Situasjonen i Ukraina

Låst
Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av kytec »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 3:47 pm
Fago skrev: søn sep 25, 2022 3:43 pm
Jeg tror nok det er store deler av høyresiden som har mest behov for fotlenke og munnbind, nærmere bestemt Putinist-/Trumpist-segmentet.
Off topic, men hvorfor tror så mange at om man er pro Trump, så er man også pro Russland i denne krigen?
En helt meningsløs slutning.
Hva som helst for å avspore og gjerne bringe inn USA. Det er tydeligvis tillatt.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm
Totto skrev: søn sep 25, 2022 3:32 pm

Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet, i følge deg. Like usaklig som om han ikke vet at det drepes barn i Ukraina.
Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
For noe sprøyt dette er, sikkert ruzzisk propoaganda.

Magnus Carlsen ble stormester i 2004, 13 år gammel og han er født på 1990-tallet.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

En til analyse av mobiliseringen.


Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

startelver skrev: søn sep 25, 2022 4:02 pm
kytec skrev: søn sep 25, 2022 2:52 pm Denne sjakk-duden Sergey Alexandrovich Karjakin, er ikke han fra Ukraina?

Tviler på det blir sommerferie i gamlelandet any time soon.
Han er fra det russisk okkuperte området i Ukraina og vært en støttespiller til Putin siden 2014 og ment at det tilhører Russland. Hans fødested er Simferopol.
Du biter aldri hånden som mater deg.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm
Totto skrev: søn sep 25, 2022 3:32 pm

Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet, i følge deg. Like usaklig som om han ikke vet at det drepes barn i Ukraina.
Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
Han tar ett klart standpunkt for Putin

Bilde

Han har alle muligheter til å finne ut informasjon om hva som skjer i Ukraina. Om det Ukraina finner i massegraver, det er åpent tilgjengelig. Hab har tatt sitt valg og valg har konsekvenser.

Regner med at han verver seg og slåss for team Putin i Ukraina så det er nok lite aktuelt at han spiller sjakk igjen.

Brukeravatar
missChance
Innlegg: 5423

Legg inn av missChance »

kytec skrev: søn sep 25, 2022 4:09 pm
missChance skrev: søn sep 25, 2022 4:04 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:54 pm

Nei selvfølgelig vet vi ingenting om hva Karjakin vet og ikke vet, det er noe som sier seg selv.

Vi kan likevel regne med at han vet at barn blir drept i Ukraina. Men betyr det at han mener at russerne ned overlegg dreper barn?
Selvfølgelig vet han.
"In 2016, Sergey Karjakin became the first grandmaster born in the 1990s. He has an IQ of around 160 and is a former chess prodigy. " https://www.chessjournal.com/do-chess-g ... a-high-iq/
Det er bare tåpelig å unnskylde ham på dette stadiet.
For noe sprøyt dette er, sikkert ruzzisk propoaganda.

Magnus Carlsen ble stormester i 2004, 13 år gammel og han er født på 1990-tallet.
Er nok bare en skrivefeil. 12-year-old Sergei Karjakin (learn to pronounce it now: car-yack-kin!) has just gained his second GM norm and looks poised to gain his title well before his 13th birth in January 2003. https://en.chessbase.com/post/record-br ... andmaster-
12 år og 7 måneder visst nok.
Poenget var dog iq-en hans. Det går ikke an å unnskylde med at han ikke vet.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

USA sier klart i fra til Russland


Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »



Får håpe Karjakin så på :-)

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Jeg håper dette med USAs tilsvar på Russlands atomtrusler stemmer.

Det må bli slutt på at de truer og truer og truer uten at de får beskjed om at det kommer til å smelle som faen hos dem om de gjør alvor av truslene. I tillegg er det klokt at dette tilsvarer kommer direkte og ikke via media.

Da vet Russland nøyaktig hva de står ovenfor i det sekundet de bruker en atombombe.
Sist redigert av PapaSmurf den søn sep 25, 2022 4:41 pm, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Ikke alle er like glad for at sønnen blir mobilisert






DennisB

Legg inn av DennisB »

Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 4:40 pm Ikke alle er like glad for at sønnen blir mobilisert





DæKKe ekTe! BaRe pRoPagAnDa!

startelver

Legg inn av startelver »

Dagestan er ikke store landet når jeg ser på kartet. Det er en merkelig republikk med 3.1 millioner innbyggere og 30 etniske grupper av mennesker som snakker 14 forskjellige språk!

Så de skiller seg ut ifra resten av Russland sånt sett. De har tydeligvis litt mere guts til å protestere der.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dagestan

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Jeg skjønner ikke helt Putin sin tankegang når det gjelder russisk anneksjonen av ukrainsk land. Hittil har vesten satt noen begrensinger på hvilke våpen de har gitt Ukraina, slik at de ikke kan blitt brukt mot mål innenfor Russland. Det har fungert. Men nå vil Putin erklære at angrep på Kherson er det samme som å angripe Belgorod. Begge er en del av Russland. Hvis det er slik hvorfor skal da vesten begrense Ukraina i hvilke mål de angriper? Jeg kan ikke se annet en at Ukraina nå får gode argumenter de kan bruke ovenfor vesten.

Det samme gjelder mobiliseringen, det gir også Ukraina gode argumenter for mer våpen og mer avanserte våpen.

Putin har økt innsatsen og vesten må svare med en kraftig opptrapping av våpenleveranser og mindre begrensinger på hva Ukraina kan angripe.

DennisB

Legg inn av DennisB »

startelver skrev: søn sep 25, 2022 4:57 pm Dagestan er ikke store landet når jeg ser på kartet. Det er en merkelig republikk med 3.1 millioner innbyggere og 30 etniske grupper av mennesker som snakker 14 forskjellige språk!

Så de skiller seg ut ifra resten av Russland sånt sett. De har tydeligvis litt mere guts til å protestere der.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dagestan
Du skal se at i stedenfor å bli et større Russland etter denne krigen, så kan de fort måtte skilles fra noen regioner isteden. Håper denne bandittstaten deles opp ytterligere etter at Putin og Russland går på trynet i denne krigen, en fortsettelse fra `91.

Ønsketenkning, og selvsagt ikke sannsynlig, men for et flott resultat det hadde vært.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

Det har virket som det har skjedd lite de ti siste dagene rundt Lyman, men hvis en ser på kartene har det vært en positiv utvikling for Ukraina

15/9-22
Bilde

25/9-22

Bilde

Kartene er hentet fra denne artikkelen hos Daily Kos

https://www.dailykos.com/stories/2022/9 ... es-advance

startelver

Legg inn av startelver »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 5:05 pm
startelver skrev: søn sep 25, 2022 4:57 pm Dagestan er ikke store landet når jeg ser på kartet. Det er en merkelig republikk med 3.1 millioner innbyggere og 30 etniske grupper av mennesker som snakker 14 forskjellige språk!

Så de skiller seg ut ifra resten av Russland sånt sett. De har tydeligvis litt mere guts til å protestere der.

https://en.wikipedia.org/wiki/Dagestan
Du skal se at i stedenfor å bli et større Russland etter denne krigen, så kan de fort måtte skilles fra noen regioner isteden. Håper denne bandittstaten deles opp ytterligere etter at Putin og Russland går på trynet i denne krigen, en fortsettelse fra `91.

Ønsketenkning, og selvsagt ikke sannsynlig, men for et flott resultat det hadde vært.
Så vidt jeg har skjønt ble Dagestan "reddet" av Russland i 1999, når opprørere fra Tsetsjenia invaderte. Det var krig i landet i en måned.

Men de tilhørte egentlig Persia på 1800-tallet , før russerne blandet seg inn.

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »


HLan9ister

Legg inn av HLan9ister »

Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 5:37 pm Det har virket som det har skjedd lite de ti siste dagene rundt Lyman, men hvis en ser på kartene har det vært en positiv utvikling for Ukraina

15/9-22
Bilde

25/9-22

Bilde

Kartene er hentet fra denne artikkelen hos Daily Kos

https://www.dailykos.com/stories/2022/9 ... es-advance

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Tusenvis av unge russiske menn prøver å ta seg til Georgia. Der er de sikkert velkommne (ironivarsel).

VifteKopp

Legg inn av VifteKopp »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 3:47 pm
Fago skrev: søn sep 25, 2022 3:43 pm
Jeg tror nok det er store deler av høyresiden som har mest behov for fotlenke og munnbind, nærmere bestemt Putinist-/Trumpist-segmentet.
Off topic, men hvorfor tror så mange at om man er pro Trump, så er man også pro Russland i denne krigen?
En helt meningsløs slutning.
Hvis man liker én bølle som lyver og manipulerer og bryr seg null om demokratiske verdier, liker man gjerne en annen.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

Dagbladet skriver om FN-rapporten der det kom frem føle krigsforbrytelser. Blant annet voldtekter av barn ned til 4 år.

Men det var mer som kom frem også:

Kommisjonen har også, gjennom sin etterforskning, funnet bevis for at det har blitt gjennomført et stort antall henrettelser i byene de har besøkt til nå. De mener også å ha pålitelige troverdige opplysninger om enda flere henrettelser, som skal dokumenteres ytterligere.

- Felles for disse forbrytelsene er at de omfatter forutgående tilbakeholdelse av ofrene, samt synlige tegn på henrettelser som bunnede hender bak ryggen, skuddsår i hodet og overskåret hals.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:27 pm
Gorgi skrev: søn sep 25, 2022 3:15 pm
Karatel skrev: søn sep 25, 2022 3:12 pm

Vi vet ingenting om hva Karjakin vet og hva han ikke vet. Alt tyder på at han er så hjernevasket at han tror blindt på sin president og alle hans absurde påstander om nazister som Ukraina må frigjøres og reddes fra. Da tror han neppe at de russiske befrierne dreper barn.
Da tror han nok at Ukrainerne i Donetsk og Luhansk spiser barn. Det sier i allefall den russiske propagandaen.
Sier virkelig russisk propaganda at ukrainerne spiser barn?
Ja. Russisk tv hevder visst det. Det kommer fra folk jeg kjenner i Ukraina som har sett det.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm Jeg skjønner ikke helt Putin sin tankegang når det gjelder russisk anneksjonen av ukrainsk land. Hittil har vesten satt noen begrensinger på hvilke våpen de har gitt Ukraina, slik at de ikke kan blitt brukt mot mål innenfor Russland. Det har fungert. Men nå vil Putin erklære at angrep på Kherson er det samme som å angripe Belgorod. Begge er en del av Russland. Hvis det er slik hvorfor skal da vesten begrense Ukraina i hvilke mål de angriper? Jeg kan ikke se annet en at Ukraina nå får gode argumenter de kan bruke ovenfor vesten.

Det samme gjelder mobiliseringen, det gir også Ukraina gode argumenter for mer våpen og mer avanserte våpen.

Putin har økt innsatsen og vesten må svare med en kraftig opptrapping av våpenleveranser og mindre begrensinger på hva Ukraina kan angripe.
Ville ikke det legitimert Putins påstand om at de okkuperte områdene er Russiske? En annen ting er at hvis Nato skulle svart på alle trusler fra gjengen rundt Putin ville de fort gått tom for ting å svare med.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

NASAMS er nå bekreftet på plass i Ukraina.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

NASAMS skal være på plass i Ukraina. Mon tro hvor de havnet? Regner med flere system kommer etter hvert. Iris-T skal komme i desember, og alle er viktige i å stoppe missiler og de iranske dronene.
Edit. Ble dobbel, men lar den stå.

Brukeravatar
kytec
Innlegg: 7953

Legg inn av kytec »

Caputo skrev: søn sep 25, 2022 7:26 pm
Gaute65 skrev: søn sep 25, 2022 5:02 pm
Ville ikke det legitimert Putins påstand om at de okkuperte områdene er Russiske? En annen ting er at hvis Nato skulle svart på alle trusler fra gjengen rundt Putin ville de fort gått tom for ting å svare med.
Nei. Det finne ingenting mellom himmel og jord som kan legitimere det.

nometalhorse

Legg inn av nometalhorse »

Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 8:23 pm NASAMS skal være på plass i Ukraina. Mon tro hvor de havnet?
Jeg tipper det første systemet settes opp i Kyiv, og det neste kanskje i Odesa.

Så skal det vel komme ytterlige 6 systemer senere.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 8:23 pm NASAMS skal være på plass i Ukraina. Mon tro hvor de havnet? Regner med flere system kommer etter hvert. Iris-T skal komme i desember, og alle er viktige i å stoppe missiler og de iranske dronene.
Edit. Ble dobbel, men lar den stå.
Nå finnes det nok mye. Men kritisk infrastruktur som kraftforsyning, drivstofflager og våpendepot vil vel først og fremst være viktig å beskytte mot terrorbombing. Så er det vel Kyiv og de største byene som trenger disse våpnene.

Mia

Legg inn av Mia »

Begynner Russerne å forstå alvoret? Pratet akkurat med bekjente i Russland og dem lurte på om jeg leser nyheter? Sa ja, gjør jo det, noe nytt? Vi er i krig fikk jeg tilsvar.
Sa at ja, har sett at Russland sender flere soldater nå, men ikke alle. Da fikk jeg svar at det stemmer ikke. Så og si alle menn skal ut nå, nesten alle leger har fått brev, eller såkalt "krigskort", til og med en jeg har pratet mye med som er er utdannet lege, men som ikke har hatt det som yrke har fått dette kortet.
Alle kjenner noen nå som har blitt kalt inn i tjeneste.

Brukeravatar
Gorgi
Innlegg: 1935

Legg inn av Gorgi »

Mia skrev: søn sep 25, 2022 8:36 pm Begynner Russerne å forstå alvoret? Pratet akkurat med bekjente i Russland og dem lurte på om jeg leser nyheter? Sa ja, gjør jo det, noe nytt? Vi er i krig fikk jeg tilsvar.
Sa at ja, har sett at Russland sender flere soldater nå, men ikke alle. Da fikk jeg svar at det stemmer ikke. Så og si alle menn skal ut nå, nesten alle leger har fått brev, eller såkalt "krigskort", til og med en jeg har pratet mye med som er er utdannet lege, men som ikke har hatt det som yrke har fått dette kortet.
Alle kjenner noen nå som har blitt kalt inn i tjeneste.
Nå sies det at det har blitt gjort feil i mobiliseringen og at dette skal ryddes opp i. Sansynligvis en ny bløff fra kreml. Men vi får se.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/VP ... liseringen

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»