Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Someone

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Someone »

Fondue-kveld i går, både en med ost og en med bourguignonne. En fordel med å ha to fonduekjeler på hytta.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Siste middag i byen på en stund - har noen panerte torskegreier fra Lerøy som er greit å få spise ut av fryseren - enkelt med ris og salat til, og en dressing basert på en slant rømme....

.. i morgen blir det antakelig fiskekaker - helt greit etter buss-tog-Airbus-AlfaRomeo-transport.

startelver

Legg inn av startelver »

Har bare masse seilfilet som må brukes opp, så da blir det seifilet med løk igjen.

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Det ryktes om bakst i barndomsheimen. Spørs om det ikke blir noe brødmat/sandwich-aktig til middag i dag.

Feelsocl

Legg inn av Feelsocl »

Bilde


Stangselleri, svinekjøttdeig og R1000 sin fries.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Som vanlig klarer jeg å overspise på fiskegrateng. Masse skrei i, det er bare så sykt godt.
Heldigvis ganske så småspist til vanlig. 😅

Someone

Legg inn av Someone »

I går ble det linguini med stekte scampi (type frosne rå), sammen med en ganske spicy saus bestående av fløte, parmesan, sitron (både zest og saft), masse tørket chili, sjalottløk, paprika og squash

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Hvit asparges i butikken, får følge av noen ovnsbakte poteter, stekt Salma og hollandaise. Hvitt fra Jura i glasset.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Testet Mozarella pizzaen til Rema

For lite smak, så blir en treer på terningen

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Ciabatta med pastrami, røkt skinke, egg, soltørket tomat, rødløk, cherrytomat, sylteagurk, spinatblader, ost og hvitløksaioli.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Gjester i dag, voksne barn m/følge, da må det litt god mat på bordet. En liten starter med thaireke og litt bobler før man setter seg.
Stekt skrei, stekt hjertesalat med bacon og erter, og en rekesaus blir forrett. Favoritt-chardonnayen i glasset, nærmer seg tiden for de lettere variantene nå.
Lammeskank med mandelpotetmos og rotgrønnsaker til hovedrett. Coto de Imaz er en gammel favoritt, den passer godt til dette.
Og så er det tiramisu til dessert.

God påske!

rosmebraad
Innlegg: 845

Legg inn av rosmebraad »

KingKongHalvor skrev: tor apr 06, 2023 10:12 am Gjester i dag, voksne barn m/følge, da må det litt god mat på bordet. En liten starter med thaireke og litt bobler før man setter seg.
Stekt skrei, stekt hjertesalat med bacon og erter, og en rekesaus blir forrett. Favoritt-chardonnayen i glasset, nærmer seg tiden for de lettere variantene nå.
Lammeskank med mandelpotetmos og rotgrønnsaker til hovedrett. Coto de Imaz er en gammel favoritt, den passer godt til dette.
Og så er det tiramisu til dessert.

God påske!

Wow, her snakker man møblert!

Lykke til og god påske!

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Her blir det forholdsvis enkelt - gryte med vågehval. Stekes ikke helt gjennom og blandes i en saus med fløte-rømme og litt sopp og løk. Mandelpotetmos til dette. Helt etter planen. Så skal jeg lage den klassiske ostekaka i løpet av påska, og den blir laget i dag om det kommer gjester i morgen...

... håper det blir en Påskeløl fra Kinn ute på terassen her om ikke så lenge - men det kommer an på lukta. Hele det store partiet med mark ned mot sjøen her ble tidligere i uka sprayet med MØKK av bonden. Det lukter nå forferdelig, og det er umulig å sitte ute - tusen takk til den norske bonden! Med litt opptørking og vind blir det kanskje bedre.

Nuvel - jeg er vokst opp i et område med både lukt av møkk og sildoljefabrikk. Det siste luktet "penger", men møkka lukter mest subsidier...

... nok om det. Som de fleste har forstått har jeg reist ut fra Oslo. :-D

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

DoktorS skrev: tor apr 06, 2023 11:20 am Som de fleste har forstått har jeg reist ut fra Oslo. :-D
Ja, her er drt ingen som tenker på å sitte ute, det snør…😓

Queenie

Legg inn av Queenie »

I dag blir det saltkokte småpoteter (med skall selvfølgelig), trukket saltskrei, hvitsaus med gulrøtter og sprøstekt småbacon

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Entrecôte, hasselbäckpoteter, asparges og rødvinssaus.

Og vinen som drikkes til dette kommer fra 3-litersdunken jeg kjøpte til påske. Den gode gamle pinnevinen.

morrisey

Legg inn av morrisey »

Der andre gjerne spiser lammelår påskeaften spiser jeg det skjærtorsdag. Veldig tradisjonelt.
Rødvinsmarinert, sammen med olivenolje, hvitløk og rosmarin, så langtidsstekt. Kokte poteter med diverse grønnsaker, sjalottlauk og aromasopp.
Påskeaften er det pinnekjøtt som gjelder.

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

morrisey skrev: tor apr 06, 2023 12:57 pm Der andre gjerne spiser lammelår påskeaften spiser jeg det skjærtorsdag. Veldig tradisjonelt.
Rødvinsmarinert, sammen med olivenolje, hvitløk og rosmarin, så langtidsstekt. Kokte poteter med diverse grønnsaker, sjalottlauk og aromasopp.
Påskeaften er det pinnekjøtt som gjelder.
Det er planen her også på påskeaften. Villsau fra Vesterålen, litt mer smak enn typ Gilde ol.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Imorgen blir det pinnekjøtt, gledes. A

Someone

Legg inn av Someone »

Hjemmelaget pizza av ymse varianter i går. I dag fredag er det tid for påskelammet, som her bli lam indrefilet

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Det er langfredag. Det betyr klippfisk - også i år tradisjonell rød bacalao. Fisk kjøpt lokalt - koster om lag en tredel av der jeg vanligvis vanker...

Også i år blir det litt besøk i heimen - mitt initiativ, siden jeg lager maten og synes det er hyggelig med litt folk til middag. Rødvin og øl til - etter ønske. Som vanlig her ute i distriktene kjører folk bil til og fra, så blir jo ikke akkurat veldig mye drikkings...

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Skulle gjerne hatt klippfisk eller boknafisk i dag, men den yngste håpefulle (som jobber hele påsken) kommer på middag, og da får han bestemme. Smashburger av entrecôte var hans valg, la hans vilje skje.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Risgrøt med Nduja

Someone

Legg inn av Someone »

Påskeaften blir det forskjellig spekemat

KingKongHalvor
Innlegg: 2589

Legg inn av KingKongHalvor »

Pinnekjøtt og vossakorv, kålrotstappe. Tradisjonell damping. Øl og akevitt.

Megapixsel

Legg inn av Megapixsel »

Ble pinnekjøtt i går. Bare fisk en gang denne uka, så håper det blir det når jeg kommer på jobb senere.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Som vanlig er det småretter og fullt hus påskeaften.

Jeg har bestemt meg for å prøve noe nytt hvert år, i år er det Sør-Amerika. I fjor var det asiatisk etter noen år med klassisk spansk tapas.

I år blir det empanadas, quesedillas, hjemmelaget nachos, birria tacos, mexicansk bønnepuré, ceviche, chimichurrisaus og salsa.

Mye av dette har jeg aldri prøvd å lage sjøl før. Men jeg har litt av Pippi Langstrømpes selvtillit på kjøkkenet.

Heldigvis har jeg en assistent (men ikke si til kona at det er tittelen hun har blitt tildelt).

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3096

Legg inn av MacanT »

Ska på hockeykamp i dag og gidder ikke bruke mye tid på matlaging når jeg kommer hjem

Det blir nypoteter med rømme og forskjellige typer innlagt sild. Øl og akevitt blir det selvsagt også :D

morrisey

Legg inn av morrisey »

KingKongHalvor skrev: lør apr 08, 2023 7:19 am Pinnekjøtt og vossakorv, kålrotstappe. Tradisjonell damping. Øl og akevitt.
Skulle vært det samme her, men drøyer pinnekjøttet til i morgen. I dag blir det rett og slett reker.
En kraftig soppsuppe til lunch sørger for at det blir nok kalorier til å redde vekta.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Da var frokost fortært - egg, sild, ost fra Prestholt, marmelade fra Skottland etc etc. Så da må man begynne å tenke på lammesteika.... nær 4 kg dette låret, så trenger vel et par timer. Det skal også lages fløtegratinerte. Og så skal der være noen grønnsaker... Og Faustino I går til lammet. Middag til landlig tid - sånn 17-18....

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»