Situasjonen i Ukraina

Låst
arknath

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av arknath »

Må si jeg skjønner Russerne godt at de ikke vil ha Ukraina/fler østliggende land inn i Nato. Sier seg selv at et eventuelt missil-"forsvar" i Ukraina ikke skaper fredelige vibber. Måten de går frem på er dog helt på tryne men så er det heller ikke mye annet de kan gjøre når Nato står på sitt. Vanskelig og farlig situasjon. Cyberangrepene fremover kommer til å bli omfattende. Glad jeg ikke er sikkerhetsansvarlig i en viktig bedrift nå om dagen.

Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Jobs skrev: fre jan 14, 2022 3:21 pm Har nevnt dette før men den beste løsning for Ukraina og Russland nå er at det blir en avtale der Ukraine ikke blir medlem av Nato,mot at de får tilbake Krim og Russland avslutter hybrid krigen i øst og trekker seg ut. Og at Nato vil videre garantere for Ukraina sin sikkerhet.Da har Russland sin buffer og Ukraina fått tilbake det som har blitt okkupert pluss at de da blir under Nato sine vinger uten at Nato utplasserer raketter og annen våpen på Ukrainas jord. Det forslaget burde vært på bordet. Hadde ikke Russland godtatt det kunne de ryke og reise.

https://www.aljazeera.com/news/2022/1/1 ... on-ukraine
En annen løsning er at man avholder folkeavstemninger på krim og i donbass og lar folket der bestemme. Så kan man endre grensene og Ukraina kan bli med i NATO, samtidig som man undertegner en pakt som begrenser raketter der.

Poenget er uansett at det krever at vesten beveger sin posisjon.

Brukeravatar
LD-Johnson
Innlegg: 1291

Legg inn av LD-Johnson »

Rhabagatz skrev: fre jan 14, 2022 5:29 pm
Jobs skrev: fre jan 14, 2022 3:21 pm Har nevnt dette før men den beste løsning for Ukraina og Russland nå er at det blir en avtale der Ukraine ikke blir medlem av Nato,mot at de får tilbake Krim og Russland avslutter hybrid krigen i øst og trekker seg ut. Og at Nato vil videre garantere for Ukraina sin sikkerhet.Da har Russland sin buffer og Ukraina fått tilbake det som har blitt okkupert pluss at de da blir under Nato sine vinger uten at Nato utplasserer raketter og annen våpen på Ukrainas jord. Det forslaget burde vært på bordet. Hadde ikke Russland godtatt det kunne de ryke og reise.

https://www.aljazeera.com/news/2022/1/1 ... on-ukraine
En annen løsning er at man avholder folkeavstemninger på krim og i donbass og lar folket der bestemme. Så kan man endre grensene og Ukraina kan bli med i NATO, samtidig som man undertegner en pakt som begrenser raketter der.

Poenget er uansett at det krever at vesten beveger sin posisjon.
Passer sikkert bra for Putinistene det etter de har jagd alle uten russisk pass vekk derfra :lol: Vesten trenger ikke vike en tomme for det russiske søppelet.

Optimist1

Legg inn av Optimist1 »

Det er vel utgangen av konflikten Putin og Biden avtaler i disse dager. Mye som tyder på at det blir en konflikt, sett fra media sin presentasjon.

Falcon

Legg inn av Falcon »

den 336. marineinfanteribrigaden har dratt fra sin base i Kaliningrad. Samtidig har svenskene satt ut militæret til å patruljere på Gotland


Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Falcon skrev: fre jan 14, 2022 6:40 pm den 336. marineinfanteribrigaden har dratt fra sin base i Kaliningrad. Samtidig har svenskene satt ut militæret til å patruljere på Gotland
Ethvert angrep på Gotland kommer til å bli sunket av svenskene og finnerne. Norge og Danmark vil ikke tolerere dette, og Gotland må sikres, så NATO vil gå inn med en gang så snart krigshandlinger bryter ut. Norge vil bryte helt med Russland om det oppstå en svensk-russisk krig som vil trekke NATO inn med en gang; svenskene har gjenopptatt militæralliansen med NATO fra den kalde krigen da man var "den nøytrale NATO-allierte". Da må det norske forsvaret mobiliseres og sendes til Trøndelag og Troms/Nordland for å stoppe ethvert angrep, og ettersom to hangarskip er i Nordatlanteren, betyr det at Norge vil ikke være forsvarsløst.

Et angrep på Gotland betyr et angrep på Baltikum, og da vil Finland går inn. Det er helt taust fra finsk hold fordi finnerne forstår seg på hemmeligholdelse, og har holdt alle opsjoner åpent. Finnerne vet de må ha hjelp av svenskene omkring Estland og Nord-Finland.

Det går mot krig; Putin lot til å ha mistet det helt og det er mulig at krigen vil bryte ut ganske snart, senest 22. januar til 4. februar, og på russisk hold varsles det at de vil angripe først, om nødvendig med atomvåpen. Uten å innse at Frankrike og Storbritannia kan utrydde alle millionbyer i Russland i løpet av en time. Og USA har et mye større atomarsenal, dessuten skal jeg vedder på at ABM-kapable destroyere og ABM-basene i Europa og USA er blitt aktiv.

USA er 100 % overbevist om at Ukraina vil bli angrepet, og har kommet med skarpe advarsler om at de omtrent 200 militære utsendinger i dette landet er under disses beskyttelse også mot russisk angrep.

Og Tyrkia? Alt tyder på at Aserbajdsjan og Tyrkia i en storkrig vil angripe Armenia hvor befolkningen kan overgi seg om USA skulle love dem beskyttelse, og tyrkiske militære er for lengst i Tyrkia. Tyrkiske krigsskip er aktiv i Svartehavet og et hangarskip i Egeerhavet kan lett dekke hele Svartehavet med sine flyene. For Erdogan er dette bare en gjentagelse av den gamle russisk-tyrkiske motsetningen.

Frontene er steilt. Og i Beijing er det uklart, men det virker som at to leirer står mot hverandre, den ene som vil utnytte storkrigen for å ta Taiwan, den andre vil holde seg unna og kutte ut Putin i verste fall. For de er også overrasket over at Vesten hadde sluttet rekkene og demonstrert en besluttsomhet som kan bli meget straffende for dem; Europa er Kinas største markedet...

Og; OL i Beijing skal starte den 4. februar, IOK-komiteen kan bli nødt til å kansellere OL og få sportaktivere hjem med en gang om det bryte ut storkrig, noe som Xi vil ta meget ille opp. Kineserne burde huske hva som hendt under Beijing-OL i 2008. Alle vestlige regjeringer vil trekke seg ut av OL ved å bruke en storkrig som unnskyldning. OL kanselleres alltid i verdensomfattende konflikter.

I Tyskland virker det som at pasifistene og realistene er låst inn i en konflikt slik at man er blitt inaktiv, under amerikansk press er tysk land nå åpent for NATO-styrker og det tyske militæret er dels løsrevet fra politisk kontroll. Scholz utebli helt, og hans ministre lot til å leve under en stein til manges overraskelser. Men tyskerne vil gjøre det rette i slutten. Macron har blitt EUs uerklærte leder.

Ingen kan stoppe dette; Putins krets virker veldig desperat som hvis de er skrekkslagent, med en mer og mer aggressiv retorikk mot USA og NATO, slik at de synes å ha innsett at situasjonen ikke har utviklet seg slik de vil, og at de kan ha sett i gang noe som ikke kan stoppes. Kun en eneste mann vil fortsette.

Putin.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Du maler fanden på veggen i flere av dine innlegg Varulv, som det siste. Atomvåpen ? Hvorfor skal Russland bruke atomvåpen mot en mye svakere motstander, Ukraina ? Om Russland angriper tror jeg de nøyer seg med Donbass, kanskje med en knipetangsmanøver hvor de midlertidig går inn i ukrainsk territorium lengre vest for å omringe ukrainske styrker. Ukraina bør aldri få medlemskap i NATO. La de sloss. Om man ser dette med øynene tii mogolene, Napoleon eller Hitler så har jeg aldri forstått hvorfor disse steppene og myrområdene i land som Ukraina og Belarus har noen som helst økonomisk eller geopolitisk/strategisk verdi. Om Russland angriper er det på tide med virkelige harde økonomiske sanksjoner mot Putler. Det vil ramme russere i første omgang, men det vil tll syvende og sist være slutten for Putin. Gotland og Sverige. Hvorfor trekkes dette inn ? Putin vil aldri angripe Sverige. Dummeste jeg har lest på lenge. At det driver krigsskip inn Østersjøen betyr ikke at russerne vil angrioe Sverige. Jeg tror på et begrenset russisk angrep for å hærta Donbass. Jeg tenker la de sloss om disse kullgruvene. Dette vedrører like lite oss som borgerkrigen i Syria eller andre urolige hjørner av verden.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 7:51 pm Du maler fanden på veggen i flere av dine innlegg Varulv, som det siste. Atomvåpen ? Hvorfor skal Russland bruke atomvåpen mot en mye svakere motstander, Ukraina ? Om Russland angriper tror jeg de nøyer seg med Donbass, kanskje med en knipetangsmanøver hvor de midlertidig går inn i ukrainsk territorium lengre vest for å omringe ukrainske styrker. Ukraina bør aldri få medlemskap i NATO. La de sloss. Om man ser dette med øynene tii mogolene, Napoleon eller Hitler så har jeg aldri forstått hvorfor disse steppene og myrområdene i land som Ukraina og Belarus har noen som helst økonomisk eller geopolitisk/strategisk verdi. Om Russland angriper er det på tide med virkelige harde økonomiske sanksjoner mot Putler. Det vil ramme russere i første omgang, men det vil tll syvende og sist være slutten for Putin. Gotland og Sverige. Hvorfor trekkes dette inn ? Putin vil aldri angripe Sverige. Dummeste jeg har lest på lenge. At det driver krigsskip inn Østersjøen betyr ikke at russerne vil angrioe Sverige. Jeg tror på et begrenset russisk angrep for å hærta Donbass. Jeg tenker la de sloss om disse kullgruvene. Dette vedrører like lite oss som borgerkrigen i Syria eller andre urolige hjørner av verden.
Si det til de svenske soldatene på vei gjennom Stockholm for å forsvare Gotland. Du har åpenbart ikke lært noe av 9. april.

Ingen stoler mer på Putin. Ingen.

Jack

Legg inn av Jack »

Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 7:56 pm
Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 7:51 pm Du maler fanden på veggen i flere av dine innlegg Varulv, som det siste. Atomvåpen ? Hvorfor skal Russland bruke atomvåpen mot en mye svakere motstander, Ukraina ? Om Russland angriper tror jeg de nøyer seg med Donbass, kanskje med en knipetangsmanøver hvor de midlertidig går inn i ukrainsk territorium lengre vest for å omringe ukrainske styrker. Ukraina bør aldri få medlemskap i NATO. La de sloss. Om man ser dette med øynene tii mogolene, Napoleon eller Hitler så har jeg aldri forstått hvorfor disse steppene og myrområdene i land som Ukraina og Belarus har noen som helst økonomisk eller geopolitisk/strategisk verdi. Om Russland angriper er det på tide med virkelige harde økonomiske sanksjoner mot Putler. Det vil ramme russere i første omgang, men det vil tll syvende og sist være slutten for Putin. Gotland og Sverige. Hvorfor trekkes dette inn ? Putin vil aldri angripe Sverige. Dummeste jeg har lest på lenge. At det driver krigsskip inn Østersjøen betyr ikke at russerne vil angrioe Sverige. Jeg tror på et begrenset russisk angrep for å hærta Donbass. Jeg tenker la de sloss om disse kullgruvene. Dette vedrører like lite oss som borgerkrigen i Syria eller andre urolige hjørner av verden.
Si det til de svenske soldatene på vei gjennom Stockholm for å forsvare Gotland. Du har åpenbart ikke lært noe av 9. april.

Ingen stoler mer på Putin. Ingen.
Hvorfor i guds navn skulle Russland sikre sin egen utslettelse ved å gå til et uprovosert angrep på Sverige av alle? :lol:

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 7:56 pm
Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 7:51 pm Du maler fanden på veggen i flere av dine innlegg Varulv, som det siste. Atomvåpen ? Hvorfor skal Russland bruke atomvåpen mot en mye svakere motstander, Ukraina ? Om Russland angriper tror jeg de nøyer seg med Donbass, kanskje med en knipetangsmanøver hvor de midlertidig går inn i ukrainsk territorium lengre vest for å omringe ukrainske styrker. Ukraina bør aldri få medlemskap i NATO. La de sloss. Om man ser dette med øynene tii mogolene, Napoleon eller Hitler så har jeg aldri forstått hvorfor disse steppene og myrområdene i land som Ukraina og Belarus har noen som helst økonomisk eller geopolitisk/strategisk verdi. Om Russland angriper er det på tide med virkelige harde økonomiske sanksjoner mot Putler. Det vil ramme russere i første omgang, men det vil tll syvende og sist være slutten for Putin. Gotland og Sverige. Hvorfor trekkes dette inn ? Putin vil aldri angripe Sverige. Dummeste jeg har lest på lenge. At det driver krigsskip inn Østersjøen betyr ikke at russerne vil angrioe Sverige. Jeg tror på et begrenset russisk angrep for å hærta Donbass. Jeg tenker la de sloss om disse kullgruvene. Dette vedrører like lite oss som borgerkrigen i Syria eller andre urolige hjørner av verden.
Si det til de svenske soldatene på vei gjennom Stockholm for å forsvare Gotland.
Kan man forvente at de har kommet seg gjennom Stockholm i løpet av helga?

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Jack_Daniels skrev: fre jan 14, 2022 7:59 pm Si det til de svenske soldatene på vei gjennom Stockholm for å forsvare Gotland. Du har åpenbart ikke lært noe av 9. april.

Ingen stoler mer på Putin. Ingen.
Hvorfor i guds navn skulle Russland sikre sin egen utslettelse ved å gå til et uprovosert angrep på Sverige av alle? :lol:
[/quote]

Har kartslesningen gått av mote? Gotland dominere hele Østersjøen. Den som har herredømmet der, vil kontrollere hele havet. Den svenske østkysten vil bli sårbar for russiske angrep i likhet med den polsk-tyske felleskysten - og alle forbindelser mellom Baltikum og resten av NATO vi være i stor fare.

Dette er ikke å le av. Gotland er skandinavisk. OG SKANDINAVIA ER VÅR HJEM!

Falcon

Legg inn av Falcon »

Jack_Daniels skrev: fre jan 14, 2022 7:59 pm
Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 7:56 pm Si det til de svenske soldatene på vei gjennom Stockholm for å forsvare Gotland. Du har åpenbart ikke lært noe av 9. april.

Ingen stoler mer på Putin. Ingen.
Hvorfor i guds navn skulle Russland sikre sin egen utslettelse ved å gå til et uprovosert angrep på Sverige av alle? :lol:
snart går det ikke lenger å se gjennom fingrene med Putin og hans menn lengre, og det burde strengt tatt ikke vært mulig nå i dag heller. Han er i personlig krig mot vesten, og har vært det i mange, mange år.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

9. april 1940 ?? Det å sammenligne Tyrksland den gang med Russland anno 2022, er som natten i den nord-norske mørketiden med samme landesdel i midnattssol. Russland har ingen interesse i å angripe Sverige. Det vil virkelig være et politisk selvmord fra Putin. Tyskland på slutten av 30-tallet var en økonomisk og miltær stormakt. En velfungerende og velsmurt fascistisk stat. Russland ? Et land som sliter med covid-19, enorme forskjeller, korrupsjon og en dårlig økonomi som ensidig er basert på eksport av naturressurser. Et dysfuksjonel og megatrist samfunn. Jeg har vært i landet to ganger. Mange hyggelige og intelligenter russere, eller de med høy utdannelse som behersker engelsk og andre fremmedspråk. Den jevne russer lever et mistrøstig liv på landsbygda eller i enorme drabantbyer i sine små leiligheter med vodkaen som sin beste venn. Et taperland i alt fra moderne kultur - som lever på gamle storheter - til vitenskap, samfunnsbygging og idrett. For å nå frem i sport må de jukse (doping). Det å sammenligne Tyskland og 9. april med Russland anno 2022 er en skivebom. Det eneste farlige med russerne er at de har atomvåpen. La de angripe Ukraina for å ta Donbass som Krim. Jeg håper da virkelig at Europa og USA innfører vidtgående sanksjoner, herunder at de fryser midler i vestlige banker, beslaglegger oligarkene sine eiendommer på den franske riviera og annetsteds. Målet er å bidra til å kaste Putin. Om russerne angriper er ikke dette vår konlikt, like lite som Libya, Syria osv.. La de sloss. Vesten får heller støtte Ukraina militært og økonomisk.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jack_Daniels skrev: fre jan 14, 2022 7:59 pm
Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 7:56 pm
Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 7:51 pm Du maler fanden på veggen i flere av dine innlegg Varulv, som det siste. Atomvåpen ? Hvorfor skal Russland bruke atomvåpen mot en mye svakere motstander, Ukraina ? Om Russland angriper tror jeg de nøyer seg med Donbass, kanskje med en knipetangsmanøver hvor de midlertidig går inn i ukrainsk territorium lengre vest for å omringe ukrainske styrker. Ukraina bør aldri få medlemskap i NATO. La de sloss. Om man ser dette med øynene tii mogolene, Napoleon eller Hitler så har jeg aldri forstått hvorfor disse steppene og myrområdene i land som Ukraina og Belarus har noen som helst økonomisk eller geopolitisk/strategisk verdi. Om Russland angriper er det på tide med virkelige harde økonomiske sanksjoner mot Putler. Det vil ramme russere i første omgang, men det vil tll syvende og sist være slutten for Putin. Gotland og Sverige. Hvorfor trekkes dette inn ? Putin vil aldri angripe Sverige. Dummeste jeg har lest på lenge. At det driver krigsskip inn Østersjøen betyr ikke at russerne vil angrioe Sverige. Jeg tror på et begrenset russisk angrep for å hærta Donbass. Jeg tenker la de sloss om disse kullgruvene. Dette vedrører like lite oss som borgerkrigen i Syria eller andre urolige hjørner av verden.
Si det til de svenske soldatene på vei gjennom Stockholm for å forsvare Gotland. Du har åpenbart ikke lært noe av 9. april.

Ingen stoler mer på Putin. Ingen.
Hvorfor i guds navn skulle Russland sikre sin egen utslettelse ved å gå til et uprovosert angrep på Sverige av alle? :lol:
Kart som viste russiske luftvernbatteri plassert på Gotland og servert på russisk nasjonaltv.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wO ... pa-sverige

Er det rart svenskene reagerer.

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 8:28 pm 9. april 1940 ?? Det å sammenligne Tyrksland den gang med Russland anno 2022, er som natten i den nord-norske mørketiden med samme landesdel i midnattssol. Russland har ingen interesse i å angripe Sverige. Det vil virkelig være et politisk selvmord fra Putin. Tyskland på slutten av 30-tallet var en økonomisk og miltær stormakt. En velfungerende og velsmurt fascistisk stat. Russland ? Et land som sliter med covid-19, enorme forskjeller, korrupsjon og en dårlig økonomi som ensidig er basert på eksport av naturressurser. Et dysfuksjonel og megatrist samfunn. Jeg har vært i landet to ganger. Mange hyggelige og intelligenter russere, eller de med høy utdannelse som behersker engelsk og andre fremmedspråk. Den jevne russer lever et mistrøstig liv på landsbygda eller i enorme drabantbyer i sine små leiligheter med vodkaen som sin beste venn. Et taperland i alt fra moderne kultur - som lever på gamle storheter - til vitenskap, samfunnsbygging og idrett. For å nå frem i sport må de jukse (doping). Det å sammenligne Tyskland og 9. april med Russland anno 2022 er en skivebom. Det eneste farlige med russerne er at de har atomvåpen. La de angripe Ukraina for å ta Donbass som Krim. Jeg håper da virkelig at Europa og USA innfører vidtgående sanksjoner, herunder at de fryser midler i vestlige banker, beslaglegger oligarkene sine eiendommer på den franske riviera og annetsteds. Målet er å bidra til å kaste Putin. Om russerne angriper er ikke dette vår konlikt, like lite som Libya, Syria osv.. La de sloss. Vesten får heller støtte Ukraina militært og økonomisk.
Du har simpelt ingen som helst innsikt; det er åpenbart at dette er bare tullsnakk. Oligarkene som kunne ta bort Putin, hadde sløst bort for mye tid og er snart ikke i stand til stoppe denne mannen. Det er nå bare i Putins nære krets muligheter fremdeles finnes.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 7:28 pm
Falcon skrev: fre jan 14, 2022 6:40 pm den 336. marineinfanteribrigaden har dratt fra sin base i Kaliningrad. Samtidig har svenskene satt ut militæret til å patruljere på Gotland
Det går mot krig; Putin lot til å ha mistet det helt og det er mulig at krigen vil bryte ut ganske snart
Du som skriver alle krigsartiklene til vg? :lol:

Du argumenterer godt for deg, det skal du ha, men du og spesielt media er litt for ivrig på krigslysten.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Ikke peiling ? Jeg har nok peiling til å forstå at Putin ikke tør røre Sverige. Hvorfor skulle han det ? Vil vær et politisk harakiri. Ukraina vs Russland. Det er ikke vår konflikt. Like lite som Syria. Om russerne angriper Ukraina så innfør beinharde sanksjoner, og isolere landet. Beslaglegg verdier til Putin og vennene hans, og støtt Ukraina økonomisk og med våpen. Putin er en større tragedie for den jevne russer enn for oss nordmenn. Russland er et uinteressant molboland i dag. Håpet var at Russland etter Jeltsin - en alkholisert drukkebolt som i det minste hadde et glimt i øye - skulle gå i demokratisk og mer vestilg retning. Under Putin blir det bare verre og verre med drapsforsøk og drap på kritikere og opponenter og knebling av frie røster og den statskritiske delen av media.Russrne fortjener bedre. Om Putin angriper Ukraina vil det kanskje gi en kortsiktig gevinst, men på¨lang sikt med døde russiske soldater og knallharde sanksjkoner vil det være begynnelsen på slutten for Putin.

Frode57
Innlegg: 1235

Legg inn av Frode57 »

Alt tyder på at det blir krig. Utfordringen med krig er at en ikke vet hva som blir utfallet.

SuperGunners10

Legg inn av SuperGunners10 »

Javel, da har vi en ukes tid igjen å leve i fred da siden fristen er 22 januar. Blir panikkhandling på meg i morgen. Må få gravd ned en bunkers også.

Knaxern

Legg inn av Knaxern »


Rhabagatz

Legg inn av Rhabagatz »

Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 8:57 pm Ikke peiling ? Jeg har nok peiling til å forstå at Putin ikke tør røre Sverige. Hvorfor skulle han det ? Vil vær et politisk harakiri. Ukraina vs Russland. Det er ikke vår konflikt. Like lite som Syria. Om russerne angriper Ukraina så innfør beinharde sanksjoner, og isolere landet. Beslaglegg verdier til Putin og vennene hans, og støtt Ukraina økonomisk og med våpen. Putin er en større tragedie for den jevne russer enn for oss nordmenn. Russland er et uinteressant molboland i dag. Håpet var at Russland etter Jeltsin - en alkholisert drukkebolt som i det minste hadde et glimt i øye - skulle gå i demokratisk og mer vestilg retning. Under Putin blir det bare verre og verre med drapsforsøk og drap på kritikere og opponenter og knebling av frie røster og den statskritiske delen av media.Russrne fortjener bedre. Om Putin angriper Ukraina vil det kanskje gi en kortsiktig gevinst, men på¨lang sikt med døde russiske soldater og knallharde sanksjkoner vil det være begynnelsen på slutten for Putin.
Det er selvfølgelig en absurd tanke at Putin uten videre skulle angripe Gotland. Eller at han vil atombombe Alta. Eller, for å si det på en annen måte, det vil i så fall være en respons på intervensjon fra NATO.

For min del tenker jeg at Putin er ute etter at vesten skal anerkjenne annekteringen av Krim (og kanskje av Donbass). Dette er forslaget han vil spille når alt ser som svartest ut. Da kan han oppgi baser på Cuba, Natomedlemskap for Ukraina og kanskje også atomvåpen i Europa. Når det gjelder NATO og Ukraina, tror jeg at alle vet at så lenge de er i konflikt med Russland, så vil de ikke komme med. Alt Putin behøver å gjøre er å holde den konflikten lunken.

Det kan bli "krig", altså at russiske regulære styrker går inn i Donbass, fulgt av en annektering og sanksjoner. Men Europa trenger russisk gass og Kina gir faen, så sanksjonene blir ikke så effektive.

Parallellen til 9. april er selvfølgelig spinnvill. Skal vi trekke paralleller, er Jugoslavia det mest nærliggende. Ukraina er en multietnisk land, og etter kuppet/revolusjonen har det blitt stadig mer nasjonalistisk, Befolkningen som er igjen på Donbass (hvor over 90% stemte på den avsatte presidenten) ønsker seg ikke tilbake til Ukraina. De er som serbere i Kosovo.

Det har vært mye hyling i mediene og i tråden i det siste. Men det er viktig å huske på at det ikke bare er russerne som handler. NATO, for eksempel, har bevisst valgt sin vei de også. Det samme har Ukraina. Og Sverige, som sender soldater til Gotland...

Elgordo

Legg inn av Elgordo »

Russerne har forflyttet 3 landgangsfartøy fra Severomorsk (Murmansk-området) til Østersjøen og de ankom tirsdag 11.januar
2 skip av Roputja-klassen og et skip av Ivan Gren-klassen
Mest sannsynligvis kun en øvelse på gang eller sabelrasling overfor en annen part , men dette har skremt opp svenskene, slik at de har utplassert soldater og stridsvogner på Gotland

StrilutenStil

Legg inn av StrilutenStil »

Russland har et gdp på 1,483 billioner USD. Hvorfor tar vesten dem i det hele tatt seriøst? Fortell dem at hvis de beveger seg inn i Ukraina så knuser vi hele jevla forsvaret deres, dreper alle soldatene deres og tar hele landet deres. Hvem er det de tror de er? De er en mikroputt som må settes på plass.

Jobs
Innlegg: 451

Legg inn av Jobs »

StrilutenStil skrev: fre jan 14, 2022 10:31 pm Russland har et gdp på 1,483 billioner USD. Hvorfor tar vesten dem i det hele tatt seriøst? Fortell dem at hvis de beveger seg inn i Ukraina så knuser vi hele jevla forsvaret deres, dreper alle soldatene deres og tar hele landet deres. Hvem er det de tror de er? De er en mikroputt som må settes på plass.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Svaret er satan rakettene som kan utslette et helt land,de går også gjennom rakett forsvaret til USA.

https://www.klikk.no/vitenskap/satan-2- ... ve-6991649

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Rhabagatz skrev: fre jan 14, 2022 9:44 pm
Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 8:57 pm Ikke peiling ? Jeg har nok peiling til å forstå at Putin ikke tør røre Sverige. Hvorfor skulle han det ? Vil vær et politisk harakiri. Ukraina vs Russland. Det er ikke vår konflikt. Like lite som Syria. Om russerne angriper Ukraina så innfør beinharde sanksjoner, og isolere landet. Beslaglegg verdier til Putin og vennene hans, og støtt Ukraina økonomisk og med våpen. Putin er en større tragedie for den jevne russer enn for oss nordmenn. Russland er et uinteressant molboland i dag. Håpet var at Russland etter Jeltsin - en alkholisert drukkebolt som i det minste hadde et glimt i øye - skulle gå i demokratisk og mer vestilg retning. Under Putin blir det bare verre og verre med drapsforsøk og drap på kritikere og opponenter og knebling av frie røster og den statskritiske delen av media.Russrne fortjener bedre. Om Putin angriper Ukraina vil det kanskje gi en kortsiktig gevinst, men på¨lang sikt med døde russiske soldater og knallharde sanksjkoner vil det være begynnelsen på slutten for Putin.
Det er selvfølgelig en absurd tanke at Putin uten videre skulle angripe Gotland. Eller at han vil atombombe Alta. Eller, for å si det på en annen måte, det vil i så fall være en respons på intervensjon fra NATO.

For min del tenker jeg at Putin er ute etter at vesten skal anerkjenne annekteringen av Krim (og kanskje av Donbass). Dette er forslaget han vil spille når alt ser som svartest ut. Da kan han oppgi baser på Cuba, Natomedlemskap for Ukraina og kanskje også atomvåpen i Europa. Når det gjelder NATO og Ukraina, tror jeg at alle vet at så lenge de er i konflikt med Russland, så vil de ikke komme med. Alt Putin behøver å gjøre er å holde den konflikten lunken.

Det kan bli "krig", altså at russiske regulære styrker går inn i Donbass, fulgt av en annektering og sanksjoner. Men Europa trenger russisk gass og Kina gir faen, så sanksjonene blir ikke så effektive.

Parallellen til 9. april er selvfølgelig spinnvill. Skal vi trekke paralleller, er Jugoslavia det mest nærliggende. Ukraina er en multietnisk land, og etter kuppet/revolusjonen har det blitt stadig mer nasjonalistisk, Befolkningen som er igjen på Donbass (hvor over 90% stemte på den avsatte presidenten) ønsker seg ikke tilbake til Ukraina. De er som serbere i Kosovo.

Det har vært mye hyling i mediene og i tråden i det siste. Men det er viktig å huske på at det ikke bare er russerne som handler. NATO, for eksempel, har bevisst valgt sin vei de også. Det samme har Ukraina. Og Sverige, som sender soldater til Gotland...
Dette er forakt for folkeretten. 9. april skyldes det enkelte faktumet om at man har å gjøre med en ekspansiv makt som må forhindres før det verste skjer, og du har villig gjort det klart at Vesten må gi opp alt, nærmest ALT - og at alle folkerettslige rammer skal forkastes.

Hva er dette? En slik ettergivelse var det som ledet til 9. april da Norge nektet å opprettholde sin nøytralitet med militærstyrke som i den forrige krigen slik at Hitler fristes til å gå til angrep!

arknath

Legg inn av arknath »

Tror ikke du skal undervurdere hvor mye Russland kan mobilisere om de føler de må/får folket sitt med seg. Ikke bare militært men digital krigføring også. Vesten er myyyye mer sårbare for sistnevnte. Deres BNP/gdp har lite å si når de sitter på mengder av militært utstyr som skriker om å bli brukt før det råtner på lager. Tviler sterkt på at det blir noe mer enn rasling med sablene der ingen tør å gjøre noe annet enn sanksjoner og litt troppeforlytninger om Ukraina angripes.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 10:44 pm
Rhabagatz skrev: fre jan 14, 2022 9:44 pm
Crazy Horse skrev: fre jan 14, 2022 8:57 pm Ikke peiling ? Jeg har nok peiling til å forstå at Putin ikke tør røre Sverige. Hvorfor skulle han det ? Vil vær et politisk harakiri. Ukraina vs Russland. Det er ikke vår konflikt. Like lite som Syria. Om russerne angriper Ukraina så innfør beinharde sanksjoner, og isolere landet. Beslaglegg verdier til Putin og vennene hans, og støtt Ukraina økonomisk og med våpen. Putin er en større tragedie for den jevne russer enn for oss nordmenn. Russland er et uinteressant molboland i dag. Håpet var at Russland etter Jeltsin - en alkholisert drukkebolt som i det minste hadde et glimt i øye - skulle gå i demokratisk og mer vestilg retning. Under Putin blir det bare verre og verre med drapsforsøk og drap på kritikere og opponenter og knebling av frie røster og den statskritiske delen av media.Russrne fortjener bedre. Om Putin angriper Ukraina vil det kanskje gi en kortsiktig gevinst, men på¨lang sikt med døde russiske soldater og knallharde sanksjkoner vil det være begynnelsen på slutten for Putin.
Det er selvfølgelig en absurd tanke at Putin uten videre skulle angripe Gotland. Eller at han vil atombombe Alta. Eller, for å si det på en annen måte, det vil i så fall være en respons på intervensjon fra NATO.

For min del tenker jeg at Putin er ute etter at vesten skal anerkjenne annekteringen av Krim (og kanskje av Donbass). Dette er forslaget han vil spille når alt ser som svartest ut. Da kan han oppgi baser på Cuba, Natomedlemskap for Ukraina og kanskje også atomvåpen i Europa. Når det gjelder NATO og Ukraina, tror jeg at alle vet at så lenge de er i konflikt med Russland, så vil de ikke komme med. Alt Putin behøver å gjøre er å holde den konflikten lunken.

Det kan bli "krig", altså at russiske regulære styrker går inn i Donbass, fulgt av en annektering og sanksjoner. Men Europa trenger russisk gass og Kina gir faen, så sanksjonene blir ikke så effektive.

Parallellen til 9. april er selvfølgelig spinnvill. Skal vi trekke paralleller, er Jugoslavia det mest nærliggende. Ukraina er en multietnisk land, og etter kuppet/revolusjonen har det blitt stadig mer nasjonalistisk, Befolkningen som er igjen på Donbass (hvor over 90% stemte på den avsatte presidenten) ønsker seg ikke tilbake til Ukraina. De er som serbere i Kosovo.

Det har vært mye hyling i mediene og i tråden i det siste. Men det er viktig å huske på at det ikke bare er russerne som handler. NATO, for eksempel, har bevisst valgt sin vei de også. Det samme har Ukraina. Og Sverige, som sender soldater til Gotland...
Dette er forakt for folkeretten. 9. april skyldes det enkelte faktumet om at man har å gjøre med en ekspansiv makt som må forhindres før det verste skjer, og du har villig gjort det klart at Vesten må gi opp alt, nærmest ALT - og at alle folkerettslige rammer skal forkastes.

Hva er dette? En slik ettergivelse var det som ledet til 9. april da Norge nektet å opprettholde sin nøytralitet med militærstyrke som i den forrige krigen slik at Hitler fristes til å gå til angrep!
Så du mener at Adolf ville ha stoppet etter Danmark hvis Norge hadde hatt et litt større forsvar?

Turde å invadere Sovjetunionen, men ikke Norge..

Varulv2468

Legg inn av Varulv2468 »

Folk_flesk skrev: fre jan 14, 2022 10:48 pm
Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 10:44 pm
Rhabagatz skrev: fre jan 14, 2022 9:44 pm

Det er selvfølgelig en absurd tanke at Putin uten videre skulle angripe Gotland. Eller at han vil atombombe Alta. Eller, for å si det på en annen måte, det vil i så fall være en respons på intervensjon fra NATO.

For min del tenker jeg at Putin er ute etter at vesten skal anerkjenne annekteringen av Krim (og kanskje av Donbass). Dette er forslaget han vil spille når alt ser som svartest ut. Da kan han oppgi baser på Cuba, Natomedlemskap for Ukraina og kanskje også atomvåpen i Europa. Når det gjelder NATO og Ukraina, tror jeg at alle vet at så lenge de er i konflikt med Russland, så vil de ikke komme med. Alt Putin behøver å gjøre er å holde den konflikten lunken.

Det kan bli "krig", altså at russiske regulære styrker går inn i Donbass, fulgt av en annektering og sanksjoner. Men Europa trenger russisk gass og Kina gir faen, så sanksjonene blir ikke så effektive.

Parallellen til 9. april er selvfølgelig spinnvill. Skal vi trekke paralleller, er Jugoslavia det mest nærliggende. Ukraina er en multietnisk land, og etter kuppet/revolusjonen har det blitt stadig mer nasjonalistisk, Befolkningen som er igjen på Donbass (hvor over 90% stemte på den avsatte presidenten) ønsker seg ikke tilbake til Ukraina. De er som serbere i Kosovo.

Det har vært mye hyling i mediene og i tråden i det siste. Men det er viktig å huske på at det ikke bare er russerne som handler. NATO, for eksempel, har bevisst valgt sin vei de også. Det samme har Ukraina. Og Sverige, som sender soldater til Gotland...
Dette er forakt for folkeretten. 9. april skyldes det enkelte faktumet om at man har å gjøre med en ekspansiv makt som må forhindres før det verste skjer, og du har villig gjort det klart at Vesten må gi opp alt, nærmest ALT - og at alle folkerettslige rammer skal forkastes.

Hva er dette? En slik ettergivelse var det som ledet til 9. april da Norge nektet å opprettholde sin nøytralitet med militærstyrke som i den forrige krigen slik at Hitler fristes til å gå til angrep!
Så du mener at Adolf ville ha stoppet etter Danmark hvis Norge hadde hatt et litt større forsvar?

Turde å invadere Sovjetunionen, men ikke Norge..
Historieløst. Det er for mange som tuller her, enten fordi man ikke vil forstå alvoret, eller fordi man vil gi opp det som verdsettes mest fra et norsk perspektiv.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 10:51 pm
Folk_flesk skrev: fre jan 14, 2022 10:48 pm
Varulv2468 skrev: fre jan 14, 2022 10:44 pm
Dette er forakt for folkeretten. 9. april skyldes det enkelte faktumet om at man har å gjøre med en ekspansiv makt som må forhindres før det verste skjer, og du har villig gjort det klart at Vesten må gi opp alt, nærmest ALT - og at alle folkerettslige rammer skal forkastes.

Hva er dette? En slik ettergivelse var det som ledet til 9. april da Norge nektet å opprettholde sin nøytralitet med militærstyrke som i den forrige krigen slik at Hitler fristes til å gå til angrep!
Så du mener at Adolf ville ha stoppet etter Danmark hvis Norge hadde hatt et litt større forsvar?

Turde å invadere Sovjetunionen, men ikke Norge..
Historieløst. Det er for mange som tuller her, enten fordi man ikke vil forstå alvoret, eller fordi man vil gi opp det som verdsettes mest fra et norsk perspektiv.
Bare sa jo det åpenbare: Det er helt urealistisk at Norge skulle ha avskrekket Hitler under krigen.

StrilutenStil

Legg inn av StrilutenStil »

NATO må mobilisere her. På tide å sette hardt mot hardt. Det er ingen grunn til at vesten skal tolerere denne kgb-dvergen og bøllene hans.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»