Geografiquiz

Svar
Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Re: Geografiquiz

Legg inn av Karatel »

anbessa skrev: tor sep 22, 2022 11:08 pm
Kjetil-e skrev: tor sep 22, 2022 10:15 pm Freetown i Liberia?
Det nærmer seg, sånn rent geografisk.
Shashamane i Etiopia der Haile Selassie i 1948 som svar på rasismen i USA ga land til forfulgte svarte mennesker? Særlig rastafarianere dro dit.

anbessa

Legg inn av anbessa »

Karatel skrev: fre sep 23, 2022 6:47 am
Shashamane i Etiopia der Haile Selassie i 1948 som svar på rasismen i USA ga land til forfulgte svarte mennesker? Særlig rastafarianere dro dit.
Bingo! HIM Selassie Is rause ordning med Shashamane for forfulgte svarte ga ham guddommelig status hos rastaene.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Da skal vi til en innsjø som ligger 1800 meter over havets overflate. Et stort reisefølge, ca. nitti personer, ble her overrasket av snøvær. Snøen sperret dem inne og de kom seg ikke videre. Tre redningsekspedisjoner reddet noen av dem, ialt 48 personer overlevde. De hadde lite mat og det påstås at de overlevende henfalt til kanibalisme og spiste de som døde.

På dette stedet er det nå en statlig minnepark som er viet denne tragedien.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Donner Lake

Har forøvrig vært i Truckee og kjørt gjennom Donner Pass selv, hadde det ikke vært for dårlig opplevelse med Amtrak fra Portland til San Francisco et par år tidligere så ville jeg nok gjerne beveget meg på California Zephyr også.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Canucks skrev: fre sep 23, 2022 12:39 pm Donner Lake

Har forøvrig vært i Truckee og kjørt gjennom Donner Pass selv, hadde det ikke vært for dårlig opplevelse med Amtrak fra Portland til San Francisco et par år tidligere så ville jeg nok gjerne beveget meg på California Zephyr også.
Riktig. Det tidligere Truckee Lake i Sierra Nevada, California, heter nå Donner Lake etter The Donner Party som var snødd inne der vinteren 1846-47.

Din tur.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Greit, da kjører jeg neste.

Vi skal til et sted hvor to elver møtes, på det innfødte språket er stedets navn hvor vann møtes, stedet er også et viktig krysningspunkt for hovedfartsåren som går fra øst til vest i landet hvor flere hovedfartsårer møtes.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Canucks skrev: fre sep 23, 2022 3:07 pm Greit, da kjører jeg neste.

Vi skal til et sted hvor to elver møtes, på det innfødte språket er stedets navn hvor vann møtes, stedet er også et viktig krysningspunkt for hovedfartsåren som går fra øst til vest i landet hvor flere hovedfartsårer møtes.
Encontro das Águas der Rio Negro og Rio Solimões møtes ved Manaus i Brasil?

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Karatel skrev: fre sep 23, 2022 4:11 pm
Canucks skrev: fre sep 23, 2022 3:07 pm Greit, da kjører jeg neste.

Vi skal til et sted hvor to elver møtes, på det innfødte språket er stedets navn hvor vann møtes, stedet er også et viktig krysningspunkt for hovedfartsåren som går fra øst til vest i landet hvor flere hovedfartsårer møtes.
Encontro das Águas der Rio Negro og Rio Solimões møtes ved Manaus i Brasil?
Nei vi skal ikke dit, vi skal til et langt tørrere sted og språket det er snakk om er et språk som er mye mindre.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Canucks skrev: fre sep 23, 2022 5:00 pm
Karatel skrev: fre sep 23, 2022 4:11 pm
Canucks skrev: fre sep 23, 2022 3:07 pm Greit, da kjører jeg neste.

Vi skal til et sted hvor to elver møtes, på det innfødte språket er stedets navn hvor vann møtes, stedet er også et viktig krysningspunkt for hovedfartsåren som går fra øst til vest i landet hvor flere hovedfartsårer møtes.
Encontro das Águas der Rio Negro og Rio Solimões møtes ved Manaus i Brasil?
Nei vi skal ikke dit, vi skal til et langt tørrere sted og språket det er snakk om er et språk som er mye mindre.
Det første jeg tenkte på, var en Highway tvers over USA og et eller annet indianerspråk, men Encontro das Águas var det eneste sted jeg fant der vann møtes. En elv er jo også en fartsåre, men en og flere hovedfartsårer i Amazonas var noe merkelig. Men det var det eneste jeg fant.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Karatel skrev: fre sep 23, 2022 5:19 pm
Canucks skrev: fre sep 23, 2022 5:00 pm
Karatel skrev: fre sep 23, 2022 4:11 pm

Encontro das Águas der Rio Negro og Rio Solimões møtes ved Manaus i Brasil?
Nei vi skal ikke dit, vi skal til et langt tørrere sted og språket det er snakk om er et språk som er mye mindre.
Det første jeg tenkte på, var en Highway tvers over USA og et eller annet indianerspråk, men Encontro das Águas var det eneste sted jeg fant der vann møtes. En elv er jo også en fartsåre, men en og flere hovedfartsårer i Amazonas var noe merkelig. Men det var det eneste jeg fant.
Indianerspråk er riktig, ikke USA.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Litt mer informasjon.

Vi skal til et sted med ekstreme temperaturforskjeller i en region som har dette landet sin varmerekord på nesten 50 grader. Vårt sted som er hovedsete i denne regionen et par grader kaldere men fortsatt ganske varmt. På vinteren kan temperaturen krype ned til godt under minus 30.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Canucks skrev: lør sep 24, 2022 12:35 pm Litt mer informasjon.

Vi skal til et sted med ekstreme temperaturforskjeller i en region som har dette landet sin varmerekord på nesten 50 grader. Vårt sted som er hovedsete i denne regionen et par grader kaldere men fortsatt ganske varmt. På vinteren kan temperaturen krype ned til godt under minus 30.

Kamloops i British Columbia, Canada? På språket shuswap betyr Tk'əmlúps vann som møtes.

Det ante meg at det måtte være et sted i Canada, den store temperaturforskjellen gjør meg sikker på at det er i Canada. og når du kaller deg Canucks, peker det også på Canada.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Karatel skrev: lør sep 24, 2022 3:53 pm
Canucks skrev: lør sep 24, 2022 12:35 pm Litt mer informasjon.

Vi skal til et sted med ekstreme temperaturforskjeller i en region som har dette landet sin varmerekord på nesten 50 grader. Vårt sted som er hovedsete i denne regionen et par grader kaldere men fortsatt ganske varmt. På vinteren kan temperaturen krype ned til godt under minus 30.

Kamloops i British Columbia, Canada? På språket shuswap betyr Tk'əmlúps vann som møtes.

Det ante meg at det måtte være et sted i Canada, den store temperaturforskjellen gjør meg sikker på at det er i Canada. og når du kaller deg Canucks, peker det også på Canada.
Riktig, stemmer flere hovedfartsårer fra øst til vest møtes der med trans canadian highway, I regionen Thompson Nicola i det lille stedet Lytton utenfor Kamloops målte de hele 49.4 grader i fjor, og i selve Kamloops 47, og på vinteren har de målt ned i minus 37 så store forskjeller. Forøvrig også et ganske tørt område med klima ikke ulikt Nevada grunnet skygge for Cascades og Rocky Mountains, rett over fjellet derimot har man noen av de våteste stedene i verden med regnskog.

Din tur igjen.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Vi skal til et sted hvis navn er sammensatt at et ord for en naturformasjon og en del av et mye brukt arbeidsredskap. Dette stedet er kjent og viden berømt for en bygning av et slag hvis navn betyr "innelukket sted." Denne bygningen er oppført av menn som fulgte og følger en mann hvis navn betyr "den velsignede." Dette stedet har en sentral plass i den regionen der det ligger.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 9:09 am Vi skal til et sted hvis navn er sammensatt at et ord for en naturformasjon og en del av et mye brukt arbeidsredskap. Dette stedet er kjent og viden berømt for en bygning av et slag hvis navn betyr "innelukket sted." Denne bygningen er oppført av menn som fulgte og følger en mann hvis navn betyr "den velsignede." Dette stedet har en sentral plass i den regionen der det ligger.
Tankene mine går jo mot Petra, men det passer jo ikke mot noe annet enn et innelukket sted :-) mange hint her, med ord for naturformasjon, da snakker vi jo ting som Fjord,Dal etc. og arbeidsredskap kan jo være så mangt også.

Den velsignede etter og ha sjekket i det er det også flere alternativer for avhengig av språk,kultur og religion da jeg måtte søke opp det. Så kom ingen vei der heller.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Canucks skrev: man sep 26, 2022 12:25 pm
Karatel skrev: man sep 26, 2022 9:09 am Vi skal til et sted hvis navn er sammensatt at et ord for en naturformasjon og en del av et mye brukt arbeidsredskap. Dette stedet er kjent og viden berømt for en bygning av et slag hvis navn betyr "innelukket sted." Denne bygningen er oppført av menn som fulgte og følger en mann hvis navn betyr "den velsignede." Dette stedet har en sentral plass i den regionen der det ligger.
Tankene mine går jo mot Petra, men det passer jo ikke mot noe annet enn et innelukket sted :-) mange hint her, med ord for naturformasjon, da snakker vi jo ting som Fjord,Dal etc. og arbeidsredskap kan jo være så mangt også.

Den velsignede etter og ha sjekket i det er det også flere alternativer for avhengig av språk,kultur og religion da jeg måtte søke opp det. Så kom ingen vei der heller.
En øy i en annen verdensdel heter det samme som dette stedet idet den første europeer som kom til øya oppkalte den etter dette stedet. Denne øya sammenlignes med en smaragd. Hovedstaden på denne øya har samme navn som en by som blant annet er kjent for hjemstedet til en berømt vårblomst. Hovedstaden på øya er nå blitt ødelagt av naturkreftene.

En kvinne som var berømt for sin sangstemme hadde samme fornavn som stedet vi skal fram til. Hun var fødd i hovedstaden i den regionen der dette stedet ligger.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 12:40 pm
Canucks skrev: man sep 26, 2022 12:25 pm
Karatel skrev: man sep 26, 2022 9:09 am Vi skal til et sted hvis navn er sammensatt at et ord for en naturformasjon og en del av et mye brukt arbeidsredskap. Dette stedet er kjent og viden berømt for en bygning av et slag hvis navn betyr "innelukket sted." Denne bygningen er oppført av menn som fulgte og følger en mann hvis navn betyr "den velsignede." Dette stedet har en sentral plass i den regionen der det ligger.
Tankene mine går jo mot Petra, men det passer jo ikke mot noe annet enn et innelukket sted :-) mange hint her, med ord for naturformasjon, da snakker vi jo ting som Fjord,Dal etc. og arbeidsredskap kan jo være så mangt også.

Den velsignede etter og ha sjekket i det er det også flere alternativer for avhengig av språk,kultur og religion da jeg måtte søke opp det. Så kom ingen vei der heller.
En øy i en annen verdensdel heter det samme som dette stedet idet den første europeer som kom til øya oppkalte den etter dette stedet. Denne øya sammenlignes med en smaragd. Hovedstaden på denne øya har samme navn som en by som blant annet er kjent for hjemstedet til en berømt vårblomst. Hovedstaden på øya er nå blitt ødelagt av naturkreftene.

En kvinne som var berømt for sin sangstemme hadde samme fornavn som stedet vi skal fram til. Hun var fødd i hovedstaden i den regionen der dette stedet ligger.
Long shot Harbour Grace og Newfoundland, men kan ikke helt se at det stemmer heller.

Shine

Legg inn av Shine »

Tipper du skal fram til Montserrat utenfor Barcelona. Eventuelt klosteret Santa Maria de Montserrat som ligger på samme sted.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Shine skrev: man sep 26, 2022 1:16 pm Tipper du skal fram til Montserrat utenfor Barcelona. Eventuelt klosteret Santa Maria de Montserrat som ligger på samme sted.
Riktig. Montserrat (sagtagget fjell) er berømt for sitt kloster (claustrum- lukket sted). Montserrat og klostret har en sentral rolle i katalansk kultur og nasjonal identitet. Klostret er bygd av og viet til Benediktinerordenen (Benedictus- den velsignede).

Da Columbus kom til Karibia kalte han en av øyene Montserrat. Hovedstaden på Montserrat er Plymouth. Fra Plymouth i England seilte berømte Mayflower (vårblomst) i 1620 med de berømte pilgrimsfedrene ombord. Montserrat kalles The Emerald Island.

Plymouth på øya Montserrat ble ødelagt av vulkanutbrudd i 1995-97.

Montserrat Caballé (1933- 2018) var en berømt sopransangerinne fra Barcelona.

Din tur.

Shine

Legg inn av Shine »

Da holder vi oss til den spansktalende del av verden. Det er en øy som er litt i vinden i disse dager. Muligens et populært sted blant ungdommer, eller de som ønsker å være det.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Shine skrev: man sep 26, 2022 2:06 pm Da holder vi oss til den spansktalende del av verden. Det er en øy som er litt i vinden i disse dager. Muligens et populært sted blant ungdommer, eller de som ønsker å være det.
Jomfruøyene? selv om de ikke er i spansk besittelse i dag riktignok.

Edit: er sikkert Isla de la Juventud du sikter til.

Shine

Legg inn av Shine »

Canucks skrev: man sep 26, 2022 2:10 pm
Shine skrev: man sep 26, 2022 2:06 pm Da holder vi oss til den spansktalende del av verden. Det er en øy som er litt i vinden i disse dager. Muligens et populært sted blant ungdommer, eller de som ønsker å være det.
Jomfruøyene? selv om de ikke er i spansk besittelse i dag riktignok.

Edit: er sikkert Isla de la Juventud du sikter til.
Litt for lett tydeligvis. Isla de la Juventud, en øy som tilhører Cuba for de som ikke er kjent med det. Den het Isla de Pinos (furuøya) fram til 1978. Fidel Castro ga den navnet Isla de la Juventud til ære for ungdommene som hadde jobbet hardt for å oppfylle revolusjonens mål. Den ligger nesten midt i banen til orkanen Ian som skal passere der om et døgn eller to.

Next

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Vi skal til hovedsetet for en region i et stort land, som også var hovedsetet for en kortvarig utbryterrepublikk i det forrige århundre når landet som det i dag er i fikk sin selvstendighet, byen gikk tidligere under et annet navn, to faktisk grunnet to andre språk.

I dag er stedet et hovedsenter for en rekke råvarer for dette landet, noe som har vært en forbannelse for dette landet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Canucks skrev: man sep 26, 2022 2:56 pm Vi skal til hovedsetet for en region i et stort land, som også var hovedsetet for en kortvarig utbryterrepublikk i det forrige århundre når landet som det i dag er i fikk sin selvstendighet, byen gikk tidligere under et annet navn, to faktisk grunnet to andre språk.

I dag er stedet et hovedsenter for en rekke råvarer for dette landet, noe som har vært en forbannelse for dette landet.
Lubumbashi (Elizabethville/Elisabethstad) hovedstad i utbryterrepublikken Katanga, fra 1960 til 1962? Nå hovedstad i provinsen Haut-Katanga i Den demokratiske republikken Kongo .

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 3:19 pm
Canucks skrev: man sep 26, 2022 2:56 pm Vi skal til hovedsetet for en region i et stort land, som også var hovedsetet for en kortvarig utbryterrepublikk i det forrige århundre når landet som det i dag er i fikk sin selvstendighet, byen gikk tidligere under et annet navn, to faktisk grunnet to andre språk.

I dag er stedet et hovedsenter for en rekke råvarer for dette landet, noe som har vært en forbannelse for dette landet.
Lubumbashi (Elizabethville/Elisabethstad) hovedstad i utbryterrepublikken Katanga, fra 1960 til 1962? Nå hovedstad i provinsen Haut-Katanga i Den demokratiske republikken Kongo .
Korrekt, du får fyre løs med neste.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Vi skal til et lite, forholdsvis nytt, land. Dette landet var i over 200 år under kontroll av et fjerntliggende lite land der folk snakker et språk der mange vokaler uttales gjennom nesen.

Da dette landet erklærte seg uavhengig av det fjerntliggende landet, ble det straks invadert og okkupert av sin mye større og mektigere nabo,som gjorde dette området til en provins i sitt eget land.

Etter rundt 25 års okkupasjon, tvangsinnlemmelse og motstandskamp ga det store landet opp sin okkupasjon og det lille landet fikk sin frihet og selvstendighet.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 4:41 pm Vi skal til et lite, forholdsvis nytt, land. Dette landet var i over 200 år under kontroll av et fjerntliggende lite land der folk snakker et språk der mange vokaler uttales gjennom nesen.

Da dette landet erklærte seg uavhengig av det fjerntliggende landet, ble det straks invadert og okkupert av sin mye større og mektigere nabo,som gjorde dette området til en provins i sitt eget land.

Etter rundt 25 års okkupasjon, tvangsinnlemmelse og motstandskamp ga det store landet opp sin okkupasjon og det lille landet fikk sin frihet og selvstendighet.
Øst-Timor?

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

egilfinnbogason skrev: man sep 26, 2022 4:45 pm
Karatel skrev: man sep 26, 2022 4:41 pm Vi skal til et lite, forholdsvis nytt, land. Dette landet var i over 200 år under kontroll av et fjerntliggende lite land der folk snakker et språk der mange vokaler uttales gjennom nesen.

Da dette landet erklærte seg uavhengig av det fjerntliggende landet, ble det straks invadert og okkupert av sin mye større og mektigere nabo,som gjorde dette området til en provins i sitt eget land.

Etter rundt 25 års okkupasjon, tvangsinnlemmelse og motstandskamp ga det store landet opp sin okkupasjon og det lille landet fikk sin frihet og selvstendighet.
Øst-Timor?
Riktig. Øst-Timor var portugisisk koloni fra 1769 til 1975. Da Øst-Timor erklærte sin selvstendighet i 1975, ble det straks invadert og okkupert av Indonesia. Etter en folkeavstemning i 1999 ble Øst-Timor satt under administrasjon av FN og fikk sin selvstendighet i 2002.

Godt å ha deg tilbake her. Din tur.

egilfinnbogason

Legg inn av egilfinnbogason »

Karatel skrev: man sep 26, 2022 4:52 pm
egilfinnbogason skrev: man sep 26, 2022 4:45 pm
Karatel skrev: man sep 26, 2022 4:41 pm Vi skal til et lite, forholdsvis nytt, land. Dette landet var i over 200 år under kontroll av et fjerntliggende lite land der folk snakker et språk der mange vokaler uttales gjennom nesen.

Da dette landet erklærte seg uavhengig av det fjerntliggende landet, ble det straks invadert og okkupert av sin mye større og mektigere nabo,som gjorde dette området til en provins i sitt eget land.

Etter rundt 25 års okkupasjon, tvangsinnlemmelse og motstandskamp ga det store landet opp sin okkupasjon og det lille landet fikk sin frihet og selvstendighet.
Øst-Timor?
Riktig. Øst-Timor var portugisisk koloni fra 1769 til 1975. Da Øst-Timor erklærte sin selvstendighet i 1975, ble det straks invadert og okkupert av Indonesia. Etter en folkeavstemning i 1999 ble Øst-Timor satt under administrasjon av FN og fikk sin selvstendighet i 2002.

Godt å ha deg tilbake her. Din tur.
Takk for det,

Jeg skal til en gammel handelsby som lenge var hovedstad i dette landet, og selv om den nok offisielt ikke er hovedstad nå så blir landet styrt fra denne byen pga. en konflikt.
Landet denne byen ligger i har hatt en brokete historie, men denne byen ligger veldig strategisk plassert og har på grunn av det hatt sine storhetstider.

Brukeravatar
Canucks
Innlegg: 3698

Legg inn av Canucks »

Cotonou?

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»