Chelsea FC - Klubbtråd

Svar
SuperJoeCole

Re: Chelsea FC - Klubbtråd

Legg inn av SuperJoeCole »

Litt lol


b0lle

Legg inn av b0lle »

Trolljegeren skrev: ons sep 28, 2022 10:50 am Jeg lurer på om Werner angrer på at han stakk nå som vi har en ny manager som setter pris på et pressende arbeidsjern på topp.
Litt vanskelig å angre på det når ingen så den komme på tidspunktet han stakk. Men når vi ser hvor elendig vi har levert offensivt så skulle jeg gjerne hatt Werner som et alternativ.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »



Han var så nær ved å komme til Chelsea rundt 2011. Det er ikke ofte jeg har ønsket meg en spiller så sterkt til Chelsea.

Diskusjonen gikk for fullt på gamle VGD.
https://vgd.no/t/Fotball-Premier-League ... il-chelsea

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

John Obi Mikel og Ramires legger opp i disse dager. Fantastiske bidrag for oss da de var i sin prime.


Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Vi jakter visstnok en spiller ved navn Berge:

https://www.thestar.co.uk/sport/footbal ... ne-3855644

Hvis Chelseas speidere fulgte kampen mot Serbia kan vi nok legge det ryktet dødt, men jeg frykter at dette er et rent data-basert valg. Jeg har ikke sett dataene til Berge, men jeg tipper at han scorer bra på en del fysiske KPIer og hans evne til å avansere offensivt, samtidig som hans svakheter kanskje drukner litt når masse data fremstilles grafisk. Slik sett kanskje en Gordon 2.0 og "early warning" om at vi kanskje er i ferd med å bli for databasert.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Da skal jeg ned til Zagreb-kampen. Håper vi fortsatt henger med og at den blir avgjørende for CL-avansement.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Orakelet skrev: tor sep 29, 2022 9:59 am Vi jakter visstnok en spiller ved navn Berge:

https://www.thestar.co.uk/sport/footbal ... ne-3855644

Hvis Chelseas speidere fulgte kampen mot Serbia kan vi nok legge det ryktet dødt, men jeg frykter at dette er et rent data-basert valg. Jeg har ikke sett dataene til Berge, men jeg tipper at han scorer bra på en del fysiske KPIer og hans evne til å avansere offensivt, samtidig som hans svakheter kanskje drukner litt når masse data fremstilles grafisk. Slik sett kanskje en Gordon 2.0 og "early warning" om at vi kanskje er i ferd med å bli for databasert.
Sander hadde vært digg faktisk. Enormt potensiale.

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

GatlingGun skrev: tor sep 29, 2022 12:05 pm Sander hadde vært digg faktisk. Enormt potensiale.
24 år nå og har egentlig ikke klart å etablere seg på høyere nivå over lengre tid. Er jo også svært skadeplaget. Er det noe Chelseas midtbane ikke trenger er det flere skadeplagede spillere.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

GatlingGun skrev: tor sep 29, 2022 12:05 pm Sander hadde vært digg faktisk. Enormt potensiale.

Jeg har vært positiv til han før Serbia-kampen, men det han presterte der var så langt unna Chelsea-kvalitet som det er mulig å komme. Jeg hadde et håp om at han etterhvert kunne bruke fysikken sin til raid og midtbanedominans ala Yaya Toure, men nå frykter jeg han heller blir en Bakayoko: en spiller som har fysikken, men som ikke takler tempoet og ballsikkerheten man må ha i et topplag.

Wellé

Legg inn av Wellé »

GatlingGun skrev: tor sep 29, 2022 12:05 pm Sander hadde vært digg faktisk. Enormt potensiale.
La meg først bare presisere at jeg har ikke sett Sander nok til å konkludere den ene eller den andre veien, og heller ikke sett på dataen hans for å si om de ser god ut.

Men smått komisk å konkludere med at Sander Berge kommer til å bli en dårlig "data-signering" fordi man har sett en dårlig kamp av han, og det er atpåtil for landslaget som er med medspillere man ikke spiller mye med. Hallo i luken liksom.

Greit nok at dette er et diskusjonsforum og lavterskel for å legge ut meninger, men
1. man vet ikke om dette er en potensiell datadrevet signering
2. personen har ikke selv sett på dataen
3. personen dømmer spiller nord og ned etter å ha observert én (1!!!) kamp.

Jeg blir så matt. Ref. punkt 3 så kunne det vært helt valid, hvis Orakelet hadde sagt at han hadde sett Sander ofte, og basert på det trodde at han kunne score godt i en datamodell, men at han ikke trodde han var god nok allikevel. Det er helt fair og kan være sant, men denne observasjonen virker å utelukkende bygge på denne ene kampen mot Serbia.

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »



Ingen kan nekte på ambisjonsnivået til Boehly og banden, hvertfall. Etter å ha fått avslag på Santos-forespørsel virker ferden å ta vei i retning Frankrike, Portugal og Belgia.

Inbetweener
Innlegg: 1325

Legg inn av Inbetweener »

Sander Berge synes jeg er helt middels minus. Minner egentlig en del om Loftus-Cheek, etter min mening. På papiret er han enorm. Enorme fysiske fortrinn, veldig god grunnteknikk, umulig å ta fra ballen, slepen og estetisk for øyet. Så ser man han, og så går det treigt i topplokket og karosseriet holder kun sammen en kamp av gangen.

Av det jeg har sett og lest av Potter sine lag er det høyoktan lag som krever at alle bidrar med motorkraft for å få maskineriet til å gå som smurt. Å ha en statue på midten av banen er lite kompatibelt med det.

Ingen fan av et eventuelt kjøp at Berge. Moro med nordmenn, men de to eneste som burde være aktuelle for oss er Haaland og Ødegaard, og de er dessverre opptatte.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: tor sep 29, 2022 12:44 pm
GatlingGun skrev: tor sep 29, 2022 12:05 pm Sander hadde vært digg faktisk. Enormt potensiale.
La meg først bare presisere at jeg har ikke sett Sander nok til å konkludere den ene eller den andre veien, og heller ikke sett på dataen hans for å si om de ser god ut.

Men smått komisk å konkludere med at Sander Berge kommer til å bli en dårlig "data-signering" fordi man har sett en dårlig kamp av han, og det er atpåtil for landslaget som er med medspillere man ikke spiller mye med. Hallo i luken liksom.

Greit nok at dette er et diskusjonsforum og lavterskel for å legge ut meninger, men
1. man vet ikke om dette er en potensiell datadrevet signering
2. personen har ikke selv sett på dataen
3. personen dømmer spiller nord og ned etter å ha observert én (1!!!) kamp.

Jeg blir så matt. Ref. punkt 3 så kunne det vært helt valid, hvis Orakelet hadde sagt at han hadde sett Sander ofte, og basert på det trodde at han kunne score godt i en datamodell, men at han ikke trodde han var god nok allikevel. Det er helt fair og kan være sant, men denne observasjonen virker å utelukkende bygge på denne ene kampen mot Serbia.
Gratulerer med en av de svakeste "analysene" jeg noen gang har lest!

Det er utenfor min fatteevne at noen kan tro at en over snittet fotballinteressert nordmann (som jeg opplagt er) har sett Sander Berge i "en (1!!!) kamp". Jeg forstår at du ikke kjenner meg og vet at jeg bor i Berges hjemby eller at jeg sannsynligvis så alle kampene han spilte for VIF. Det er greit, men selv om vi legger "lista" for "analysen" din ekstremt lavt burde du ha forstått at jeg er over snittet fotballinteressert og at jeg minimum har sett de 32 landskampene han har. Dessuten var Sheffield United i PL og det er veldig sannsynlig at jeg så de kampene også (det gjorde jeg) og Genk sine TV- kamper i Europa (de så jeg også) og av og til en championship-kamp (han har vært god i år, men ikke "Chelsea-god").

Jeg syns også du bommer på påstanden om at vi ikke vet at dette ville vært en datadrevet signering. Jeg vil påstå at vi i praksis vet det fordi pr 31.august hadde vi ingen sportsdirektør, speider eller hovedtrener med Boehly sin tillit. Derimot vet vi at Boehly har latt datafolkene hans fra Dodgers jobbe med fotballtargets i sommer og Berge sitt navn har trolig dukket opp i den forbindelse. Eventuelt fra et agentfirma eller noen datakonsulenter som fakturerer Chelsea for å kartlegge targets. Ulikt f.eks. Cuca har ikke Berge imponert mot Chelsea i forrige sesong og han har ikke prestert godt nok i Championship til å komme på radaren til Chelsea basert på spill. Derimot kommer han fort på radaren hvis han skiller seg ut positivt på noen dataer og det er nok det som har skjedd.

Jeg syns heller ikke det er så vanskelig å gjette seg til hvordan dataene til Berge kan se ut. Inbetweener kom med en verbal beskrivelse av Berge ovenfor som jeg syns er ganske "spot on" og i tråd med det dataene sannsynligvis viser. Og uansett er det ikke avgjørende for meg for jeg for jeg vektlegger det jeg ser på banen høyere enn det jeg ser på data. Jeg ser ikke en spiller som er god nok på banen i Berge og da kan ikke data knyttet til de samme prestasjonene overbevise meg om noe annet.

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »



BILD ute med en lignende reportasje. €60m release clause.

VisionQuest

Legg inn av VisionQuest »

Matt Law bekrefter Nkunku-rapportene.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

VisionQuest skrev: fre sep 30, 2022 11:06 am Matt Law bekrefter Nkunku-rapportene.
Enda en ku inn da altså. Får håpe denne kuen har horn denne gangen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Sjansen for Nkunku til Chelsea steg nok en del etter Tuchel sin avgang. Nkunku var ikke hans største fan etter PSG-tiden, jf. saken sitert under. I det hele tatt ser det dessverre ikke ut til at Tuchel har gjort de nødvendige endringer i sin håndtering av enkeltspillere til å kunne være et langvarig alternativ i klubbene han er manager for.

Talking to Canal Plus, the Frenchman said: "The arrival of Tuchel made me think.

"The fact of starting a season without really knowing what role you are going to have, it's quite complicated.

"There comes a time when you come to the end of your contract and you have one year left, either you extend or you leave, I made the choice to simply leave."

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

VisionQuest skrev: fre sep 30, 2022 11:06 am Matt Law bekrefter Nkunku-rapportene.

Hm, klubben som fikk Werner overaskende billig har altså akseptert at vi gjennomfører medisinsk test på deres spiller denne sommeren... Det begynner å bli et ganske tydelig mønster at Boehly stort sett gjør mer enn en "deal" når han møter folk. Fra tidligere vet vi at han også har "sådd frø" hos Leipzig-spilleren Gvardiol og jeg tviler på at han snakker med noen ledere i Red Bull-systemet uten å vurdere de for en jobb i Chelsea.

Han er definitivt ikke "en ting om gangen"-typen!

Når det gjelder Nkunku skjønner jeg at en klubb med ambisjonene til Chelsea må hoppe på en slik mulighet, men jeg syns ikke det er opplagt at han vil forsterke oss fra og med neste sommer. Slik ting ser ut akkurat nå virker han kanskje som en opplagt forsterkning, men jeg har tro på Havertz og Broja, og vi må ikke glemme at CHO kun er 21 år og formodentlig vil bli bedre. Tilsvarende er Pulisic like gammel som Nkunku (24) og det er en del uforløst talent i den kroppen også. Da har jeg ikke nevnt de to som er foran disse, Sterling og Mount, eller Auba.

Ziyech har jeg heller ikke nevnt, men det er bevisst. Han har jeg gitt opp.

Wellé

Legg inn av Wellé »

Orakelet skrev: tor sep 29, 2022 8:08 pm Gratulerer med en av de svakeste "analysene" jeg noen gang har lest!

Det er utenfor min fatteevne at noen kan tro at en over snittet fotballinteressert nordmann (som jeg opplagt er) har sett Sander Berge i "en (1!!!) kamp". Jeg forstår at du ikke kjenner meg og vet at jeg bor i Berges hjemby eller at jeg sannsynligvis så alle kampene han spilte for VIF. Det er greit, men selv om vi legger "lista" for "analysen" din ekstremt lavt burde du ha forstått at jeg er over snittet fotballinteressert og at jeg minimum har sett de 32 landskampene han har. Dessuten var Sheffield United i PL og det er veldig sannsynlig at jeg så de kampene også (det gjorde jeg) og Genk sine TV- kamper i Europa (de så jeg også) og av og til en championship-kamp (han har vært god i år, men ikke "Chelsea-god").

Jeg syns også du bommer på påstanden om at vi ikke vet at dette ville vært en datadrevet signering. Jeg vil påstå at vi i praksis vet det fordi pr 31.august hadde vi ingen sportsdirektør, speider eller hovedtrener med Boehly sin tillit. Derimot vet vi at Boehly har latt datafolkene hans fra Dodgers jobbe med fotballtargets i sommer og Berge sitt navn har trolig dukket opp i den forbindelse. Eventuelt fra et agentfirma eller noen datakonsulenter som fakturerer Chelsea for å kartlegge targets. Ulikt f.eks. Cuca har ikke Berge imponert mot Chelsea i forrige sesong og han har ikke prestert godt nok i Championship til å komme på radaren til Chelsea basert på spill. Derimot kommer han fort på radaren hvis han skiller seg ut positivt på noen dataer og det er nok det som har skjedd.

Jeg syns heller ikke det er så vanskelig å gjette seg til hvordan dataene til Berge kan se ut. Inbetweener kom med en verbal beskrivelse av Berge ovenfor som jeg syns er ganske "spot on" og i tråd med det dataene sannsynligvis viser. Og uansett er det ikke avgjørende for meg for jeg for jeg vektlegger det jeg ser på banen høyere enn det jeg ser på data. Jeg ser ikke en spiller som er god nok på banen i Berge og da kan ikke data knyttet til de samme prestasjonene overbevise meg om noe annet.
Dette skrev du:
"Jeg har vært positiv til han før Serbia-kampen, men det han presterte der var så langt unna Chelsea-kvalitet som det er mulig å komme."

Du har altså vært positiv til han, men snudde på grunn av én kamp. Det er bokstavelig talt det du skriver her. Jeg kan ikke annet enn å ta deg på dine ord.

Så du gjetter deg frem til at dataen hans vil se god ut, for å deretter dømme klubben for å være for datafokusert? Jeg håper du skjønner at dette blir så synsete at det ikke har noe verdi?
Det er helt greit å mene at Chelsea sin overgangsstrategi har et for stort fokus på data, men da bør grunnlaget for den påstanden være jævlig mye mer begrunnet enn at du baserer det på en gjetning på en spillers data.

Jeg kan forøvrig fortelle deg at INGEN spillere som Chelsea henter er hentet utelukkende basert på data. Selv den største forkjemperen for data ville aldri anbefalt at man henter en spiller utelukkende basert på det. Bruken av data er et meget fint verktøy for å identifisere spillere, gjøre deg obs på kvaliteter (eller mangler sådan) som man nødvendigvis ikke har lagt merke til, eller lignende. Poenget er at data skal kun brukes som en del av prosessen og ikke være prosessen alene. Det er for eksempel store deler av spillet som data ikke er spesielt god til å fange opp, og det er nemlig hva som skjer når spilleren ikke er i nærheten av ballen. I stor grad så er data-analyse avhengig av at en "event" (f.eks en pasning, touch, skudd) osv har skjedd for at det fanges opp. Å ha en så god posisjonering som forsvarer at pasninger ikke blir spilt i din retning vil ikke data fange opp (og derfor så sliter data med å vurdere defensive spillere)

Hvis Chelsea mener at Sander Berge vil være en god signering så vil det være basert på observasjon også.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

Cucu, Chukwu og Kante ute imorgen.

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Lew_Ashby skrev: fre sep 30, 2022 3:11 pm Cucu, Chukwu og Kante ute imorgen.
Begynner å bli litt lei av å grue meg til kamp. Burde egentlig gledet meg, men klarer bare ikke.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Wellé skrev: fre sep 30, 2022 1:29 pm Dette skrev du:
"Jeg har vært positiv til han før Serbia-kampen, men det han presterte der var så langt unna Chelsea-kvalitet som det er mulig å komme."

Du har altså vært positiv til han, men snudde på grunn av én kamp. Det er bokstavelig talt det du skriver her. Jeg kan ikke annet enn å ta deg på dine ord.
Ta meg gjerne på mine ord, men gjør det fullt ut. Teksten du siterer innebærer også at jeg har sett han mer enn en eneste gang så de kritikken er da uberettiget.
Wellé skrev: fre sep 30, 2022 1:29 pm Så du gjetter deg frem til at dataen hans vil se god ut, for å deretter dømme klubben for å være for datafokusert? Jeg håper du skjønner at dette blir så synsete at det ikke har noe verdi?
Det er helt greit å mene at Chelsea sin overgangsstrategi har et for stort fokus på data, men da bør grunnlaget for den påstanden være jævlig mye mer begrunnet enn at du baserer det på en gjetning på en spillers data.

Nå overanalyserer du. Det er du som gjør dette til en diskusjon om Chelseas overgangsstrategi som helhet, ikke jeg. Jeg ser Berge-ryktet som et potensielt panikk-kjøp som bryter med strategien ellers. For å gi deg litt kontekst klipper jeg litt fra en artikkel fra The Athletic tidligere i dag:

Everything about Chelsea’s deadline-day loan signing of Denis Zakaria suggested panic.

Announced on the club’s Twitter account at 1am UK time on September 2 — two hours after the official close of the summer transfer window — with a hastily mocked-up graphic, Zakaria’s arrival from Juventus for the season was the culmination of a late-August scramble on the part of Chelsea’s new owners after head coach Thomas Tuchel abruptly decided that he did, in fact, need another central midfielder after all.

Todd Boehly and Behdad Eghbali made enquiries for midfielders all around Europe in the final days of the window, even submitting an offer worth €50million (£44.3m, $48.6m) for Ajax star Edson Alvarez that prompted the Mexico international to temporarily go on strike.

Zakaria later revealed that he only became aware of the possibility of joining Chelsea six hours before the transfer deadline and his swiftly arranged medical was undertaken in Turin. He was the only of the club’s seven first-team signings to be made without any active input from Tuchel.


Boehly er såpass ADHD at han kan ha forhørt seg om 10+ sentrale midtbanespillere ila deadline day. Jeg syns det er troverdig at Berge var blant disse, men jeg tror ikke vi skal overvurdere hvor mye speiding som lå bak. Dette er et behov som oppstod veldig fort og som ble løst veldig fort av folk som muligens ikke visste hvem Berge var før han dukket opp på en liste de fikk i hånden.

Wellé skrev: fre sep 30, 2022 1:29 pm Jeg kan forøvrig fortelle deg at INGEN spillere som Chelsea henter er hentet utelukkende basert på data. Selv den største forkjemperen for data ville aldri anbefalt at man henter en spiller utelukkende basert på det. Bruken av data er et meget fint verktøy for å identifisere spillere, gjøre deg obs på kvaliteter (eller mangler sådan) som man nødvendigvis ikke har lagt merke til, eller lignende. Poenget er at data skal kun brukes som en del av prosessen og ikke være prosessen alene. Det er for eksempel store deler av spillet som data ikke er spesielt god til å fange opp, og det er nemlig hva som skjer når spilleren ikke er i nærheten av ballen. I stor grad så er data-analyse avhengig av at en "event" (f.eks en pasning, touch, skudd) osv har skjedd for at det fanges opp. Å ha en så god posisjonering som forsvarer at pasninger ikke blir spilt i din retning vil ikke data fange opp (og derfor så sliter data med å vurdere defensive spillere)

Hvis Chelsea mener at Sander Berge vil være en god signering så vil det være basert på observasjon også.

Dette er jeg helt enig i og det er også innvendingen min. Det korte tidsperspektivet og våre enorme endringer i sportslig ledelse i sommer gjorde at vi neppe speidet Berge (eller Zakaria) så godt som vi ellers ville gjort og vi har nok brukt data mer enn vi ellers ville gjort for å kompensere. Det er en kalkulert risiko og jeg tror Chelsea vil overleve hvis Zakaria (eller Berge) blir Saul 2.0, men man håper jo på en positiv overraskelse og jeg mener det håpet er sterkere med Zakaria.

Når det gjelder Berge har jeg lenge ment at han har potensialet til å bli god nok for en klubb som Chelsea, men det han viste på landslaget nylig var så svakt at jeg nå tenker at han ikke har det. Det er lov å mene at jeg da legger for mye i et par enkeltkamper, men fotball på dette nivået er brutalt. Hæstad fikk ikke mange minutter i debuten mot Chelsea før han var ferdig i PL og Berge sin tabbe var omtrent på samme nivå. Et annet element i dette er at toppnivået hans er såpass begrenset at han er avhengig av veldig høyt bunnivå for å bli interessant for en klubb som Chelsea. Vi vil heller ha en spiller som aldri gjør feil sentralt på midtbanen (Mikel) enn en spiller som har et høyere toppnivå, men også mye lavere bunnivå (Bakayako).

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Jeg leser at Chelsea har en "agreement in principle" med Nkunku. Da er det bare å gratulere Barca med en ny spiller.

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Statsene til Chelsea. De lurer Mount med et svakt kort.


GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Orakelet skrev: fre sep 30, 2022 6:09 pm Jeg leser at Chelsea har en "agreement in principle" med Nkunku. Da er det bare å gratulere Barca med en ny spiller.
Har de leid inn Roald Bruun-Hanssen som midlertidig DoF?

GatlingGun

Legg inn av GatlingGun »

Okei der begynte jeg å glede meg. Hva tror dere laget blir?

KTBFFH

Legg inn av KTBFFH »

GatlingGun skrev: fre sep 30, 2022 11:52 pm Okei der begynte jeg å glede meg. Hva tror dere laget blir?
Håper på

Mendy
Fof-TSilva-Kouli
Reece-Jorgi-Kova-Chilly
Kai-Sterling
Broja

chelsea8

Legg inn av chelsea8 »

Mendy er fortsatt ute med skaden han fikk etter WH-kampen.

Lew_Ashby

Legg inn av Lew_Ashby »

chelsea8 skrev: lør okt 01, 2022 6:52 am Mendy er fortsatt ute med skaden han fikk etter WH-kampen.
Og det snakkes om at Potter har drillet en firer bakerst. Koulibaly visstnok ikke fra start.

Orakelet

Legg inn av Orakelet »

Lew_Ashby skrev: lør okt 01, 2022 10:38 am
chelsea8 skrev: lør okt 01, 2022 6:52 am Mendy er fortsatt ute med skaden han fikk etter WH-kampen.
Og det snakkes om at Potter har drillet en firer bakerst. Koulibaly visstnok ikke fra start.
Hvem starter da? Spør for en "venn" som nettopp kjøpte Fofana til fantasy...

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Premier League»