Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Gårdsdattra

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Gårdsdattra »

ElGuaje skrev: man aug 01, 2022 8:35 pm
Gårdsdattra skrev: man aug 01, 2022 1:33 am Her ble det kokte grillpølser i brød eller lompe. Og bløtkake og sjokoladekake. Det var min dag i dag, eller i går da. Ble ett år eldre enn i fjor. Og dagen ble feiret med ett flertall av barn og barnebarn - og svigerbarn.
Er dette vanlig å gjøre? Er det eventuelt noe bedre enn å koke wienerpølser?

Og gratulerer!

Takk du, er nå i en alder hvor bursdagene blir viktigere og viktigere å feire, man må jo feire at man ikke bare har overlevd ett år til, men også at helsa og vettet holder stand fortsatt. Det er faktisk to år siden jeg kunne gjøre som jeg ville .......

Gårdsdattra

Legg inn av Gårdsdattra »

Jeg har for tiden besøk av sønn og svigerdatter, og sånn midt på dagne i dag så vi noe vi først trodde var UFO, men vi kom fram til at dette måtte være den lenge savnede sola. Et vurderende blikk på himmelen og et enda men vurderende blikk på yr.no fortalte at vi kanskje kunne grille i kveld, for min del den første grilling denne sommeren og sikkert den siste. Så til butikken og impulskjøpe grillmat, det ble noen tykke skiver marinerte svinefileter. Tilbehør ble ferdigkjøpt potetsalat og en salat av crispisalat, rød paprika, agurk og sånne småtomater. Og fetaost ved siden av.
Og mens kullgrillen ble varm nok, så er min grillregel nr en at det da skal drikkes et glass hvitvin. Min sønn mener at den opprinnelige grillregelen sier at man da skal drikke en liten boks øl. Jeg har selvfølgelig rett.
Men så, i det grillmaten var nesten ferdig så kjente vi de første regndråpene. Vi brydde oss egentlig ikke før de ble såpass mange at vi ble jaget inn. Men ok, vi fikk grillet, og vi fikk vin på terrassen, ikke verst bare det i den våte og kalde Trøndelagsommeren.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

I dag ble det frittata med spinat, tomater, paprika, skinke, løk og parmesan. Rundstykker ved siden og en boks Pepsi Max til drikke.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Burgers fra Coop, pyntet med løk, tomat, bbqsaus, mango-curry dressing, pepperketchup & hamburgerdressing fra Max.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: ons aug 03, 2022 5:45 pm I dag ble det frittata
Leste først et av synonymene på det kvinnelige kjønnsorgan her.

Lurte så på om nevnte inneholdt mange kalorier, før jeg fant ut at jeg burde lese setningen en gang til 8-)

morrisey

Legg inn av morrisey »

Klippfiskloins dampet i steikovnen sammen med gulrot, broccoli og blomkål. Forsiktig smakssatt med sweet chili og sriracha. Ekte norsk springvann til følge.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Crispy chicken, min favoritt tex-mex.

Blir vel et par pils til maten tenker jeg. Ferien må nytes.
Sist redigert av PapaSmurf den ons aug 03, 2022 5:51 pm, redigert 2 ganger totalt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

morrisey skrev: ons aug 03, 2022 5:49 pm sriracha
Den bør man smaksette med forsiktighet, ja. Brent meg på mengden der et par ganger...

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

SirJames skrev: ons aug 03, 2022 5:51 pm
morrisey skrev: ons aug 03, 2022 5:49 pm sriracha
Den bør man smaksette med forsiktighet, ja. Brent meg på mengden der et par ganger...
Så en video på nett med en som trøkka i seg 3 store flasker på rappen.

Det ble ikke værende der nede lenge.

Folk gjør mye rart for at noen skal legge merke til dem..

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Har fått beskjed av legen om å kvitte meg med noen kilo.

Idag ble det to hjemmelagede blomkålburgere, 4 små kokte egenproduserte Keers Pink poteter og et halvt oppkuttet rå sommerkål.
Smakte fortreffelig det.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: ons aug 03, 2022 5:48 pm
Glycinello skrev: ons aug 03, 2022 5:45 pm I dag ble det frittata
Leste først et av synonymene på det kvinnelige kjønnsorgan her.

Lurte så på om nevnte inneholdt mange kalorier, før jeg fant ut at jeg burde lese setningen en gang til 8-)
:lol:
Var dette med Freud da;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

PapaSmurf skrev: ons aug 03, 2022 5:52 pm
SirJames skrev: ons aug 03, 2022 5:51 pm
morrisey skrev: ons aug 03, 2022 5:49 pm sriracha
Den bør man smaksette med forsiktighet, ja. Brent meg på mengden der et par ganger...
Så en video på nett med en som trøkka i seg 3 store flasker på rappen.

Det ble ikke værende der nede lenge.

Folk gjør mye rart for at noen skal legge merke til dem..
Fikk vel sine 15 minutes of fame, i det minste..

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: ons aug 03, 2022 5:52 pm
SirJames skrev: ons aug 03, 2022 5:48 pm
Glycinello skrev: ons aug 03, 2022 5:45 pm I dag ble det frittata
Leste først et av synonymene på det kvinnelige kjønnsorgan her.

Lurte så på om nevnte inneholdt mange kalorier, før jeg fant ut at jeg burde lese setningen en gang til 8-)
:lol:
Var dette med Freud da;)
Haha, visste den kom :D

Forøvrig har jeg ingen kommentar til nevnte teori 8-)

startelver

Legg inn av startelver »

Etter en treningsøkt kan det være fint å få i seg proteinrik mat, og for oss som ikke spiser så mye kjøtt så kan man f.eks lage disse små grove proteinrike pannekakene der det meste i røra er sunt. Disse tar ikke lang tid å tilberede heller har du de rette ingrediensene.

Her er oppskriften :

180 gram Sammalt Hvete
100 gram Hvete glutenmel (kjøpes på nett eller helsekost)
1 ss bakepulver
Litt brunt sukker eller tilsvarende
1 ts vaniljesukker
300 ml melk
120 ml vann
2 ss olje

Så er det bare å røre sammen og steke. Holder til 8 små, tykke pannekaker
Serveres med gresk yoghurt. Og diverse. Det er masse protein i dette så glem proteinpulver og alt det som treningsbutikkene prøver å prakke på deg.

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: ons aug 03, 2022 6:03 pm Etter en treningsøkt kan det være fint å få i seg proteinrik mat, og for oss som ikke spiser så mye kjøtt så kan man f.eks lage disse små grove proteinrike pannekakene der det meste i røra er sunt. Disse tar ikke lang tid å tilberede heller har du de rette ingrediensene.

Her er oppskriften :

180 gram Sammalt Hvete
100 gram Hvete glutenmel (kjøpes på nett eller helsekost)
1 ss bakepulver
Litt brunt sukker eller tilsvarende
1 ts vaniljesukker
300 ml melk
120 ml vann
2 ss olje

Så er det bare å røre sammen og steke. Holder til 8 små, tykke pannekaker
Serveres med gresk yoghurt. Og diverse. Det er masse protein i dette så glem proteinpulver og alt det som treningsbutikkene prøver å prakke på deg.

Bilde
Stekt dem litt hardt, eller?

startelver

Legg inn av startelver »

SirJames skrev: ons aug 03, 2022 6:15 pm
startelver skrev: ons aug 03, 2022 6:03 pm Etter en treningsøkt kan det være fint å få i seg proteinrik mat, og for oss som ikke spiser så mye kjøtt så kan man f.eks lage disse små grove proteinrike pannekakene der det meste i røra er sunt. Disse tar ikke lang tid å tilberede heller har du de rette ingrediensene.

Her er oppskriften :

180 gram Sammalt Hvete
100 gram Hvete glutenmel (kjøpes på nett eller helsekost)
1 ss bakepulver
Litt brunt sukker eller tilsvarende
1 ts vaniljesukker
300 ml melk
120 ml vann
2 ss olje

Så er det bare å røre sammen og steke. Holder til 8 små, tykke pannekaker
Serveres med gresk yoghurt. Og diverse. Det er masse protein i dette så glem proteinpulver og alt det som treningsbutikkene prøver å prakke på deg.

Bilde
Stekt dem litt hardt, eller?
Egentlig ikke, siden de er tykke som lapper trenger de 2-3 minutter per side, og middels varme. Litt brune skorper er ikke noe problem.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Så ut som et bra post-workout meal (som kidsa sier) det der. Plenty av karbs og protein.

strandereng

Legg inn av strandereng »

Gårdsdattra skrev: ons aug 03, 2022 12:05 am
Glycinello skrev: man aug 01, 2022 8:28 pm
Gårdsdattra skrev: man aug 01, 2022 1:33 am Her ble det kokte grillpølser i brød eller lompe. Og bløtkake og sjokoladekake. Det var min dag i dag, eller i går da. Ble ett år eldre enn i fjor. Og dagen ble feiret med ett flertall av barn og barnebarn - og svigerbarn.
Gratulerer med overstått! Håper dagen var knall.


Dagen ble bra den med verdens beste familie. To av barnebarna tok oppvaska (oppvaskmaskina har tatt kvelden, og det har økonomien også)
Gratulerer så mye på etterskudd!

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Gorgi skrev: ons aug 03, 2022 5:52 pm Har fått beskjed av legen om å kvitte meg med noen kilo.

Idag ble det to hjemmelagede blomkålburgere, 4 små kokte egenproduserte Keers Pink poteter og et halvt oppkuttet rå sommerkål.
Smakte fortreffelig det.
Stakkars....

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her ligger to ferdigkokte poteter i kjøleskapet. Spiser i grunnen lite poteter, så blir ofte kokt for mye. Det er jo greit. Da blir det i dag stekt fløtepudding med stekte poteter. Steker opp litt løk også, så det blir litt "saus" med smør og løk. Og til dette har jeg gjerne ketsjup på!!!!

SirJames

Legg inn av SirJames »

Pastarett med spanske kjøttboller.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ble kylling med ris, wokede grønnsaker og peanøttsaus med hanesaus oppi.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor aug 04, 2022 5:35 pm Ble kylling med ris, wokede grønnsaker og peanøttsaus med hanesaus oppi.
Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

SirJames skrev: tor aug 04, 2022 5:38 pm
Glycinello skrev: tor aug 04, 2022 5:35 pm Ble kylling med ris, wokede grønnsaker og peanøttsaus med hanesaus oppi.
Bilde
Herlig gif :lol:

Hanesaus=srirachasaus. Omtales som "rooster sauce" i det store utland, men det er nok ikke alt som fungerer like godt på norsk;)

SirJames

Legg inn av SirJames »

Glycinello skrev: tor aug 04, 2022 5:43 pm
Herlig gif :lol:

Hanesaus=srirachasaus. Omtales som "rooster sauce" i det store utland, men det er nok ikke alt som fungerer like godt på norsk;)
I see, da har jeg lært noe i dag også :D

fargerik

Legg inn av fargerik »

Bakte poteter og svenske bullar!

fargerik

Legg inn av fargerik »

SirJames skrev: tor aug 04, 2022 5:38 pm
Glycinello skrev: tor aug 04, 2022 5:35 pm Ble kylling med ris, wokede grønnsaker og peanøttsaus med hanesaus oppi.
Bilde
Squirrel

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Seks tacoskjell. , paprika, tomat, rå løk, oliven, ost, salsa og bønnespirer.

startelver

Legg inn av startelver »

I dag tester vi ut en hotpot fra Iceland. Med kylling og bacon.

Bilde

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: fre aug 05, 2022 3:12 pm I dag tester vi ut en hotpot fra Iceland. Med kylling og bacon.

Bilde
Smakte det?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»