Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
PapaSmurf

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av PapaSmurf »

DoktorS skrev: søn apr 09, 2023 11:04 am Da var frokost fortært - egg, sild, ost fra Prestholt, marmelade fra Skottland etc etc. Så da må man begynne å tenke på lammesteika.... nær 4 kg dette låret, så trenger vel et par timer. Det skal også lages fløtegratinerte. Og så skal der være noen grønnsaker... Og Faustino I går til lammet. Middag til landlig tid - sånn 17-18....
Bare pass deg så du ikke gjør samme oppdagelse som jeg gjorde i fjor og som de advarer mot her:

https://dinside.dagbladet.no/fritid/knu ... e/78747177

Jeg ble lurt av alle oppskriftene på langtidsstekt lammelår og gikk på en smell. Og det ble som artikkelen sier en følelse av lever.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Klarer ikke en påske uten bacalao, var ute og kjøpte fisk i går. Tradisjonell tomatbasert gryte. Baker et deilig grytebrød med mye olivenolje til. Og prøve en ny fruktig portugiser.

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

Handlet lammelår fra Hemsedal slakteri (mener jeg det var) på fredag, så ble årets første grilling i solen i går.

Ble servert med kålrabistappe og en soppstuing, bare ikke helt stuing da vi fant ut underveis at det ble nok fløte og smør ellers i retten. Lammet lå i aluminiumsfolie på grillen til en kjernetemperatur på litt under 70 grader, med masse grønnsaker og væske, som ble basen for en nydelig sjysaus. Så lå den egentlig bare å godgjorde seg selv i noen timer innpakket i ny aluminiumsfolie på kjøkkenet.

Alt i alt en fortreffelig middag, og lammet var helt nydelig.

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

KingKongHalvor skrev: søn apr 09, 2023 11:14 am Klarer ikke en påske uten bacalao, var ute og kjøpte fisk i går. Tradisjonell tomatbasert gryte. Baker et deilig grytebrød med mye olivenolje til. Og prøve en ny fruktig portugiser.
Jeg har gått litt lei av den vanlige spanske bacalaoen. Og jeg har lagt min elsk på en portugisisk oppskrift:

Bacalhau com natas (6 personer)

Dette trenger du:
1,5 kg utvannet klippfisk
600 g poteter
2 dl fløte
½ dl olivenolje
1 dl kokende vann
3 dl melk
50 g margarin
2 ss hvetemel
1 løk
3 gulrøtter
2 eggeplommer
saft av ½ sitron
2 fedd hvitløk
1 laurbærblad
salt & pepper
muskatnøtt

Slik lager du retten:
Skjær løken i ringer, hakk hvitløken og rasp gulrøttene. Klippfisken vannes ut i ett døgn før den kokes. Etter koking deles den opp i små biter.

Skjær potetene i strimler og frityrstek dem. Ha olje, løk, hvitløk og gulrøtter i en stekepanne. Legg i laurbærbladet når ingrediensene er gjennomstekt (det skal ikke brunes). Dra til side stekepannen og tilsett klippfisken og potetene i pannen.

Smelt margarinen for seg i en kasserolle, tilsett mel, visp godt og hell deretter i varm melk. Tilsett fløten og litt av kokevannet til klippfisken, og la det stå på varmen til det koker. Dra kasserollen til side og la den avkjøle litt, smak til med salt, pepper og muskatnøtt.Tilsett vispede eggeplommer.

Bland alt sammen i en ildfast form og stek retten ved 200 grader i ca 20 minutter, til retten er lett gylden på toppen. Server med brød og portugisisk rødvin.

Jeg pleier å ha litt chiliolje på retten da denne ikke er like pikant som den vanlige bacalaoen.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

PapaSmurf skrev: søn apr 09, 2023 11:27 am
KingKongHalvor skrev: søn apr 09, 2023 11:14 am Klarer ikke en påske uten bacalao, var ute og kjøpte fisk i går. Tradisjonell tomatbasert gryte. Baker et deilig grytebrød med mye olivenolje til. Og prøve en ny fruktig portugiser.
Jeg har gått litt lei av den vanlige spanske bacalaoen. Og jeg har lagt min elsk på en portugisisk oppskrift:

Bacalhau com natas (6 personer)

Dette trenger du:
1,5 kg utvannet klippfisk
600 g poteter
2 dl fløte
½ dl olivenolje
1 dl kokende vann
3 dl melk
50 g margarin
2 ss hvetemel
1 løk
3 gulrøtter
2 eggeplommer
saft av ½ sitron
2 fedd hvitløk
1 laurbærblad
salt & pepper
muskatnøtt

Slik lager du retten:
Skjær løken i ringer, hakk hvitløken og rasp gulrøttene. Klippfisken vannes ut i ett døgn før den kokes. Etter koking deles den opp i små biter.

Skjær potetene i strimler og frityrstek dem. Ha olje, løk, hvitløk og gulrøtter i en stekepanne. Legg i laurbærbladet når ingrediensene er gjennomstekt (det skal ikke brunes). Dra til side stekepannen og tilsett klippfisken og potetene i pannen.

Smelt margarinen for seg i en kasserolle, tilsett mel, visp godt og hell deretter i varm melk. Tilsett fløten og litt av kokevannet til klippfisken, og la det stå på varmen til det koker. Dra kasserollen til side og la den avkjøle litt, smak til med salt, pepper og muskatnøtt.Tilsett vispede eggeplommer.

Bland alt sammen i en ildfast form og stek retten ved 200 grader i ca 20 minutter, til retten er lett gylden på toppen. Server med brød og portugisisk rødvin.

Jeg pleier å ha litt chiliolje på retten da denne ikke er like pikant som den vanlige bacalaoen.

Strålende! Denne skal prøves, ser veldig godt ut.👍🏼

morrisey

Legg inn av morrisey »

PapaSmurf skrev: søn apr 09, 2023 11:27 am
KingKongHalvor skrev: søn apr 09, 2023 11:14 am Klarer ikke en påske uten bacalao, var ute og kjøpte fisk i går. Tradisjonell tomatbasert gryte. Baker et deilig grytebrød med mye olivenolje til. Og prøve en ny fruktig portugiser.
Jeg har gått litt lei av den vanlige spanske bacalaoen. Og jeg har lagt min elsk på en portugisisk oppskrift:

Bacalhau com natas (6 personer)

Dette trenger du:
1,5 kg utvannet klippfisk
600 g poteter
2 dl fløte
½ dl olivenolje
1 dl kokende vann
3 dl melk
50 g margarin
2 ss hvetemel
1 løk
3 gulrøtter
2 eggeplommer
saft av ½ sitron
2 fedd hvitløk
1 laurbærblad
salt & pepper
muskatnøtt

Slik lager du retten:
Skjær løken i ringer, hakk hvitløken og rasp gulrøttene. Klippfisken vannes ut i ett døgn før den kokes. Etter koking deles den opp i små biter.

Skjær potetene i strimler og frityrstek dem. Ha olje, løk, hvitløk og gulrøtter i en stekepanne. Legg i laurbærbladet når ingrediensene er gjennomstekt (det skal ikke brunes). Dra til side stekepannen og tilsett klippfisken og potetene i pannen.

Smelt margarinen for seg i en kasserolle, tilsett mel, visp godt og hell deretter i varm melk. Tilsett fløten og litt av kokevannet til klippfisken, og la det stå på varmen til det koker. Dra kasserollen til side og la den avkjøle litt, smak til med salt, pepper og muskatnøtt.Tilsett vispede eggeplommer.

Bland alt sammen i en ildfast form og stek retten ved 200 grader i ca 20 minutter, til retten er lett gylden på toppen. Server med brød og portugisisk rødvin.

Jeg pleier å ha litt chiliolje på retten da denne ikke er like pikant som den vanlige bacalaoen.
https://www.xldiner.no/oppskrifter/
Æres den som æres bør, jeg har selv brukt samme oppskrift herfra;-)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

morrisey skrev: søn apr 09, 2023 12:04 pm
PapaSmurf skrev: søn apr 09, 2023 11:27 am
KingKongHalvor skrev: søn apr 09, 2023 11:14 am Klarer ikke en påske uten bacalao, var ute og kjøpte fisk i går. Tradisjonell tomatbasert gryte. Baker et deilig grytebrød med mye olivenolje til. Og prøve en ny fruktig portugiser.
Jeg har gått litt lei av den vanlige spanske bacalaoen. Og jeg har lagt min elsk på en portugisisk oppskrift:

Bacalhau com natas (6 personer)

Dette trenger du:
1,5 kg utvannet klippfisk
600 g poteter
2 dl fløte
½ dl olivenolje
1 dl kokende vann
3 dl melk
50 g margarin
2 ss hvetemel
1 løk
3 gulrøtter
2 eggeplommer
saft av ½ sitron
2 fedd hvitløk
1 laurbærblad
salt & pepper
muskatnøtt

Slik lager du retten:
Skjær løken i ringer, hakk hvitløken og rasp gulrøttene. Klippfisken vannes ut i ett døgn før den kokes. Etter koking deles den opp i små biter.

Skjær potetene i strimler og frityrstek dem. Ha olje, løk, hvitløk og gulrøtter i en stekepanne. Legg i laurbærbladet når ingrediensene er gjennomstekt (det skal ikke brunes). Dra til side stekepannen og tilsett klippfisken og potetene i pannen.

Smelt margarinen for seg i en kasserolle, tilsett mel, visp godt og hell deretter i varm melk. Tilsett fløten og litt av kokevannet til klippfisken, og la det stå på varmen til det koker. Dra kasserollen til side og la den avkjøle litt, smak til med salt, pepper og muskatnøtt.Tilsett vispede eggeplommer.

Bland alt sammen i en ildfast form og stek retten ved 200 grader i ca 20 minutter, til retten er lett gylden på toppen. Server med brød og portugisisk rødvin.

Jeg pleier å ha litt chiliolje på retten da denne ikke er like pikant som den vanlige bacalaoen.
https://www.xldiner.no/oppskrifter/
Æres den som æres bør, jeg har selv brukt samme oppskrift herfra;-)
Jeg har nevnt dem her inne tidligere sist jeg la ut en oppskrift. Mener det var den italienske jeg la ut den gangen. Men den får jeg ikke til hjemme. Den er milevis bedre på XL som forøvrig er den klart beste restauranten i Møre og Romsdal.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Blitt lite tradisjonell påskemat denne påsken. Slik er det når man er singel, tiltakslaus og mamma er på hyttetur. Har dog kost meg glugg med masse snop, potetgull og comfort-food i kombinasjon med diverse tv-serier så jeg klager ikke. Håper alle har hatt en glimrende påske så langt.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Hekta på Nduja, så blir en slik i aften også.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

SirJames skrev: søn apr 09, 2023 2:06 pm Hekta på Nduja, så blir en slik i aften også.
Ja, hvordan smakte det egentlig med risgrøt?🤔

SirJames

Legg inn av SirJames »

KingKongHalvor skrev: søn apr 09, 2023 4:21 pm
SirJames skrev: søn apr 09, 2023 2:06 pm Hekta på Nduja, så blir en slik i aften også.
Ja, hvordan smakte det egentlig med risgrøt?🤔
No comment 8-)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

PapaSmurf skrev: søn apr 09, 2023 11:13 am
DoktorS skrev: søn apr 09, 2023 11:04 am Da var frokost fortært - egg, sild, ost fra Prestholt, marmelade fra Skottland etc etc. Så da må man begynne å tenke på lammesteika.... nær 4 kg dette låret, så trenger vel et par timer. Det skal også lages fløtegratinerte. Og så skal der være noen grønnsaker... Og Faustino I går til lammet. Middag til landlig tid - sånn 17-18....
Bare pass deg så du ikke gjør samme oppdagelse som jeg gjorde i fjor og som de advarer mot her:

https://dinside.dagbladet.no/fritid/knu ... e/78747177

Jeg ble lurt av alle oppskriftene på langtidsstekt lammelår og gikk på en smell. Og det ble som artikkelen sier en følelse av lever.
Ingen fare! Diskuterte dette senest i går på et matforum på Facebook - jeg er veldig kritisk til dette snakket om "langtidsstekt", som om det skulle være en bedre metode og noe ekstra fint. Det har blitt et slags synonym for noe ekstra bra og kanskje mer "omsorgsfullt" - som jeg nevnte under dagens middag, jeg har stekt lammelår med vanlig metode og opplevd at mørbraden er på grensen til for mør - om jeg hadde valgt langtidssteking hadde det blitt uspiselig. .

Jeg har gjort tabben i sous vide - måtte kaste en bog pga dette. I dag stekte jeg låret på ca 220 grader i om lag 15 min x 2 på vel 200 grader. Så justerte jeg ned til 125-150 grader en liten periode, og stekte på slutt til 200 grader igjen. Temperaturen indikerte mellom 62 og 67 grader da jeg tok det ut.

Pussig nok fremstår kjøttet som helt grått i stua under dagslys, men tar man det under lysrørene på kjøkkenet er det temmelig rødt.

Uansett - nær perfekt i dag, og stressfri tilberedning..

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Husker jeg prøvde langtidssteking da det ble en greie for 10-12 år siden. Ble diskutert på VGD også. Prøvde det én gang, det ble ikke tradisjonelt lammelår, mer pulled lamb.

Tinkler

Legg inn av Tinkler »

Etter et par dager med klassiske påskeretter ble det Bulgogi-takeaway fra den lokale koreanske i kveld.

Someone

Legg inn av Someone »

DoktorS skrev: søn apr 09, 2023 6:59 pm Jeg har gjort tabben i sous vide - måtte kaste en bog pga dette. I dag stekte jeg låret på ca 220 grader i om lag 15 min x 2 på vel 200 grader. Så justerte jeg ned til 125-150 grader en liten periode, og stekte på slutt til 200 grader igjen. Temperaturen indikerte mellom 62 og 67 grader da jeg tok det ut.
Var i et bryllup for noen år siden hvor jeg kunne spise hjortefilet med skje, pga sous vide. Så følte jeg satt å spiste leverpostei noen hadde glemt å krydre
KingKongHalvor skrev: søn apr 09, 2023 8:23 pm Husker jeg prøvde langtidssteking da det ble en greie for 10-12 år siden. Ble diskutert på VGD også. Prøvde det én gang, det ble ikke tradisjonelt lammelår, mer pulled lamb.
Enten det er langtidsteking eller koking, eller hva det måtte være så mene rjeg det primært er egnet for enten "dårlig" kjøtt man av en eller annen grunn trenger å enten få mørt eller falle fra hverandre. Kjørt som fra før er mørt er det jo lite poeng i. Det er jo en grunn til at man steker wagyubiff noen minutter på hver siden, og ikke putter det i ovnen en hel arbeidsdag. Mens andre stykker igjen, som f.eks skanker etc, trenger jo lang tid


Her skal det bli pannekaker, men etter vi kom hjem fra fjellet i går er kjøleskapet såpass tomt at vi må ut å skaffe melk fra nærmeste Joker. Da matleveringen fra Meny først er booket inn i morgen

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Godt at flere ser det meningsløse i å mishandle godt og mørt kjøtt! De som virkelig har tilgang til det beste kjøttet, legger det stort sett på grillen.....

Her blir det røkt torsk i dag. Tilbehør poteter, gulrot og eggesmør. Muligens lager jeg litt stuing også. Er ikke blitt billigmat, selv om man bor i matfatet - 200 kr/kg på lokal sjappe.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Stekt flesk (igjen)

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

fargerik skrev: man apr 10, 2023 3:39 pm Stekt flesk (igjen)
Kjent sitat, står på Karl Johans gate utenfor Grand Hotel: "Uh, ikke flæsk!" :lol:

Someone

Legg inn av Someone »

Yngstemann hadde et ønske om lapskaus, sikkert fordi han har fått lov å være med å lage det i barnehagen, så da blir det slikt i dag. Med planleggingsdag og regnvær må vi ha endel prosjekter å finne på. Tror ikke jeg har laget det før faktisk og ikke spist på veldig mange år

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Someone skrev: tir apr 11, 2023 9:46 am Yngstemann hadde et ønske om lapskaus, sikkert fordi han har fått lov å være med å lage det i barnehagen, så da blir det slikt i dag. Med planleggingsdag og regnvær må vi ha endel prosjekter å finne på. Tror ikke jeg har laget det før faktisk og ikke spist på veldig mange år
Lapskaus er god mat, har helt glemt det i vinter, får se om jeg rekker en runde før varmen kommer.

Masse mat igjen etter påsken, jeg får starte med lammeskank i dag. «Gratis» middag hele uken er ikke å forakte.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

SirJames skrev: fre mar 31, 2023 7:40 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 8:19 pm Rema sin Nduja-pizza.

Min nye favoritt. Ble så redd for at de som mener den er for sterk får gjennomslag og det kommer en «ny og bedre» at jeg hamstret 10 stykker.

Endelig noen som kommer med en pizza med trøkk i.
Har tenkt samme tanke, sikkert noen som klager til Rema...."buhuu...altfor sterk...buhuu.."

Kom hjem fra jobbreise i dag, så det passer bra at det ligger nettopp en Nduja i fryseren.
Da har jeg også fått testet Rema sin Nduja, og må si den var imponerende sterk til å være butikk pizza.
Helt klart en ny favoritt. En på jobben hadde prøvd PEPPES CRUNCHY som også inneholder Nduja. Den hadde vært helt grei, men ikke spesielt sterk.

SirJames

Legg inn av SirJames »

nometalhorse skrev: tir apr 11, 2023 5:31 pm
SirJames skrev: fre mar 31, 2023 7:40 pm
PapaSmurf skrev: ons mar 29, 2023 8:19 pm Rema sin Nduja-pizza.

Min nye favoritt. Ble så redd for at de som mener den er for sterk får gjennomslag og det kommer en «ny og bedre» at jeg hamstret 10 stykker.

Endelig noen som kommer med en pizza med trøkk i.
Har tenkt samme tanke, sikkert noen som klager til Rema...."buhuu...altfor sterk...buhuu.."

Kom hjem fra jobbreise i dag, så det passer bra at det ligger nettopp en Nduja i fryseren.
Da har jeg også fått testet Rema sin Nduja, og må si den var imponerende sterk til å være butikk pizza.
Helt klart en ny favoritt. En på jobben hadde prøvd PEPPES CRUNCHY som også inneholder Nduja. Den hadde vært helt grei, men ikke spesielt sterk.
Godt å høre at Nduja-gjengen vokser.

Kjøpte 2 nye i dag.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Pasta med pesto, laks og grønnsaker.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Pasta her også, med chili/tomatsaus, rødløk og krydderpølse.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Laks i dag. Med hollandsk saus, poteter og gulerøtter.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

I går ble det Gilde grillpølser - trukket i vann - servert med ferske boller, til middag etter sein ankomst Oslo - en reise som i praksis kan gjøres på under 4 timer ble på nær 5 og en halv..... Men så spiste jeg jo ikke hele pakken i går, så i dag blir det ganske enkelt tomatbønner, løk og hvitløk - samt chili, med brød til. Spiser vel dette om lag en gang i måneden når jeg ikke gidder noe.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Pinnekjøtt i kveld. Kanskje en nubbe også.

Someone

Legg inn av Someone »

Torske eller skrei loin. Tenker steke den, men for det gå for klassisk tilbehør som sandefjordssmør

SirJames

Legg inn av SirJames »

DoktorS skrev: ons apr 12, 2023 10:01 am I går ble det Gilde grillpølser - trukket i vann - servert med ferske boller
Grillpølser og boller?

Er dette en slags variant av rosinen i pølsa...ev en evolusjon av pølse i vaffel?

Chromeback

Legg inn av Chromeback »

SirJames skrev: ons apr 12, 2023 4:26 pm
DoktorS skrev: ons apr 12, 2023 10:01 am I går ble det Gilde grillpølser - trukket i vann - servert med ferske boller
Grillpølser og boller?

Er dette en slags variant av rosinen i pølsa...ev en evolusjon av pølse i vaffel?
Evolusjonen fra pøffel går jo naturligvis til en bøffel.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»