Hva spiser og drikker du i kveld?

Svar
Gårdsdattra

Re: Hva spiser og drikker du i kveld?

Legg inn av Gårdsdattra »

return_of_drakkar skrev: man aug 15, 2022 4:15 pm
Lezah skrev: man aug 15, 2022 11:05 am
Glycinello skrev: søn aug 14, 2022 8:28 pm Husker ikke sist jeg smakte rødspette, men håper det ikke blir like lenge til neste gang.
Påstand: Alle flate fisker smaker godt :)

(Generelt veldig glad i fisk, men liker selvsagt noen typer mer enn andre)
Spekesild med poteter, smør, flatbrød og vann --- god gammel husmannskost fra tidligere dager.
Det er godfisken det...




Dette er hva vi kaller "båttå" eller flatbrødbåttå. Og slik er det vi serverer spekesilda uten dilldall som rødbeter, rømme og løk.
Ei skive flatbrød, ei skive kokt potet og en bit spekesild, en skive kokt potet over og så en skive flatbrød. Slik ble spekesilda servert i min barndom på femti og sekstitallet.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Gårdsdattra skrev: man aug 15, 2022 10:57 pm
return_of_drakkar skrev: man aug 15, 2022 4:15 pm
Lezah skrev: man aug 15, 2022 11:05 am

Påstand: Alle flate fisker smaker godt :)

(Generelt veldig glad i fisk, men liker selvsagt noen typer mer enn andre)
Spekesild med poteter, smør, flatbrød og vann --- god gammel husmannskost fra tidligere dager.
Det er godfisken det...




Dette er hva vi kaller "båttå" eller flatbrødbåttå. Og slik er det vi serverer spekesilda uten dilldall som rødbeter, rømme og løk.
Ei skive flatbrød, ei skive kokt potet og en bit spekesild, en skive kokt potet over og så en skive flatbrød. Slik ble spekesilda servert i min barndom på femti og sekstitallet.
Samme her i Molde. Eller i allefall slik besteforeldrene mine serverte det i oppveksten min og slik jeg spiser det en sjelden gang. Men vi har smør på flatbrødet.

Bætta kalte de det.

Someone

Legg inn av Someone »

Hjemmelaget blomkålsuppe, med litt bacon over

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

PapaSmurf skrev: man aug 15, 2022 11:46 pm
Gårdsdattra skrev: man aug 15, 2022 10:57 pm
return_of_drakkar skrev: man aug 15, 2022 4:15 pm

Spekesild med poteter, smør, flatbrød og vann --- god gammel husmannskost fra tidligere dager.
Det er godfisken det...




Dette er hva vi kaller "båttå" eller flatbrødbåttå. Og slik er det vi serverer spekesilda uten dilldall som rødbeter, rømme og løk.
Ei skive flatbrød, ei skive kokt potet og en bit spekesild, en skive kokt potet over og så en skive flatbrød. Slik ble spekesilda servert i min barndom på femti og sekstitallet.
Samme her i Molde. Eller i allefall slik besteforeldrene mine serverte det i oppveksten min og slik jeg spiser det en sjelden gang. Men vi har smør på flatbrødet.

Bætta kalte de det.
Heldigvis har vi fått bedre tilgang til bedre råvarer og har flere muligheter til å lage festmat ut av det som for mange var en rett som har fått folk i Norge til å slutte å spise sild...

Litt ute i havet fra Molde lager de noe av den beste silden som er å få. Den er litt dyr, i alle fall om man kjøper den på Fiskeriet i Oslo, men lokalt har i alle fall Coop denne:

https://juviksild.no/

Denne silda er passe salt og kan brukes rett fra pakken. Det er mange oppskrifter med et så foredlet produkt. Skjønt, til det vanlige måltidet med kryddersild, med poteter, rømme, rødløk, rødbeter og egg, synes jeg den billige silda er god nok.

Nok en gang er det Coop som leverer - 150 gram er passe til en middag:

https://matlevering.coop.no/frokost/pal ... filet-150g

Dog - produsenten her er jo noen mil lengre syd, fra Hellanshamn. Jeg er vokst opp omtrent midt mellom disse to stedene, så begge er for meg godkjent.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Formen stigende etter en dårlig dag i går, der det bare ble speilegg og brød. I dag blir det rester fra søndag - en slags thaikylling med grønnsaker. Spiser mye ris til dette. Er ferdig på jobben på hjemmekontoret om en time. Tanken er å koke risen og varme opp retten mens jeg fortsatt er på jobb, så kan jeg spise nøyaktig kl 14:00 og ta middagsluren fra 14.20 :-D Det er fint å sove litt i dette regnværet.

return_of_drakkar
Innlegg: 4969

Legg inn av return_of_drakkar »

Gårdsdattra skrev: man aug 15, 2022 10:57 pm
return_of_drakkar skrev: man aug 15, 2022 4:15 pm
Lezah skrev: man aug 15, 2022 11:05 am

Påstand: Alle flate fisker smaker godt :)

(Generelt veldig glad i fisk, men liker selvsagt noen typer mer enn andre)
Spekesild med poteter, smør, flatbrød og vann --- god gammel husmannskost fra tidligere dager.
Det er godfisken det...




Dette er hva vi kaller "båttå" eller flatbrødbåttå. Og slik er det vi serverer spekesilda uten dilldall som rødbeter, rømme og løk.
Ei skive flatbrød, ei skive kokt potet og en bit spekesild, en skive kokt potet over og så en skive flatbrød. Slik ble spekesilda servert i min barndom på femti og sekstitallet.
Så vare det "brødsøll" og "klotmjølk".

SirJames

Legg inn av SirJames »

Spicy kyllingpølser med ost og chipotle, samt potetsalat.

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

2 stk Gilde karbonader med 2 stk egg som er stekt på begge sider og tilsatt noen skiver ost., grovbrød, tomat og agurk. Blir aldri lei dette.

Someone

Legg inn av Someone »

Kyllingfilet med søtpotetstappe, brokkoli og en modifisert posebearnaisesaus, laget på creame fraiche med eple og chili i

startelver

Legg inn av startelver »

Det blir faktisk ferske kalkunlår kjøpt i Danmark til middag i dag , skal stekes i ovnen.

Så håper å få til noe sånt som dette.

Bilde

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg er inne i en skikkelig umotivert matfase. Man blir så godt vant på ferietur. Restauranter og spennende smaker, null oppvask og istedenfor å lage maten sjøl tar man en pils mens man venter.

Da er det tungt å dra i gang igjen entusiasmen for hverdagsmiddagen.

I dag blir det kyllinglår, grønnsaker, bretagnesaus og ris.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Friterte kyllingburgere i aften.

startelver

Legg inn av startelver »

Merkelig at kalkun er så lite utbredt i Norge, vi spiser det bare til jul eller nyttår, men det er jo herlig kjøtt året rundt.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Kalkun er godt. Men litt unsiprerende disse pakkene med filet der skinnet er borte.

Her blir det i dag enkel og billig - ferdigsuppe fra Rema med billiste type fiskebudding i biter. Billige rundstykker til. Appelsinsaft uten sukker til dette. Er vel først fra starten av september jeg har tenkt å legge om kosthold - til sunnere og billigere, men er jo lov å trene seg. Så jeg hadde mye smør på rundstykkene i dag.

Blir rester i morra. Og så er jo det helg igjen. Så fort ukene går!!

SirJames

Legg inn av SirJames »

startelver skrev: ons aug 17, 2022 3:00 pm Merkelig at kalkun er så lite utbredt i Norge, vi spiser det bare til jul eller nyttår, men det er jo herlig kjøtt året rundt.
Amen.

Spiser det ofte. Rett og slett DIGG

fargerik

Legg inn av fargerik »

Denne elggryta, som jeg lagde 1 dag senere enn det jeg planla....den ble veeeeldig god!
Og siden kona ikke spiser rødt kjøtt, må jeg spise opp alt sammen.
En gryte basert på en kilo kjøtt er mye.
I går spiste jeg meg knokk i senk på gryte med kokte poteter. Nam.
I dag har jeg nettopp forspist meg på oppvarmet gårsdagens gryte med jasminris. Namnam!
Oppskriften anbefalte ris, og jepp.....til denne gryta var ris perfekt.
Det er fremdeles litt igjen.
Kanskje det blir gryte med brød i morgen.......

startelver

Legg inn av startelver »

Malacay skrev: ons aug 17, 2022 7:23 pm
startelver skrev: ons aug 17, 2022 3:00 pm Merkelig at kalkun er så lite utbredt i Norge, vi spiser det bare til jul eller nyttår, men det er jo herlig kjøtt året rundt.
I beg to differ. Selve kjøttet er jo totalt smaksløst. Spiser du kalkun så er marinade , fyll eller tilbehør som er avgjørende.

Her ble det "meny-middag" i dag, så jeg kjøpte steinbitkaker med hvitløk, småpoteter med timian, hvitsaus med gressløk og asparges. Litt flau for at jeg ikke gidder å koke poteter, men en litt frisk dag på jobben så sent hjemme. Men de hadde 10-kroners tilbud på steinbittkakene. Det ble ganske godt.
Det var merkelig å si, jeg ville sagt motsatt, at kjøttet har mer smak i seg, litt sånn viltsmak i forhold til kylling.
Men er enig i at man trenger tilbehør , en god kalkunsaus f.eks.

morrisey

Legg inn av morrisey »

startelver skrev: ons aug 17, 2022 7:40 pm
Malacay skrev: ons aug 17, 2022 7:23 pm
startelver skrev: ons aug 17, 2022 3:00 pm Merkelig at kalkun er så lite utbredt i Norge, vi spiser det bare til jul eller nyttår, men det er jo herlig kjøtt året rundt.
I beg to differ. Selve kjøttet er jo totalt smaksløst. Spiser du kalkun så er marinade , fyll eller tilbehør som er avgjørende.

Her ble det "meny-middag" i dag, så jeg kjøpte steinbitkaker med hvitløk, småpoteter med timian, hvitsaus med gressløk og asparges. Litt flau for at jeg ikke gidder å koke poteter, men en litt frisk dag på jobben så sent hjemme. Men de hadde 10-kroners tilbud på steinbittkakene. Det ble ganske godt.
Det var merkelig å si, jeg ville sagt motsatt, at kjøttet har mer smak i seg, litt sånn viltsmak i forhold til kylling.
Men er enig i at man trenger tilbehør , en god kalkunsaus f.eks.
Jeg mener det var Bent Stiansen som sa at "det eneste som er feil med kalkun er at den ikke er ei and".

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

morrisey skrev: ons aug 17, 2022 8:09 pm

Jeg mener det var Bent Stiansen som sa at "det eneste som er feil med kalkun er at den ikke er ei and".
Sikkert noe med fett å gjøre.

DoktorS

Legg inn av DoktorS »

Skjønner ikke denne hetsingen av kalkun - virker som om det er noen som har fått tørr og feilbehandlet kalkun hele livet. Og så har det blitt et sånt "meme" - kalkun er tørt. Haha. Ja, på nivå med "grandiosa spiser jeg aldri" og "lutefisk - det spiser folk bare pga tilbehøret" etc etc.

Nuvel - her blir det reprise på fiskesuppe. Ellers tenker jeg å begynne et nytt og sunnere liv fra 5. september, så jeg må nyte livet litt nå - da har jeg piska opp en litt for stor svelerøre, så det blir litt svele utpå kvelden. Oppskriften er fra morgen til Warholm, så da blir nok rask til beins også.

SirJames

Legg inn av SirJames »

Blir høye smørbrød straks, og da mener jeg høye.

startelver

Legg inn av startelver »

I USA spiste jeg en del "turkey sandwich" og det var ikke sånne usle skiver, nei , det var skikkelig deli-style med tykke skiver fra kalkunbryst , fantastisk smak. Og masse tilbehør . Noe sånt som avbildet.

Bilde

Glycinello

Legg inn av Glycinello »

Omelett med skinke, poteter, løk, paprika, tomat, sjampinjong, hvitløk, erter og ost. Servert med rundstykker til.

CFN

Legg inn av CFN »

Pannestekt andebryst, ovnsbakte poteter i andefett, smørstekte kantareller, spinat og en aioli som jeg kjapt vispet sammen. Gjort på 30 min, og satt som et skudd til en halvmoden Bordeaux. Planleggingsdag i morgen for barna, trenger ikke logge på før 08.00. Helt nydelig

strandereng

Legg inn av strandereng »

Pannestekt ørretfilet (kjøpt fra frysedisken) kokte nypoteter fra Gartner og min utrolig gode hjemmelagete tzatziki. Enkelt og godt.

Bjoro33

Legg inn av Bjoro33 »

Ikke i dag, men i går.
Ferske reker. Flottet meg med reker fra dagens fangst. 269 for kiloen. Spiselig det. Rekene altså. Og igjen tenker jeg på hvor mye bedre de er ferske i forhold til de frosne, selv om jeg tiner de.
Tilbehør var godt smør, loff og majones.

Noen som har prøvd majo? Og som evt kan si noe om det er forskjell når nesen er tatt vekk?

startelver

Legg inn av startelver »

Kylling i dag, grillet i ovn. Serveres med poteter og dampede grønnsaker.

Someone

Legg inn av Someone »

Da ble det kjøpt inn litt reker, en kreps og en loff. Ikke helt bestemt meg hvordan jeg skal lage krepsen

Guttorm123
Innlegg: 5307

Legg inn av Guttorm123 »

Mange som spiser reker her. Det ble det også på meg i går, selv om det bare var lake-reker fra fiskemannen. Synes de er gode jeg. loff selvfølgelig, og majones og egg som tilbehør.

Someone

Legg inn av Someone »

Tacolørdag. Så løk er alt syltet og bønner lagt i bløt

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Mat og Drikke»