Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Gorgi »

Lurer på hva som hadde skjedd hvis befolkningen i f.eks. Dagestan hadde forlangt folkeavstemming om å løsrive seg fra russland.
Tipper putin hadde gitt bifallende applaus….

bobjim41
Innlegg: 238

Legg inn av bobjim41 »

HLan9ister skrev: man sep 26, 2022 3:32 pm
DennisB skrev: man sep 26, 2022 3:29 pm
HLan9ister skrev: man sep 26, 2022 3:08 pm
Welcome to Ukraine!!
Kommentarene tviler
Twitter er twitter
Denne kontoen er ikke pålitelig..Masse tull som postes der...En nyhet som dette stoler jeg ikke på med mindre den bekreftes andre steder.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

Gorgi skrev: man sep 26, 2022 3:46 pm Lurer på hva som hadde skjedd hvis befolkningen i f.eks. Dagestan hadde forlangt folkeavstemming om å løsrive seg fra russland.
Tipper putin hadde gitt bifallende applaus….
Det hadde trolig skjedd det samme som da Tsjetsjenia erklærte seg uavhengig fra Russland.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 3:51 pm
Gorgi skrev: man sep 26, 2022 3:46 pm Lurer på hva som hadde skjedd hvis befolkningen i f.eks. Dagestan hadde forlangt folkeavstemming om å løsrive seg fra russland.
Tipper putin hadde gitt bifallende applaus….
Det hadde trolig skjedd det samme som da Tsjetsjenia erklærte seg uavhengig fra Russland.
Sannsynligvis. Men i Ukraina går det fint.

Svalbard

Legg inn av Svalbard »

bobjim41 skrev: man sep 26, 2022 3:48 pm Denne kontoen er ikke pålitelig..Masse tull som postes der...En nyhet som dette stoler jeg ikke på med mindre den bekreftes andre steder.
Alltid en god kjøreregel, se etter flere kilder.
Både Fuat og WarMonitor er brukbare som indikasjoner på hva som er de ferskeste hendelsene. De henter mye fra spesielt Telegram (også russiske kilder), og har direktekontakter i ukrainske styrker i frontlinjene.
Opplever at veldig mye av de de hevder (som oftest uten kildehenvisning) viser seg å stemme bra når andre kilder og visuell dokumentasjon etter hvert kommer. Men klart det også havner noe tøys der, spesielt når de tar ting fra Twitter/Telegram og bringer videre.
(så skal det også nevnes at de leser alt med tjukke blå-gule briller)

startelver

Legg inn av startelver »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 3:42 pm
Fernandovonarb skrev: man sep 26, 2022 3:23 pm Synes også det var litt betryggende å se kvinner i Dagestan ha den korrekte fremstillingen av krigen. Det gir meg håp om at mange ikke har bitt på propagandaen kreml serverer 24t i døgnet. Her er det potensiale for enorm sosial uro for putin som han må hanskes med.
Det er i grunnen ikke så merkelig. Ved folketellingen i 2010 bodde det 104,020 russere i Dagestan, disse utgjorde bare 3,6 prosent av den samlede befolkningen. Ved folketellingen i 1959 bodde det 213,754 russere i Dagestan, disse utgjorde 20,1 prosent av den samlede befolkningen.

De øvrige 96 prosent av befolkningen består av et utall folkeslag som har lite og ingenting felles med russerne. I utgangspunktet skulle de ikke ha noen interesse av å forsvare russisk imperialisme, det er jo mulig at de ser på seg selv som ofre for russisk imperialisme.

Det stemmer vel ikke, ifølge Wikipedia er det over 3.1 millioner i Dagestan. Av forskjellige folkeslag.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

startelver skrev: man sep 26, 2022 4:03 pm Det stemmer vel ikke, ifølge Wikipedia er det over 3.1 millioner i Dagestan. Av forskjellige folkeslag.
Han snakker om andelen russere, så det stemmer vel greit prosent hvor 104K russere er rundt 3.1% av befolkningen.

bobjim41
Innlegg: 238

Legg inn av bobjim41 »

Svalbard skrev: man sep 26, 2022 3:53 pm
bobjim41 skrev: man sep 26, 2022 3:48 pm Denne kontoen er ikke pålitelig..Masse tull som postes der...En nyhet som dette stoler jeg ikke på med mindre den bekreftes andre steder.
Alltid en god kjøreregel, se etter flere kilder.
Både Fuat og WarMonitor er brukbare som indikasjoner på hva som er de ferskeste hendelsene. De henter mye fra spesielt Telegram (også russiske kilder), og har direktekontakter i ukrainske styrker i frontlinjene.
Opplever at veldig mye av de de hevder (som oftest uten kildehenvisning) viser seg å stemme bra når andre kilder og visuell dokumentasjon etter hvert kommer. Men klart det også havner noe tøys der, spesielt når de tar ting fra Twitter/Telegram og bringer videre.
(så skal det også nevnes at de leser alt med tjukke blå-gule briller)
War Monitor er en konto jeg stoler mer på. Der må selvfølgelig ting også verifiseres men føler den treffer bedre. Fuat kontoen har det etter min mening vært for mye tull på.. En Tweet for noen dager siden om at Georgisk militære rykker mot Abhkazia/Sør Ossetia er et eksempel på det....

Når man kommer med informasjon som er åpenbart feil så går det utover troverdigheten, og da blir f.eks en nyhet som denne avfeid som propaganda av meg, med mindre bekreftet an mer troverdige kilder.

startelver

Legg inn av startelver »

Canucks skrev: man sep 26, 2022 4:10 pm
startelver skrev: man sep 26, 2022 4:03 pm Det stemmer vel ikke, ifølge Wikipedia er det over 3.1 millioner i Dagestan. Av forskjellige folkeslag.
Han snakker om andelen russere, så det stemmer vel greit prosent hvor 104K russere er rundt 3.1% av befolkningen.
Jeg så folketellingen i 1959 i samme teksten, var vel derfor jeg tenkte på det.

Brukeravatar
MacanT
Innlegg: 3102

Legg inn av MacanT »

Putins nyinnkalte elitesoldater er på vei mot fronten.


Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Jack_Daniels skrev: man sep 26, 2022 12:48 pm To rasshøl i verdensklasse. Håper flyene deres styrter på vei hjem.

Hadde ikke Putler tatt seg en uke "velfortjent" ferie ? Han ser stadig eldre ut. Minner meg om filmen om Hitler i bunkersen i Berlin. Eldre og eldre dag for dag før han til slutt skjøt seg. Det Putin mangler er cyanidkapsler til hundene sine og en revolver til seg selv, som med Hitler. Cyanid til hans kjære Blondi som han var mer glad i enn Eva Braun, og et skudd i tinningen for egen hånd.

startelver

Legg inn av startelver »

Lukashenko ser ut som bodyguarden til Putin. Men er vel mest fett i den kroppen og lite muskler.

Ljot

Legg inn av Ljot »

startelver skrev: man sep 26, 2022 4:46 pm Lukashenko ser ut som bodyguarden til Putin. Men er vel mest fett i den kroppen og lite muskler.
Lukashenko er en skikkelig ruslebiff. Et vandrende kvadruppelt bypass in spe.
Putin? Vel, disse Brokeback Mountain-inspirerte kalendrene hvor han har vært 'girl of the month' hele året gjennom lyver nok litt i sin fremstilling.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: man sep 26, 2022 4:46 pm Lukashenko ser ut som bodyguarden til Putin. Men er vel mest fett i den kroppen og lite muskler.
Syns han ser hjelpesløs og fortvilt ut. Det er ikke hans krig, og leser man mellom linjene er det ikke en krig han ønsket.

Mannen er jo en diktator, men han er så avhengige av Russland for å beholde makta at han må godta det meste av det som kommer fra Putin.

Men det ble aldri den store militærstøtten fra Belarus.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 1:55 pm
missChance skrev: man sep 26, 2022 1:30 pm
Karatel skrev: man sep 26, 2022 12:05 pm

Nå glemte du innlegget PapaSmurtf svarte på.

Jack_Daniels skrev: ↑søn sep 25, 2022 9:58 pm
Forresten nok et bevis på at russland ønsker å kvitte seg med folkeslag og minoriteter de ikke liker. Etnisk rensing satt i system. Høres ut som noe Europa har sett før.
"Russia started mobilization in occupied Crimea. 80% of ppl who received enlistment note are Crimean Tatars, native ppl of Crimean peninsula,"

Til det var svaret.

" De som nekter for at dette regimet er like ille som Nazi-Tyskland konkluderer for tidlig."
Det har altså med etnisk rensing å gjøre. Jeg fatter ikke hvorfor det skal være nødvendig å legge sin egen vri på det og tvære det ut i innlegg etter innlegg.
Det jeg reagerer på, er at Putin og Russland blir satt i samme bås som Hitler og Nazi-Tyskland. Jeg mener det er en historieløs bagatellisering av Hitler og nazismen. Da Zelenskyj kom med en slik sammenligning i sin tale til Knesset, ble han møtt med svært negative reaksjoner, hans sammenligning var på grensen til holocaustbenekting.

Og det er jeg enig i, å sammenligne Russland og Nazi-Tyskland er å bagatellisere Holocaust og jødenes tragedie.
Til info sammenligner du nå Russland og Nazi-Tyskland, og kommer til Tyskland var mye verre. Du mener sidestille, eller evt å sammenligne med motsatt konklusjon av deg.

Til dette er det bare å si at tiden vil vise. Jeg ville ikke vært så skråsikker som deg.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Brukbar kø inn til Georgia. Håper de vet hva de gjør hvis de slipper inn alle disse menneskene.

Brukeravatar
Albania
Innlegg: 1208

Legg inn av Albania »

Jeg forstår ikke hva det er Georgia driver med. Hvorfor tar de imot så mange russere?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Albania skrev: man sep 26, 2022 5:26 pm Jeg forstår ikke hva det er Georgia driver med. Hvorfor tar de imot så mange russere?
Er bare og be om at en ny Putin dukker opp om noen år, og krever dette som russisk land og at russere i Georgia blir undertrykket for mer land-grab.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

slankebrusmannen skrev: man sep 26, 2022 5:16 pm Til dette er det bare å si at tiden vil vise. Jeg ville ikke vært så skråsikker som deg.
Helt korrekt, bare tiden vil vise. Men hva tiden vil vise, vet vi absolutt ingenting om. Vi kan bare forholde oss til det som har skjedd før og til det som er her og nå. Til det som vil skje i morgen, i kveld eller om én time, kan vi ikke forholde oss til, for det vet vi ingenting om. Vi kan ikke engang uttale oss om det som vil skje om fem minutter.

Ergo har jeg logisk nok ingen skråsikre meninger om hva tiden vil vise. Skråsikre meninger kan jeg umulig har før tiden har vist meg hva jeg skal mene noe om.

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 5:43 pm
slankebrusmannen skrev: man sep 26, 2022 5:16 pm Til dette er det bare å si at tiden vil vise. Jeg ville ikke vært så skråsikker som deg.
Helt korrekt, bare tiden vil vise. Men hva tiden vil vise, vet vi absolutt ingenting om. Vi kan bare forholde oss til det som har skjedd før og til det som er her og nå. Til det som vil skje i morgen, i kveld eller om én time, kan vi ikke forholde oss til, for det vet vi ingenting om. Vi kan ikke engang uttale oss om det som vil skje om fem minutter.

Ergo har jeg logisk nok ingen skråsikre meninger om hva tiden vil vise. Skråsikre meninger kan jeg umulig har før tiden har vist meg hva jeg skal mene noe om.
To avsnitt med selvfølgeligheter, og du tok ikke poenget. Det er notert. Over og ut.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eJ ... borgerskap

Er han klar for å sendes til fronten nå på vegne av Putin?

slankebrusmannen

Legg inn av slankebrusmannen »

Canucks skrev: man sep 26, 2022 6:06 pm https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/eJ ... borgerskap

Er han klar for å sendes til fronten nå på vegne av Putin?
Dette var min første tanke også.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 5:43 pm
slankebrusmannen skrev: man sep 26, 2022 5:16 pm Til dette er det bare å si at tiden vil vise. Jeg ville ikke vært så skråsikker som deg.
Helt korrekt, bare tiden vil vise. Men hva tiden vil vise, vet vi absolutt ingenting om. Vi kan bare forholde oss til det som har skjedd før og til det som er her og nå. Til det som vil skje i morgen, i kveld eller om én time, kan vi ikke forholde oss til, for det vet vi ingenting om. Vi kan ikke engang uttale oss om det som vil skje om fem minutter.

Ergo har jeg logisk nok ingen skråsikre meninger om hva tiden vil vise. Skråsikre meninger kan jeg umulig har før tiden har vist meg hva jeg skal mene noe om.
Det er kanskje lurt å glemme andre verdenskrig og fokusere på det som skjer her og nå i Ukraina. For Putin & co blir liksom ikke mer "uskyldige" ved å sammenligne Russland med Nazi-Tyskland. Folk her inne kjenner nok historien.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6692

Legg inn av Karatel »

pfrog567 skrev: man sep 26, 2022 6:14 pm
Karatel skrev: man sep 26, 2022 5:43 pm
slankebrusmannen skrev: man sep 26, 2022 5:16 pm Til dette er det bare å si at tiden vil vise. Jeg ville ikke vært så skråsikker som deg.
Helt korrekt, bare tiden vil vise. Men hva tiden vil vise, vet vi absolutt ingenting om. Vi kan bare forholde oss til det som har skjedd før og til det som er her og nå. Til det som vil skje i morgen, i kveld eller om én time, kan vi ikke forholde oss til, for det vet vi ingenting om. Vi kan ikke engang uttale oss om det som vil skje om fem minutter.

Ergo har jeg logisk nok ingen skråsikre meninger om hva tiden vil vise. Skråsikre meninger kan jeg umulig har før tiden har vist meg hva jeg skal mene noe om.
Det er kanskje lurt å glemme andre verdenskrig og fokusere på det som skjer her og nå i Ukraina. For Putin & co blir liksom ikke mer "uskyldige" ved å sammenligne Russland med Nazi-Tyskland. Folk her inne kjenner nok historien.
Du har helt rett, jeg er helt enig med deg. Men dette må du si til dem som trekker andre verdenskrig inn i debatten og sammenligner Russland med Nazi-Tyskland. At du sier det til meg, nytter ikke. Jeg prøver etter beste evne å fokusere på det som skjer her og nå i Ukraina, du kan ikke gjøre meg ansvarlig for at andre kommer trekkende med Hitler og nazister.

b0lle

Legg inn av b0lle »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 6:30 pm
pfrog567 skrev: man sep 26, 2022 6:14 pm
Karatel skrev: man sep 26, 2022 5:43 pm

Helt korrekt, bare tiden vil vise. Men hva tiden vil vise, vet vi absolutt ingenting om. Vi kan bare forholde oss til det som har skjedd før og til det som er her og nå. Til det som vil skje i morgen, i kveld eller om én time, kan vi ikke forholde oss til, for det vet vi ingenting om. Vi kan ikke engang uttale oss om det som vil skje om fem minutter.

Ergo har jeg logisk nok ingen skråsikre meninger om hva tiden vil vise. Skråsikre meninger kan jeg umulig har før tiden har vist meg hva jeg skal mene noe om.
Det er kanskje lurt å glemme andre verdenskrig og fokusere på det som skjer her og nå i Ukraina. For Putin & co blir liksom ikke mer "uskyldige" ved å sammenligne Russland med Nazi-Tyskland. Folk her inne kjenner nok historien.
Du har helt rett, jeg er helt enig med deg. Men dette må du si til dem som trekker andre verdenskrig inn i debatten og sammenligner Russland med Nazi-Tyskland. At du sier det til meg, nytter ikke. Jeg prøver etter beste evne å fokusere på det som skjer her og nå i Ukraina, du kan ikke gjøre meg ansvarlig for at andre kommer trekkende med Hitler og nazister.
En liten tanke bare men mulig det har blitt dratt inn fordi Russland mener de sloss mot Nazi Ukraina. Dukker jo opp regelmessig snakk om det av den grunn og siden Russerne begår folkemord, voldtekt og plyndring mm. er det jo på sin plass og dra Nazi stemplet over på de som faktisk ligner mest i sin krigføring. Men utover det er det vel lite poeng i å krangle om hvor ille de Russiske nazistene er målt mot de fra 1945.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Som andre har nevnt spiller Roger Waters to konserter i Norge neste år. Jeg oppfordrer alle til å sende email til Live Nation og oppfordre dem til å droppe ham. Konsertene i Polen er avlyst så de forstår det.
Jeg sendte min epost i dag der jeg oppfordrer til avlysning.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/kultu ... uttalelser

Koffer

Legg inn av Koffer »

Gorgi skrev: man sep 26, 2022 6:43 pm Som andre har nevnt spiller Roger Waters to konserter i Norge neste år. Jeg oppfordrer alle til å sende email til Live Nation og oppfordre dem til å droppe ham. Konsertene i Polen er avlyst så de forstår det.
Jeg sendte min epost i dag der jeg oppfordrer til avlysning.

https://www.abcnyheter.no/nyheter/kultu ... uttalelser
Bra jobbet, Gorgi!

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Denne brukeren er også verdt å følge på twitter for de som er der. Er med i en rekongruppe/sniper som har vært i Kharkiv området lenge. Nå virker det som de er rundt Kupyansk og østover. Er litt usikker på om de er legionærer, og derav "vestlig" nasjonalitet. Virker veldig legit uansett.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Også verdt å nevne at en ny pakke på 120 milliarder kroner er på vei fra USA til Ukraina. Ikke bare våpen, men penger til sivile mål er med. Synes faktisk vi kunne matche dette, siden vi har hatt de enorme inntektene på olje og gass som følge av krigen.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Fernandovonarb skrev: man sep 26, 2022 7:39 pm Også verdt å nevne at en ny pakke på 120 milliarder kroner er på vei fra USA til Ukraina. Ikke bare våpen, men penger til sivile mål er med. Synes faktisk vi kunne matche dette, siden vi har hatt de enorme inntektene på olje og gass som følge av krigen.
Holy crap. Man må bare rose USA for å holde trykket oppe. USA har aldri stått sterkere i min bok.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»