Reiseplaner fremover..

Svar
fargeblind

Re: Reiseplaner fremover..

Legg inn av fargeblind »

ehall skrev: ons jun 08, 2022 1:26 pm Slippe å betale for bagasjen, så heller betale for posten? Hørtes en smule merkelig ut. I tillegg kommer moms og toll. Derimot har det skjedd mer enn en gang at jeg har kjøpt en ny koffert under ferieoppholdet.
Hva er det dere handler i London som vi ikke har her, egentlig?
Det er som sagt en stund siden vi var der, men vi handlet i grunn ikke. Jeg kjøpte en Caps med "London" på, det var alt ;-)
Jeg kjøper som regel en caps på utenlandstur. Nå har jeg en stor pappeske med capser som jeg aldri bruker :-)

startelver

Legg inn av startelver »

ehall skrev: ons jun 08, 2022 1:07 pm Jeg kan ikke være borte i 4 dager med bare ha med håndbagasje. Og mye av poenget med å dra til London er jo å handle. Men hver sin smak.
Uansett, i dette tilfellet blir prisen godt under 2000 kroner med bagasje. Synes det er en svært bra pris til å være i juni.

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Justice 97 skrev: ons jun 08, 2022 3:38 pm
ehall skrev: ons jun 08, 2022 1:26 pm Slippe å betale for bagasjen, så heller betale for posten? Hørtes en smule merkelig ut. I tillegg kommer moms og toll. Derimot har det skjedd mer enn en gang at jeg har kjøpt en ny koffert under ferieoppholdet.
Betaler for å slippe å dra på bagasje, ikke for at jeg ikke vil betale for meg. Toll og moms har jeg aldri betalt, da sendingene har glidd rett gjennom, selv om toll har vært oppi en gang eller to for å kikke. Fjerner selvfølgelig prislapper og emballasje slik at det ikke ser nyinnkjøpt ut. Toll kan ikke lukte hva jeg hadde med meg på utreisen, og hva som er nyinnkjøpt. For alt de vet skal jeg flytte tilbake til Norge etter opphold i utlandet, og da må jeg jo få ha med meg eiendelene mine. Når ungene var små sendte jeg masse barneklær hjem fra UK, for eksempel. Aldri noe problem. Toll har viktigere ting å bruke tida si på.
Barneklær, altså.
Reise til London for å kjøpe barneklær???????

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Justice 97 skrev: ons jun 08, 2022 3:45 pm
fargeblind skrev: ons jun 08, 2022 3:41 pm
Justice 97 skrev: ons jun 08, 2022 3:38 pm

Betaler for å slippe å dra på bagasje, ikke for at jeg ikke vil betale for meg. Toll og moms har jeg aldri betalt, da sendingene har glidd rett gjennom, selv om toll har vært oppi en gang eller to for å kikke. Fjerner selvfølgelig prislapper og emballasje slik at det ikke ser nyinnkjøpt ut. Toll kan ikke lukte hva jeg hadde med meg på utreisen, og hva som er nyinnkjøpt. For alt de vet skal jeg flytte tilbake til Norge etter opphold i utlandet, og da må jeg jo få ha med meg eiendelene mine. Når ungene var små sendte jeg masse barneklær hjem fra UK, for eksempel. Aldri noe problem. Toll har viktigere ting å bruke tida si på.
Barneklær, altså.
Reise til London for å kjøpe barneklær???????
Nei, Liverpool. Det var riktignok ikke primært for barneklærne vi var der, men vi benyttet selvfølgelig anledningen, mest på grunn av dette: Du betaler ikke moms på barneklær for barn under 14 år i Storbritannia. Vi fant prisforskjeller på opptil 36 prosent, på samme plagg i London og i Norge.
Bah!
Jeg har kjøpt barneklær i bøtter og spann i Norge.
Det er 50- 70% rabatt på vinterklær om våren, og 50-70% rabatt på sommerklær om høsten i nærmeste kjøpesenter.
Hvordan kan jeg si noe slikt?
Kona er veldig liten, og finner klær i sin størrelse i butikkene som selger barneklær. Og er en røver til å shoppe billig. I Norge.

Brukeravatar
ehall
Innlegg: 3522

Legg inn av ehall »

fargeblind skrev: ons jun 08, 2022 1:33 pm
ehall skrev: ons jun 08, 2022 1:26 pm Slippe å betale for bagasjen, så heller betale for posten? Hørtes en smule merkelig ut. I tillegg kommer moms og toll. Derimot har det skjedd mer enn en gang at jeg har kjøpt en ny koffert under ferieoppholdet.
Hva er det dere handler i London som vi ikke har her, egentlig?
Det er som sagt en stund siden vi var der, men vi handlet i grunn ikke. Jeg kjøpte en Caps med "London" på, det var alt ;-)
Jeg kjøper som regel en caps på utenlandstur. Nå har jeg en stor pappeske med capser som jeg aldri bruker :-)
Masse. Finnes ingen som har dårligere utvalg enn norske butikker. Her bestemmer butikken hva du skal kjøpe, i utlandet er utvalget så stort at det er du som bestemmer hva du skal ha. Under pandemien når jeg var hindret i å dra ut av landet, måtte jeg lete etter nettbutikker for å finne det jeg ønsket. Jeg handler ikke i nettbutikker for å finne billigere produkter enn det er i butikken her, men for at butikkene har ikke det jeg vil kjøpte. Fint du er fornøyd med utvalget i norske butikker, det er ikke jeg.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Justice 97 skrev: ons jun 08, 2022 3:38 pm
ehall skrev: ons jun 08, 2022 1:26 pm Slippe å betale for bagasjen, så heller betale for posten? Hørtes en smule merkelig ut. I tillegg kommer moms og toll. Derimot har det skjedd mer enn en gang at jeg har kjøpt en ny koffert under ferieoppholdet.
Betaler for å slippe å dra på bagasje, ikke for at jeg ikke vil betale for meg. Toll og moms har jeg aldri betalt, da sendingene har glidd rett gjennom, selv om toll har vært oppi en gang eller to for å kikke. Fjerner selvfølgelig prislapper og emballasje slik at det ikke ser nyinnkjøpt ut. Toll kan ikke lukte hva jeg hadde med meg på utreisen, og hva som er nyinnkjøpt. For alt de vet skal jeg flytte tilbake til Norge etter opphold i utlandet, og da må jeg jo få ha med meg eiendelene mine. Når ungene var små sendte jeg masse barneklær hjem fra UK, for eksempel. Aldri noe problem. Toll har viktigere ting å bruke tida si på.
Tollen har nok snoket i pakken din på jakt etter viktigere ting ja :lol:

Number4

Legg inn av Number4 »

Queenie skrev: lør mai 28, 2022 11:01 am Satser på Norgesferie i sommer
Vi begynner med en biltur om et par uker opp gjennom Gudbrandsdalen med et par avstikkere. For så å fortsette til Åndalsnes og videre til Geiranger. Men før vi kommer til Geiranger skal det spises jordbær til vi ser mannen med ljåen ned gjennom Valldal. Jordbærenes Mekka!

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Number4 skrev: fre jun 10, 2022 9:41 pm
Queenie skrev: lør mai 28, 2022 11:01 am Satser på Norgesferie i sommer
Vi begynner med en biltur om et par uker opp gjennom Gudbrandsdalen med et par avstikkere. For så å fortsette til Åndalsnes og videre til Geiranger. Men før vi kommer til Geiranger skal det spises jordbær til vi ser mannen med ljåen ned gjennom Valldal. Jordbærenes Mekka!
Har du kontroll på overnatting, da?
Mange steder blir etterhvert fullbooket leser jeg, så det kan kanskje være smart å bestille i god tid?

Number4

Legg inn av Number4 »

fargeblind skrev: lør jun 11, 2022 9:00 am
Number4 skrev: fre jun 10, 2022 9:41 pm
Queenie skrev: lør mai 28, 2022 11:01 am Satser på Norgesferie i sommer
Vi begynner med en biltur om et par uker opp gjennom Gudbrandsdalen med et par avstikkere. For så å fortsette til Åndalsnes og videre til Geiranger. Men før vi kommer til Geiranger skal det spises jordbær til vi ser mannen med ljåen ned gjennom Valldal. Jordbærenes Mekka!
Har du kontroll på overnatting, da?
Mange steder blir etterhvert fullbooket leser jeg, så det kan kanskje være smart å bestille i god tid?
Nei,ingen kontroll. Vi tar det som det kommer.

Vi har med telt i tilfelle det er fullt hus. Satser på både campinghytte og hotel på turen. Synes det er litt av moroa at ikke alt er planlagt på forhånd, og madamen drømmer om overnatting ved et idyllisk fjellvann. 😊

fargeblind

Legg inn av fargeblind »

Number4 skrev: lør jun 11, 2022 2:05 pm
fargeblind skrev: lør jun 11, 2022 9:00 am
Number4 skrev: fre jun 10, 2022 9:41 pm

Vi begynner med en biltur om et par uker opp gjennom Gudbrandsdalen med et par avstikkere. For så å fortsette til Åndalsnes og videre til Geiranger. Men før vi kommer til Geiranger skal det spises jordbær til vi ser mannen med ljåen ned gjennom Valldal. Jordbærenes Mekka!
Har du kontroll på overnatting, da?
Mange steder blir etterhvert fullbooket leser jeg, så det kan kanskje være smart å bestille i god tid?
Nei,ingen kontroll. Vi tar det som det kommer.

Vi har med telt i tilfelle det er fullt hus. Satser på både campinghytte og hotel på turen. Synes det er litt av moroa at ikke alt er planlagt på forhånd, og madamen drømmer om overnatting ved et idyllisk fjellvann. 😊
Dæng!
Har sans for det der. Loffe rundt og finne hus under hver busk.
Those were the Days :-)

startelver

Legg inn av startelver »

Ryan Air fra Torp har London til 700 kroner tur/retur før bagasje , i juli.

startelver

Legg inn av startelver »

Justice 97 skrev: lør jun 11, 2022 8:58 pm
startelver skrev: lør jun 11, 2022 8:55 pm Ryan Air fra Torp har London til 700 kroner tur/retur før bagasje , i juli.
Flyselskapenes svar på McDonalds. Ellers takk, jeg betaler heller litt mer og får noe som minner om en verdig reise.
Er ganske gunstig med tanke på meg som bor i Agder, kort reisevei og "gratis" parkering.

Har reist med Ryan mange ganger og ikke hatt noen problemer med det, er bare 1.5 time til London så overlever det.

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

Blir en langhelg til Slovenia og de juliske alper i August, tenker Mt Triglav og så et par dager for å slappe av med Lake Bled. I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro før man tar 2 uker i Tyrkia. Tenker Istanbul så en tur langs kysten til Kas, Fethye og hjem fra Antalya. Noe man bør få med seg i de områdene i Tyrkia som nødvendigvis ikke er så kjent?

Er så deilig å kunne reise helt fritt igjen, det ble en tur til Kroatia i fjor men var enda litt Covid-mas på den tiden. Regner fort med det blir litt i Tanzania, men det får gå.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg må tilbake til Las Vegas igjen, det arrangeres WSOP der nå og jeg har vært med et par ganger før. Men vi får vente til 2023. Blir nok USA-tur da.

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro
Heldiggrisen :D (Jeg har vært der altså :) )
Hvem reiser du med til Kilimanjaro ?
Skal du på safari og til Zanzibar også ?

Someone

Legg inn av Someone »

Da ble en tur til Gøteborg til høsten booket. Men det blir fort med bil, men får se om man legger inn en båttur på deler av strekningen eller om det blir Oslofjordtunnelen begge veier

Brukeravatar
bønna1/2
Innlegg: 2813

Legg inn av bønna1/2 »

Det blir hytta.

startelver

Legg inn av startelver »

Someone skrev: ons jun 15, 2022 1:39 pm Da ble en tur til Gøteborg til høsten booket. Men det blir fort med bil, men får se om man legger inn en båttur på deler av strekningen eller om det blir Oslofjordtunnelen begge veier
Hehe, tar en tur til Strømstad snart , gratis ferge fra Sandefjord med bilen. Men tviler på det blir så mange timene i Sverige. Det skal nemlig handles.

Folk_flesk

Legg inn av Folk_flesk »

ehall skrev: ons jun 08, 2022 7:50 pm
fargeblind skrev: ons jun 08, 2022 1:33 pm
ehall skrev: ons jun 08, 2022 1:26 pm Slippe å betale for bagasjen, så heller betale for posten? Hørtes en smule merkelig ut. I tillegg kommer moms og toll. Derimot har det skjedd mer enn en gang at jeg har kjøpt en ny koffert under ferieoppholdet.
Hva er det dere handler i London som vi ikke har her, egentlig?
Det er som sagt en stund siden vi var der, men vi handlet i grunn ikke. Jeg kjøpte en Caps med "London" på, det var alt ;-)
Jeg kjøper som regel en caps på utenlandstur. Nå har jeg en stor pappeske med capser som jeg aldri bruker :-)
Masse. Finnes ingen som har dårligere utvalg enn norske butikker. Her bestemmer butikken hva du skal kjøpe, i utlandet er utvalget så stort at det er du som bestemmer hva du skal ha. Under pandemien når jeg var hindret i å dra ut av landet, måtte jeg lete etter nettbutikker for å finne det jeg ønsket. Jeg handler ikke i nettbutikker for å finne billigere produkter enn det er i butikken her, men for at butikkene har ikke det jeg vil kjøpte. Fint du er fornøyd med utvalget i norske butikker, det er ikke jeg.
Du svarer altså "masse" og deretter flere setninger uten å nevne et eneste produkt. Tilfeldig?

Sportsidiot

Legg inn av Sportsidiot »

VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm Blir en langhelg til Slovenia og de juliske alper i August, tenker Mt Triglav og så et par dager for å slappe av med Lake Bled. I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro før man tar 2 uker i Tyrkia. Tenker Istanbul så en tur langs kysten til Kas, Fethye og hjem fra Antalya. Noe man bør få med seg i de områdene i Tyrkia som nødvendigvis ikke er så kjent?

Er så deilig å kunne reise helt fritt igjen, det ble en tur til Kroatia i fjor men var enda litt Covid-mas på den tiden. Regner fort med det blir litt i Tanzania, men det får gå.
Når du er i Istanbul så få med deg en dag på prinseøyene. Absolutt verdt et besøk og da får du også se litt av Istanbul fra havet. Vi dro til prinseøyene når vi var der for 2 gang og da fant vi en perle på øya hvor bare de lokale badet. Tar båt som tar 1-2 timer ut om jeg ikke husker feil. Øya er ikke kjempestor og kan leie sykkel der som tar deg rundt.

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

Xpoolman skrev: ons jun 15, 2022 1:36 pm
VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro
Heldiggrisen :D (Jeg har vært der altså :) )
Hvem reiser du med til Kilimanjaro ?
Skal du på safari og til Zanzibar også ?
Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

Sportsidiot skrev: ons jun 15, 2022 7:45 pm
VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm Blir en langhelg til Slovenia og de juliske alper i August, tenker Mt Triglav og så et par dager for å slappe av med Lake Bled. I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro før man tar 2 uker i Tyrkia. Tenker Istanbul så en tur langs kysten til Kas, Fethye og hjem fra Antalya. Noe man bør få med seg i de områdene i Tyrkia som nødvendigvis ikke er så kjent?

Er så deilig å kunne reise helt fritt igjen, det ble en tur til Kroatia i fjor men var enda litt Covid-mas på den tiden. Regner fort med det blir litt i Tanzania, men det får gå.
Når du er i Istanbul så få med deg en dag på prinseøyene. Absolutt verdt et besøk og da får du også se litt av Istanbul fra havet. Vi dro til prinseøyene når vi var der for 2 gang og da fant vi en perle på øya hvor bare de lokale badet. Tar båt som tar 1-2 timer ut om jeg ikke husker feil. Øya er ikke kjempestor og kan leie sykkel der som tar deg rundt.
Høres ut som midt i blinken for min del, så tester dette. Er ikke så overbegeistret for storbyer egentlig selv om det er gøy å ha opplevd. Takk for tips!

Brukeravatar
Xpoolman
Innlegg: 1252

Legg inn av Xpoolman »

VFK1899 skrev: tor jun 16, 2022 5:37 am
Xpoolman skrev: ons jun 15, 2022 1:36 pm
VFK1899 skrev: man jun 13, 2022 2:53 pm I September går turen til Tanzania og Kilimanjaro
Heldiggrisen :D (Jeg har vært der altså :) )
Hvem reiser du med til Kilimanjaro ?
Skal du på safari og til Zanzibar også ?
Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.
OK :-)
Ta det rolig opp bakkene og lykke til !

KongOlav2

Legg inn av KongOlav2 »

VFK1899 skrev: tor jun 16, 2022 5:37 am Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.
Uffameg. Tyrkia. Kan knapt tenke meg et populært feriemål jeg har mindre lyst til.

toyfoll

Legg inn av toyfoll »

Flyr til Namibia 27 juni.
Hvor jeg har leid bil og skal kjøre rundt i 17 dager.

Så flyr videre til Vietnam for 10 dager i Nord ( blir 3.gang jeg besøker Vietnam, men har tidligere bare hvert i sør)

Så til Malaysia for 23! gang. Bare besøke noen gammle venner i 5 dager så til Nepal for 8 gang.

Jeg har I år 6 uker sommer ferie siden jeg har spart opp ferie de siste årene.

Ellers så merker man at fly billetter har blitt veldig dyrt.
Jeg har aldri betalt så mye for fly billetter tidligere som jeg har nå gjort

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

Blir flystreik, så ferien blir nok tilbragt i partyteltet i hagen.

PEF_1973

Legg inn av PEF_1973 »

Med det kaoset som hersker på flyplassene rundt omkring så vil nok fotballferien 2020 utsettes nok et år.
Fikk angina bare ved å stå kø på flyplasser pre Corona...

VFK1899

Legg inn av VFK1899 »

KongOlav2 skrev: tor jun 16, 2022 8:20 am
VFK1899 skrev: tor jun 16, 2022 5:37 am Blir kun Kilimanjaro helt alene, vurderte lenge safari men fruen ville til Tyrkia i år, så får ta det en annen gang!. Blir et par dager i Moshi når jeg kommer ned da.
Uffameg. Tyrkia. Kan knapt tenke meg et populært feriemål jeg har mindre lyst til.
Har egentlig alltid tenkt det samme, men etter litt research så fant jeg fort ut at det er et fantastisk flott land med masse kultur der som absolutt er verdt et besøk. Er ikke slik at vi skal sitte hele ferien med bassenget i Side/Alanya heldigvis.

Tiden vil vise om det blir bra eller ei, jeg har troen.

Rexwiller

Legg inn av Rexwiller »

PEF_1973 skrev: fre jun 17, 2022 5:44 pm Med det kaoset som hersker på flyplassene rundt omkring så vil nok fotballferien 2020 utsettes nok et år.
Fikk angina bare ved å stå kø på flyplasser pre Corona...
Heldigvis slipper vi å tenke på det. Når streiken trappes opp vil de fleste fly stå på bakken. Får prøve igjen i 2023.

startelver

Legg inn av startelver »

Hvis noen kommer over en rimelig billett til Thailand så er jeg interessert, avreise juli - oktober.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Reise & Reisetips»