SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Svar
Starstruck

Re: SV vil fjerne EMV - tidenes vissvass

Legg inn av Starstruck »

alseboy skrev: tir nov 30, 2021 10:17 am

Makrell i tomat (kunne nevnt mange andre eksempler) ble nevnt for å vise at din påstand om at EMV blant annet handler om "eget design".
Realiteten er at EMV legger seg så nærme markedslederen som det er mulig å gjøre, uten å bli anklaget for plagiat (dog, ingen norske produsenter vil noensinne ta risikoen med å saksøke Norgesgruppen for plagiat, er jeg redd)

Når det gjelder prising, så handler det om alt annet enn kostnad på produktene. Det mest interessante for prissetting handler om betalingsvillighet. I tillegg brukes det også i et forsøk på å ta markedsandeler fra konkurrenter eller i et forsøk på å skvise produsenter. Høy pris på Gildes kjøttdeig er et godt eksempel på sistnevnte. Som en av de største matvarelprodusentene i Norge, så har Nortura fremdeles en viss makt, og det passer Norgesgruppen dårlig.
Forstår fremdeles ikke hvor du vil. Det fremstår mest som en tirade og ikke en diskusjon. At jeg tidligere har jobbet i denne businessen er ikke det samme som at det var i Norgesgruppen.

Det er jo masse EMV som ikke ligner på en såkalt markedsleder. Jacobs, Kolonihagen, Salatmesteren eller Smak fra Coop for å nevne noe.

Hvis du mener at dagligvarekjeder må ha et sett av politisk utvalgte leverandører å kjøpe varer fra (Gilde, Tine, Gartnerhallen, Prior, Hoff, Findus og så videre) så er det fair det. Jeg har ingen grunn for å forsvare bransjen, kommenterer bare at det er masse myter som ikke stemmer.

Produkter prises ikke alltid etter betalingsvillighet. Et massivt antall varer selges med tap. Når frosne blåbær kostet 4,90 og prisen øker til 15,90 så er jo det en stor økning, men det kan jo være den første prisen det var noe feil med og ikke den siste.

Men som sagt, du har jo allerede bestemt deg for hvordan det er, så da er det bortkastet tid å gi ytterligere innspill.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Stortinget skal nå behandle forslaget fra SV og Venstre (!) om å forby Egne Merkevarer.
Onsdag denne uken var forslaget ute til høring i Stortinget.
Et eventuelt forbud mot EMV vil for eksempel ramme Europris meget hardt og føre til høyere priser for forbrukerne.
Over en tredel av varesortimentet hos Europris er EMV.
https://www.nettavisen.no/okonomi/over- ... -95-466397

Man får da jaggu håpe på at de politikerne som fremdeles er oppegående tar til vett og avviser dette tåpelige forslaget.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

Xpoolman skrev: fre apr 29, 2022 7:35 am Stortinget skal nå behandle forslaget fra SV og Venstre (!) om å forby Egne Merkevarer.
Onsdag denne uken var forslaget ute til høring i Stortinget.
Et eventuelt forbud mot EMV vil for eksempel ramme Europris meget hardt og føre til høyere priser for forbrukerne.
Over en tredel av varesortimentet hos Europris er EMV.
https://www.nettavisen.no/okonomi/over- ... -95-466397

Man får da jaggu håpe på at de politikerne som fremdeles er oppegående tar til vett og avviser dette tåpelige forslaget.
Europris ja. Eid av Norges suverent mest blodharry rikmannsfamilie. Kjenner det ikke plager meg om disse rammes hardt!

Trolljegeren

Legg inn av Trolljegeren »

Jeg ser for meg at et forbud mot EMV vil være mot noe EØS-rett eller i den duren. Hvorfor i all verden skal myndighetene bestemme hvilke produkter private aktører skal få selge?

return_of_drakkar
Innlegg: 4967

Legg inn av return_of_drakkar »

Trolljegeren skrev: fre apr 29, 2022 8:20 am Jeg ser for meg at et forbud mot EMV vil være mot noe EØS-rett eller i den duren. Hvorfor i all verden skal myndighetene bestemme hvilke produkter private aktører skal få selge?
...for ikke å si hva publikum kan få kjøpe...

For, og det er kluet, produktene oppfyller kravene for mat-trygghet...så da kan man lure på motivet...

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Sosialistene foreslår en lov for at vi skal få dyrere matpriser. Spesielt for å si det forsiktig.

Brukeravatar
Baguette
Innlegg: 223

Legg inn av Baguette »

Det eneste jeg kan tenke meg att inspirerte dette forslaget var den sangen her.


Frode57
Innlegg: 1262

Legg inn av Frode57 »

Hva med ei utredning om saken. Svaret er selvsagt å fjerne importvernet og den høye tollen.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

Frode57 skrev: man mai 02, 2022 7:59 pm Hva med ei utredning om saken. Svaret er selvsagt å fjerne importvernet og den høye tollen.
Nettopp. Det er hovedgrunnen til de høye prisene og det dårlige utvalget i de små norske butikker.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Politikk - Norsk»