Situasjonen i Ukraina

Låst
Falcon
Innlegg: 2482

Re: Situasjonen i Ukraina

Legg inn av Falcon »

Husker du amnesty-rapporten i sommer?


Falcon
Innlegg: 2482

Legg inn av Falcon »



Waters har nylig annonsert konserter i Norge

Synes disse bør også avlyses …

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Crazy Horse skrev: søn sep 25, 2022 12:06 am
Karatel skrev: lør sep 24, 2022 11:34 pm
Crazy Horse skrev: lør sep 24, 2022 10:17 pm Leser at russiske soldater som overgir seg risikerer 10 års fengsel. Minste straff 3 år. Straffeskjerpelse om de gir ut konfidensiell informasjon. Selv om de omringes skal de altså gå i døden. Alternativet er 10 år i fengsel/arbeidsleir/Gulag. Dette minner mer og mer om Stalin og WW2. Sovjetrussiske krigsfanger i fangeleire i Norge som ble sendt hjem i 1945 etter å ha slitt seg ut som slavearbeidere ble ved hjemkomst sendt rett i arbeidsleire i sitt hjemland. På bilferie nordover i fjor stoppet vi ved krigskirkegården i Saltdal. Blodveien. Kors så langt øye kunne se. Mange russere, serbere. mv døde i tysk fangenskap. De som overlevde krigen ble altså straffet på nytt. Det samme skjer igjen I 2022. Det russiske styresettet er i sin kyniske brutalitet fullstendig ubegripelig. Den russiske folkesjela også.
At alle sovjetiske krigsfanger i Norge ved hjemkomsten ble sendt rett i arbeidsleir, er ikke riktig. Det er antisovjetisk propaganda fra den kalde krigens tid. Etter forhør i filtreringsleire, fikk over halvparten av fangene reise rett hjem. Noen ble holdt tilbake, noen ble sendt i arbeidsleir og noen ble henrettet, men ikke på langt nær så mange som vestlig propaganda har påstått.
Hva som skjedde / ikke skjedde vet vi vel neppe med 100 % sikkerhet. Nå tror jeg - kanskje i motsetnad til deg - langt mer på vestlig historieskrivning, enn Sovjet propaganda i 1945 og i årene etter. De legger jo i dag opp til å straffe de som heller vil overgi seg enn å bli drept. Endog med 10 års fengsel/arbeidsleir/straffekoloni/gulag. De straffes fordi de valgte livet fremfor døden. I 1941-1945 sloss jo russerene en "god og riktig" krig, eller en forsvarskrig. I dag risikerer soldatene døden eller 10 års fengsel i en angrepskrig selv russiske soldater ikke skjønner alt av. Det som skjer i dag er egentlig verre enn med selv Stalin. Bare bildet av den nye viseforsvarsminsteren, eller Slakteren fra Mariupol, får det til å gå kaldt nedover ryggen på meg. Håper at han aldri får tilgang til noen atomkoffert, og at noen kan skjære over halsen på ham ved første og beste anledning.
Jeg tror hverken på sovjetisk/russisk eller på vestlig propaganda og jeg tror langt mer på vestlige historikere enn på russiske. De sovjetiske krigsfangenes skjebne er naturlig nok først og fremst gransket av russiske historikere. Mange vestlige historikere, men ikke alle, mener at KGBs opplysninger om dette er pålitelige.

Man skal aldri stole hundre prosent på Wikipedia, men dette ser troverdig ut:

"During and after World War II freed POWs went to special "filtration camps" run by the NKVD. Of these, by 1944, more than 90% were cleared, and about 8% were arrested or condemned to serve in penal battalions. In 1944, they were sent directly to reserve military formations to be cleared by the NKVD. Further, in 1945, about 100 filtration camps were set for repatriated Ostarbeiter, POWs, and other displaced persons, which processed more than 4,000,000 people. By 1946, 80% civilians and 20% of POWs were freed, 5% of civilians, and 43% of POWs were re-drafted, 10% of civilians and 22% of POWs were sent to labor battalions, and 2% of civilians and 15% of the POWs (226,127 out of 1,539,475 total) were transferred to the NKVD, i.e. the Gulag.[5][6]

Russian historian G.F. Krivosheev gives slightly different numbers based on documents provided by the KGB: 233,400 were found guilty of collaborating with the enemy and sent to Gulag camps out of 1,836,562 Soviet soldiers who returned from captivity."

Hvor pålitelig dette er, er det som sagt uenighet om.

"While many scholars agree that de-classified Soviet archive data is a reliable source,[8][9][10] Rolf-Dieter Müller and Gerd R. Ueberschär claimed "Soviet historians engaged for the most part in a disinformation campaign about the extent of the prisoner-of-war problem."[11] and claimed that almost all returning POWs were convicted of collaboration and treason hence sentenced to the various forms of forced labour, while admitting that it would be unlikely to study the full extent of the history of the Soviet prisoners of war"

At sovjetisk, og nå russisk, historieskriving er full av forfalskninger og løgner, er det ingen tvil om, men her ser det troverdig ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soviet_re ... ers_of_war

SNL, som anses som svært pålitelig, skriver omtrent det samme som Wikipedia.

"Senere tids forskning fra russiske forskere tilsier at over halvparten ble sendt direkte hjem, og nyanserer slik dette bildet. Tidligere krigsfangers beretninger viser at de som regel ble utsatt for en grundig undersøkelse etter hjemkomsten, men på langt nær så mange som tidligere antatt ble henrettet eller sendt til flere titalls år med straffarbeid i sovjetiske leire."

https://snl.no/sovjetiske_krigsfanger_i_Norge_1941-1945

Her ser det ut til at SNL går god russisk historieforskning på dette feltet. Men det er riktig som du sier at vi ikke kan vite hundre prosent hva som skjedde og ikke skjedde. Men at hjemvendte sovjetiske krigsfanger kollektivt ble sendt rett i arbeidsleire, er det lite som tyder på.

Disse "filtration camps" som krigsfangene ble sendt til, er det samme som de "filtration camps" ukrainere nå blir sendt til.

Når det gjelder denne loven som gir fengselsstraff for soldater som overgir seg, er dette et utslag av den fryktkulturen som råder i den russiske hæren. Forholdet mellom overordnede og underordnede er basert på frykt, ikke på respekt og tillit. Vi kan tro at dette er en av årsakene til den dårlige disiplinen og den lave kampmoralen.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Sitter og ser på video fra fangeutvekslingen 215 AZOV for 50 russere. AZOV-folket, som gikk ned 20-30 kg på den korte tiden, ble spurt hvordan de ble behandlet.

"Det var veldig ille, men til å være Russland så ble vi behandlet greit". Det er ikke alt som er oversatt, men beit meg i merke den. Håper de fikser det etterhvert.


Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Garindan skrev: søn sep 25, 2022 12:29 am
DennisB skrev: lør sep 24, 2022 12:47 pm
Falcon skrev: lør sep 24, 2022 12:30 pm
► Show Spoiler
nydelig, høy moral
Gåsehud. Sterke saker.

Steike, jeg håper så inderlig at russerne får pryl. Ser man på videoene som nå legges ut angående mobiliseringen, er forskjellen helt enorm.
Ja, det er meningen. Det kalles propaganda.
Ja selvfølgelig er det propaganda. Når det vises videoer av forfyllede og udisiplinerte russiske rekrutter kontra veldisiplinerte og kampvillige ukrainske soldater, sier det seg selv at dette er propaganda for å få oss til å tro at de soldatene vi ser, er representative for alle russiske og alle ukrainske soldater.

Ka9nen

Legg inn av Ka9nen »

Var det disse 215-AZOV soldatene som skulle være nazister, forresten? Det var ikke helt det inntrykket jeg fikk. Kanskje jeg tenker feil

b0lle

Legg inn av b0lle »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 9:31 am
Garindan skrev: søn sep 25, 2022 12:29 am
DennisB skrev: lør sep 24, 2022 12:47 pm

Gåsehud. Sterke saker.

Steike, jeg håper så inderlig at russerne får pryl. Ser man på videoene som nå legges ut angående mobiliseringen, er forskjellen helt enorm.
Ja, det er meningen. Det kalles propaganda.
Ja selvfølgelig er det propaganda. Når det vises videoer av forfyllede og udisiplinerte russiske rekrutter kontra veldisiplinerte og kampvillige ukrainske soldater, sier det seg selv at dette er propaganda for å få oss til å tro at de soldatene vi ser, er representative for alle russiske og alle ukrainske soldater.
Men vi kan jo ikke tro på vestlig media så det er sikkert motsatt og alle videoene og historien om den russiske mobiliseringen er sikkert fake news spredd av fake media. Alt går nok bra til slutt for våre Ruzziske venner og snart er alle områder der de foretok en kontrollert, planlagt og rutinemessig tilbaketrekning fra tatt tilbake.

De ler nok langt inn i gangene i Kreml for nå har ukrainerne funnet ut at alle våpen russerne ga dem er nerf guns.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Garindan skrev: søn sep 25, 2022 12:29 am
DennisB skrev: lør sep 24, 2022 12:47 pm
Falcon skrev: lør sep 24, 2022 12:30 pm
► Show Spoiler
nydelig, høy moral
Gåsehud. Sterke saker.

Steike, jeg håper så inderlig at russerne får pryl. Ser man på videoene som nå legges ut angående mobiliseringen, er forskjellen helt enorm.
Ja, det er meningen. Det kalles propaganda.
Så du mener det er topp motiverte soldater russerne kaller inn nå?

Er det BARE propaganda? Seriøst? Hvorfor flykter så mange fra innkallingen tror du? Protestene man har videoer av? Propaganda? Løgn?

Det burde være åpenbart for alle at moralen for å krige i Ukraina, er mye, mye høyere for forsvarende land, hvor deres eksistens står på spill, enn for disse nyinnkalte soldatene. Det er voldsomt naivt å tro noe annet.

fargerik

Legg inn av fargerik »

Smurfejonny skrev: søn sep 25, 2022 2:24 am Russland forbereder verden på at de kan bruke A våpen mot Ukraina, og jeg tror ikke vi skal undervurdere den trusselen. Når de nye områdene er annektert frykter jeg at det ikke går lang tid før det kommer ett A våpen. Jeg håper jeg tar feil, men Putin er all inn her. Han kan ikke trekke seg, da taper han ansikt i Russland. Dette kommer til å bli forferdelig
Gad vite hva som skulle være atombombemål langs en front som strekker seg over tusen kilometer......eller kan det være så sykt at det trues med å legge byene i grus, der det er flest sivile?

DennisB

Legg inn av DennisB »

fargerik skrev: søn sep 25, 2022 10:20 am
Smurfejonny skrev: søn sep 25, 2022 2:24 am Russland forbereder verden på at de kan bruke A våpen mot Ukraina, og jeg tror ikke vi skal undervurdere den trusselen. Når de nye områdene er annektert frykter jeg at det ikke går lang tid før det kommer ett A våpen. Jeg håper jeg tar feil, men Putin er all inn her. Han kan ikke trekke seg, da taper han ansikt i Russland. Dette kommer til å bli forferdelig
Gad vite hva som skulle være atombombemål langs en front som strekker seg over tusen kilometer......eller kan det være så sykt at det trues med å legge byene i grus, der det er flest sivile?
Trusselen går vel i første omgang mot Vesten, NATO og USA. For at disse skal ligge unna krigen i Ukraina.

Om det smeller en taktisk bombe over Ukraina, så må det vel nesten bli Kyiv, og hvis det gjøres, så mister Russland hele sin gjenværende lille "goodwill" fra deres støttespillere. Ingen land kan vel sitte nikkende til at hele Kyiv utslettes, med alle deres sivile liv der. Det ville bli en helt absurd situasjon, som må fordømmes. Også av deres venner, vil jeg tro. Da har de uansett tapt, og isolert seg selv.

TomBrady12

Legg inn av TomBrady12 »

Noe nytt fra Kherson?

Koffer

Legg inn av Koffer »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 10:30 am
fargerik skrev: søn sep 25, 2022 10:20 am
Smurfejonny skrev: søn sep 25, 2022 2:24 am Russland forbereder verden på at de kan bruke A våpen mot Ukraina, og jeg tror ikke vi skal undervurdere den trusselen. Når de nye områdene er annektert frykter jeg at det ikke går lang tid før det kommer ett A våpen. Jeg håper jeg tar feil, men Putin er all inn her. Han kan ikke trekke seg, da taper han ansikt i Russland. Dette kommer til å bli forferdelig
Gad vite hva som skulle være atombombemål langs en front som strekker seg over tusen kilometer......eller kan det være så sykt at det trues med å legge byene i grus, der det er flest sivile?
Trusselen går vel i første omgang mot Vesten, NATO og USA. For at disse skal ligge unna krigen i Ukraina.

Om det smeller en taktisk bombe over Ukraina, så må det vel nesten bli Kyiv, og hvis det gjøres, så mister Russland hele sin gjenværende lille "goodwill" fra deres støttespillere. Ingen land kan vel sitte nikkende til at hele Kyiv utslettes, med alle deres sivile liv der. Det ville bli en helt absurd situasjon, som må fordømmes. Også av deres venner, vil jeg tro. Da har de uansett tapt, og isolert seg selv.
«Goodwill fra deres støttespillere» Tja..

Russland har gått på store og ydmykende tap før, men har endt opp med å vinne krigen. Jeg er skikkelig pessimistisk mtp Donbas og områdene øst som er okkupert nå. De kommer til å bli en del av Russland innen kort tid, og Putin kommer til å sende hundretusener av soldater til fronten og pumpe på med våpen, kvalitet eller ei. Begynner det å gå skikkelig skeis så bruker de taktiske atomvåpen.

Putin kan ikke tape Donbas, Putin kan ikke tape ansikt. De kommer til å spille på ukrainsk aggresjon, NATO-våpen som angriper russisk jord. Kina har Taiwan og vil ikke starte noe isfront. N.Korea, Iran, Serbia osv vil støtte Russland i å forsvare seg mot aggresjon på «egen jord»

Ukraina kommer aldri til å ta tilbake Donbas, Krim osv. aldri. De må nå bygge opp en sterk hær med hjelp fra Vesten og holde russerne i sjakk på grensene.

EU, Nato, Vesten m/flere må gjøre Ruzzland til en pariastat. De skal boikottes fra VM, EM, OL osv. land som samarbeider med fienden skal motarbeides. Alle barn i den vestlige verden må lære av hvordan russerne opererer så man er forberedt på fremtiden. Etter Putin kan det kommer en som er mye verre.

For et ufyselig land.

Koffer

Legg inn av Koffer »

Man kan vel etter hvert også vurdere å plassere taktiske atomvåpen i flere NATO-land inkludert Norge under amerikansk/britisk kontroll..?

Brukeravatar
Gaute65
Innlegg: 1536

Legg inn av Gaute65 »

En analyse p hva mobiliseringen i Russland kan bety.


startelver

Legg inn av startelver »

PapaSmurf skrev: søn sep 25, 2022 12:49 am
VivaLV skrev: søn sep 25, 2022 12:35 am Men dette kommer til å bli STYGT. Merk meg mine ord.
Alle de ekspertene er ikke så mye eksperter. Russland går "all-inn". Veste kan neppe sitte å se på en masseslakt. På ett eller annet tidspunkt trur jeg vesten i større eller mindre grad kan bli involvert.
Dog ser jeg ikke bort i fra at det vil bli en skyttegrav her og at Russland på ett eller annet tidspunkt kan klare å tvunge igjennom at de skal få de regionene det nå er folkeavstemning i, samt Krim halvøya.
Jeg tror ikke Russland går all-in. De har for mye å tape. Det er en del nasjoner i det gamle Sovjet som vil gi dem en tønne med trøbbel om de tømmer seg fullstendig i kamp med et NATO-støttet Ukraina.

Japan sikler også etter å ta tilbake Kurilene.

Akkurat nå er Russland i ferd med å tape denne krigen. At de sender inn en mengde soldater vil i stor grad føre til at dødstallene vil bli ekstreme. Ikke har de nok trening og i tillegg er de dårlig trent.

Og hva gjelder atomtrusselen så tror jeg det forblir en trussel. Det er det eneste gode kortet de har igjen, og mer enn uklokt å kaste.
Ikke helt enig med deg. Putin skal "forsvare" Russlands ære eller Sovjetunionens ære for den saks skyld. Han har støtte blant mange folk i Kreml. Og han har vist tidligere at de vanlige russerne i gata kan ofres så lenge han kan gå ut av dette med æren i behold.

Hvis delvis mobilisering blir erstattet med full mobilisering så har vi det gående.

Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

TomBrady12 skrev: søn sep 25, 2022 11:21 am Noe nytt fra Kherson?
Lite derifra. Bare den sedvanlige bombingen av broer og lager. Er også noen meldinger om at noen russere solgte kjøretøyet sitt til Ukrainerne der(Mykolaiv), noe som sammenfaller med korrupsjonen i det russiske militæret. Hendelsen gikk prikkfritt, og russerne finner prislisten på hva Ukrainerne vil betale hvis de ønsker.

Der hvor større ting skjer er øst for Oskilelven. Lyman ligger tynt an, og alle nedskytinger der av fly i går er et lite desperasjonstegn fra russernes side. De skjedde på samme plass øst for Kupyansk. Flere forsøk på motoffensiver der er stoppet, og jeg har mine tvil om at russerne har særlig mer å sette inn der.

Caputo

Legg inn av Caputo »

Karatel skrev: søn sep 25, 2022 9:31 am
Garindan skrev: søn sep 25, 2022 12:29 am
DennisB skrev: lør sep 24, 2022 12:47 pm

Gåsehud. Sterke saker.

Steike, jeg håper så inderlig at russerne får pryl. Ser man på videoene som nå legges ut angående mobiliseringen, er forskjellen helt enorm.
Ja, det er meningen. Det kalles propaganda.
Ja selvfølgelig er det propaganda. Når det vises videoer av forfyllede og udisiplinerte russiske rekrutter kontra veldisiplinerte og kampvillige ukrainske soldater, sier det seg selv at dette er propaganda for å få oss til å tro at de soldatene vi ser, er representative for alle russiske og alle ukrainske soldater.
God propaganda må ha ett snev av virkelighet i seg, det har Ukraina skjønt.

Crazy Horse

Legg inn av Crazy Horse »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 10:30 am
fargerik skrev: søn sep 25, 2022 10:20 am
Smurfejonny skrev: søn sep 25, 2022 2:24 am Russland forbereder verden på at de kan bruke A våpen mot Ukraina, og jeg tror ikke vi skal undervurdere den trusselen. Når de nye områdene er annektert frykter jeg at det ikke går lang tid før det kommer ett A våpen. Jeg håper jeg tar feil, men Putin er all inn her. Han kan ikke trekke seg, da taper han ansikt i Russland. Dette kommer til å bli forferdelig
Gad vite hva som skulle være atombombemål langs en front som strekker seg over tusen kilometer......eller kan det være så sykt at det trues med å legge byene i grus, der det er flest sivile?
Trusselen går vel i første omgang mot Vesten, NATO og USA. For at disse skal ligge unna krigen i Ukraina.

Om det smeller en taktisk bombe over Ukraina, så må det vel nesten bli Kyiv, og hvis det gjøres, så mister Russland hele sin gjenværende lille "goodwill" fra deres støttespillere. Ingen land kan vel sitte nikkende til at hele Kyiv utslettes, med alle deres sivile liv der. Det ville bli en helt absurd situasjon, som må fordømmes. Også av deres venner, vil jeg tro. Da har de uansett tapt, og isolert seg selv.
Det er vel flere ulike a-våpen scenarier her. Taktikken til ruzzerne er å innlemme de fire østlige oblastene i Russland kanskje så tidlig som 30 09 2022. Resultatet av folkeavstemmingene er gitt. Da er angrepskrigen for ruzzerne gått over til å bli en forsvarskrig, ergo så kan de i henhold til egen doktrine bruke a-våpen. Er det mulig å bli mer bøllete ? Jeg tror trusselen om bruk av a-våpen er ren skremselspropaganda. Russerne tør ikke dette, selv ikke haukene, da hele verden med Kina i spissen vil vende Russland ryggen.

Ved bruk av taktiske a-våpen, hvor ? Langs den lange fronten vil være meningsløst. Da tror jeg heller at bombene rammer Kharkiv eller Kiev, fortrinnsivis Kharkiv da byen er mindre enn Kiev og ligger nærmere russergrensen. I tillegg færre historiske steder og monumenter. Kyiv er også hellig for den historiske rus statsbyggingen. Russerne tenker 6. og 9. august 1945. Tar ut et par store byer, og krigen vil være over. Amerikanerne gjorde jo dette i 1945 for å få slutt på krigen med Japan, da tenker russerne at det kan vi vel også gjøre... (sic). Hva gjør NATO/USA da ? Jo jeg er rimelig sikker på at de går inn i krigen i Ukraina med full tyngde. Egne fly og soldater, samtidig som egne atomvåpen settes i høyeste beredskap. I Norge får vi sette munnbind og fotlenker på venstresiden og flytte US fly og atomvåpen til Finnmark. Hangarskip og atomubåter går opp mot Kola og inn i Svartehavet. Det andre scenariet er at Russland angriper NATO land med a-våpen, som Berlin eller London. Da er vår verden slik vi kjenner den i dag over. Dere får gjøre som meg. Jeg har kjøpt inn ekstra rifle- og haglammunisjon, fiskekroker, salt, sukker, mel og noe hermetikk. Skal kunne overleve på hytta i ett år med dette. Noe lærte man da i det kongelige norske forsvar. Det å overleve på naturen med litt hjelp.

PapaSmurf

Legg inn av PapaSmurf »

startelver skrev: søn sep 25, 2022 11:49 am
PapaSmurf skrev: søn sep 25, 2022 12:49 am
VivaLV skrev: søn sep 25, 2022 12:35 am Men dette kommer til å bli STYGT. Merk meg mine ord.
Alle de ekspertene er ikke så mye eksperter. Russland går "all-inn". Veste kan neppe sitte å se på en masseslakt. På ett eller annet tidspunkt trur jeg vesten i større eller mindre grad kan bli involvert.
Dog ser jeg ikke bort i fra at det vil bli en skyttegrav her og at Russland på ett eller annet tidspunkt kan klare å tvunge igjennom at de skal få de regionene det nå er folkeavstemning i, samt Krim halvøya.
Jeg tror ikke Russland går all-in. De har for mye å tape. Det er en del nasjoner i det gamle Sovjet som vil gi dem en tønne med trøbbel om de tømmer seg fullstendig i kamp med et NATO-støttet Ukraina.

Japan sikler også etter å ta tilbake Kurilene.

Akkurat nå er Russland i ferd med å tape denne krigen. At de sender inn en mengde soldater vil i stor grad føre til at dødstallene vil bli ekstreme. Ikke har de nok trening og i tillegg er de dårlig trent.

Og hva gjelder atomtrusselen så tror jeg det forblir en trussel. Det er det eneste gode kortet de har igjen, og mer enn uklokt å kaste.
Ikke helt enig med deg. Putin skal "forsvare" Russlands ære eller Sovjetunionens ære for den saks skyld. Han har støtte blant mange folk i Kreml. Og han har vist tidligere at de vanlige russerne i gata kan ofres så lenge han kan gå ut av dette med æren i behold.

Hvis delvis mobilisering blir erstattet med full mobilisering så har vi det gående.
Selv en fyr som Putin vil nå en grense der upopulariteten blir så stor at det ikke går an å tøyle folket.

Delvis mobilisering har fått det til å ulme godt. Folk rømmer, folk protesterer og selv regimetro medier steiler.

En full mobilisering vil sannsynligvis føre til fullstendig kaos i Russland.

Ukraina skal ikke og kan ikke ta hensyn til at Russland faker en folkevilje i Donbas. De må dundre på, og jo flere russiske soldater som pøses inn, jo flere må ukrainerne slakte. De opp mot 85.000 døde og skadde russerne så langt har ikke skapt så mye fuzz. Mye fordi de kommer fra steder langt unna storbyene. Men med den mobiliseringen som kommer nå vil dødstallene slå mye hardere tilbake på Putin. Ikke bare vil dødstallene og skadetallene fly i været, men hvert dødsfall vil få større innvirkning på opinionen.

Og jeg frykter ikke atomvåpen. Mange ser ut til å tro at det bare er å fyre av et slik og så kan man gå videre. Det funker ikke slik.

Men det er en strategisk katastrofe for Russland. Hva vil de landene som nå er støttespillere/nøytrale si?

I tillegg har de spilt ut alle kortene sine. Russland har da gått all in med elendige kort og en liten stack.

Er virkelig Donbas så viktig at man risikerer Moskva, St. Petersburg og resten av Russland for å sikre seg området? Jeg er helt sikker på at det ikke er det.

Dette er en så prinsipiell viktig krig for hele kloden at man må fullføre. Skulle Russland mot formodning ta i bruk atomvåpen må man svare. Da starter 3. verdenskrig. Og hvem vil da lide mest i en lidende verden? Det vil være Russland.

Trekker Vesten seg har man tapt, da vil demokratiet som institusjon dø og vi går inn i despotenes tidsalder.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 10:11 am Er det BARE propaganda? Seriøst? Hvorfor flykter så mange fra innkallingen tror du? Protestene man har videoer av? Propaganda? Løgn?

Det burde være åpenbart for alle at moralen for å krige i Ukraina, er mye, mye høyere for forsvarende land, hvor deres eksistens står på spill, enn for disse nyinnkalte soldatene. Det er voldsomt naivt å tro noe annet.
Det er åpenbart fra alle rapporter man får, både fra Ukranisk, vestlig side og de innad i Russland som ikke er filtrert (Igor Girkin f.eks)

DennisB

Legg inn av DennisB »

Koffer skrev: søn sep 25, 2022 11:34 am
DennisB skrev: søn sep 25, 2022 10:30 am
fargerik skrev: søn sep 25, 2022 10:20 am
Gad vite hva som skulle være atombombemål langs en front som strekker seg over tusen kilometer......eller kan det være så sykt at det trues med å legge byene i grus, der det er flest sivile?
Trusselen går vel i første omgang mot Vesten, NATO og USA. For at disse skal ligge unna krigen i Ukraina.

Om det smeller en taktisk bombe over Ukraina, så må det vel nesten bli Kyiv, og hvis det gjøres, så mister Russland hele sin gjenværende lille "goodwill" fra deres støttespillere. Ingen land kan vel sitte nikkende til at hele Kyiv utslettes, med alle deres sivile liv der. Det ville bli en helt absurd situasjon, som må fordømmes. Også av deres venner, vil jeg tro. Da har de uansett tapt, og isolert seg selv.
«Goodwill fra deres støttespillere» Tja..

Russland har gått på store og ydmykende tap før, men har endt opp med å vinne krigen. Jeg er skikkelig pessimistisk mtp Donbas og områdene øst som er okkupert nå. De kommer til å bli en del av Russland innen kort tid, og Putin kommer til å sende hundretusener av soldater til fronten og pumpe på med våpen, kvalitet eller ei. Begynner det å gå skikkelig skeis så bruker de taktiske atomvåpen.

Putin kan ikke tape Donbas, Putin kan ikke tape ansikt. De kommer til å spille på ukrainsk aggresjon, NATO-våpen som angriper russisk jord. Kina har Taiwan og vil ikke starte noe isfront. N.Korea, Iran, Serbia osv vil støtte Russland i å forsvare seg mot aggresjon på «egen jord»

Ukraina kommer aldri til å ta tilbake Donbas, Krim osv. aldri. De må nå bygge opp en sterk hær med hjelp fra Vesten og holde russerne i sjakk på grensene.

EU, Nato, Vesten m/flere må gjøre Ruzzland til en pariastat. De skal boikottes fra VM, EM, OL osv. land som samarbeider med fienden skal motarbeides. Alle barn i den vestlige verden må lære av hvordan russerne opererer så man er forberedt på fremtiden. Etter Putin kan det kommer en som er mye verre.

For et ufyselig land.
Vi er enige om landet. Et heslig land, rett og slett.

Men jeg ser du har hevdet det uthevede flere ganger nå. Selvsagt er det slik i deres hode, at disse stedene innlemmes i Russland, men de er ikke idioter i Kreml heller. De vet inderlig godt at disse områdene ikke blir russiske bare fordi de sier det. De blir aldri anerkjent som russiske av noen som helst andre, i internasjonal sammenheng. Det vil ikke skje. Og det vet de utmerket godt selv.

Dette er selvsagt bare et taktisk grep for å true Vesten ytterligere, for å rettferdiggjøre nye atomtrusler, og for å ikke tape mer ansikt. Og ikke minst for å få en bedre grunn til å mobilisere.

Men ansikt vil de tape, for det spiller liten rolle hvor mye Russland vil beholde disse områdene, utfallet avgjøres av hvorvidt Vesten og Ukraina enes om å ta de tilbake i sine riktige anerkjente hender. Der ligger nøkkelen, ikke hos Russland.

Du bruker ordet "aldri" mange ganger, hva angår om Russland må gi opp noen av disse områdene. Aldri si aldri. Det blir til syvende og sist opp til motstanden, som er sterkere og bedre utstyrt, i NATO og Ukraina, og ikke opp til Russland alene.
Sist redigert av DennisB den søn sep 25, 2022 1:28 pm, redigert 3 ganger totalt.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Hetfield skrev: søn sep 25, 2022 12:36 pm
DennisB skrev: søn sep 25, 2022 10:11 am Er det BARE propaganda? Seriøst? Hvorfor flykter så mange fra innkallingen tror du? Protestene man har videoer av? Propaganda? Løgn?

Det burde være åpenbart for alle at moralen for å krige i Ukraina, er mye, mye høyere for forsvarende land, hvor deres eksistens står på spill, enn for disse nyinnkalte soldatene. Det er voldsomt naivt å tro noe annet.
Det er åpenbart fra alle rapporter man får, både fra Ukranisk, vestlig side og de innad i Russland som ikke er filtrert (Igor Girkin f.eks)
Ja, disse to frontene kan ikke engang sidestilles i moral. Men for to-siderne gjør de selvsagt det. Der er all propaganda like gode.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Vel, Carl Ivar kommer nok snart med en anerkjennelse av Donbass som russiske, så snart Russland annekterer disse områdene.

Og jeg som en gang i tiden stemte FrP. Jeg gremmes.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Grensene stenges for russiske menn i tjenestedyktig alder, meldes det fra diverse hold nå. Trolig fra 28.september. Da har man tre dager på seg mao..

Tjenestedyktig alder i Russland er vel sånn ca. mellom 18 og 60 år, vil jeg anta. En anseelig mengde.

https://www.dagbladet.no/nyheter/russis ... e/77265497

Number4

Legg inn av Number4 »


Fernandovonarb

Legg inn av Fernandovonarb »

Bråk i Dagestan nå pga mobiliseringen. Kadyrov nekter som tidligere nevnt å bli med på det, og jeg tror dette bare vil eskalere. Downfall for putin har startet.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 1:35 pm Bråk i Dagestan nå pga mobiliseringen. Kadyrov nekter som tidligere nevnt å bli med på det, og jeg tror dette bare vil eskalere. Downfall for putin har startet.
Hadde vært fint om det skjer, jeg tror nok at det er noe over-optimistisk personlig, og at Putin sitter trygt enda.

Hetfield

Legg inn av Hetfield »

DennisB skrev: søn sep 25, 2022 1:17 pm Vel, Carl Ivar kommer nok snart med en anerkjennelse av Donbass som russiske, så snart Russland annekterer disse områdene.
Rett og slett pinlig..
Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 1:35 pm Bråk i Dagestan nå pga mobiliseringen. Kadyrov nekter som tidligere nevnt å bli med på det, og jeg tror dette bare vil eskalere. Downfall for putin har startet.
Så på noen russiske youtubere som har flyktet, som sier det er helt kaos der borte.

Tror dette kan være starten på fragmenteringen av det Russland vi "kjenner". Kanskje de blir balkansiert iløpet av noen år..

Caputo

Legg inn av Caputo »

Canucks skrev: søn sep 25, 2022 1:37 pm
Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 1:35 pm Bråk i Dagestan nå pga mobiliseringen. Kadyrov nekter som tidligere nevnt å bli med på det, og jeg tror dette bare vil eskalere. Downfall for putin har startet.
Hadde vært fint om det skjer, jeg tror nok at det er noe over-optimistisk personlig, og at Putin sitter trygt enda.
Jepp, bare se til Nord Korea og hvor mye lidelse befolkningen har tålt. Men jeg håper jeg også.

DennisB

Legg inn av DennisB »

Canucks skrev: søn sep 25, 2022 1:37 pm
Fernandovonarb skrev: søn sep 25, 2022 1:35 pm Bråk i Dagestan nå pga mobiliseringen. Kadyrov nekter som tidligere nevnt å bli med på det, og jeg tror dette bare vil eskalere. Downfall for putin har startet.
Hadde vært fint om det skjer, jeg tror nok at det er noe over-optimistisk personlig, og at Putin sitter trygt enda.
Det tror jeg også. Litt spredt motstand her og der vil ikke endre på det, er jeg redd. Til det er russerne for godt vant til å innfinne seg i sine rekker.

Jeg tror eneste sjanse er et kupp eller et attentat fra innsiden. Nå er han jo på ferie, og det er vel viden kjent hvor han er, så her burde noen rett og slett ofre seg for menneskeheten.

Låst

Gå tilbake til «Konflikten i Ukraina»