Kombinertsesongen 2021/22

Svar
e-lectron

Re: Kombinertsesongen 2021/22

Legg inn av e-lectron »

Fullstendig overlegen seier. Han lekte jo bare med Lamparter på slutten for TV-seernes skyld. Hadde åpenbart full kontroll. Jarl Magnus Riiber må være en av tidenes beste vinteridrettsutøvere. Uten skulderproblemer og Heidi Weng-tendenser ville han jo også hatt en enda flottere CV.

lund

Legg inn av lund »

Ingen tvil om at Riiber er en litt undervurdert utøver i Norge.

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2828

Legg inn av bønna1/2 »

Litt moro å se at ekspertene går ned i knestående og spår seier til Lamparter. Jarl har avgjort renn på denne måten noen ganger før han. Vel blåst Jarl. Grattis.

Zanick
Innlegg: 3982

Legg inn av Zanick »

Skraevadottir skrev: søn mar 13, 2022 3:05 pm
BioDex skrev: søn mar 13, 2022 3:03 pm Mektig imponert over Riiber. Så ut som han hadde full kontroll selv om Lamparter tok han igjen. Og nå er rekorden hans på 49 seire, og still counting...
En mer enn Klæbo, for øvrig.
6 færre enn JTB. Kan en av de ta igjen Bjørndalen tro? Endte på 95.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Riiber sa vel noe under OL om å holde på i 10 år til, og det må han gjerne gjøre!

Mehell

Legg inn av Mehell »

Kombinert er rett og slett en utrolig artig og spennende øvelse å følge med på. Fortjener mer oppmerksomhet enn den får. Nå er min interesse også avhengig av hvordan norske utøvere gjør det, men jeg mener seriøst at kombinert er artigere enn både langrenn og skihopping hver for seg er.
Spenning om sammenlagtseieren omtrent til siste sekund er nok bra for sporten, men Riiber hadde nok brukbar kontroll over det hele selv om Lamparter tok ham igjen.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Zanick skrev: søn mar 13, 2022 3:08 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 13, 2022 3:05 pm
BioDex skrev: søn mar 13, 2022 3:03 pm Mektig imponert over Riiber. Så ut som han hadde full kontroll selv om Lamparter tok han igjen. Og nå er rekorden hans på 49 seire, og still counting...
En mer enn Klæbo, for øvrig.
6 færre enn JTB. Kan en av de ta igjen Bjørndalen tro? Endte på 95.
Riiber er nok ikke langt unna Bjørndalen når neste OL går av stabelen. Man kan fint budsjettere med minst 10 seire per sesong fra den maskinen

Brukeravatar
Korgutt
Innlegg: 9974

Legg inn av Korgutt »

Finnes mange i kombinertsirkuset som går mye fortere enn Riiber underveis i løpet men det finnes ikke en person som tar han i en spurtduell her. Skal man slå han så må han ristes av lenge før oppløpet nærmer seg. Når så Lamparter må bruke enormt mye krefter for å komme seg opp så har han ikke nok krefter igjen til å skape avstand før oppløpet.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

Zanick skrev: søn mar 13, 2022 3:08 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 13, 2022 3:05 pm
BioDex skrev: søn mar 13, 2022 3:03 pm Mektig imponert over Riiber. Så ut som han hadde full kontroll selv om Lamparter tok han igjen. Og nå er rekorden hans på 49 seire, og still counting...
En mer enn Klæbo, for øvrig.
6 færre enn JTB. Kan en av de ta igjen Bjørndalen tro? Endte på 95.
Thingnes Bø kan ikke greie det. Det kan vi si med sikkerhet. Han har 53 (55) mens Bjørndalen har 94 (95). Det er altså 40 seiere til, og da må nok JTB holde på til han blir i slutten av 30-åra og holde nivået. Det er ingenting som tyder på at han kommer til å holde på så lenge, og vi ser allerede nå at han begynner å gjøre prioriteringer som tyder på at han ikke er samme type som Ol' Einar. Blir vel Cortina 2026 og så legge opp, tenker jeg. Jeg tror ikke han kommer til å ta igjen Fourcade heller, verken i mesterskapsgull eller verdenscupseire. Det er langt opp til han også.

Klæbo og Riiber kan klare det, men da er de avhengige av å levere like bra framover. De kommer helt sikkert til å greie over 60, og antageligvis også over 70. Så får vi se. Det kommer alltid noen utfordrere. Jeg har mest tro på Riiber.

lund

Legg inn av lund »

26 seire på 4 sesonger er selvsagt fullt mulig for Bø å ta inn. Bjørndalen er nok helt urealistisk.

e-lectron

Legg inn av e-lectron »

Gull til Eldar Johan Strøm i ungdoms-OL!

BioDex

Legg inn av BioDex »

Skraevadottir skrev: søn mar 13, 2022 3:21 pm
Zanick skrev: søn mar 13, 2022 3:08 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 13, 2022 3:05 pm En mer enn Klæbo, for øvrig.
6 færre enn JTB. Kan en av de ta igjen Bjørndalen tro? Endte på 95.
Thingnes Bø kan ikke greie det. Det kan vi si med sikkerhet. Han har 53 (55) mens Bjørndalen har 94 (95). Det er altså 40 seiere til, og da må nok JTB holde på til han blir i slutten av 30-åra og holde nivået. Det er ingenting som tyder på at han kommer til å holde på så lenge, og vi ser allerede nå at han begynner å gjøre prioriteringer som tyder på at han ikke er samme type som Ol' Einar. Blir vel Cortina 2026 og så legge opp, tenker jeg. Jeg tror ikke han kommer til å ta igjen Fourcade heller, verken i mesterskapsgull eller verdenscupseire. Det er langt opp til han også.

Klæbo og Riiber kan klare det, men da er de avhengige av å levere like bra framover. De kommer helt sikkert til å greie over 60, og antageligvis også over 70. Så får vi se. Det kommer alltid noen utfordrere. Jeg har mest tro på Riiber.
JTB har altså 4 sesonger til, og 10-11 seire pr. sesong er slett ikke umulig. Kommer han tilbake på nivået han var på for et par sesonger siden, så er ingenting umulig. Men jeg tror nok ikke så mye på det. Tror mest på Klæbo, spesielt hvis han slipper konkurranse fra russerne i noen sesonger.

Skraevadottir

Legg inn av Skraevadottir »

BioDex skrev: tor mar 24, 2022 3:37 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 13, 2022 3:21 pm
Zanick skrev: søn mar 13, 2022 3:08 pm
6 færre enn JTB. Kan en av de ta igjen Bjørndalen tro? Endte på 95.
Thingnes Bø kan ikke greie det. Det kan vi si med sikkerhet. Han har 53 (55) mens Bjørndalen har 94 (95). Det er altså 40 seiere til, og da må nok JTB holde på til han blir i slutten av 30-åra og holde nivået. Det er ingenting som tyder på at han kommer til å holde på så lenge, og vi ser allerede nå at han begynner å gjøre prioriteringer som tyder på at han ikke er samme type som Ol' Einar. Blir vel Cortina 2026 og så legge opp, tenker jeg. Jeg tror ikke han kommer til å ta igjen Fourcade heller, verken i mesterskapsgull eller verdenscupseire. Det er langt opp til han også.

Klæbo og Riiber kan klare det, men da er de avhengige av å levere like bra framover. De kommer helt sikkert til å greie over 60, og antageligvis også over 70. Så får vi se. Det kommer alltid noen utfordrere. Jeg har mest tro på Riiber.
JTB har altså 4 sesonger til, og 10-11 seire pr. sesong er slett ikke umulig. Kommer han tilbake på nivået han var på for et par sesonger siden, så er ingenting umulig. Men jeg tror nok ikke så mye på det. Tror mest på Klæbo, spesielt hvis han slipper konkurranse fra russerne i noen sesonger.
Ja, umulig er det jo ikke, men det er ingenting som tyder på det. Enig i at Klæbo er langt mer sannsynlig, som skissert, men Riiber er i mine øyne en enda større "favoritt".

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

Skraevadottir skrev: fre mar 25, 2022 7:24 am
BioDex skrev: tor mar 24, 2022 3:37 pm
Skraevadottir skrev: søn mar 13, 2022 3:21 pm Thingnes Bø kan ikke greie det. Det kan vi si med sikkerhet. Han har 53 (55) mens Bjørndalen har 94 (95). Det er altså 40 seiere til, og da må nok JTB holde på til han blir i slutten av 30-åra og holde nivået. Det er ingenting som tyder på at han kommer til å holde på så lenge, og vi ser allerede nå at han begynner å gjøre prioriteringer som tyder på at han ikke er samme type som Ol' Einar. Blir vel Cortina 2026 og så legge opp, tenker jeg. Jeg tror ikke han kommer til å ta igjen Fourcade heller, verken i mesterskapsgull eller verdenscupseire. Det er langt opp til han også.

Klæbo og Riiber kan klare det, men da er de avhengige av å levere like bra framover. De kommer helt sikkert til å greie over 60, og antageligvis også over 70. Så får vi se. Det kommer alltid noen utfordrere. Jeg har mest tro på Riiber.
JTB har altså 4 sesonger til, og 10-11 seire pr. sesong er slett ikke umulig. Kommer han tilbake på nivået han var på for et par sesonger siden, så er ingenting umulig. Men jeg tror nok ikke så mye på det. Tror mest på Klæbo, spesielt hvis han slipper konkurranse fra russerne i noen sesonger.
Ja, umulig er det jo ikke, men det er ingenting som tyder på det. Enig i at Klæbo er langt mer sannsynlig, som skissert, men Riiber er i mine øyne en enda større "favoritt".
Mener kombinert er såpass kompleks idrett at det skal godt gjøres å holde et så enormt nivå over mange sesonger. Husker det var en del som mente da Gregor Schlierenzauer rundet 50 seire i en alder av 23, at han ville ende opp på over 100 seire. Han endte på 53 seire..
Skulle det ende med at russerne mister sesonger, så er det jo bare for Klæbo å forsyne seg med seire, er lite som tyder på at han er iferd med å miste hurtighet.

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: fre mar 25, 2022 8:42 am
Skraevadottir skrev: fre mar 25, 2022 7:24 am
BioDex skrev: tor mar 24, 2022 3:37 pm

JTB har altså 4 sesonger til, og 10-11 seire pr. sesong er slett ikke umulig. Kommer han tilbake på nivået han var på for et par sesonger siden, så er ingenting umulig. Men jeg tror nok ikke så mye på det. Tror mest på Klæbo, spesielt hvis han slipper konkurranse fra russerne i noen sesonger.
Ja, umulig er det jo ikke, men det er ingenting som tyder på det. Enig i at Klæbo er langt mer sannsynlig, som skissert, men Riiber er i mine øyne en enda større "favoritt".
Mener kombinert er såpass kompleks idrett at det skal godt gjøres å holde et så enormt nivå over mange sesonger. Husker det var en del som mente da Gregor Schlierenzauer rundet 50 seire i en alder av 23, at han ville ende opp på over 100 seire. Han endte på 53 seire..
Skulle det ende med at russerne mister sesonger, så er det jo bare for Klæbo å forsyne seg med seire, er lite som tyder på at han er iferd med å miste hurtighet.
Nja, han har nå like gjerne blitt slått av Niskanen og andre nordmenn de gangene han har vært på pallen og ikke vunnet. Har som regel ikke vært nr. 2 de gangene Bolshunov har vunnet. Men kommer nok mest sannsynlig til å vinne det meste i i alle fall sprint de neste par sesongene ja.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

lund skrev: fre mar 25, 2022 8:56 am
netrebske skrev: fre mar 25, 2022 8:42 am
Skraevadottir skrev: fre mar 25, 2022 7:24 am Ja, umulig er det jo ikke, men det er ingenting som tyder på det. Enig i at Klæbo er langt mer sannsynlig, som skissert, men Riiber er i mine øyne en enda større "favoritt".
Mener kombinert er såpass kompleks idrett at det skal godt gjøres å holde et så enormt nivå over mange sesonger. Husker det var en del som mente da Gregor Schlierenzauer rundet 50 seire i en alder av 23, at han ville ende opp på over 100 seire. Han endte på 53 seire..
Skulle det ende med at russerne mister sesonger, så er det jo bare for Klæbo å forsyne seg med seire, er lite som tyder på at han er iferd med å miste hurtighet.
Nja, han har nå like gjerne blitt slått av Niskanen og andre nordmenn de gangene han har vært på pallen og ikke vunnet. Har som regel ikke vært nr. 2 de gangene Bolshunov har vunnet. Men kommer nok mest sannsynlig til å vinne det meste i i alle fall sprint de neste par sesongene ja.
Så er det jo slik at noen av de fellesstartene han har blitt hektet av, så er det etter hardt russerkjør, fort å se seg blind på resultatlista. Ble jo slått av umge Terentiev på sprint også.

lund

Legg inn av lund »

netrebske skrev: fre mar 25, 2022 4:18 pm
lund skrev: fre mar 25, 2022 8:56 am
netrebske skrev: fre mar 25, 2022 8:42 am

Mener kombinert er såpass kompleks idrett at det skal godt gjøres å holde et så enormt nivå over mange sesonger. Husker det var en del som mente da Gregor Schlierenzauer rundet 50 seire i en alder av 23, at han ville ende opp på over 100 seire. Han endte på 53 seire..
Skulle det ende med at russerne mister sesonger, så er det jo bare for Klæbo å forsyne seg med seire, er lite som tyder på at han er iferd med å miste hurtighet.
Nja, han har nå like gjerne blitt slått av Niskanen og andre nordmenn de gangene han har vært på pallen og ikke vunnet. Har som regel ikke vært nr. 2 de gangene Bolshunov har vunnet. Men kommer nok mest sannsynlig til å vinne det meste i i alle fall sprint de neste par sesongene ja.
Så er det jo slik at noen av de fellesstartene han har blitt hektet av, så er det etter hardt russerkjør, fort å se seg blind på resultatlista. Ble jo slått av umge Terentiev på sprint også.
Ja, men de andre russerne med unntak av Bolshunov har ikke noe høyere kapasitet enn de andre norske ala Holund, Kruger osv. Sånn sett blir det nok ikke så forskjellig opplegg på fellesstartene fremover heller. Mye vil nok fortsatt bli opp til Klæbos egen kapasitet. Terentev er jo en av få som har vist at han kan slå Klæbo og udiskutabelt et veldig stort talent, men enn så lenge er han jo en litt begrenset sprinter i den forstand at han er klart best i klassisk (og da spesielt i motbakke) og foreløpig mangler litt toppfart på et oppløp sammenlignet med de aller beste.

LBJ91

Legg inn av LBJ91 »

Den dominansen Riiber har hatt i verdenscupen over de siste 4 sesongene er det knapt noen vinterutøver som har vært i nærheten av:
18/19: 18 renn, 12 seire, 14 pallplasser
19/20: 17 renn, 14 seire, 16 pallplasser
20/21: 12 renn, 9 seire, 12 pallplasser
21/22: 15 renn, 13 seire, 14 pallplasser
Totalt: 62 renn, 48 seire, 56 pallplasser

Så blodseriøs og utviklingsnysgjerrig som han er så det lite som tyder på at han skal miste det i årene som kommer.

netrebske
Innlegg: 4258

Legg inn av netrebske »

LBJ91 skrev: fre mar 25, 2022 4:34 pm Den dominansen Riiber har hatt i verdenscupen over de siste 4 sesongene er det knapt noen vinterutøver som har vært i nærheten av:
18/19: 18 renn, 12 seire, 14 pallplasser
19/20: 17 renn, 14 seire, 16 pallplasser
20/21: 12 renn, 9 seire, 12 pallplasser
21/22: 15 renn, 13 seire, 14 pallplasser
Totalt: 62 renn, 48 seire, 56 pallplasser

Så blodseriøs og utviklingsnysgjerrig som han er så det lite som tyder på at han skal miste det i årene som kommer.
Tidligere var jo planen å etternvert gå ovet til skihopping, men klart jo flere år med langrennstrening blir det nok vanskeligere å spesialisere seg mot hopp. Skjer nok ikke før om 4 år, men blir han OL-konge da, så kan det nok tenkes at han bytter gren.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Nytt NM gull til Riiber. Bra løp, hilste til publikum med et smil. Men han tryna nesten før mål, lol.

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

Overraskende NM bronse til Skoglund.

Brukeravatar
sertono
Innlegg: 4390

Legg inn av sertono »

Ganske utrolig at Riiber står uten OL-gull...

TheBaseline

Legg inn av TheBaseline »

sertono skrev: lør mar 26, 2022 2:35 pm Ganske utrolig at Riiber står uten OL-gull...
Koronaen har skylda, dessverre.

sexxes
Innlegg: 1925

Legg inn av sexxes »

sertono skrev: lør mar 26, 2022 2:35 pm Ganske utrolig at Riiber står uten OL-gull...
Uten medalje individuelt også etter to OL.

Brukeravatar
newsflash
Innlegg: 8141

Legg inn av newsflash »

Da virker det som at det går mot skiflygning også for kombinertløperne neste sesong:

Link

Dette kan bli morro å se på, tror Riiber flyr langt :)

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Vintersport»