men jeg kan se av sammenligninger at de er veldig dyre på enkelte varer.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Niederegger påskeegg - marsipan, må man jo ha. 190 kroner her, 189 hos Dropsen på Ø. Heftye på Karl Johan (nøttebutikken) tok bare 140 kroner...

https://www.illumsbolighus.no/p%C3%A5sk ... 81796.html

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: man apr 11, 2022 3:51 pm Niederegger påskeegg - marsipan, må man jo ha. 190 kroner her, 189 hos Dropsen på Ø. Heftye på Karl Johan (nøttebutikken) tok bare 140 kroner...

https://www.illumsbolighus.no/p%C3%A5sk ... 81796.html
Var en snartur i Tyskland i dag og kjøpte en hel haug med Niederegger marsipan, til en veldig hyggelig pris. Det er nok den beste marsipanen, tett fulgt av Anthon Berg. Som jeg også handlet en del av. God påske!

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: man apr 11, 2022 5:45 pm
DoktorS skrev: man apr 11, 2022 3:51 pm Niederegger påskeegg - marsipan, må man jo ha. 190 kroner her, 189 hos Dropsen på Ø. Heftye på Karl Johan (nøttebutikken) tok bare 140 kroner...

https://www.illumsbolighus.no/p%C3%A5sk ... 81796.html
Var en snartur i Tyskland i dag og kjøpte en hel haug med Niederegger marsipan, til en veldig hyggelig pris. Det er nok den beste marsipanen, tett fulgt av Anthon Berg. Som jeg også handlet en del av. God påske!
Når du sier snartur til Tyskland, er det da 4 timer i Kiel etter å ha kost deg på Color Fantasy/Magic, eller tar du morgenflyet ned og kveldsflyet hjem slik nabokona gjør når hun skal på Primark i London og handle klær for et helt år?

Edit: Eks-nabokona. Det var den tiden jeg bodde i Oslo. Og da snakker vi kjapt 14 år tilbake i tid 😂

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

PapaSmurf skrev: man apr 11, 2022 5:49 pm
KingKongHalvor skrev: man apr 11, 2022 5:45 pm
DoktorS skrev: man apr 11, 2022 3:51 pm Niederegger påskeegg - marsipan, må man jo ha. 190 kroner her, 189 hos Dropsen på Ø. Heftye på Karl Johan (nøttebutikken) tok bare 140 kroner...

https://www.illumsbolighus.no/p%C3%A5sk ... 81796.html
Var en snartur i Tyskland i dag og kjøpte en hel haug med Niederegger marsipan, til en veldig hyggelig pris. Det er nok den beste marsipanen, tett fulgt av Anthon Berg. Som jeg også handlet en del av. God påske!
Når du sier snartur til Tyskland, er det da 4 timer i Kiel etter å ha kost deg på Color Fantasy/Magic, eller tar du morgenflyet ned og kveldsflyet hjem slik nabokona gjør når hun skal på Primark i London og handle klær for et helt år?

Edit: Eks-nabokona. Det var den tiden jeg bodde i Oslo. Og da snakker vi kjapt 14 år tilbake i tid 😂
Hehe, dagstur til London var jeg på nippet til å gjøre en gang for noen år siden, men tok til fornuft.

Jeg er på båttur, koser meg og er småpussa hele dagen.😅
Rakk alt vi skulle på under tre timer. Fikk spist pølse, drukket øl og Jäger, handlet marsipan, honning (latterlig billig), te og kaffe i en spesialbutikk fra 1800-tallet, en butikk med gamle vekter med lodd. Fikk kjøpt et par flasker av Edekas egen champagne til 13€, og en 18 år gammel grappa og en fin limoncello. Glemte jeg noe da mon tro?🤔
Kult med tur igjen, første på over to år, men det merkes at Stena fra Oslo til Frederikshavn er lagt ned, det er mye rart ombord.😅

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»