Døde da mobilen falt i badevannet...

Svar
Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Døde da mobilen falt i badevannet...

Legg inn av Xpoolman »

En 13 år gammel fransk jente døde da mobilen hennes, som var på lading, falt i badekaret.
Dette er jo litt merkelig da det bare er volt i ladespenningen til mobilen....
Jenta burde ikke merket noe av den lave spenningen i det hele tatt, langt mindre avgått ved døden.

https://sol.no/nyheter/13-aring-dode-da ... t/74814509

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Xpoolman skrev: lør des 04, 2021 1:57 pm En 13 år gammel fransk jente døde da mobilen hennes, som var på lading, falt i badekaret.
Dette er jo litt merkelig da det bare er volt i ladespenningen til mobilen....
Jenta burde ikke merket noe av den lave spenningen i det hele tatt, langt mindre avgått ved døden.

https://sol.no/nyheter/13-aring-dode-da ... t/74814509
Dette er om iphone, men gjelder nok alle mobiltelefoner.

"Bruk av skadde kabler eller ladere, eller lading i fuktige omgivelser, kan føre til brann, elektrisk støt, personskade eller skade på iPhone og annen eiendom."

https://support.apple.com/no-no/guide/i ... 1fc905/ios

Ellers:

"Kvinne døde av elektrisk støt under iPhone-samtale
Apple vil granske hva som ligger bak ulykken der en kinesisk kvinne (23) døde som følge av elektrisk støt idet hun svarte på en oppringning på sin iPhone 5, som lå til ladning."

https://www.vg.no/forbruker/teknologi/i ... ne-samtale

Number4

Legg inn av Number4 »

Shocking. Positively shocking.

pfrog567

Legg inn av pfrog567 »

Xpoolman skrev: lør des 04, 2021 1:57 pm En 13 år gammel fransk jente døde da mobilen hennes, som var på lading, falt i badekaret.
Dette er jo litt merkelig da det bare er volt i ladespenningen til mobilen....
Jenta burde ikke merket noe av den lave spenningen i det hele tatt, langt mindre avgått ved døden.

https://sol.no/nyheter/13-aring-dode-da ... t/74814509
Det er stusselig at folk er så opphengt i mobilen at de tar den med når de skal ta ett bad..

Brukeravatar
Brian
Innlegg: 45

Legg inn av Brian »

pfrog567 skrev: søn des 05, 2021 1:00 am Det er stusselig at folk er så opphengt i mobilen at de tar den med når de skal ta ett bad..
Med tanke på at mang en tenåring sover med mobilen under hodeputen, og at godt voksne mennesker kan krysse en trafikkert vei samtidig som vedkommende glaner på smarttelefonen, burde ikke dette overraske noen ...

Tragisk hendelse, men jeg lurer på hva som egentlig var dødsårsaken - av det jeg har sett av diskusjon om dette, har det kommet svært motstridende opplysninger; enkelte hevder at de har mistet en mobil til ladning i vannet uten at det har skjedd noe, mens andre påstår at en dings som holder på å bli ladet i kontakt med vann er synonymt med katastrofe. Så hvis man ser bort fra hypotesen om en skadd ledning - hva kunne ha vært årsaken i dette tilfellet ...?

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

pfrog567 skrev: søn des 05, 2021 1:00 am
Xpoolman skrev: lør des 04, 2021 1:57 pm En 13 år gammel fransk jente døde da mobilen hennes, som var på lading, falt i badekaret.
Dette er jo litt merkelig da det bare er volt i ladespenningen til mobilen....
Jenta burde ikke merket noe av den lave spenningen i det hele tatt, langt mindre avgått ved døden.

https://sol.no/nyheter/13-aring-dode-da ... t/74814509
Det er stusselig at folk er så opphengt i mobilen at de tar den med når de skal ta ett bad..
Ja. Smartere å sette den til lading i et annet rom, og heller klistre nesa inn i telefonen når man er ferdig på badet.
Et alternativ er å ta en kjapp dusj. Karbad bruker mye varmtvann. Dyr fornøyelse i disse tider....i hvertfall her i Norge.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Brian skrev: søn des 05, 2021 2:58 am Tragisk hendelse, men jeg lurer på hva som egentlig var dødsårsaken - av det jeg har sett av diskusjon om dette, har det kommet svært motstridende opplysninger; enkelte hevder at de har mistet en mobil til ladning i vannet uten at det har skjedd noe, mens andre påstår at en dings som holder på å bli ladet i kontakt med vann er synonymt med katastrofe. Så hvis man ser bort fra hypotesen om en skadd ledning - hva kunne ha vært årsaken i dette tilfellet ...?
Jeg stiller meg meget tvilende til at elektrisk støt fra en ladeledning med 5 volt kan være dødsårsaken her.
Som kjent finnes det tusenvis av svømmebassenger med undervannslys rundt omkring i verden.
Disse lysa har en spenning på 12 volt og det er helt ufarlig dersom det kommer spenning fra disse lysa ut i bassenget.
Egentlig er grensa for hva som regnes som ufarlig spenning på 50 volt så at noen skal omkomme på grunn av 5 volt i badevannet synes jeg er meget merkelig.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Xpoolman skrev: søn des 05, 2021 8:59 am
Brian skrev: søn des 05, 2021 2:58 am Tragisk hendelse, men jeg lurer på hva som egentlig var dødsårsaken - av det jeg har sett av diskusjon om dette, har det kommet svært motstridende opplysninger; enkelte hevder at de har mistet en mobil til ladning i vannet uten at det har skjedd noe, mens andre påstår at en dings som holder på å bli ladet i kontakt med vann er synonymt med katastrofe. Så hvis man ser bort fra hypotesen om en skadd ledning - hva kunne ha vært årsaken i dette tilfellet ...?
Jeg stiller meg meget tvilende til at elektrisk støt fra en ladeledning med 5 volt kan være dødsårsaken her.
Som kjent finnes det tusenvis av svømmebassenger med undervannslys rundt omkring i verden.
Disse lysa har en spenning på 12 volt og det er helt ufarlig dersom det kommer spenning fra disse lysa ut i bassenget.
Egentlig er grensa for hva som regnes som ufarlig spenning på 50 volt så at noen skal omkomme på grunn av 5 volt i badevannet synes jeg er meget merkelig.
Det kan jo tenkes at selve batteriet kortsluttet. Det er mye energi i et slikt batteri.
Men moralen bør uansett være noe ala det jeg har fra barnelærdommen :
Ikke ta med elektriske ting opp i badevannet.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

Xpoolman skrev: søn des 05, 2021 8:59 am
Brian skrev: søn des 05, 2021 2:58 am Tragisk hendelse, men jeg lurer på hva som egentlig var dødsårsaken - av det jeg har sett av diskusjon om dette, har det kommet svært motstridende opplysninger; enkelte hevder at de har mistet en mobil til ladning i vannet uten at det har skjedd noe, mens andre påstår at en dings som holder på å bli ladet i kontakt med vann er synonymt med katastrofe. Så hvis man ser bort fra hypotesen om en skadd ledning - hva kunne ha vært årsaken i dette tilfellet ...?
Jeg stiller meg meget tvilende til at elektrisk støt fra en ladeledning med 5 volt kan være dødsårsaken her.
Som kjent finnes det tusenvis av svømmebassenger med undervannslys rundt omkring i verden.
Disse lysa har en spenning på 12 volt og det er helt ufarlig dersom det kommer spenning fra disse lysa ut i bassenget.
Egentlig er grensa for hva som regnes som ufarlig spenning på 50 volt så at noen skal omkomme på grunn av 5 volt i badevannet synes jeg er meget merkelig.
"«Det er å spille russisk rulett, hvis man ligger med mobien sin i badekaret, mens den er koblet til en lader», sa den elektriske ingeniøren Andrey Stanovsky, den gang.

Og det er dette med ladingen av mobilen som gjør det livsfarlig. Det er i utgangspunktet ikke farlig å miste mobilen sin i badevannet man ligger i, så sant den ikke er koblet til en lader eller en annen elektrisk kilde. Vanligvis går det greit dersom mobilen er koblet til en vanlig lader også, selv om det kan være farlig.

Virkelig farlig blir det, hvis man bruker en skjøteledning når man lader telefonen. Den vil nemlig sende så mye strøm ut i vannet, at det blir dødelig."

https://sosialnytt.com/14-aring-dode-et ... ivsfarlig/

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Karatel skrev: søn des 05, 2021 9:18 am
Xpoolman skrev: søn des 05, 2021 8:59 am
Brian skrev: søn des 05, 2021 2:58 am Tragisk hendelse, men jeg lurer på hva som egentlig var dødsårsaken - av det jeg har sett av diskusjon om dette, har det kommet svært motstridende opplysninger; enkelte hevder at de har mistet en mobil til ladning i vannet uten at det har skjedd noe, mens andre påstår at en dings som holder på å bli ladet i kontakt med vann er synonymt med katastrofe. Så hvis man ser bort fra hypotesen om en skadd ledning - hva kunne ha vært årsaken i dette tilfellet ...?
Jeg stiller meg meget tvilende til at elektrisk støt fra en ladeledning med 5 volt kan være dødsårsaken her.
Som kjent finnes det tusenvis av svømmebassenger med undervannslys rundt omkring i verden.
Disse lysa har en spenning på 12 volt og det er helt ufarlig dersom det kommer spenning fra disse lysa ut i bassenget.
Egentlig er grensa for hva som regnes som ufarlig spenning på 50 volt så at noen skal omkomme på grunn av 5 volt i badevannet synes jeg er meget merkelig.
"«Det er å spille russisk rulett, hvis man ligger med mobien sin i badekaret, mens den er koblet til en lader», sa den elektriske ingeniøren Andrey Stanovsky, den gang.

Og det er dette med ladingen av mobilen som gjør det livsfarlig. Det er i utgangspunktet ikke farlig å miste mobilen sin i badevannet man ligger i, så sant den ikke er koblet til en lader eller en annen elektrisk kilde. Vanligvis går det greit dersom mobilen er koblet til en vanlig lader også, selv om det kan være farlig.

Virkelig farlig blir det, hvis man bruker en skjøteledning når man lader telefonen. Den vil nemlig sende så mye strøm ut i vannet, at det blir dødelig."

https://sosialnytt.com/14-aring-dode-et ... ivsfarlig/
Inntil det står i bruksanvisningen at "dette produktet kan brukes og lades i badekaret mens man sitter i badekaret" er det like greit å la være.

Brukeravatar
Karatel
Innlegg: 6683

Legg inn av Karatel »

fargeblind skrev: søn des 05, 2021 9:23 am "«Det er å spille russisk rulett, hvis man ligger med mobien sin i badekaret, mens den er koblet til en lader», sa den elektriske ingeniøren Andrey Stanovsky, den gang.

Og det er dette med ladingen av mobilen som gjør det livsfarlig. Det er i utgangspunktet ikke farlig å miste mobilen sin i badevannet man ligger i, så sant den ikke er koblet til en lader eller en annen elektrisk kilde. Vanligvis går det greit dersom mobilen er koblet til en vanlig lader også, selv om det kan være farlig.

Virkelig farlig blir det, hvis man bruker en skjøteledning når man lader telefonen. Den vil nemlig sende så mye strøm ut i vannet, at det blir dødelig."

https://sosialnytt.com/14-aring-dode-et ... ivsfarlig/
Inntil det står i bruksanvisningen at "dette produktet kan brukes og lades i badekaret mens man sitter i badekaret" er det like greit å la være.
[/quote]

Siden det ikke pleier å være stikkontakter i nærheten av et badekar, kan vi anta at de som lader mobiltelefonen mens de sitter i badekaret, bruker en skjøteledning.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Karatel skrev: søn des 05, 2021 9:27 am
fargeblind skrev: søn des 05, 2021 9:23 am "«Det er å spille russisk rulett, hvis man ligger med mobien sin i badekaret, mens den er koblet til en lader», sa den elektriske ingeniøren Andrey Stanovsky, den gang.

Og det er dette med ladingen av mobilen som gjør det livsfarlig. Det er i utgangspunktet ikke farlig å miste mobilen sin i badevannet man ligger i, så sant den ikke er koblet til en lader eller en annen elektrisk kilde. Vanligvis går det greit dersom mobilen er koblet til en vanlig lader også, selv om det kan være farlig.

Virkelig farlig blir det, hvis man bruker en skjøteledning når man lader telefonen. Den vil nemlig sende så mye strøm ut i vannet, at det blir dødelig."

https://sosialnytt.com/14-aring-dode-et ... ivsfarlig/
Inntil det står i bruksanvisningen at "dette produktet kan brukes og lades i badekaret mens man sitter i badekaret" er det like greit å la være.
Siden det ikke pleier å være stikkontakter i nærheten av et badekar, kan vi anta at de som lader mobiltelefonen mens de sitter i badekaret, bruker en skjøteledning.
[/quote]
Words of wisdom (fra linken :
"....Den beste regelen er ikke uansett å bruke noe elektriske apparater når man ligger i badekaret...."
Og en ting til.......at noen i det hele tatt gidder å bruke mobilen som musikkanlegg er litt rart for meg personlig.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Det er ikke volt, men ampere som dreper en person.

Jeg har ikke iPhone, men hvis noen ser på laderen til iPhonen sin, kan de fortelle oss hvor mange ampere den inneholder.

En vekselstrøm på ikke mer enn 0,05 A kan betraktes som trygg for menneskekroppen En strøm på mer enn 0,05 - 0,1 A er farlig og kan forårsake død.


For eksempel, i fluorescerende lamper (kvikksølv), produserer choken en spenning på omtrent 23 tusen volt.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

Vind skrev: søn des 05, 2021 9:45 am Det er ikke volt, men ampere som dreper en person.
Det er riktig, men det må en viss spenning til for å få strømmen inn i kroppen på et menneske.

"Normalt kan man si at et menneske har omtrent 2000 ohm i motstand, men den vil også kunne synke når man får strøm i seg og huden begynner å brytes ned. Man regner derfor med 1667 ohm i formler for elsikkerhet.

Formelen for å regne ut berøringsspenning er:

1667Ω * 0,03A = 50V.
Kravet er 50V
."
https://www.lunelamper.no/hvor-mye-stro ... -menneske/

Så det er derfor jeg er forbauset over at jenta døde av 5 volt.
Men sannsynligvis har hun brukt en skjøteledning som det sies over her, og dersom det er denne som har falt i badekaret så er det noe helt annet.

fazz

Legg inn av fazz »

Xpoolman skrev: lør des 04, 2021 1:57 pm En 13 år gammel fransk jente døde da mobilen hennes, som var på lading, falt i badekaret.
Dette er jo litt merkelig da det bare er volt i ladespenningen til mobilen....
Jenta burde ikke merket noe av den lave spenningen i det hele tatt, langt mindre avgått ved døden.

https://sol.no/nyheter/13-aring-dode-da ... t/74814509
Det var nok ikke selve ladespenningen som drepte henne, det var nok større sannsynlighet at hun hadde koblet til en skjøteledning og det var den som falt i vannet. Svært sjelden noen har stikkontakt såpass nærme at Iphone laderen når til badekaret.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Xpoolman skrev: søn des 05, 2021 10:35 am

Så det er derfor jeg er forbauset over at jenta døde av 5 volt.
Men sannsynligvis har hun brukt en skjøteledning som det sies over her, og dersom det er denne som har falt i badekaret så er det noe helt annet.
Faktum er at slike ulykker allerede har skjedd med telefonladeren.


Noen telefonladere er i stand til å levere 2 ampere. Saltvann forbedrer strømledningsevnen.

Gjennom ørene, øynene, munnen kan vann komme til de indre organene og med det strømmen.
Sist redigert av Vind den søn des 05, 2021 1:43 pm, redigert 2 ganger totalt.

Queenie

Legg inn av Queenie »

Min onkel døde i badekaret, men det var pga en hårføner.. Slike ting vil vel alltid skje, selv vil jeg ha telefonen langt borte om jeg tar et bad fordi man vil ha fred.

Vind
Innlegg: 376

Legg inn av Vind »

Queenie skrev: søn des 05, 2021 1:39 pm Min onkel døde i badekaret, men det var pga en hårføner.. Slike ting vil vel alltid skje, selv vil jeg ha telefonen langt borte om jeg tar et bad fordi man vil ha fred.
Jeg håper du har installert (residual current device, RCD)

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Queenie skrev: søn des 05, 2021 1:39 pm Min onkel døde i badekaret, men det var pga en hårføner.. Slike ting vil vel alltid skje, selv vil jeg ha telefonen langt borte om jeg tar et bad fordi man vil ha fred.
Jeg er også litt gammeldags. Men moderne folk er blitt rimelig knyttet til mobilen sin. Personlig syns jeg det er skumle greier. Folk går jo rundt og tviholder på mobilen hele tiden. De kan ikke en gang legge den i lomma, men må holde den i hånda hele tiden.
Det er ikke spesielt sosialt. Når vi inviterer folk til et eller annet, skal sitte rundt bordet og være sosiale sitter ofte flere og fikler med mobilen selv når de sitter rundt bordet.
Skulle ønske folk kunne legge fra seg mobilen innimellom.

Queenie

Legg inn av Queenie »

FB_IMG_1629709012635.jpg

LANISTA

Legg inn av LANISTA »

På lik linje som at det ikke er høyden som er dødelig ved fallulykker, men tyngdekraften - så er det sistnevnte som drepte i dette tilfellet også. Uten den forbanna tyngdekraften ville hennes Iphone svevet fredfullt over badekaret.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Aktuelt»