Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
morrisey

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av morrisey »

DoktorS skrev: søn nov 13, 2022 1:09 pm
morrisey skrev: søn nov 13, 2022 1:06 pm
DoktorS skrev: søn nov 13, 2022 1:03 pm Mens fedre kan meske seg med lammekjøtt, blir det enkelt her i heimen i dag. Men ikke dårlig - stekt potetball. De hentes frosne ut av fryseboksen. Det ble tre solide middager av en halvkilo mel Stangeland mølle. Første rester ble bare varmet opp, for jeg synes potetball er bedre som den er, ikke stekt, men stekt er også en tradisjon, og smaker bra - måtte nesten fryse ned, for tre måltider potetball om over få dager kan få selv den stauteste vestlending til å velte over.. :-D
Stekt ball står på menyen her også. Ta restene etter fredagens utskeielser.
Jeg har en liten særhet - jeg bruker ketsjup til. Da jeg var hjemme sist, og vi skulle spise rester av ballen fra Kulturhuset i Brattvågen, gikk en tur innom Coop en for å kjøpe en flaske Heinz for dette formål. :-) Det ble litt diskusjon om hvorfor jeg "fikk lov til å ha ketsjup på", men det ble vel antydet at det var slik at vi brukte ketsjup til pytt i panne (stekte rester av fisk og potet), og at det derfor ikke var unaturlig å brukte det også til potetball.
Det er ikke en særhet. Det er en perversitet:-D

SirJames

Legg inn av SirJames »

Spaghetti Bolognese her i aften

Harduetforslag

Legg inn av Harduetforslag »

Det ble Pizza. Har begynt å bruke følgende oppskrift: https://pizzamani.no/pizza-margherita-m ... -pizzeria/

Lager deiger nok for to dager, så blir jeg ferdig med hjemmelaget pizza for en måned

Kjører røde og hvite varianter.

Rød saus: To bokser san Marzano tomater, kjøres gjennom stavmixer og hiver det i en sil over en gryte. væsken som renner av koker jeg ned sammen med et lass med hvitløk, rosmarin, oregano, salt og pepper. Etter at det er kokt ned så hiver jeg det i en skål sammen med blandingen fra stavmixhren. Knall

Hvit saus: Same procedure as every year. Creme Fraiche 18%, et tonn med hvitløk, litt salt, mye pepper, blåmuggost, røres godt sammen for å fordele blåmuggosten. Himmelsk

Fyll rød pizza: Pølse fra Ask, Slegge. Løk, paprika, Birdseye chili. Pikant og herlig.

Fyll hvit pizza: Fortsatt den suverene favoritten for min del. tynne skiver med pære, bruker ostehøvel, så noen fine klaser med skinke (ble nøtteskinke fra idsøe, god røkt smak), toppes med litt ekstra blåmuggost. Når den kommer ut av ovnen så drysses det over karamelliserte pekannøtter og hele pizzaen får så en liten sprut med honning.

BildeBilde

Bilde Bilde
Sist redigert av Harduetforslag den søn nov 13, 2022 2:45 pm, redigert 1 gang totalt.

lsklars

Legg inn av lsklars »

Tikka masala.

Someone

Legg inn av Someone »

Ble nakkekoteletter, som ble marinert i en slags asiatisk inpirert greie, som også ble grunnlag for sausen

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hjemmelaget Lars Agnes

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Hel grillet kylling og oliven

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Tortillalefser stappet med blandet salat, syltet rødløk, avokado, kremost og stekt ørret.

Ormen den lange

Legg inn av Ormen den lange »

I dag ble det Fjordland Kjøttkaker med erterstuing. :-D

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Mandag og bare brødmat til middag, men litt ekstra med kokt egg på toppen....

Til lunsj på jobben hadde jeg krysset av for påsmurt i dag, men så kom leveransen med en slags buffet. Inkludert et gigantisk trau med kilovis av lasagne. Hadde bevisst valgt den bort som varmmat, for jeg vet den ikke er god - altfor mye tomat med skarp smak, ingen bechamelsaus og traurig konsistens på pastaen. Smakte litt og kastet resten. Fæle greier, rett og slett. Som noen sier - pizza er stort sett godt uansett, men sur lasagne kan være veldig dårlig. Smaker omtrent som en sånn billig vassen greier man fikk frysedisken i gamle dager..

I morgen blir det en annen dans. For jeg har tatt opp en loin med Halvors boknafisk. Blir hjemmekontor i morgen, så god tid til å tilberede middagen mellom slagene.

Someone

Legg inn av Someone »

En pølsegrateng ble gjort klar i går kveld, så da blir det dagens middag for barna og meg

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Lammekotelett og byggrynssalat med eple. Tenkte det var på tide å bevege seg litt inn i uvant farvann. Er egentlig ikke glad i frukt sammen med salt mat, men det var ganske godt og kjekt å prøve noe nytt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Godt med litt frukt til saltmat!

Boknafisken var nydelig det. Men det er klart - det ikke akkurat hverdagsmat å spise fisk til 1.000 kr/kg... Stykket mitt var på vel 370 gram, så det blir dog to middager av det...

https://www.amoi.no/p/produkter/oslo/vu ... 4902/20505

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Det ble en selvmotsigelse av meg der ja. Tomat, agurk, paprika, avokado og oliven er jo ofte ingredienser i maten jeg lager. Og det er visstnok frukt i følge en kollega. Men eple, appelsin, klementin og pære f.eks foretrekker jeg for seg selv eller i kalde retter.

morrisey

Legg inn av morrisey »

En pakke blomkål7broccoliblanding fra Rema(?). Oppå der la jeg et par gode klippfiskloins. På dette igjen sauser jeg over med sriracca og sweet chilli sauce, såpass at den får et sting. Inn i ovnen med den, og lar den stå til ferdig.
Kjapt, enkelt, sunt og godt

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Her ble det veldig enkelt. Bønneblanding fra Rema og stekt Salma m/sweet chili.

Sånn er det når man jobber sent og må pakke til å reise på fjellet i morgen. Blir bedre middager der.

Someone

Legg inn av Someone »

Rester av blomkålsuppe da jeg kom hjem fra jobb etter alle andre hadde spist. Så en løpetur og nå spiser jeg digestive kjeks med meierismør og Tine Edamer

Someone

Legg inn av Someone »

Her ble det kyllingfilet, med ovnsbakte søtpotetstaver, brokkoli og sukkererter. Med pose bearnaise laget på creme fraiche med chili og viter av eple

Dog i kveld blir det en flaske beaujolais nouveau. Det er jo meget lettdrikkelig, og sikkert bare en gimmick for å få folk til å drikke mer vin....men funker tydeligvis. Og det skal sies at kvaliteten på de beste er vesentlig høyere enn før

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ovnsbakt kotelett med creme fraiche, rotgrønnsaker og potetstappe.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I aften blir det noe orientalsk, ettersom restauranten er Oriental. En klassiker - Arakataka, Lompa og Oriental er klart de tre stedene jeg har spist hyppigst i mine vel 25 år i hovedstaden...
... veldig greit sted med grei beliggenhet for de fleste. Ser at Aftenposten var nede på 3er sist, men det kan da ikke være så hakkende dårlig heller.... Uansett skal det også drikkes en del, ettersom det er et slags julebord for de av oss som ikke synes at to døgns hyttetur er det mest geniale formen for "julebord".

Dagen derpå blir vel sådær. Men for søndag har jeg tilfang til kjøttpudding - for det fikk jeg så lyst på her en dag. Det er lenge siden sist.

Someone

Legg inn av Someone »

TexMex her og, dog en god blanding av rester og nytt. Tipper vi venter til minstemann er i seng. Ikke gidder jeg spise middag kl18 på en fredag, og de siste gangene har han jo bare spiste tortillachips og ost....

Vurderer i kveld og enten smake videre på juleøl eller blande meg en drink. Kjenner jeg meg rett ender jeg vel opp i en Ole Brum situasjon :p

SirJames

Legg inn av SirJames »

I aften blir det smørmarinert kalkunbryst, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: fre nov 18, 2022 4:58 pm I aften blir det smørmarinert kalkunbryst, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus
Dette må være favoritten din?😉

morrisey

Legg inn av morrisey »

KingKongHalvor skrev: fre nov 18, 2022 5:34 pm
SirJames skrev: fre nov 18, 2022 4:58 pm I aften blir det smørmarinert kalkunbryst, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus
Dette må være favoritten din?😉
Det ryktes at han sliter med fuglebryst;-)

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Grått, kaldt og surt på fjellet i dag, da blir det fint med bacalao og nystekt grytebrød. Syns portugisisk rødvin stort sett passer til dette, litt fyldige og fruktige, blir en fin balanse til det litt salte og kraftige. Men nå blir det badstu først, og en kald Rygr.

God mathelg!

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: fre nov 18, 2022 5:34 pm
SirJames skrev: fre nov 18, 2022 4:58 pm I aften blir det smørmarinert kalkunbryst, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus
Dette må være favoritten din?😉
Ikke langt unna 8-)

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Frossen fløtepoteter, løk, biffstrimler og 1/2 tomat

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: fre nov 18, 2022 5:44 pm
KingKongHalvor skrev: fre nov 18, 2022 5:34 pm
SirJames skrev: fre nov 18, 2022 4:58 pm I aften blir det smørmarinert kalkunbryst, fløtegratinerte poteter og rødvinssaus
Dette må være favoritten din?😉
Ikke langt unna 8-)
Men hvordan er det egentlig å marinere i smør, gir det noe ekstra? Man marinerer jo gjerne med krydder, urter og andre aromater for at det skal trenge inn i kjøttet og gi smak. Smør gir vel ikke så mye der?
Og hvordan gjør du det? Senker det ned i smeltet smør?

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: fre nov 18, 2022 6:21 pm
SirJames skrev: fre nov 18, 2022 5:44 pm
KingKongHalvor skrev: fre nov 18, 2022 5:34 pm

Dette må være favoritten din?😉
Ikke langt unna 8-)
Men hvordan er det egentlig å marinere i smør, gir det noe ekstra? Man marinerer jo gjerne med krydder, urter og andre aromater for at det skal trenge inn i kjøttet og gi smak. Smør gir vel ikke så mye der?
Og hvordan gjør du det? Senker det ned i smeltet smør?
Som Ingrid Espelid sier; eg har juksa litt, så denne var ferdig marinert, og som du er inne på så ga det ikke så mye smak. Normalt kjøper jeg den som er såkalt Provence marinert, og det gir en veldig god smak på kjøttet. Jeg har også en som er marinert i tomat og basilikum som jeg har litt større forventninger til. Det beste er selvsagt å lage egne marinader, men som oftest har jeg ikke overskudd til det i disse travle jobbtider. Så det gjøres sjelden, og da med mindre filéter.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Kylling tikka masala med nanbrød til. Toro og Santa Maria stod for det meste av jobben i kveld.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»