Forstår fremdeles ikke hvor du vil. Det fremstår mest som en tirade og ikke en diskusjon. At jeg tidligere har jobbet i denne businessen er ikke det samme som at det var i Norgesgruppen.alseboy skrev: ↑tir nov 30, 2021 10:17 am
Makrell i tomat (kunne nevnt mange andre eksempler) ble nevnt for å vise at din påstand om at EMV blant annet handler om "eget design".
Realiteten er at EMV legger seg så nærme markedslederen som det er mulig å gjøre, uten å bli anklaget for plagiat (dog, ingen norske produsenter vil noensinne ta risikoen med å saksøke Norgesgruppen for plagiat, er jeg redd)
Når det gjelder prising, så handler det om alt annet enn kostnad på produktene. Det mest interessante for prissetting handler om betalingsvillighet. I tillegg brukes det også i et forsøk på å ta markedsandeler fra konkurrenter eller i et forsøk på å skvise produsenter. Høy pris på Gildes kjøttdeig er et godt eksempel på sistnevnte. Som en av de største matvarelprodusentene i Norge, så har Nortura fremdeles en viss makt, og det passer Norgesgruppen dårlig.
Det er jo masse EMV som ikke ligner på en såkalt markedsleder. Jacobs, Kolonihagen, Salatmesteren eller Smak fra Coop for å nevne noe.
Hvis du mener at dagligvarekjeder må ha et sett av politisk utvalgte leverandører å kjøpe varer fra (Gilde, Tine, Gartnerhallen, Prior, Hoff, Findus og så videre) så er det fair det. Jeg har ingen grunn for å forsvare bransjen, kommenterer bare at det er masse myter som ikke stemmer.
Produkter prises ikke alltid etter betalingsvillighet. Et massivt antall varer selges med tap. Når frosne blåbær kostet 4,90 og prisen øker til 15,90 så er jo det en stor økning, men det kan jo være den første prisen det var noe feil med og ikke den siste.
Men som sagt, du har jo allerede bestemt deg for hvordan det er, så da er det bortkastet tid å gi ytterligere innspill.