Norges vei til USA 94. VM kvalik 92-93

Svar
Kjetil-e

Norges vei til USA 94. VM kvalik 92-93

Legg inn av Kjetil-e »

Ja har lyst til å mimre tilbake til disse fantastiske kampene. Var selv på alle hjemmekampene unntatt målkalaset mot San Marino. Og så alle bortekampene på TV unntatt nederlaget mot Tyrkia men da var vi allerede klare.


Norge - San Marino 10 - 0
Norge - Nederland 2 - 1
England - Norge 1 - 1
Norge - Tyrkia 3 - 0 (Hvis jeg husker rett)
Norge - England 2 - 0
Nederland - Norge 0 - 0
San Marino - Norge 0 - 2 tror jeg det ble.
Norge - Polen 1 - 0
Polen - Norge 0 - 3 eller 1 -- 3
Tyrkia - Norge husker ikke resultatet men vi tapte.

Det hele startet jo med et heidundrende målkalas mot San Marino. 10 - 0 er ikke dagligdags. Men den villeste kampen var borte mot Nederland i Rotterdam. At vi greide 1 poeng i den kampen kan vel nærmest betegnes som et RAN. Best huskes vel det minuttet i 1 omgang hvor en nederlender for åpent mål skyter ballen i stanga. Mens en annen nederlender fortsatt for åpent mål header returen i stanga. Den kampen var mildt sagt helt spinnvill og jeg har fortsatt den dag i dag problemer med å forstå hvordan vi greide å holde nullen.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Ellers så mener jeg det var mot England vi begynte å synge Vi er på vei, vi er på vei, vi er på vei til USA osv. Og det var også under denne kvaliken vi ikke lenger fikk lov til å ha med oss balkongflagg inn på tribunen. Husker jeg måtte sette igjen mitt utenfor i kampen mot Tyrkia. Høsten før kom jeg fint inn med det mot Nederland

Var vel etter hjemmekampen mot Polen (Som og ble ganske dramatisk) Ingebrigt Steen Jensen kom med uttalelsen om at Gud må være norsk. En høydramatisk kamp hvor Norge vant 1 - 0. Og hvor keeper Erik Thorstvedt ble direkte utvist etter å ha felt en motspiller (utenfor 16 meteren) for å hindre at han utliknet. Polen fikk jo og en spiller noe senere utvist. Etter denne kampen ble det jo opptog opp Karl Johan med hest og kjerre. Og titusenvis av fotballgale nordmenn i gatene.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Da blir jo denne videoen viktig:

Ellers ligger storparten av kampene ute her i sin helhet, men det mangler mange: https://footballia.net/competitions/wor ... ion?page=6

malvolio

Legg inn av malvolio »

Kjetil-e skrev: tir des 14, 2021 1:00 pm Var vel etter hjemmekampen mot Polen (Som og ble ganske dramatisk) Ingebrigt Steen Jensen kom med uttalelsen om at Gud må være norsk.
Om jeg husker rett, var det teologiprofessor Jacob Jervell som kom med denne uttalelsen i studio i forbindelse med at Norge nærmest mirakuløst klarte uavgjort borte mot Nederland.

TWU

Legg inn av TWU »

Skal godt gjøres å toppe denne gruppen når det gjelder VM-kvalifiseringsgrupper. Alle lagene minus San Marino var gode kandidater for et VM-sluttspill. Men øverst - det var Norge.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

GiPazzini_85 skrev: tir des 14, 2021 1:53 pm Da blir jo denne videoen viktig:

Ellers ligger storparten av kampene ute her i sin helhet, men det mangler mange: https://footballia.net/competitions/wor ... ion?page=6
Tusen takk.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

malvolio skrev: tir des 14, 2021 2:34 pm
Kjetil-e skrev: tir des 14, 2021 1:00 pm Var vel etter hjemmekampen mot Polen (Som og ble ganske dramatisk) Ingebrigt Steen Jensen kom med uttalelsen om at Gud må være norsk.
Om jeg husker rett, var det teologiprofessor Jacob Jervell som kom med denne uttalelsen i studio i forbindelse med at Norge nærmest mirakuløst klarte uavgjort borte mot Nederland.
Kan nok stemme.

Husker forøvrig det var surmuling fra enkelte representanter i Bærum kommunestyre, fordi norges kamper i den kvaliken alltid kolliderte med møte i Bærum Kommunestyre.

Så alle kampene på Stadion sammen med en jeg jobbet sammen med, var forholdsvis lett å få billetter til Nederlandkampen, og jeg var heldigvis forutseende nok til å kjøpe "sesonghefte" med billett til alle kvalkampene i 93.

startelver

Legg inn av startelver »

Jeg er gammel nok til å huske denne kvaliken, og det var starten på Norges fotballeventyr på 90-tallet.

Mitt første minne er 10-0 over San Marino og en flaksende Erik Myggen Mykland som scoret et av målene. Da skjønte vi egentlig ikke så mye annet enn at vi hadde slått en miniputtnasjon 10-0.

Men de neste kampene var jo da det tok av helt i Norge, dette var jo tiden før internett, så husker godt avisoppslagene til VG og Dagbladet , landslaget fikk mye oppmerksomhet i media de neste årene.

Jeg var selv på Ullevål når Norge slo England 2-0. Tok helt av når Bohinen scoret det siste målet.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

startelver skrev: tir des 14, 2021 7:51 pm Jeg er gammel nok til å huske denne kvaliken, og det var starten på Norges fotballeventyr på 90-tallet.

Mitt første minne er 10-0 over San Marino og en flaksende Erik Myggen Mykland som scoret et av målene. Da skjønte vi egentlig ikke så mye annet enn at vi hadde slått en miniputtnasjon 10-0.

Men de neste kampene var jo da det tok av helt i Norge, dette var jo tiden før internett, så husker godt avisoppslagene til VG og Dagbladet , landslaget fikk mye oppmerksomhet i media de neste årene.

Jeg var selv på Ullevål når Norge slo England 2-0. Tok helt av når Bohinen scoret det siste målet.
Du er vel litt eldre enn meg startelver, men jeg ble for alvor fotballinteressert under denne kvaliken. VM90 var vel først og fremst et vagt minne og en tidlig påminnelse om at fotball eksisterte, mens denne kvaliken begynte man å forstå mer og sette seg mer inn i spillet. For oss som ble født på 80-tallet så ble jo Bratseth, Thorstvedt, Mykland og Co rene verdensstjernene og store fotballidoler. Tror ikke så mange andre generasjoner har vokst opp på lignende måte her til lands. Forventningene var jo helt abnormale før VM. Tror aldri landslaget kommer til å få en lignende status i befolkningen.

startelver

Legg inn av startelver »

Nei kan bare understreke at vi er heldige som fikk oppleve det.
På en annen side er vi heldige som får oppleve at Norge har spillere som Braut Haaland, som vi kommer til å snakke om resten av våre liv.

Og kanskje 90-tallet til slutt bare blir et lite minne når vi endelig lykkes i et nytt mesterskap?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

GiPazzini_85 skrev: tir des 14, 2021 10:34 pm
startelver skrev: tir des 14, 2021 7:51 pm Jeg er gammel nok til å huske denne kvaliken, og det var starten på Norges fotballeventyr på 90-tallet.

Mitt første minne er 10-0 over San Marino og en flaksende Erik Myggen Mykland som scoret et av målene. Da skjønte vi egentlig ikke så mye annet enn at vi hadde slått en miniputtnasjon 10-0.

Men de neste kampene var jo da det tok av helt i Norge, dette var jo tiden før internett, så husker godt avisoppslagene til VG og Dagbladet , landslaget fikk mye oppmerksomhet i media de neste årene.

Jeg var selv på Ullevål når Norge slo England 2-0. Tok helt av når Bohinen scoret det siste målet.
Du er vel litt eldre enn meg startelver, men jeg ble for alvor fotballinteressert under denne kvaliken. VM90 var vel først og fremst et vagt minne og en tidlig påminnelse om at fotball eksisterte, mens denne kvaliken begynte man å forstå mer og sette seg mer inn i spillet. For oss som ble født på 80-tallet så ble jo Bratseth, Thorstvedt, Mykland og Co rene verdensstjernene og store fotballidoler. Tror ikke så mange andre generasjoner har vokst opp på lignende måte her til lands. Forventningene var jo helt abnormale før VM. Tror aldri landslaget kommer til å få en lignende status i befolkningen.
Husker en de interjuvet i Oslo under paraden opp Karl Johan etter Polen kampen. Han sa: Så enormt oppstyr bare fordi vi nesten er klare for VM. Hvordan skal det da bli "når" vi kommer hjem fra Los Angeles som Verdensmestre.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

startelver skrev: tir des 14, 2021 10:44 pm Nei kan bare understreke at vi er heldige som fikk oppleve det.
På en annen side er vi heldige som får oppleve at Norge har spillere som Braut Haaland, som vi kommer til å snakke om resten av våre liv.

Og kanskje 90-tallet til slutt bare blir et lite minne når vi endelig lykkes i et nytt mesterskap?
For det første så er vi mer blaserte og forventer mer i dag, på en annen side er utøverne i dag mindre likandes og mindre "typisk norske" i dag enn før. Derfor blir det også vanskeligere for folk å identifisere seg med dem enn i 1992/93.

Vi kommer nok aldri til å oppleve noe lignende. Fallet fra positivitet til negativitet er også kortere i dag. På en måte kan man sammenligne det litt med Skottland og hvordan negative erfaringer over tid i mesterskap skapte veldig lave forventninger i forkant av de fleste mesterskap. Husker Pat Nevin beskrev dette som noe av det mest utfordrende med å være landslagsspiller.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Nederland hjemme, med Sørloths vinner ned til venstre for Menzo fra omkring 16-metersstreken, var heller ikke verst.
Den og Polen borte var de største øyeblikkene for min del. Seieren i Poznań var vår første i Øst-Europa noensinne.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

startelver skrev: tir des 14, 2021 10:44 pm Nei kan bare understreke at vi er heldige som fikk oppleve det.
På en annen side er vi heldige som får oppleve at Norge har spillere som Braut Haaland, som vi kommer til å snakke om resten av våre liv.

Husker godt kampene på 90-tallet selv. Vi hadde etterhvert spillere på meget høyt nivå i mer eller mindre alle posisjoner, men et toppnivå som det Braut har levert på…nei, kan ikke huske at vi hadde noen så ekstreme.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

Rundspilt borte mot England og Nederland, helt drøyt at vi fikk med oss poeng derfra…spesielt i Rotterdam.
Borte mot Polen, forsiktig 1.omgang, mens det i 2.omgang etter Flo sitt mål tok helt av. I tillegg til målene bomma vel Mini på tre 100% sjanser. En av de beste omgangene et norsk landslag har spilt på bortebane noen gang.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:13 pm Rundspilt borte mot England og Nederland, helt drøyt at vi fikk med oss poeng derfra…spesielt i Rotterdam.
Borte mot Polen, forsiktig 1.omgang, mens det i 2.omgang etter Flo sitt mål tok helt av. I tillegg til målene bomma vel Mini på tre 100% sjanser. En av de beste omgangene et norsk landslag har spilt på bortebane noen gang.
Tja, men seieren hjemme mot England var fullt fortjent. Kampen i Rotterdam er vill, ja. Skulle tro Bergkamp og Co siktet på stolpene.

startelver

Legg inn av startelver »

Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:07 pm
startelver skrev: tir des 14, 2021 10:44 pm Nei kan bare understreke at vi er heldige som fikk oppleve det.
På en annen side er vi heldige som får oppleve at Norge har spillere som Braut Haaland, som vi kommer til å snakke om resten av våre liv.

Husker godt kampene på 90-tallet selv. Vi hadde etterhvert spillere på meget høyt nivå i mer eller mindre alle posisjoner, men et toppnivå som det Braut har levert på…nei, kan ikke huske at vi hadde noen så ekstreme.
Aldri, da må vi nok tilbake til Halvar Thoresen og glansdagene hans i Nederland for å finne noe som ligner en verdensstjerne.

Rensenbrink82
Innlegg: 1169

Legg inn av Rensenbrink82 »

GiPazzini_85 skrev: ons des 15, 2021 10:40 pm
Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:13 pm Rundspilt borte mot England og Nederland, helt drøyt at vi fikk med oss poeng derfra…spesielt i Rotterdam.
Borte mot Polen, forsiktig 1.omgang, mens det i 2.omgang etter Flo sitt mål tok helt av. I tillegg til målene bomma vel Mini på tre 100% sjanser. En av de beste omgangene et norsk landslag har spilt på bortebane noen gang.
Tja, men seieren hjemme mot England var fullt fortjent. Kampen i Rotterdam er vill, ja. Skulle tro Bergkamp og Co siktet på stolpene.
Kampen hjemme mot England var ,og er vel en av de bedre fortsatt ja.

GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

Rensenbrink82 skrev: tor des 16, 2021 7:41 am
GiPazzini_85 skrev: ons des 15, 2021 10:40 pm
Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:13 pm Rundspilt borte mot England og Nederland, helt drøyt at vi fikk med oss poeng derfra…spesielt i Rotterdam.
Borte mot Polen, forsiktig 1.omgang, mens det i 2.omgang etter Flo sitt mål tok helt av. I tillegg til målene bomma vel Mini på tre 100% sjanser. En av de beste omgangene et norsk landslag har spilt på bortebane noen gang.
Tja, men seieren hjemme mot England var fullt fortjent. Kampen i Rotterdam er vill, ja. Skulle tro Bergkamp og Co siktet på stolpene.
Kampen hjemme mot England var ,og er vel en av de bedre fortsatt ja.
Det var både taktisk og spillemessig storeslem. England burde vel egentlig tapt med mer. Taylor kålet det til totalt da han skulle prøve å justere seg ette Drillos oppstilling.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

GiPazzini_85 skrev: tor des 16, 2021 8:52 am Taylor kålet det til totalt da han skulle prøve å justere seg ette Drillos oppstilling.
Pallister ute på back for å prøve å tekkes Flo, for eksempel, var ingen suksess. Flo dukket vel også opp på motsatt side i forhold til hva engelskmennene hadde forventet, i så fall vår venstreside, eller husker jeg feil?

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

startelver skrev: ons des 15, 2021 11:16 pm
Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:07 pm
startelver skrev: tir des 14, 2021 10:44 pm Nei kan bare understreke at vi er heldige som fikk oppleve det.
På en annen side er vi heldige som får oppleve at Norge har spillere som Braut Haaland, som vi kommer til å snakke om resten av våre liv.

Husker godt kampene på 90-tallet selv. Vi hadde etterhvert spillere på meget høyt nivå i mer eller mindre alle posisjoner, men et toppnivå som det Braut har levert på…nei, kan ikke huske at vi hadde noen så ekstreme.
Aldri, da må vi nok tilbake til Halvar Thoresen og glansdagene hans i Nederland for å finne noe som ligner en verdensstjerne.
Vel vil påstå at Rune Bratseth var minst like stor verdensstjerne som Thoresen og Haaland. Bratseth var vel og regnet som verdens beste forsvarsspiller hvis jeg ikke husker feil.

Brukeravatar
Artaxerxes
Innlegg: 1868
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Artaxerxes »

Jeg synes jo egentlig at veien til VM i USA startet allerede høsten 1990, da Ingvar Stadheim ga seg som landslagstrener etter at EM-kvaliken startet med tap 0-2 borte mot USSR og 0-0 hjemme mot Ungarn. Den nye sjefen ble Egil Olsen, som innledet sin nye karriere ved å knuse VM-kvartfinalistene Kamerun 6-1 i en vennskapskamp 31. oktober. Etter to seire mot Kypros kom den første virkelige testen i EM-kvalifiseringen hjemme mot Italia 5. juni 1991 på Ullevål, samme kveld som vi også spilte en U21-kamp mot Italia i OL-kvalifiseringen i Stavanger.

U21-laget (Tor-Andre Grenersen, Claus Eftevaag, Roger Nilsen, Erik Mykland, Stig Inge Bjørnebye, Tommy Svindal Larsen, Gunnar Aase, Roar Strand, Geir Hasund, Tom Wedde Buer, Frank Strandli, Alf Inge Haaland), feide italienerne av banen med hele 6-0! A-landslaget (Erik Thorstvedt, Tore Pedersen, Rune Bratseth, Per Egil Ahlsen, Pål Lydersen, Totto Dahlum, Lars Bohinen, Kalle Løken, Kåre Ingebrigtsen, Mini Jakobsen, Gøran Sørloth) fulgte opp med seier 2-1 mot et sterkt italiensk lag (Zenga, Ferrara, Baresi, Ferri, Maldini, Lombardo, Eranio, De Napoli, Crippa, Schillaci, Vialli, Mancini). En av de største kveldene i Norges landslagshistorie, selv om den snart kom til å bli stilt i skyggen av enda større triumfer.

Sjansen til å nå EM i Sverige 1992 ble knust etter et bittert tap 0-1 hjemme mot Sovjetunionen i august (mål av Mostovoi), før kvalgruppa ble avsluttet med 0-0 borte mot Ungarn og et relativ imponerende 1-1 borte mot Italia (Thorstvedt, Løken, Ahlsen, Bratseth, Lydersen, Ronny Johnsen, Ingebrigtsen, Kjetil Rekdal, Sørloth, Mini, Jan Åge Fjørtoft mot Pagliuca, Costacurta, Ferri, Baresi, Maldini, Ancelotti, Berti, Eranio, Zola, Baiano, Vialli). De andre resultatene høsten 91 og våren 92 var heller ikke de mest imponerende. Likevel var det klart at laget hadde stort potensiale, og det var stor optimisme og entusiasme rundt landslaget før VM-kvalifiseringen skulle starte hjemme mot San Marino 9. september 1992.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

Artaxerxes skrev: tor des 16, 2021 10:41 am Jeg synes jo egentlig at veien til VM i USA startet allerede høsten 1990, da Ingvar Stadheim ga seg som landslagstrener etter at EM-kvaliken startet med tap 0-2 borte mot USSR og 0-0 hjemme mot Ungarn. Den nye sjefen ble Egil Olsen, som innledet sin nye karriere ved å knuse VM-kvartfinalistene Kamerun 6-1 i en vennskapskamp 31. oktober. Etter to seire mot Kypros kom den første virkelige testen i EM-kvalifiseringen hjemme mot Italia 5. juni 1991 på Ullevål, samme kveld som vi også spilte en U21-kamp mot Italia i OL-kvalifiseringen i Stavanger.

U21-laget (Tor-Andre Grenersen, Claus Eftevaag, Roger Nilsen, Erik Mykland, Stig Inge Bjørnebye, Tommy Svindal Larsen, Gunnar Aase, Roar Strand, Geir Hasund, Tom Wedde Buer, Frank Strandli, Alf Inge Haaland), feide italienerne av banen med hele 6-0! A-landslaget (Erik Thorstvedt, Tore Pedersen, Rune Bratseth, Per Egil Ahlsen, Pål Lydersen, Totto Dahlum, Lars Bohinen, Kalle Løken, Kåre Ingebrigtsen, Mini Jakobsen, Gøran Sørloth) fulgte opp med seier 2-1 mot et sterkt italiensk lag (Zenga, Ferrara, Baresi, Ferri, Maldini, Lombardo, Eranio, De Napoli, Crippa, Schillaci, Vialli, Mancini). En av de største kveldene i Norges landslagshistorie, selv om den snart kom til å bli stilt i skyggen av enda større triumfer.

Sjansen til å nå EM i Sverige 1992 ble knust etter et bittert tap 0-1 hjemme mot Sovjetunionen i august (mål av Mostovoi), før kvalgruppa ble avsluttet med 0-0 borte mot Ungarn og et relativ imponerende 1-1 borte mot Italia (Thorstvedt, Løken, Ahlsen, Bratseth, Lydersen, Ronny Johnsen, Ingebrigtsen, Kjetil Rekdal, Sørloth, Mini, Jan Åge Fjørtoft mot Pagliuca, Costacurta, Ferri, Baresi, Maldini, Ancelotti, Berti, Eranio, Zola, Baiano, Vialli). De andre resultatene høsten 91 og våren 92 var heller ikke de mest imponerende. Likevel var det klart at laget hadde stort potensiale, og det var stor optimisme og entusiasme rundt landslaget før VM-kvalifiseringen skulle starte hjemme mot San Marino 9. september 1992.
Jeg var på Ullevål og så Italiakampen fantastiske minner. Scoring etter 2 minnutter var det vel.

Kampen gikk jo ikke direkte på TV, da man var redd at det ville føre til at ingen gikk for å se U21 mot Italia i Stavanger. Ei jeg jobbet sammen med skrudde på radioen rett etter kampstart og ble bare møtt av et gedigent BRØL i radion. For da hadde Norge gått opp til 1 - 0.

Brukeravatar
mikemodano
Innlegg: 886
Sted: Oslo

Legg inn av mikemodano »

Artaxerxes skrev: tor des 16, 2021 10:41 am Jeg synes jo egentlig at veien til VM i USA startet allerede høsten 1990, da Ingvar Stadheim ga seg som landslagstrener etter at EM-kvaliken startet med tap 0-2 borte mot USSR og 0-0 hjemme mot Ungarn. Den nye sjefen ble Egil Olsen, som innledet sin nye karriere ved å knuse VM-kvartfinalistene Kamerun 6-1 i en vennskapskamp 31. oktober. Etter to seire mot Kypros kom den første virkelige testen i EM-kvalifiseringen hjemme mot Italia 5. juni 1991 på Ullevål, samme kveld som vi også spilte en U21-kamp mot Italia i OL-kvalifiseringen i Stavanger.
Jeg er enig i den oppfatningen. Det var skiftet fra Stadheim til Olsen som ble utslagsgivende for de norske framgangene, selv om den gamle erkesosialisten visstnok hadde sine klare opponenter inne i forbundskorridorene. Sjelden eller aldri tidligere hadde et norsk landslag gått på banen med en tydeligere filosofi, og 'han Roger' var rask med å skape sårt tiltrengt selvtillit og ikke minst ny giv i og rundt landslaget.
Artaxerxes skrev: tor des 16, 2021 10:41 am
U21-laget (Tor-Andre Grenersen, Claus Eftevaag, Roger Nilsen, Erik Mykland, Stig Inge Bjørnebye, Tommy Svindal Larsen, Gunnar Aase, Roar Strand, Geir Hasund, Tom Wedde Buer, Frank Strandli, Alf Inge Haaland), feide italienerne av banen med hele 6-0! A-landslaget (Erik Thorstvedt, Tore Pedersen, Rune Bratseth, Per Egil Ahlsen, Pål Lydersen, Totto Dahlum, Lars Bohinen, Kalle Løken, Kåre Ingebrigtsen, Mini Jakobsen, Gøran Sørloth) fulgte opp med seier 2-1 mot et sterkt italiensk lag (Zenga, Ferrara, Baresi, Ferri, Maldini, Lombardo, Eranio, De Napoli, Crippa, Schillaci, Vialli, Mancini). En av de største kveldene i Norges landslagshistorie, selv om den snart kom til å bli stilt i skyggen av enda større triumfer.
Jeg hadde også gleden av å oppleve Italia-triumfen fra tribuneplass på Ullevål. Vi var tre-fire stykker som hadde fått ståplassbilletter i Cola-svingen, og hadde derfor kortreiste opplevelser da henholdsvis Dahlum og Bohinen puttet på Zenga foran det målet vi sto bak. Det var nærmest uvirkelig da Bohinen fintet Baresi ut på Store Ringvei og lirket den inn bak Zenga for 2-0, og det etter at vi var blitt løpende fôret av 'Haugen i bua' om stillingen på Stavanger Stadion. 6-0 der borte var minst like fjernt. Hva var det som var i ferd med å skje?
Artaxerxes skrev: tor des 16, 2021 10:41 am
Sjansen til å nå EM i Sverige 1992 ble knust etter et bittert tap 0-1 hjemme mot Sovjetunionen i august (mål av Mostovoi)
Også denne hadde jeg gleden av å oppleve ved selvsyn. Jeg tør påstå at det var større for min del å omtrent ha nærkontakt med disse sovjetiske stjernene, selv om enkelte av dem nok var litt på hell, enn det hadde vært å se Italia ute på Ullevål-matta. De kom godt forberedt, og selv om vi vel hadde en stolpetreff fra Halle, så var vi vel sjelden oppe og truet Dasajev i nettopp den matchen. Sovjetunionen ble aldri noen ideell motstander for Norge.

startelver

Legg inn av startelver »

Kjetil-e skrev: tor des 16, 2021 10:16 am
startelver skrev: ons des 15, 2021 11:16 pm
Rensenbrink82 skrev: ons des 15, 2021 9:07 pm

Husker godt kampene på 90-tallet selv. Vi hadde etterhvert spillere på meget høyt nivå i mer eller mindre alle posisjoner, men et toppnivå som det Braut har levert på…nei, kan ikke huske at vi hadde noen så ekstreme.
Aldri, da må vi nok tilbake til Halvar Thoresen og glansdagene hans i Nederland for å finne noe som ligner en verdensstjerne.
Vel vil påstå at Rune Bratseth var minst like stor verdensstjerne som Thoresen og Haaland. Bratseth var vel og regnet som verdens beste forsvarsspiller hvis jeg ikke husker feil.
Selvsagt "Elgen" var en stor stjerne i Tyskland, og Thoresen i Nederland, så kan man diskutere hvem av de som var størst.
Husker Thoresen ble plukket ut på "verdenslaget" den gangen , usikker på om man hadde noe særlig ranking over spillere på den tiden.

Thoresen var nok en mer internasjonal stjerne, var bl.a med i en film sammen med Pele.

En ung Halvar Thoresen spilte i denne filmen.


GiPazzini_85
Innlegg: 12998

Legg inn av GiPazzini_85 »

mikemodano skrev: tor des 16, 2021 9:21 am
GiPazzini_85 skrev: tor des 16, 2021 8:52 am Taylor kålet det til totalt da han skulle prøve å justere seg ette Drillos oppstilling.
Pallister ute på back for å prøve å tekkes Flo, for eksempel, var ingen suksess. Flo dukket vel også opp på motsatt side i forhold til hva engelskmennene hadde forventet, i så fall vår venstreside, eller husker jeg feil?
Det stemmer. Dixon på motsatt side og da var det allerede for sent.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

startelver skrev: tor des 16, 2021 11:40 am
Kjetil-e skrev: tor des 16, 2021 10:16 am
startelver skrev: ons des 15, 2021 11:16 pm

Aldri, da må vi nok tilbake til Halvar Thoresen og glansdagene hans i Nederland for å finne noe som ligner en verdensstjerne.
Vel vil påstå at Rune Bratseth var minst like stor verdensstjerne som Thoresen og Haaland. Bratseth var vel og regnet som verdens beste forsvarsspiller hvis jeg ikke husker feil.
Selvsagt "Elgen" var en stor stjerne i Tyskland, og Thoresen i Nederland, så kan man diskutere hvem av de som var størst.
Husker Thoresen ble plukket ut på "verdenslaget" den gangen , usikker på om man hadde noe særlig ranking over spillere på den tiden.

Thoresen var nok en mer internasjonal stjerne, var bl.a med i en film sammen med Pele.

En ung Halvar Thoresen spilte i denne filmen.

Enig i det. Og begge vant Europacupen. Men hvem var første nordmann som vant en av europacupene i fotball?

startelver

Legg inn av startelver »

Kjetil-e skrev: tor des 16, 2021 3:12 pm
startelver skrev: tor des 16, 2021 11:40 am
Kjetil-e skrev: tor des 16, 2021 10:16 am

Vel vil påstå at Rune Bratseth var minst like stor verdensstjerne som Thoresen og Haaland. Bratseth var vel og regnet som verdens beste forsvarsspiller hvis jeg ikke husker feil.
Selvsagt "Elgen" var en stor stjerne i Tyskland, og Thoresen i Nederland, så kan man diskutere hvem av de som var størst.
Husker Thoresen ble plukket ut på "verdenslaget" den gangen , usikker på om man hadde noe særlig ranking over spillere på den tiden.

Thoresen var nok en mer internasjonal stjerne, var bl.a med i en film sammen med Pele.

En ung Halvar Thoresen spilte i denne filmen.

Enig i det. Og begge vant Europacupen. Men hvem var første nordmann som vant en av europacupene i fotball?
Aner ikke, vi hadde en god spiller i Italia på 50-tallet (Per Bredesen) hvis du vil så langt tilbake.

Kjetil-e

Legg inn av Kjetil-e »

startelver skrev: tor des 16, 2021 4:25 pm
Kjetil-e skrev: tor des 16, 2021 3:12 pm
startelver skrev: tor des 16, 2021 11:40 am

Selvsagt "Elgen" var en stor stjerne i Tyskland, og Thoresen i Nederland, så kan man diskutere hvem av de som var størst.
Husker Thoresen ble plukket ut på "verdenslaget" den gangen , usikker på om man hadde noe særlig ranking over spillere på den tiden.

Thoresen var nok en mer internasjonal stjerne, var bl.a med i en film sammen med Pele.

En ung Halvar Thoresen spilte i denne filmen.

Enig i det. Og begge vant Europacupen. Men hvem var første nordmann som vant en av europacupene i fotball?
Aner ikke, vi hadde en god spiller i Italia på 50-tallet (Per Bredesen) hvis du vil så langt tilbake.
Nei vi skal siste halvdel av 80 tallet og UEFA Cupen.

startelver

Legg inn av startelver »

Da er det vel IFK Gøteborg ? Var Thorstvedt i klubben da? Eller Mordt.

Svar

Create an account or sign in to join the discussion

You need to be a member in order to post a reply

Create an account

Not a member? register to join our community
Members can start their own topics & subscribe to topics
It’s free and only takes a minute

Registrer

Sign in

Gå tilbake til «Fotball - Retro»