Situasjonen i Ukraina

Låst
Folk_flesk

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Folk_flesk »

Entenmann skrev: man aug 08, 2022 7:51 pm Jeg anbefaler folk å bare blokkere de man ikke er uenig med og støtter denne galskapen som foregår. Her kommer man ingen vei, er side på side med diskusjoner med et par brukere.
Er vel bare 4-5 faste folk som krangler her dag inn og dag ut uansett. Tviler på om det er så mange som tar den seriøst lenger.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 6:59 pm
Ljot skrev: man aug 08, 2022 6:45 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 5:21 pm
Per og pål er begge bussjåfører.

Per og Pål har en årelang historie med konflikter seg i mellom. De er rett og slett bitre fiender.

En dag velger Per å angripe Pål på en feig måte. La oss si at han sniker seg innpå Pål bakfra idet han bøyer seg for å sjekke postkassa si.

Dagen etter, når begge er på jobb, tilspisser det seg ytterligere.
Per og Pål går helt «bananas» i hver sin buss og kjører etter hverandre og inn i hverandre helt uten hensyn til fotgjengere eller materielle ting.

Resultatet blir mange skadde og drepte uskyldige mennesker. De er rett og slett overkjørt av to stridene parter som ikke har tatt hensyn til noen eller noe som helst.

Mener du at politiets etterforskning og påfølgende rettsak skulle tatt hensyn til Per og Påls kompliserte historie og dermed dømt Per hardere enn Pål?
Og hva hadde isåfall pårørende til Påls ofre ment om en slik praksis?
Det er ikke ofte jeg har følelsen av at øynene lyver for meg når jeg leser noe men her var jeg nær. Det er rett og slett ubegripelig at et antatt utdannet menneske kan få seg til å summere invasjonen av Ukraina i en slik analog. Det er også det tynneste og svakeste forsøket på å plante en ide om 'jevngode parter i konflikten' jeg kan huske å ha lest på en stund. Men klart, når jeg ser hvor analogen kommer fra så stemmer kartet med terrenget likevel. For dette du serverer er prorussiske forenklinger, tilsnikelser og forvrengninger av sannheten.

La det være klinkende klart. Ukrainske overgrep skal påtales og forfølges. Men som flere andre har vært inne på kan de ukrainske overgrepene mot invasjonssoldater betraktes som en fjert i en høststorm sammenlignet med invasjonsstyrkenes gjentatte og målrettede overgrep mot sivilbefolkning samt deres kontinuerlige brudd på alle kutymer om hvordan en krig skal utøves.

La det også være klinkende klart at de ukrainske forsvarsstyrkene ikke velger å utføre krigshandlinger i nærheten av sivilbefolkning. De tvinges til det fordi det er der de russiske invasjonsstyrkene har tatt krigen. Det er russerene som har tatt krigen til Ukraina, til byer og tettsteder. Det er russerene som er ansvarlige for hvert eneste sivilt liv som har gått tapt i denne konflikten. Roten til hvert eneste dødsfall siden slutten av februar ligger i Kreml. Alt er deres skyld.

Hva skal de ukrainske forsvarsstyrkene gjøre? La være å holde de befestede linjene? La være å beskytte sivilbefolkningen mot overgrep, drap, voldtekter og dresdenbombing. Trekke forsvarslinjene og de befestede områdene ut i skauen slik at Z-styrkene kan herje gjennom de bebodde områdene slik de gjorde i Bucha? Bør de rett og slett kapitulere?

Nei selvsagt ikke. Kunne ukrainerene valgt ville de selvsagt ikke utsatt sine egne brødre og søstre for å havne i ildlinjen. Men det er et valg de aldri har hatt. Det er en grusom konsekvens at sivile liv går tapt i nærheten av ukrainske forsvarslinjer men det er nok en pris den jevne ukrainer er mer enn villig til å betale for landets frihet og selvstendighet. De vet så altfor godt at alternativet er voldtekter og massegraver, Bucha og Mariupol.

Man skal virkelig være dypt ned i et kremlinistisk kaninhull for å kunne tenke ut analoger som den jeg siterer. Det er svært bekymringsverdig at det sitter mennesker i Norge i 2022 som ruger frem og klekker ut slike tankerekker.
«La det også være klinkende klart at de ukrainske forsvarsstyrkene ikke velger å utføre krigshandlinger i nærheten av sivilbefolkning. De tvinges til det fordi det er der de russiske invasjonsstyrkene har tatt krigen».

Nei, de tvinges ikke til det. De velger å sette seier over menneskeliv.

Om man ser at prisen for å forsvare seg blir for høy i form av lemlestede og døde sivile så er det et alternativ å trekke seg tilbake.

Det ville naturligvis vært helt «feil» i våre øyne at Ukraina skulle kapitulere, men sivile liv må prioriteres og vernes. Alltid.
Du ble verbalt fullstendig avkledd i Ljot sitt siste innlegg, og dumper ut i det med det svaret du ga, og som jeg nå kommenterer. Du skriver rett ut at Ukrainas alternativ for å verne om sivilbefolkningen er å overgi seg eller trekke seg tilbake. Ukraina setter altså sivile liv i fare, og har ansvaret for dette, ved at de velger å sloss. Er det mulig ? Man skal altså la Z styrkene få herje fritt mot sivilbefolkningen som i Bucha ? Det er jo realiteten om ukrainere trekker seg tilbake og overgir eget territorium til russerne. Om ikke disse Per og Pål eksemplene dine bekrefter hvor din sympati ligger så vet ikke jeg. La oss heller trekke inn Askeladden, med håp om at det går med Ukraina som med Espen i eventyrene.

Som en annen skrev. Hva med våre nasjonalhelter under andre verdenskrig. Rønneberg, tungtvannssabotørene, Max Manus, Kjakan osv.. Deres innsats satte sivilbefolkningen i fare pga tyske represalier. Disse aksjonene - som Vemork og senkningen av Tinn ferga hvor norske sivile ble drept - var altså krigsforbrytelser ifølge deg ? Bedre at tyskerne fikk hånd om store mengder tungtvann for å utvikle atomvåpen ? Det er noe feil et sted.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Jack_Daniels skrev: man aug 08, 2022 7:54 pm
Entenmann skrev: man aug 08, 2022 7:51 pm Jeg anbefaler folk å bare blokkere de man ikke er uenig med og støtter denne galskapen som foregår. Her kommer man ingen vei, er side på side med diskusjoner med et par brukere.
Og bruk rapporteringsknappen.
Dette innlegget blir litt ironisk med tanke på hvordan du formulerte deg over. Det er lett at det blir litt følelser når man ser hva man må stange hodet mot veggen mot i denne tråden, og vi er nok flere som tenker vårt om opptil flere personer, men må likevel ta en Erna og si at "jeg ville nok ikke ha ordlagt meg helt på den måten". Vi er bedre enn dette.

Jack

Legg inn av Jack »

Ingen kommentar.


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

På tide de pakker snippsekken sammen kanskje, og trekker seg ut før de blir drept? Dette vil bare bli verre og verre for dem. Dette stemmer godt med referat jeg har fått fra noen som kommer fra Kherson.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Jack_Daniels skrev: man aug 08, 2022 8:40 pm Ingen kommentar.

Hadde jeg truffet på noe sånt på åpen gate hadde jeg spandert en softis langt opp i nesen hennes😎
Motbydelig, overlegen oppførsel. Typisk litt sånn nyrike russere.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

Nå er det nok avsporing her. Og hvis dere skal diskutere moderering, skal det tas i riktig forum. /mod

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Falcon skrev: søn aug 07, 2022 8:47 pm

du kan si mye om russerne, men de kjører 90-talls sovjetskurk-gimmicken fullt ut.

sikker på at jeg har sett disse i en eller annen Tom Clancy-film
Selv om man har hammer, er ikke alt man ser spiker. Disse uniformene har ingenting å gjøre med fascisme, kommunisme og Sovjetunionen. Det er paradeuniformene til tsartidens junkere. Junker var en militær grad mellom offiser og underoffiser, den ble avskaffet i 1918.

Disse bildene er fra en minnegudsstjeneste og minnemarkering for Fedrelandets helter 15. mai iår, en minnemarkering for junkere som falt i forsvaret av Moskva. Det må være snakk om 1941, hvorfor de da blir kalt junkere, er noe merkelig.

Elever og kadetter har kledd seg i junkernes paradeuniform og Den røde armes uniform, den siste er unektelig sovjetisk. Kosakker og kvinner i folkedrakt opptrer.

Emblemet på uniformsermet er en blyant og en malerpensel, det er vanskelig å se noe fascistisk i det. Man kan tvile på at dette er skolens uniformer, men sikre kan man jo aldri være

Det hele er kraftpatriotisk og svært militært, men det er hverken fascistisk eller sovjetisk.

På det ene bildet ser man en eldre mann og to unge kvinner som står utenfor en dør.

Den samme døra ser man i denne linken, det er døra inn til kapellet.

https://www.mhpi.edu.ru/all_news/pamyat ... techestva/

Å koble disse uniformene til 1940- årenes fascisme er et sleipt propagandaknep.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Jack_Daniels skrev: man aug 08, 2022 7:54 pm
Entenmann skrev: man aug 08, 2022 7:51 pm Jeg anbefaler folk å bare blokkere de man ikke er uenig med og støtter denne galskapen som foregår. Her kommer man ingen vei, er side på side med diskusjoner med et par brukere.
Og bruk rapporteringsknappen.
Godt tips, gjorde det nettopp

Brukeravatar
greyserpent
Innlegg: 7240

Legg inn av greyserpent »

Jack_Daniels skrev: man aug 08, 2022 8:40 pm Ingen kommentar.

Pga folk som dette er det fryktelig enkelt å generalisere det ned til at russere er idioter.

Solvgutt1

Legg inn av Solvgutt1 »

greyserpent skrev: man aug 08, 2022 9:08 pm
Jack_Daniels skrev: man aug 08, 2022 8:40 pm Ingen kommentar.

Pga folk som dette er det fryktelig enkelt å generalisere det ned til at russere er idioter.
Kanskje er det presist også

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

RvsB skrev: man aug 08, 2022 7:32 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 7:25 pm
Ljot skrev: man aug 08, 2022 7:22 pm
Ikke prøv deg. Jeg tror det er relativt klart for alle som leser i tråden hvilken side jeg støtter. ¨
Og hvis du hevder at vi to er på samme side kan jeg med trygg stemme si at jeg ikke tror på deg.
Og jeg svarer med like trygg stemme at min fulle sympati ligger hos Ukraina.

Du har rett til å støtte hvem du vil
Sympati er et meget diplomatisk ordvalg i denne saken. Jeg har for eksempel sympati for de av Russerne som uforskyldt rammes mest av sanksjonene de utsettes for. Jeg støtter likevel sanksjonene mot Russland og all vestlig økonimisk og militær hjelp til Ukraina, og håper at Russerne drives ut med størst mulig tap, for at de i minst mulig grad skal være i stand, både politisk, økonomisk, militært og psykologisk, til å noensinne prøve seg på noe slikt igjen.

Jeg vil derfor utfordre deg til å svare enda klarere. Er du i mot den Russiske invasjonen, fordømmer du den taktikken russerne bruker, og håper du på Ukrainsk seier?
Selv om jeg ikke, på noen måte, føler jeg trenger å avgi noen troskapsed, skal du få klare svar.

Jeg er imot den russiske invasjonen, jeg både fordømmer og forakter taktikken.

Jeg håper definitivt at Russland må trekke seg tilbake og at Ukraina klarer å reise seg, men innser at dette er et nærmest utopisk håp.
Realisten i meg sier at dette ikke går rette veien.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:12 pm
RvsB skrev: man aug 08, 2022 7:32 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 7:25 pm

Og jeg svarer med like trygg stemme at min fulle sympati ligger hos Ukraina.

Du har rett til å støtte hvem du vil
Sympati er et meget diplomatisk ordvalg i denne saken. Jeg har for eksempel sympati for de av Russerne som uforskyldt rammes mest av sanksjonene de utsettes for. Jeg støtter likevel sanksjonene mot Russland og all vestlig økonimisk og militær hjelp til Ukraina, og håper at Russerne drives ut med størst mulig tap, for at de i minst mulig grad skal være i stand, både politisk, økonomisk, militært og psykologisk, til å noensinne prøve seg på noe slikt igjen.

Jeg vil derfor utfordre deg til å svare enda klarere. Er du i mot den Russiske invasjonen, fordømmer du den taktikken russerne bruker, og håper du på Ukrainsk seier?
Selv om jeg ikke, på noen måte, føler jeg trenger å avgi noen troskapsed, skal du få klare svar.

Jeg er imot den russiske invasjonen, jeg både fordømmer og forakter taktikken.

Jeg håper definitivt at Russland må trekke seg tilbake og at Ukraina klarer å reise seg, men innser at dette er et nærmest utopisk håp.
Realisten i meg sier at dette ikke går rette veien.
Men du skjønner vel at om Ukraina legger ned våpnene den dag i dag så kommer ikke lidelsen deres til å bli mindre. Valget de har er å kjempe eller dø en sakte død mens de blir torturert og voldtatt. Realisten i meg sier at det er ett enkelt valg.

Jack

Legg inn av Jack »

Denne artikkelen skaper visstnok mye hat og furore i russisk fasciststatsTV. Vel verdt en gjennomlesning!




Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Jack_Daniels skrev: man aug 08, 2022 8:40 pm Ingen kommentar.

Du hellige jul. Her er det noen som bør se seg bak ryggen når idioten skal ferdes ute fremover. En softis ville vært for svakt i mine øyne hvis jeg var der. Få det vekk.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

Caputo skrev: man aug 08, 2022 9:18 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:12 pm
RvsB skrev: man aug 08, 2022 7:32 pm

Sympati er et meget diplomatisk ordvalg i denne saken. Jeg har for eksempel sympati for de av Russerne som uforskyldt rammes mest av sanksjonene de utsettes for. Jeg støtter likevel sanksjonene mot Russland og all vestlig økonimisk og militær hjelp til Ukraina, og håper at Russerne drives ut med størst mulig tap, for at de i minst mulig grad skal være i stand, både politisk, økonomisk, militært og psykologisk, til å noensinne prøve seg på noe slikt igjen.

Jeg vil derfor utfordre deg til å svare enda klarere. Er du i mot den Russiske invasjonen, fordømmer du den taktikken russerne bruker, og håper du på Ukrainsk seier?
Selv om jeg ikke, på noen måte, føler jeg trenger å avgi noen troskapsed, skal du få klare svar.

Jeg er imot den russiske invasjonen, jeg både fordømmer og forakter taktikken.

Jeg håper definitivt at Russland må trekke seg tilbake og at Ukraina klarer å reise seg, men innser at dette er et nærmest utopisk håp.
Realisten i meg sier at dette ikke går rette veien.
Men du skjønner vel at om Ukraina legger ned våpnene den dag i dag så kommer ikke lidelsen deres til å bli mindre. Valget de har er å kjempe eller dø en sakte død mens de blir torturert og voldtatt. Realisten i meg sier at det er ett enkelt valg.
Nei, jeg forstår ikke premisset du legger til grunn.

Mener du at dersom, rent hypotetisk, Ukraina kapitulerte og la ned våpnene at Russland da bare ville fortsatt med dreping, tortur og voldtekter rettet mot ukrainere?

Altså i et større omfang enn tilsvarende forbrytelser i andre, sammenlignbare land?

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

"Krig er et sted hvor unge mennesker som ikke kjenner hverandre, og ikke hater hverandre, dreper hverandre, ved avgjørelsen av eldre herskere som kjenner hverandre og hater hverandre, men ikke dreper hverandre... "

Vet ikke hvem som har skrevet det, men sånn er det.

RvsB

Legg inn av RvsB »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:34 pm
Caputo skrev: man aug 08, 2022 9:18 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:12 pm

Selv om jeg ikke, på noen måte, føler jeg trenger å avgi noen troskapsed, skal du få klare svar.

Jeg er imot den russiske invasjonen, jeg både fordømmer og forakter taktikken.

Jeg håper definitivt at Russland må trekke seg tilbake og at Ukraina klarer å reise seg, men innser at dette er et nærmest utopisk håp.
Realisten i meg sier at dette ikke går rette veien.
Men du skjønner vel at om Ukraina legger ned våpnene den dag i dag så kommer ikke lidelsen deres til å bli mindre. Valget de har er å kjempe eller dø en sakte død mens de blir torturert og voldtatt. Realisten i meg sier at det er ett enkelt valg.
Nei, jeg forstår ikke premisset du legger til grunn.

Mener du at dersom, rent hypotetisk, Ukraina kapitulerte og la ned våpnene at Russland da bare ville fortsatt med dreping, tortur og voldtekter rettet mot ukrainere?

Altså i et større omfang enn tilsvarende forbrytelser i andre, sammenlignbare land?
Ja. Dette mener jeg. Det skjer i allerede okkuperte områder.

Brukeravatar
Foucault
Innlegg: 782

Legg inn av Foucault »

RvsB skrev: man aug 08, 2022 9:35 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:34 pm
Caputo skrev: man aug 08, 2022 9:18 pm

Men du skjønner vel at om Ukraina legger ned våpnene den dag i dag så kommer ikke lidelsen deres til å bli mindre. Valget de har er å kjempe eller dø en sakte død mens de blir torturert og voldtatt. Realisten i meg sier at det er ett enkelt valg.
Nei, jeg forstår ikke premisset du legger til grunn.

Mener du at dersom, rent hypotetisk, Ukraina kapitulerte og la ned våpnene at Russland da bare ville fortsatt med dreping, tortur og voldtekter rettet mot ukrainere?

Altså i et større omfang enn tilsvarende forbrytelser i andre, sammenlignbare land?
Ja. Dette mener jeg. Det skjer i allerede okkuperte områder.
Ok, da forstår jeg hva du mener.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Gorgi skrev: man aug 08, 2022 9:34 pm "Krig er et sted hvor unge mennesker som ikke kjenner hverandre, og ikke hater hverandre, dreper hverandre, ved avgjørelsen av eldre herskere som kjenner hverandre og hater hverandre, men ikke dreper hverandre... "

Vet ikke hvem som har skrevet det, men sånn er det.
Paul Valery.

La guerre, un massacre de gens qui ne se connaissent pas, au profit de gens qui se connaissent mais ne se massacrent pas.

Ernest Hemingway sa det slik.

There is no hunting like the hunting of man, and those who have hunted armed men long enough and liked it, never care for anything else thereafter.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Russland skal ha lidd mellom 70 000 og 80 000 ofre siden invasjonen i Ukraina i februar, enten drepte eller sårede, uttaler Pentagon mandag. Det melder Reuters.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:34 pm
Caputo skrev: man aug 08, 2022 9:18 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:12 pm

Selv om jeg ikke, på noen måte, føler jeg trenger å avgi noen troskapsed, skal du få klare svar.

Jeg er imot den russiske invasjonen, jeg både fordømmer og forakter taktikken.

Jeg håper definitivt at Russland må trekke seg tilbake og at Ukraina klarer å reise seg, men innser at dette er et nærmest utopisk håp.
Realisten i meg sier at dette ikke går rette veien.
Men du skjønner vel at om Ukraina legger ned våpnene den dag i dag så kommer ikke lidelsen deres til å bli mindre. Valget de har er å kjempe eller dø en sakte død mens de blir torturert og voldtatt. Realisten i meg sier at det er ett enkelt valg.
Nei, jeg forstår ikke premisset du legger til grunn.

Mener du at dersom, rent hypotetisk, Ukraina kapitulerte og la ned våpnene at Russland da bare ville fortsatt med dreping, tortur og voldtekter rettet mot ukrainere?

Altså i et større omfang enn tilsvarende forbrytelser i andre, sammenlignbare land?
Absolutt, man kan ikke sammenligne med annet en østblokk under sovjet. Og har du forresten tenkt på hvem som må betale for krigen om Putin vinner? Tror du Putin betaler selv eller kommer han til å gi leiesoldatene med holdninger fra 800 tallet frie tøyler som betaling?
Jeg skjønner standpunktet ditt veldig godt om du tror alt blir som før i Ukraina igjen så snart våpnene legges ned. Men det er heller 100 år med langsom pinefull ukrainsk død som er realiteten.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

Karatel skrev: man aug 08, 2022 8:59 pm
Falcon skrev: søn aug 07, 2022 8:47 pm

du kan si mye om russerne, men de kjører 90-talls sovjetskurk-gimmicken fullt ut.

sikker på at jeg har sett disse i en eller annen Tom Clancy-film
Selv om man har hammer, er ikke alt man ser spiker. Disse uniformene har ingenting å gjøre med fascisme, kommunisme og Sovjetunionen. Det er paradeuniformene til tsartidens junkere. Junker var en militær grad mellom offiser og underoffiser, den ble avskaffet i 1918.

Disse bildene er fra en minnegudsstjeneste og minnemarkering for Fedrelandets helter 15. mai iår, en minnemarkering for junkere som falt i forsvaret av Moskva. Det må være snakk om 1941, hvorfor de da blir kalt junkere, er noe merkelig.

Elever og kadetter har kledd seg i junkernes paradeuniform og Den røde armes uniform, den siste er unektelig sovjetisk. Kosakker og kvinner i folkedrakt opptrer.

Emblemet på uniformsermet er en blyant og en malerpensel, det er vanskelig å se noe fascistisk i det. Man kan tvile på at dette er skolens uniformer, men sikre kan man jo aldri være

Det hele er kraftpatriotisk og svært militært, men det er hverken fascistisk eller sovjetisk.

På det ene bildet ser man en eldre mann og to unge kvinner som står utenfor en dør.

Den samme døra ser man i denne linken, det er døra inn til kapellet.

https://www.mhpi.edu.ru/all_news/pamyat ... techestva/

Å koble disse uniformene til 1940- årenes fascisme er et sleipt propagandaknep.
Det er vel ikke nødvendig å koble noe som helst materielt mellom dagens Russland og 1940-årenes fascisme. Åndelig er det ingen som helst forskjell mellom tysk imperialisme og fascisme sist på 30-tallet og Kreml anno 2022. Den eneste forskjellen er det systematiske folkemord. Det tok tid før verden avdekket holocaust. Det forbauser meg ikke at det dukker opp nye forhold i de byene som lenge har vært okkupert av russerne, som Kherson, og med de nesten 2 millioner ukrainere som er flyttet med tvang til filtreringsleire i Russland. Det er knapt noe lengre som forbauser meg med Putin og russiske soldater.

Russerne har hatt sine mesterhjernen og sine store kunstnere som ing. Sergej Koroljov. Hjernen bak Sputnikprogrammet. Ved hans død falt alt sammen. De har hatt sin Pushkin og sin Fjodor Dostojevskij og Lev Tolstoj, for all del, men alle disse er for lengst døde. De er underrepresentert i nobelprisutdelinger i medisin, fysikk m.v., selv om Lavrov seiler opp som en favoritt til fredsprisen til høsten (sic). Mitt syn på russisk sivilisasjon, russisk kultur, russisk moral og russiske teknologi har fått seg et alvorlig skudd for baugen etter dette eventyret i Ukraina. Russerne har historisk sett slitt med mindreverdighetskomplekser i forhold til vesten. I dag representert ved de kortvokste herrer Putin og Medvedev. Ja selv Peter den Store var i Paris for å hente inspirasjon før spadene ble stukket i myra der St.Petersburg ble anlagt. Mindreverdighetskomplekset i forhold til Europa er der med god grunn, og det vil bli forsterket i generasjoner i den russiske folkesjela når ydmykelsene i Ukraina blir kjent. Tapstallene på twitterkontoen «Defence of Ukraine» blir bare verre og verre.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Slik tenker ekte kriminelle. Enten blir det vårt, ellers er det ingen som får det. Kilden ligger i tråd, som ble screenshottet før det ble tatt vekk.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6695

Legg inn av Karatel »

Fernandovonarb skrev: man aug 08, 2022 10:00 pm Slik tenker ekte kriminelle. Enten blir det vårt, ellers er det ingen som får det. Kilden ligger i tråd, som ble screenshottet før det ble tatt vekk.
Nå sier russiske medier at dette er falske nyheter, sjefen for Russland forsvar mot atomvåpen, kjemiske våpen og biologiske våpen er ikke general Valerij Vasiljev, men general Igor Kirillov som har ledet denne styrken siden 1917. Vasiljev er hans stedfortreder, og Vasiljev er er ikke i Ukraina, han leder en russisk delegasjon til Uzbekistan der det nå forberedes en internasjonal militær idrettskonkurranse. Og russerne har slett ikke minelagt atomkraftverket.

Dette kan selvfølgelig være løgn. Hvem som lyver og hvem som snakker sant, er umulig å vite. Personlig synes jeg det lyder utrolig at russerne skulle være gale nok til med fullt overlegg å sprenge i lufta en eller flere atomreaktorer.

Jack

Legg inn av Jack »

Karatel skrev: man aug 08, 2022 10:26 pm
Fernandovonarb skrev: man aug 08, 2022 10:00 pm Slik tenker ekte kriminelle. Enten blir det vårt, ellers er det ingen som får det. Kilden ligger i tråd, som ble screenshottet før det ble tatt vekk.
Nå sier russiske medier at dette er falske nyheter
Åja, men da så!

Jack

Legg inn av Jack »


Knaberaps

Legg inn av Knaberaps »

Karatel skrev: man aug 08, 2022 10:26 pm Personlig synes jeg det lyder utrolig at russerne skulle være gale nok til med fullt overlegg å sprenge i lufta en eller flere atomreaktorer.
Det var mange som personlig mente at det lød utrolig at Russland var gal nok til å invadere Ukraina.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Her er den sandblåste dama igjen. Hun er nå identifisert, så får vi se hva tyskerne vil gjøre med saken.

Fago

Legg inn av Fago »

Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:34 pm
Caputo skrev: man aug 08, 2022 9:18 pm
Foucault skrev: man aug 08, 2022 9:12 pm

Selv om jeg ikke, på noen måte, føler jeg trenger å avgi noen troskapsed, skal du få klare svar.

Jeg er imot den russiske invasjonen, jeg både fordømmer og forakter taktikken.

Jeg håper definitivt at Russland må trekke seg tilbake og at Ukraina klarer å reise seg, men innser at dette er et nærmest utopisk håp.
Realisten i meg sier at dette ikke går rette veien.
Men du skjønner vel at om Ukraina legger ned våpnene den dag i dag så kommer ikke lidelsen deres til å bli mindre. Valget de har er å kjempe eller dø en sakte død mens de blir torturert og voldtatt. Realisten i meg sier at det er ett enkelt valg.
Nei, jeg forstår ikke premisset du legger til grunn.

Mener du at dersom, rent hypotetisk, Ukraina kapitulerte og la ned våpnene at Russland da bare ville fortsatt med dreping, tortur og voldtekter rettet mot ukrainere?

Altså i et større omfang enn tilsvarende forbrytelser i andre, sammenlignbare land?
Ja, det har faktisk det ruzziske avskummet vært klare på at de vil!

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»